eitaa logo
تأمُّلاتِ نظری
1.8هزار دنبال‌کننده
418 عکس
293 ویدیو
44 فایل
🔸️طلبه حوزه علمیه قم، #فقه_و_اصول و #اقتصادخون 📚 تحقیق و پژوهش: مطالعاتِ #علوم_انسانی 🔸️علاقه مندی: #کتاب و #کتابخوانی 💠 راه ارتباطی: @s_mortezahoseini
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 کتابِ ؛ فصلِ سوم، بخشِ اول 🔰نقطه مقابلِ ، قطع رابطه حمایتیِ دولت از تولیداتِ داخلی و حاکم شدن اندیشه بنیادگرایی بازار و اصولِ بر اقتصاد است. تجویز یا تحمیلِ رویکرد بنیادگراییِ بازار، آزاد سازیِ تجاری-مالی و توقف حمایت گرایی از تولیداتِ داخلی برای کشورهای در حالِ پیشرفت یا عقب مانده، یکی از سیاست های جدّیِ کشورهای پیشرفته غربی بویژه آمریکا و انگلیس با هدفِ حداکثرسازیِ قدرت و ثروت بوده که می توان این سیاست را در چارچوبِ تحلیل کرد. 🔰 در فصلِ سوم از کتابِ حاضر، ابتدا به بررسیِ جایگاهِ و نئولیبرالیسم در رویکردِ استعماریِ دولت های غربی پرداخته و سپس آثار فاصله گرفتن از حمایت هوشمند و گرایش به اقتصادِ بازار را در سه کشورِ ، و مطالعه خواهیم کرد. 🔰 طبعا برای شناختِ جایگاه اقتصادِ بازار و سیاست های تجویزی نئولیبرالیسم در رویکردِ استعماری، ابتدائا ضرورت دارد مفهوم استعمار تعریف و هدفِ آن روشن شود. اجمالا برای پرهیز از طولانی شدنِ کلام باید گفت: در فرهنگِ اصطلاحاتِ سیاسی به مفهومِ حاکمیتِ کشوری قدرتمند بر کشوری ضعیف، با هدفِ چپاولِ منابع و معادن و استثمارِ نیروی انسانی و تثبیتِ تسلط سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی بر آن ملت، با تظاهر به آبادسازی و ایجاد توسعه و پیشرفت است. [معین، ۱۳۷۱، ۲۵۲] 🔰 از این‌رو استعمار از قرونِ ۱۷ و ۱۸ میلادی رواج یافت که کشورهای سلطه گرِ اروپای غربی سراغِ قاره آفریقا، آسیا، آمریکای مرکزی و جنوبی رفتند. چهره ای انسان دوستانه به خود گرفتند و هدف خود را آباد کردنِ کشورها و آشنا ساختنِ ملت ها با فنّاوری و صنعت، و کمک به توسعه و پیشرفتِ آنها اعلام کردند. اما در عمل، دست به غارتِ و کشورهای استعمارزده و این کشورها را تبدیل به بازارِ مصرفِ محصولاتِ تولیدی خود کردند. بنابراین استعمار دو هدفِ اساسی دارد: تصرفِ بازار مستعمره و غارتِ منابعِ آن. یعنی استعمارگر می خواهد منابع مستعمره را غارت کند و محصولاتِ خود را در بازارِ آن به فروش برساند؛ و برای رسیدن به این هدف نیز از ابزارهای مختلفِ سیاسی، فرهنگی، نظامی و غیره استفاده می کند. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
18.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 چرا روزه می گیری؟! شهید بهشتی پاسخ می دهد... 💠 با دقت استماع بفرمایید تا لطافتِ کلام رو با جان و دل احساس و درک کنید. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
السلام علی المهدی و علی آبائه
⭕️ مطالبه حداقل دستمزد ۱۵ میلیون تومانی برای کارگران در سال ۱۴۰۳ 🔰 برای کمک به عزیز و شریفِ کشورمان حتما در این پویش شرکت کنید و این پُست را در گروه ها و کانال ها به اشتراک بگذارید. ✅ برای امضای این کارزار‌ روی لینک زیر بزنید: https://www.karzar.net/mozd1403 🔻کانال مجموعه مستقل و مردمیِ 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1970537132Cb01e0fe508
🔰 الإمامُ الصّادقُ عليه السلام: أمّا العِلَّةُ في الصِّيامِ لِيَستَوِيَ بهِ الغَنيُّ و الفَقيرُ؛ و ذلكَ لأنَّ الغَنيَّ لَم يَكُن لِيَجِدَ مَسَّ الجُوعِ، فَيَرحَمَ الفَقيرَ؛ لأنَّ الغَنيَّ كُلَّما أرادَ شَيئا قَدَرَ علَيهِ، فأرادَ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ أن يُسَوِّيَ بينَ خَلقِهِ و أن يُذِيقَ الغَنيَّ مَسَّ الجُوعِ و الألَمِ، لِيَرِقَّ على الضَّعيفِ و يَرحَمَ الجائعَ [بحار الأنوار، ج ۵۳، ص ۳۷۱] حضرت فرمودند: علّت روزه گرفتن آن است كه به سبب آن توانگر و تهيدست برابر شوند؛ زيرا توانگر رنج گرسنگى را احساس نمى كند تا به تهيدست رحم كند؛ چرا كه توانگر هرگاه چيزى بخواهد مى تواند آن را فراهم آورد. از اين رو خداوند عزّ و جلّ خواست تا ميان آفريدگانش برابرى (همدردى) ايجاد كند و رنج گرسنگى و سختى را به توانگر بچشاند تا بر ناتوان، دل بسوزاند و به گرسنه، رحم كند. 💠 هنگامیکه پیرامونِ به آیات و روایات مراجعه می کنیم، علل، تعابیر و بیاناتِ گوناگونی به چشم می خورد. در روایتِ مذکور مولانا امام صادق عليه السلام یکی از عللِ تشریع روزه را "برابریِ توانگر و تهیدست" بیان می کنند. فارغ از فوائدِ معنوی و ملکوتی روزه گرفتن، این بیان و تعبیر به وضوح این فریضه ی عبادی را نشان می دهد. بی تردید تأمّل و تعمّق در احکامِ عبادیِ ، علاوه بر جنبه های فردی و معنوی، آدمی را متوجه آموزه های دینی نموده و نشان می دهد که احکام عبادیِ دین با چه ظرافت و دقتی به جنبه های عینی و عملیِ زندگی بشر توجه دارد. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
🔰 محل نزاعِ "انقلاب اسلامی" و "لیبرال سرمایه داری" کجاست؟! 💠 -رحمه الله- : ما از شرِّ رضاخان و محمدرضا خلاص شدیم، لکن از شر تربیت یافتگانِ و به این زودی ها نجات نخواهیم یافت. اینان برپا دارندگان سلطه ابر قدرت ها هستند و سرسپردگانی می باشند که با هیچ منطقی خلع سلاح نمی شوند، و هم اکنون با تمام ورشکستگی ها دست از توطئه علیه جمهوری اسلامی و شکستن این سد عظیم الهی برنمی دارند. [صحیفه امام، ج ۱۵، ص ۴۴۶] ✍️ نزاعِ اصلی در جمهوری اسلامی ایران بین جریانِ معتقد به انقلاب اسلامی و حاملان و حامیانِ ، بر سر تجویز ها و نسخه های حکمرانی است، نه مسائل سطحی و ژورنالیستی ای که روزانه در فضای مجازی مشاهده می کنیم. ما [جمهوری اسلامی] معتقدیم بایستی با مبانی دینی و اندیشه های اسلامی و متناسب با زیست بوم ایرانی مان حکمرانی کنیم؛ یعنی فرهنگ، اقتصاد و سیاست را سامان دهیم. اما جریانِ وارداتی و مقلّد و لیبرال دموکراسی، با پول پاشی و قدرت رسانه ای و علمِ ترجمه ای و نیز حمایت های خارجی، بنا داشته و دارد متعصبانه و متکبرانه نسخه های شکست خورده و وارداتی را آن هم به شکل ناقص و دست و پا شکسته اش در کشور پیاده سازی کند. از اینرو باید دانست؛ مبارزه با این جریان، در سه سطح باید صورت گیرد: ، و . بی تردید کم کاری و سهل انگاری در این سه سطحِ مبارزه از سوی جریان معتقد به انقلاب اسلامی، موجبِ تداومِ بیش از پیشِ حیاتِ فرهنگی، اقتصادی و سیاسیِ این جریان در کشور خواهد شد. لذا شبانه روز بایستی مقابلِ این جریانِ منحطِّ ایدئوژی زده ی متعصب و متکبر ایستاد و مجاهدتی از جنسِ علم و فرهنگ و رسانه نمود. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
15.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌نئولیبرالیسم چیست؟ پاسخ را از زبان نوآم چامسکی بشنوید. @syjebraily
اللهم اغفر لی الذنوب التی تهتک العصم اللهم اغفر لی الذنوب التی تنزل النقم اللهم اغفر لی الذنوب التی تغیر النعم اللهم اغفر لی الذنوب التی تحبس الدعاء اللهم اغفر لی کل ذنب اذنبته و کل خطيئة أخطأتها بحق محمد و آله
