🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |عقلانیت در اندیشه آیتالله خامنهای
🎙رسول لطفی
جلسه چهارم
بحث و گفتگو کانال گام دوم
⏰ 21 آذر 1399
⚜️ @gamedovomenghelab
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
هدایت شده از R lotfi
عقلانیت در اندیشه آیت الله خامنه ای1.mp3
8.13M
🔸بیان مختصری از عقلانیت در منظومه فکری آیت الله خامنه ای
🔹عقلانیت اسلامی، گوهر تمدن نوین اسلامی است و تا زمانی که این عقلانیت مترقی و پیشرو خلق نشده و عینیت پیدا نکرده باشد، صحبت کردن از امکان تمدن نوین اسلامی دشوار است
🔸ویژگی های عقلانیت اسلامی
💢 موضوع جلسه امشب: انواع عقلانیت های درون گفتمان اسلام و نقد عقلانیت نومعتزله
⚜️ @Taammolat74
هدایت شده از R lotfi
عقلانیت در اندیشه آیت الله خامنه ای2.mp3
21.68M
🔸مدلهای مختلف عقلانیت در سنت تاریخی جهان اسلام
🔹معرفی و نقد جریان نومعتزله (متقدم و متاخر)
🔸جریان فکری نومعتزله و نسبت آن با روشنفکری دینی
🔹 نقد عقلانیت معتزله و آسیب شناسی آن از منظر عقلانیت شیعی
⚜️ @Taammolat74
هدایت شده از R lotfi
عقلانیت در اندیشه آیت الله خامنه ای3.mp3
9.3M
پاسخ به پرسشها
🔹 آیا عقلانیت اسلامی منجر به محافظه کاری می شود؟ چرا عقلانیت اسلامی مخالف با مذاکره است؟
🔸 چرا انقلاب اسلامی مخالف با عقلانیت مدرن است؟ آیا عقلانیت اسلامی مخالف پیشرفت و تکنیک است؟
⚜️ @Taammolat74
🔰 چرا ما دچار بنبست شدیم؟
✍️ حسین کچوئیان
🔸اداره بر اساس اصول و قواعدی که #بروکراسی دارد، عمل میکند. این فقط ساختمان نیست. اما وقتی شما صرفاً یک ساختمانی درست کردید و یک ظواهری از این چیزها را گذاشتید، در ایران میشود چیزی که هیچیک از کارکردهای بروکراسی را نمیتواند انجام دهد و تبدیل به معضل میشود.در مورد #روشنفکری در اینجا هم همینطور است.
🔹یعنی ما یک شیر بی یال و دم و اشکمی درست کردیم. همه چیزهای تجدد وقتی آمده، چون اساس آن بر مبنای انتقال تمدنی درست، انجام نگرفته و فقط یک ظواهری بوده است، صرفاً یک اسمی با بعضی از خصوصیات به اینجا آمده، یک گرته برداری ناقص صورت گرفته است.
💢لذا میبینیم روشنفکران ایران و اصولاً روشنفکران جهان سوم، مصیبتاند و عامل غرب و #ستون_پنجم_غرب هستند. مرحوم شریعتی بر اساس تیپ ایدهآل روشنفکری، نقد میکند و میگوید شما مادامی که روشنفکر میشوید، ارزشهای جامعه خود و دین را طرد میکنید و در تعارض کامل با جامعه خود قرار میگیرید، پس روشنفکر نیستید.
🔸البته ایشان فرض کرده که روشنفکری هست و نقد کرده است. ما میگوئیم اصلاً روشنفکری وجود ندارد. آنچه در اینجا اتفاق افتاده یک شیر بییال و دم و اشکمی است که فقط یک عنوانی از آن مقوله دارد و نسبتی با جامعه خود ندارد. اگر کسی بخواهد کارکرد تمدنی روشنفکر را در جامعه خودش داشته باشد باید به عالم دینی یا کسی مثل خیابانی، میرزاکوچک خان،حضرت امام و… تبدیل شود. اینها #متفکرین و #نخبههای_فکری هستند که در ربط با جامعه خودشان بعضی از کارکردهای روشنفکری را به تناسب جامعه خودشان اجرا میکنند.
⚜️ @Taammolat74
🧠 #فلسفیدن
🔸با دیدن این تصویر که ساعتی شنی را بر پهنه ی وسیعی از شنهای بیابان نمایش میدهد، به یاد کتابی از #ابوالحسن_عامری افتادم. عامری، که فیلسوفی ایرانی و از اهالی نیشابور است و از نظر زمانی در حد فاصل #فارابی و #ابن_سینا ست، کتابی دارد با عنوان الأمَدُ عَلَی الأبَد. او در عنوان درخشان این کتاب، همزمان به نقاط اشتراک و افتراق انسان و ابدیت اشاره میکند.
