eitaa logo
تأملات اجتماعی
169 دنبال‌کننده
271 عکس
87 ویدیو
7 فایل
محمدرضا کرباسچی دانش آموخته ی حوزه ی علمیه ی قم کارشناس ارشد فلسفه ی علوم اجتماعی @mrkarbs
مشاهده در ایتا
دانلود
تأملات اجتماعی
https://www.shabestan.news/news/1766673
📌 نکات مهم مصاحبه ی امروز (خلاصه: - اتکای امام به نظام جامعه اندیشه ی اسلامی - توجه به تاریخ معاصر، کلید فهم شخصیت و حرکت امام -هویت سازی اسلامی مبتنی بر نظام جامعه اندیشه، الگوی اصلاحگری امام ره) ۱. توجه به تاریخ معاصر برای شناخت عمیق‌تر شخصیت و حرکت امام است که در نگاه رهبر انقلاب، بستر اصلی شناخت امام و راه و روش او، تاریخ است. اگر امام در برهه ی حیات مادی خویش، محبوس و محصور شود بدرستی شناخته نخواهد شد. امام حقیقی، زمانی شناخته خواهد شد که در بستر تاریخ و حرکت های تاریخی دیده شود؛ آنگاه قدر و قیمت امام و انقلاب اسلامی شناخته خواهد شد. «سرآمد تاریخ» بودن امام هم از همین نگاه حاصل می شود همچنین امام در زمانه ای ظهور کرد که مکاتب مادی اندیشه و عمل انسان معاصر را قبضه کرده بودند و همه ی راه ها به سوی عالم معنا را به روی او بسته بودند و چنین وانمود می کردند که راهی جز این نیست. ۲. امام با تکیه بر معارف و حکمت اسلامی راه جدیدی در مقابل بشر گشود و جاده ی تاریخ را از یک طرفه بودن خارج کرد. تا جاییکه آن فیلسوف سیاسی فرانسوی، امام و حرکت او را «روح یک جهان بی روح» معرفی نمود. ۳. نگاه تاریخی به امام و حرکت او لایه های دیگری هم دارد، امام(ره) در میان رهبران سیاسی دنیا که با قدرت های استعماری مبارزه کردند، دارای امتیازات متعددی بود، آنکه مبارزه ی امام یک مبارزه ی کور و بدون پشتوانه و هدف نبود، بلکه از سویی به نظام اندیشه ی اسلامی (یعنی قرآن، سنت و عقلانیت اسلامی) متکی بود و از سوی دیگر تنها ناظر و محدود به اهداف سیاسی و مادی نبود؛ بلکه با بهره گیری از عرفان اسلامی، افقی فرامادی را برای جوامع انسانی در نظر گرفته بود تا جوامع در سیر تکاملی خود به آن نائل شوند. چنین پشتوانه ی علمی قویم و چنان هدف متعالی در نگاه هیچ یک از رهبران انقلابی دنیا به چشم نمی خورد همچنین نوع نگاه عرفانی امام، او را در بطن جامعه و همراه با آن تعریف می کرد، بنابر این اگرچه امام رهبر سیاسی و معنوی و پیشقراول این حرکت بود، اما با مردم خود پیوند ناگسستنی داشت. پیوند و قرابت با زبان و اندیشه و زندگی مردم عادی از ویژگی های برجسته ی امام بود که تا پایان عمر ایشان ادامه پیدا کرد. ۴. حجت الاسلام کرباسچی با اشاره به اینکه جمع بین سنت و پیشرفت دومین ویژگی قابل ذکر درباره ی شخصیت و اقدامات امام است، اظهار کرد: در زمانه ای که امت اسلام در تقلای بیرون آمدن از ننگ عقب افتادگی بود و برای یافتن هویت جدید، گاهی پشت پا به گذشته ی خود می زد و گاهی اینده را بکلی نادیده می گرفت و ردای تحجر و سلفی گری بر تن می کرد، امام توانست با اتکا به حکمت پربار اسلامی از سویی و اتکا به فقه جعفری و روش اجتهاد جواهری راه جدیدی باز کند که علاوه بر پای بندی به فرهنگ و سنن اسلامی، راه پیشرفت و آبادانی دنیا را هم تأمین کند و بسیاری از کشورهای اسلامی در روندهای توسعه، عملا الگوهای توسعه ی مادی را پذیرفتند و به پوسته ای از شریعت