eitaa logo
تاملات
742 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
341 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰️ کدام یک خود را شیعه رضوی می دانیم؟ ✍🏻 🔺 امام رضا علیه السلام نسبت به کسانی که نام شیعه بر خود نهاده بودند برخورد سختی کردند. این که شبانه روز کسانی را که از راه دور به شوق دیدار آمده اند را به ملاقات نپذیری برخورد عادی و آسانی نیست! . 🔺برخی فکر می کنند همین که در مسیر زیارت و و هیئت و اینها هستند نشانه ائمه بودن است! . 🔺 چرا چنین حالتی در ما وجود دارد؟ یک مساله مهم جهل و است! ما به خیلی از تکالیفی که ایشان از ما خواسته اند داریم و توهم کرده ایم که همین اقدامات مناسکی و ظواهر کفایت است!! . 🔺 حال آنکه ایشان معتقدند باید به همه دستورات باشیم تا بتوانیم خود را شیعه آنان بنامیم. . 🔹 مرور رضوی می تواند به خوبی ما را به حال مان آگاه سازد و خودآگاهی را تقویت کند. یک روایت تقدیم به همه محبان ایشان : . 🔺ابراهيم بن عباس در عین از امام رضا علیه السلام نقل می کند که: 🔺هرگز ندیدم که علیه السلام با سخن خود کسى را برنجاند و سخن کسى را قطع کند، تا این که سخن خود را تمام بکند، و هرگز کسى را که توان اداى آنرا داشت ردّ نمى کرد. 🆔 @lotfi74 🆔 @teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌🎙️#پادکست‌ 🔶ساسان سروش / نقدی بر مستند «متولد اورشلیم» ‌ ساخته حسین شمقدری ‌ 1⃣ بخش اول / ادامه در پست بعدی ... ‌ 🆔 @lotfi74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌🎙️#پادکست‌ 🔶ساسان سروش / نقدی بر مستند «متولد اورشلیم» ‌ ساخته حسین شمقدری ‌ 2⃣ بخش دوم / ادامه در پست بعدی ... ‌ 🆔 @lotfi74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌🎙️#پادکست‌ 🔶ساسان سروش / نقدی بر مستند «متولد اورشلیم» ‌ ساخته حسین شمقدری ‌ 3⃣ بخش سوم / ادامه در پست بعدی ... ‌ 🆔 @lotfi74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌🎙️#پادکست‌ 🔶ساسان سروش / نقدی بر مستند «متولد اورشلیم» ‌ ساخته حسین شمقدری ‌ 4⃣ بخش چهارم / ادامه در پست بعدی ... ‌ 🆔 @lotfi74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌🎙️#پادکست‌ 🔶ساسان سروش / نقدی بر مستند «متولد اورشلیم» ‌ ساخته حسین شمقدری ‌ 5⃣ بخش پنجم / ادامه در پست بعدی ... ‌ 🆔 @lotfi74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌🎙️#پادکست‌ 🔶ساسان سروش / نقدی بر مستند «متولد اورشلیم» ‌ ساخته حسین شمقدری ‌ 6⃣ بخش ششم / ادامه در پست بعدی ... ‌ 🆔 @lotfi74
🔰 تراریخته و #بیوتروریسم توطئه صهیونیسم جهانی 🔶 بزرگترین شرکت‌های تولید کننده محصولات تراریخته را «مونسانتو»، «دوپُن»، «بایر»، «داو»، «سینگنتا»، «BASF» تشکیل می‌دهند. جالب است که اغلب این شرکت‌ها، تولید کننده مواد #شیمیایی سرطانزا نیز هستند. ✍ عمده محصولات تراریخته نیز شامل برنج، ذرت، پنبه و کلزا است که همگی در #ایران به شکل مستقیم و غیر مستقیم مورد استفاده مردم قرار می‌گیرند. ✍ برنج تراریخته تولید داخل نبوده و از موسسه تحقیقاتی (IRRI) واقع در فیلیپین وارد می‌شود. این موسسه وابسته به خاندان «راکفلر» است خاندانی که پیوندی ناگسستنی با رژیم #اسرائیل و جریان صهیونیسم بین‌الملل دارد. 📌ادامه #یادداشت را از اینجا بخوانید:👇 🌐 kheybar.net/?p=24711 🆔 @lotfi74 🆔 @KHEYBAR_NET