🔹منظور از واژه ی أمَد، که به معنای مقدار متناهی و محدودی از زمان است، انسانی است که از طرفی در ماهیت زمانی خود با ابدیت مشترک است (چراکه هر دو از سنخ زمانند) و از سویی به لحاظ حدود وجودی خود با او تفاوت دارد. این زمان محدود (الأمد)، در عین حال بر مرکب ابدیت سوار است (علی الأبد). زیرا خود او نیز تکه ای از همان زمان بی کرانه و بی مرز است. به عبارت دیگر زمانمندی انسان، دلالتی پارادوکسیکال دارد: هم فناپذیری او را آشکار میسازد و هم بر پیوند او با جاودانگی تاکید میورزد.
⚜️ @Taammolat74
🔰 فقه مضاف، صحیح نیست!
✍️ حجتالاسلام اعرافی
🔸بنده با تعبیر «#فقه_مضاف» موافق نیستم زیرا عنوان دقیق نیست. این عنوان فقه مضاف از عنوان فلسفه مضاف وام گرفته شده است. این عنوان «مضاف» در فقه رهزن است، گویا و رسا نیست زیرا کلمه مضاف مشترک لفظی است بین دو معنی:
1ـ مضاف به این معنا که در باب اضافه بیان شده است یعنی چیزی از شئون چیز دیگر باشد و اضافه به آن بشود مانند «غلام زید». این معنای اضافه نشانگر وابستگی است. عنصر اول وابستگی دارد به عنصر دوم. این معنی در ادبیات به کار رفته است که به معنای لغوی نزدیک است.
2ـ معنای دوم مضاف که بیشتر در فلسفه به کار رفته است، مضاف در مقابل مطلق است. نظیر فلسفه مضاف در فقه نیز فقه مضاف و مقید داشته باشیم. اصطلاح آب مضاف و آب مطلق داریم.
🔹گاهی مضاف در مقابل وصف علمی قرار میگیرد یعنی علم محدود در مقابل علم کلی. این در جایی است که در واقع علم به یک قلمرو خاصی بپردازد و موضوع آن چیز مقیدی باشد. موضوع علم مطلق مانند فلسفه که کلی است، در مقابل آن علم مضاف است که موضوعش مقید است مانند فلسفههای مضاف. موضوع فلسفه کلی، موجود بما هو موجود است و فلسفه مضاف خاص است همانند فلسفه جامعه، سیاست، اقتصاد و آموزش و پرورش، فلسفه اخلاق و ... این یکی به موجود خاص و مقید پرداخته است.
🔸معنای دوم مضاف، مضاف قید علم قرار میگیرد و محدودهی علم را مشخص میکند. برخی معتقدند که «فقه مضاف» داریم؛ این اضافه اشراقی است و از فلسفه مضاف الهام گرفته شده است. پس واژه مضاف از فلسفه گرفته شده است و گاهی در فقه نیز به کار میرود.
💢به نظر ما در فقه این اصطلاح وجه ندارد زیرا فقه کلی نداریم تا در مقابلش فقه محدود داشته باشیم، تمام فقه مربوط به افعال مکلفین است. موضوع فقه در همهجا و همیشه خاص است. مراد طرح کنندگان این تعبیر از «فقه مضاف»، #فقه_نو است، موضوعاتی مانند پزشکی، بانک، بیمه و ... این موضوعات همانند اجاره، صلات و ... معین و محدود است.
گرچه تعبیر مضاف در فلسفه، نوعی جدید بودن را میرساند اما موضوع #فلسفه_مضاف ، موجود خاص است در مقابل موجود بما هو موجود قرار دارد. اما در فقه دو نوع موضوع (کلی و جزیی) نداریم. برش جدید است، برشهای جدید در مقابل برشهای قدیم است.
📚 درس خارج فقه تربیتی، 27 مهر 1395
⚜️ @Taammolat74
📣 اطلاعیه
🔶 برنامه تلویزیونی | چراغ مطالعه
فصل چهارم چراغ مطالعه از امرز یعنی ۲۲ آذر آغاز خواهد شد و تا پایان سال ادامه خواهد داشت.
چراغ مطالعه در این فصل در ۱۳ قسمت با نویسندگان و مترجمان آثار حوزه علوم اجتماعی به گفتگو خواهد نشست.
.
.
⏰شبکه 4 سیما، شنبهها ساعت 21
⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |گستره دین
🎙آیت الله مصباح یزدی
جلسه پنجم
⏰ 29 مهر 1380
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
گستره دین 5.mp3
7.46M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |#گستره_دین
🎙آیت الله #مصباح_یزدی
جلسه پنجم
🔹اشکالات استاد به تعریف جامعهشناسان از دین:
جامعهشناسان به عنوان اینکه دین یک پدیده اجتماعی، تلاش کردند تعریفی از دین ارائه بدهند که معنای مشترکی بین ادیان بیابند و آنرا تعریف دین قرار دهند. اکثریت آنها دین را عبارت از اعتقاد به امر مقدس قرار دادهاند که بر اساس آن رفتارهایی را انجام بدهند.
🔹اساسا روش این افراد غلط است! مفهوم دین و مذهب و سایر مفاهیمی که در علوم انسانی و اجتماعی به کار می رود، مفاهیم انتزاعی است و اینگونه نیست که بخواهیم با معیار علمی و ساینتفیک آنرا سنجش کنیم! بلکه باید به عرف و اهل آن مراجعه کرد.
