eitaa logo
تاملات
724 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
340 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ سالروز شهادت آیت الله مدرس 🔸شهید مدرس(ره): «خداوند دو چیز را به من نداد یکی ترس و دیگری طمع، هرکس با مصالح ملی و امور مذهبی همراه باشد، من هم با او همراهم و الا فلا». ⚜️ @lotfi74
🔰یک کلمه قانون نه! ✍️عطالله بیگدلی 🔸قانون واقعاً چیست و مجلس ما اکنون دقیقاً و واقعاً چه می‌کند؟ امام خمینی(رحمه‌الله علیه) در کتاب ولایت فقیه نوشته است، تقنین مخصوص شارع است و فقیه کاشف و همین برای اداره مهمات امور مملکت کافی و البته ضروری است. اما مجلس نیز برای سامان دادن به امور جاری لازم است. اما کار این مجلس تقنین نیست. حضرت امام نام آن را «مجلس برنامه‌ریزی» می‌گذارد که برای کارهای جاری کشور در چهارچوب اصول و کلیات «برنامه‌ریزی» می‌کند. ولی منظور از قانون واقعاً چیست و قانون به چه کار می‌آید؟ ⚜️ @lotfi74 👇👇👇
🔸به نظر می‌رسد نگاهی به فهرست بسیار بلند بالا و عجیب قانون‌گذاری در ایران از 1358 تا 1391 هـ.ش که زمان ما باشد، نشان می‌دهد هیچ‌گاه مجالس از این نظر خود را در مضیقه و قید ندیده‌اند و واقعاً در حال قانون‌گذاری هستند، چه شکلی و چه ماهوی. قانون مگر چیزی جز تعیین حقوق و تکالیف و چگونگی تحقق آن است و مگر فقه کاری جز این می‌کند؟! 🔹راستش آن است که ما در مجلس امروز قانون‌گذاری می‌کنیم و البته هم مجلس و هم قانون نهادهای مدرن هستند که در سنت فقهی ما ناشناخته و بی‌سابقه هستند. اما ما مدرن شده‌ایم و تجدد صورت خود را بر ما تحمیل می‌کند و ما هم البته از نازها و کرشمه‌هایش بدمان نمی‌آید؛ و اگر هم فقه بخواهد عرض اندامی بکند باید در قالب و صورت قانون و مجلس رخ نماید، وگرنه در حد دکترین و نظریات در کتاب‌ها باقی خواهد ماند و یا در بین متشرعین به صورتی محدود و بر اساس توافق طرفینی اجرا خواهد شد و به کار سامان کشور نمی‌آید. 🔸سهل است که اکنون در واقعیت تقنین کشور ما فقه را هم در لباس قانون عرضه نمی‌کنیم. ماده و صورت ما مدرن است و غالباً هم ترجمه است. فقه ناظر است که این لباس بعد از تولیدشدن خوب بسته‌بندی شود، فقه امروز فقط حق نه گفتن به محصولی دارد که در آخر خط تولید قرار دارد و نقشی در تولید ندارد و البته نمی‌تواند داشته باشد.(این که از استعارة تولید بهره می‌برم از آن رو است که در تجدد قانون تولید و مصرف می‌شود و همة قوانین معمولاً تاریخ مصرف دارند, مقایسه کنید با فقه!) باز باید گفت که فقه در روزگار ما برای اداره‌ی جامعه ناکارآمد است. آیا این طعنه‌ای به فقه است؟ خیر، این شکوه‌ای از روزگار ما است. 🔹 روزگار مدرنی که غایات و روش‌های آن، در همین ایران خودمان، مبتنی بر نگاه سوبژکتیویستی و خودمحور است؛ سوژه‌ای که می‌خواهد همه چیز را تصرف کند، اداره کند، دست‌مالی و منیجمنت کند، برنامه‌ریزی کند، حق بدهد و تکلیف بگیرد، و بی‌چاره فقه که می‌خواهد اجتماع این شبه‌سوژه‌های ایرانی را سامان دهد و آن‌ها را عبد کند. 🔸فقه برای زندگی جمعی عباد است؛ زندگی مکلف از آن روی که مکلف است. و چه وضعی پیدا می‌کند فقه، وقتی بخواهد بر فاسقان و عادلان حکومت کند و بی‌چاره مجلس که از 1285 تاکنون، به قول فروغی، وسط دو سنگ آسیاب گیر افتاده است. ما تا آنجا که فقهی زندگی کنیم، دینی زندگی می‌کنیم. فقه ما و مجلس ما و اصل چهارم قانون اساسی ما کارآمد خواهد بود و الّا فلا! در آرزوی روزی که صورت‌های مدرن بروند و ما یادمان برود قانون چیست. صد سال پیش می‌گفتند حلّال تمام مشکلات ما یک کلمه است و آن هم قانون است. امروز تمام مشکلات ما در همین یک کلمه است و آن هم قانون است! ✅ بله باید گفت یک کلمه، قانون نه! ⚜️ @lotfi74
🔰 مواجه آیت الله مدرس با تجدد عصر خویش ✍ رسول لطفی با مرور حیات تاریخ ایران معاصر ما، به صحنه‌های پرشکوهی برمی‌خوریم که مایه مباهات ایرانیان است و با نقطه‌عطف‌های تاریخی مواجه می‌شویم که انسان کنونی را به تفکر وا ‌می‌دارد. ما مردان بزرگی را می‌بینیم، فراتر از زمانه خود تفکر می‌کردند و رسالت خود را نسبت به حوالت تاریخی عصر خویش ایفا نمودند. ادامه در لینک ذیل👇👇👇 🌐 http://rasanews.ir/002deq ⚜ @lotfi74