♨️ خبر انتصاب آیت‌الله اعرافی بعنوان عضو شورای نگهبان، دوباره موضوع چندشغله بودن مدیران را بر سر زبان‌ها انداخته است. با توجه به واضح بودن میزان اشتغالات آقای اعرافی بعنوان مدیر حوزه‌های علمیه کشور، امام‌جمعه شهر قم و... ، و دشواری حضور توأمان در این نهادها بویژه شورای نگهبان و مدیریت حوزه‌های علمیه که هر دو بسیار مهم و تأثیرگذار هستند و وقت بسیاری می‌طلبند، باید دید که آیا با کمبود نیروی انسانی مهیا برای مسئولیت‌های مهم مواجهیم؟ یا نیروهای قابل اتکا برای چنین مناصبی داریم اما در «شناسایی» یا «ایجاد مقبولیت و معرفی» آنها، سازوکار قابل قبول نداریم؟ در صورت اول، حوزه باید در تربیت چنین نیروهایی بکوشد و در صورت دوم نظام باید سازوکاری کارآمد برای شناسایی آن‌ها ایجاد کند. تحلیل شما چیست؟ 🆔 @lotfi74 🆔 @dph110
هدایت شده از صدای ایران | VOI
تجمع امروز دانشجویان در اعتراض به سکوت در برابر سال‌ها اسارت و تلاش برای قتل شیخ ابراهیم زکزاکی (رهبر حرکت اسلامی نیجریه) مقابل ساختمان وزارت امور خارجه ✍ واقعا عجیبه که وزارت خارجه ما بخاطر یک اتفاق و درگیری کوچک در پاریس و کشور های غربی واکنش نشون میده ولی بخاطر قتل تدریجی شیخ زکزاکی هیچ واکنشی نشون نمیده 🆔 @voinews
کشف حجاب رضاخانی تا کشف حجاب امروزی» با حضور هادی وکیلی، استاد و محقق تاریخ معاصر ایران و خانم حاج حسینی، محقق مطالعات استراتژیک زنان به همت واحد مطالعات زن و خانواده دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد ۲۲ تیرماه در سالن جلسات این مرکز برگزار شد.  🆔 @lotfi74
تاملات
کشف حجاب رضاخانی تا کشف حجاب امروزی» با حضور هادی وکیلی، استاد و محقق تاریخ معاصر ایران و خانم حاج ح
🔸تغییر کارکرد‌های زنان؛ راهبرد دشمن برای استحاله نظام 🔹هم اندیشی پیرامون بررسی زوایای تاریخی و فرهنگی «از کشف حجاب رضاخانی تا کشف حجاب امروزی» در دانشگاه فردوسی مشهد ۲۲ تیرماه برگزار شد. 🔹در حکومت ماد‌ها و حکومت هخامنشیان و اشکانیان و ساسانیان و دو دوره قاجار در این ادوار مردم ایران اعم از زن و مرد پوشش کامل دارند و در همه ادوار تاریخی زن ایرانی و حتی مرد ایرانی پوشش کامل دارد که در سنگ نوشته‌های تاریخی قابل مشاهده است. 🔹آمریکا که همان مغز است حکومت و امپراطور و دهکده جهانی می‌خواهد و مهار قلب که ایران است هدف است و در این مهار قلب در خدمت مغز مجبورند یک راهبرد واسطه و کم هزینه و میانبر طراحی کنند؛ برای مهار انقلاب اسلامی ستون را که واحد اصلی و سازنده در جامعه خانواده است، هدف قرار دادند. 🌐 vasael.ir/0003cw 🆔 @lotfi74 🆔 @vasael_ir
