📑 دوهفته نامه مجازی دیدهبان اندیشه
✴️ شماره هفتم / بخش نخست ویژه تیرماه 1399
موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
رصد روشنفکران، اندیشمندان و ژورنالیستهای علمی در فضای مجازی
دیدهبان اندیشه عرصهای است تا بازتاب و پژواک اندیشههای اصحاب علوم انسانی باشد. بازتاب اندیشههایی که در فضای مجازی به صورت پراکنده وجود دارد. اینجا فرصتی است تا بیشتر با اندیشمندان و روشنفکران و ژورنالیستهای اندیشه، آشنا شده و پای گفتارها و یادداشتهای تحلیلیشان باشیم و عالمانه و منصفانه برخی نکات آنها را تحلیل و ارزیابی علمی کنیم.
🖇 هفتمین شماره این دوهفتهنامه را در پست ذیل دانلود کنید👇👇👇
⚜️ @fekrat_net
⚜️ @taammolat74
دیده بان شماره هفتم بخش اول.pdf
15.23M
📑 دوهفته نامه مجازی دیدهبان اندیشه
✴️ شماره هفتم / بخش نخست ویژه تیرماه 1399
موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
با مرور صفحات مجازی اندیشه در ماه گذشته، شاهد مباحث مختلف در حوزه اندیشه بودهایم. تیرماه هر سال با یاد و خاطره شهید بهشتی(ره) پیوند خورده و هر ساله یادآور آرمان عدالت و عدالتخواهی در ذهنهاست. به همین مناسبت، اندیشمندان و نویسندگان بسیاری در حوزه عدالت قلم فرسایی کردند.
✅دیدهبان، این سعی را دارد تا مسائل و حوادث را با عینک اندیشه، عمیقتر ببیند و با تضارب آراء متفکران و نقد عالمانه و منصفانه، دریچهای بر حقیقت بگشاید. سعی ما بر این است تا محفلی برای تبادل اندیشهها باشیم و قدمی برای رشد و ارتقاء بینش نخبگان و علوم انسانی برداریم.
🔗برای مطالعه شماره قبلی اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🔰 فرهنگ و فوتبال
✍️ ناصر فکوهی
🔸امروز به نظر نمی رسد دیگر دنیای فوتبال تنها دنیای سرگرمی باشد. آنچه فوتبال را به پدیده ای تبدیل می کند که امروز میشناسیم، پیوند خوردن آن با سرنوشت سیاسی جهان است. و با همین سرنوشت نیز امروز به فرایند و پدیده ای جهانی شده بدل شده است.فوتبال یک پدیده اجتماعی است و در چند راهی اقتصاد ،فرهنگ، سیاست و ورزش برای خودش برو و بیایی دارد.
🔹 فوتبال به همان دلایل و فرایندی در قرن بیستم چنین رشد می کند که ادبیات و رمان در قرن نوزدهم رشد کردند. وقتی انقلاب صنعتی به وجود آمد، تولید انبوه آغاز شد، مفهوم ملت شکل گرفت و دولت های مدرن خواستند مشروعیت خود را از ملت و مردم به دست بیاورند ابتدا لازم بود این مفهوم ساخته و در انسان ها درونی شود.
🔸هم از این رو بود که رمانتیسم قرن نوزدهمی، از طریق ادبیات و تاریخ نگاری توانست از یک طرف گذشته های تاریخی در قالب روایت های ملی برای همه مردم جهان بسازد و هم توانست برای آنها، چشم اندازهای آینده و سرنوشت ملی در قالب های ادبی ترسیم کند. این کار در روند عمومی شدن مدارس و اجباری شدن تحصیل یعنی اجتماعی شدن کودکان نه از طریق خانواده بلکه از طریق نهادهای رسمی و دولتی ادامه یافت.