🔰تجدد رضاخانی بوی انگلیس می‎دهد. از همه مهم‌تر، زمان آگاهی او از تجدد رضا خانی بود که با رنگ و لعاب انگلیسی به کشور تحمیل می‌شد. او همانند کسی که دوران پنجاه ساله حاکمیت رژیم پهلوی را دیده باشد، آینده ایران پس از استقرار حکومت پهلوی را چنین پیش بینی می‌کند: «در رژیم نویی که نقش آن را برای ایران بینوا طرح کرده اند، نوعی از تجدد به ما داده می شود که تمدن مغربی را با رسواترین قیافه تقدیم نسل های آینده خواهد نمود... قریبا چوپان‌های قراعینی و کنگاور با فکل سفید و کراوات خودنمایی می‌کنند، اما در زیباترین شهرهای ایران آب لوله(کشی) و آب تمیز برای نوشیدن مردم پیدا نخواهد شد. ممکن است شمار کارخانه‌های نوشابه‌سازی روزافزون گردد، اما کوره آهن‌گدازی و کارخانه کاغذسازی پا نخواهد گرفت.» http://rasanews.ir/fa/news/629104/%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AC%D9%87%D9%87-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B3-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D8%AC%D8%AF%D8%AF-%D8%B9%D8%B5%D8%B1-%D8%AE%D9%88%DB%8C%D8%B4@lotfi74
♨️ آیا موج دوم فتنه و آشوب در راه است....؟ ✍ سعید درخشان ⏪دقت کردین توپخانه دروغ پراکنی و شایعه سازی و نفرت پراکنی لیدرهای اصلاحات که در زمان آشوبهای بنزینی فعالیت کمی داشت بعد از وصل شدن اینترنت و شبکه های اجتماعی اسرائیلی مانند تلگرام و اینستاگرام بشدت فعال شده اند!؟ 🔻در چند روز اخیر از سران فتنه مانند میرحسین موسوی و کروبی و خاتمی که دو سال اخیر در سکوت کامل بودند تا سلبریتی ها و تا خبرنگاران سرشناس جبهه اصلاحات و اکانتهای فیک منافقین و.... بصورت بیسابقه و همزمان شروع به حمله علیه نظام و ترویج دروغ و شایعات و ایجاد کینه و نفرت در جامعه کرده اند. 🔻طبق شواهد قرار بود این موج کثیف و بزرگ عملیات روانی در روز یکشنبه بعد از شروع فتنه بنزینی آغاز بشود ، قرار بود با موجی از استعفاهای برخی مقامات فاز دوم فتنه آغاز شود و جریان غربگرا و اصلاحات و شبکه نفوذ ، بدنه اجتماعی خود را به کف خیابانها بکشانند و در کنار سازمان آشوب و ترور و تخریب منافقین، دامنه آشوبها و اغتشاشات را گسترده تر بکنند و بسمت براندازی پیش بروند. 🔻در همان روز یکشنبه شاهد انتشار خبر استعفای برخی نمایندگان لیست امید اصلاح طلبان در مجلس و اولین بیانیه ضدانقلابی ۷۷ لیدر این جریان فاسد برانداز بودیم . اما دو اقدام مانع شکل گیری فاز دوم فتنه شد. اولین اقدام حمایت قاطع رهبر انقلاب از تصمیم سران قوه که بهانه را از برخی کانون های اصلی فتنه ساز با توجیه نداشتن اختیارات گرفت و پروژه استعفا را زمینگیر کردند. دومین اقدام هم قطع کامل دسترسی به شبکه های اجتماعی اسرائیلی مانند تلگرام و اینستاگرام بود که تمامی محاسبات دشمنان و فتنه گران مبنی بر گسترش دامنه آشوبها و اغتشاشات و تحریک احساسات مردم در بستر این شبکه ها را بهم ریخت و با بن بست مواجه کرد..... 🔻حالا اما با برگشتن تلگرام و اینستاگرام و فضای مجازی رها شده تحت اشراف دشمن به یکباره شاهد موج سنگین و ویرانگر انواع شایعات و دروغها و شبهات و بیانیه های ضدانقلاب داخلی و خارجی هستیم. 🔻کانون اصلی فتنه ساز در فاز اول فتنه شکست خورد اما عقب ننشسته و حالا با برگشتن فضای مجازی رها شده از روز گذشته دوباره فعال شده اند تا با انتشار انواع شایعات و دروغها خصوصا درباره کشته شدگان آشوبهای اخیر میزان نفرت در جامعه را افزایش داده و با سوءمدیریت در اداره کشور، نارضایتی را در اقشار مختلف جامعه به نقطه قرمز رسانده تا بتوانند فاز دوم فتنه را آغاز کنند ⏪خیلی ساده لوحانه است که فکر کنیم فتنه گران دیگر برنامه ای برای ضربه زدن به انقلاب و مردم ندارند .همانطور که در عراق الان شاهد فاز سوم فتنه و آشوب هستیم که بسیار مخربتر و با میزان خشونت بالاتر است، بنظر میرسد طبق الگویی که دشمن در حال اجرای آن در منطقه بخصوص عراق است، با ادامه فعالیت شبکه های اجتماعی، پیامرسانها و دیگر سرویسها و خدمات تحت مدیریت غرب بخصوص آژانس امنیت ملی آمریکا و رژیم صهیونیستی در داخل احتمالا بزودی شاهد نقش آفرینی این فضا در بوجود آوردن فاز دوم آشوبها اما مخربتر و خشن تر خواهیم بود. ⚜ @lotfi74
