eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
672 عکس
714 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️تاملی بر مساله برده داری در اسلام(19) ♦️مسأله برده داری در روايات (3) 🔹۱۱ـ تشويق به آزادكردن بردگان: زراره از امام صادق(ع): قال رسول الله(ص): «من اعتق مسلماً اعتق الله العزيز الجبار بكل عضو منه عضواً من النار» (كافی ۶ / ۱۸۰ حديث ۲، تهذيب ۸ / ۲۱۶ حديث ۷۶۹، وسايل ۲۳ / ۹) هرکسی كه مسلمانی را آزاد كند خداوند عزيز جبار به ازاي هر عضو برده آزاد شده عضوی از او را از آتش (جهنم) آزاد خواهد كرد. 🔹۱۲ـ لزوم رفتار انسانی با بردگان: ابوذر غفاری از رسول الله(ص) درباره بردگان: «اخوانكم جعلهم الله تحت ايديكم، فمن كان اخوه تحت يده فليطعمه مما يأكل و ليلسه مما يلبس و لا يكفه ما يغلبه فان كلفه ما يغلبه فليعنه». (محاسن ۶۲۵، بحار ۷۴ / ۱۴۱ باب العشره مع المماليك و الخدم) بردگان برادران شمايند كه خداوند آن ها را زيردستتان قرار داده است، كسی كه برادرش زير دست اوست، مي بايد از همان چه كه خود مي خورد به او بخوراند و از همان چه كه خود می پوشد به او بپوشاند و بر آن چه به آن توانايی ندارد او را وادار نسازد، پس اگر چنين كرد او را ياری كند. 🔹۱۳ـ كراهت برده فروشی: روايت اسحاق بن عمار از امام صادق(ع): قال رسول الله(ص): «شر الناس من باع الناس». (كافی ۵ / ۱۱۴ حديث ۵، تهذيب ۶ / ۳۶۱ حديث ۱۰۳۷، استبصار ۳ / ۶۲ حديث ۲۰۸، علل الشرايع ۵۳۰ حديث ۱، وسايل ۱۷ / ۱۳۶ باب ۲۱ ابواب مايكتسب به) پيامبر(ص) فرمود: «بدترين مردم كسی است كه مردم را می فروشد.» نخاسی يعنی برده فروشی از مشاغل مكروه است. ♦️از مطالعه مجموعه روايات مرتبط با بردگی نتايج زير قابل ذكر است: يك ـ اسباب بردگی، اسباب رفع بردگی و احكام بردگی در روايات امضا شده است و مورد تأييد و عمل پيامبر(ص) و ائمه(ع) در عصر خود بوده است. دو ـ آن چه توسط اولياء دين امضا شده در مقايسه با عرف زمانه تعديل شده و با محدوديت هایی پذيرفته شده است. سه ـ تشويق به آزادكردن برده ها و توسعه اسباب رفع بردگی در روايات چشمگير است. چهار ـ تعداد روايات اسباب بردگی در مقايسه با ديگر مسائل فقهی جداً اندك و انگشت شمار است. روايات مستند احكام بردگی نيز فراوان نيست. پنج ـ در هيچ يك از روايات مرتبط با بردگی قرينه ای يافت نمی شود كه كلام اوليای دين ناظر به حکمی ثابت و دائمی باشد ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
✍️فهم علماء محور گرداننده دین!! ♦️آیت الله جوادی آملی : 🔹یکی از مراجع می فرمود مرجع تقلید شدن زنان ، هتک مقام مرجعیت است از ادله اربعه عقل که متاسفانه رشد چندانی در حوزه ندارد ، قرآن را هم که بعضی ها تحریف شده می دانند و از حجیت افتاده یا اطلاقاتش در مقام بیان نیست و در اصل تشریع است در اصول فقه هم فقط دو آیه هست آنهم برای رد کردن نظر طرف مقابل چرا که همه می گویند : حجیت خبر واحد طبق سیره عقلاست نه آیه نفر و نباء 🔹اعراض پیشینیان روایت معتبر را از حجیت می اندازد ، اگر هم روایت معتبر نباشد ولی قدماء به آن عمل کنند این روایت صاحب قدرت می شود! لذا محورهای دین را فهم علماء یا همان شهرت می چرخاند! 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
♦️مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی و آیت الله شبیری زنجانی فتوا داده اند که تقلید در اصول دین مشکلی ندارد و اگر کسی از گفته والدین و مبلغین و بطور کلی از هر طریقی به اعتقاداتش یقین حاصل کند معذور است حتی اگر نتواند بر عقاید خود استدلال کند. ♦️بر اساس مبنای این دو فقیه، مثلاً عوام وهابیت که پای منبر بزرگان و مفتیان خود بزرگ شده و شیعه را مشرک و کافر میدانند معذورند. عوام مسیحیان و یهودیان و بودایی ها و همه ادیان و آئین ها و مذاهب و فرقه ها (حق یا باطل) اگر از گفته دیگری [والدین و معلم و پیشنماز و سخنران و...]یقین حاصل کنند معذورند. لذا هیچ ملامتی بر غیرشیعه نیست و نمی توان آنها را بخاطر تقلید از بزرگانشان، توبیخ یا مذمت کرد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️فتوای آیت الله سید محمد صادق روحانی در مورد آیت الله سید حسین فضل الله 🔹سوال : نظر شريف شما درباره آنچه فقهای شيعه همچون آيت الله ميرزا جواد تبريزی و آيت الله وحيد خراسانی و آیت الله روحانی قدس سره درباره ضلالت فضل الله فتوا داده اند چيست ؟ 