💢اما حتی این روند نیز برای درونی کردن کافی نبود و نیاز به استفاده از ابزارهایی بود که اوقات فراغت افراد را نیز سازماندهی کنند و از بازی و تفریح نیز استفاده شود تا هویت های ملی تقویت شوند.
⚜️ @taammolat74
🔰 صبر در راه مقاومت اسلامی
٢٣مرداد روز مقاومت اسلامی ✍ شهید محمدباقر صدر🔹 مىتوان ارزشهاى اخلاقیدينىاى كه طى شرايط عقبماندگى چهرهاى منفى گرفته، تصحيح و آنها را از چهرۀ منفى به چهرۀ مثبت شايستۀ اسلامى تبديل نمود. بهعنوان مثال صبر، يک ارزش بزرگ اخلاق اسلامى است؛ اما همين ارزش، در نتيجۀ شرايط عقبماندگى جهان اسلام، چهرهاى منفى به خود گرفته است؛ زيرا صبر در اين شرايط بهمعناى خوارى و تحمل ناگوارىها با روحيۀ بىتفاوتى و عدم تعامل با موضوعات مهم امت اسلام و دغدغههاى بزرگ آن، تبديل شده است. 🔸 با اين وضعيت تا امت اسلام دركش را از صبر تغيير ندهد و باور نكند كه صبر، عبارت است از شكيبايى در انجام وظيفه و تحمل سختىها در راه مقاومت در برابر ظلم و سركشى و صرفنظركردن از دغدغههاى كوچک برای دغدغههاى بزرگ، هرگز نخواهد توانست جنبشى فراگير را در حياتش محقق سازد: «أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جاهَدُوا مِنْكُمْ وَ يَعْلَمَ الصَّابِرِينَ» (آيا پنداشتيد كه داخل بهشت مىشويد، بىآنكه خداوند جهادگران و شكيبايان شما را معلوم بدارد؟). 🔹 هيچ مكتب اجتماعى بهجز خود اسلام قادر نخواهد بود صبر را به خاستگاه راستين خود بازگرداند و امتى صابر را با مفهوم درست اسلامى آن پايهگذارى كند. 📚 اسلام راهبر زندگی، ص٢٢۵ ⚜ @taammolat74
🔰مقابله با تحریف
🔸تحریف در چارچوب #جنگ_نرم معنادار میشود؛ شبههای که خلق شده و بر بستری از مشکلات جاری (نظیر بیثباتی اقتصادی)، خود را در کالبد افکار عمومی جای میدهد. تحریف ابزار اصلی #جنگ_روانی است؛ ماقبل آن چون بمبهای هیدروژنی بر سر جبهه خودی فرود میآید و بیآنکه در ظاهر خسارت مالی بسیاری ایجاد کند، جانهای جانوران را میگیرد.
🔹سه مجرای مهم میتوان برای سرایت تحریف شناخت: اول رسانه و آنچه در #زیستبوم_مجازی به خورد مخاطب داده میشود. دوم نخبگان آکادمیک (دانشگاهی و حتی حوزوی) که بیمبنا، تردید، ترس و ابهامی میآفرینند و ذهنها را مختل میکنند. سوم چهرههایی که نان و دانشان را این کشور داده است و چون به مرحله بازنشستگی حرفهای یا سنی رسیدهاند، شمشیر مخالفت کشیده و از پشت خنجر میزنند.
🔸#تحریف ناشی از این سه مجرا را چگونه میتوان درمان کرد؟ راه اولیه #تولید_محتواست؛ محتوای مطلوب و مناسب، اما اگر محتوا، در شبکه به جریان نیفتد و چون شریان، در کل جامعه توزیع نشود، چه سود؟ پس #توزیع_درست محتوا راه دوم است. ولی هیچکدام از اینها به میزان تمرکز بر علوم شناختی و #ادراکسازی نمیتواند مفید باشد، چه اینکه در جنگ نرم، آسیب عمدتاً ذهنی است و نه عینی، بدنی و نادیدنی است تا ملموس شده. پس باید با #اذهان و #قلبها تخاطب کرد و آنها را باورمند ساخت.
