eitaa logo
فرهنگ شهرت
12 دنبال‌کننده
4 عکس
0 ویدیو
3 فایل
مطالعات سلبریتی، شهرت و اینستاگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰سلبریتی و فرهنگ شهرت در جامعه ایرانی ✍️ احسان شاه‌قاسمی 🔸در خارج از ایران افراد کار و تلاش می­کنند و هوادار سلبریتی­ها هم هستند اما این­جا ما کار نمی‌­کنیم ولی دنبال­‌کننده افراد مشهور هستیم. مثلاً صفحه بچه­ پول­دارهای تهران چند صدهزار نفر دنبال­ کننده دارد. 🔹 یک مورد از نفوذ مخرب سلبریتی­ها، زلزله آبان­ماه سال ۹۶ کرمانشاه است که متأسفانه خیانت کردند. من نمی‌گویم همه خیانت کردند ولی باور کنید تعداد کسانی که خدمت کردند از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر بود. اکثر سلبریتی‌ها رفتند و فقط با زلزله‌زدگان عکس یادگاری گرفتند و یک روز هم آن­جا نماندند و برگشتند. 🔸همین فرهنگ شهرت، عشق پول­دار شدنِ یک­شبه، توهم زندگی و زیست ایده‌آل، ارزش قائل شدن روزافزون برای پول و این که پول را معادل خوشبختی می‌بینیم، تضادهای زیادی ایجاد کرده است. 🔹من واقعاً به‌عنوان کسی که در اینستاگرام هستم و صفحه دارم می‌گویم از بستن آن خوشحال خواهم شد. چون شما می‌بینید برخی از سلبریتی‌ها که در انتهای طیف سخیف بودن قرار دارند، توانایی ظهور در تلگرام و جمع کردن این میزان دنبال­کننده را نداشتند. این­ها محصول فضای اینستاگرام است. 🔸خودِ سلبریتی‌ها چیز زیادی نمی‌دانند و معمولاً افراد باسوادی نیستند اما تیم‌های نامورسازی که استخدام می‌کنند جزو بهترین‌ها هستند. کسانی که به افراد می‌گویند چگونه بنشینند، چگونه حرف بزنند و چگونه واکنش نشان دهند. همه آن چیزی که شما می‌بینید برنامه‌ریزی شده است. 🔴 @celebritism 🔴
🔰اسکرول بی‌انتها: زندگی در زمانۀ اینستاگرام ✍️ دینا تورتوریچی 📌اینستاگرام یکی از شلوغ‌ترین جاهای دنیاست، ولی هیچ‌جا به آن اندازه احساس تنهایی نمی‌کنید ⏰ ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ 🔴 @celebritism 🔴 👇👇👇
✔️ ادامه... 🔸فکر می‌کنیم می‌دانیم، اما آیا واقعاً از گسترۀ کامل دست‌کاری‌های این پلت‌فرم، پیچیدگی‌های روانی و میزان مهندسی اجتماعی‌ای که در آن در جریان است خبر داریم؟ بله و خیر. اینستاگرام تجارتخانۀ جمع‌آوری داده و فروش رسانه است. ابزارهای فهرست‌بردار از هر چیزی که منتشر می‌شود داده استخراج می‌کنند و به‌شکل تحلیل برند، یا به‌عنوان اطلاعات به دولت‌ها، شرکت‌های امنیتی و نظارتی، و شرکت‌های تجاری می‌فروشند. 🔹فیسبوک برای کمک به آموزش نرم‌افزار تشخیص تصویر اختصاصی‌اش از تصاویر منتشره در اینستاگرام استفاده می‌کند. و البته، اینستاگرامِ تحتِ مالکیتِ فیسبوک حرکات شما در سراسر اینترنت را دنبال می‌کند و به‌شیوه‌هایی گاه ظریف و گاه زمخت به این اشاره می‌کند که در تعقیب شماست. 