اسلامی رضایت دادند؛ برخی دیگر نیز عطای توسعه را به لقایش بخشیدند و به سودای حفظ سنت توحیدی و نبوی، درهای جهان جدید را به روی خود بستند. ۵. هویت بخشی به امت اسلامی یکی از ثمرات اقدامات گذشته است که گوشه ای از آن گفته آمد، هویت بخشی به امت اسلامی در برابر امواج لیبرالیسم و کمونیسم بود، تصریح کرد: در حالیکه امت اسلام در برابر این امواج سهمگین هویت خود را از دست داده و شخصیت خود را لگدمال می دید، امام با ارائه ی یک نسخه ی بروز و متعالی از اسلام که ساحت اندیشه تا عمل همه را یکسره در بر می گرفت، به پیکره امت اسلام و همه ی حق طلبانی که از تنگناهای لیبرالیسم و کمونیسم به تنگ آمده بودند، جان تازه ای بخشید و اینگونه بود که تاریخ با خمینی، مسیر جدیدی پیدا کرد. ۶. مهمترین محورهایی که در شخصیت و اندیشه ی امام به نسل جدید باید مورد تاکید قرار گیرد، گفت: توجه دادن به نظام اندیشه ی جامع امام ره از ساحت نظر تا میدان عمل که این، ویژگی تمام مصلحان بزرگ اجتماعی است و هیچ اقدام اصلاحی بدون چنین پشتوانه ای به نتیجه نمی رسد و امام (ره) در این ویژگی به یک جریان علمی و تاریخی قویم متکی و خود عصاره و محصول آن بود که این ویژگی امام با مرور آثار امام قابل ملاحظه است. وی افزود: آثار استاد شهید مرتضی مطهری (ره) به عنوان یکی از بزرگترین شاگردان امام (ره)، خصوصا کتاب بسیار مهم «علل گرایش به مادیگری» ترسیم بهتری از وضعیت فکری جهان و بن بست های نظری آن در قرن بیستم ارائه می دهد. 👇ادامه @taamollat
۷. توجه دادن به تاریخ عمومی جهان از رنسانس به این سو و جریانات استعماری حاکم بر دنیا که با توجه به شخصیت و حرکت امام (ره)، بدون در نظر گرفتن حوادث تاریخی و جریانهای فکری قابل فهم نیست لذاجهان غرب به مدت حدود ۴۰۰ سال با بهره گیری از توان علمی و توان اقتصادی برآمده از آن، گوشه گوشه ی جهان را به خدمت خود در آورد و آنگاه که شعله های بیداری و استقلال خواهی فروزان شد و ملت ها یک یک از یوغ استعمار بیرون رفتند، غرب نیز راه های جدیدی برای استعمار پیش کشید و داستان تحقیر و بهره کشی را بنحو دیگری ادامه داد همچنین شعار اصلی امام (ره) که در سراسر وصیتنامه ی ایشان مشهود است، تاکید بر خودآگاهی و خودباوری امت ها برای رسیدن به استقلال است و بدون این دو، استقلال ملت ها شعاری بیش نیست که این فضای تاریخی باید برای نسل جوان بخوبی تشریح شود زیرا شناخت فضای تاریخی، علمی و سیاسی جهان در قرن بیستم است که بخوبی نشان می دهد امام چگونه و با چه ابزار و هدفی پنجه در پنجه مکاتب مادی انداخت و به نظر می رسد که اینها مواردی است که می تواند نسل جدید را در شناخت شخصیت و حرکت امام (ره) کمک کار باشد. @taamollat
📌یکی از دوستان پرسیده بود چرا نمی نویسی؟ در جوابش گفتم، غیر از اینکه این روزها وسط میدانم و فراغت نوشتنم نیست، با صحنه های مواجهم که قبلاً کمتر دیده بودیم. ما بچه های دهه شصت که رحلت امام و دولت هاشمی و اصلاحات را -بعنوان نقاط عطف تاریخ معاصر- بخوبی به یاد داریم، این روزها -بعد از شهادت سیدالرئیس- با صحنه هایی مواجهیم که برایمان بی سابقه است و از آن تجربه ای نداریم. درین روزها لایه هایی از اجتماع دارد در برابرمان ظاهر می شود که ما اصلا گمانش را هم نمی کردیم. فعلا فقط دارم نگاه می کنم. وقت نوشتنش هم می رسد. بقول امیر (ع) «ان الامور مرهونة الی اوقاتها..‌‌» @taamollat