⚜️ @taammolat74
🔉 مناظره
🔶 موضوع | نقد وبررسی کتاب پسااسلامیسم
◾️دکتر میلاد دخانچی (دکترا مطالعات فرهنگی)
◾️دکتر عطاالله بیگدلی (دانشآموخته دکتری حقوق خصوصی از دانشگاه امام صادق)
والعصر (نگاهی به علوم انسانی در عصر انقلاب اسلامی)
بخش دوم
⏰ ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
بیگدلی با دخانچی2.mp3
46.11M
🔉 مناظره
🔶 موضوع |نقد وبررسی کتاب #پسااسلامیسم
◾️دکتر #میلاد_دخانچی (دکترا مطالعات فرهنگی)
◾️دکتر #عطاالله_بیگدلی (دانشآموخته دکتری حقوق خصوصی از دانشگاه امام صادق)
بخش دوم
🔹صورتبندی نظری دخانچی از جامعه ایرانی، در تئوری جبر و عاملیت شکل میگیرد. او معتقد است تئوری جامعه پساانقلابی، تئوری جبر است و لذا نظریه پردازان جمهوری اسلامی، تئوری رابطه دو طرفه بین حاکمیت و مردم را برنمیتابند. او مصر است با این تئوری میتواند وضعیت حاضر ما را توضیح دهد، و خوانشی از مذهب بر مناسبات پسا انقلابی حاکم شده که هیچ جایی برای عاملیت انسانی قائل نیست.
⚜️ @taammolat74
📑 فصلنامه مجازی #فرهنگ_شهرت
✴️ شماره دوم
مدیر مسئول و سردبیر: علی مومنی
🔸همه از فرهنگ شهرت آگاهند اما هیچکس نمیداند چهوقت،کجا و چرا این فرهنگ پدید آمده و حفظ این تناقض بزرگترین پیروزی فرهنگ شهرت است.🔸
🖇 دومین شماره این فصلنامه را در پست ذیل دانلود کنید👇👇👇
⚜ @taammolat74
4_5877701184533301429.pdf
1.38M
📑 فصلنامه مجازی فرهنگ شهرت
✴️ شماره دوم:
🔻زندگی در جامعه دانشگاهی
✍🏻 مهدی کاشفیفرد
🔻سواد رسانهای، ابزار یا آگاهی
✍🏻 هدی محمدی
🔻سلبریتی در پیدا و پنهان فرهنگ
✍🏻 محمدجواد بادینفکر
🔻سلبریتیِ به مثابه مخدر رسانهای
✍🏻 حانیه چمنی
🔻خلبانی با گواهینامه پایه ۱
✍🏻 علی رئیسی
🔻بیسوادی رسانهای
✍🏻 محمدرضا قرقانی
🔗 شماره نخست این نشریه رو در اینجا بخوانید.
⚜ @taammolat74
🌸مباهله یعنی
احتیاط!
دلت را به خدا بسپار ...
دستت را
از دست پنج تن علیهم السلام
رها مکن
وگرنه گُم می شوی ...
#عید_مباهله_مبارک
⚜ @taammolat74
🎯 نقد و بررسی ایده پسااسلامیسم میلاد دخانچی
📚معرفی کتاب | پسااسلامیسم
📘دانلود جزوه pdf | مقدمهای بر چپ نو مسلمان
🔉 مناظره| نقد وبررسی کتاب پسااسلامیسم :
بخش نخست / بخش دوم / بخش سوم
✍️ بخشی از نقد «دیدهبان اندیشه شماره 7» به پسااسلامیسم
👤 گفتوگو با قدس آنلاین / درباره اهمیت احیای پروژه روشنفکری صحبت میکنم!
