📌
🔹چند روز قبل از فاطمیه ی دوم آقایی به مسجد مراجعه کرد و گفت برای این ایام می خواهیم تعزیه اجرا کنیم و...
چند سوال که از او پرسیدم این گمان که نمایش شان در فضای لعن خلفا و تکفیر اهل سنت است تقویت شد و او هم که فهمید ما متوجه شده ایم رفت و دیگر نیامد.
غیر از این حالت که تازگیها به مساجد مراجعه می کنند و یک چیز می گویند اما چیز دیگری اجرا می کنند، این مطلب برایم جلب توجه می کرد که این رویه های تکفیر و تفرقه در میان طیفی از مذهبی های جامعه ی ما در حال گسترش است.
یکی از اساتید می گفت در کلاس پسر پایه ششمی ام در قم غیر از پسر من بقیه ۳۹ نفر دیگر اهل سنت را کافر می دانند و....
اینها همه خلاف آن عقلانیتی است که خود اهل بیت به ما یاد داده اند.
📌 تربیت عمومی
🔹تربیت فردی و اجتماعی دوره ی خاصی دارد و اگر دوره اش بگذرد و افراد تربیت نشوند، یا دیگر تربیت پذیر نیستند و یا تربیت آنها بسیار پرهزینه است و تضمینی هم به استمرار و پایداری آن نیست.
قبلا نوشته بودم که بر اثر نبودن مربیان تربیتی و کم توجهی پدر و مادرها، طبقه ایدز مسجد پدید آمده و مستقر شده اند که در عین اینکه هنوز در آوان نوجوانی قرار دارند، اما رفتارهای بسیار زننده ای بروز می دهند، مطلقا ساختارپذیر نیستند، اختیار رفتار خودشان را ندارند و ....
پریشب بعلت بیماری و غیبت مربی شان، برنامه ی فوتبالشان لغو شد، دیشب سر خود به مربی زنگ زده اند و گفته اند فلانی (یعنی بنده) گفته که امشب بجای دیشب تشریف بیاورید برای جبران دیشب.
شب گذشته مربی خودش را به مسجد رساند و گفت شما چنین چیزی گفتید، گفتم نه! بچه ها از طرف خودشان زنگ زده اند. خیلی ناراحت و عصبانی شد و.... .
مسجد هم که می آیند تا مجبور نشوند نماز نمی خوانند، بلکه ته مسجد می نشینند و با گوشی بازی می کنند و وسطش هم بنگ و لگد و دعوا و....
چه باید کرد؟
📌 مسجد در قدم اول جایی برای تربیت است، آنهم تربیت اجتماعی و نه تربیت فردی.
هر نگاهی غیر از این بر فضای مسجد حاکم شود، آن را از مسیر اصلی اش خارج کرده.
در مسجد باید یاد بگیریم که متواضع باشیم، هوای نفس را کنار بگذاریم و خداخواه شویم، با خلق مهربان باشیم و حقوق دیگران را رعایت کنیم .
اگر مسجد را جایی ببینیم برای اظهار فضل و خودنمایی و قدرت طلبی، با دست خودمان از همین مسجد راهی به سوی جهنم گشوده ایم.
📌 آهسته و پیوسته
🔹به لطف خدا کارهای مسجد آهسته اهسته، اما پیوسته دارد پیش می رود.
هر هفته که می گذرد ریزش هایی داریم و عده ای بخاطر اینکه بهر دلیل به خواستهشان توجه نشده یا .... فاصله می گیرند و عده ای دیگر جلو می آیند.
پیگیری کارها و دلجویی مستمر از افراد مفید برای مجموعه یکی از رمزهای مدیریت مجموعه های انسانی است.
اینگونه افراد مفید و مخلص واقعی خودشان را نشان می دهند و کم کم سر جایشان سفت می شوند.
ساختن یک مجموعه ی انسانی (سازمان، مدرسه، مسجد، شهر یا کشور) بیش از پول و امکانات صبر می خواهد.
📌 این، یکی از واقعیات مسلم زندگی اجتماعی است که افراد و طبقات ، اساسا قابل حذف نیستند و اگر مدتی سرکوب یا عقب رانده شوند دوباره باز می گردند. در نتیجه تنها راه مواجهه با آنها مدیریت کردن آنهاست.
درباره ی مدل فکری و عملی بچه های بسیج در مسجد نکاتی به ذهنم می رسید، اما تا بحال جایی بر زبان نیاورده بودم، تا اینکه یکی از بچه های قدیمی جنگ که سالها با این بچه ها حشر و نشر داشت همان حرف ها را بلند بر زبان اورد
📌 اعتکاف ۰۳
🔹در اعتکاف امسال، تا این لحظه حاشیه و حادثه خیلی داشته ایم، اما به عنایت امام عصر ع، مثل کشتی ای که در اقیانوس دارد آب را می شکافد، داریم آرام آرام پیش می رویم.
