eitaa logo
تأملات اجتماعی
172 دنبال‌کننده
285 عکس
88 ویدیو
7 فایل
محمدرضا کرباسچی دانش آموخته ی حوزه ی علمیه ی قم کارشناس ارشد فلسفه ی علوم اجتماعی @mrkarbs
مشاهده در ایتا
دانلود
7.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹کار برای خدا باخت ندارد. ▪️ کلیپ ازلایت مدیا @taamollat
6.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌سست نشوید، غمناک نباشید، تاریخ نشون داده، قدرتمندتر خواهیم شد ...👊 @taamollat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تصویر مزار شهید آیت‌الله رئیسی در حرم رضوی 💔🖤💔 حرف بسیار است، اما دل و دماغ نوشتن نیست.‌‌... @taamollat
📌حوادث و تحولات آن قدر سریع دارد رخ می دهد که مجالی برای تامل و فهم اینکه کجا هستیم و داریم به کجا می رویم باقی نمی گذارد. نمی دانم؛ ولی عمیقأ حس می کنم که تاریخ بشر در یک سراشیبی افتاده و کنترل آن دیگر از دست بشر خارج شده. گویی خدا دارد به بشر می گوید: «بس است دیگر هر چه کردی، از اینجا به بعد را خودم پیش می برم.» تاریخ و زمان دارد به کجا می برد ما را با این شتاب؟🤔🤔🤔 @taamollat
تأملات اجتماعی
📌نقطه ی عطف 🔹این کتاب در شرایطی به جامعه ی ما عرضه شد، که جامعه ی ما ۴۵سال پس از انقلاب اسلامی، در حوزه های گوناگون علوم انسانی هنوز هم بر سفره ی بیگانه نشسته است. از سوی دیگر بسیاری -حتی در جبهه فکری انقلاب اسلامی- بی توجه به تاریخ علم و نظام اندیشه متفکران مسلمان، عطای تولید علوم انسانی بر اساس اندیشه ی آنان را به لقایش بخشیده اند و برای تولید این مهم سراغ آبشخورهای دیگر رفته اند. در حالیکه مطابق آنچه در این کتاب -و کمی پیش تر در کتاب الگوهای کلان تولید علوم انسانی.‌...- عرضه شده، مسائل و موضوعات علوم انسانی از دیرباز مورد توجه و بحث عالمان جریان حکمت و اجتهاد بوده و آنان با ادبیات خاص جهان اسلام، آن را کاویده و تا جایی جلو آورده اند؛ اما بقول استاد شهید در مقاله ی حق عقل در اجتهاد، «توجه به حق و عدالت بعنوان حقایقی تکوینی و واقعی از طرف اروپاییان از یکسو فلسفه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و رشته های علمی حقوقی بوجود آورد و از طرف دیگر منشأ بیداری ملت ها گشت و آنها را به ارزش حیات و زندگی آشنا ساخت. مسلمین نتوانسته بودند راهی را که پیدا کرده بودند بروند و ادامه دهند، منابع حقوق را در فطرت و طبیعت بشناسند. مبانی اولی حقوق اسلامی و فلسفه ی اجتماعی اسلام را بشناسند و بشناسانند و از آن مبانی کلی در استنباط احکام استفاده کنند.» و نهایتا به خودمان باوراندیم که ما فاقد زمینه های لازم برای تولید علوم انسانی هستیم. این کتاب خط بطلانی بر این اندیشه و نموداری کامل است از بسترهای تاریخی توجه به مسائل علوم انسانی، روش و هر آنچه که برای تولد علوم انسانی در یک جامعه ی در حال رشد لازم است. قبلا نوشته بودم که این کتاب -با تمام نقاط قوت و ضعفش- نقطه ی عطفی خواهد بود در مطالعات علوم انسانی اسلامی و بسیاری از نهرهای کوچک اندیشه را که سالها تشنه ی چنین آبی بودند را سیراب کرده و موجب تقویت این جریان خواهد گردید؛ انشالله در یادداشت های بعدی تلاش می کنم با نگاه انتقادی نظری کلی بر محتوای کتاب و امتداد های آن داشته باشم. @taamollat
تأملات اجتماعی
📌نقطه ی عطف 🔹این کتاب در شرایطی به جامعه ی ما عرضه شد، که جامعه ی ما ۴۵سال پس از انقلاب اسلامی، در
📌درباره ی کتاب علوم انسانی در اندیشه ی آیت الله خامنه ای ۱ 🔹اگرچه کتاب خود داعیه ی روش شناسی اندیشه ی ایشان را دارد، اما خود کتاب و محتوا و اندیشه ی نگارنده ی آن قابل روش شناسی است. فصل اول کتاب عموما به زمینه ها و بسترهای تاریخی، اجتماعی و خانوادگی شکل گیری اندیشه های اجتماعی در اندیشه ی آیت الله خامنه ای می پردازد. از دوران کودکی گرفته تا دوران مبارزات و زندان و علاقه به ادبیات و نهایتا پرورش اندیشه ی جامعه ی توحیدی آن هم بر اساس یک چارچوب مفهومی منتظم از قرآن کریم و سپس تبدیل آن به نظریه ای کلان برای از بین بردن طاغوت و سپس برپایی نظام اجتماعی بر اساس آموزه های اسلام. در این کتاب هیچ‌کدام از این موارد و بیش از آن که در شکل گیری مقدمات اندیشه ی علوم انسانی موثر بوده، از قلم نیفتاده. ▪️ نکته ی روش شناختی در تحلیل اندیشه متفکران مسلمان بر خلاف برخی نحله های علوم انسانی که تاریخ را از زمینه های تحلیل اندیشه حذف می کنند، در نگاه ما تاریخ در «تبیین» استوار یک اندیشه نقش تام و تمامی دارد. در یادداشت های گذشته نیز به روش استفاده از تاریخ در تحلیل های اجتماعی توسط استاد مطهری اشاره کرده بودیم. به اعتقاد ما استفاده از بسترهای تاریخی -اگر راه درستی را طی کند- برای تحلیل پدیده، نه تنها تحلیل را از عینیت نمی اندازد، بلکه به عینیت و تعین یافتن و در نتیجه دقیق تر دیدن آن کمک شایانی می کند. سخن درباره ی نقش تاریخ در تحلیل را به موقعی دیگر وا می گذارم. نکته آنکه کتاب مذکور، زمینه های شکل گیری اندیشه علوم انسانی در ذهن آیت الله خامنه ای را از دهه ها قبل رصد و عرضه کرده است. این تحلیل تاریخی موقعیت بهتری برای فهم اندیشه ی علوم انسانی ایشان فراهم می کند. @taamollat
یاد و خاطره ی بنیانگذار كبير جمهوری اسلامی ایران، عارف واصل، حکیم متأله، فقیه نابغه و اصولی مؤسس حضرت امام خمینی (قدّس الله نفسه الزكية ) را گرامی می داریم. @taamollat
📌نکته ی مهم و مغفول در بیانات امروز سیدالقائد 🔹آقا امروز فرمودند عملیات طوفان الاقصی درست در زمان مناسب انجام شد.‌ در حالیکه طرح بزرگ آمریکا و انگلستان و رژیم صهیونیستی و برخی اعراب منطقه برای بلعیدن اقتصاد منطقه و تسلط کامل بر غرب آسیا در حال نهایی شدن و ورود به مرحله ی اجرایی بود، این عملیات همه ی نقشه ی آنان را نقش بر آب کرد و بهم ریخت. سپس فرمودند بنده مطمئن نیستم که خود فرماندهان فلسطینی قبل از شروع عملیات ازین قضیه مطلع بوده باشند. (نقل به مضمون) چند سال قبل از این هم سیدحسن نصرالله طی مصاحبه ی مفصلی گفته بود که آقا بعد از جنگ سی و سه روزه به ما خبر دادند که عملیات اسیر گرفتن از صهیونیست ها و شروع جنگ سی و سه روزه، نقشه ی رژیم صهیونسیتی برای حمله گسترده به لبنان را در نطفه خفه کرد. در حالیکه ما مطلقا ازین قضیه بی خبر بودیم. (نقل به مضمون) اقاجان، شما این خبرها را از کجا دارید که آن کسی که در وسط میدان است از آن بی خبر است؟ 🤔 @taamollat
تأملات اجتماعی
https://www.shabestan.news/news/1766673
مصاحبه ی امروز با خبرگزاری شبستان درباره ی برجستگی های فکری و اصلاحگرانه ی امام ره👆
تأملات اجتماعی
https://www.shabestan.news/news/1766673
📌 نکات مهم مصاحبه ی امروز (خلاصه: - اتکای امام به نظام جامعه اندیشه ی اسلامی - توجه به تاریخ معاصر، کلید فهم شخصیت و حرکت امام -هویت سازی اسلامی مبتنی بر نظام جامعه اندیشه، الگوی اصلاحگری امام ره) ۱. توجه به تاریخ معاصر برای شناخت عمیق‌تر شخصیت و حرکت امام است که در نگاه رهبر انقلاب، بستر اصلی شناخت امام و راه و روش او، تاریخ است. اگر امام در برهه ی حیات مادی خویش، محبوس و محصور شود بدرستی شناخته نخواهد شد. امام حقیقی، زمانی شناخته خواهد شد که در بستر تاریخ و حرکت های تاریخی دیده شود؛ آنگاه قدر و قیمت امام و انقلاب اسلامی شناخته خواهد شد. «سرآمد تاریخ» بودن امام هم از همین نگاه حاصل می شود همچنین امام در زمانه ای ظهور کرد که مکاتب مادی اندیشه و عمل انسان معاصر را قبضه کرده بودند و همه ی راه ها به سوی عالم معنا را به روی او بسته بودند و چنین وانمود می کردند که راهی جز این نیست. ۲. امام با تکیه بر معارف و حکمت اسلامی راه جدیدی در مقابل بشر گشود و جاده ی تاریخ را از یک طرفه بودن خارج کرد. تا جاییکه آن فیلسوف سیاسی فرانسوی، امام و حرکت او را «روح یک جهان بی روح» معرفی نمود. ۳. نگاه تاریخی به امام و حرکت او لایه های دیگری هم دارد، امام(ره) در میان رهبران سیاسی دنیا که با قدرت های استعماری مبارزه کردند، دارای امتیازات متعددی بود، آنکه مبارزه ی امام یک مبارزه ی کور و بدون پشتوانه و هدف نبود، بلکه از سویی به نظام اندیشه ی اسلامی (یعنی قرآن، سنت و عقلانیت اسلامی) متکی بود و از سوی دیگر تنها ناظر و محدود به اهداف سیاسی و مادی نبود؛ بلکه با بهره گیری از عرفان اسلامی، افقی فرامادی را برای جوامع انسانی در نظر گرفته بود تا جوامع در سیر تکاملی خود به آن نائل شوند. چنین پشتوانه ی علمی قویم و چنان هدف متعالی در نگاه هیچ یک از رهبران انقلابی دنیا به چشم نمی خورد همچنین نوع نگاه عرفانی امام، او را در بطن جامعه و همراه با آن تعریف می کرد، بنابر این اگرچه امام رهبر سیاسی و معنوی و پیشقراول این حرکت بود، اما با مردم خود پیوند ناگسستنی داشت. پیوند و قرابت با زبان و اندیشه و زندگی مردم عادی از ویژگی های برجسته ی امام بود که تا پایان عمر ایشان ادامه پیدا کرد. ۴. حجت الاسلام کرباسچی با اشاره به اینکه جمع بین سنت و پیشرفت دومین ویژگی قابل ذکر درباره ی شخصیت و اقدامات امام است، اظهار کرد: در زمانه ای که امت اسلام در تقلای بیرون آمدن از ننگ عقب افتادگی بود و برای یافتن هویت جدید، گاهی پشت پا به گذشته ی خود می زد و گاهی اینده را بکلی نادیده می گرفت و ردای تحجر و سلفی گری بر تن می کرد، امام توانست با اتکا به حکمت پربار اسلامی از سویی و اتکا به فقه جعفری و روش اجتهاد جواهری راه جدیدی باز کند که علاوه بر پای بندی به فرهنگ و سنن اسلامی، راه پیشرفت و آبادانی دنیا را هم تأمین کند و بسیاری از کشورهای اسلامی در روندهای توسعه، عملا الگوهای توسعه ی مادی را پذیرفتند و به پوسته ای از شریعت اسلامی رضایت دادند؛ برخی دیگر نیز عطای توسعه را به لقایش بخشیدند و به سودای حفظ سنت توحیدی و نبوی، درهای جهان جدید را به روی خود بستند. ۵. هویت بخشی به امت اسلامی یکی از ثمرات اقدامات گذشته است که گوشه ای از آن گفته آمد، هویت بخشی به امت اسلامی در برابر امواج لیبرالیسم و کمونیسم بود، تصریح کرد: در حالیکه امت اسلام در برابر این امواج سهمگین هویت خود را از دست داده و شخصیت خود را لگدمال می دید، امام با ارائه ی یک نسخه ی بروز و متعالی از اسلام که ساحت اندیشه تا عمل همه را یکسره در بر می گرفت، به پیکره امت اسلام و همه ی حق طلبانی که از تنگناهای لیبرالیسم و کمونیسم به تنگ آمده بودند، جان تازه ای بخشید و اینگونه بود که تاریخ با خمینی، مسیر جدیدی پیدا کرد. ۶. مهمترین محورهایی که در شخصیت و اندیشه ی امام به نسل جدید باید مورد تاکید قرار گیرد، گفت: توجه دادن به نظام اندیشه ی جامع امام ره از ساحت نظر تا میدان عمل که این، ویژگی تمام مصلحان بزرگ اجتماعی است و هیچ اقدام اصلاحی بدون چنین پشتوانه ای به نتیجه نمی رسد و امام (ره) در این ویژگی به یک جریان علمی و تاریخی قویم متکی و خود عصاره و محصول آن بود که این ویژگی امام با مرور آثار امام قابل ملاحظه است. وی افزود: آثار استاد شهید مرتضی مطهری (ره) به عنوان یکی از بزرگترین شاگردان امام (ره)، خصوصا کتاب بسیار مهم «علل گرایش به مادیگری» ترسیم بهتری از وضعیت فکری جهان و بن بست های نظری آن در قرن بیستم ارائه می دهد. 👇ادامه @taamollat