👤 گفتوگو با فرهیختگان / پسااسلامیسم در صدد بازگرداندن دیالکتیک در فلسفه اسلامی است!
🔉 گفتگو طاهرزاده با دخانچی | چپ نو چگونه انقلاب را بازخوانی می کند؟
✍️در نقد پروژه ی اسلامیسم / سعید ابریشمی
🔉 مناظره دکتر بیگدلی با دخانچی | نقد وبررسی کتاب پسااسلامیسم
قسمت نخست / قسمت دوم
📩دوستان نیز میتوانند نکات خود را نسبت به این مساله برای کانال ما ارسال کنند.
⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع | بازخوانی کتاب حدیث پیمانه
🎙رسول لطفی
سلسله نشست مجازی جمعههای اندیشه
بخش نخست
⏰ ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
جلسه نخست.mp3
34.71M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع | بازخوانی کتاب #حدیث_پیمانه
🎙رسول لطفی
سلسله نشست مجازی #جمعههای_اندیشه
بخش نخست
🔹 ضرورت بازخوانی بینش معرفتی نسبت به انقلاب و #انقلاب_اسلامی
🔹واکاوی مفهوم #انقلاب در اندیشه شهید #مطهری
🔹 تحلیل #انقلاب_اجتماعی از منظر حمید پارسانیا
⚜️ @taammolat74
➰
🍃تلخ و شیرین جهان
چیزی به جز یک خواب نیست
مرگ پایان میدهد
یک روز این کابوس را...
👤فاضل نظری
⚜ @taammolat74
🔰 الهیات یهودی و روح تجدد
✍️ سید حسین شهرستانی
🔸پرسش از پیدایی تجدد یا هر عصر و تمدن دیگر با پرسش از اینکه «بنیان تحول تاریخی چیست» و تسلسل عوامل تاریخی در تحلیل نهایی به کدام پایهی اساسی ختم میشوند، مرتبط است. مثلا اگر مانند «مارکس»، «اقتصاد» را «زیربنا»ی جامعه و تاریخ دانستیم، طبعا «سرمایهداری» را سرحلقهی اول و اصلی تجدد میشناسیم .
🔹مدعای ما آن است که هستی انسانی در مقیاس فردی و اجتماعی و تاریخی، نهایتا در پرتو نسبت و رابطهای که میان او و «خداوند» برقرار میگردد، رقم میخورد. این نسبت اولا مولود جلوه و ظهور خداوند بر انسان، جامعه و تاریخ است و ثانیا محصول واکنش و پاسخ انسان، جامعه و تاریخ به آن (و این دو نسبت دائما در رفت و برگشتاند). بر وفق چنین بینشی صحنهی تاریخ، صحنهی ظهور و منازعهی «ادیان» خواهد بود. «دین»ها و نه «دانش»ها یا «فلسفه»ها یا «ساختارهای اقتصادی» یا «نژادها» یا «گونههای نظم اجتماعی» یا ... نبض حرکت تاریخ را در دست دارند.
🔸سرنخ جهش تمدنی در عصر جدید را باید در تغییر نسبت وجودی میان انسان و جامعهی اروپای مسیحی با ذات الوهی جستوجو کرد. این تغییر نسبت البته خود را پیش از همه و در کاملترین صورت در ساحت «دین» و هویت دینی آشکار میسازد و چنانچه توضیح داده شد، «الهیات»، قلب دین و حیات دینی است. پس با این مقدمات مسئله شکل جدیدی به خود میگیرد: چه تحول الهیاتی سرسلسلهی تطورات تجدد شد؟ پاسخ مختار ما به این سؤال چنین است: «الهیات» و پیرو آن «شریعت» و در نهایت «اخلاق یهودی» پیششرط و زادگاه تاریخی انسان مدرن و عصر جدید است.