🔰 دستاوردسازی از «هیچ» ممنوع! ✍ در 🔺برخی مواضع و کنش های سیاسی اخیر دولتمردان، به ویژه پس از اجرایی شدن تصمیم کاهش گام به گام تعهدات برجامی، قابل تقدیر است، اما همچنان گویا رئیس جمهور و برخی وزرا اصرار دارند که فاصله خود را با مواضع مستحکم و انقلابی امام و رهبری حفظ کنند. از میان گفته های روحانی در سفرشان به خراسان شمالی، دو جمله به تیتر دو رسانه دولتی ایرنا و ایسنا تبدیل شده است. «برجام پیروزی بزرگ سیاسی و اخلاقی ملت ایران بود» و «ناکارآمدی دولت، ادعایی نارواست»، یادآور مواضع به غایت اشتباه رئیس قوه مجریه در 6 سال گذشته است و با وجود آن که در ظاهر، این دو سخن ارتباطی با هم ندارند، اما در واقع، دو روی یک سکه هستند. 🔹برجام، همان زمان که در اوج بود و هواداران دولت برایش جشن می‌گرفتند و مسئولان تیم مذاکره‌کننده بابت آن، نشان افتخار و ده ها سکه طلا جایزه دریافت کردند، به گفته رئیس بانک مرکزی خودشان «تقریبا هیچ» بود، امروز که دیگر از برجام جز کاغذپاره‌ای نمانده، چرا همچنان از آن به صورت افتخارآمیز یاد می شود؟ یک کشور عضو برجام حدود ۱۴ ماه است که رسما از این توافق خارج شده و عضو دیگر آن، کشتی نفتکش ما را در جبل الطارق توقیف کرده است،‌ تمام تحریم های پیشین و بلکه شدیدتر از آن تحریم ها، ظرف مدت کمتر از 6 ماه بازگشته و بر اقتصاد ایران تحمیل شده است و تروئیکای اروپایی که قرار بود ساز و کار مالی جایگزینی برای برجام در نظر بگیرد، تا به حال جز بازی دادن دولت، کار دیگری نکرده است. 🔺از رئیس جمهور و وزیر خارجه اش که می گفتند به برجام و مذاکره با آمریکا خوش بینند گرفته تا امیدوارترین افراد نسبت به این توافق بی فرجام، امروز همه می دانند که برجام نه تنها «پیروزی» نیست بلکه «عبرت» است و عبرت ها معمولا در ادوار مختلف تاریخ، نتیجه شکست ها بوده اند. از سوی دیگر، مگر ما چند سال عمده فعالیت های هسته ای کشور را تعلیق و با چند کشور مذاکره کردیم که آمریکا را رسوا کرده و اخلاقا پیروز شویم؟! کیست که نپذیرد ما آن زمان که خون دانشمندان هسته ای شهیدمان به ناحق بر زمین ریخته شد، برای همیشه تاریخ، در عرصه اخلاق و منطق و استدلال پیروز گشتیم؟ مذاکره با 6 کشور، قرار بود از عرصه اقتصاد و مشکلات تحریمی کشور گره گشایی کند و حال که به آن مقصود نرسیده، دستاورد سازی برای برجام در دستور کار قرار گرفته است. 🔹چندی پیش هم آقای رئیس جمهور در ادامه همین دستاوردسازی ها برای برجام، مدعی شده بودند که این توافق، سایه جنگ را از سر کشور دور کرده است، حال آن که نزدیک شدن به دشمن برای دفع دشمنی او، نه تنها به مقصد نمی رسد بلکه نتایجی زیان بار در پی دارد. تاریخ پنجاه ساله حملات آمریکا به کشورهای مورد هجوم، نشان می‌دهد که این کشور، تقریبا در تمام موارد، تا چند ماه پیش از آغاز تهاجم، با کشور هدف در حال مذاکره بوده است. از سوی دیگر،‌ ادعای مذاکره و توافق با آمریکا برای دور کردن سایه جنگ، با منطق صریح قرآن در تعارض آشکار است. «می‌بینی کسانی که در دل‌هایشان بیماری است، در دوستی‌ با آنان(یهود و نصارا) شتاب می‌ورزند. می‌گویند: می‌ترسیم به ما حادثه ناگواری برسد. امید است خدا از جانب خود فتح یا امر دیگری را پیش آورد، تا آنان از آنچه در دل خود نهفته داشته‌اند پشیمان گردند/مائده ۵۲». سایه جنگ را مردم سالاری اسلامی، اتکا به قدرت و اراده مردم، منطق مقاومت، ایستادگی در برابر دشمن و قدرت منطقه ای از سر کشور دور کرده است و نه مذاکره با بیگانگان. 🔺اما آنچه باعث می شود رئیس دولت و سایر دولتمردان بخواهند همچنان برای برجام، دستاورد بسازند، آن است که دولت در حوزه های دیگر، متاسفانه چندان دستاوردی ندارد و در اشتغال و تورم و معیشت مردم، به هیچ وجه کارنامه قابل قبولی ندارد. 💢 از همین روست که می گوییم دستاوردسازی برای برجام و رد ناکارآمدی دولت، دو روی یک سکه اند و دقیقا باید گفت، متاسفانه خلاف آنچه جناب رئیس جمهور گفته اند،‌ ناکارآمدی دولت، ادعایی رواست! 🆔 @lotfi74
