eitaa logo
تاملات
732 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
337 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زمانی شریعتی می‌گفت: «اکنون شهيدان مرده‌اند، و ما مرده‌ها زنده هستيم. شهيدان سخنشان را گفتند، و ما کَرها مخاطبشان هستيم، آنها که گستاخی آن را داشتند که وقتی نمی‌توانستند زنده بمانند مرگ را انتخاب کنند، رفتند، و ما بي شرمان مانديم، صدها سال است که مانده‌ايم...» اما آوینی بعدا یادآور شد: «ﭘﻨﺪﺍﺭ ﻣﺎ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺎ ﻣﺎﻧﺪﻩ‌ﺍﯾﻢ ﻭ ﺷﻬﺪﺍ ﺭﻓﺘﻪ‌ﺍﻧﺪ، ﺍﻣﺎ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺷﻬﺪﺍ ﻣﺎﻧﺪﻩ‌اند. زمان ما را با خود برده است اما این صدا جایی بیرون از دسترس زمان باقی است و روزها یکی پس از دیگری می‌گذرند. . باد زمان در این شهر زمینی می‌وزد نه آن شهر آسمانی که در کرانه ابدیت بیرون از رهگذر باد وجود دارد. آن روزها مانده‌اند و باد زمان ما را با خود برده است. آن روز‌ها زمین و آسمان بهم پیوسته بود و مردترین مردان از همین خاک بال در آسمان‌ها می‌گشودند. زمین عرصه ظهور یک حقیقت آسمانی است و جنگ برپاشده بود تا آن حقیقت ظهور یابد. زندگی ادامه دارد و حقیقت جز لحظاتی کوتاه نقاب از چهره بر نمی‌گیرد. شقایق‌ها پژمرده میشوند اما عشق و زیبایی ماندگار است...»🏴 ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | عاشورا، نهضت مقدس 🎙 سخنرانی حجت‌الاسلام محسن قنبریان جلسه هفتم ⏰ دهه اوّل محرّم ۱۳۹۸ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |عاشورا، 🎙 سخنرانی حجت‌الاسلام جلسه هفتم 🔹ویژگی دیگر نهضت مقدس -به تعبیر شهید مطهری-این است که تک باشد.”یعنی مانند برقی باشد در ظلمات وندائی باشد در سکوت مطلق”.... هرچه سکوت وخفقان بیشتر ،نهضت مقدس تر.چون تا جائی عده بیشتری هستند که حرفی بزنن نهی ای بکنند. ⚜️ @Taammolat74
📍 یادداشت | بررسی شیوه تبیین مذهب در رسانه ملی امروز تعریف رسانه ما از حقیقت، مصلحت، منافع اجتماعی و مصالح اجتماعی عوض شده‌است. ✍🏻 حسن رحیم‌پور ازغدی 📂 پرونده : آداب دین‌ورزی در رسانه 🔹 در قیاس شیوه تبیین مذهب در زمان قبل و بعد از انقلاب تفاوت‌هایی وجود دارد که بیش از آن که به دانش مربوط باشد، به بینش مربوط است. قبل از انقلاب، امام و بعضی از متفکران بزرگ، دانش جدیدی به نسل ما ندادند، اطلاعاتی که آن‌ها به ما دادند از سنخ بینش بود و آن‌ها بینش ما را عوض کردند. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
