eitaa logo
تأملات اجتماعی
174 دنبال‌کننده
284 عکس
88 ویدیو
7 فایل
محمدرضا کرباسچی دانش آموخته ی حوزه ی علمیه ی قم کارشناس ارشد فلسفه ی علوم اجتماعی @mrkarbs
مشاهده در ایتا
دانلود
📌جمع بندی تراث اسلامی و طرح پیشرفت جهان اسلام 🔹متفکران در جهان اسلام دهه هاست که برای جبران عقب افتادگی جهان اسلام اندیشه می کنند و قلم می زنند. غیر از آنها که غرب را کاملا پذیرفته اند و برخی دیگر که بن مایه ی فکرشان اساسا متعلق به یکی از نحله های فکری در غرب است، در خود جهان اسلام نیز عده ای معتقدند برای توسعه و پیشرفت باید سراغ بنیان‌های بومی رفت و مسیری که غرب رفت، اگر درست هم باشد که نیست، قابلیت اجرا در فرهنگ ها و کشورهای دیگر را ندارد. با اینحال علی رغم اقدامات و تولیدات فراوان، تلاش ها برای جمع بندی تراث و داشته های فرهنگی جهان اسلام، بنحوی که بتواند مبنایی شود برای ساخت جهان اسلامی پیشرفته، هنوز به نتیجه ی روشنی نرسیده است. یکی از موانع عمده حصول نتیجه ی این طرح کلان، عدم وجود نگاه جریانی و جامع به عموم علوم اسلامی در یک نظام جامع فکر و اندیشه است. به عبارت دیگر اگر ما بتوانیم علوم اسلامی (همه ی آنها اعم از نظری و عملی) را در یک سیر تاریخی پیوسته و متکامل عرضه کنیم و تاثیر آن را در ساخت اجتماعی در هر دوره نشان دهیم، قدم اول جمع بندی تراث و سنت را بدرستی برداشته ایم، و آنگاه می توانیم بفهمیم که موقف تاریخی مان کجاست و چه باید بکنیم. آثار بسیار خوبی در جمع بندی تراث اسلامی با این نگاه عرضه شده که قبلاً به آنها پرداخته و ازین پس نیز بیشتر و واضح تر به آنها خواهیم پرداخت. @taamollat
📌ارتکازات و فهم و تحلیل متون اسلامی 🔹یکی از نکات مهم در متن خوانی و تحلیل تراث، که در طی سالهای حضور در قم از محضر استاد کفایه مان، حاج آقای عصاری یاد گرفتیم، همین توجه به ارتکازات، پیش فرض ها و اصول موضوعه در روند استظهار از متن بود. ایشان بود که ارتکازات را در فرایند استظهار برای ما خیلی برجسته کرد. امروز که خودم به تدریس اصول اشتغال دارم، بخوبی حس می کنم که بدون کشف ارتکازات مولف، کشف مراد و غرض او تقریبا غیر ممکن است. علاوه بر این توجه به ارتکازات و پشت صحنه های کلام و رفتار تاثیر قابل توجهی در فهم رفتارها دارد و این یکی از حلقه های ارتباطی زبان شناسی و جامعه شناسی است. برای کشف ارتکازات موثر در معنای متن و همچنین رفتار کنشگران، بیش از هر چیز قوه ی حدس باید قوی باشد تا بتواند حالات مختلف را پیش کشیده و سپس بر اساس قرائن و شواهد مراد متکلم یا کنشگر را دریابد. خود حاج آقای عصاری، استظهار را غایت همه ی تلاش های اصولی می دانستند و کلاس خود را هم نه کلاس اصول، که کلاس «تفکر اصولی» معرفی می کردند که خودش بار معنایی قابل توجهی داشت. خلاصه اش آن بود که تفکر اصولی، تفکر بر اساس قواعد تشریع از سوی مولاست که البته میان خود انسان ها نیز دارای کاربردها و اشتراکات فراوان است. با این نگاه ایشان بضمیمه نکات دیگری که بعدها از سایرین کرفتیم، اصول برای ما و بسیاری دیگر نه فقط دانش فهم قرآن و حدیث، که یکی از مبادی حتمی و لازم برای فهم و تولید علوم انسانی شد. هر سال در ابتدای درس اصول یکی دو جلسه ای درباره ی همین تفکر اصولی و تاثیر آن بر فهم متون دینی و همچنین علوم انسانی بحث می کنیم که برای خودم و دوستان خیلی جذاب است. انشالله فرصتی دست دهد درباره ی تفکر اصولی بیشتر خواهم نوشت. @taamollat