✍ رضا داوری اردکانی ⭐️تاریخ ماده تأمل و تفکر و کتاب عبرت است اما هیچ قومی نمی تواند راه طی شده را همانطور که گذشتگان و پیشروان پیموده اند طی کند. زیرا راه تاریخ با قدم روندگان گشوده و بنا می شود... راه و رهرو در تاریخ باهمند... ما اکنون طالب تجددیم و می خواهیم بدانیم که از چه راهی می توان به تجدد رسید و چه باید فراهم کرد. نباید راه تجدد را که به اشاره متفکران ابتدا در نظر آمده و کم کم گشوده شده است، با آنچه در راه پیدا شده است یکی دانست. راه تجدد راهی است که عین تجدد است. این راه رهرو مناسب خود را می طلبد و تا کسی مستعد رهروی نباشد نمی تواند وارد این راه شود و اگر وارد شود راه را پرآشوب می کند... تجدد خریدنی نیست و اگر خریدنی باشد ما خود بهای آن هستیم. پ.ن: از کتاب «ما و راه دشوار تجدد» 🆔 @lotfi74
🔰عشق به روایت آیت الله خامنه ای 💠آیت‌الله خامنه‌ای سخنرانی مشهوری دارد در بیستم تیر ماه ۱۳۷۰ و قبل از اجرای صیغه عقد تنی چند از جوانان که در آن نظراتش را در مورد ازدواج گفته است. یکی از کلیدی‌ترین گزاره های آن سخنرانی این است که در آن گفته «به نظر اسلام آن چیزی که اصل و محور است، تشکیل کانون خانوادگی است.» این نظر البته فقط، نظر آیت الله خامنه‌ای نیست اما او در مقام رهبری نظام جمهوری اسلامی در این سی سال تاکید زیادی روی مفهوم خانواده و نیز بقای آن داشته است. 🆔 @lotfi74
تاملات
🔰عشق به روایت آیت الله خامنه ای 💠آیت‌الله خامنه‌ای سخنرانی مشهوری دارد در بیستم تیر ماه ۱۳۷۰ و قبل
💠 انحصار عشق در ازدواج البته در واقع همان‌طور که خود آیت الله خامنه‌ای گفته، ایده اسلام است. اسلام معتقد است که برای اینکه بتوانیم عشق را به نتیجه برسانی، راه یکی است و آن هم ازدواج است. (حالا یا موقت و یا دائم) . دنیای این روزها البته با این نظر همدل نیست. عشق‌های مدرن و پست مدرن بیش از هر چیز «ضدخانواده» هستند. عشق‌هایی که در آن طلاق، بدترین چیز نزد خداوند نیست، عشق‌هایی که در آن تعهد به یک نفر معنایی ندارد و عشق‌هایی که در آن برای باهم بودن نیازی به ازدواج نیست. . ماجرا وقتی پیچیده‌تر می‌شود که در نظر بگیریم آیت الله خامنه‌ای رهبر جامعه‌ای است که در آن، لزوما همه عشق‌ها در مفهوم خانواده به معنایی که منظور اوست به سرانجام نمی‌رسد. جامعه‌ای که طلاق دارد، جشن طلاق دارد، ازدواج سفید دارد و حتی زیر پوست آن همجنس خواهی نیز دیده می‌شود. . روشن است که در این شرایط ابزار او برای اعمال نظر. حاکمیتی‌اش قانون است اما آیا واقعا قانون خواهد توانست عشق را محدود کند؟ من بعید می‌دانم کما اینکه مثلا محدودیت‌های این یکی دو سال در خصوص طلاق که به دستور ایشان اعمال شده از میزان طلاق نکاسته است. . ایشان البته از نظر خود کوتاه نخواهند آمد چرا که قائل به اجرای اسلام هستند اما جامعه نیز راه خود را خواهد رفت. نتیجه این وضعیت ایجاد «عشق غیررسمی» در جامعه ایرانی است. عشقی که در قالب‌هایی مثل طلاق‌های عاطفی، هم‌خانگی و ... هست ولی حاکمیت آن را به رسمیت نمی‌شناسد. . ما فقط می‌توانیم فریاد بزنیم غیررسمی شدن عشق، خانواده که هیچ، تعهد را هم در جامعه ایرانی از این هم که هست، نحیف‌تر خواهد کرد. 🆔 @lotfi74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰مسئولین بعد از رحلت امام، معطل نکردند، درب #کاخ‌ها باز شد... . #سعید_زیباکلام شما می‌گویی سادگی و ساده‌زیستی، کدام ساده‌زیستی؟ اصلا فراموش کنیم ساده‌زیستی را! مسئولان بلندپایه مملکت امروز هیچ ابایی ندارند که سوار ماشین‌های نادر بشوند، شما از ساده‌زیستی صحبت می‌کنید؟ برخی از رجال بلندپایه مملکت هیچ ابایی ندارند که بروند در قصرها و #کاخ‌ها زندگی کنند. . به محض اینکه حضرت امام سرشان گذاشتند زمین، مسئولین معطل نکردند، درب کاخ‌ها باز شد. چه انتظاری داریم؟ مگه مردم اینها را نمی‌بینند؟ می‌بینند، خوب هم می‌بینند،خب به همه ماها و کسانی که انقلاب کردند بی‌ا‌عتقاد می‌شوند! . #جنگ_فقروغنا #سرمایه_داری #سانسور_۲۹تیر 🆔 @lotfi74
🔰 مجتهد باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟(از منظر امام خمینی) 💠مجتهد به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد. برای مردم و جوانان و حتی عوام هم قابل قبول نیست که مرجع و مجتهدش بگوید من در مسائل سیاسی اظهارنظر نمی کنم. آشنایی به روش برخورد با حیله ها و تزویرهای فرهنگ حاکم بر جهان، داشتن بصیرت و دید ، اطلاع از کیفیت برخورد با حاکم بر جهان، شناخت و حتی سیاسیون و فرمولهای دیکته شدۀ آنان و درک موقعیت و نقاط قوّت و دو قطب داری و که در حقیقت استراتژی حکومت بر جهان را ترسیم می کنند، از یک مجتهد جامع است. یک مجتهد باید و هوش و فراست هدایت یک اسلامی و حتی را داشته باشد و علاوه بر خلوص و تقوا و زهدی که در خور شأن مجتهد است واقعاً باشد. در نظر فلسفۀ تمامی فقه در تمامی زوایای زندگی بشریت است، نشان دهندۀ جنبۀ عملی فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی است، ، تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تاگور است. هدف اساسی این است که ما چگونه می خواهیم اصول محکم فقه را در عمل فرد و جامعه پیاده کنیم و بتوانیم برای معضلات جواب داشته باشیم و همۀ ترس استکبار از همین مسئله است که فقه و اجتهاد جنبۀ عینی و عملی پیدا کند و قدرت برخورد در مسلمانان به وجود آورد. 📚صحیفه امام/ جلد 21/ صفحه 289 🆔 @lotfi74
| #موسسه_علم_دینی | ➖حضور اساتید محترم بنیاد فرهنگ و تمدن اسلامی رصین در دوره جدید موسسه علم دینی 🔸در پی مطالبه نورانی مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت تحول علوم انسانی و تولید علوم اسلامی، موسسه علم دینی در سال ۱۳۹۴ با مدیریت حجه الاسلام والمسلمین حریزاوی(معاون امور راهبری استانها و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی کشور) در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری و با زحمات اساتیدی مانند حجه الاسلام و المسلمین سید فرید موالی زاده و حجه الاسلام و المسلمین احمد فرحانی و حجه الاسلام و المسلمین حریزاوی شروع به فعالیت نمود. 🔸در تابستان ۱۳۹۷ دوره ورودی های جدید، با حضور اساتید محترم حجج اسلام کمالی، قانع، ابراهیمی، میثم دزفولی نسب، پور فیاض و محمود دزفولی نسب همزمان با ادامه دوره های ورودیهای سابق کلید خورد، و به صورت مستمر در طول سال به فعالیتهای آموزشی و پژوهشی خود ادامه داد. 🔸فصل جدید این دوره ها با عنوان "امتداد حکمت۳" همزمان با شروع دوره ورودیهای ۹۸ در روزهای پایانی تیر ماه برگزار خواهد شد. 🆔 @lotfi74