⚜️ @taammolat74
🔰مروری بر کتاب «برگهای گمشده»
✍️ سعید مستغاثی
💠
علماء مسلمان معیار و ملاک تمدن بودهاند!🔸جرج سارتن (پدر تاریخ علم) در مورد نیمه اول قرن نهم که به نام «#عصر_خوارزمی » نامیده، ضمن اینکه وی را ریاضی دان، منجم و جغرافیدان مسلمان خوانده، مینویسد: «...سده نهم اساسا سده اسلامی بود...فعالیت علمای مسلمان بی نهایت والاتر بود. آنان در آن روزگار، معیار و ملاک تمدن بودند. فعالیت آنان تقریبا در هر زمینه ای برتر بود... با توجه به نیمه اول قرن و مردان ممتاز علم مانند کندی، بنو موسی، خوارزمی و فرغانی همگی مسلمان بودند...» 🔹جرج سارتن قرن دهم میلادی را هم از آن مسلمانان دانسته، نیمه اول آنرا به نام« #عصر_مسعودی »می نامد و می نویسد: «...تفوق سرشار فرهنگ اسلامی در سده دهم نیز ادامه یافت. البته این تفوق بیش از هر زمانی احساس می شد و این نه فقط از آن رو بود که بزرگترین رجال علم از مسلمین بودند. مسلمانان وظیفه اصلی بشریت را ایفا کردند، بزرگترین فیلسوف یعنی فارابی مسلمان بود، بزرگترین ریاضیدان یعنی ابوکامل و ابراهیم بن سنان مسلمان بودند، بزرگترین جغرافیدان و جامع العلوم یعنی مسعودی و بزرگترین مورخ یعنی طبری هم مسلمان بودند.» 🔸سارتن در نامگذاری قرون، نیمه دوم قرن دهم میلادی را «عصر ابوالوفا» می نامد. او ابوالوفا را این گونه معرفی می نماید: «ابوالوفا محمود بن محمد بن یحیی بن اسماعیل بن عباس بن بوزجانی، منجم و از بزرگترین ریاضی دانان مسلمان...» به راستی چند نفر از تحصیل کردگان ما، شخصیتی علمی همچون «ابوالوفا بوزجانی» را می شناسند؟ 🔗 بخش قبل |تصویری از شهرهای دوران تمدن اسلامی ⚜️ @taammolat74
🔰 هدف اصلی دین
✍️محمد محمدرضایی
📍استاد تمام فلسفه دین دانشگاه تهران و محقق حوزه علمیه به نظرات جناب حجت الاسلام سید #کمال_حیدری استاد و مدرس علوم حوزوی در باب چالشهای پیش روی دین و مدرنیته در مواجهه با کرونا پاسخ داده است:
«جنابعالی چه تصویری از دعا و توسل و مهدویت و کارکرد آنها دارید که متفاوت از قرائت رسمی حوزههای علمیه است؟ در این مدعیات ابهامات زیادی وجود دارد... هدف اصلی دین به کمال رساندن فضائل اخلاقی و برانگیزاننده فطرت و دعوت به توحید و آزادی انسان از قیدها و بندهای نادرست، برپایی قسط و عدالت در جامعه بشری، آشنایی مردم با تعالیم الهی و تزکیه و تطهیر آنان و زندگی موحدانه و مومنانه میباشد، نه کشف واکسن فلان ویروس از جمله ویروس کرونا.»
🔗برای خواندن نقد کامل ایشان به لینک ذیل مراجعه کنید:
🌐mehrnews.com/xSv8V
⚜️ @taammolat74
♨️ #پرونده_ویژه | نقد و بررسی اندیشههای احمد فردید
🔸۲۵ مرداد ماه سالروز درگذشت سید احمد فردید (با نام اولیه سید احمد مهینی یزدی) متفکر و فیلسوف معاصر ایرانی است. فردید متفکری که طرفداران و مخالفان بسیاری دارد و در تمام سالهای عمرش و حتی پس از عمرش، نظراتش جنجالی و بحث برانگیز بوده است؛ به طوری که با وجود گذشت بیش از دو دهه از درگذشت او همچنان درباره او حرف و حدیثهای بسیاری است.
