✍️ در اقتصاد، از دو روشِ شناخته شده ی #قیاسی و #استقرائی برای شکل دادن به نظریه های اقتصادی استفاده می شود. مبنای اصلیِ این دو روش، همان قیاس و استقراء منطقی است.
روش استقراء؛ از جزء به کل رسیدن، با مشاهده واقعیات خارجی است و در اقتصاد، ابزار آن بیشتر #آمار و #اقتصادسنجی است. روش قیاسی؛ عبارت از روش استدلال عقلی و انتقال از معلول به علت، یا برعکس می باشد.
🔰 علی ای حال، برای شکل گیریِ یک نظریه ی اقتصادی در اقتصادِ خردِ متعارف، مراحل ذیل طی می شود:
1️⃣ فرض ها یا اصول مسلّم؛ اساسا نظریه بر اساس آنها بنا شده و چارچوبِ اولیه نظریه را می سازند.
2️⃣ فرضیه؛ نتایج و قواعد به دست آمده از فرض ها در موردِ یک پدیده اقتصادی است که از روابط و دلایل منطقی، فرضیه اقتصادی شکل می گیرد.
3️⃣ نظریه؛ که با آزمونِ تجربیِ یک فرضیه اقتصادی و با تاییدِ نسبیِ روابط و قواعد ارائه شده در آن، بوسیله مشاهده و تحقیقات تجربی در مورد پدیده های خاص اقتصادی، نظریه ی اقتصادی بوجود می آید.
🔸️ از اینرو، اقتصادِ متعارف، یا باید از حیثِ #نظریه مورد انتقاد واقع گردد، و یا #روابط_علّی و یا نیز نقدِ به #مبانی، #فرض_ها و #اصول_مسلّمِ این علم صورت گیرد.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
@taammolatenazari
🔰 عدالت، در کلام حضرت زهرا -سلام الله علیها-
✍️ مسأله ی مهمّ و حیاتیِ #عدالت در آیات و روایاتِ اسلامی به کرّات بیان شده و خداوند متعال و حضرات معصومین -علیهم السلام- اذهان توده ی مردم را به طُرُق گوناگون متوجه این فریضه ی مهم نموده اند. فی المثل؛ در قرآن کریم یکی از اهداف انبیاء الهی #اقامه_ی_قسط معرفی شده است: "ليقوم الناس بالقسط" و یا در روایتی از وجود نازنین علی بن ابی طالب، ایشان تحقق عدالت در جامعه اسلامی را، موجب اجرایی شدن سایر احکام الهی معرفی نموده اند: "العدل حياة الاحكام" و یا نیز در جایی دیگر از وجود مقدس ایشان داریم: "بالعدل تصلح الرعية"؛ يعني بواسطه ی تحقق عدالت است که امور مردم اصلاح می شود و الخ. از اینرو به مناسبتِ ایّام شهادتِ حضرت زهرا -سلام الله علیها- روایتی از ایشان پیرامون مساله ی #عدل را محضر یکایک فرهیختگان ارجمند عرض می کنیم تا علاوه بر نورانی شدنِ قلوب بواسطه ی شنیدنِ این روایت، با تأمّل در منطوق و مفهوم روایتِ حاضر، بیش از پیش در راه تحقق این فریضه ی الهی کوشا باشیم.
🔰 ایشان در فرازی از خطبه ی #فدکیه پیرامون #عدالت چنین بیان می دارند: «فَرَضَ اللَّهُ الْعَدْلَ تَسْكِيناً لِلْقُلُوب.»
ترجمه: خداوند عدالت را فریضه ای جهت تسکین قلب ها قرار داد.
#منبع: من لا یحضره الفقیه، ج۳، ص ۵۶۸ [چاپ انتشارات اسلامی، وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم]
🔸️ در شب های آتی پیرامونِ عدالت و اقسامِ آن مطالبی به سمع و نظر خواهیم رساند.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
@taammolatenazari
تأمُّلاتِ نظری
✍️ اینکه امام امت فرمود: والله اسلام تمامش سیاست است، نه آن که صرفا یک دیدگاه شخصی باشد؛ بل، انسانی که اهل تحقیق و ژرف نگریست؛ هنگامی که به آموزه های دینی اعم از آیات قرآن و روایات حضرات معصومین علیهم السلام رجوع می کند، درخواهد یافت؛ محتوای اسلام بیش از آنکه جنبه ی فردی داشته باشد، ناظر به سیاسات و اجتماعیات است. بنابراین اُف باید گفت؛ به آن جریان هایی که به دنبال جدایی دین از سیاست هستند. و صد البته اُف و ننگ باد به آن اشخاص و جریان هایی که هیئاتِ مذهبی ما و جوانان مان را می خواهند از سیاست دور کنند، تا خود به راحتی بر روی منافع و سرمایه های ملت چمبره بزنند.
و البته باید دانست؛ سیاستی هم که دین و بزرگان دین همواره ما را بدان سو هدایت می کنند، طبعا با سیاست بازی و سیاست زدگی فرقش زمین تا آسمان است. سیاست اسلامی مقدّس است؛ چرا که اگر سیاست مقدّس نبود رسول الله ص و علی بن ابی طالب ع متصدی آن نمی شدند. از اینروست که در جامعه کبیره خطاب به ائمه علیهم السلام داریم: "و انتم ساسة العباد"؛ يعني شما حضرات معصومین سیاست گذاران بندگان خدا بر روی زمین هستید و باید به گونه ای تدبیر امور دنیوی و اخروی بشر کنید تا ایشان به سعادت و سرمنزل مقصود رسند و بدین سبب دنیا و آخرت شان؛ هر دو آباد شود.