🔘 بخش 1 از 2 🔹 بیان دین وقتی که در قدرت نیستید یک طور اثر دارد و وقتی بعد از ، همان حرف‌ها را با داشتن ۴۰ شبکه و ده‌ها هزار کارمند و بدون هیچ رقیب جدی می‌گویید، نتیجه دیگری دارد. اگر چهار پنج شبکه دشمن با چندصد و بعضا چند ده کارمند، مخاطب پیدا می‌کنند معنی‌اش این نیست که آن‌ها حق می‌گویند و ما باطل. مسأله این است که آن‌ها از زاویه‌ای وارد می‌شوند که مخاطب به پیام و معنای حرف آن‌ها توجه ندارد و فقط به حرفشان توجه می‌کند. شما اگر بهترین حرف‌ها را هم بگویید، مخاطب بیشتر از معنا به کارکرد آن توجه می‌کند... 🔹 وقتی به می‌رسد و برمسند مستقر است و رقیب جدی هم ندارد، عیب‌های خود را نمی‌بیند. اکنون رسانه ما در موضع قدرت است و رقیب ندارید. حال از کجا بدانیم مثلا این را که شما ساخته‌اید، چند نفر دیده‌اند؟ ما اکنون شاخصی برای تعیین مفید، مضر یا خنثی بودن برنامه‌های مذهبی مناسبتی نداریم. 🔹 در این حوزه رقابت شفاف و پاسخگویی مناسبی وجود ندارد. اغلب هم فکر می‌کنیم اگر موسیقی جوان‌پسند به برنامه اضافه کنیم یا برای حجاب و لباس مجری برنامه، رنگ‌های روشن انتخاب کنیم تمام مشکلات ما حل می‌شود البته چنین مواردی حتما موثر است، اما اصل موضوع چیز دیگری است 🔹 امروز مدیران رسانه این جمله امام که گفته بودند: «شما دو روز رادیو را به دست ما بدهید و ببینید چه کار می‌کنیم.» را چماق می‌کنند و بر سر من و امثال من کوبیده و می‌گویند: «این رادیو متعلق به شماست، هر کاری که بلدید و می‌توانید، انجام دهید.» در حالی که این حرف جواب دارد. آن حرفی را که امام می‌گفت اگر برای گفتنش رسانه داشته باشیم زلزله می‌شود، ایشان بدون رادیو و با اعلامیه گفت و زلزله شد؛ اما آن چیزی که امروز در رسانه گفته می‌شود، حرف‌های امام نیست. 🔹 گاهی حرف‌زدن از مذهب، است یعنی همان کاری که امام انجام می‌داد، گاهی هم حرف زدن از مذهب شغل است و بابت آن حقوق می‌گیرند. خطابم کل مسئولان فرهنگ‌سازی دینی جامعه است و در راس آن حوزه ها، منبری‌ها، امام‌جمعه‌ها و... در نهاد‌های مختلف و تشکیلات مشابهی که تعدادشان کم نیست. امروز تعریف رسانه ما از حقیقت، مصلحت، منافع اجتماعی و مصالح اجتماعی عوض شده‌است. ⚜️ @Taammolat74
🔘 بخش 2 از 2 🔹 وقتی مجبور می‌شوید حرف‌هایی که ۴۰ سال پیش، بزرگ‌ترین تاریخ معاصر را ایجاد کرد را امروز در لفافه بگویید و آن‌ها را کنار تعدادی و موزیک و حرف‌های بی‌ربط مطرح کنید تا مخاطب پیدا کند، به این معنی است که این حرف‌ها، حرف‌های ۴۰ سال قبل نیست و کارکرد آن تغییر کرده‌است. 🔹 این حرف‌ها جنازه آن حرف‌هاست به این دلیل که آن حرف‌ها در زمانه‌ای که عصر رقاص، مطرب و سلبریتی بازی‌های زمان شاه بود، جمعیتی را از پای مشروب‌فروشی و فاحشه‌خانه به مسجد کشاند. آن حرف‌ها چه داشت که با شنیدنش، جماعت بی‌حجاب و کمونیست باحجاب می‌شد و بچه سرمایه‌دار‌ها که اسم‌های اجق وجق داشتند، اسم خود را زینب و فاطمه می‌گذاشتند؟! اواخر دهه ۵۰ و اوایل دهه ۶۰ به هویت انسانی و انقلابی تبدیل شد. یعنی دختر‌ها با افتخار و با اراده خودشان باحجاب می‌شدند و این‌طور نبود که بگویند ما به زور تن به قدرتی - ولو به شرع - داده‌ایم. 