🔰 #الهیات_نوروز و تأملی اجتماعی و تاریخی درباره آن
✍️ مجتبی نامخواه
۱. تدبیر در میانهی انقلاب و تحول امکانپذیر است. این را الهیات نوروز به ما میگوید.
۲. توحیدِ نوروز، توحیدی مبتنی بر تغییر است. خدای نوروز مقلّبِ جانها و نگرشها و محوّل حال انسانها و احوال جوامع انسانی است و به همین دلیل و در میان این دو اسم است که مدّبرِ تاریخ است.
۳. الهیات نوروز میکوشد تغییر در جهان طبیعت را به جهان انسانی و اجتماعی بکشاند.
۴. پیوند ناگسستنی و روزافزون انسان ایرانی و نوروز به این خاطر است که کمالِ مطلوب و خدای مطلوب خود را در آینهی این آیین مییابد.
۵. همین تاریخ معاصر را نگاه کنیم؛ از مشروطه تا نهضت نفت تا انقلاب۵۷ و تا انتخاباتهای پس از آن: انسان ایرانی سرشار از میل به تغییر است. انسان ایرانی، صورت بشریِ ارادهی معطوف به تغییرِ خداوند بر روی زمین است و نوروز آن زمانی است که این انسان، خدایِ دوستداشتنیِ خود را پیدا مییابد.
۶. نظم جوامع البته مهم است و ممهد امنیت؛ اما تغییر است که به جوامع امکانِ قسط میدهد. جوهره تغییرخواهی انسان ایرانی فهم همین اولویت است، همچنانکه جوهره انقلاب بر هم زدن «جزیره ثبات» به امید رسیدن به عدالت است.
۷. انقلاب ما درست در لحظهای متولد/بازتولید میشود که امر انقلابی، امر اسلامی و امر ایرانی به نقطهای مشترک برسند و پرسشِ «انقلاب/اسلام/ایران چیست؟» پاسخی یکسان یابد: جستجوی تغییر از درون توحید. نوروز در معنای اخیر خود گرامیداشتن این لحظه و روز مشترک است.
۸. ما امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند نگاه الهیاتی، تاریخی و اجتماعی به نوروز هستیم. نگاهی که بتواند معنای فردی نوروز را از یک شادی و عید فردی به سمت یک امر اجتماعی بسط بدهد.
۹. کلیه منتفعان از نابرابریهایِ وضعیت های موجود، مثلا رسانه مسلطِ موسوم به ملی و پدیده/طبقه مرفه جدیدِ موسوم به نئولیبرالیسم، تلاش میکنند برای جامعهزدایی و معنازدایی از نوروز. تلاش میکنند شادیهای عید و آرزوهای آن از مرزهای فردی فراتر نرود. جهت کوشش ما باید دقیقاً بر عکس باشد.
۱۰. نوروز نماد امر اجتماعی ماست. ما به ناگزیر باید به جامعهزدایی، سیاستزدایی و معنازدایی از نوروز فکر کنیم؛ و به مقابله با آن.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ دوره مجازی مسأله شناسی فعالان عرصه فرهنگ و رسانه #ویژه_نوروز_1400 🔶 موضوع |مسئله چیست؟! 🎙با سخ
🔉 گفتگو
🔶 موضوع |مسأله مسأله چیست؟
🎙 دکتر سید مجید حسینی
⭕️ استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران
مدرسه علوم انسانی دعوت
بخش دوم
⏰ 13 شهریور 1399
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
Majid Hossaini2.mp3
32.77M
🔉 گفتگو
🔶 موضوع |مسأله #مسأله_چیست؟
🎙 دکتر سید #مجید_حسینی
مدرسه علوم انسانی #دعوت
بخش دوم
🔹ما در لحظه بیمسئلگی قرار داریم و اینجاست که باید از نقش علوم انسانی سخن بگوییم.
🔹نقش علوم انسانی بحرانی کردن و از شکل طبیعی کردن آن چیزی که مسلط شده است. دائما وظیفه علوم انسانی، بحرانی کردن وضعیت حال است.
🔹مهمترین ایده لیبرالیسم این است که مشکلات را به جای ساختارها به روانشناسی تقلیل میدهند. روانشناسی یک صنعت فرهنگی لحاظ میشود!
🔹ما در این بازی قدرت، نیازمند روشنفکر مستقل که ذی نفع از این بازی نباشد.
🔗 برای شنیدن بخش نخست، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
📎
✅برخی تصور میکنند ایران 1400 را میتوان در چارچوب بازگشت آمریکا به برجام و گشایش در روابط خارجی تحلیل کرد. برخی فراتر رفته و برجام و آمریکا را هم در چارچوب انتخابات 1400 تحلیل میکنند. مسأله اما به گمان من بسیار فراتر از اینهاست. #مسأله_ایران تا آینده شاید دوری، و حداقل در میان مدت، دو چیز است: سامان سیاسی برای ساختن دولت؛ و شکلگیری ائتلافی از نخبگان سیاسی، فکری، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر سر مفهومی از ایران و منافع ملی یا ساختن روایتی از ایران که بر سر آن اجماع باشد. من فکر میکنم بدون این دو مؤلفه، بازگشت آمریکا به برجام و حتی مذاکره مستقیم دو کشور، و هر نتیجهای در انتخابات 1400 مشکلات ساختاری و اساسی را حل نمیکند.
✍️محمد فاضلی - عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
📚ایران 1400: مناقشه بر سر «روایت ایران»
🏷 #انتخابات1400
⚜️ @Taammolat74
🔰دانشگاههای ما؛ برج عاجنشینان نهچندان توانا (1)
✍️ رضا داوری اردکانی
📍 «آموزش عالی» یک اصطلاح فرانسوی است؛ آنها ابتدا نظام آموزشیشان را به سه دوره ابتدایی، متوسطه و عالی تقسیم کرده بودند و ما هم بدون توجه به شرایط کشور، نظام آموزشیمان را به «ابتدایی»، «متوسطه» و «آموزش عالی» تغییر دادیم و بعدها که آنها نظام آموزشیشان را چهار دورهای کردند ما نیز «مقطع راهنمایی» را به سطوح آموزشمان اضافه کردیم. حال اینکه مقطع راهنمایی در نظام آموزشی ما برآمده از چه فلسفه و ضرورتی است، خود جای سؤال دارد!
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰دانشگاههای ما؛ برج عاجنشینان نهچندان توانا (1) ✍️ رضا داوری اردکانی 📍 «آموزش عالی» یک اصطلاح
✔️ [ادامه...]
💠
بخش اول🔸«آموزش عالی» به معنای آموزش در مرتبهای بالاتر است. البته این اصطلاح فرنگی است و اینکه ما چقدر ترجمه درستی از آن داشتهایم هم جای بحث دارد. برای مثال، ما واژه «دارالفنون» را از پلیتکنیک فرانسه بخوبی ترجمه کردیم هر چند که دارالفنون، دارالفنون نبود و مدرسهای معمولی بود. این را گفتم تا بگویم نخستین مدرسه متوسطه و عالی را که تأسیس کردیم «دارالفنون» نامیدیم نه «دانشگاه». اصلاً چرا فرهنگستان زبان ما، لفظ «دانشگاه» را جعل کرد و چرا نگفت مدرسه؟ ما در گذشته مدرسه نظامیه و حوزه علمیه داشتیم چه نیازی به جعل لفظ «دانشگاه» بود! 🔹همانطور که میدانید لفظuniversity در قرن 12 و اواخر قرون وسطا مطرح شد. وقتی برخی مدارس پاپی و مدارس کلیسایی را متحد کردند اسمش را univetsity گذاشتند اما university به معنای جدید و آنچه که ما امروز «دانشگاه» مینامیم، در قرن هجدهم به وجود آمد. دانشگاه، به معنای اصطلاحی لفظ، نه به آکادمی افلاطون، نه بر میراث ارسطو و نه بر هیچ مؤسسه آموزشی قدیم چه بزرگ و چه کوچک دلالت ندارد. «دانشگاه» یک امر تازه است و «آموزش عالی» در دانشگاه صورت میگیرد و به تعبیری، دانشگاه «جایگاه آموزش عالی» است. 🔸از آغاز دهه هفتاد، هزاران کتاب مهم راجع به دانشگاه نوشته شد و بزرگترین صاحبنظران زمان پیرامون دانشگاه تأملورزی کردند اما حال این سؤال مطرح میشود که اگر دانشگاه جایگاه تدریس، تعلیم و پژوهش است پس چرا برای تعریف آن، اینقدر کتاب مینویسیم؟ به نظر میرسد دانشگاه مرحله عالیتر و پیچیدهتر یا تنها مکانی که در آن درس میخوانیم، نیست. ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ تصویری
🔶 موضوع |از برای جمع آمدن
«امکان ترجمه و مسئله مسئولیت»
🎙دکتر عبدالکریم رشیدیان
سیمافکر
مسئله ترجمه همواره ما را به ضرورت گفتگو میان انسانها ملتفت میکند. گرچه این گفتگو به سادگی ممکن نیست و هر انسان در گفتگو با دیگری به دشواریهایی بر میخورد. میان زبانهای گوناگون، این دشواری بسیار بیشتر هم میشود و گاهی انسانها را از مفاهمه ناامید میکند. در قبال این شرایط که خود را در مسئله ترجمه به تمامی نشان میدهد همواره دو موضع متضاد و رایج اتخاذ میشود.
⏰ ۲۶ بهمن ۹۹
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🎥 کلیپ تصویری 🔶 موضوع |از برای جمع آمدن «امکان ترجمه و مسئله مسئولیت» 🎙دکتر عبدالکریم رشیدیان س
🎥 کلیپ تصویری
🔶 موضوع |از برای جمع آمدن
«امکان #ترجمه و مسئله مسئولیت»
🎙دکتر #عبدالکریم_رشیدیان
#سیمافکر
🔹شاید باید بپرسیم اساسا چرا ترجمه برای انسان مسئله شده و اصل وجود این مناقشه اشاره به چه دارد؟ چه بسا این پرسشی نباشد که بتوان پاسخی تمام کننده و قاطع به آن داد اما ما را متوجه امکانی میکند که در مسئله ترجمه نهفته است. دشواری ترجمه همچون یک معضله نیست که بتوان آن را به نوعی رتق و فتق کرد.
🔹گویی این موقعیت انسان در عالم است که گفتگوکردن و اتفاق میان انسانها را دشوار میکند و البته در این دشواری راهی را به سوی او میگشاید و تلاشی را در او بر میانگیزد. تلاشی که هزینهایست برای جمع آمدن انسان. تلاشی که در کتاب مقدس اینگونه به آن اشاره شده: «از برای خود نامی پیدا کنیم تا در جهان پراکنده نشویم».
🔗 برای تماشا کامل این سخنرانی اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
🧠 #فلسفیدن
🔸🔸آنقدر زندگی و خوب زندگی کردن، به هر روشی پول درآوردن و لذتِ گسترده از زندگی اهمیت یافته و جنبۀ جهانی به خود گرفته که ضرورتِ پرداختن به رشدِ فردی، سوالات مهم فلسفیِ، ایندۀ جامعه و سرنوشت جمعی به حاشیه رفته اند.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ پرونده ویژه تأملات 🔶 پرونده | سلبریتی و فرهنگ شهرت 📍[سلبریتی ها] اکنون کالا هستند چون تبدیل
🔰اسکرول بیانتها: زندگی در زمانۀ اینستاگرام
✍️ دینا تورتوریچی
📌اینستاگرام یکی از شلوغترین جاهای دنیاست، ولی هیچجا به آن اندازه احساس تنهایی نمیکنید
⏰ ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰اسکرول بیانتها: زندگی در زمانۀ اینستاگرام ✍️ دینا تورتوریچی 📌اینستاگرام یکی از شلوغترین جاهای د
✔️ ادامه...
🔸فکر میکنیم میدانیم، اما آیا واقعاً از گسترۀ کامل دستکاریهای این پلتفرم، پیچیدگیهای روانی و میزان مهندسی اجتماعیای که در آن در جریان است خبر داریم؟ بله و خیر. اینستاگرام تجارتخانۀ جمعآوری داده و فروش رسانه است. ابزارهای فهرستبردار از هر چیزی که منتشر میشود داده استخراج میکنند و بهشکل تحلیل برند، یا بهعنوان اطلاعات به دولتها، شرکتهای امنیتی و نظارتی، و شرکتهای تجاری میفروشند.
🔹فیسبوک برای کمک به آموزش نرمافزار تشخیص تصویر اختصاصیاش از تصاویر منتشره در اینستاگرام استفاده میکند. و البته، اینستاگرامِ تحتِ مالکیتِ فیسبوک حرکات شما در سراسر اینترنت را دنبال میکند و بهشیوههایی گاه ظریف و گاه زمخت به این اشاره میکند که در تعقیب شماست.
🔸پاییز سال ۲۰۱۹ دیگر به این نتیجه رسیده بودم که اینستاگرامیها مردمی درهمشکستهاند، مردمی مناسب من. اگر من در حال افسردهشدن بودم، بقیه نیز بودند. تأثیرِ تالار آیینهایِ این الگوریتم انگار دوباره دستاندرکار این اتفاقات بود: افراد بیشتر و بیشتری دربارۀ درخانهماندن، تکاپو برای حفظ سلامت روان و یافتن جماعتی از رنجورانِ همدرد در این پلتفرم پست منتشر میکردند.
🔹سابقۀ چشمچرانی مدرن، حتی نوع چندپنجرهایِ آن، به گذشته میرسد.... شما چشمچرانِ پشتِ پنجرهاید و میکوشید تا دید بهتری داشته باشید. و در این سناریو، ضدقهرمانی که وارد حریم خصوصی شما میشود، آن هم نه از پنجره، بلکه از در ورودی خانه، تبلیغات است.
📚 «Infinite scroll: life under Instagram» در وبسایت گاردین
🌠 #فرهنگ_شهرت
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @celebritism
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | تقوایِ در خیال
🎙 حجتالاسلام مهدی میرباقری
در جمع شعراء و هنرمندان آیینی
⏰ بهار سال 87
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