📚 کتابِ ؛ فصلِ سوم، بخش دوم 🔰همانطور که سابقا ذکر شد، مستعمره و دو هدفِ اساسیِ استعمار می باشد. قبل از آنی که در باب نکاتی عرض شود؛ ضرورت دارد انواع استعمار اجمالا مشخص و تبیین گردد. 🔰استعمار به طور کلی به سه بخش تقسیم می گردد: 1️⃣ : نوعی از استعمار است که طی آن قدرت های بزرگ از طریقِ تسخیرِ نظامی و حضورِ فیزیکی بر کشورها مسلط می شدند و خود بر آنها حُکمرانی می کردند و به غارت و چپاول منابع و ثروت ها می پرداختند. 2️⃣ : بر خلافِ استعمار کهن، استعمارگران از طریقِ اشغال نظامی بر مستعمره مسلط نمی شوند، بلکه حکومت های بومی که یا گماشته استعمار هستند و یا تحت فشار و تهدید، زیر بارِ "قراردادهای استعماری" می روند و از طریقِ پذیرش و اجرای قراردادها و قواعدِ استعماری، و کشور خود را در اختیار بیگانگان قرار می دهند. 3️⃣ : نوعِ سوم و جدیدِ استعمار که عاملانِ واسطِ آن، نه حاکمان نظامی و نه دیکتاتورهای دست نشانده، بلکه هستند. این نخبگان عاملانِ دست نشانده ی استعمار نیستند، اما به ارزش ها و قواعدِ استعماری باور و اعتماد دارند و در کشور خود آنها را پیاده می کنند. این نخبگان؛ عمدتا در نظام های آموزشیِ دولت های استعمارگر تربیت شده اند و از طریقِ هضمِ کشور خود در نظم های استعماری نظیرِ و ، زمینه ی تصرف بازار و غارتِ منابع کشورشان به دست استعمار گران را فراهم می کنند. 🔰بنابراین، با توجه به شواهد و مؤیداتِ موجود، یکی از ویژگی های مهم عصرِ استعمارِ فرانو این است که؛ استعمارگر در این مقطع، مراحل توسعه را پُشت سر گذاشته و به پیشرفت رسیده است. این مزیت، یک امکان مهم به این کشورها داده و آن اینکه برای تسلط بر ، نه لزوما نیاز به اشغال کشورها دارند و نه حتی وجودِ دیکتاتورهای شریک. پس از طیِ مراحل توسعه، زمانی که مطمئن شدند دیگران حتی اگر بتوانند در بازار آنها حضور یابند، توانِ رقابت با محصولاتِ آنها را ندارند، ادعای غلط بودنِ مسیر گذشته ی خود را مطرح کرده و خواستارِ و توقفِ از تولیدِ داخلی در جهان شدند. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
💢 واکنش آیت الله صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند 🔹🔸در پی انتشار خبری مبنی بر تخلف زمین‌خواری در مجموعه تحت مدیریت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی امام‌جمعه موقت تهران، وی در نامه‌ای به دادستان تهران ضمن تأیید این تخلف، از جعل امضای خود خبر داد و خواستار بررسی دقیق موضوع شد. متن نامه‌ حجت‌الاسلام صدیقی به دادستان تهران بدین شرح است: ♦️معروض می‌دارد، حوزه علمیه امام خمینی(ره) در چارچوب اساسنامه خود، سال‌ها قبل برای تمهید ورود نوجوانان و دانش‌آموزان علاقه‌مند به آموختن دروس دینی و حوزوی تصمیم به تأسیس مجموعه آموزشی و فرهنگی پیش‌حوزوی‌ گرفته و برای تأسیس این مرکز اقدام به اخذ مجوزهای قانونی لازم نمود. بر همین اساس لازم بود تا مؤسسه‌ای وابسته به حوزه علمیه امام خمینی(ره) تأسیس گردد و بخشی از زمین متعلق به حوزه برای ایجاد این مرکز پیش‌حوزوی به آن مؤسسه منتقل شود. ♦️بر این اساس فردی به نام آقای **** که قبلاً مورد اعتماد مجموعه بوده، مسئول پیگیری و انجام امور ثبت اداری مؤسسه شد. اما متأسفانه فرد مذکور با سوء استفاده از اعتماد، اقدام به تدوین و ثبت اساسنامه، جعل امضاء اینجانب، تسهیم سهام به آن کیفیت و بدون اطلاع تولیت، مدیر حوزه و برخی اعضا نموده و مع‌الأسف حتی بدون ورود و امضاء اینجانب و برخی اعضا ثبت این قضیه صورت پذیرفته است. بنابراین مؤسسه ثبت شده به کیفیتی که در رسانه‌ها انتشار یافت، بدون اطلاع اینجانب و مدیریت حوزه و بر خلاف اهداف مصوب آن به ثبت رسیده است. ♦️لذا اینجانب کاظم صدیقی از جایگاه تولیت حوزه علمیه امام خمینی(ره) و به عنوان یک شهروند، بدون در نظر گرفته شدن سوابق قضایی و عناوین سیاسی اجتماعی استدعا دارم نسبت به ثبت شکایت رسمی از فرد مذکور و دیگر نقش‌آفرینان در این فقره، با عنوان جعل و خیانت در امانت اقدام فرموده تا ابعاد این مسأله برای عموم مردم عزیز ایران، خاصه مؤمنین روشن و شفاف شود. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari