eitaa logo
تاملات
767 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
346 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 تجربه آخرالزمانی ایرانی‌ها از سیاست ✍️ سید مهدی ناظمی قره‌باغ 🔘 بخش 1 از 2 🔸درکی آخرالزمانی در نزد ما ایرانی ها همواره پررنگ بوده و هست و خیلی معلوم نیست این امر در دیگر اقوام چگونه باشد. حداقل این هست که در همسایگان ما چنین درک شدیدی از آخرالزمانی بودن وجود ندارد. شاید به این دلیل که ایران فرهنگی در طی قرون متمادی، کانون تحولات تاریخی، یعنی نسخ تاریخی و تولد تاریخی دیگر بوده است و ایران کوچک امروزی، وارث همان فرهنگی است که آمد و شد تاریخها و فرهنگها و سیاستها را بسیار دیده است، ولی همسایگان جدا شده از ایران بزرگ، نسبتاً حال و هوای متفاوتی دارند. این درک آخرالزمانی، ممکن است خلجانی ایجاد کند بین آرمانگرایی های بزرگ و نیست انگاری بزرگ. خلجانی که ضروری تاریخ ما شاید باشد ولی ضروری سیاست ما نیست. 🔹این آخرالزمانی بودن، امروز در فرهنگ ما بسیار خودنمایی می کند. آخرالزمانی بودنی که سخن از آن می رود، شرعی نیست، فلسفی است و عبارت دیگری است از ناامیدی از کل ساختارهای موجود، در عین امکان پذیر دیدن تحولاتی بزرگ. خرد شدن دو هزار و پانصد سال پادشاهی، شاید یکی از مهمترین عوامل بروز این درک آخرالزمانی است. شکست خوردن بسیاری از برنامه های جمهوری اسلامی، دیگر عامل آن است. مردم کلافه کوچه و بازار، هر چند به لحاظ فرهنگ تاریخی خود صبور هستند و هوشیار، اما امروز فکر می کنند در حال حرکت به سمت نوعی عدم مطلقند. این حس ناشی از حال ناامیدی مطلق است. شکست خوردن سنگین ترین پروژه آمریکاگرایی کشور در هشت سال اخیر، آخرین گام این آخرالزمانی بودن سیاست بود. 🔸 آخرالزمانی درک کردن سیاست روزمره، باعث خرابی دنیا و از بین رفتن امکانات و هدر رفتن فرصتها می گردد. منجر به تشتت در زبان و فرهنگ و اخلاق عمومی می شود. سیاست را باید مانند خود سیاست دید. برای ساختن امروز، واقع بینانه و عمل گرایانه. اما همین هم که گفته شد، جز با پشتوانه ای از فکر شدنی نیست. وگرنه که شعار همین هم گفته شده است. در واقع ما گنجشک سیاست خودمان را هر بار با نام قناری متفاوتی رنگ آمیزی کردیم و همه این نامها را هم بی اعتبار کردیم، از اسلام بگیر تا لیبرالیسم. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
📣 اطلاعیه آیینه سکندر... 🔶موضوع | جامعه‌شناختی غرب شناسی در ایران 🎙دکتر محمدرضا قائمی‌نیک ▪️م
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |جامعه‌شناسی غرب‌شناسی در ایران 🎙محمدرضا قائمی‌نیک بازخوانی ایده غرب شناسی و غرب پژوهی در ایران سلسله نشست‌های آیینه سکندر ⏰ ۲۲ فروردین 1400 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
جامعه شناختی غرب شناسی در ایران.mp3
38.19M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |جامعه‌شناسی در ایران 🎙 سلسله نشست‌های 🔹مروری بر تاثیر فلسفۀ تاریخ تجدد در تکوین علوم اجتماعی در غرب 🔹مروری بر بسترهای اجتماعی-تاریخی تکوین علوم اجتماعی در غرب 🔹نقد و بررسی نحوۀ ورود علوم اجتماعی و جامعه شناسی به ایران تا قبل از انقلاب اسلامی 🔹نقد و بررسی نحوۀ مواجهه با علوم اجتماعی غربی در ایران بعد از انقلاب اسلامی 🔗 برای شنیدن جلسه گذشته، سخنرانی عبدالوهاب فراتی، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @roozegareno_ac
‌ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌸 مَنْ تَصَدَّقَ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ بِصَدَقَةٍ صَرَفَ اَللَّهُ عَنْهُ سَبْعِينَ نَوْعاً مِنَ اَلْبَلاَءِ. امام صادق عليه السلام: هر كه در ماه رمضان صدقه اي دهد خداوند هفتاد گونه بلا را از او برگرداند. 📚 ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ج ۲، ص ۱۴۲ 🌸 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🍃🌿🌸🍃🌼 ⚜️ @Taammolat74
❇️ تک‌نکته‌های قرآنی - تمدنی 🔖 مسارعه، تواصی، و تناهی (قسمت پنجم) ✍️حبیب‌الله بابایی 🔸«از هم سرعت‌گرفتن» و «از هم سبقت‌گرفتن» در چه وضعیتی و در چه فرایندی رخ می‌دهد؟ زمانی من از شما و شما از من اثر می‌پذیری (یا سرعت می‌گیری و یا سبقت می‌گیری) که با من در ارتباط باشی. در وضعیتِ عدم ارتباط نه مشارکت در سرعت رخ می‌دهد و نه مشارکت در سبقت. 🔹یکی از زمینه‌های سرعت و سبقت از یکدیگر، ممکن است از رهگذر «تواصی» (تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر) و توصیۀ یکدیگر به صبر و راستی مهیا شود، و گاه نیز ممکن است از طریق «تناهی» (کانوا لا یتناهون عن منکر فعلوه) و نهی همدیگر از کژی و ناراستی بوجود آید. تناهی همدیگر از امور ناصواب، موانع شتاب را برطرف می‌کند، همان‌طور که تواصی به حق و به صبر، عوامل شتاب را بیشتر می‌کند. ⚜️ @Taammolat74
🔰 اوصاف متقین ✍️ رسول لطفی 📍 «تقوا» و «اطاعت‌پذیری از فرمان الهی و رسولش» به همراه «تلاش و مسارعت در جهت مغفرت و جنت»، محورهای کلیدی است که این چند آیه شریفه برای جامعه ایمانی توصیه دارد. تقوا با تفسیری که از نفی رهبانیت در اسلام داده شد، مختصر توضیحی ارائه شد و روشن گشت که تقوا در حقیقت یک سپر محافظ در عرصه اجتماعی است. با این حال شروط تقوا و اوصاف متقین ، در ادامه آیات محمل کلام است. 📖 بخش ششم ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 اوصاف متقین ✍️ رسول لطفی 📍 «تقوا» و «اطاعت‌پذیری از فرمان الهی و رسولش» به همراه «تلاش و مسارع
✔️ ادامه... 1️⃣انفاق شرط تقوا، انفاق است. در بازتعریف مجدد از مفهوم ارزشی انفاق، آیت‌الله خامنه‌ای اشاره دارند که انفاق صرفاً خرج کردن نیست؛ بلکه در حقیقت «انفاق آن خرج کردنی را می گویند که با آن، یک خلئی پر بشود، یک نیاز راستینی برآورده بشود... انفاق آن چیزی است که یک خلأ را پر می‌کند. یک نیازی بر آورده می‌کند.» لذا انفاق هوشمندی لازم دارد، حس مسئولیت می‌خواهد و طرح و برنامه لازم دارد. از اینرو انفاق شرط تقواست و متقین کسانی هستند که در خوشی و ناخوشی و سختی و آسانی، انفاق می‌کنند، یعنی همواره نواقص و کمبودها در زمینه‌های مختلف را تشخیص می‌دهند و در تلاشند نیازها را به بهترین شکل تکمیل سازند. با این توصیف، انفاق بیش از آنکه جنبه اقتصادی در آن پررنگ باشد، بن‌مایه فرهنگی دارد. 2️⃣ فروبرنده خشم‌اند. جامعه متقین و مومن، جامعه‌ای است که بر اساس خشم و غیظ تصمیم نمی‌گیرد. (الکاظمین الغیظ) یعنی تصمیمات آن‌ها بر محور احساسات نیست «بر احساس احساسات کار نمی‌کنند، همه جا عقل.» یعنی جامعه‌ای که به این سر حد بلوغ رسیده که بتواند هیجانات خود را مدیریت سازد. متّقين محكوم غرايز نيستند، آنان حاكم ومالك خويشتن‌اند. البته دقت شود این توصیف نمی‌توان توجیهی برای تفکرات سازش‌کارانه و لیبرال‌زده قلمداد گردد و از دل آن صلح و دوستی با دشمنان را تئوریزه کنند و بخواهند سوء فهم خود را تسری ببخشند. چراکه اساسا به این معنا نیست که نباید یک جامعه، علیه آن کسانی که باید بر آنان خشم گرفـت، غضب کند و موضع داشته باشد؛ بلکه همان‌طور که توضیح داده شد، به معنای مدیریت هیجان است که تصمیم‌گیری بر اساس عقل باشد و «بر اساس خشم کاری انجام نمی‌دهد.» 3️⃣گذرندگان از خطاها و اشتباه‌ها و لغزش‌های مردم و احسان به آنها تقوا، از سعه‌ى صدر جدا نيست و لذا همدلی با مردم در جامعه را لازم دارد. بخشیدن کسى که به انسان بدى کرده، به مراتب بهتر از فروخوردن خشم است؛ زیرا انسان بسیارى از اوقات خشم خود را آشکار نمى کند و خود را کنترل مى کند، تا منافعش را حفظ و از گرفتار شدن در مشکلات دورى کند، امّا بخشودن خطاهاى دیگران، احسان محض است. 4️⃣متذکر خدا و طالب استغفار در هنگام خطا و گناه انسان فطرى و هوشیاری که أثر و تیرگى گناه را در شخصیت روحى خود احساس کرد و آگاه گردید، وسیله اى براى جبران آن مى جوید و جز روى آوردن به مبدأ رحمت و خیر راهى نمى یابد. «یـاد خدا حربه‌ای اسـت در دسـت مـا علیه شـیطان ها، یاد خـدا ریسـمانی اسـت در اختیـار مـا، برای نجـات از ورطه‌ای که دشـمنان هوشیاری ما، در برابر ما به وجود آورده‌اند.» 🔗 برای مطالعه قسمت قبل، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
🔰 رمضانیّه ✍️ صدیق قطبی بخش پنجم 🔸باید مراقب بود تا روزه‌داری ما را سخت‌گیر، طلبکار، درشت‌خوی و تُندمزاج نکند. روزه می‌گیریم که مهربان و نرم‌خو و ملایم شویم. «إِذَا كَانَ يَوْمُ صَوْمِ أَحَدِكُمْ فَلاَ يَرْفُثْ وَلاَ يَصْخَبْ، فَإِنْ سَابَّهُ أَحَدٌ، أَوْ قَاتَلَهُ فَلْيَقُلْ: إِنِّي امْرُؤٌ صَائِمٌ؛ وقتی کسی روزه است، نه دشنام بدهد و نه فریاد بکشد؛ و اگر کسی به او دشنام داد یا به ستیز درآمد، پاسخ بدهد: من روزه‌دارم.» ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |مسئله چیست؟ 🎙 وحید جلیلی بخش اول مدرسه علوم انسانی دعوت ⏰ ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
Vahid_Jalili_Sound_990719_112.mp3
26.02M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | چیست؟ 🎙 بخش اول مدرسه علوم انسانی 🔹مسئله: نوعی کنارهم گذاشتن داشته و نداشته هاست که بتوانیم با داشته ها، نداشته ها را تحصیل کنیم. 🔹امروز دچار بحران طرح مسئله هستیم. 🔹به نظر بنده، بحران طرح مسئله از آن جهت است که داشته های خود را نمی‌بینیم. 🔹اگر میخواهیم طرح مسئله داشته باشیم و نهضت طرح مسئله در کشور اتفاق بیافتد، باید به داشته‌های خود بها بدهیم. 🔗 برای شنیدن سخنرانی جلسه قبل، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
📎 ✅ به‌قدری در انتخابات ایران دارای اهمیت شده که احتمالا با به نتیجه‌ رسیدن آن و یا عدم‌حصول نتیجه، کاندیدای نهایی هر دو جریان تغییر کند. با این اوصاف می‌توان گفت که این سومین انتخابات پیاپی در ایران است که زلفش را به یک مساله خارجی گره زده‌اند. پیوند زدن سیاست‌خارجی به انتخابات، باعث می‌شود دیگر مسائل مهم و حیاتی کشور که نیاز به تمرکز و توجه به آن است، دیده نشده و هیچ‌گاه حل نشوند. باز کردن پای سیاست‌خارجی به انتخابات می‌تواند با دوقطبی‌کردن روابط خارجی، منافع ملی را به‌خطر بیندازد.❗️ ✍️سیدمهدی طالبی 🏷 ⚜️ @Taammolat74
19.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 جایگاه فلسفه در نسبت با علوم غلامرضا اعوانی ملاصدرای شیرازی در کتاب مبدأ و معاد از نقل می‌کند که طلب فلسفه موقوف به سیر از فطرت اول به فطرت ثانی است و تا این سیر صورت نگیرد، فلسفه هم ممکن نمی‌شود. ⚜️ @Taammolat74