🔸پاییز سال ۲۰۱۹ دیگر به این نتیجه رسیده بودم که اینستاگرامی‌ها مردمی درهم‌شکسته‌اند، مردمی مناسب من. اگر من در حال افسرده‌شدن بودم، بقیه نیز بودند. تأثیرِ تالار آیینه‌ایِ این الگوریتم انگار دوباره دست‌اندرکار این اتفاقات بود: افراد بیشتر و بیشتری دربارۀ درخانه‌ماندن، تکاپو برای حفظ سلامت روان و یافتن جماعتی از رنجورانِ هم‌درد در این پلت‌فرم پست منتشر می‌کردند. 🔹سابقۀ چشم‌چرانی مدرن، حتی نوع چندپنجره‌ایِ آن، به گذشته می‌رسد.... شما چشم‌چرانِ پشتِ پنجره‌اید و می‌کوشید تا دید بهتری داشته باشید. و در این سناریو، ضدقهرمانی که وارد حریم خصوصی شما می‌شود، آن هم نه از پنجره، بلکه از در ورودی خانه، تبلیغات است. 📚 «Infinite scroll: life under Instagram» در وب‌سایت گاردین 🔴 @celebritism 🔴
🔰چرا سلبریتی مهم است؟ ✍️هالی گروت 📍
سلبریتی دقیقاً چیست؟ و چه زمانی پدید آمده است؟ تفاوت سلبریتی با سایر مقولات شناخت مانند شهرت یا آوازه چیست؟

🔸سلبریتی خود را از سایر اشکال ستایش عمومی متمایز می‌کند؛ زیرا آن [سلبریتی] بر شخصیت فردی تمرکز دارد. سلبریتی ها با کمال جاودانه‌ی خود به‌ظاهر به ما توصیه می‌کنند که از چیزهای دنیوی دوری کنیم، آن‌ها ما را سرگرم می‌کنند، به ما لذت می‌دهند یا به ما کمک می‌کنند تا درد خود را ابزار کنیم، 🔹آن‌ها باوجود همه‌ی نقص انسانی خود به ما در مورد نقایص و کاستی‌های خود اطمینان می‌دهند، احساس تعلق را پرورش می‌دهند و به ما یادآوری می‌کنند که تنازع حقیقتاً تنها وضعیت تجربه بشری است. سلبریتی ها شخصیت بودگی- شخصیت ما را منعکس می‌کنند- آن‌ها به ما نشان می‌دهند که چه کسی هستیم، اما آن‌ها همچنین ما را با خیال خام افسون کرده و به ما نشان می‌دهند که چه کسی می‌خواهیم باشیم. 💢خاستگاه‌های سلبریتی بسیار مورد مناقشه است و جای بحث بسیار دارد؛ زیرا تعاریف کاملاً متفاوتی از این اصطلاح وجود دارد. به‌عنوان‌مثال جایگزینی “شهرت” به‌جای “سلبریتی” و بالعکس، تا حدی امری عادی شده است. اما با استعمال این کلمات به‌جای یکدیگر، ما زمینه‌های تاریخی خاصی را که آن‌ها به‌واسطه شان تکمیل یافته‌اند، نادیده می‌گیریم. ✔️ادامه دارد... 🔴 @celebritism 🔴
🔰چرا سلبریتی مهم است؟ ✍️هالی گروت 🔘
 بخش دوم

🔸مبهم‌تر از شهرت و بدنامی واژه‌ی سلبریتی است که از کلمه لاتین سلبرم celebrem کلمه‌ای که هم در معنای جشن و هم “ازدحام” بالقوه [جمعیت] (شاید ما به آن “غوغای انبوه مردم” می‌گوییم) و در خصوص یک شخص باشد، برگرفته‌شده است. شهرت را نه‌تنها می‌توان به دلیل اعمال خوب شخص به وی اعطا کرد، بلکه آن همچنین می‌تواند به دلیل مقام موروثی والای او باشد: همانند ملکه که صرفاً به دلیل ملکه بودنش، مشهور است. با تکیه بر مقیاس بررسی موشکافانه‌ی بیرونی، گرچه سلبریتی کنش متقابل بین احترام و عامه مردمی است که [شهرت] اعطایی خود را کمتر به‌مثابه‌ی تخصیص و بیشتر به‌مثابه‌ی یک روند مذاکره بدل کردند. 