🔹جواب : بسمه جلت اسمائه بدون شک سيد مشار اليه در برخی از کتبش که من ديده ام برخي از فضائل صديقه کبری سلام الله عليها که به ضرورت مذهب و نصوص متواتر ثابت است را انکار کرده است ، از جمله : 1 – اينکه آيات ارث سليمان از داوود و يحيي از زکريا که حضرت به آن استدلال کرده اند ارث مال نبوده است بلکه ارث جايگاه بود . 2 – زهرا عليها السلام از شيخين راضي شد . 3 – مباهله بر فضل زهرا عليها السلام دلالت ندارد ، بلکه دلالت می کند که پدرش او را دوست داشت . 4 – انکار وجود خصوصيات غير عادی در زهرا عليها السلام . 5 – انکار وجود عناصر غيبی در شخصيت ايشان . 6 – اينکه عصمت ايشان اجباري است . 7 – انکار اينکه مصحف فاطمه عليها السلام از وحي و از آسمان به وسيله جبرئيل نازل شده است . 8 – برتری زهرا بر مريم تخلف است . 9 – حيض نديدن حضرت زهرا سلام الله عليها فضيلت و کرامت نيست . 10 – پيامبر صلی الله عليه و آله پای حضرت زهرا را تکان می داد تا ايشان را برای نماز بيدار نمايد . 🔹و غير از آن فضائل و مناقب ، همانطور که او مصائب وارده بر حضرت زهرا سلام الله عليها که موجب وهن بر مخالفين است را نيز انکار کرده است ، از جمله : 1 -سقط محسن در اثر جنايت و کتک نبوده است ، بلکه تنها بر اثر عوامل طبیعی بود . 2 – دشمنان براي درب خانه حضرت زهرا سلام الله عليها آتش نياوردندو هنگامی که عمر هيزم جمع کرد و خواست در را بسوزاند و فهمید حضرت زهرا در خانه است برگشت. 3 – انکار بين در و ديوار قرار گرفتن حضرت زهرا . 🔹و غير اينها،و اضافه می کنم که او برخی از فضايل اميرالمومنين عليه السلام را نيز منکر شده است،و به اموری که خلاف آن به ضرورت مذهب ثابت است فتوا داده است. بنابراين کتب او از کتب ضلال است ، اما اينها موجب مرتد شدن او نمی شود بنابراين تکفير دلیلی ندارد بلکه او ضال مضل است و من آمادگی خود را برای بحث با او در این امور به صورت شفاهی و حضوری اعلام می کنم . شاید خدا او را هدایت کند و او از آنچه گفته و اعلام کرده برگردد یا ثابت کند که او فضیلتی که به ضرورت مذهب ثابت باشد را منکر نشده و به غیر از حکم خدا فتوا نداده است و خدای متعال بخشنده گناهان و خطایاست. دهم جمادی الاول سال 1423 👇👇 @Taammolate_talabegi
💡اریک فروم و تنهایی: 👣در نظریه فروم عمیقترین نیاز بشر غلبه بر جدایی و رهایی از زندان تنهایی است. شکست کامل در رسیدن به این غایت، کار آدمی را به دیوانگی می کشاند. 🎞بنا به اعتقاد فروم در پاسخ به این سؤال که چگونه بر جدایی غلبه کنیم و بر زندگی انفرادی خود فایق آییم و به یگانگی برسیم، پاسخهای مختلفی را می توان مطرح کرد. 💯با پرستش حيوانات، با قربانی های بشری، با فتوحات نظامی، یا غرق شدن در تنعم و تجمل یا انکار نفس از راه ریاضت کشیدن، یا وسواس در کار، یا آفرینش هنری، یا عشق به خدا، یا عشق به انسان. تعداد این جواب ها که محدود است در حقیقت تاریخ بشر را می سازد. تاریخ دین و فلسفه، تاریخ این جواب هاست، و این جواب ها تا حدی به درجه فردیتی که آدمی بدان رسیده است، بستگی دارد. 📚روان‌شناسی رفتار جنسی نظریه‌ها و دیدگاه‌ها، تالیف دکتر محمدباقر کجباف، ص۵۹ 👇👇 @Taammolate_talabegi
💡اریک فروم و تنهایی: 🎞 یکی از راه های غلبه بر جدایی و تنهایی، انواع لذت های آمیخته با عیاشی و میگساری است. در حالی که شخص سعی می کند با پناه بردن به میگساری و مواد مخدر از جدایی خود بگریزد، اما می بیند که پس از زایل شدن خاصیت شراب یا ماده مخدر احساس جداییش بیشتر شده است، در نتیجه با ولع و شدت روزافزونی به طرف آنها سوق داده می شود. 🔻این اعمال، جوابی ناقص و غلط به تنهایی است. اشتیاق به عیاشی های جنسی به صورت کنشی در می آید که فرق چندانی با اعتیاد به میگساری و مواد مخدر ندارد. فروید نیز معتقد است که: لذت جنسی بدون عشق فقط برای لحظه کوتاهی می تواند فاصله دو انسان را از میان بردارد. 💍جواب کامل تنهایی، در وصل به پیوند دو جانبه نهفته است؛ در عشق و پیوند با شخص دیگر. اما عشق بالغ انسان کامل، پیوندی است که وحدت و همسازی شخصیت آدمی و فردیت او را محفوظ بدارد. عشق بالغ، نیروی فعال بشری است، نه فعل پذیری انسان؛ پایداری است و نه "اسارت". عشق نیرویی است که تولید عشق می کند، ناتوانی عبارت است از عجز در تولید عشق. 📚روان‌شناسی رفتار جنسی نظریه‌ها و دیدگاه‌ها، تالیف دکتر محمدباقر کجباف، ص۶۰ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا