eitaa logo
تأمُّلاتِ نظری
1.7هزار دنبال‌کننده
342 عکس
222 ویدیو
37 فایل
🔸️طلبه حوزه علمیه قم، #فقه_و_اصول و #اقتصادخون 📚 تحقیق و پژوهش: مطالعاتِ #علوم_انسانی 🔸️علاقه مندی: #کتاب و #کتابخوانی 💠 راه ارتباطی: @s_mortezahoseini
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از اندیشکده قصد
فیلم‌ جلسات مدرسه تابستانه اقتصاد اسلامی بارگذاری شد. 🔹اولین مدرسه تابستانه اقتصاد اسلامی از سلسله مدارس سیاستگذاری وزارت امور اقتصادی و دارایی در تاریخ ۲۱ لغایت ۲۷ مرداد ١۴٠٢ در شهر مقدس قم برگزار گردید. لینک صفحه آپارات مدرسه تابستانه اقتصاد اسلامی https://www.aparat.com/playlist/9970111 💠 اندیشکده قصد 💡@qasdna_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ این جنس سخن گفتنِ متواضعانه و خالصانه و شفاف از رئیس جمهورِ فقید در آخرین حضورشان در ، بی شک ناشی از و سرکش است. طبعا عرصه ی اجرایی کشور، پیچیدگی ها و دشواری های خاص خودش را دارد و اختلاف نظرهای کارشناسی در حوزه های گوناگونِ خاصتا در بحثِ امری بدیهی است و قطعا نقاط قوت و ضعف وجود داشته است. لکن آن چیزی که و دولت تقریبا سه ساله ی ایشان را متمایز می کند نسبت به دولت های گذشته، ، ، و به معنای واقعیِ کلمه و البته و شخص ایشان است. بی شک، شخصِ ایشان نمونه ی یک مدیر ترازِ انقلاب اسلامی است. پ.ن: انتخابات پیش رو بسیار حائز اهمیته و پیرامونش بزودی مطالبی عرض خواهد شد. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دکتر جبرائیلی: اینکه بخشی از مباحث اقتصادی در دولت حاج آقای رئیسی پیش نرفت به این دلیل بود که بدنه و برخی از تیم اقتصادی با آقای رئیسی همراهی نکردند... 🔴به پویش بپیوندید👇 http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
✍️ تشییع جنازه ی باشکوهِ در تبریز، قم، تهران و فردا در بیرجند و مشهد، به دشمنانِ این ملت پرافتخار فهماند؛ ، تفاوت قائل هستند بینِ و و بعضا خائن.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃آن مرد با عمامه خاکی نیامد🍃 🔸️ شعر خوانی محمد رسولی در تشییع جنازه ی
✍️ دستم به قلم نرفت تو این چند روزه سلسله مباحثِ رو در کانال بگذارم. ان شاء الله فردا شب پس از خواندن نماز ليلة الدفن برای ادامه ی یادداشت ها رو بارگذاری خواهم کرد.
🔴 رئیس‌جمهور شهید هفت تپه را به آرامش رساند/ او سنگ صبور کارگران بود 🔻نماینده کارگران هفت تپه خوزستان: 🔹نبود و غصه شهادت شهید رئیسی بر دل ملت نشست. او هفت تپه را از نابودی به آرامش رساند و به همه قول‌هایش برای هفت تپه عمل کرد. 🔹او همیشه حرف‌های ما را با گوش جان می‌شنید. او کار بزرگی در قبال ۶ هزار کارگر هفت تپه انجام داد. اینقدر با ما در ارتباط بود که حتی ما را به اسم می‌شناخت. 🔹او عدالت‌خواهی خاصی را به تصویر کشید. او امروز در میان ما نیست اما مسئولین باید راه او را ادامه دهند. مکتب او از بین نرفته است. @sorayatv
✍️ لیبرال ها از بیش از رئیس جمهور رئیسی هراس در دل و جان دارند...
🔸️ نماز شب اول قبر (ليلة الدفن) براي فراموش نشود. 🍃 در تصویر پیوست شده، کیفیت نماز بیان شده است.🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃 چه پایان زیبایی... 🍃 اللّٰهُمَّ ارْزُقْنا... 🤲
✅️ یادداشتِ انتخاباتِ ریاست جمهوری ۱ ✍️ ادامه ی راه زمانی امکان پذیر خواهد بود؛ دولتِ بعدی که روی کار می آید، بایستی طابق النعل بالنعل و و دولت سیزدهم را در پیش گیرد. اهلِ حواشی و نزاع های سیاسی نباشد و بدون رویکردهای پوپولیستی صرفا خدمت گذار باشد و لا غیر. دولت مطلوب بعدی، دولتی است که اجمالا چنین رویکردهایی را در عرصه های گوناگون داشته باشد: 1️⃣ همانند با همکاریِ قوه مقننه و قضائیه بدون حاشیه و ایجاد تنش، صرفا دغدغه ی حل مشکلات مردم، خاصتا در حوزه ی اقتصاد را داشته باشند. 2️⃣ اعتقاد و اعتماد به ظرفیت های داخلی و تولید ملی داشته باشند. 3️⃣ به اصولِ اقتصادی قانون اساسی، خاصتا باور نظری و عملی داشته باشند. 4️⃣ در سیاست های ارزی، خلافِ اندیشه ی نئولیبرالیسم حرکت کرده و در تحققِ دقیقِ جدی و تلاشگر باشند. 5️⃣ در ؛ همان رویکرد متوازنِ دولت سیزدهم را پیگیری کنند. رویکردی که جهان را خلاصه ی در (آمریکا و چند کشور اروپایی) نمی دانست و در عینِ برقراری ارتباطِ متوازن با کشورهای جهان، توجه ویژه به کشورهای شرقی و خاصتا کشورهای همسایه داشت. 6️⃣ همچنین دولت بعدی بایستی رویکردِ همه جانبه ی دفاع از آرمانِ فلسطین را با همان قدرت و صلابتِ دولت سیزدهم در پیش گیرد و بدون هیچ سُستی و کم و کاستی در این برهه ی حساس از حمایت کند. 7️⃣ و البته در سیاست خارجه، ایضا همانند دولتِ سیزدهم به توجه ویژه داشته باشند. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
🔰 در فصل پنجم، که مربوط به اندیشه و عقائدِ می باشد، ۶ یادداشت خواهیم داشت؛ که هر یادداشت اختصاص به بیانِ اجمالیِ عقائدِ اقتصادیِ یکی از متفکران برجسته ی دارد. 1️⃣ یادداشتِ اول: 2️⃣ یادداشتِ دوم: 3️⃣ یادداشتِ سوم: 4️⃣ یادداشتِ چهارم: 5️⃣ یادداشت پنجم: از تا 6️⃣ یادداشتِ ششم:
📣 پیام استاد میرباقری دربارۀ برخی گمانه‌زنی‌های انتخاباتی در فضای مجازی باسمه تعالی. طی روزهای اخیر مطالبی در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر دعوت از این حقیر برای حضور در انتخابات آتی منتشر شده است. بیشترِ این مطالب، برآمده از محبّت و حُسن‌اعتمادِ طیفی از برادران مؤمن و انقلابی و ناشی از انگیزه‌های جدّی آنها برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی است، اما این مسئولیت، چندان تناسبی با وظایف حوزوی و اجتماعی حقیر ندارد و لذا ضمن تشکر از سروران عزیز، چنین دعوت‌هایی تداوم پیدا نکند. از نخبگان جوان و انقلابی تمنّا دارم که با تکیه بر الگوی سیاست‌ورزیِ مؤمنانه و رویکرد انقلابی و اخلاقیِ شهید رئیسی، در پی تبیین و گفتمان‌سازی مولّفه‌های «دولت انقلابی» باشند تا تسهیل‌کنندۀ روی کار آمدنِ دولت کارآمد و در طراز انقلاب اسلامی باشد که بتواند راه شهدای خدمت را امتداد بخشد. این روزها که در پی حوادث غزّه، جهان از ظلم نظام‌های سیاسی برآمده از جبهۀ لیبرال‌دموکراسی به ستوه آمده، خوب است جوانان مؤمن و انقلابی، با نظر به ظرفیت‌های مردمی که در پی شهادت آیت‌الله رئیسی ایجاد شده، و با نگاهی جهانی و افقی تمدنی، در پی آن دسته