🔹 اخیراً هم دو مستند از دو موضع متفاوت راجع به او ساخته شده است؛ یکی «حیات شگفت انگیز فردید» به کارگردانی علی میرسپاسی و دیگری «تئوریسین خشونت» ساخته محسن کوقان. در هریک از این مستندها به بخشهایی از زندگی فردید پرداخته شده است، ولی آنچنان که باید و شاید به نظریات فلسفی و دیدگاههای او پرداخته نشده است.
🔴 از این رو در کانال تاملات پرونده ویژه دیگری را با عنوان نقد و بررسی اندیشههای دکتر فردید آغاز میکنیم و سعی داریم به مرور بازتاب دیدگاههای مختلف باشیم و آنها را نقد و بررسی کنیم. هنوز که هنوز است بدفهمی دربارهٔ شخصیت و سخنان ایشان کم نیست. یکی غربزدگی را ارجاع به جغرافیا میدهد، یکی مرحوم فردید را مسلط به زبانهای سنسکریت و اوستایی و پهلوی معرفی میکند، یکی ایشان را تابع هایدگر و دوستدار فاشیسم میشناساند. برخی حزباللهیها هم او را ضد عمل انقلابی میدانند!
📩دوستان نیز میتوانند نکات خود را نسبت به این مساله برای کانال ما ارسال کنند.
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
🔰 روشنفکری برآمده از عصر خفقان
✍️ حسین روحانی
بيشك شرايط اجتماعي و عصر زندگي روشنفكران و انديشمندان، بر نظرات و آراي آنان تأثيرات مستقيم دارد. فضاي كليسا به شكلگيري فلاسفه مدرسي ميانجامد، تجددخواهي به انديشه اصلاح و به تبع آن تجديدنظرطلبي مدرنيته ميل ميكند و اعتراض به دستاوردهاي انديشه مدرن، به ظهور و بروز فلاسفه پسامدرن منجر ميشود.
در فضاي داخلي كشور ما نيز همين قاعده كمابيش حكمفرماست و شرايط اجتماعي و تاريخي را در شكلگيري بسترهاي فكري انديشمندان نميتوان ناديده گرفت. در این يادداشت، پيش از آنكه به نقد و بررسي آراي احمد فرديد پرداخته شود، ميكوشيم، شرايط اجتماعي و سياسي حاكم بر رشد و شكلگيري انديشه اين استاد دانشگاه را بكاويم:
🔸رضاخان، گفتمان ناسيوناليستي خويش را با گفتمان غربگرايي گره زد. البته غربگرايي رضاخان، شبه مدرنيستي بود و مراد از شبه مدرنيسم، تقليد از ظواهر تمدن غرب است كه جنبههاي منطقي و فكري آن را در برنميگرفت. رضاخان بر آن شد با مدرنيزاسيون از بالا و به شيوهاي آمرانه، ايران را ظرف مدت زمان كوتاهي تبديل به كشور غربي كند.
🔹احمد فرديد كه در دوران رضاشاه، دوره جواني خويش را تجربه مينمود، در واكنش به فضاي ملال آور ناشي از شبه مدرنيسم رضاخاني، از انديشه هايدگر كه مروج و مبلغ نوعي بومي گرايي، مخالفت با مدرنيسم، بازسازي ارزشهاي فراموش شده جهان سنتي و احياي تفكر شهودي و حضوري بود، استقبال ميكند
💢در واكنش به مدرنيسم بيدنده و ترمز محمدرضا پهلوي كه ارمغاني جز توسعه نامتوازن، حاشيهنشيني و اعتراض تودههاي سنتي مردم نداشت، روشنفكران ايراني نيز دست به كار شدند و با رويكردي انتقادي به نقد مدرنيزاسيون محمدرضا پهلوي پرداختند. در دهه 40 شمسي، نويسندگان و روشنفكران بسياري به مباحثي مانند شرق و غرب، غربزدگي، مخالفت با تكنيك، نقد زندگي شهرنشيني جديد و تأكيد بر مفاهيم بومي در قبال بحرانهاي تجدد و مدرنيزاسيون پرداختند.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا بخوانید.