🔰توی اینترنت، هیچ کس نمی‌فهمد که تو سگ هستی ♦️آیا امکان نظردهی به صورت ناشناس، نظرات اینترنتی را سطحی و مبتذل کرده است؟ واکنش به رفتارها و نظرات دیگران همواره بخشی از گفتمان عمومی بوده است. اما آنچه سبب نگرانی گردانندگان وبسایت‌ها و جامعه‌شناسان شده است قطع ارتباط هویت نویسنده و سخن او در عصر اینترنت است. تحقیقات نشان می‌دهد به دلیل امکان نظردهی به صورت ناشناس در وبسایت‌ها، این نظرات به شدت سطحی، غیرعلمی و حتی بی‌ادبانه شده است. تحقیقات بسیاری دربارۀ بی‌قیدی آنلاین و ابتذال نظرات اینترنتی انجام شده است. ماریا کونیکووا، نویسندۀ کتاب پرفروش نیویورک‌تایمز، «مغز متفکر: چطور مثل شرلوک هولمز فکر کنیم» و دارای مدرک دکتری در رشتۀ روان‌شناسی از دانشگاه کلمبیا این مطالعات را بررسی کرده است. ادامه در لینک ذیل👇 🌐http://m.tarjomaan.com/neveshtar/7338/ ⚜ @lotfi74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اینجا یکی از صدها منطقه ممنوعه ژاپن است ❌اینجا #ژاپن است! کشور پیشرو در اختلاف طبقاتی😔 ❌اینجا #ژاپن است! کشور سونی و تویوتا، کشور اوساکا و کاماساکی😔 ❌اینجا #ژاپن است! بدهکارترین کشور جهان با فقرایی که باید سانسور شوند؛ برای من برای تو و برای دنیا😔 ❌اینجا #ژاپن است! کشوری بزرگترین قاتلین معاصر شرق آسیا که تا ۲۰ میلیون نفر را قتل عام کرده و امروز باید برای من و تو الگو شود😔 ❌اینجا #ژاپن است! کشور گرسنگان فراموش شده و بی خانمان های پنهان شده😔 ❌اینجا ژاپن است! کشوری که باید فیلم های آن را تا دو برابر سریع کنی تا بیننده به آخر صف برسد😔 ❌اینجا #ژاپن است! کشور بزرگترین تروریست ها و مافیا های جهان با دانش آموزانی.... #شرمساری #فقر #گور_خواب ⚜ @lotfi74 ⚜ @kharej2025
🔰 شبه‌مدرنیته هدایت ✍ شهریار زرشناس ‌ ‌🔻پروژه مدرنیته در معنای غربی آن هرگز در ایران به‌طور تام و تمام محقق نشده و چون از خاستگاه‌های تاریخی-فرهنگی ما برنخاسته بود،‌ اصیل نبوده است. آن‌چه در ایران با اصلاحات میرزا حسین سپهسالار و فعالیت لژهای فراماسونری و آرای میرزا ملکم خان تجسم یافت، نحوی غرب‌زدگی شبه‌مدرن بود نه سهیم شدن در عقل مدرن. ‌ ‌🔹صادق هدایت محصول فضای ناشی از سیطره شبه‌مدرنیته و تجسم بارز آن در ادبیات بود. لذا هدایت نه عیناَ مثل مدرنیست‌های ادبی چون ادگار آلن پو یا فرانتس کافکا اما به صورتی دیگر و طبعاَ نازل‌تر (زیرا او تصویرگر شبه‌مدرنیته است نه مدرنیته) بیانگر آرا و احوالی نیست‌انگارانه است. ‌ ‌ ‌🔸نیهیلیسم هدایت فقط در ارادت و توجه خاص او به کافکا ظاهر نمی‌شود بلکه فراتر از آن در ویژگی‌هایی چون مذهب‌ستیزی، انکار ماوراءالطبیعه، یأس آلودگی، اوهام پوچ‌گرایانه و فضای رعب‌انگیز روان‌پریشانه برخی آثارش چون «بوف کور» یا «سه قطره خون» و نیز توجه ویژه و تفسیر به رأیش از خیام جلوه‌گر می‌شود. ‌ ‌📖کتاب جستارهایی در ادبیات داستانی معاصر، نوشته شهریار زرشناس ‌ ‌#صادق_هدایت #نیهیلیسم ⚜ @lotfi74
اولین شماره از فصلنامه «جامعه اندیشکده های ایران».pdf
14.29M
📒اولین شماره از فصلنامه «جامعه اندیشکده های ایران» 📌این فصلنامه خلاصه‌ای از برترین پژوهش‌ها و اقدامات ۱۵ اندیشکده و موسساه سیاست پژوهی کشور را انتشار می‌دهد. در این شماره مطالبی با موضوعات «اقتصادی»، «اجتماعی و فرهنگی»، «سیاست خارجی»، «حکمرانی» و «انرژی» آمده است. ♦️ اندیشکده‌های حاضر در این شماره عبارتند از: 🔹اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر 🔹شبکه کانون‌های تفکر ایران (ایتان) 🔹اندیشکده مرصاد 🔹مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) 🔹 مرکز پژوهشی آرا 🔹پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت 🔹 اندیشکده شفافیت برای ایران 🔹اندیشکده برهان انقلاب اسلامی 🔹 اندیشکده حکمرانی شریف 🔹بنیاد توسعه فردا 🔹مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری 🔹مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی 🔹موسسه افق آینده‌پژوهی راهبردی 🔹موسسه آینده‌پژوهی جهان اسلام 🔹 پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف 🔹 مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ⚜ @lotfi74 ⚜ @darseenghelab
هدایت شده از حمید رسایی