🔹برخلاف “شهرت” و “آوازه” که بر احترام و حرمت دلالت دارد، “سلبریتی” که در قرن هجدهم مورد بهره‌برداری و مصرف عمومی قرار گرفت، تردید و سوءظنی را برانگیخت. آن[سلبریتی] برای [کسب] مشروعیت تلاش می‌کرد و علیه انتقاداتی چون افراط در [مصرف] و دانش سطحی‌اش مبارزه می‌کرد. سلبریتی ها به شکلی جمعی تشکیل می‌شدند و به شیوه‌هایی که [شیوه‌های] مرسوم شهرت نبود، میانجی‌گری می‌کردند. شهرت به فرد برجسته‌ای نیاز داشت؛ سلبریتی نیاز به مخاطبی با درایت داشت. 🔸همان‌طور که ایده شهرت تکامل یافت، فضا برای [افراد] بدنام نیز گسترش یافت، آن [جریان] کمتر مرتبط با کنشی خاص بود و اکثر اوقات به فردی خاص یا حداقل به ایده‌ای خاص از فرد، مرتبط می‌شد. تا قرن نوزدهم که فرد مشهور به دلیل توانایی متناقض اش در استثنایی و قابل تقلید بودن ارزشمند بود، نه‌تنها به‌واسطه‌ی دستاورد یا تولد بلکه به‌واسطه‌ی تبلیغات به وجود آمد. امتیاز دادن به فرد بر اساس ظاهرش نه اظهاراتش و درنظر گرفتن [اینکه] چگونه سلبریتی ها همانند شهرت و بدنامی توسط عامه مردم نگریسته می‌شوند؛ به چهره‌ای عمومی نیز اشاره می‌کند که تصویر و هویت، سبک و ذات برای او به‌طور جدایی‌ناپذیری با هم عجین شده بود. ✔️ادامه دارد... 🔴 @celebritism 🔴
🔰چرا سلبریتی مهم است؟ ✍️هالی گروت 🔘
 بخش سوم

🔸چه چیزی جان استورات میل، چارلز داروین و فلورانس نایتینگل را از لرد بایرون، فرانتس لیسزت، توماس ادیسون یا سارا برنهارد متمایز کرده است؟ همه این چهره‌ها در قرن نوزدهم مشهورِ شده بودند. همه [آن‌ها] شهرت را تجربه کرده بودند؛ “همه در مورد آن‌ها صحبت” می‌کردند. و بااین‌وجود، مورد پیشین توجه رسانه‌ای یکسانی را جلب نکرد، همان سطح کالایی شدن (تأیید محصول، گردش تصاویر، امضاهای [سلبریتی ها]) یا همان کیش‌های شخصیتی را به‌مثابه مورد دوم تسریع می‌بخشد. اولی دنبال کنندگان و مریدانی داشت و دومی طرفدارانی. مورد اول بحث و مکالمه را رقم زد؛ و دومین مورد بحث و جدل را موجب شد. اولی توجه را جلب کرد و دومی برای آن زندگی کرد. تفاوت بین شهرت و سلبریتی در حال بدل شدن به بیش از یک‌گونه و طبقه بود. 🔹ادیسون به معنای واقعی کلمه جهان را روشن کرد، درحالی‌که بایرون، لیسزت و برنهارد به ترتیب در زمینه‌های ادبیات، موسیقی و تئاتر تحسین شدند. برخی از آن‌ها برخلاف بسیاری از معاصران به همان اندازه موفقشان، مدت‌هاست فراموش‌شده‌اند، آن‌ها به‌طور فعالانه‌ای افکار عمومی را پرورش می‌دادند و توجه بیشتری را به کسانی که این کار را انجام می‌دادند، جلب می‌کردند. با خلق و نمایش یک شخصیت، چهره‌ای عمومی که منحصربه‌فرد بود، اما به‌طور اساسی- تجدیدپذیر بود، آن‌ها [سلبریتی ها] خودشان را در طول زندگی‌شان متمایز و برجسته کردند و حتی از وضعیت افسانه‌ای پس از مرگ خویش نیز اطمینان حاصل کردند. 💢چنان‌که صاحبان دستکاری کننده مطبوعات توده‌ای رو به رشد، خودتبلیغ کنندگان و حتی سرمایه‌داران در حال ظهور، چهره‌هایی همچون ادیسون جادوگر، برنهارد “خارق‌العاده”، بایرون جذاب و ستاره راک حقیقی هم‌عصرش لیسزت را به همان اندازه‌ی سلبریتی های مدرنِ مجسم شده، تولید کردند. برخی محققان با اشاره به چنین نمونه‌هایی، تولد سلبریتی را در اواخر قرن هجده و نوزده می‌دانند. آن‌ها این‌گونه استدلال کرده‌اند که این دوره [اواخر قرن هجده و نوزده] بود که نه‌تنها شخصیت‌های استثنایی‌ای را تولید کرد، بلکه شرایط ساختاری لازم را برای تسهیل گسترش فرهنگ سلبریتی کاملاً تحقق‌یافته، فراهم نمود. با بازتاب در زمینه جدید بیوگرافی، محبوبیت پرتره، تکثیر خاطرات و ظهور داستان‌های مردم‌پسند و آگهی‌های ترحیم در روزنامه‌ها، این دوره مفهوم جدیدی از “خود” را تقویت کرد که از “فرد” پشتیبانی می‌کرد. ✔️ادامه دارد... 🔴 @celebritism 🔴
هدایت شده از تاملات
📑 فصلنامه مجازی ✴️ شماره نخست 💢 زیر نظر دکتر شاه قاسمی 🔸همه از فرهنگ شهرت آگاهند اما هیچ‌کس نمی‌داند چه‌وقت،کجا و چرا این فرهنگ پدید آمده و حفظ این تناقض بزرگترین پیروزی فرهنگ شهرت است.🔸 🖇 اولین شماره این فصلنامه را در پست ذیل دانلود کنید👇👇👇 ⚜ @taammolat74
هدایت شده از تاملات
4_5789412917673723626.pdf
624.8K
📑 فصلنامه مجازی فرهنگ شهرت ✴️ شماره نخست: 🔻سلبریتیِ صداوسیما یا سلبریتیِ واقعی ✍🏻 علی مؤمنی 🔻رابطه فرااجتماعی ✍🏻 دکتر احسان شاه‌قاسمی 🔻سلبریتیزه شدن تلویزیون ایران و اقتصاد توجه ✍🏻 محمد حسین ترکمان 🔻سلبریتیِ کتاب‌باز ✍🏻 داوود طالقانی 🔻ابزار ‌ها از دل مفاهیم بیرون می‌آیند؛ سلبریتی‌ها از دل ابزار ✍🏻 جواد کتابی 🔻چاقویی در دست حاکمیت ✍🏻 علی رئیسی ⚜ @taammolat74
هدایت شده از تاملات
↙️ 🔰ناموَرسازها را دریابیم سلبریتی و فرهنگ شهرت در جامعه ایرانی ✍ احسان شاه‌قاسمی 🔸در خارج از ایران افراد کار و تلاش می­کنند و هوادار سلبریتی­ها هم هستند اما این­جا ما کار نمی‌­کنیم ولی دنبال­‌کننده افراد مشهور هستیم. مثلاً صفحه بچه­ پول­دارهای تهران چند صدهزار نفر دنبال­ کننده دارد. 🔹 یک مورد از نفوذ مخرب سلبریتی­ها، زلزله آبان­ماه سال ۹۶ کرمانشاه است که متأسفانه خیانت کردند. من نمی‌گویم همه خیانت کردند ولی باور کنید تعداد کسانی که خدمت کردند از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر بود. اکثر سلبریتی‌ها رفتند و فقط با زلزله‌زدگان عکس یادگاری گرفتند و یک روز هم آن­جا نماندند و برگشتند. 