⚜️ @taammolat74
🔰 تقابل فردید با عبدالکریم سروش
🔸 #فرديد بعد از بازگشت به ايران، مشغول تدريس فلسفه شد و كمكم بحثهاي او جمعي را به دور خود جمع كرد. حلقهاي كه بعدها هر كدام جزو اشخاص شاخص و برجستهاي شدند از جمله: رضا #داوري_اردكاني، #جلال_آل_احمد، #يوسفعلي_ميرشكاك ، محمدرضا #ريخته_گران و...
🔹فرديد در دوران قبل از انقلاب اسلامي و در سال 1356 در سخنرانيهاي دانشكده ادبيات دانشگاه تهران، تئوري #ولايت_فقيه را با مباني حكمي خود تئوريزه كرد. لذا ابتداي انقلاب در دفاع از مواضع انقلاب اسلامي و امام سخنرانيهاي فراواني انجام داد و در مخالفت با تفكرات سكولار و مليگرا دست به افشاگري زد. مهمترين تضاد فكري فرديد در دوران انقلاب اسلامي، حملات لفظي او عليه جريان پوپري به رهبري #عبدالكريم_سروش است.
🔸فرديد با لحني گزنده و تند، #جريان_پوپري و پوپريان را زير ضرب ميگيرد و ميگويد: «اينها مارهايي هستند كه در تورات آمده است. اينها لوياتان آخرالزماناند، اينها مظهر نفس امارهاند و ملاصدرا را وسيله قرار ميدهند؛ اينها ابرمردند. يعني اينكه انسان تا آخرين مرحله نفس اماره جلو برود.»
🔹فرديد در جاي ديگري در باب عبدالكريم سروش كه نماينده جريان پوپري در ايران است، ميگويد:«آدمي مانند آن پوپر زده را كه سر تا پايش يهوديت و ماسونيت بينالملل زده است، عدهاي جوان را دنبال خود انداخته و چهار جمله درست كرده است. با بايد و نبايد و با اين جملههاي بيربط براي من عجيب است با اين كتابها، بعد برود در قم منطق درس بدهد و در دانشگاه الهيات ملاصدرا را درس بدهد.»
🔸فرديد در خصوص توهين سروش به قرآن كريم هشدار ميدهد و ميگويد: «همين طور فلسفه علم يهودي زده به كشور ما ميآيد و آن منطق و روش پوپر است كه توهين به قرآن است با نفس اماره.» اين سخنان فرديد عليه سروش و جريان پوپري كه لحني گزنده و شداد و غلاظ دارد، در سخنرانيهاي او عليه غربزدگي و مدرنيته نمود ويژهاي پيدا ميكند.
⚜️ @taammolat74
📮 فردید در پیامی که به امام خمینی(ره) نوشت، در خصوص آینده سروش میگوید: «میخواهم پیامی به امام خمینی بدهم و درد دلی با ایشان بکنم؛ سید احمد فردید آدمی است که برای خودش کار کرده است. اگر کتاب ننوشته نخواسته تشبه به کثافات دیگران بکند. من پیام کوچکی به امام دارم. این انقلاب را عبدالکریم سروش خراب میکند، فضلای قدیم ما خوباند، ولی یک جهتشان ضعیف است که من آن را میدانم، من پوپر را میشناسم و به ریش او میخندم»
📚 فردید، احمد (1381)؛ دیدار فرهی و فتوحات آخرالزمانی، به کوشش محمد مدد پور، تهران: موسسه فرهنگی و پژوهشی چاپ و نشر نظر، ص 166
⚜️ @taammolat74
🔰گفتوگو با محمد رجبی دوانی به بهانه 25 مردادماه، سالروز درگذشت «سید احمد فردید»
✍️محمد رجبی دوانی
📍سید احمد فردید به اعتقاد برخی از اهالی اندیشه، چهرهای رازآلود در عرصه فلسفه، فرهنگ و سیاست ایران است. عدهای او را تئوریسین پشت پرده انقلاب اسلامی ایران میدانند و درمقابل شاگردان او هستند که فردید را متفکری میدانند که به خاطر حدت ذهن و گستردگی دانشهایی که داشت، جذابیتی پیدا کرده بود که بسیاری از چهرههای فرهنگی، علمی و سیاسی پیش و پس از انقلاب به او و شخصیت علمیاش کشش و علاقه پیدا کرده بودند و شاید نوعی رابطه مرید و مرادی میان آنها شکل گرفته بود... به بهانه سالمرگ سیداحمد فردید، گفتوگوی تفصیلی با محمد رجبی دوانی شاگرد با سابقه «فردید» و رئیس سابق کتابخانه مجلس شورای اسلامی انجام دادهایم.
🔹«اگر کسی بخواهد بداند که شخصیت و اندیشه فردید پیش و پس از پیروزی انقلاب تفاوت داشته یا نه - بر خلاف نکاتی که دکتر عبدالکریم سروش و دکتر نصرالله پورجوادی میگویند یا آن چه که آن شخص بیسوادی که در آمریکا جامعهشناسی خوانده مطرح میکند که فردید بعد از انقلاب کسی بود که به کلی خودش را منطبق با شرایط انقلاب کرد، کسانی که اینطور فکر میکنند خوب است به سایت بنیاد دکتر فردید مراجعه کنند و مصاحبههای قبل از انقلاب فردید با روزنامه رستاخیز آن زمان را مطالعه کنند، در این صورت متوجه میشوند آنچه که در آن دوران گفته با آنچه که بعد از انقلاب گفته است هیچ تفاوتی ندارد...»
🔗 مشروح مصاحبه امروز خبرگزاری کتاب(ایکنا) که جنجالی و جذاب است را در اینجا بخوانید.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | شرایط امکانی ظهور فردید
🎙 دکتر حسین کچوئیان
طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی
پرونده ویژه «ما و سید احمد فردید»
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
00.mp3
17.66M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | شرایط امکانی ظهور #فردید
🎙 دکتر #حسین_کچوئیان
پرونده ویژه « #ما_و_احمد_فردید »
🔹صورتبندی جریانات فکری در قالب نزاع سیاست معرفتشناسانه
🔹 هدف جریان تجدد مصادره مواریث تاریخی بوده است!
🔹لزوم اضطرار تاریخی در امکان پذیرش و مقبولیت عمومی جامعه از یک اندیشه
🔹تلقی من این است که از نظر اجتماعی ـ تاریخی، جریانی با عنوان فردید قبل از انقلاب وجود نداشته است و در بعد از انقلاب نیز وجود ندارد به دلیل اینکه هیچ کس حاضر نیست خود را فردیدی بداند. آلان خیلی ها هستند خود را شریعتیسم میدانند ولی کسی قائل نیست که خود را فردیدی بداند.
🔹چیزی که در اندیشه فردید کلیدی است و نسبت به مرحوم شریعتی نیست، گسست رادیکالی که بواسطه فردید در شرایط فکری جامعه امکان پیدا میکند!
🔹شرایط امکانی ظهور پدیده فردید:
1️⃣فهم ظهور چهره استعارگر مدرنیته برای جامعه و امکان فهم عمیقتر آن.
2️⃣تطورات خود مدرنیته در موطن اصلی خود
⚜️ @taammolat74