برای به نتیجه رسیدن یک کار فرهنگی، بعد از توکل و سپردن کارها به صاحب اصلی اش، صبر و سعه ی صدر و داشتن چشم انداز و هدف روشن شروط اصلی است.
علاوه بر اینها برای به نتیجه رسیدن کار فرهنگی و برپا شدن یک قرارگاه، واقعا باید وقت گذاشت و از خود و خیلی چیزهای دیگر گذشت. بدون اینها نمی شود.
در این چند روز که با این بچه ها بودیم به این نتیجه رسیدم که بهترین راه برای تربیت، نه کلاس و آموزش و نصیحت، که زندگی کردن با متربی است.
حرف و کلاس و موعظه زمانی اثر می کند که مربی کنار متربی زندگی کند و بالا و پایین برود.
الان که اعتکاف از نیمه گذشته و رو به پایان است، تازه داریم با بچه ها رفیق می شویم و دارند کم کم انس می گیرند.
انشالله بتوانیم به مدد پدر مهربانمان ، این بچه ها را به نقطه ی مطلوبی برسانیم.
@modmasjed
از مدیریت مسجد, تا مدیریت اجتماع
📌 اعتکاف ۰۳ 🔹در اعتکاف امسال، تا این لحظه حاشیه و حادثه خیلی داشته ایم، اما به عنایت امام عصر ع، مث
📌اعتکاف ۰۳ (۲)
🔹چند نکته درباره ی چشم انداز اعتکاف::
۱. بچه های این دوره از نظر صفای باطن و قوت معنوی از نسل های گذشته هیچ کمتر ندارند و چه بسا آمادگی معنویشان بیشتر است .
بچه های خیلی اهل عبادت نیستند، انتظاری هم نیست، اما وقتی از عالم معنا، عروج روح، تفکر، صفای باطن و.... صحبت می شود، به راحتی می گیرند و سر می کشند.
اما مسئله ی عمده ای که بسیار مشهود است آنکه چنین ظرفیت هایی در وجود اینها غالبا دست نخورده باقی مانده و اینها غالبا دوران طلایی تربیتشان، یعنی دهه ی اول را بدون برنامه و جهت گیری سپری کرده اند.
با پدر و مادرها که صحبت می کنیم، اگرچه خیلی دغدغه و نگرانی دارند، اما غالبا دیدگاه مشخصی درباره ی تربیت ندارند.
همین وضعیت در مدارس نیز مشهود است و غالب مدارس نیز از یک برنامه تربیتی منسجم و هدفمند خالی هستند.
نتیجه ی دست خالی بودن مدرسه و خانواده، بالا آمدن نسل های پی در پی تربیت ناشده و ادامه ی همین روند بی نتیجه است.
اینکه اصلاح آموزش و پرورش و یا خانواده کار کیست. رسانه، دولت، حوزه ها ، فعلا ماری ندارم.
اما مسجد به جهت ارتباط تنگاتنگ با خانواده ها و امکان ارتباط با مساجد، بیشترین ظرفیت را برای #نهادینه_سازی_فرهنگی در اختیار دارد.
مسجد این ظرفیت دارد تا همه ی اقدامات و تلاشهای مدرسه و خانواده را هدفمند کند.
در نتیجه پیوند این سه نهاد در تربیت نسل ها و انتقال فرهنگی خیلی مهم است.
🔹بحمدلله در اعتکاف امسال مسجد، همکاری منسجم و بسیار خوبی بین خانواده ها، مدارس و مسجد صورت گرفت.
قبل از شروع رسمی خانواده ها دعوت شدند و ارتباط اولیه ای شکل گرفت و حتی از اولیای مدارس نیز برای سرکشی دعوت شد.
غیر از برنامه های پیش بینی شده برای بچه در ماه های بعد، انشالله ارتباط با خانواده ها را نیز پس از این، در قالب جلسات تربیتی یا حتی اردو ادامه خواهیم داد و امیدوارم در سالهای اینده، یک قرارگاه فرهنگی با محوریت مسجد در منطقه شکل بگیرد تا بتواند سایر ظرفیت های انسانی و فرهنگی را در منطقه فعال کند.
اللهم وفقنا لما تحب و ترضی.
#اعتکاف
#نهادینه_سازی_فرهنگی
@modmasjed
✍بارش های الهی را دریابیم
عجیب است!
هر سال که می گذرد بارشهای طبیعی کاهش پیدا می کند ولی برحجم بارانهای تربیتی افزوده میشود.
دنیا جای عجیبی است، هرچه بر ترک فعلهای ما افزوده میشود خدا فعالتر میشود تا حجت را بر ما تمام کند که نگوییم این نسل از دست رفت. نگوییم با یک نسل منقطع از معنویت سروکار داریم.
هرچه ما بیشتر به میز می.چسبیم بچهها محکمتر به (خدای) عزیز...
دوست داشتم تصویر بچههای حلقهزده به دور خودم در اعتکاف را منتشر کنم.
با خودم گفتم، تو حق نداری با بارشهای الهی پز بدهی! تو حق نداری با ثمرات انقلاب، خون شهدا و زحمات مخلصین خودت را ثابت کنی.
مگر نشنیدهای "يُحِبُّونَ أَنْ يُحْمَدُوا بِمَا لَمْ يَفْعَلُوا ..."
گمان مبر آنها که دوست دارند در برابر کار (نیکی) که انجام ندادهاند مورد ستایش قرار گیرند، از عذاب برکنارند! بلکه برای آنها، عذاب دردناکی است.
امروز روز پز دادن نیست، روز پاسخ دادن است. این سیل مشتاق نوجوان فردای اعتکاف کجا می رود؟!
باید خون گریه کرد برای
مسجدهای تعطیل،
مسجدهای بن بست،
مسجدهای تحت اشغال،
مسجدهای بی امام،
و امامهای بی پشتیبان
این نسل آمد تا بگوید ما هستیم تو و امثال تو نیستید.
این نسل آمد تا بگوید روز قیامت از شما شکایت میکنیم که ما را در گوشه خانه با فضای مجازی رها کردید.
آمد تا بگوید "من یرتد منکم عن دینه..." خدا معطل نمیماند و این انقلاب را به دست این بچهها به قله می.رساند.
ضمنا قدردان مساجد فعال هستیم...
🆔@Khezri_ir
📌گزارش بیرونی
🔹برای ایام اعتکاف روحانی بزرگواری را که تخصصش کار با نوجوانان بود، دعوت کردیم. ایشان دو جلسه برای سخنرانی به مسجد و میان معتکفین آمد.
امشب ایشان را دیدم و بازخورد جلسه را از ایشان خواستم .
بدون تعارف تعجبش را از رفتار و ادبیات گفتاری بعضی مربیان بازگو کرد.
گفتم می دانم، اما جز اینها کسی را ندارم، یارانم در گاهواره اند. خندید.
ولی واقعیت همین است.
در بعضی محیط ها باید از صفر و زیر صفر شروع کرد و ما به مدد الهی شروع کرده ایم، از زیر صفر
📌ابعاد تربیتی اعتکاف
🔹اعتکاف بصورت طبیعی با پیش کشیدن برخی زمینه های زندگی جمعی در شرایط خاص، نوعی تمرین مدیریت زندگی و زمان در شرایط خاص است؛ به شرطی که مربی خود چنین نگاهی داشته و بتواند برخی ظرفیت ها را فعال کند.
معلوم است که بچه ها همه ی اوقات بیداری شأن در اعتکاف را به عبادت نمی گذارنند، بزرگترها هم. بلکه نوعا از اوقات خالی و بدون برنامه ی اعتکاف برای انجام کارهایی که در بیرون دارند و بر خلاف فضای اعتکاف نیست استفاده می کنند، البته در اعتکاف های نوجوانان میل به بازی فعال می شود.
علاوه بر این محدودیت فضا و امکانات که به طور طبیعی در این فضاها ها هست، زمینه های دیگری برای تمرین زندگی در شرایط خاص است و مربیان باید مهارت های مدیریت این شرایط را به بچه ها گوشزد کنند.
اما فوق همه ی اینها، زیست مشترک مربی با متربیان است.
در میان روش های تربیتی، از قبیل بازی، کلاس، موعظه و.... گمان نمی کنم هیچ روشی به اندازه ی زیست مشترک مربی و متربی اثرگذار و پایدار باشد.
نحوه ی مدیریت زمان مربی، سبک غذا خوردن و خوابیدن و صحبت کردن، مدیریت مراجعه به شبکه های اجتماعی، ارتباط با خانواده، نحوه ی پوشش و آراستگی و ... هیچ کدام از نگاه پیدا و پنهان متربیان مخفی نمی ماند و همین برای اثرگذاری بر آنان کافی است.
فقط مهم است که مربیان با بچه ها زندگی کنند، بقیه ی کارها خودش روی روال می افتد.
اعتکاف یک فرصت بی نظیر برای این زیست مشترک است.
#اعتکاف
#نهادینه_سازی_فرهنگی
#تربیت_اجتماعی
*تصویر بالا مربوط به اعتکافی در اطراف مشهد است.
@modmasjed