هدایت شده از مدرسه اقتصاد
🔴♦️، عبرتی برای تاریخ وادادگی! در محوطه بسیار کوچکی در نیویورک توسط دولت کدخدا زندان شده است. (بنا به نقل خبرگزاری‌ها محدوده تردد تعیین شده در نیویورک برای جناب ظریف فقط 800 متر و 3ساختمان است.) 🔵🔷🔹او و روشنفکرزدگان غربگرایی چون او، که در این شش سال و اندی، نه توانستند کشتی را به سرانجام برسانند و نه توانستند در بحث چندان موفقیتی داشته باشند؛ امید که مردم دوباره عملیات روانی گسترده همراهان و آشنایان آنها را در انتخابات نخورند و به انسان‌های شجاع و مردمی رای دهند. 🔵🔷🔸آمریکا تردد دیپلمات‌های ایرانی را هم در نیویورک محدود کرد!! 🔹🔹رویترز می‌گوید طبق يادداشت ديپلماتيکی که آمريکا به دفتر ايران در سازمان ملل ارسال کرده، تردد بيش از ۱۰ ديپلمات ايرانی و خانواده‌هايشان که در نيويورک زندگی می‌کنند، به شدت محدود شده است. 🔹🔹اين ديپمات‌ها مشمول محدودیت مشابهی شده‌اند که آمريکا عليه محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران در طول سفرش به نیویورک وضع کرده است. 🔹🔹بر اين اساس اين افراد تنها می‌توانند بين سازمان ملل، دفتر ايران در سازمان ملل، محل اقامت سفير ايران در سازمان ملل و فرودگاه جان اف کندی تردد داشته باشند. ✅ کانال مدرسه اقتصاد، از عمق جان برای خفت و تفکر منحط غربزدگان و لیبرال‌ها و افرادی که فریب اینها را خورده‌اند متاسف است و در راه رسوایی و افشای چهره مریض لیبرالیسم اقتصادی، کوشش می‌کند. 🆔 @schoolofeconomics
 ♨️ حکمت شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی، حکمت الهی اسلامی است. 🔰 رهبر معظم انقلاب 💠💠💠💠💠 🔺من موافقم که از «فردوسی» تجلیل شود، شاهنامه تحلیل شود و حکمت فردوسی استخراج گردد تا همه بدانند که این حکمت، اسلامی است یا غیراسلامی. این بزرگداشتی هم که برگزار شد، اصلاً به دستور و خواست من بود؛ 🔺فردوسی را بزرگ کنید.  فردوسی باید هم بزرگ شود.  فردوسی در قلّه است. امیدواریم کم‌کاری گریبان ما را نگیرد تا حکمت فردوسی را بیان کنیم. ما هستیم که اسم او را «حکیم ابوالقاسم فردوسی» گذاشتیم؛ دشمنان دین که این اسم را نگذاشته‌اند. خوب؛ این حکیم چه کسی است و حکمت او چیست؟ آیا حکمت زردشتی است، حکمت بی دینی است، حکمت پادشاهی است یا حکمت اسلامی؟ این را می شود در آورد. 🔺اگر کسی به شاهنامه نگاه کند، خواهد دید که یک جریانِ گاهی باریک و پنهان و گاهی وسیع، از روح توحید، توکّل، اعتماد به خدا و اعتماد به حق و مجاهدت در راه حق در سرتاسر شاهنامه جاری است. این را میشود استخراج کرد، دید و فهمید. 🔺مخصوصاً بعضی از شخصیتهای شاهنامه خیلی برجسته هستند که اینها را باید شناخت و استخراج کرد. من یک وقت گفتم که «اسفندیار» مثل این بچه حزب‌اللّهی های امروز خودِ ماست! در فرهنگ شاهنامه یک حزب‌اللّهی غیورِ دین‌خواهِ مبارز وجود دارد. 📚 بیانات 81.11.08 ┄┅┅═❅❅❄❅❅═┅┅┄ 🔹 خوشبختانه ادبیات سلف ما همه‌اش در جهت ارزشهای الهی و اسلامی است؛ از جمله همین شاهنامه. اول انقلاب عده‌ ای از مردمِ بااخلاصِ بی‌اطلاع رفته بودند قبر فردوسی را در توس خراب کنند! وقتی من مطلع شدم، چیزی نوشتم و فوراً به مشهد فرستادم؛ که آن را بردند و بالای قبرفردوسی نصب کردند؛ نمی‌دانم الان هم هست یا نه. بچه‌های حادی که به آن‌جا می‌رفتند، چشمشان که به شهادت بنده می‌افتد، لطف می‌کردند و می‌پذیرفتند و دیگر کاری به کار فردوسی نداشتند! 🔹 حقیقت قضیه این است که فردوسی یک حکیم است؛ تعارف که نکردیم به فردوسی، حکیم گفتیم. الان چند صد سال است که دارند به فردوسی، حکیم می‌گویند. حکمت فردوسی چیست؟ حکمت الهیِ اسلامی.   🔹شما خیال نکنید که در حکمت فردوسی، یک ذره حکمت زردشتی وجود دارد.فردوسی آن وقتی که از اسفندیار تعریف می‌کند، روی دینداری او تکیه می‌کند. می‌دانید که اسفندیار یک فرد متعصبِ مذهبیِ مبلّغ دین بوده که سعی کرده پاکدینی را در همه جای ایران گسترش بدهد. تیپ اسفندیار، تیپ حزب‌اللهی‌های امروز خودمان است؛ آدم خیلی شجاع و نترس و دینی بوده است؛ حاضر بوده است برای حفظ اصولی که به آن معتقد بوده و رعایت می‌کرده، خطر بکند و از هفت‌خان بگذرد و حتّی با رستم دست و پنجه نرم کند. وقتی شما شاهنامه را مطالعه می‌کنید، می‌بینید که فردوسی روی این جنبه‌ دینداری و طهارت اخلاقی اسفندیار تکیه می‌کند. فردوسی بر اساس معیارهای اسلامی، به فضیلتها توجه دارد؛  🔹 فردوسی، خدای سخن است؛ او زبان مستحکم و استواری دارد و واقعاً پدر زبان فارسی امروز است؛ او دلباخته و مجذوب مفاهیم حکمت اسلامی بود؛ شاهنامه را با این دید نگاه کنید.  📚 بیانات 70.12.05 ┄┅┅═❅❅❄❅❅═┅┅┄ 🔸حکمت شاهنامه‌ حکیم ابوالقاسم فردوسی، حکمت اوستایی نیست؛ حکمت قرآنی است. اگر کسی به شاهنامه دقت کند، خواهد دید فرودسی ایران را سروده، اما با دید یک مسلمان؛ آن هم یک مسلمان شیعه. بیان زندگی قهرمانها و پهلوانها و شخصیتهای مثبت مثل رستم و اسفندیار در شاهنامه، در اندیشه‌های اسلامی ریشه و ظهور و بروز دارد. عکس آن، شخصیتهای منفی مثل تورانی‌ها یا بعضی از سلاطین، مثل کیکاووس شخصیتهایی هستند که در تفکر اسلامی بوضوح کوبیده شده‌اند. 🔸اما تفکر اوستایی چیست و چیزی که می‌تواند حکمت اوستایی را به ما نشان دهد، کجاست؟ زمان فردوسی هم بیش از الان نبوده. این‌طور نیست که ما خیال کنیم زمان فردوسی تفکر اوستایی آشکارتر بوده؛ خیر، آن‌وقت هم بیش از آنچه الان ما در اختیار داریم، نبوده است. لذا حکمت قرآنی، همان حکمت ملی بومی و ایرانی ماست. 📚 بیانات 72.06.10 @almorsalat
🔰چرا باید مستند «متولد اورشلیم» را ببینیم. ▪️ ابتدا باید گفت که مستند بی نتیجه است و دقیقا نتیجه این مستند در بی نتیجه‌گی آن است. شاید بعضی افراد بگویند که این مستند تلاش دارد تا روابط میان اسرائیل و ایران را عادی کند ولی آنچه در مستند فهم می‌شود، قطعا این نیست. 🔹 مستند تلاش دارد تا به آرامی حرکت کند و سعی می‌کند تا با ادبیات محکم پیش نرود، اتفاقی که ما در انقلاب جنسی دیدیم ولی توفیق این مستند به خاطر جنس پرداخت به سوژه بیشتر بود. 🔹 به هولوکاست نمی‌پردازد، بلکه به اصل داستان شبهاتی را به صورت مستند وارد می‌کند. در مقابل مهمانان گارد ندارد ولی حرف خود را به خوبی تلاش می‌کند تا بزند. 🔹 مستند متولد اورشلیم نشان می‌دهد که چه دستی پشت داستان است و تلاش می‌کند تا یهود در تاریخ اروپا محصور بماند. 🆔 @lotfi74 🆔 @magazihaa
🔰چرا ما به ملاقات خودمان در پیری می‌رویم؟ 💠 این تنها یک سرگرمی نیست، نیازی است که شعله‌اش در ما زبانه می‌کشد. نیازی عمیق به دیدار آینده. آگاهی از آن و آرامش در پی کشفش؛ زیرا امر مجهول به هراس می‌انجامد و ما گمان می‌کنیم فردا مجهول است، حال آنکه اتفاقا آینده‌ اکنون در دست ماست، بی‌آنکه حواسمان باشد. 🆔 @lotfi74 👇👇👇
تاملات
🔰چرا ما به ملاقات خودمان در پیری می‌رویم؟ 💠 این تنها یک سرگرمی نیست، نیازی است که شعله‌اش در ما زبا
ما دوست داریم فردای خودمان را ملاقات کنیم تا قرار یابیم، ملاقات با خودی که ادامه‌ی ماست، اما تصویرش جدا از اکنون است. تصویر جالبی از چین و چروک‌های صورتمان و القای حس آرامشی که «من» تا پیری تن زنده‌ام. این تنها یک سرگرمی بامزه نیست، پیروی از الگویی است برای میل به تداوم در هستی تن. الگویی برای به ثمر رسیدن و هر روز را امیدی هست به فردا. امید به اینکه توفیقات را دو چندان کنیم و شکست‌ها را پیروزی؛ این عکس به ما آرامش می‌دهد که فردا را خواهیم دید. همچنین ما را وا می‌دارد که بدانیم چه زود ممکن است دیر شود، پس باید جنبید. ما را می‌جنباند، ما را به حرکت وا می‌دارد و فردا را همین امروز، پیش چشممان محقق می‌سازد. مسیری برای تن. اما کدام فردا؟ فردا همین اکنون است برای دیروز. سیر طولی زمان که باید تعریض شود در امکان انسانی، اما ما طولش را می‌فهمیم، بی‌آنکه به عرض و ارتفاعش توجه کنیم. ما جسم را می‌بینیم، جسمی که در طول زمان تدریجاً اما مداوم از بین می‌رود و مجدد بنا می‌شود و چون حیات دارد، صورت یک کالبد را حفظ می‌کند و منی که همراه اوست از استیلا و قوام زندانش آرام است. منِ در تلاش برای فردای تن، من منتظر و امیدوار تن، من در گرو مقصود و مطلوب تن، منِ فراموشکار اکنون تن. منی که در ایستگاه می‌جنگد بی‌آنکه بداند آیا فردای ایستگاه تن هست یا نه؟ فردا که حتما هست؛ یا در ایستگاه، یا در سفر. «من» برای ایستگاه کار می‌کند و امیدش به پیری تن است، تا وقت سفیدشدن موها، برای سفر از تن بکوشد، حال آنکه در پیری، قوه و جسارتی برای جمع کردن مایحتاج سفر نیست. امروز تب ملاقات با چهره‌ی پیری‌ تن‌مان داغ است و مدتی بعد فروکش می‌کند و حتی فراموش می‌شود؛ بی آنکه برای ملاقات با «من»مان نیازی احساس کنیم. بی‌آنکه من مسافرمان را در یابیم... ماخاطرمان می‌ماند که در دنیا چه کردیم، حسرت چه چیزهایی را خوردیم، دل به چه‌ کسانی باختیم و زندگیمان را بر سر چه چیزی قمار کردیم. تنها فایده چنین عکس‌هایی این است؛ وقتی هم‌سن تصویرت شوی، عکس اکنون جوانت را نگاه می‌کنی و حسرت می‌خوری که هر چه گذشت برای تن گذشت، چون خوب می‌دانی وقتی شبیه این تصویر شوی، علی‌القاعده‌ی طبیعت، در فهرست قطعی انتظار مسافران خواهی بود. ✍امیررضا مافی 🆔 @lotfi74