🔹به فرض اینکه اعتقاد به امر قدسی را بپذیریم که جنس برای حقیقت تمام ادیان است، با این حال جنس تمام ماهیت شیء نیست! ماهیت زمانی تمام می شود که فصل آن روشن شود. در نتیجه باید به تبیین فصل آن نیز بپردازیم. دین آنگاه دین است که علاوه بر امر قدسی، اعتقاد به الاه واحد(توحید) نیز اضافه شود. این موجب مغالطه بسیاری شده است.
🔗 برای شنیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰تئوریسین عقلانیت انقلابی ✍️ رسول لطفی 📍آیت الله مصباح یزدی(حفظهالله) از چهرههای طراز علمی، اندی
🔰 آیتالله مصباحیزدی و بحران عقلانیت در نیروهای جبهه انقلاب
✍️سیدعلی لطیفی
📍 خبر تاسفبار بیماری آیتالله مصباحیزدی و شرایط نامساعدجسمانی ایشان، اندکی باید ما را به آینده اندیشه و عقلانیت درون جبهه انقلاب حساس کند. هرچند امید میرود ایشان سلامتی خود را با دعای مردم بهدست آورند اما این مانع از آینده بحرانی برای دستگاه معرفتی جبهه انقلاب نخواهد شد و نباید از کنار چنین اتفاق ناگوار بهراحتی عبور کرد.
فقدان این فیلسوف و عالم انقلابی، میتواند آینده عقلانیت در اسلام سیاسی را با بحران مواجه سازد. درواقع، فقدان ایشان آغازی بر بحران عقلانیت نظری و تئوریک در سازمان دانش اسلام سیاسی یعنی حوزه علمیه قم خواهد بود.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 آیتالله مصباحیزدی و بحران عقلانیت در نیروهای جبهه انقلاب ✍️سیدعلی لطیفی 📍 خبر تاسفبار بیماری
✔️ [ادامه ...]
🔘 بخش 1 از 3
🔸در حقیقت با تقسیمبندی تاثیرگذاری #عقلانیت سهگانه(نظری، عملی و ابزاری) در 40 سال از عرصه عملی اسلام سیاسی، میتوان عقلانیت حوزه علمیه قم را در عقلانیت نظری، عقلانیت قوای مقننه و مجریه را در عقلانیت ابزاری و عقلانیت نظام را در عقلانیت عملی تقسیمبندی کرد. بنابراین، حوزه علمیه قم و شخص #آیتالله_مصباحیزدی، متولی عقلانیت تئوریک اسلام سیاسی بهشمار میرود. این عقلانیت طی این 40 سال توانست با ذاتانگاری حاکم بر عرصه تفکر فلسفی و فقهی بر برخی از بحرانهای نظری دوران اصلاحات فائق آید.
🔹امروزه، آیتالله مصباحیزدی در مقام یکی از آخرین شاگردان #علامه_طباطبایی و پیشقراولان انقلاب جایگاهی مهم در این عرصه دارد. بهویژه آنکه دیگر گزینههای این عرصه از #فتنه 88 به بعد مسیری متفاوت برای خود هدفگذاری کرده و این عرصه را برای جولان اندیشههای جدید رها کردند. بنابراین، فقدان این متفکر و اندیشمند میتواند ثلمهای اساسی و بنیادین بر عقلانیت ذاتانگارانه حوزه علمیه قم باشد و عرصه را برای ظهور عقلانیتهای غیرذاتانگار همچون عقلانیت ابزاری فراهم آورد.
🔸 نمونه چنین جریانی را میتوان تحت عنوان «#نشست_اساتید» در قم مشاهده کرد که قصد دارد مبتنیبر نظریه اسلام اجتماعی و تقلیل اسلام به خدمات اجتماعی، آینده جریان اسلام سیاسی را با بحران مواجه سازد و عملا حوزه علمیه قم را از یک سازمان محتوایی برای جمهوری اسلامی ایران و ایده #اسلام_ناب جدا سازد. هرچند این جریان در خلأ نبود سازماندهی درست و جذب نیروهای جوان و خوشفکر انقلابی توسط جامعه مدرسین صورت پذیرفته است اما میتواند نقش مهمی در تغییر ریلگذاری علمای انقلابی داشته باشد و تمام زحمات آنها را طی این 40 سال بیثمر بگذارد.
🔹 نتیجه آنکه با سازماندهی رقیب، حوزه به شرایط پیش از انقلاب و حاکمیت تفکر #اسلام_سنتی و فارغ از دغدغه در عرصه قدرت بازخواهد گشت. طبیعتا در نبود شبکه و سازمان منسجم به همراه محوریت عقلانیت واحد، عرصه برای سایر عقلانیتها و ایدههای آن همچون ایده #اسلام_اجتماعی، #اسلام_رحمانی و #اسلام_ایرانی فراهم خواهد شد و هسته نرم ایده اسلام سیاسی را با تشتت و بحران روبهرو میکند.
⚜️ @Taammolat74