🔹زمان مناسبت‌های مذهبی، صداوسیما دوربین‌های خود را روی بارگاه و گنبد ائمه تنظیم می‌کند و با صحبت تعدادی و سلبریتی می‌خواهد به مخاطب بفهماند امروز روز عید یا عزای امامی است و ... در چنین مناسبت‌هایی نباید سخاوت به خرج داد و از هر گروه و دسته‌ای خواست در مورد مذهب صحبت کنند. نباید کاری کنیم که تشنگی و عطش جامعه برای امور مذهبی از دست برود.🔻 🔹 اصلا ملاک نیست که ما چه تعداد برنامه مذهبی در سیما داریم. کارکرد این برنامه‌ها و معنا و برداشتی که مخاطب از آن‌ها دریافت می‌کند، مهم است. باید به دو قطبی‌هایی که معمولا می‌سازند توجه کرد و از خود پرسید این مذهب، مذهب حکومت است یا مردم؟ این مذهب، صادق است یا عوام‌فریب؟ این مذهب، پاسخ روشنفکران ضد دین را می‌دهد یا مسائل را ماستمالی می‌کند؟ این مذهب نگران عدالت اجتماعی هست یا نیست؟ خلاصه این‌که اگر مخاطب شما جزو خواص باشد ازخود می‌پرسد چرا این تفسیر از مذهب ارائه شده و به دنبال استدلال و برهان می‌گردد، اما اگر جزو عوام باشد، به حقانیت کار ندارد و به فایده کار دارد ⚜️ @Taammolat74
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 کلیپ تصویری |«علیه تفسیر» تاریخ روشنفکری ما در تفسیر قیام عاشورا شکست خورده است؛ اما چیزی بیش‌از این هم می‌توان گفت؟ حسین کچوئیان بخش اول ۲۴ مهر ۹۵ سخنرانی پیش رو، بازنشری است از سخنان دکتر حسین کچویان در موضوع غیب و قیام عاشوراست. اینجا استاد جامعه شناسی متعرض تفسیر مدرن و حتی تلاش‌هایی می‌شود که در دوران مدرن برای بازتعریف حرکت امام حسین (ع) صورت گرفته است. 🔹 «عزاداری برای امام حسین (ع) چنان در تار و پود جامعه ما هست که جامعه شناسی به عنوان علمی که به رفتار اجتماعی نظر دارد، نمی‌تواند و نباید از آن بگذرد.» 🔱 @Taammolat74
✅✅✅ بازنشر نشریه دیده‌بان اندیشه در خبرگزاری‌ها و سایت‌ها: خبرگزاری ایبنا خبرگزاری ایلنا خبرگزاری حوزه خبرگزاری شبستان سایت فکرت ✍️ نظرات و پیشنهادات خود رو درباره این شماره و نیز موضوعات پیشنهادی خودتان را برای شماره‌های بعدی، برای ما ارسال کنید. 🌹 ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
افسوس که زبان آنسان که باید فهمیده بشود نشد و کسان از نزد خویش برای پیام عاشورا واژه ساختند و همان را که در "زیارت عاشورا" آموخته بودند یعنی دشمنی با ستمگران (حرب لمن حاربکم) نیز -چنانکه باید- نیاموختند و چهره‌های ستمگران اصلی را نشناختند و نشناساندند و گاه پنهان داشتند... واژه‌های عاشورا تنها "", "" و "" نیست, "" و "" نیز هست؛ بلکه واژه‌های اصلی همین دوتاست, نماز واژه شب عاشوراست, و عدالت واژه روز عاشورا... یعنی پیام شب عاشورا نماز است و پیام روز عاشورا عدالت, و آن سه ( تشنگی, شهادت و اسارت) سکوی پرتاب است, لیکن چنین درک نشد و نمی‌شود و آنهمه زیارت‌های آموزنده در متن آموزشها جای داده نشد و نمی‌شود, آن زیارت که می‌گوید: "اشهد انک قد امرت بالقسط و العدل و دعوت الیهما و انک صادق صدیق, صدقت فیما دعوت الیه" (زیارت روز اول رجب) علامه محمدرضا حکیمی قیام جاودانه ⚜️ @Taammolat74