📌رفتار شناسی انتخاباتی 🔹این فضای انتخاباتی که الان درش هستیم از جهت رفتار کنش‌گران واقعا قابل تامل است. ظاهراً در این دوره که برای طیف انقلابی رقیب جدی و قابل توجهی وجود ندارد که با او معارضه و جلویش عرض اندام کنیم، جبهه ی انقلاب همان منازعه را به درون خودش کشانده و دو طیف بچه های انقلابی حالا دارند برای یکدیگر عرض اندام می کنند. تابحال این را نداشتیم. یعنی نمی دانستیم که چنین اخلاقی هم در بطن جامعه ی ما وجود دارد. ستیزه جویی و خودخواهی بی دلیل. ۶ نفر توسط نهاد رسمی کشور تایید و معرفی شده اند و هر کدام با نقاط قوت و ضعف؛ و هر کس به هر کدام برسد و رأی دهد مأجور است انشالله. اما چرا برخی از ما اصرار داریم دیدگاه خودمان را در حلق دیگران فرو کنیم و اعتراف بگیریم که بله؛ این که من می گویم..... . این که نامزد مورد نظرمان را تبلیغ کنیم و محسناتش را بگوییم و شبهات پیرامونش را پاسخ دهیم خیلی خوب است؛ اما اینکه در فضای یک جمع ایمانی (اگر خواستید بگویید دموکراتیک) اصرار داریم که دیگران هم مثل ما فکر کنند، خیلی خطرناک است و نشان از روحی در جامعه دارد که اگر پابگیرد و سایه افکن شود، بنیاد همه مان را بر باد خواهد داد. @taamollat
📌دوران جدید سیاست در ایران یک آدم سیاسی قدیمی گفته حادثه ی آقای رییسی، انسداد سیاسی در ایران را گشود و.... . بله، قطعا بعد از شهادت آقای رییسی در حال ورود به فضای کاملا جدیدی هستیم که اصلاحات قطعا در هیچ یک از اضلاع آن نیست، اصلاحات زمانی که طرح و نقشه هایش را با فرض حذف یا تضعیف رهبری طراحی می کرد، از همان موقع معلوم بود که باقی نخواهد ماند، حوادث ۸۸ هم آخرین میخ بر تابوت دوم خرداد بود و تمام و این بالا و پریدن ها هم دیگر ربطی به اصلاحات ۷۶ و بعد آن ندارد. من هم معتقدم که پس از شهادت سیدالرئیس انفتاح هایی در فضای سیاسی ایران حاصل شده، اما نه برای اصلاحات که در حال مرگ مغزی است، بلکه برای جبهه ی انقلاب که دوباره خود را بازنگری کند و راه های جدیدی بجوید. الگوی رییسی ، ملاکی برای سیاست ورزی انقلابی خواهد بود و بر عملکرد همه ی مدیران بعدی سایه خواهد انداخت و با آن قضاوت خواهند شد، برخی در این فضای جدید پیاده خواهند شد و برخی دیگر اضافه خواهند شد. ما در دو دهه‌ی اخیر هیچ مدیر انقلابی با این سطح از محبوبیت و عملکرد را تجربه نکرده بودیم. انفتاح واقعی با خود او حاصل شد، بعد چند دهه رکود. رفتن او هم مصیبتی بود که «جبران نخواهد شد.» حال که او رخت بر بسته و عرصه ی کنونی اینگونه شده، فضای کاملا جدیدی در انتظار است. خیلی بعید به نظر می رسد که تقابل و جبهه بندی سیاسی در سالهای بعد بین جریان انقلاب و اصلاحات شکل بگیرد؛ نیروهای جدیدی در حال ظهورند. انقلاب دوباره دارد پوست می اندازد؛ انشالله که زیباتر و کامل تر شود. @taamollat
📌درباره ی مناظره ی دیشب ۱. به نظرم یکی از بهترین و فنی ترین مناظرات در سالهای اخیر بود. بهترین از جهت رعایت آداب و اخلاق سیاست ورزی و فنی ترین از جهت رعایت آداب مناظره. این نشان دهنده ی رشد اجتماعی است، هم در میان سیاست ورزان و هم عموم جامعه. ۲. در دوره های قبل، یافتن دوگانه و نقطه ی اختلاف اصلی که بتوان بر اساس آن نامزدها را قضاوت کرد، خیلی راحت تر بود. دوگانه ی تقدم سیاست خارجی بر داخلی و عکس آن ، دوگانه ی رفع تحریم یا پافشاری بر سیاست هسته ای، دوگانه ی عدالت یا توسعه و.... همین بود که فهم مناظره ها و انتخاب را راحت تر می کرد. اما مناظره ی دیشب به روشنی فاقد این ویژگی بود؛ یعنی دوگانه و نقطه ی اختلاف نامزدها به وضوح آشکار نبود. (تحلیل ها را هم که از دیشب تابحال نگاه می کنم، بیشتر ناظر به صورت مناظره است و نهایتا غلبه ی گفتمانی یکی بر دیگری، کمتر دیدم کسانی نگاه اقتصادی نامزدها را تحلیل کنند و تحلیل ها عموما دور همین کلیات می چرخد.) علت هم چند چیز است: شرایط نسبت به دوره های قبل تا حد زیادی تغییر کرده، گفتمان مقاومت در دوران آیت الله رئیسی تا حد زیادی بالا آمده و خودش را ثابت کرده و شرایط را در بسیاری از حوزه ها تغییر داده (مانند فروش نفت و افزایش سرمایه گذاری خارجی و....) ، در عین حال هم تحریم ها باقی است و هم در بسیاری مسائل اقتصادی هنوز توفیق خاصی حاصل نشده (مانند تورم و کنترل نرخ ارز و....) گفت و گوهای نامزدها در شب گذشته نیز، ملغمه ای بود از گزاره های اقتصادی و سیاست داخلی و خارجی و حتی فرهنگ (که مورد اشاره ی آقای پور محمدی بود.) این همه نشان می دهد که شرایط نسبت به دوره های قبل کمی پیچیده تر شده. این شرایط و این نوع گفت و گو جامعه را در تصمیم گیری دچار مشکل می کند. ۳. ما برای رشد اجتماعی از طریق فعالیت های سیاسی و اجتماعی، نیازمند تنزل مفاهیم تخصصی در حد زبان کف جامعه هستیم؛ زبان عموم نامزدها در شب گذشته، چیز قابل توجهی برای عموم مردم نداشت و آنان حرف نامزدها را عموما بر اساس ذهنیتی که از آنان دارند فهم می کنند. رجوع به عقبه های فکری افراد و جریانات سیاسی کمک مهمی است در فهم حرفهای امروزین آقایان. ۴. با اینهمه به گمانم دوگانه ی پنهان و خوابیده در کلمات نامزدها، همان دوگانه ی دوره ی قبل است: در حالیکه در نگاه عده ای هنوز هم حل مسئله با آنچه ی که جهان می نامند اولویت اول است، برخی دیگر راه حل را در احیای ظرفیت ها و استعدادهای درونی و داخلی می دانند. این همان دوگانه ی دوره های قبل است. در میان گروه دوم نیز برخی این ادعا را به آمار و ارقام و طرح ها مستند می کنند(جلیلی) و برخی به تجربیات اجرایی گذشته شان یا تجربه ی دولت آقای رئیسی( قالیباف و قاضی زاده) روشن کردن این فضا و این ساختار برای مردم خیلی مهم است. ۵. از تاکیدات آقا بر پرکاری و خستگی ناپذیری و داشتن روحیه ی انقلابی و..... تقریبا در می آید که دنبال کدام خط فکری و عملی باید برویم. سابقه ی افراد در مسئولیت های گذشته شان روشن می کند که چگونه فکر می کنند و چقدر مرد این راه هستند. ۵. فارغ از دوگانه ی جلیلی-قالیباف ی که بچه های انقلابی را دو دسته کرده و برنامه های این دو بزرگوار، به گمانم آنچه برای رئیس جمهور اولویت دارد، توان اجرای آن برنامه ها از طریق اقناع عمومی و همراه کردن افراد است، و الا بهترین برنامه ها هم بر زمین می ماند. این مسئله روحیه و شخصیت خاصی را می طلبد غیر از شخصیت مدیریتی. چنانکه قبلا در یادداشتی ذکر کرده بودم، آقای قالیباف این توانایی را در انجام پروژه‌های عظیم به اثبات رسانده است و کارهایی را به سرانجام رسانده که جز با همراه کردن هزاران مدیر و مهندس و ... امکانپذیر نبوده و این یک امتیاز فوق العاده برای یک مدیر است. ۶. بنا داشتم که از امشب در مسجد برای مردم قدری جریان شناسی سیاسی و فکری مطرح کنم که با توجه به فضای کنونی، محور آن را نمی یافتم؛ با مناظره ی دیشب احساس می کنم فضا قدری روشن شد. @taamollat
📌 وضعیت امروز 🔹امیر ع می فرماید: «فی تقلب الاحوال، تعرف احوال الرجال», در دگرگونی روزگار، احوال مردان شناخته خواهد شد. این حرف عینا درباره ی جامعه نیز صادق است. یک انقلاب و دگرگونی این چنین لازم بود تا جامعه ی ما و جبهه ی انقلابی ما بداند که هنوز به درک اجتماعی و تربیت سیاسی مطلوب نرسیده است. این انتخابات می گذرد؛ اما نخبگان و اهالی اندیشه برای تربیت سیاسی و اجتماعی و تبیین مسیر صحیح حرکت در بحرانها، باید فکری کنند. @taamollat @taamollat
📌 تجربه ی مسجد داری تا وقتی خودم مسئولیتی نداشتم از مساجد دیگر خیلی انتقاد به ذهنم می آمد و خیلی طرح و برنامه میدادم، وقتی خودم در راس مسئولیت مسجد قرار گرفتم تازه فهمیدم که چقدر دشوار و پیچیده است و بهترین ایده های و طرح ها، چقدر ساده در گردنه ی تزاحم ها و اختلافات و ناهماهنگی ها متوقف می شود. الان حرفم این است که مدیر خوب کسی نیست که فقط طرح و برنامه ی خوب داشته باشد، عدد و رقم هایی که در طرح ها ردیف می کنیم، در مقام اجرا با انبوهی از دست اندازها مواجه است. مدیر خوب کسی است که بتواند با انعطاف انبوهی از عوامل هماهنگ و ناهماهنگ را در یک راستا به خط کند و در جهت هدف به کار بیندازد. مدیر یک کلام و مدیری که نتواند با طیف های مختلف کار کند، در مقام اجرا می ماند و متوقف می شود. @modmasjed @taamollat
💐 من کُنتُ مَولاه فَهذَا عَلِیٌّ مَولاه 💐 🌸 عید غدیر، عید ولایت بر همگان مبارک 🌸 الحمدالله الذی جعلنا من المتسکین بولایة امیرالمومنین علی ابن ابیطالب و اولاده المعصومین علیهم السلام. @taamollat
📌 پریشب برای انجام کاری رفته بودم سمت ونک. برای برگشت انداختم از بزرگراه کردستان، از اونجا رفتم تو تونل نیایش و بعدش از طبقه ی بالای صدر در اومدم. اونجا هم از خروجی امام علی ع خارج شدم و از امام علی اومدم تا خونه. 📌 ساخت و ساز و پروژه های کلانی مثل تونل توحید و طبقه ی دوم صدر و ... طرح های کلانی بود که فقط کسانی که در ترافیک تهران گیر افتاده اند اهمیتش را درک می کنند. خصوصا طرحی مانند طبقه ی دوم اتوبان صدر که بدون بستن طبقه ی اول و در حالیکه در طبقه ی اول رفت و آمدها جریان داشت صورت گرفت. نیمه ی جنوبی بزرگراه امام علی ع در حالی به سر انجام رسید که قریب ۴۰۰۰ معارض (علی ما نقل) سر راه آن وجود داشت. انجام این طرح های کلان یعنی یک توان فوق العاده در اجماع و هماهنگ سازی تعداد قابل توجهی آدم و دستگاه و اداره. توانایی قالیباف در ایجاد هماهنگی بین حجم بالایی از نیرو واقعا منحصر بفرد است. شنیدم که جایی گفته بود: سالهاست که نماز صبحم را در منزل نخوانده ام. این یعنی کارآمدی، یعنی شب و روز نشناختن! @taamollat
خب این از خبر اول... همچنان ادامه دارد ان شاء الله... @Binesh_Rahbordi
تأملات اجتماعی
خب این از خبر اول... همچنان ادامه دارد ان شاء الله... @Binesh_Rahbordi
دفاع خوب و آبرومندانه ای کرد از آقای رییسی و نمایشی خوب و منطقی از یک رجل سیاسی معتدل. خدا حفظش کند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سردار حاجی زاده: ❌اگر باعمل به تشخیص رهبری به فردی با مدیریت اجرایی قوی رای دهیم شاهد تحول خواهیم بود. مهم مدیریت اجرایی قوی است، حضرت آقا در ۳دهه بر کارآمدی و توانایی اجرایی تاکیدکردند. ✖️در بالاترین مقام اجرایی کشور‌فردی ستادی که هندوانه‌ای‌ در بسته است مناسب نیست و جای صحیح و خطا نیست. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌امیدوارم کلام‌ سردار حاجی زاده برای برخی نشانه و حجت باشد
قابل توجه مرددین بین آقای و 🔻اقا در آخرین صحبتشون فرموده بودن اصلح سه ویژگی داره : ۱. انقلابی ۲. کارآمد ۳. توان کار داشته باشد 🔻که رهبری قبلا این ویژگی ها رو برای اقای قالیباف تصریح کرده بودن ۱. مدیر ( در حکم انتصاب به فرماندهی انتظامی ) ۲. ( دوره ریاست مجلس ) ۳. و متعهد دینی ( در حکم انتصاب به فرماندهی انتظامی ) ۴. ۱۴۰۰/۳/۶ دیدار با مجلس ۵. ۱۴۰۰/۳/۶ دیدار با مجلس ۶. ۱۴۰۰/۳/۶ دیدار با مجلس و ....... 🔻و بسیار موارد دیگر که رهبری در این چند صحبت اخیر تاکیید دارند به و بودن رئیس جمهور آینده که بارها و بارها این دو ویژگی رو برا اقای قالیباف فرمودن و بیان کردن 🔻خلاصه رهبری دقیق و ظریف دارن گرا میدن شما باید زرنگ باشید تحت تاثیر رسانه قرار نگیریم و تحلیل کنید ( دیکته بی غلط ، دیکته نانوشتست ) ( به هندوانه در بسته رای ندیهیم ، ریاست جمهوری جای آزمون و خطا نیست ) ( به کارنامه موفق رای دهیم ) ( ۲۰ منهای دو هم ۰ نمیشه ) 🔻به خاطر خون شهدا و شهید رئیسی انتخاب درست کنیم و سعی کنیم دوستان و اقوامی رو که رای نمیدن رو ترغیب به رای دادن کنیم انشاالله که خدا به مملکت امام زمان رحم کنن و فرد اصلح منتخب شوند @shoghi_59 @taamollat
اگر غم می زند سیلی ،گرانی می کند بیداد کجا حب وطن را می برد آزاد مرد از یاد!؟ گلایه بی شمار از گوش کم دارد وطن امروز نخواهد زد ولی با حنجر ابلیس ها فریاد درون هر لباس و مذهب و اندیشه ای قلبش همیشه می تپد در آرزوی میهنی آباد نه پا پس می کشد در التهاب هیچ بحرانی نه هرگز می زند دم از سکوت و قهرِ دشمن شاد جدا از حزب بازی ها و مشق و نسخه پیچی ها برای عزت ایران همیشه رای خواهد داد... 📜 @sheraneh_eitaa
📌بنده به شخصه قالیباف را مجموعی از نقاط مثبت و منفی می دانم که معتقدم در نهایت و در شرایط فعلی نقاط مثبت او بر منفی اش می چربد. ضمن اینکه بسیاری از نقد ها را به او وارد نمی دانم. از جمله اینکه او را در انقلابی گری کم رمق می دانند. بله او خیلی اهل شعار نیست که دلمان را گرم کند، اما خب سابقه اش نشانگر باور انقلابی اوست. می گویند حاشیه اش عده ای فلان و بهمان. این نقد را وارد می دانم، اما کدام رییس و مدیری است که در حاشیه اش چنین حلقه ای شکل نگیرد، اما مطمئنم که او توان مدیریت این را هم دارد و .... . سوابق مدیریتی او گواه این ادعاست. بعلاوه ی انبوهی از نقاط مثبت مدیریتی و اجرایی که در یادداشت بالا گفته امد و حاجت به تکرار نیست. اما در مورد برادر عزیز آقای جلیلی برای نقد ایشان، جز برنامه ها و عدد و رقم ها و تسلط خیره کننده اش بر وضعیت کشور، هیچ چیز دیگری در دستم نیست. واقعا نمی دانم او در میدان هم قدرت اجرا و هندل کردن این برنامه ها را دارد یا خیر. خودم الان امام جماعت یک مسجد و مجتمع فرهنگی هستم و بخوبی درک می کنم که بهترین و دقیقترین برنامه ها روی کاغذ، الزاما با آنچه در عمل از آب در می آید یکسان نیست. مدیریت صفحه ی صاف نیست، هزار چم و خم دارد که مدیر باید با انعطاف و توافق جمعی از آنها گذر کند. مدیریت میدان تزاحم ها و تداخل ها و خیانت ها و کج فهمی هاست که مانند قارچ سر راه برنامه سبز می شوند. هیچ سابقه ی اجرایی ازین بزرگوار ندارم که بخواهم با آن ایشان را ارزیابی کنم، علاوه بر اینکه گفتارشان هم طوری‌ست که گویی توافق و هماهنگی با دیگران برایشان راحت نیست. انکارشان نمی کنم و درباره ی ایشان هیچ نظر سلبی ندارم، فقط می گویم: نمی دانم، یعنی هیچ کس نمی داند، که ازین شخصیت و آن برنامه ها چه از آب در خواهد آمد. قلب ها به دست خداست و مقلب القلوب اوست. انشالله خودش قلب ها را سمت رضای خودش راهبری می کند. اللهم وفقنا لما تحب و ترضی، واجعل عواقب امورنا خیرا، و لا تسلط علینا من لا یرحمنا، و لا تجعل الدنیا اکبر همنا. آمین یا رب العالمین. 🌷 @taamollat
📌 انتخابات و وضعیت اجتماعی ما 🔹نتیجه ی این انتخابات هرچه باشد، این انتخابات لایه های پنهان و نادیده ی اوضاع اجتماعی کنونی را عیان کرد. این انتخابات، میزان مشارکت و نتایج آن نشان داد که اقبال و محبوبیت گسترده ی شهید رئیسی، تشییع تاریخی او، تجربه ی دولت کارگزاران و اصلاحات، کارنامه ی قالیباف و برنامه های جلیلی و....همگی نمودهای های جامعه ی کنونی هستند، اما بود و حقیقت ذهنیت ایران کنونی جای دیگر و چیز دیگری است. نمی گویم که در تقابل مسیر طی شده است، اما این انتخابات نشان داد، واقعیت جامعه آن چه که ما تصور می کنیم نیست. مدیریت و راهبری جامعه قطعا نیازمند شناخت ذهنیات جامعه و همچنین عوامل اثرگذار بر آن ذهنیت است. وضعیت امروز جامعه باید فراتر از گرایش به این یا آن جریان تحلیل شود، این قطعی است، اما چگونه و با چه روشی؟ آیا آمار ها برای شناخت کافی است؟ آیا باید به ذهنیات رجوع کرد؟ آیا باید تاریخ را دخالت داد؟ این، بار بر زمین مانده ی جریان فکری انقلاب اسلامی است. در این باره نوشتن خواهم کردن انشالله @taamollat
📌جریان شناسی در مسجد 🔹بیش از یک هفته است که در مسجد داریم جریان شناسی فکری و سیاسی می گوییم. همین قدر بگویم که متاسفانه بر اثر کم کاری ما، مردم حتی تفاوت جریانات انقلابی با جریان اصلاحات و کارگزاران را بدرستی نمی دانند. نتیجه آنست که در انتخاباتها، با قدرت بیان و خوش صحبتی نامزدها و وعده هایشان جذب یا دفع می شوند. مع الاسف فضای سیاسی خام تر از آن چیزیست که فکر می کنیم. سیاستمداران هم این را خوب می دانند و همینطور توده ها را بازی می دهند. فردا شب در مسجد می خواهم گزارشی بدهم از کتاب «تاریخ تحولات اجتماعی ایران» نوشته ی جان فوران که به سفارش سازمان سیا تحقیق شده. خصوصا با تاکید بر بخش آخر کتاب که از بعضی اشخاص بعنوان افراد مطلوب برای آمریکا نام می‌برد. بحث جالبی خواهد شد انشالله. @taamollat
این چند شب در مسجد داریم جریان شناسی فکری و سیاسی می گوییم. دیشب و امشب کتاب جان فوران (تاریخ تحولات اجتماعی ایران) که به سفارش سازمان سیا تحقیق شده و از زمان صفویه تا دهه ی هفتاد را تحلیل کرده، را معرفی کردیم و مخصوصا آن جایی را که از هاشمی اسم میبرد و او را نماد روحانیون غرب گرا معرفی می کند را از رو‌خواندیم. کشاندن بحث های سیاسی به این لایه های فکری و اجتماعی مردم را قدری از التهاب سیاسی دور می کند و به آنها فرصت فکر کردن و قضاوت می دهد. چندان هم به انتخابات ربطش ندادیم، فقط خط فکری را معرفی کردیم. مردم خودشان می گیرند. بازخوردهایش خیلی خوب بود. @taamollat
📌تربیت اجتماعی، بصیرت آفرینی سیاسی در مسجد 🔹 چند سالی هست که به این نتیجه رسیده ام که تبلیغ انتخاباتی و راهنمایی سیاسی، نباید به شب انتخابات منحصر باشد، آموزشی که عمق نداشته باشد، به همان سرعت هم زائل می شود. از همین رو در طول سال، شب هایی را برای بیان تاریخ و مرور حوادث سیاسی و اجتماعی و تاریخی قرار داده ایم. در این چند شب منتهی به انتخابات نیز، فراتر از طرفداری از نامزد ها بیشتر به بیان تاریخ احزاب و جریان ها و همچنین عقبه های فکری آنان در باب سیاست و اقتصاد و فرهنگ و آموزش و.... پرداختیم. برای مرور باورهای فکری جریان انقلابی اصیل، در آثار امام و آقا و شهید مطهری و.... بقدر کافی کد و مطلب داریم و عمدتاً هم همان ها را مرور و بحث می کنیم. مخصوصا سخنرانی های آقا در طول سال را حتما شب و پس از انتشار رسمی مرور و شرحی داریم. اما درباره ی جریانات دیگر مانند اصلاح طلبان، منبع عمده رجوع و شرح مقالات و کتاب های خود آنان و از جمله کتابهای جریان شناسی سیاسی و تاریخی است. دیشب که گذشت، کتاب «جمهوریت، افسون زدایی از قدرت» مشتمل بر یادداشت های آقای سعید حجاریان را به مسجد بردم و به مردم نشان دادم. و گفتم که منظور از «افسون زدایی از قدرت» زدودن هر امر غیر مادی مانند افسانه، اسطوره، وحی و حتی گاهی عقل از دامن قدرت و نشان عینیت و واقعیت مادی بجای آن است. یعنی در واقع برای یک اصلاح طلب اموری چون نصرت الهی، کمال جامعه، ولایت و.... در امر قدرت سیاسی کاملا بی معناست، چون از قبیل افسانه و اسطوره است، در مقابل برای او قدرت مادی و نظامی، اعداد و ارقام و..... معنادار است؛ چون واقعیت عینی و مادی دارد و می تواند آن را ببیند. این عقبه ی فکری اصلاح طلبان است. همان لحظه برای مردم سوال ایجاد شد که پس چرا فلانی در مناظرات اینقدر آیه و حدیث می‌خواند ؟ 🤔😳 مرور تاریخ و جریان شناسی فکری برای مردم خیلی جذاب و در تربیت سیاسی و اجتماعی بسیار اثرگذار است. مردمی که تاریخ اندیشه ها را بدانند فریب بازی های سیاسی را نمی خورند و راهبری چنین جامعه ای در ایام انتخابات کار دشواری نیست. باید ادامه داد. @modmasjed @taamollat
📌یادداشت فرزندم پس از چند هفته تجربه ی شور انتخاباتی در خانه و مسجد و مدرسه، امشب پس از شرکت در برنامه تبلیغاتی دکتر جلیلی در مصلی.👇👇👇 بجان خودم من هیچ کمکی به او نکرده ام و اصلا این یادداشت را بدون اطلاع من نوشته😂 رحمت خدا بر امام عزیز، خودآگاهی و فراتر بردن فکر جوانان از افق های تنگ مادی و اندیشیدن به خود و تاریخ و سیاست فهمی، مهمترین هنر او بود. اینها بچه های نسل پنج و شش و هفت امامند و ضرب دست امام ره هنوز ادامه دارد.