هدایت شده از دکتر فیروز اصلانی دانشیار حقوق عمومی دانشگاه تهران
🏴 ارتحال علامه بصیر، عمار شجاع انقلاب، فقیه متخلق، مجاهد و کادرساز، یار کم نظیر و مخلص امام و رهبری
✳️ انا لله و انا الیه راجعون
إذا مات الفقیه المؤمن ثلم في الاسلام ثلمه لایسدها شئ
🌷فغان و آه که نشناختیم قدر تو را/
گرفت از کف ما نعمتی چنین، کفران.
قلم شکسته و دل خسته و زبان بسته/
چگونه وصف تو را مثل ما کند عنوان.
نماد علم و جهادی، تو کی روی از یاد/
اگرچه پیکرت از دیدگان شود پنهان.
✅علامه بصیر، عمار شجاع انقلاب، فقیه متخلق و انقلابی و مجاهد و شاگرد پرور، و استاد کادرساز، یار کم نظیر و مخلص امام و رهبری، حضرت آیت الله علامه محمدتقی مصباح یزدی
پس از عمری جهاد مخلصانه اخلاقی، علمی و سیاسی جهان فانی را ترک گفت و به ملکوت اعلی پیوست.
از شمار دو چشم یک تن کم
وز شمار خرد هزاران بیش
✅ارتحال این فقیه مجاهد و سختکوش و یار مخلص و کم نظیر امام و رهبری را به حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف و نایب بر حق ایشان رهبر معظم انقلاب و ملت عظیم الشأن و ارادتمندان به ایشان تسلیت عرض میکنیم
خدایش با انبیا و اولیا و امام و شهدا محشور نماید.
💐دسته گلی از صلوات و فاتحه نثار روح مطهرش باد.
💻 @aslani57
کانال دکتر فیروز اصلانی
نظريه حقوقى اسلام - مصباح یزدی، محمد تقی - کتابخانه مدرسه فقاهت
http://lib.eshia.ir/10226/1/25
💐علامه بصیر مصباح یزدی رضوان الله علیه :
مكاتب انحرافى معمولا براى اثبات ادعاى خودشان، از راه مثال وارد مىشوند و سعى مىكنند با ذكر مثالهاى متعدد، مطلب خود را اثبات كنند؛ در حالى كه از نظر قواعد منطقى، ذكر چند مثال هيچ گاه نمىتواند يك قاعده كلى را اثبات كند و اين مغالطهاى است كه در بسيارى از استدلالهاى اينگونه افراد ديده مىشود. در اين بحث هم براى اثبات اين كه انسان راهى به حقيقت ندارد، مثالهايى از نظريات علوم مختلف، كه انسان روزگارى آنها را حقيقت مىپنداشت ولى بعد معلوم شد كه اشتباه بوده، ذكر مىكنند و نتيجه مىگيرند كه: «پس در همه موارد همين طور است.» و البته پاسخ ما هم اين است كه شما با ذكر چند مثال نمىتوانيد قاعده كلى ارائه دهيد. اگر چند معرفت را نشان داديد كه انسان خيال مىكرد صحيح است و بعد معلوم شد اشتباه بوده، نمىشود نتيجه گرفت كه پس همه چيز اين طور است. اين كه آن معرفتها به دلايل خاصى در معرض خطا و اشتباه بوده، دليل نمىشود كه انسان نمىتواند هيچ معرفت صحيحى پيدا كند.
به هر حال، اين سؤال كه «آيا مىتوان فى الجمله معرفت يقينى و صحيح نسبت به حقايق هستى پيدا كرد؟» از ديدگاه قرآن پاسخش مثبت است و نه تنها اصل اين معنا را مىپذيرد بلكهمدعاى قرآن اين است كه انسانها بايد حتماً و ضرورتاً برخى از حقايق را به طور يقينى بشناسند. اگر كسانى در مورد برخى مسايل شك و شبهه دارند و هنوز براى آنها به طور يقينى ثابت نشده، عقلا موظفند كه درباره آنها تحقيق كنند تا به نتيجه يقينى برسند و از ديدگاه اسلامى، تحصيل يقين در اين قبيل موارد از همه چيز واجبتر است.