. 🎤 سخنرانی طوفانی حمید رسایی 🔸 مهم و شنیدنی ♨️ تحلیل دو سناریوی و تصمیم بنزینی 🔹قسمت اول: چرا رهبر انقلاب حوادث بنزین را «توطئه» نامید eitaa.com/rasaee/‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭3024‬‬‬‬ 🔹قسمت دوم: دروغگویی مسئولان به مردم، آتش بدتر از اغتشاش eitaa.com/rasaee/‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭3026‬‬‬‬ 🔹قسمت سوم: سناریوی حوادث بنزین eitaa.com/rasaee/‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭3029‬‬ 🔹قسمت چهارم: سناریوی حوادث بنزین eitaa.com/rasaee/‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭3030‬ 🔹قسمت پنجم: چرا روحانی دروغ گفت که جمعه خبردار شدم eitaa.com/rasaee/‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭3031 🔺کانال حمید رسایی🔻 @www_rasaee_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 جوکر چیزی برای از دست دادن ندارد! ✍ حسین شمقدری 🔶جوکر چیزی برای از دست دادن ندارد، هرچه بوده قبلتر از او گرفته‌اند، جوکر امروز از طبقه مستضعفیست که می‌گوید دیگی که برای من نجوشد بهتر است سر سگ در آن بجوشد، جوکر می گوید اگر دنیا به کام من خوش نیست پس نمی‌گذارم به کام تو هم خوش باشد انتقادی عجیب و بی پرده در سینمای هالیووود از وضعیت موجود در آمریکا، در ابتدا خوشحال می‌شوی که ببین آمریکا هم مشکلات دارد! اما کمی عاقل باشی می‌فهمی که سینمای آمریکا سوپاپ اطمینان جامعه ایست که سختترین انقاداتش از رسمی‌ترین تریبون‌ها بیان می شود 🔹حال وقتی جوکر نسخه ایرانی ندارد، همین فیلم می تواند تبدیل به تهدید امنیتی برای کشوری مثل ایران شود، امروز جوکر الگوی قشر مستضعفی در ایران است که صدایش به جایی نمی رسد و شاید بازی را به هم زند،‌ اسلحه به دست گیرد و روزگار تلخ خود را به دیگران نیز بچشاند 🔸اگر صداوسیما به عنوان اصلی‌ترین تریبون رسانه‌ای کشور صدای جوکرهای ایرانی نباشد و نقش سوپاپ را بازی نکند چه بسا باید منتظر انتقام جوکرها نیز باشیم 🔻پ.ن: صداوسیما حتی مستند «الف الف پاریس» که واقعه ۸۸ را از یکی از نزدیکان میرحسین موسوی روایت میکند، حاضر نیست پخش کند، مستندی که سازنده آن معتقد به نظام است و خود را از طرفداران کلیت نظام می داند اما سعی می کند در مستندهایش به موضوع یک سویه نگاه نکند و به قولی بی طرف باشد، زبانی که صداوسیمای ما آن را بر نمی‌تابد و مستندی که خودش تصویب کرده و هزینه ساختش را داده هیچ وقت از تلویزیون پخش نمی کند. ⚜ @lotfi74
🔰سلبریتی‌ها: تنگنای خود دلخواه و خود واقعی ✍️ابوذر قاسمی‌نژاد 🔸در یک تعریف ساده سلبریتی یعنی چهره. کسی که مشهور و معروف می‌شود در اصطلاح سلبریتی نامیده می‌شود. این فرد به دلایلی اکتسابی و یا انتسابی در کانون توجهات قرار می‌گیرد و به‌مثابه یک الگو و مانکن برای دیگران به یک فرد مهم تبدیل می‌شود. حال بحث این است که چرا در مواقعی (به‌خصوص در کشور ما) این افرادِ چهره در حصارهای گرفتار می‌شوند که با ادا و اطوارهای مختلف مرزهای اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی را فرومی‌پاشند و نمی‌توانند یک الگو بماهو الگو باشند؟ 🔸سلبریتی‌ها معمولاً از طریق و به‌واسطه رسانه است که چهره شده‌اند. در معرض دید قرارگرفته و دیده شدن مهم‌ترین مکانیسمی است که زندگی آن‌ها را در برگرفته است. این افراد از طریق رسانه‌ها هویت پیداکرده‌اند. این هویت، هویتی سنتی و مدرن نیست (یعنی از طریق تبار و طبقه و یا سطح تحصیلات شناخته‌شده نیستند)، بلکه هویتی اشتهاری است که در تعریف می‌توان مصداق‌های از هویت پسامدرن برای آن پیدا کرد. 🔹هویت پسامدرن تکه‌پاره و وضعیتی است که خطی و هنجاری نیست و در بسیاری از موارد دیجیتالی و تابع اکنونیت موجود است. بنابراین، اینکه می‌گویم پسامدرن به این دلیل است که تا حد زیادی از طریق رسانه و امر مجازی برساخت می‌شوند. بنابراین، این در معرض دید بودن برای آن‌ها یک هویت تعریف می‌کند که می‌توان آن را “خود دلخواه و یا خود آرمانی” نامید. این خود دقیقاً در برابر “خود واقعی و طبیعی” قرار دارد. ادامه در لینک ذیل👇 🌐 https://engare.net/celebrities-your-own-dilemma/ ⚜️ @lotfi74
#فقه_نظام #حوزه_علمیه_قم #احمد_رهدار ⚜ @lotfi74
✅ «عوام‌زدگی، روحانیت ما را فلج کرده است؛ عوام‌زدگی از سیل‌زدگی و مار و عقرب‌زدگی بالاتر است. روحانیت ما در اثر آفت عوام‌زدگی نمی‌تواند پیشرو باشد و از جلو قافله حرکت کند و به معنای صحیح کلمه هادی قافله باشد، مجبور است در عقب قافله حرکت کند. خاصیت عوام این است که همیشه با گذشته و آنچه خو گرفته پیمان بسته است و حق و باطل را تمیز نمی‌دهد. عوام هر تازه‌ای را بدعت یا هوی و هوس می‌خواند.» ✍️ شهید متفکر مرتضی مطهری #روحانیت #شهید_مطهری #عوام_زدگی ⚜️ @lotfi74
🔰 تقدم تفکر بر انسان ‌ ✍دکتر سیدمهدی ناظمی، استاد دانشگاه و پژوهشگر فلسفه: ‌ 🔻یکی از ویژگی‌های عصر جدید به ویژه با رویکرد کلاسیک، وابسته دیدن رویکردها، انتخابها، تصمیم‌ها، آراء و عقاید به انسانهای جزئی است. اگرچه که برخی از اندیشمندان، از جمله فیلسوفانی چون هگل و مارکس، تلاش کردند تا در برابر این معنای از انسان جزئی که برآمده از رویکردهای سوبژکتیو، با مفهوم «تاریخ» – Geschichte – مقاومت کنند، ولی همچنان حال و هوای فرهنگ عمومی انسان مدرن این است که محتوای تلقی‌های کلان انسان را بر اشخاص نسبت دهند. ‌ 🔸طبق تلقی رایج، اولین کسی که مثلاً درباره وجود ذهنی صحبت می‌کند، به نوعی «خالق» این مفهوم محسوب می‌شود و همچنان که ما امروزی‌ها از حقوق مادی و معنوی «خلق ایده»های خود بهره‌مند هستیم و ابتکارات و اقتراحات را به نام خود ثبت و ضبط می‌داریم و از آنها صیانت می‌کنیم، انتظار داریم که لابد این یا آن اندیشه‌ای که زمانی بوده است، حتماً جایی اولین بار کسی آن را «خلق» کرده است. ‌ 📌ادامه این مطلب را در سایت باشگاه اندیشه بخوانید: ‌ 🔗 http://bashgah.net/go/mwm1 #فلسفه #مولانا #سید_مهدی_ناظمی #باشگاه_اندیشه ⚜ @lotfi74
🔰نظم اجتماعی ما پسماندهای پر حجم و زننده تولید میکند، به بیانی دیگر دستگاه هاضمه هسته مرکزی در جذب حداکثری و دفع حداقلی ناکارآمد عمل میکند و بیشتر دفع میکند تا جذب. ✍ میلاد دخانچی 💠 ۸۸ را باید لحظه بروز پسماند های طبقه بالا دانست و ۹۸ را لحظه بروز پسماند های طبقه پایین. در ۸۸ طبقه ای که به هر طریق امکان بازسازی تصویر و هویت خود در امر اجتماعی را نمیدید به بهانه تقلب در انتخابات خیابان ها را تسخیر کرد و ۹۸ شاهد پسماندگی طبقه فرودست گشت. 🔸قشر محروم که خود را از منظر طبقاتی و اجتماعی مغفول مانده مرکز میدید به بهانه بنزین طلب حضور در عرصه نمادین جامعه را به رخ کشید. 🔹در واقع این دو طبقه به بهانه های مختلف و در مقاطع مختلف به خیابان آمدند اما هردو به یک چیز اعتراض داشته و دارند: چرا ما جایی در مرکز نداریم!؟ ⚜ @lotfi74 👇👇👇
🔸طبقه بالا پسماند فرهنگی جامعه ماست و‌ طبقه پایین پسماند طبقاتی. مرکز امکان جذب این دو طبقه را ندارد و لذا ناچار است اختلال در سیستم داخلی خود را به مزاحمت ها و سم های بیرونی نسبت دهد. 🔹 طبقه بالا همواره پسماندگی خود را از دو طریق جبران کرده و می‌کند: مهاجرت از کشور و انتخاب وطنی دیگر؛ وطنی که در آن جا استعداد و سلیقه طبقه بالا بتواند در نظم اجتماعی جاسازی شود. ♦️ انتخاب دوم: ساخت باستی هلیزها و گتوها و محفل هایی که بواسطه ثروت بادآورده این طبقه بتواند زیست خود را از مرکز متمایز کند. این طبقه یا مهاجرت کرده یا در سودای مهاجرت است یا اینکه میکوشد بواسطه ثروت خود امکان ایجاد برساختی از سبک زندگی متناسب با سلیقه فرهنگی خود بسازد. 🔸طبقه پایین اما چنین انتخابی ندارد. او نه امکان مهاجرت دارد و نه ساخت گتوهای متمایز از زیست مرکز، لذا او یا باید وضع موجود را بپذیرد، یا اینکه بواسطه خشنونت اعتراض به پسماندگی خود را نشان دهد. 🔹واقعیت این است که استیت نمی تواند برای طبقه پایین مدام شغل آفرینی کند و برای همین به سرمایه گذاری طبقه بالا امید دوخته است، اما طبقه بالا که خود را پسماند نظم اجتماعی میبیند به جای تولید، یا زمین میخرد و یا ثروت خود را از کشور خارج میکند و به زمین در کشورهای همسایه یا غربی تبدیل میکند. 🔸سیاست های کلی در سطح طبقاتی اما همچنان برای راضی نگهداشتن طبقه بالا و متوسط طراحی میشوند و این قطعا رانده شدن طبقه فرودست را به همراه دارد و این یک سیکل تکرار شونده است. در این میان طبقه متوسط یا در سودای جستن یک شب و رانتی به سمت بالا و یا ترس از غلطیدن به سمت پایین به سوژه ای منفعل و در نهایت سودجو بدون هیچ نگاه سازنده ای به سمت آینده بدل میشود. انفعال و پسماند خروجی سیستم هاضمه کنونی است. ⚜ @lotfi74
🔰جوکر_تاد فیلیپس (ما انسانیم نه کالا) ✍ #فرهاد_قنبری 🔸 فیلم جوکر روایتگر جامعه مصرف گرای امروزی است. جامعه ای که از طریق رسانه هایش مدام همگان را به مصرف بیشتر و بیشتر دعوت می کند. مصرف کالا، مصرف خدمات، مصرف خنده، مصرف سکس و هر نوع مصرف دیگری. ⚜ @lotfi74 👇👇👇