از کاندیداهای مؤمن و انقلابی باشند که ظرفیت فکری و توان اجرایی لازم را برای پیشبرد آرمان‌‌های تمدنی انقلاب اسلامی و عبور از الگوهای توسعۀ غربی را دارا باشند. بدیهی است حقیر به‌عنوان عضوی از جبهۀ انقلاب اسلامی، ان‌شاءالله به رسالت علمی و تبیینی خود در این مسیر عمل خواهم کرد و از کاندیداهای انقلابی که به چنین افق‌های بلندی بیندیشند و از عهده فهم دشواری‌ها و ظرافت‌ها و پیچیدگی‌های اداره کشور برآیند، پشتیبانی و حمایت می‌کنم. در پایان، از همه جوانان دغدغه‌مند که به اعتلای کشور و امتداد خط دولت انقلابی می‌اندیشند، تشکر می‌کنم. ۱۴‌۰۳/۳/۴ ☑️ @mirbaqeri_ir
تأمُّلاتِ نظری
📣 پیام استاد میرباقری دربارۀ برخی گمانه‌زنی‌های انتخاباتی در فضای مجازی باسمه تعالی. طی روزهای اخیر
✍️🏼 آیت الله از چهره های برجسته، و انقلاب اسلامی است. لذا این پیام ایشان، بسیار بجا و دقیق بود. به جرأت می توانم بگویم شخص ایشان در ترازِ "رهبری انقلاب" است، لذا نباید چنین ظرفیت هایی در سطح ریاست جمهوری مورد استفاده قرار بگیرند. جبهه ی انقلاب بحمدلله برای ریاست جمهوری، چهره های خدوم و عالم و جهادی کم ندارد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️🏼 این سخن دکتر را باید جدی پنداشت. اگر جنگ گسترش پیدا کند، چیزی از باقی نخواهد ماند. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
🌀دلار حج تمتع۱۴۰۳ و سیاست تثبیت ارز ♦️امسال به هر زائر حج،۵۰۰ دلار ارز مسافرتی اختصاص می‌دهند،یعنی برای ۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر ایرانی می‌شود حدود ۴۴ میلیون دلار که اگر به قیمت بازار مبادله حدود ۴۴۸۰۰ تومان فروخته شود می‌شود حدود ۲ همت، تفاوت قیمت با نرخ دلار آزاد حدود ۵۹۵۰۰ تومانی هم می‌شود حدود ۶۵۰ میلیارد تومان. ♦️وقتی ما از سیاست تثبیت ارز سخن می‌گوییم یعنی در شرایط جنگ اقتصادی باید از هر تک دلار ذخایر ارزی کشور حفاظت کرد، باید تقاضای ارز را مدیریت کرد، اینکه ما حجاج را هم درگیر خرید دلار می‌کنیم ناسازگار با فضای جنگ اقتصادی است، حاجیان ما چه این ۴۴ میلیون دلار را در عربستان هزینه کنند و چه در بازار آزاد ارز سودی ۷.۵ میلیون تومانی ببرند، هردو طرفش ضرر است. ♦️متاسفانه سیاست تثبیت ارز بد معرفی شده است و فقط روی نرخ تمرکز شده است، سیاست تثبیت یعنی شما باید عرضه و تقاضای ارز را کاملا مدیریت کنی، عرضه را با پیمان سپاری ۱۰۰ درصدی و تقاضا را با مدیریت واردات و ... سیاست تثبیت یعنی شما باید نسبت به فرهنگ اقتصادی هم حساس باشی که مردم دلال ارز یا ذینفع در افزایش قیمت ارز نشوند، تثبیت یعنی نگذاری شکاف بین نرخ ارز رسمی و بازار افراد را وسوسه کند که وارد بازار غیرقانونی آزاد شوند، سیاست تثبیت یعنی با مالیات بر عایدی سرمایه رانت تفاوت نرخ ارز رسمی و غیررسمی را مالیات بگیری. ⁉️سوال پایانی آیا اساسا ضرورتی دارد که برای حج دلار به حجاج بدهیم نه ریال سعودی و اساسا راهبرد ما برای دلارزدایی داخلی و خارجی چیست و چه طرحی برای مدیریت مصرف منابع ارزشمند ارزی کشور داریم؟ ✍️توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