حال سوال این است: چه کسانی در این کشور، و در این شهرستان به دنبال این هستند که جوانان ما و هیئاتِ مذهبیِ ما از سیاست اسلامی که امری مقدّس و ضروری است فاصله گرفته، و صرفا به عزاداری های بی روح بپردازند؟ عزاداری هایی که ظلم ستیز نیست! عدالتخواه و مطالبه گر نیست! حق خواه و حق طلب نیست! باید قاطعانه گفت: دورانِ تخدیر توده ها به سرآمده و روزگاری نو پیش روست.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
@taammolatenazari
رندِ عالمسوز را با مصلحتبینی چهکار
کار مُلک است آن که تدبیر و تأمل بایدش
تکیه بر تقوی و دانش در طریقت کافریست
راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش
#حافظ
@taammolatenazari
✍️ مارشال برمن: "مدرن بودن یعنی زیستنِ یک زندگیِ سرشار از معما و تناقض. مدرن بودن یعنی اسیر شدن در چنگِ سازمان های بوروکراتیکِ عظیمی که قادر به کنترل و غالبا قادر به تخریبِ همه ی اجتماعات، ارزش ها و جان ها هستند؛ و با این همه دست بسته نبودن در پیگیریِ عزم راسخ خویش برای مقابله با این نیروها، جنگیدن به قصد تغییر جهانِ این نیروها و تصاحبِ آن برای خودمان."
پ.ن: سابقا پیرامونِ اهمیت مطالعات تمدنی خاصتا تمدن غربِ مدرن، کُتُبِ دستِ اولی از محققان برجسته ی ایرانیِ این حوزه، خدمت دوستانِ فرهیخته تقدیم و معرفی شد. اکنون کتابِ #تجربه_مدرنیته اثر مارشال برمن رو به دوستانِ اهل تفکر و تأمّل پیشنهاد می کنم. از اون دست کتاب هایی است که حقا ارزش خواندن دارد و کمک به فهمِ بهترِ انسان و دورانِ مدرن میکند. شناختِ دقیق و عمیقِ انسان و دورانِ مدرن از ضروریات برای هر عنصر فرهنگیِ معتقد به تمدن نوین اسلامی است.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
✍️ فارغ از جنگ و جدل ها و نزاع های سیاسی و ژورنالیستی، باید دانست؛ یادآوریِ سالروز یوم الله #نه_دی به دلائلِ سیاسی، اجتماعی، امنیتی و اقتصادی اهمیت دارد. [مستندات و کُتُبی هم در همین راستا وجود دارد که از آن فی الحال می گذریم.]
🔰 اجمالا باید گفت: یادآوریِ ۹ دی، یعنی به یادآوردنِ چه رُخ دادهایی؟
۱) یادآوری نامههای بدون سلام والسلام هاشمی رفسنجانی.
۲) یادآوری دعوت مردم به خیابانها برای اغتشاشگری در زیر پل کالج توسط دخترش.
۳) يادآوریِ به آتش کشیدن هیئاتِ حسینی و مساجد و هتک حرمتِ مقدسات.
۴) یادآوری ضرب و شتم و به شهادت رساندنِ نیروی انتظامی و بسیجی ها.
۵) یادآوری راه اندازی ستاد اصولگرایان حامی موسوی.
۶) یادآوری تبریک به موسوی در روز انتخابات توسط رئیس مجلس.
۷) یادآوری اموال دانشگاه آزاد که برای شعلهورتر کردن آتش فتنه سوخت.
۸) یادآوری نماز جمعهای که دختر و پسر دست در دست هم نماز خواندند و برخی از آنها با کفش قامت بستند.
۹) یادآوری حمایت دشمنانِ #امام و #انقلاب از جبهه ای که برخی مدعیان خط امام در رأس آن بودند و نتوانستند خود را بیرون بکشند.
۱۰) یادآوری عملکرد آقازاده فراری هاشمی رفسنجانی که بیش از دو سال به انگلیس پناهنده شده بود و دنبال راههای تحریم فلج کننده ایران بود. و الخ...
پ.ن: بی جهت نیست؛ برخی اشخاص و جریان ها، از یادآوریِ وقایعِ ۹ دی هراس دارند؛ چرا که خود جزء بوجود آورندگان #فتنه_۸۸ بوده و مُستبدانه و در لباس تزویر و روشنفکری، نقضِ #مردمسالاری نمودند.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
✍️ این روزها سالگردِ رحلتِ استادِ فقیدِ سعید آیت الله مصباح یزدی (رضوان الله علیه) و سالروزِ یوم الله ۹ دی می باشد. بعضا در گوشه و کنار، مجازی و حقیقی، قرائت های ضد و نقیضی از اندیشه های استاد مصباح، خاصتا اندیشه های سیاسی ایشان مطرح می گردد. از سویی دیگر؛ برخی عامدانه یا جاهلانه بی آنکه حتی درکِ درستی از اندیشه ی ایشان داشته باشند و یا آثار ایشان را مطالعه نموده باشند، قرائت های خلافِ واقعی را به ایشان نسبت می دهند. فی المثل می گویند: ایشان در نظر و اندیشه، شأن و جایگاهی برای مردم در حکومت قائل نیستند، یا اینکه ایشان انتخابات را زینتی می دانند و ... . از اینرو بر آن شدیم، با توجه به کُتُب ایشان و طی سلسله یادداشت هایی اجمالا اندیشه ی سیاسی این استادِ فقید را کوتاه بیان کرده و متقابلا اندیشه ی رهبران انقلاب را هم از نظر گذرانده و به تناسب ایامی که پیش رو داریم، در باب انتخابات هم سخن خواهیم گفت.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
لعنت بر تروریسم
لعنت بر حامیانِ تروریسم
لعنت بر تطهیرکنندگانِ تروریسم
#کرمان🖤