eitaa logo
تأملات اجتماعی
174 دنبال‌کننده
283 عکس
88 ویدیو
7 فایل
محمدرضا کرباسچی دانش آموخته ی حوزه ی علمیه ی قم کارشناس ارشد فلسفه ی علوم اجتماعی @mrkarbs
مشاهده در ایتا
دانلود
📌این، یکی از بهترین کتاب ها در حوزه ی فلسفه ی علوم اجتماعی است که در ترم جاری، بخش هایی از آن را برای طلاب سطح۴ یکی از مدارس تهران، ارائه می کنم. 🔹غیر از محتوای اصلی کتاب که تشریح مفصل اما ساده ای از پارادایم های اصلی علوم اجتماعی (مانند اثبات گرایی، تفسیرگرایی، هرمنوتیک، فمینیستی و ..‌...) دارد، مقدمه ی نسبتا مفصلی آن به قلم مترجمان نیز منبع بسیار خوبی برای درک فضای فلسفه ی علوم اجتماعی است. در مقدمه ی آن مباحثی چون فلسفه ی علم، علیت، استقرا، روش تحقیق، معنا و.... در علوم اجتماعی بحث شده که هر چند در برگیرنده ی همه ی مباحث بنیانی این رشته نیست، اما دورنمایی از این فضا را عرضه می کند. 🔹نکته ی مهم آنست که علوم اسلامی در تمامی این سرفصل ها حرف های جدی دارد و بسیاری از سرفصل های دیگر که شاید در فضای متعارف این رشته در جهان سابقه ای نداشته باشد. ختم کلام آنکه در فضای علوم اسلامی ظرفیت فراوان و کافی برای تولید علوم انسانی اسلامی وجود دارد که تجربیات تاریخی عرضه شده در مقدمه و متن این کتاب یکی از مستندات آن می باشد. @taamollat
تأملات اجتماعی
📌 درباره ی کتاب «درامدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه ی آیت الله خامنه ای» (بخش نهم) 👈فصل سوم: چ
📌درباره ی کتاب «,درآمدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه ی آیت الله خامنه ای» (بخش دهم) 👈فصل سوم: چیستی علم (تفکیک ساحات علم) ▪️فصل سوم کتاب مورد بحث را باید از فصول پیچیده و فنی آن به حساب آورد که فهم دقیق آن حتما نیازمند مطالعات جانبی در حوزه ی تاریخ علم و فلسفه ی علم است و قدر و قیمت نگاه اندیشمندان مسلمان بدون آن بدرستی دانسته نمی شود. ▪️بنابر اشاره ی کتاب، دیدگاه درباره ی «علم» گلوگاه هر نظریه درباره ی علوم انسانی است و بدون آن، نظریه ی علوم انسانی صورت نمی بندد. ناگفته پیداست که دیدگاه در تعریف و ماهیت علم، از مبانی هستی شناسی و معرفت شناسی تاثیر می پذیرد. ▪️یکی از نقاط مشترک در اندیشه ی عالمان مسلمان، تمایز علوم بر اساس روش و سپس خارج کردن معرفت های غیر تجربی از دایره ی علوم است. این نقد به تعریف علم، در اندیشه ی آیت الله خامنه ای وزن قابل توجهی دارد. ▪️علم در تعریف آیت الله خامنه ای ، مطلق دانایی (اعم از تجربی و غیر تجربی) و حقیقت آن کشف واقعیات و حقایق عالم است. (پذیرش این مبنا در علم مسائلی به دنبال دارد که در یادداشت بعد به آن خواهیم پرداخت.) ▪️یکی از نکات قابل توجه و «نقاط قوت در دستگاه علم شناسی آیت الله خامنه ای » (۱۸۲)، تفکیک میان ذات و ماهیت علم و تحقق اجتماعی آن است. به عبارت دیگر تحقق علم در جامعه، با تاثیرپذیری از عوامل غیر علمی مانند اخلاق و هنجارهای اجتماعی همراه است. این توجه و تفکیک، نظریه ی علوم انسانی ایشان را از افتادن به دام بسیاری از مغالطات و خلط ها و جزم گرایی ها و نسبی گرایی ها نگه می دارد. (۱۸۲) (به این موضوع بیشتر خواهیم پرداخت انشالله) @taamollat
سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تسلیت باد.
امشب موقع بازگشت از مسجد سر کوچه پیرمردی را دیدم که محو تماشای چند گربه بود. وقتی از کنارش رد شدم و به رسم همسایگی سلامش گفتم، از زیبایی و هوش گربه ها و خلقت خدا گفت و بحث شروع شد. در خلال صحبت هایش گفت که نواده ی دختری مرحوم شیخ عبدالکریم حائری و پسرخاله آقای دکتر محقق داماد است. کمی درباره ی آثار دکتر حائری -مانند هرم هستی و...- که دایی ایشان یا دایی مادرش بود، صحبت کردیم. دست آخر گفتم فقط یک ذهن فلسفی می تواند از تماشای گربه و گنجشک و طبیعت این قدر به وجد بیاید. خلاصه آنکه از امشب دوست جدیدی نصیبم شد. الحمدلله
📌 بازخوانی عقلانیت انقلاب اسلامی 🔹چند هفته ای هست که جلسات مستمری پیرامون عقلانیت انقلاب اسلامی و تمایزات آن از سایر روش های مدیریت اجتماعی، با مشارکت جمعی از اساتید حوزوی برگزار می شود. در این جلسات، محور عقلانیت انقلاب اسلامی، امام ره است که با در نظر گرفتن ثابتات و متغیرات امور اجتماعی و در عین حال توجه به لایه های پنهان حیات اجتماعی و البته با بهره گیری از فطانت سیاسی، قرائتی عقلانی از سیاست ورزی و کنش اجتماعی را عرضه نموده است. امام ره عقلانیت مورد نظر خود را هم در آثار و کلمات خویش و هم در رفتارهای سیاسی خود عرضه نموده است. مردم سالاری، ولایت اجتماعی و سیاسی، نوع نگاه به جهان غرب و نحوه ی تعامل با آن و... مهمترین نمودهای عقلانیت انقلاب اسلامی در اندیشه و عمل امام ره است. باور ما بر آنست که جامعه ی ما هرجا از عقلانیت ترسیم شده در نظام اندیشه ی امام ره فاصله گرفته دچار صدمات جبران ناپذیر شده. اخلاق عمومی و سبک دین ورزی از حوزه هایی است که در دهه های اخیر با فاصله گرفتن از عقلانیت انقلاب اسلامی و بر جسته کردن مفاهیمی چون شفاعت و توکل آنهم به نحو معیوب و ناقص، زمینه رشد تفکرات صوفیانه را فراهم کرده و جامعه را از عمل بازداشته. از سوی دیگر ضعف عقلانیت انقلاب اسلامی در حوزه ی کنش سیاسی و اجتماعی، زمینه را برای ظهور قرائت های چپ و یا اگزیستانسیالیستی از انقلاب اسلامی هموار کرده است. یکی از اهتمام های ره بر انقلاب در طول سالهای زعامت شان، تبیین همین اصول اندیشه و عمل امام بوده که در مراسمات سالگرد رحلت امام ره و .... بدان پرداخته اند. بعد از گذشت حدود نیم قرن از وقوع فرهنگی ترین انقلاب تاریخ، جا دارد که اندیشه ی امام بر اساس کل آثار و حیات ایشان مورد بازخوانی قرار گرفته تا راه بر قرائت های ناقص و مخدوش از انقلاب اسلامی سد گردد. @taamollat