🔸همین فرهنگ شهرت، عشق پول­دار شدنِ یک­شبه، توهم زندگی و زیست ایده‌آل، ارزش قائل شدن روزافزون برای پول و این که پول را معادل خوشبختی می‌بینیم، تضادهای زیادی ایجاد کرده است. 🔹من واقعاً به‌عنوان کسی که در اینستاگرام هستم و صفحه دارم می‌گویم از بستن آن خوشحال خواهم شد. چون شما می‌بینید برخی از سلبریتی‌ها که در انتهای طیف سخیف بودن قرار دارند، توانایی ظهور در تلگرام و جمع کردن این میزان دنبال­کننده را نداشتند. این­ها محصول فضای اینستاگرام است. 🔸خودِ سلبریتی‌ها چیز زیادی نمی‌دانند و معمولاً افراد باسوادی نیستند اما تیم‌های نامورسازی که استخدام می‌کنند جزو بهترین‌ها هستند. کسانی که به افراد می‌گویند چگونه بنشینند، چگونه حرف بزنند و چگونه واکنش نشان دهند. همه آن چیزی که شما می‌بینید برنامه‌ریزی شده است. ⚜ @taammolat74
هدایت شده از تاملات
📑 فصلنامه مجازی ✴️ شماره دوم مدیر مسئول و سردبیر: علی مومنی 🔸همه از فرهنگ شهرت آگاهند اما هیچ‌کس نمی‌داند چه‌وقت،کجا و چرا این فرهنگ پدید آمده و حفظ این تناقض بزرگترین پیروزی فرهنگ شهرت است.🔸 🖇 دومین شماره این فصلنامه را در پست ذیل دانلود کنید👇👇👇 ⚜ @taammolat74
هدایت شده از تاملات
4_5877701184533301429.pdf
1.38M
📑 فصلنامه مجازی فرهنگ شهرت ✴️ شماره دوم: 🔻زندگی در جامعه دانشگاهی ✍🏻 مهدی کاشفی‌فرد 🔻سواد رسانه‌ای، ابزار یا آگاهی ✍🏻 هدی محمدی 🔻سلبریتی در پیدا و پنهان فرهنگ ✍🏻 محمدجواد بادین‌فکر 🔻سلبریتیِ به مثابه مخدر رسانه‌ای ✍🏻 حانیه چمنی 🔻خلبانی با گواهینامه پایه ۱ ✍🏻 علی رئیسی 🔻بی‌سوادی رسانه‌ای ✍🏻 محمدرضا قرقانی 🔗 شماره نخست این نشریه رو در اینجا بخوانید. ⚜ @taammolat74
هدایت شده از تاملات
📑 فصلنامه مجازی ✴️ شماره سوم مدیر مسئول و سردبیر: علی مومنی 🔸همه از فرهنگ شهرت آگاهند اما هیچ‌کس نمی‌داند چه‌وقت،کجا و چرا این فرهنگ پدید آمده و حفظ این تناقض بزرگترین پیروزی فرهنگ شهرت است.🔸 🖇 این شماره فصلنامه را در پست ذیل دانلود کنید👇👇👇 ⚜️ @taammolat74
هدایت شده از تاملات
CelebrityCulture_3.pdf
2.29M
📑 فصلنامه مجازی فرهنگ شهرت ✴️ شماره سوم: 🔻🔻شکاف اینستاگرام؛ ضامن بقای سلبریتی‌ها ✍🏻علی مؤمنی 🔻کژکارکردهای سلبریتی‌سازی(۱) ✍🏻دکتر عبدالله بیچرانلو 🔻چگونه یک هوادار شدم؟ چرا اغلب هواداران سلبریتی‌ها نوجوان هستند؟ ✍🏻 سجاد سامانی 🔻مرجعیت سلبریتی‌ها در ایران ✍🏻دکتر سیداحسان شاه‌قاسمی 🔻بر بام مرجعیت، در دام شهرت ✍🏻معصومه شمس 🔻دفتر مرجع‌ عالی‌قدر نیکی میناژ: علیه مرجعیت فکری سلبریتی‌ها در اینستاگرام ✍🏻 داوود طالقانی و... 🔗 شماره قبلی این نشریه رو در اینجا بخوانید. ⚜️ @taammolat74