📌 از کجا ضربه می خوریم؟ 🔹شنیدم که سیدجمال ره، که برای بیداری امت سالها سراغ عالمان و روشنفکران رفته بود، در اواخر عمر از اینکه عموم مردم را رها کرده و به سراغ بزرگان رفته اظهار پشیمانی می کرد. به این فضا سازی های رسانه ای نباید چندان دل خوش کرد. علت سردی و بی عملی نخبگان و حاکمان مسلمان در حوادثی چنین، سردی و بی خیالی امت است. اشتباه است اگر خیال کنیم امت خودش خود به خود می فهمد و خودش تربیت می شود. چنانکه ما در مسجد و مدرسه آداب زندگی اجتماعی را به بچه ها یاد می دهیم، در لایه ای بالاتر باید کنش‌گری در عرصه ی امت را هم به جامعه یاد دهیم، و الا می شود همین امت راکد و بی حرکت که آمریکا و غرب هزاران نفر از او می کشد و برای کشورهایش نقشه تجزیه می کشد، اما باز سر در آخور منافع خودش دارد. برای تربیت جامعه ی خود و امت خود چه برنامه ای داریم؟ اصلا چقدر با آنها ارتباط گرفته ایم و حس مسئولیت را در آنها برانگیخته ایم؟ از فرصت اربعین چقدر برای تقویت حس امت واحده استفاده کرده ایم ؟ اینها سوالات جدی من است. تا زمانی که به این سطح از تربیت اجتماعی و مسئولیت پذیری نرسیم، امروز فلسطین است و فردا لبنان و سوریه و سپس عراق و یمن و ایران. فکری کنیم. @taamollat
📌فطرت و عقلانیت در فرد و جامعه 🔹استاد شهید مرتضی مطهری ره، طبق مبانی فلسفی شان بر برخورداری جامعه از هویت مستقل و همچنین فطرت، بمانند فرد انسانی تاکید دارند. بر همین اساس ویژگیهای مشترک بسیاری بین فرد و جامعه وجود دارد. یکی از مهمترین ویژگیهای مشترک فرد و جامعه، کمال مشترک آنهاست. یعنی چنانکه کمال فرد انسانی در حاکم شدن عقل بر مملکت وجود اوست، و ضعف عقل نشانه ی بیماری انسان است، کمال جامعه ی انسانی نیز در حاکمیت عقل بر ساختارها و رفتارها و کنش هست و به هر میزان که عقلانیت تضعیف و شهوت و غضب بر آن جامعه حاکم و جهالت و تبعیت کورکورانه و نعصب میدان دار شود، جامعه نیز دچار بیماری می شود و نیازمند درمان. @taamollat
📌هنوز که تکنولوژی درمیانه ی راه است و هوش مصنوعی فراگیر نشده، اوضاع بشریت این است، خدا رحم کند به آیندگان. همین که فناوری دارد به تاخت می رود، اما اخلاق و احساس مسئولیت گام به گام به عقب می رود و وحشی گری ارزش می شود و زورمندان بر گرده ضعفا هر روز مسلط تر می شوند، یعنی جهان انسان ساخته به سمت و سوی خوبی نمی رود؛ جهان بدون خدا و بدون روز قضاوت و پاسخگویی همین است. بزرگترین درد امروز بشریت بی دردی و بی مسئولیتی است. درست بمانند حیوانی که از کنار لاشه ی هم نوعش می گذرد و ککش نمی گزد و زندگی را ادامه می دهد، ما هم امروز این طور شده ایم. بی درد، بی خیال، بی تفاوت و دلخوش به انجام وظیفه! اف بر این دنیا، اف بر این انسان، اف بر این اخلاق فریبنده و از خود بیگانه کننده. انسان بی درد امروز با انسان های خوابیده در گورستان ها تفاوتی ندارد. @taamollat
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
🟢 چرا خدا یک مشت یهودی ژاندارم آمریکا را بر صدها میلیون مسلمان به صورت‌های مختلف نظامی، سیاسی، فکری، اقتصادی مسلّط می‌کند؟ 🔹 هیچ مردمی از بدبختی به خوشبختی نمی‌رسند مگر اینکه عوامل بدبختی را از خود دور سازند، و بالعکس، یک ملت خوشبخت را خدا بدبخت نمی‌کند مگر آنکه خودشان موجبات بدبختی را برای خویش فراهم آورند. 🔸 ما ناله داریم که چرا خدا یک مشت یهودی ژاندارم آمریکا را بر هفتصد میلیون مسلمان به صورت‌های مختلف نظامی، سیاسی، فکری، اقتصادی مسلّط می‌کند؟ چرا صد میلیون عرب در جنگ پنجم ژوئن شکست خوردند؟ چرا خدا مسلمانان را عزّت نمی‌دهد؟ چرا قوانین طبیعت را به نفع مسلمین نمی‏‌چرخاند؟ عصبانی می‌شویم، شب از غصه بی‌خواب می‏‌مانیم، رنج می‌بریم و ناله می‌کنیم، دعا و استغاثه می‌کنیم ولی مستجاب نمی‌شود. 🔹 پاسخی که قرآن به ما می‌دهد یک جمله است: «انّ اللّه لا یغیر ما بقوم حتّی یغیروا ما بانفسهم‏» (رعد/۱۱). خدا قانون خود را عوض نمی‌کند. ما باید خودمان را عوض کنیم. ما غرق در جهالتیم، در فساد اخلاق غوطه‌‏وریم، هیچگونه وحدت و اتفاق نداریم و در عین حال توقع داریم که خدا ناصر ما و یاور ما باشد! ما برای یک حادثه کوچک هزار قسم شایعه می‌سازیم، دروغگویی و نادرستی را شیوه خود قرار داده‌ایم و از هر فضیلتی تبرّی جسته استعفا کرده‌ایم و در عین حال می‌خواهیم بر دنیا هم آقایی و سیادت داشته باشیم! این نشدنی است. 📗 استاد مطهری، عدل الهی، ص۱۱۲ ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
📌 یحیی السنوار محک سنجش حامیان جبهه مقاومت 🔹به بیان رهبر معظم انقلاب یحیی السنوار «چهره‌ی‌ درخشان مقاومت و مجاهدت بود؛ با عزم پولادین در برابر دشمن ظالم و متجاوز ایستاد؛ با تدبیر و شجاعت به او سیلی زد؛ ضربه‌ی جبران‌ناپذیر هفتم اکتبر را در تاریخ این منطقه به یادگار گذاشت؛ و آنگاه با عزّت و سربلندی به پرواز کرد.» 🔸از این رو، می توان شهید سعادتمند یحیی السنوار را نماد جبهه مقاومت و پایداری دانست و او محصول عقلانیت انقلاب اسلامی و تفکر مقاومت است. تفکری که اختصاصی به هیچ مذهب و جغرافیایی ندارد و دایره‌ی آن به گستره‌ی جغرافیای انسانیت و ادیان الهی و مذاهب اسلامی وسیع است. یحیی السنوار متفکر بزرگ جبهه مقاومت و طراح بزرگ میدان و مرد حقیقی رزم و مجاهدت است. لذا نکته مهمی که هست با همین معیار می‌توان همه مدعیان حمایت از مقاومت را هم محک زد. 🛑 حال این پرسش جدی مطرح می‌شود که آیا کسانی را که هیچگاه در شهادت شهید بزرگ و در شهادت چهره درخشان مقاومت هیچ گونه موضع‌گیری نکردند و هیچ پیام تسلیتی ندادند و در مواضع خود، نامی از آنها نبرده‌اند، می‌توان حامی واقعی جبهه مقاومت دانست؟؟؟ •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2150
تأملات اجتماعی
📌 یحیی السنوار محک سنجش حامیان جبهه مقاومت 🔹به بیان رهبر معظم انقلاب یحیی السنوار «چهره‌ی‌ درخشان م
📌 پیرامون این یادداشت، درباره ی ادعای آن مبنی بر عدم صدور بیانیه در شهادت رهبران مقاومت، صحت آن را جویا شدم، در گروهی که غالب اعضای آن از دانش آموختگان فرهنگستان هستند. پرسیدم که آیا ادعای عدم صدور بیانیه در تسلیت شهادت رهبران مقاومت صحت دارد یا خیر؟ ابتدا جواب تند و بی‌ربطی دریافت کردم، و دقایقی بعد سوال بنده و جواب تندی که به آن داده شده بود، هر دو حذف گردید. علت حذف جواب را می توانم حدس بزنم، اما حذف آن سوال چرا؟🤔 همین جزییات و حواشی و برخوردها، روی هم که جمع شود، کدهایی می شود برای ارزیابی و شناخت. هر چه پیش تر می رود، علاقه ام برای شناخت زیر و بم این مجموعه بیشتر می شود. داریم پیش می رویم.🚶‍♂🏃‍♂
📌 من امروز چهل سالگی را به پایان بردم و وارد چهل و یک سالگی و دهه ی پنجم عمر خود شدم. درباره این مقطع روایات بسیاری داریم که مخلص همه ی آنها این است که اینجا، برای کسی که حساب عمرش را دارد و با برنامه و نگاه به ابدیت زندگی می کند، نقطه ی عطف زندگی است. گاهی میگویند وقت درو کردن است، (زرع دنا وقت حصاده) یعنی از اینجا به بعد دیگر وقت برداشت محصولی است که در سالهای قبل کاشته. لذا تا قبل چهل ساله ها باید خیلی بکوشند تا قبل از این. چون بعد از این فرصت کوتاه است. گاهی سفارش می کنند به عصا دست گرفتن، تا پیری و ناتوانی جلوی چشم آدم بیاید و فکر بازیگوشی و دنیاطلبی به کله اش نزند. احتمال می دهم که منظور از اینهمه حیات مادی نباشد، چه بسا بسیاری پس از این تازه شروع می کنند و به جاهای خوبی هم می رسند، ظاهراً منظور سیر معنوی آدم هاست و این چهل سالگی نقطه ی عطف برای آدم های دارای روح و مرتبط با عالم معناست، بیش از همه از این جهت که بسیاری از پنجره های رو به عالم معنا که تا قبل از این به راحتی گشوده و در دسترس بود، بعد از این دیگر به آسانی قابل عبور نیست و انسان سالک ازین پس سر سفره ای نشسته که تا قبل از این خودش فراهم کرده و دیگر پس از این به سختی بتواند چیزی به آن اضافه کند، محال نیست، اما مشکل است، یعنی اشتغالات زندگی دیگر اجازه نمی دهد. خدایا خودت کفالت ما را به عهده بگیر و ما را آن ده که آن به، الهی تول من امری ما أنت اهله، و عد علی بفضلک علی مذنب قد غمره جهله(مناجات شعبانیه) در دلم بود که آدم شوم اما نشدم بی خبر از همه عالم شوم اما نشدم بر در پیر خرابات نهم روی نیاز تا به این طایفه محرم شوم اما نشدم. @taamollat
9.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌خراسان مهد تمدن 🔹 این قطعه را چند شب قبل، یک برادر فرهنگ دوست و اهل ادب، که از شوق من به خراسان بزرگ و ماوراءالنهر نیک با خبر بود، برایم فرستاد. به علی دهباشی و بخارا کاری ندارم، هر کس قدری شوق تاریخ و ادب ایران زمین داشته باشد، اول جایی که زمینگیر می شود و یارای حرکت از دست می دهد، همین خراسان است، منبع اصلی و قویم تولید فرهنگ ایرانی و اسلامی و سرچشمه ی عمده مفاخر فرهنگی و ادبی ایران، از بوعلی و فارابی و بیرونی و و خواجه نظام و خواجه نصیر (بنابر روایتی خاص) و غزالی ها و بیهقی و فردوسی گرفته تا مطهری ها و حکیمی ها و خامنه ای ها و ... ما در خراسان بزرگ با یک جریان فرهنگی و تمدنی پیوسته مواجهیم که هنوز هم ادامه دارد و همه ی لایه های علوم اعم از نظری و عملی و همه ی طیف ها اعم از موافق و مخالف را زیر بال و پر خود جای می دهد. بدون شک وجود مقدس علی بن موسی الرضا ع و اقدامات علمی و عملی ایشان در حوزه ی عقاید و حکمت عملی، یکی از عوامل عمده در فعال کردن ظرفیت های تمدنی آن منطقه بوده است. خراسان با اینکه یکی از دورترین مناطق به مرکز جهان اسلام بوده، اما یکی از گسترده ترین مهمترین مراکز علمی و فرهنگی جهان اسلام بوده. بسیاری از ظرفیت های علمی و فکری و عملی فکر اسلامی، عملا در این منطقه احیا شده و به مناطق دیگر صادر شده. قطعا یکی از فصول مهم تاریخ و تراث ایرانی و اسلامی -که ما از دریچه ی تحریر تاریخ در پی تحریر آن هستیم- ، از کوچه باغ های بیهق و نیسابور و طوس و خوارزم و سمرقند و بخارا و هرات و.... خواهد گذاشت. @taamollat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این صحبت ها رو‌ بشنوید و این آرامش و اطمینان را در‌ چهره و تُن صدای شهید حس کنید بله آنچه شیعه را ؛ شکست ناپذیر کرده همین توکل و توحید و حسن اعتماد بخداوند متعال است. ببینید و لذت ببرید از ضرب دست امام عزیز در تربیت چند نسل انسان خدا باور که صدر و ساقه ی زندگیشان را بر اساس سنت های الهی چیده اند، اول خودشان را تغییر داده اند و الان در حال تغییر نظام جهان هستند و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت کننده ای ترس ندارند. رحمت خدا بر امام و شهدای راه مقاومت، سلام خدا بر آقایمان که پرچم را محکم افراشته نگه داشته است.‌ @taamollat
تأملات اجتماعی
این صحبت ها رو‌ بشنوید و این آرامش و اطمینان را در‌ چهره و تُن صدای شهید حس کنید بله آنچه شیعه را ؛
📌 درباره روش شناسی فکری و اجتماعی «آقا» در شکل دهی امت اسلامی 🔹بنده آنچه را که در قطعه فیلم بالا مشاهده کردید همان روش آقا در اندیشه و عمل اجتماعی می دانم. ایشان بر خلاف رویه ی مرسوم دنیا که علم و قواعد حقوقی و عرفی را ملاک عمل در عرصه ی فردی و اجتماعی می داند، برای آیات الهی و سنت های قرآنی، مانند نصرت الهی، هدایت و اضلال، استقامت و نتایج آن ، نتیجه اعمال مومنان و فاسقان نقش بسزایی قائل است. این نگاه که امتداد اجتماعی همان توحید عملی است، اکنون در حال گسترش در دنیای اسلام است و مورد بالا تنها یکی از نمونه های آن است. نفس روش کار آقا در کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قران» پیام های واضح و آشکاری در الگوی فهم دینی و روش کنش اجتماعی ایشان دارد. اول آنکه پایه و اساس فهم دین «قران کریم» است و حتی بنا به فرمایش خود اهل بیت، روایات نیز باید بر قرآن عرضه و با آن ارزیابی شود. دوم آنکه یکی از فصول هدایتی قرآن کریم معرفی سنت های الهی در حیات اجتماعی انسان و تاریخ است. قرآن کریم اینها را بعنوان واقعیات جامعه و تاریخ معرفی می کند. این بخش از آیات قرآن کریم ، در شکل دهی نظریه ی اجتماعی ایشان نقش پر رنگی دارد. سوم آنکه مدل جامعه ی مطلوب قرآنی از منظر ایشان، که در فصول پایانی کتاب به آن اشاره کرده اند، جامعه ولایی است که علاوه بر ایجاد علقه ی ولایت بین مردم و ولی، ولایت و پیوستگی ای نیز بین مردم برقرار است. به گمان نگارنده، فصل ولایت، مهمترین بخش آن کتاب و یکی از مهمترین بخش های نظریه ی اجتماعی ایشان است. چهارم آنکه در نگاه قرآنی ایشان، ساخت جامعه و سپس امت اسلامی امری چند مرحله ای و زمان بر است که از طریق همین الگوی ولایت قابل حصول است. برای اطلاع از این بخش ها، کتاب «امامت و حکومت» رهیافت های روشنتری عرضه می کند. ادامه دارد انشالله @taamollat