5. موضع قرآن در مقابل شكگرايان
اگر انسان براى خود مسؤوليتى قايل است، قرآن لازمه عقل و منطق انسانى را اين مىداند كه بايد كارى انجام دهد و مسؤوليتپذير باشد. اولين مسؤوليت انسان اين است كه چند مسأله را براى خودش حل كند كه در صدر آنها نيز اين سه مسأله قرار دارد: 1ـ خدايى هست يا نه؟ 2ـ قيامتى وجود دارد يا نه؟ 3ـ ما در برابر خدا تكليفى داريم يا نه؟ اين سه، مسايلى هستند كه انسان بايد در درجه اول به طور يقينى براى خودش حل كند و قرآن كريم كسانى را كه در مورد تحصيل علم نسبت به اين مسايل سهلانگارى كرده و به ظن و گمان اكتفا مىكنند، سخت مورد مذمت و نكوهش قرار داده است. اگر آيات قرآن را راجع به اين سه مسأله، يعنى توحيد و نبوت و معاد، بررسى كنيم، مىبينيم قرآن سخت تأكيد دارد كه هر انسانى بايد در مورد آنها به نتيجه يقينى برسد و اگر به ظن و شك اكتفا كند سخت مورد نكوهش است و بايد عواقب شوم اين ظنگرايى و شكگرايى را بپذيرد؛ يعنى سرانجامى جز شقاوت ابدى نخواهد داشت. جا داشت بحث مستقلى را به همين مطلب اختصاص بدهيم و درباره آن صحبت كنيم، ولى چون بحث ما در اين جا فقط جنبه مقدمه براى ورود به بحث اصلى را دارد، لذا در صدد بسط و تفصيل اين بحث نيستيم و فقط به چند آيه در اين رابطه اشاره مىكنيم:
قرآن هنگامى كه درباره توحيد يا نبوت و حقانيت دعوت انبيا و يا درباره معاد صحبت مىكند، تأكيد مىورزد كه بايد نسبت به آنها يقين داشته باشيد. اولين صفحه قرآن را كه باز مىكنيد، بعد از سوره حمد، در ابتداى سوره بقره، شرط استفاده از قرآن را اين مىداند كه يقين به آخرت داشته باشيم: ذَلِكَ الْكِتَابُ لاَرَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ. الَّذِينَ ... وَبِالاَْخِرَةِ هُمْ يُوقِنُون[1]؛ اين است كتابى كه در [حقانيت] آن هيچ ترديدى نيست [و]مايه هدايت تقوا پيشگان است. آنان كه ... و به آخرت يقين دارند؛ يعنى كسانى مىتوانند از قرآن استفاده كنند و در پرتو نور هدايت آن به سعادت برسند كه به آخرت يقين داشته باشند.
[1] بقره (2)، 1 ـ 4.
🔹✳️منبع: کتاب نظام حقوقی اسلام - مصباح یزدی، محمد تقی
http://lib.eshia.ir/10226/1/25
@taamolhoghooghi
کانال تاملات حقوقی
💐نظریه حقوقی اسلام (دوره دو جلدی) - (مشکات)
✅ انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
⭕️ علامه بصیر، آیت الله محمدتقی #مصباح_یزدی
این کتاب شامل ادامه سخنرانی های قبل از خطبه های نماز جمعه تهران است که پس از کتاب نظریه سیاسی اسلام به قلم آقایان محمدمهدی نادری قمی و مهدی کریمی نیا نگارش یافته و چاپ دوم آن در تابستان 1380 به سعی انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(رحمه الله) صورت پذیرفته است. ویژگی این کتاب، بیان مطالب حقوقی، در پرتو آیات نورانی قرآن کریم و روایات معصومان(علیهم السلام) است.
@taamolhoghooghi
کانال تاملات حقوقی
⭕️ نظریه حقوقی اسلام (دوره دو جلدی)
انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)،
⭕️ محمدتقی #مصباح_یزدی
✅این کتاب شامل ادامه سخنرانی های قبل از خطبه های نماز جمعه تهران است که پس از کتاب #نظریه_سیاسی_اسلام به قلم آقایان نادری قمی و کریمی نیا نگارش یافته و چاپ دوم آن در تابستان 1380 منتشر شد.
✅ ویژگی این کتاب، بیان مطالب حقوقی، در پرتو آیات نورانی قرآن کریم و روایات معصومان(علیهم السلام) است. در جلسات اول تا چهارم، مفردات مبادی تصوری بحث، تعریف و مطرح شده است: مبادی و مباحثی نظیر: بیان مفهوم حق با توجه به شبهات مطرح در سطح جامعه در مورد نفی حقیقت واحد، شک گرایی و نیست انگاری و نیهیلیسم و نسبیت گرایی، تفکیک میان دو معنای تکوینی و ارزشی (اعتباریِ) حق در قرآن، تلازم مفهوم اعتباریِ حق با تکلیف، و تفاوت حقوق با اخلاق. از جلسه پنجم وارد مباحث اصلی کتاب می شویم.
در جلسه پنجم بحث خاستگاه و منشأ حقوق مطرح شده و دو مکتب حقوق طبیعی ـ که منشأ حقوق را طبیعت یا عقل بشر می داند ـ و #پوزیتویسم_حقوقی ـ که منشأ حقوق را توافق و قرارداد اجتماعی می داند ـ نقد شده است. در جلسه ششم به منظور طرح دیدگاه اسلام درباره منشأ حقوق، تقسیمات حقوق بیان شده است. در جلسه هفتم دیدگاه اسلام درباره #منشأ_حقوق مطرح می شود. استاد ثابت می کنند که همه حقوق از حق خداوند نشأت می گیرد، و آن گاه به بیان برخی شبهاتی می پردازند که برای انسان، حقی در مقابل خداوند قایل می شود. در جلسه هشتم به اشکالات بحث جلسه هفتم پاسخ گفته می شود، و ثابت می گردد که همه حقوق، اولا و بالذات، برای خداوند است. در جلسه نهم با استناد به بیانی از حضرت علی(علیه السلام) بر بازگشت همه حقوق به حق خداوند تأکید می شود و در ادامه بر فرع بودن سایر حقوق بر حق خداوند، برهان عقلی اقامه می شود و وجود مصلحت و حکمت در جعل حق از سوی خداوند به اثبات می رسد. جلسه دهم در ادامه بحث از وجود مصلحت و حکمت در جعل حق از ناحیه خداوند به بحث از قدرت و مصلحت به منزله شرایط تکلیف می پردازد. جلسه یازدهم با بحث از رابطه #حق_و_تکلیف، به نقد تفکراتی از قبیل «مطالبه حقوق و نفی تکلیف» می پردازد. در جلسه دوازدهم از طریق رابطه فاعلیت با ثبوت حق، ثابت می شود که چون فاعلیت اصلی در جهان از آنِ خداوند است، همه حقوق نیز برای او ثابت است. جلسه سیزدهم درباره «انسان و طلبکاری حقوق از خداوند» است و با استناد به آیات و حکایات قرآنی ثابت می شود که انسان وامدار خداست نه طلبکار او. در جلسه چهاردهم، ذیل عنوان «عبودیت و بردگی»، تفاوت مالکیت خداوند بر بنده خود، با مالکیت ارباب بر برده، تبیین می گردد. جلسه پانزدهم به بحث از رحمت الهی در قالب اوامر و نواهی می پردازد. در جلسه شانزدهم لزوم تعیین #مصلحت در قوانین حقوقی به اثبات رسیده و با توجه به مشکل تشخیص مصلحت، نیاز به وحی برای حل این مشکل ثابت شده است. در جلسه هفدهم در ادامه بحث تعیین مصلحت، ملاحظاتی در تدوین #نظام_حقوقی مطرح می شود. در جلسات هیجدهم و نوزدهم #حق_کرامت انسان از منظر اعلامیه حقوق بشر و از دیدگاه اسلام تبیین می شود. جلسات بیستم و بیست ویکم بحث در زمینه حق آزادی و حدود و مبانی آن است. در جلسه بیست ودوم بحث اسلام و #حق_حاکمیت انسان بر انسان طرح می شود. در این زمینه حق حاکمیت پیامبر و ائمه اطهار(علیهم السلام) و اولی الامر نیز بررسی می شود. در جلسه بیست وسوم در ادامه نقد حق #آزادی انسان، ایده های #لیبرالیسم و #پوزیتویسم اخلاقی به نقد کشیده می شود. در جلسه بیست و چهارم از #آزادی_عقیده و بیان سخن به میان می آید و جلسه بیست وپنجم آزادی بیان و مطبوعات را برمی رسد.
✅ در مجلد دوم این کتاب، به بحث درباره رابطه میان #حکومت_و_مردم پرداخته شده است. در جلسات بیست و ششم و بیست و هفتم موضوع حکومت و حاکم از دیدگاه اسلام بررسی شده است.
در جلسه بیست و هشتم مشخصات حکومت اسلامی از نگاه امیرالمؤمنین(ع) و در جلسه بیست و نهم دین مداری و ارزش گرایی حکومت اسلامی تبیین شده است. در جلسه سی ام موضوع ولایت فقیه و حق #قانونگذاری و در جلسه سی و یکم مسأله ثبات و تغییر در نظام حقوقی توضیح و شرح داده است. مباحثی همچون توّجه انقلاب اسلامی ایران به مسأله فلسطین، #انحراف_حاکمان و کارگزاران در حکومت اسلامی، و #قرائت های مختلف از دین محور اصلی مباحث جلسات سی و دوم تا سی و هشتم هستند. #حقوق_متقابل_مردم_و_حکومت، دیدگاه دینی سکولاریستی به حکومت، مالکیت در حکومت اسلامی، دفاع و امنیت، وظیفه حکومت، مهم ترین وظایف دفاعی حکومت، در تدارک دفاع در جامعه اسلامی، شهید_مطهری و مسأله دفاع، عاشورا تبلور دفاع از دین و ارزش ها، #امام_خمینی (ره) مدافع دین و ارزش ها، استقرار حکومت و #ولایت_فقیه در ایران، و وعده تخلف ناپذیر خداوند به ترتیب عناوین جلسات سی و نهم تا پنجاهم را تشکیل می دهند.
@taamolhoghooghi
کانال تاملات حقوقی
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
#اعلام_برنامه
🏴مراسم وداع مردم شریف #تهران با پیکر مطهر حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره)
▫️شنبه ۹۹/۱۰/۱۳ ساعت ۹ صبح در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی
▪️سخنران: آیت الله صدیقی
▫️با رعایت پروتکلهای بهداشتی
🔺️برنامه تشییع در قم متعاقبا اعلام خواهد شد.
🏴 @mesbahyazdi_ir
تاملات حقوقی
#اعلام_برنامه 🏴مراسم وداع مردم شریف #تهران با پیکر مطهر حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) ▫️شنبه
هدایت شده از نشریه فرهنگ پویا
عالم بصير.pdf
3.73M
تو چراغ راه مایی! نه اینکه چراغی در دست گرفته باشی و در این ظلمت آزینبسته، راه را نشان ما بدهی! نه تو خودت چراغی....
#علامه_مصباح
#عمار_انقلاب
🆔 @farhang_puya
هدایت شده از تلنگر بیداری دانشگاهیان بیدار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐هرگز_فراموش_نکنید
#علامه_مصباح_رحمة_الله_علیه:
✳️ شاید دیگر حیاتی نباشد که در این جمع حاضر شوم، اما همین را میگویم که هرگز فراموش نکنید:
《عزت دنیا و آخرت ما در سایه اسلام و حکومت اسلامی است که عمودش مسئله #ولایت_فقیه است》
"۲۹ بهمن ماه ۹۸"
"مشهد مقدس"
💐دسته گلی از فاتحه و صلوات نثار روح مطهرش باد.
@jedbie
تلنگر بیداری دانشگاهیان بیدار
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
#بازنشر
🤝 روایت آیت الله مصباح یزدی از دیدار با پاپ ژان پل دوم، در سفر به واتیکان:
🔹 در اول ملاقات با پاپ سابق، ژان پل دوم، به ایشان گفتم که به نظر بنده بشریت گرفتار دو بلای بزرگ شده است؛ یکی فساد #عقیدتی و فکری و دیگری فساد #اخلاقی و عملی.
🔸 فساد فکریاش «فراموش کردن خدا» و «اینکه ما بنده او هستیم و باید از او اطاعت کنیم» و فساد اخلاقیاش همین هرج و مرج اخلاقی که در دنیا حاکم شده و واضحترین اصول اخلاقی زیر پا گذاشته شده است.
🔹 گفتم: برای مبارزه با این بلای عالمگیر مهمترین نقش را میتواند روحانیت مسیحی و روحانیت اسلام ایفا کنند.
🔸 اگر این دو قطب #دینی و اخلاقی با هم همکاری کنند میتوانند نقش بسیار مهمی در کاهش بلاهای فکری و اخلاقی دنیا داشته باشند.
۹۴/۱۱/۱۷
🎄 انتشار به مناسبت ۲۵ دسامبر، سالروز میلاد حضرت مسیح (ع)
✅ @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از خبرگزاری فارس
7.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥دیدار و گفتگوی حاج قاسم با مرحوم آیتالله مصباح
@Farsna
هدایت شده از خبرگزاری فارس
پیام تسلیت رهبر انقلاب برای درگذشت آیتالله مصباح یزدی
🔹با تأسف و تأثر فراوان خبر درگذشت عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، آیةالله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی را دریافت کردم.
🔹این، خسارتی برای حوزه علمیه و حوزهی معارف اسلامی است؛ ایشان متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویایی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند.
🔹خدمات ایشان در تولید اندیشهی دینی و نگارش کتب راهگشا، و در تربیت شاگردان ممتاز اثرگذار، و در حضور انقلابی در همه میدانهایی که احساس نیاز به حضور ایشان میشد، حقاً و انصافاً کمنظیر است.
🔹پارسایی و پرهیزگاری خصلت همیشگی ایشان از دوران جوانی تا آخر عمر بود و توفیق سلوک در طریق معرفت توحیدی، پاداش بزرگ الهی به این مجاهد بلند مدت است.
🔹اینجانب که خود سوگوار این برادر قدیمی و عزیز میباشم، به خاندان گرامی و فرزندان صالح و دیگر بازماندگان ایشان و نیز به شاگردان و ارادتمندان این معلّم بزرگ و به حوزهی علمیه تسلیت عرض میکنم و علّو درجات ایشان و مغفرت و رحمت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم.
@Farsna