🔸 جوکر در جامعه ای که مدام به مصرف بیشتر دعوت می شود به علت عدم توانایی در مصرف (نداشتن پول، استعداد خارق العاده، دورویی و خباثت و..) به شخصیتی مطرود، رانده و تنها شده بدل شده است که برای بیان این حجم از تحقیر هیچ کنشی به جز خنده های هیستریک نمی شناسد. 🔸فیلم روایت دو بخش از جامعه است. بخشی که هنوز قادرند گلیم خود را از آب بیرون بکشند و بخش دیگری که عصبی تر و ناامیدتر و مستاصل تر از آنند که بتوانند به زندگی خود ادامه دهند. جوکر نماینده این طبقه از جامعه است، طبقه ای که یاس و درماندگی خود را از طریق حمله به قطب دیگر جامعه بروز می دهد. جوکر نماینده طبقه حمله کننده به فروشگاهها و بانک ها و سلبریتی ها و سرمایه داران و سیاست مداران و صاحبان قدرت است. نزاعی که جوکر آن را نمایندگی می کند نزاعی میان طبقات و قشرهای مختلف اجتماعی نیست بلکه نزاعی میان محذوفان جامعه و خود جامعه است. نزاعی میان آنهایی که دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند و آنهایی که هنوز چیزهای زیادی برای از دست دادن دارند. پرخاش جوکر پرخاشی است از سوی کسانی که هیچ سهمی در اجتماع خویش ندارند با کسانی که بیشترین سهم را از جامعه خود دارند. 🔸 شورش جوکرها بسیار شبیه اعتراضات قرن بیست و یکمی در جهان است.(جنبش فرانسه دو هزار و پنج، لندن دوهزار و یازده، اشغال وال استریت امریکا، جلیقه زردها در فرانسه) شورش جوکرها به مانند جنبش های قرن بیست و یکمی، شورشی برای آرمانها و امیدهای بزرگ نیست. جوکرها بیشتر از آنکه خواهان چیزی باشند، خواهان نابودی و تخریب هستند. آن میزان از فریادها و تخریب گری های جوکرها بیشتر از انکه از سر شوق و امید برای خلق جهانی جدید باشد، بیشتر از سر ناامیدی و استیصال است. 🔸شورش جوکرها هجوم حاشیه به متن است. هجوم بی شناسنامه ها علیه کسانی که تمام اوراق رسمی را به نام خود ثبت کرده اند، این شورش هجوم مطرودان و حاشیه نشینانی است که می خواهند اینگونه خود را به متن جامعه حک کنند. جوکر از طبقه اجتماعی خاصی نیست و اغلب افرادی که به او می پیوندند هم از مهاجران، ولگردان، بی خانمان ها و بزهکاران سابق ( در یک کلام لمپن های جامعه) هستند که با لذت و کیفی فراوان شروع به کشتار و تخریب کرده اند. ⚜ @lotfi74
🔴 یادداشت علی علیزاده که در ضمن آن شبهاتی را به شخص رهبری وارد کرده است. 👇 🔰 چرا جلوی لیبرال سرمایه داری نایستادیم؟! ✍ 🔹عمیقا مدافع سیاستهای استعمارستیز و امپریالیسم‌ستیز و استقلال‌خواهانه‌ی آقای خامنه‌ای هستم. شخصا هم به خاطر دفاع از این سیاستها و از نام او در حد خود هزینه داده‌ام. هرچند در برابر هزینه‌ای که دیگران با جان دادند یک شوخی است. اطرافیان بارها توصیه کردند از این سیاستها دفاع کن اما اسمی از شخص آقای خامنه‌ای نبر. اما برده‌ام و میبرم چون میدانم در پیش‌برد سیاستهای امپریالیسم ستیز، گاه تا چه حد تنها بوده. 🔺اما برایم این سوال جدی است که چه شد آقای خامنه‌ای پذیرفت از سال شصت و هشت به بعد سیاستهای اقتصادی طرفدار مستضعفین به حاشیه برود و نظام تغییر فرماسیون اقتصادی بدهد؟ چه شد آقای خامنه‌ای با همان صلابتی که مقابل رفسنجانیسم در سیاست خارجی ایستاد در برابر رفسنجانیسم در اقتصاد نایستاد؟ چه شد که آقای خامنه‌ای مقابل پروژه‌ی نفوذ در عرصه فرهنگ ایستاد اما مقابل نئولیبرالیسم و مصرف‌گرایی که قویترین اشکال نفوذ غرب در جامعه ما بود کمتر موضع گرفت؟ چه شد که آقای خامنه‌ای با اجرای اصل چهل و چهار در سال هشتاد و پنج، خصوصی سازی را باب کرد که پایانش کارخانه‌های نیمه تعطیل و کارگران حقوق نگرفته بود. 🔹امیدوارم کسانی که رابطه‌شان با آقای خامنه‌ای ولایی و درون دینی است رنجیده نشوند. و‌ امیدوارم متعصبان حمله نکنند. و امیدوارم آنها هم که نفرت و بغض‌شان به آقای خامنه‌ای ایدئولوژیک و متعصبانه است و دردشان مقاومت ایران است لاشخوروار برای سواستفاده از این نوشته بالا به پرواز درنیایند. 🔺من و بسیاری مثل من رابطه‌مان با آقای خامنه‌ای رابطه‌ای عقلی و سیاسی و عملگرایانه است. معتقدیم باید از او دفاع کرد چرا که سیاستهای دفاعی او حافظ ایران و مانع فروپاشی این کشور در سه دهه گذشته بوده. معتقدیم سیاستهای او دلیل شکست آمریکا در عراق و خروج نظامی آمریکا از منطقه و فراهم آمدن بنیان استقلال و امنیت برای همه مردم این منطقه بوده. و برای ما که از چنین منظری کنار آقای خامنه‌ای ایستاده‌ایم سوالات درباره تغییر مواضع اقتصادی ایشان پیش و پس از رهبری‌اش سوالهایی جدی است که پاسخ دادنشان برای طرح هرگونه سیاست عدالت خواهانه در آینده ضروری است. 💢 آیا این تغییر لحن و‌ تغییر سیاست به خاطر تغییرات اقتصاد در عرصه جهانی بوده؟ آیا به خاطر اقتضایات سیاسی و حفظ و بقای نظام در طوفان جهانی شدن بوده؟ آیا این بوده که ایشان نمیتوانسته همزمان در سیاست خارجی و اقتصاد داخلی بجنگد؟ پاسخ به این سوالات هرچه باشد برای قدم بعدی انقلاب و تحقق همان عدالتی که ایشان خود سال گذشته در قالب گام دوم طرح کرد ضروری است. ⚜ @lotfi74
🔴 و نظر یادداشت علی علیزاده👇 🔰چرایی تضاد برخی مواضع رهبر انقلاب ✍ امید ادیب 🔸علی علیزاده تحلیل گر سیاسی خبرساز یکی دو سال اخیر، بریده ای از سخنرانی رهبر انقلاب در زمان امام راحل را منتشر کرده و ضمن دفاع از رهبر انقلاب، مواضع و سیاست های ایشان را قبل و بعد از رهبری، دچار مغایرت راهبردی دانسته است. 🔹از جمله علیزاده اشاره کرده که آیت الله خامنه ای پس از تصدی سمت رهبری، به تعبیر او مقابل رفسنجانیسم در سیاست خارجی ایستاد، اما در مقابل رفسنجانیسم در اقتصاد و مسائل داخلی نایستاد. 🔻حتما برای شما هم ممکن است این سوال پیش بیاید که چرا رهبری در برابر تهاجم نرم، ایستاد اما در مقابل برخی مظاهر آن مانند مصرف گرایی تقابل جدی نکرد. 🔸ساده ترین پاسخ به این سوال این است که این تغییر مواضع را به محافظه کاری پس از مسئولیت نسبت دهیم. اما به نظر می رسد دقت موشکافانه در جنس دو موضوع [مسئله سیاست خارجی و مسئله اقتصاد یا سیاست داخلی] ما را پاسخ می رساند. سیاست خارجی یکی از اصلی ترین شوون رهبری است و در قانون اساسی هم خطوط کلی آن بر مبنای اصل استکبارستیزی ترسیم شده و هم وظیفه نظارت بر این مهم بر عهده رهبری قرار داده شده است. اما در حوزه اقتصاد و داخل، عنصر بسیار تعیین کننده دیگری به نام رأی وارد شده است. 🔹 باید حق داد که ورود رهبری در برخی موضوعات مانند شیوه اداره اقتصاد کشور، مصرف گرایی و برخی موضوعات مورد اشاره علی علیزاده، از مصادیقی است که قانون اساسی و ساختار جمهوری اسلامی، برعهده مردم گذاشته که مظهر این مسئله انتخاب است. 🔸به فهرست رؤسای جمهور پس از امام نگاه کنید؛ هاشمی، خاتمی، احمدی نژاد و روحانی، همگی در اقتصاد آزاد مشترکند، حتی احمدی نژاد نیز علیرغم شعارهای چپ گرایانه در عمل سیاست هایی چون تعدیل قیمت ها را در پیش گرفت که شرح آن بحثی مفصل می طلبد. ♦️ در نهایت همان که علیزاده در پایان دلنوشته خود تصریح کرده این لازمه گام دوم انقلاب، برگشت حوزه های اقتصاد و فرهنگ به ریل اصلی خود می باشد. موضوعی که بیش از مسئولان، مردم باید در انتخابات های خود به آن اهتمام بورزند. ⚜ @lotfi74
🔴 و نظر یادداشت علی علیزاده👇 🔰 چرا رهبری مقاومت نکرد؟! ✍ محسن مهدیان 🔸آقای علی علیزاده از فعالان رسانه ای، ضمن تمجید از رهبرانقلاب چند پرسش انتقادی مطرح کرده که قابل توجه است. پرسش ها را در دو عنوان خلاصه می کنم: 1⃣ چرا رهبری اجازه حاکمیت اقتصاد سرمایه داری داد؟ 2⃣چرا با اجرای اصل 44 خصوصی سازی را باب کرد؟ 🔺سوال ها یکدست نیست. اما خیلی کوتاه 3 ملاحظه را طرح می کنم؛ 3 ملاحظه با کلید واژه "مردم". 🔹 یکم. سرمایه داری یک سیطره تمدنی است. از این سلطه تاریخی نمیشود فرار کرد. بلکه باید آنرا به اختیار گرفت.انقلاب در دل این تمدن به سمت معنویت و عدالت حرکت کرده است. مهم حرکت است؛ مثل شناگری که خلاف جریان آب شنا می کند؛ اما نمیشود در این دریا زیست و خیس نشد. مطابق مکتب عرفانی و فقهی امام خمینی، انسان مومن در مواجهه با دنیا، قدرت هضم کردن و به سیطره درآوردن دارد. عالم در خدمت انسان موحد قرار میگیرد و تکنیک در این چارچوب به تعبیر شهید آوینی قلب ماهیت می شود. بیشتر مجالش نیست و بماند. اما نشانه های تحقق این منظومه در یکی از جلوه هایش مردم است. مردمی که سفره شان کوچک می شود اما دل شان نمی لرزد و  مقابل استکبار قد خم نمی کنند. این صحنه دیدنی نتیجه تربیت انقلاب است.    🔹دوم. نسبت به مفهوم مردمسالاری دقیقتر شویم. مردم سالاری در مکتب امام مابه ازای دموکراسی نیست. مردم سالاری یک روش حکومت داری نیست. مردم سالاری حقیقت انقلاب است. دراین چارچوب جایگاه مردم تنها در رای دادن نیست. مردم سالاری سلوک تربیتی فرد و جامعه است. 🔸با این مقدمه مردم اراده میکنند و تصمیم میگیرند و انتخاب میکنند. برخی از اشکالاتی که در تاریخ انقلاب می بینیم، نتیجه انتخاب مردم است. رهبر در اینجا صبر می کند و رهنمود میدهد تا مردم نظام ارادی شان تغییر کند. حرمت این انتخاب را نگه داشتن، بسیار مهمتر از به زور بهشت بردن است. مردمسالاری در چارچوب انتخاب است که تعالی و رشد و تربیت انسانی می سازد. 🔹سوم. راه حل مبارزه با استکبار از درون حاکمیت مردم میگذرد. مبازره با استکبار تنها مبارزه رهبر نیست. ولایت جمع ولی با مردم است. اگر مردم بلند شوند، مبارزه محقق میشود. اینجاست که مشارکت مردم در عرصه های اقتصادی و سیاسی خودش مبارزه است. نمیشود به مردم گفت در سیاست آزاد باشید اما در اقتصاد مقابل مالکیت آنها بایستیم. این تناقض درونی جریان های چپ است. پس اصل 44 نه تنها یک آسیب نیست بلکه مسیر رسیدن به جبهه مقاومت ضداستکباری است چرا که مبارزه با امپریالسم را از شعار سیاسی به مقاومت اقتصادی تبدیل میکند. طبیعی است که اجرای نادرست خصوصی سازی از اصل 44 جداست.   ⚜ @lotfi74
📚 کتاب حاکمان جهان کیستند؟ ✍ اثر #نوام_چامسکی #چامسکی در تحلیلی جامع و بسیار هوشمندانه از شرایط بین المللی کنونی، به بررسی این موضوع می پردازد که چگونه ایالات متحده، علیرغم رشد اروپا و آسیا، همچنان قواعد و قوانین گفتمان های جهانی را تعیین می کند. او با به کارگیری طیفی گسترده از نمونه های تاریخی، از تنش با کوبا گرفته تا وضع تحریم های مختلف بر کشورها، با جزئیات بیان می کند که چگونه شعارها و آرمان های ایالات متحده در رابطه با آزادی و حقوق بشر، با کارهای انجام شده توسط دولت این کشور در تضاد است. چامسکی با پرداخت به ناآرامی های مختلف به خصوص در خاورمیانه، اطلاعاتی جذاب و دست اول را از ساز و کار قدرت امپریالیسم در جهان پرآشوب امروز در اختیار مخاطبین می گذارد. ⚜ @lotfi74
و بررسی یادداشت آقای علیزاده👇 ✍ امیرحسین جعفری 1⃣ متن زیر را از بیانات رهبری بخوانید: "آنچه که در دنیا به عنوان نظام سرمایه‌داری وجود دارد، حقیقت و جوهره‌اش سرمایه‌سالاری است. نفس داشتن سرمایه و به کار انداختن سرمایه برای پیشرفت کشور، چیز بدی نیست؛ چیز ممدوحی است؛ به هیچ وجه مذموم نیست. 🔹آنچه که مذموم است، این است که سرمایه و سرمایه‌داری محور همه‌ی تصمیمهای کلان یک کشور و یک جامعه باشد؛ همه چیز را به سمت خودش بکشد؛ همان بلائی که برسر بلوک سرمایه‌داری و بلوک غرب آمد، که امروز دارند نتائجش را درو میکنند. 🔸این حوادثی که امروز در اروپاست، این فشارهای سنگین اقتصادی که دارد به مردم وارد می‌آید، اینها ناشی از ذات نظام سرمایه‌سالاری است؛ همان سرمایه‌داری زالوصفت است، همان سرمایه‌داری مذموم است. 🔹 اما اینکه نه، کسانی دارای سرمایه باشند، سرمایه را در خدمت رشدجامعه بگذارند -البته سرمایه‌دار سود هم خواهد برد؛ هم آن کار خوب است، هم آن سودحلال است - هیچ اشکالی ندارد. کار اگر چنانچه با ضابطه صحیح انجام بگیرد- که نگاه عدالت‌محور اسلام معطوف به این معناست - هیچ اشکالی ندارد. 🔸بنابراین کلمه‌ی «سرمایه» و کلمه‌ی «سرمایه‌دار» به هیچ وجه چیزمذمومی نیست. 👈سعی کنیم نگاه سوسیالیستی و مارکسیستی بر تفکر اقتصادی ماغلبه پیدا نکند. آنها نگاهشان نگاه دیگری است. در نظام سوسیالیستی، نفس سرمایه محکوم است؛درنظام اسلامی به‌هیچ‌وجه اینجوری نیست؛ سرمایه محکوم نیست، سوء استفاده‌ی از سرمایه محکوم است.👉 🔸نمیشود هم کسی بگوید آقا سرمایه طبیعتش سوءاستفاده است. نخیر، اینجوری نیست. میتوان با مقررات درست، با مدیریت صحیح، سرمایه رادر جهت درستی هدایت کرد و راه برد. بنابراین آنچه که ما درسیاستهای اصل 44 مطرح کردیم، به‌هیچ‌وجه با اقتصاد عدالت‌محور منافاتی ندارد؛ بلکه به یک معنا مکمل و متمم آن است."(۱۳۹۱.۵.۱۶) 💠 به نظر من مشکل آقای علیزاده تغییر مواضع خامنه‌ای قدیم وخامنه‌ای جدید نیست، بلکه مشکل امثال این بیانات بالاو اختلاف مبناییِ علیزاده با متفکرین و فقهای اسلامی نظیر شهید مطهری درباره عدالت و سرمایه است. 🔸بهتر بود آقای علیزاده سطح این اختلافات مبنایی را درفضای هیجانی و غیر علمی، در حد یک پست اینستاگرامی پایین نمی‌آورد. 2⃣ از ایشان نه به خاطر پست انتقاد به رهبری بلکه به خاطر این رنجیده‌ام که به عنوان شخصیت علمی رسانه‌ای، بدون استقراء و تحقیقی تام در موضوع تلاشهای آقادر تغییر سیاست‌های اقتصادی لیبرالی دولت‌های وقت و همچنین تعین ملاک برای انتخاب صحیح مجریان غیر لیبرالی توسط مردم، چیزی رابه رهبری منتسب کردندکه حقیقت نداشت. ⚜ @lotfi74