امام علی علیه السلام:
از دوستی با احمق دوری کن زیرا می خواهد به تو سود رساند اما ضرر می زند.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
🔹سنت گرایان اشعری مسلک از هر گونه تأکید بر حيث بشری و حیث تاریخی متن مقدس در هراس اند. آنان آگاهانه یا ناآگاهانه ، خودآگاه یا ناخودآگاه احساس می کنند هر گونه تماس با عقلانیت جدید و ورود اصول و مبادی عقل مدرن، از جمله نگرش تاریخی، درست همچون اسب تروا قلعه ایمان دینی را نهایتا فتح خواهد کرد و آن را به تمامی تحت سیطره سکولاریسم و ناسوتی گری قرار خواهد داد. آنان تجربه جریان نواعتزال گرایی را مؤید کاملی برای احساس نگرانی و دریافت خویش می دانند.
🔻لیک سنت گرایان اشعری مسلک ما به این حقیقت بزرگ التفات ندارند که امروز تحت تأثیر رویداد عظیم تاریخی مدرنیته و ظهور عقلانیت جدید و در این چند دهه اخیر با ظهور عقلانیت پسامدرن تمام برج و باروهای ستبر حیات سنتی و عقلانیت دینی پیشامدرن فرو ریخته است و هیچ نقطه ای بیرون از مدرنیته ، عقلانیت جديد و بسط سوبژکتیویسم جدید وجود ندارد و ما دیگر نمی توانیم بدون توجه به پرسش های ژرف و شالوده شکن حاصل از عقلانیت مدرن و پسامدرن به غار کهف باورهای سنتی خود خزیده، به پاره ای از باورهای تاریخی شده خویش دل خوش باشیم.
#دکتر_عبدالکریمی
#سکولاریسم
#تاریخ
#نقد_حوزه
#فلسفه_دین
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
گناه نکردن آسانتر از توبه کردن است.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
📜 مقتل شناسی(۷)
۷.تاریخ الامم و الملوک
🔹محمد بن جریر طبری در خصوص وقایع عاشورا سه روایت آورده است: نخست روایت عمار دُهنی، سپس روایت حصین و در پایان، روایت ابومخنف به روایت هشام کلبی؛ که در هر سه مورد مطالب را با سند کامل، روایت کرده است.
🔸مقتل ابومخنف مهم ترین بخش روایت طبری را تشکیل می دهد. وی تمام روایات ابومخنف را به روایت هشام بن سائب کلبی روایت کرده و به نظر می رسد که طبری از روی نوشته هشام، مقتل ابومخنف را در تاریخ خود نوشته است؛ زیرا طبری به طور مستقیم از هشام نقل می کند، و با توجه به این که وفات هشام در سال ۲۰۴ یا ۲۰۶ ه.ق و تولد طبری در سال ۲۲۴ ه.ق بوده است، ممکن نیست که طبری به طور شفاهی و مستقیم از هشام روایت کرده باشد.
🔻نقل طبری، کامل ترین نقل از مقتل ابومخنف است و بعید است چیزی از آن فرو گذار شده باشد؛ در حوادث مربوط به شام که ابومخنف کمتر به آن پرداخته، طبری چند روایت از هشام نقل می کند.
🔻مهم ترین ویژگی تاریخ طبری این است که روایات مختلف را بدون این که در مورد آنها داوری کند، گرد آورده است و این کار باعث شده که بسیاری از روایات و گزارش های تاریخی، صحیح و یا غلط از خطر نابودی نجات یافته، به دست ما برسد.
۸.الفتوح ابن اعثم
🔹یکی از مهم ترین و مفصل ترین گزارش ها از واقعه قیام امام حسین(ع) گزارش ابن اعثم کوفی در کتاب تاریخ خود به نام الفتوح است. این گزارش، مفصل و در چهارچوب مقتل ابومخنف است و گاه الفاظ و عبارات آنها نیز یکسان است؛ اما در برخی موارد افزوده ها، کمبودها و تفاوت هایی با آن دارد.
🔻ابن اعثم منابع خود را ذکر نکرده، به همین دلیل معلوم نیست مطالب خود را از متن دیگران فراهم کرده است یا روایت راویان؛ اما آن چه از بررسی و مقایسه مطالب الفتوح با مقتل ابومخنف به دست می آید این است که وی همان روایت ابومخنف را از زبان داستان پردازی نقل کرده بی آنکه بداند آن روایت از ابومخنف است و همین موجب کم توجهی به این کتاب شده است. البته از آن جهت که این کتاب در قرون اولیه نوشته شده قابل توجه و بررسی است و گزارش هایی دارد که می توان نسبت به آن پژوهش های مفیدی انجام داد.
#مقتل_شناسی
#مقاتل_قابل_پژوهش
#تاریخ
#نقد_مشهورات
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
🔹حسین (ع) یک درس بزرگتر از شهادتش به ما داده است و آن نیمه تمام گذاشتن حج و به سوی شهادت رفتن است.
🔻مراسم حج را به پایان نمیبرد تا به همه حجگزاران تاریخ، نمازگزاران تاریخ، مؤمنان به سنت ابراهیم، بیاموزد که اگر هدف نباشد، اگر حسین (ع) نباشد و اگر یزید باشد، چرخیدن بر گرد خانه خدا، با خانه بت، مساوی است.
#دکتر_شریعتی
#مذهبی
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
خودت را به داشتن نیت خوب و مقصد زیبا عادت ده تا در خواسته هایت موفق شوی.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
📜 مقتل شناسی(۸)
۹. مقاتل الطالبيّين
🔹ابوالفرج اصفهانی کتابی درباره کشته شدگان خاندان ابوطالب؛ یعنی، فرزندان امام علی(ع) ، جعفر و عقیل دارد که به مقاتل الطالبيين ومقاتل آل ابی طالب شهرت دارد. این کتاب به سبب جامعیت و دقتی که در نقل اخبار داشته مورد استناد و اعتماد مؤلفان بسیاری قرار داشته است. ابوالفرج هدف از تألیف این کتاب را فراهم آوردن شرحی کوتاه از چگونگی زندگی و مرگ فرزندان ابوطالب از زمان پیامبر(ص) تا زمان نگارش کتاب بیان می کند. البته او تنها اخبار طالبیانی را گرد آورده که مرگشان دلایلی سیاسی داشته، یا قیام هایی را روایت کرده که هدف آنان اجرای عدالت بوده است.
🔻این کتاب با شرح حال جعفر بن ابی طالب در زمان پیامبر(ص) آغاز میشود و سپس به دوران بنی امیه و بنی عباس تا دوران المتقدر بالله پرداخته و نام علویان را زیر نام خلیفه ای که در آن زمان حکم می رانده، آورده است. مؤلف، نخست نام کامل و نسب فرد را می آورد و گاه نام مادران وی را تا جد اعلی نقل میکند. وی در پایان روایات، معمولا اشعاری را که در رثا یا مدح آن فرد سروده شده - که گاه متجاوز از صد بیت است - ذکر
می کند.
🔸مؤلف در کتاب خود بابی به مقتل حسین بن علی(ع) و مسائل پیرامونی آن اختصاص داده است و درباره آن بحث مبسوطی می کند. گزارش مقاتل الطالبيين، گزارشی ترکیبی است؛ زیرا وی روایت ابی مخنف را از طريق نصر بن مزاحم و ابوالحسن مداینی با روایت عمار دهنی و روایاتی از جابر جعفی با هم ترکیب کرده و روایت خود را سامان داده است و خود نیز این مطلب را تصریح می کند، بنابراین روایت او، روایت نقل به معناست.
کتاب به شیوه روایی و براساس روایات محدثان شیعی و کوفی تدوین شده است. ولی از آنجا که مؤلف بنای بر رعایت اختصار داشته، گاه همه اسناد مربوط به اخبار را ذکر نمی کند.
🔻ابوالفرج با گرد آوری همه منابع مربوط به خاندان ابوطالب و افزودن بسیاری از مقاتل قابل دسترس دیگر، کتاب جامعی را برای این منظور تدوین کرد. کتاب مقاتل الطالبيين و به ویژه گزارش آن از وقایع عاشورا، به سبب جامعیت و نیز دقتی که در نقل اخبار آن صورت گرفته، مورد استناد و استفاده مؤلفان بسیاری واقع شده است.
نگارش این کتاب در سال ۳۱۳ ه.ق به پایان رسیده است. این کتاب اولین بار بوسیله جواد فاضل با عنوان فرزندان ابوطالب ترجمه گردید. ترجمه دیگر این کتاب بوسیله سید هاشم رسولی محلاتی صورت گرفته است.
#مقتل_شناسی
#مقاتل_قابل_پژوهش
#تاریخ
#نقد_مشهورات
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
حکمت اسلامی و علوم اقتصادی .mp3
5.86M
#بشنوید
🎙 سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: حکمت اسلامی و علوم اقتصادی
در جمع هیات علمی و دانشجویان واحد تهران غرب دانشگاه آزاد اسلامی ۶ تیر ۱۴۰۰
🆔 @khosropanah_ir
جریان شناسی فکری جهان اسلام .mp3
12.75M
#بشنوید
🎙سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: جریان شناسی فکری جهان اسلام
در همایش مطالعات جهان اسلام در جامعه المصطفی العالمیه ۲۸ تیر ۱۴۰۰
🆔 @khosropanah_ir
تاملی در فلسفه حقوق .mp3
6.09M
#بشنوید
سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: تأملاتی در فلسفه هنر
در جمع استادان حقوق و فلسفه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
🆔 @khosropanah_ir