✅️ : اندیشه های اقتصادی 🔸️ مقدمه: اجمالا باید دانست؛ تحولاتِ اجتماعی، علمی و صنعتی در قرنِ هفدهم و هجدهم میلادی در شکل گیری "مکتبِ کلاسیک" تأثیر بسزایی داشته اند. مضاف بر این، اقتصاددانانِ مختلف، قضاوتهای متفاوتی درباره "اسمیت" و کتابش [ثروت و ملل] انجام داده اند. اما علی ای حال، صاحب نظرانِ "تاریخ عقائد اقتصادی" ضمن آنکه نقشِ اقتصاددانانِ پیشین را در بنیان گذاریِ مقدم بر اسمیت می دانند، در عین حال نوشته های آنها را به عنوان یک جزوه مقدماتی معرفی کرده، و کتابِ را یک رساله ی کامل در "علم اقتصاد" می دانند. این کتاب، هسته ی علمیِ ، و را بیان کرده و آنها را به آزادی طبیعی پیوند داده است. 🔸️ اجمالا محورهای اساسیِ "آدام اسمیت" تقدیم حضور می گردد که عبارتند از: 1️⃣ : با توجه به این مبنا؛ آدام اسمیت دنبال آن است که به گونه ای بین "منافع شخصی" و "منافع اجتماعی" هماهنگی ایجاد کند. البته از نظر اسمیت، یک پیش شرطِ این هماهنگی و کارکردِ درستِ "دست نامرئی" وجودِ است. "انسانِ" مورد نظر اسمیت، با ویژگی هایی که دارد، وقتی در بازار رقابتِ کامل، به همراه دیگر انسان ها به دنبالِ منافعِ شخصی خود می رود، منافع اجتماعی را نیز به حداکثر میزان ممکن می رساند. 2️⃣ و : به نظر آدام اسمیت، توجه نمودن به "تقسیم کار" منجر به بالا رفتنِ "بهره وری" نیروی کار می شود. زیرا تقسیم کار و انجام یک کار مشخص، مهارتِ نیروی کار را افزایش می دهد و در آنصورت اتلافِ زمان مربوط به تغییر شغل نیز، وجود نخواهد داشت. در واقع تقسیم کارِ اسمیت، نوعی است. در عین حال، شرطِ لازم برای موفقیت این نظریه، ادامه ی تولید و وجودِ رونق در اقتصاد است. به نظر وی اگر کالای تولید شده به فروش نرسد، انگیزه ی تولید کاهش می یابد. از اینرو اسمیت پیشنهادِ بین کشورها را مورد تأکید قرار می دهد. آدام اسمیت؛ با حمایت از "صنایع داخلی" از راه محدود ساختنِ به شدت مخالف است و این سیاست را دشمن تجارت بر می شمرد. 3️⃣ : آدام اسمیت بر نظریه ی "مزیت مطلق" کشورها در تجارت تأکید می کند. این نظریه، اشاره به موقعیتی دارد که یک کشور نسبت به دیگر کشورها دارای مزیت در تولید بیشتر از کالای خاصی است. مثلا اگر با ۱۰ واحد در کشور استرالیا بتوان ۱۵ واحد خرگوش تولید کرد، اما در کشورهای دیگر با همان ۱۰ واحد نهاده کمتر از ۱۵ واحد خرگوش تولید شود، گفته می شود: استرالیا در تولید خرگوش دارد. [مزیت مطلق در مقابلِ مزیت نسبی دیوید ریکاردو می باشد که بزودی پیرامونش خواهیم گفت.] 4️⃣ ، و : اسمیت در موردِ "دستمزدِ" طبیعی نیروی کار نیز، نظریه ی حداقل دستمزد را مدون ساخت. بر مبنای این نظریه، حداقل دستمزد، آن میزانی است که کارگر می تواند با داشتنِ آن به حیات خود ادامه دهد و قادر به بازتولید شود. به نظر اسمیت، "صاحبان سرمایه" که ریسکِ "سرمایه گذاری" را متحمل می شوند، عقلایی است که مقداری داشته باشند تا ضمنِ جبرانِ ریسک یاد شده، مقداری مازاد برایشان باقی بماند. از اینرو، ی مربوط به وام ها [پرداختی به وام دهنده] باید قدری بیش از زیان های احتمالی ایجاد شده در استقراض باشد. 5️⃣ ، و : از اندیشه های آغازین اسمیت، تعریفِ ارزش مصرفی [استفاده ای / استعمالی] و ارزش مبادله ای کالاست. ارزش مصرف یا استفاده، به ارزشِ ایجاد شده نزد مصرف کننده؛ مانند مطلوبیت، رضایت مندی و مانند اینها گفته می شود. اما ارزش مبادله یک کالا از نظر اسمیت، مقدار کالایی است که در مقابلِ آن مبادله می شود. به نظر اسمیت، ، توسط مقدار کاری سنجیده می شود که برای تولید آن کالا به کار رفته است. از اینرو، اساسا کالای با ارزش، کالایی است که در آن کار صورت گرفته باشد. همچنین اسمیت، مسأله ی "فراوانی" و کالا را در ارزش مبادله ای کالا موثر می داند. به اینصورت که وی معتقد است؛ کالای کمیاب، ارزش مبادله ای بیشتر نسبت به کالای غیر کمیاب دارد. وی این مسأله را در قالبِ مطرح می کند. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 رهبر انقلاب: کار اصلی نماینده مجلس، تأمین منافع ملّی است 🔹️رهبر انقلاب در پیام به مناسبت آغاز به کار دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی: ✏️ [یک نکته] یادآوریِ این حقیقت است که هر یک از نمایندگان مجلس، نماینده‌ی همه‌ی ملّت ایران است؛ این بدان معنی است که کار اصلی نماینده تأمین منافع ملّی است. پیگیری مسائل حوزه‌ی انتخابیّه باید در چارچوب نگاه کلان به مسائل کشور انجام گیرد و از تصویب طرحهای آبادانی به صورت افراطی و بیرون از حدّ طاقت بودجه‌ی عمرانی پرهیز شود.۱۴۰۳/۳/۶ 🖼 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️🏼 مرحوم جلال آل احمد: می گویم، همچون وبا زدگی و یا اگر به مذاق خوشایند نیست، بگوییم همچون گرمازدگی یا سرمازدگی؛ اما نه! دست کم چیزی است در حدود سن زدگی. دیده اید که گندم را چطور می پوساند؟ از درون. پوسته، سالم برجاست، اما فقط پوست است، عین همان پوستی که از پروانه ای بر درختی مانده. به هر صورت سخن از یک بیماری است. عارضه ای از بیرون آمده و در محیطی آماده برای بیماری، رشد کرده است. مشخصات این درد را بجوییم و یا علت یا علت هایش را و اگر دست داد، راه علاجش را. پ.ن: این سخنان درباره ، ناشی از اندیشه ی وابسته و غرب زده ی جنابِ ملکیان و امثال ایشان است. بماند که "فی قلوبهم مرض" هم سر جای خود باقی است. به اذن الله بعد از اتمام مباحث تاریخ عقائد اقتصادی، با محوریت کتاب های برجسته، به بررسی و سیر تطور در ایران خواهیم پرداخت. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
تأمُّلاتِ نظری
✅️ یادداشتِ انتخاباتِ ریاست جمهوری ۱ ✍️ ادامه ی راه #دولت_سیزدهم زمانی امکان پذیر خواهد بود؛ دولتِ
✅️ یادداشتِ انتخاباتِ ریاست جمهوری ۲ ✍️🏼 در یادداشتِ قبلی اجمالا رویکردهایی که دولتِ آتی بایستی داشته باشد، بیان گردید. در این یادداشت مختصرا عارضم: شخص رئیس جمهور، علاوه بر دارا بودنِ توانایی های مدیریتی به طور اتم و اکمل، بایستی و معتقد به انقلاب اسلامی و مبانی آن باشد. [مبانی انقلاب اسلامی در بیانات و آثار امامین انقلاب موجود است] و مضاف بر آن که بسیار حائز اهمیت است؛ رویکردِ داشته باشد. یعنی در حوزه ی مباحثِ و ، معتقدِ به باشد نه . [بحث پیشرفت و توسعه بحث مهمی است که سابقا در باب توسعه غربی، سلسله یادداشت هایی تقدیم حضور شده است.] از میانِ نامزدهایی که به زودی لیست شان مشخص خواهد شد، خواهیم گفت که چه کسانی و به چه میزان و در چه سطحی، نظرا و عملا معتقد به مبانی انقلاب و الگوی ایرانی-اسلامی پیشرفت هستند و چه کسانی و به چه میزان و در چه سطحی معتقد به الگوهای توسعه غربی. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️🏼 بی تردید جناب آقای دکتر سید یاسر جبرائیلی، یکی از چهره های شاخصِ جوان، فعال، با سواد و انقلابی در بدنه ی جبهه ی انقلاب اسلامی است. پیرامونِ نامه ای که ایشان اخیرا برای حضراتِ آیات ، و به جهتِ شرکت در انتخاباتِ ریاست جمهوری نوشته اند، باید گفت: اینکه آیا این شخصیت های بزرگِ انقلاب اسلامی این دعوت را می پذیرند یا نه، که به دلائلِ گوناگون بعید است که بپذیرند، آن چیزی که مهم به نظر می آید: دعوت کردن ایشان از حضراتِ آیات میرباقری، اراکی و اعرافی است. این دعوت دو پیام اساسی قطعا خواهد داشت: 1️⃣ توجه دادنِ اذهان جامعه خاصتا نخبگان، به تبعیتِ فکری و تئوریک از روحانیت اصیل و انقلابی به عنوانِ پرچم دارانِ اصلیِ انقلاب اسلامی 2️⃣ با توجه به اینکه حضرات آیات میرباقری، اراکی و اعرافی، سالیانی است از جمله ی چهره های برجسته ی انقلابِ اسلامی در مقابله ی با اندیشه ی و و هستند و در این مسیر با اندیشه و قلم و عمل خود به تبیین پرداخته اند و مضاف بر این از جمله چهره های شاخصِ هستند، و انقلاب اسلامی در این برهه از زمان بیش از پیش نیاز به حضور اشخاص با رویکردهای تمدنی است تا مسأله ی و سپس و تحقق پیدا کند، این دعوتِ جناب جبرائیلی حائز اهمیت می باشد. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
✍️🏼 محمد باقر قالیباف با ۱۹۸ رأی، مجددا بر کرسی ریاست مجلس تکیه زد. و آقایان حاجی بابایی و نیکزاد هم به عنوان نواب اول و دوم انتخاب شدند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◽️ لحظاتی از حضور عاشقانه و عارفانه در کنار مادر مکرمه شان
✅️ ؛ اندیشه های اقتصادیِ 🔸️ علاوه بر آدام اسمیت، متفکران برجسته ی دیگری مانند جرمی بنتام، دیوید ریکاردو، رابرت مالتوس و دیگران، در تکامل و تثبیتِ اندیشه ی نقش داشته اند. از اینرو اجمالا به اهمِّ عقائد ایشان می پردازیم. 🔸️ جرمی بنتام [۱۸۳۲- ۱۷۴۸] بیشتر یک فیلسوف است تا اقتصاددان. لکن تواناییِ ابعادی از اندیشه های فلسفیِ او در تبدیل شدن به کاربردهای اقتصاد، وی را در اردوگاه اقتصاددانان هم قرار داده است. سهمِ اصلیِ بنتام، وارد کردن یا احیای اندیشه ی در تجزیه و تحلیلِ علم اقتصاد است. بنتام تأکید می کند که هر نوع انگیزه ی بشری را می توان به یک اصلِ ساده برگشت داد و آن تمایلِ وی به حداکثر کردنِ و و کاستن از رنج و درد است. در عین حال، مجموع رفتارهای مربوط به این لذت ها و دردهای افراد، رفتار دسته جمعی را شکل می دهد. وانگهی او ادعا می کرد که می توان دردها و رنج ها را نمود. او با این تفسیرها در رابطه با اقتصاد، زمینه ی ساختنِ علمی را فراهم می کرد که همانندِ فیزیک دارای دقتِ ریاضی باشد. بنتام معتقد بود: انسان علاوه بر آنکه به دنبالِ "حداکثر کردن لذت" است، خودخواه نیز هست؛ یعنی بر همه ی امور زندگیِ او حاکم است. [Stark, W. 1952, Jeremy Benthams Economic Writings, London Allen and Unwin, Vol. III, P.421] 🔸️ به عقیده بنتام لازم است دولت به گونه ای تلاش کند که بیشترین مطلوبیت برای بیشترین افراد جامعه حاصل شود. عقیده به حضور دولت و دستیابی به مطلوبیت برای بیشترین جمعیت، نشان می دهد که بنتام نسبت به منافع جمع هم بی توجه نبوده است. مباحثِ دیگری هم پیرامون اندیشه های اقتصادیِ بنتام وجود دارد که به جهت اطاله ی کلام از آنها خودداری نموده و علاقه مندان را به مطالعه ی کتب تفصیلی ارجاع می دهیم. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari