eitaa logo
تأملات اجتماعی
172 دنبال‌کننده
267 عکس
86 ویدیو
7 فایل
محمدرضا کرباسچی دانش آموخته ی حوزه ی علمیه ی قم کارشناس ارشد فلسفه ی علوم اجتماعی @mrkarbs
مشاهده در ایتا
دانلود
تأملات اجتماعی
📌 پیرامون این نگاه ره بر انقلاب نکاتی به ذهنم خطور کرد که امشب قلمی کردم. عسی ان ینفعکم:
تأملات اجتماعی
📌تحلیلی بر زمینه های قرآنی، فلسفی و تاریخی نگاه اجتماعی رهبر انقلاب 1. یکی از بحث های قدیمی در حوزه ی تاریخ و فلسفه ی تاریخ، بحث از نیروهای پیش برنده ی تاریخ است. در آنجا از این بحث می شود که آیا اراده ی انسانی در حرکت کلی تاریخ تاثیر دارد؟ و اگر تاثیر دارد، اراده ی چه کسانی یا کدام طبقه تعیین کننده ی مسیر این حرکت است؟ پدیده های تاریخی را چه کسانی شکل می دهند؟ بخش مهمی از مباحث فلسفه ی تاریخ استاد مطهری در حدود شصت سال پیش مربوط به همین بحث است. 2. به جهت پیوستگی مسائل جامعه و تاریخ، این مسئله درباره ی جامعه نیز قابل طرح است. در اینصورت سوال اصلی این خواهد بود که نیروهای اصلی پیشران جامعه کدام نیروها هستند؟ کدام نیروها هستند که عملشان شکل دهنده ی فرم جامعه است و اثر پایداری برجای می گذارد؟ کدام نیروها، افراد یا طبقات اجتماعی هستند که شکل دهنده ی ساختار اجتماع هستند؟ 3. این بحث از جهتی با مبحث کلامی حق و باطل و از سوی دیگر با بحث جامعه شناختی نیروهای اجتماعی پیوند دارد. در بحث حق و باطل از میزان قوت و دوام هر یک از قوای حق و باطل در هستی بحث می شود. (استاد مطهری در این باب نیز مطالب زیادی دارند) 4. در دهه های اخیر رهبر انقلاب نتایج این مسئله را در تحلیل مسائل اجتماعی بکارگرفته اند و از آن استنتاجاتی حاصل کرده اند. در حالیکه از اوان انقلاب مصادیق علنی گناه (مانند بدحجابی و بی حجابی و...) در مرکز توجهات فرهنگی و ملاک ارزیابی فرهنگ عمومی قلمداد می شد، رهبر انقلاب علی رغم توجه دادن به رواج معاصی(مانند تهاجم فرهنگی در دهه هفتاد)، اما هیچ گاه افراد گناهکار را جریان اصلی و پیشران جامعه قلمداد نکردند. بلکه نیروهای اصلی در پیشروی و جریان سازی را نیروهای جریان حق معرفی کردند. در هر حادثه مانند تشییع شهدا، شهادت شهید حججی، شهادت آتش نشانان در حادثه پلاسکو و... تمام این موارد را نمونه هایی ظاهر شده از ایمان درونی مردم تلقی کردند. در جایی دیگر نیز فتح الفتوح امام را نه انقلاب اسلامی، و نه... که "تربیت جوانان مومن و انقلابی" دانستند. از نگاه ره بر انقلاب آن نیروی اصلی که در حال عمل و شکل دهنده ی ساخت اجتماعی است، و عملش به مصداق حق می ماند و مدام بار می دهد همین جوانها هستند. 5. نکته ی پایانی این نوشتار آیه ای از قرآن کریم در تایید این دیدگاه است؛ آنجا که خطاب به رسول خدا می فرماید: فلا یغررک تقلبهم فی البلاد... . (غافر،4) گویی رفت و آمد کفار در شهرها و قدرت نمایی آنها، رسول خدا را متاثر کرده بود؛ قرآن کریم خطاب به رسول خدا می فرماید: رفت و آمد و قدرت نمایی آنها تو را فریب ندهد، آن نیروها و قدرت های اصلی اینها نیستند، کار بدست دیگریست. 6. تفاوت عمده ره بر انقلاب، تطابق نگاه ایشان با منطق قرآنی و میراث دینی و حکمی و اشراب آن در تحلیل مسائل اجتماعی است. این نگاه را باید شناخت، فهمید، و به مردم رسانید. @taamollat
💢 هم‌اکنون؛ سایت KHAMENEI.IR ✍ رهبر انقلاب در پیام به نشست انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا با تأکید بر مسئولیت ویژه نخبگان و زبدگان ملت 🔻 رویدادهای سیاسی و نظامی این روزها، بخشی از پیچ تاریخی جهان است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میلاد یگانه منجی عالم بشریت، حضرت حجت بن الحسن علیه السلام مبارک باد.🌷🌷🌷
📌 از عقل واجتهاد تا حکمت عملی و تمدن اسلامی 🔹استاد شهید مطهری در مقاله ی وزین "حق عقل در اجتهاد" از رهگذر بررسی جایگاه عقل در فرایند اجتهاد و نسبت آن با تعالیم وحیانی، به آسیب شناسی علل انحطاط در جوامع اسلامی می پردازد. ایشان می گوید سیطره تفکر اشاعره در نفی حسن و قبح به عنوان بخشی از واقعیات عالم، و به تبع آن انکار توان عقل در شناخت آن ، به بی توجهی به حقوق طبیعی و احکام اجتماعی اسلام منجر گردیده و علاوه بر ناشناخته ماندن بسیاری از حقایق دینی، موجب انحطاط امت اسلامی گردید. از نگاه ایشان احکام تشریعی اسلام -که مصداقی از حکمت عملی است- دارای مصالح و مفاسد واقعی است که عقل توان شناخت و معرفی آنها را دارد. دانشمندان جهان غرب این مسئله را پی گرفته و با مبانی چون حقوق طبیعی و... به ساخت نظامات اجتماعی و انسانی اقدام کرده و تمدن غرب را بپا کردند. اما علمای مسلمان با نگاه سوفسطایی به علم و معرفت و انکار "حقایق" تشریعی، از تولید نظامات اجتماعی بر اساس اصول حکمت عملی بازماندند و در نتیجه امت اسلامی یا درجازد و یا به قهقرا رفت. بر این اساس یکی از مبانی لازم و قطعی برای ساخت جامعه و تمدن اسلامی بها دادن به "حکمت عملی" و ساخت جامعه بر اساس آنست. @taamollat
📌اینجا در تهران و احتمالا در خیلی جاهای دیگر فضای ذهنی و قلبی مردم خوب نیست. حس نا امیدی و ناکامی در مسائل زندگی، افق های معنوی را هم کور کرده و ناخودآگاه با سست کردن جای پا، افراد را به انسانهایی بی هویت و سرگردان باری به هر جهت تبدیل کرده. گویی شکست ها و عقب افتادگیهای اقتصادی دهه اخیر بخشی از جامعه را به این نتیجه رسانده که باری به هر جهت زندگی کند و دیگر هیچ چیز برایش مهم نباشد. ثروتمندان و تحصیل کرده ها به نوعی و طبقات ضعیف تر اجتماع نیز به این بی هویتی تن داده و آن را پذیرفته اند. در میان دود متراکم یاس تنها عده ی قلیلی از طلبه ها و مومنین قابل مشاهده اند که هنوز سنگر را ترک نکرده و مبارزه می کنند. این وضعیت جدید اجتماعی نه تنها عجیب نیست بلکه کاملا مورد انتظار بوده است. نمی خواهم شعار بدهم، اما نقش آفرینی طلبه ها و روحانیون برای همین زمانهاست که هویت واقعی مردم را به یادشان بیاورند و آنها را از بی هویتی و سرگردانی -که قطعا شاخه ای از شرک خفی است- نجات دهند. @taamollat
◾️ مظلومیت و غربت برای بانوی باشکوه اسلام! 👈 گزیده‌ای از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران همایش بزرگداشت حضرت خدیجه (سلام‌الله‌علیها) به‌تاریخ ۱۳۹۵/۲/۲۰ 🍃 شرافت بر دیگر همسران ... جناب خدیجه(س) حقیقتاً مظلوم است؛ به‌خاطر اینکه شرف همسری پیامبر درباره ایشان دارای ارزش مضاعف است. دیگران مشرّف به شرف همسری پیغمبر شدند؛ لکن رنج‌هایی را که پیغمبر در عمده زمان رسالت به آنها مبتلا بودند، [دیگر همسران] این رنج‌ها را ندیدند، ده سال در مدینه بود، عزت بود، احترام بود و زندگی راحت نسبت به آن دوره بود.   🔺 جناب خدیجه دوران رنج و سختی‌های پیغمبر را تحمل کرد. اولا نفس ایمان‌آوردن به پیغمبر که اولین کسی که ایمان آورد امیرالمؤمنین و حضرت خدیجه بودند؛ خود این یک امتیاز بزرگ و یک ارزش بسیار بالا است، آسان نیست عبور کردن و صرف‌نظر کردن از عقایدی که انسان‌ها با آنها سال‌های متمادی زندگی کرده، آسان نیست. برای ما چنین چیزی پیش نیامده تا بدانیم چقدر مشکل است. 🍃 انفاق قبل الفتح ... حالا شما ثروت را می‌فرمایید، این یک کلمه به زبان آسان است، دادن پول کاری است کسانی که پول دارند می‌توانند پولی را مصرف و خرج کنند؛ اما اینکه انسان از همه‌ی زندگی راحت خارج شود و همه‌ی پول را مصرف کند و همه‌ی ثروت را صرف کند، کار یک‌ذره و دوذره نیست. 🔺 ... این بزرگوار این امتیاز را دارد [که] از همه‌ی اموال خودش خارج شد و همه را صرف کرد در راه ترویج اسلام و تقویت پیغمبر، بعد هم دچار آن سختی و مشکلات طاقت‌فرسا شد که یکی مسأله شعب‌ابی‌طالب بود که سه سال آنجا بودند و سختی‌هایی که این بزرگوار متحمّل شد. این ایمان را محکم نگه داشت. 🔹 قرآن درباره‌ی کسانی که قبل از فتح و بعد از فتح انفاق می کنند« لَا يَسْتَوِي مِنكُم مَّنْ أَنفَقَ مِن قَبْلِ الْفَتْحِ وَقَاتَلَ» این قبل الفتح یعنی فتح مکه این قبل از فتح مدینه است یعنی قبل از آنی که مدینه ای در اختیار پیغمبر قرار بگیرد و زندگی راحت، حکومت و قدرتی در اختیار آن بزرگوار باشد، در حال نهایت شدّت ایشان انفاق کرد هم مالشان را، هم جانشان را و هم راحتی شان را، این ها واقعا فضائل مهمی است. 🍃 مظلومیت و غربت اینها مغفولٌ‌عنه مانده و حضرت مظلومه است. این بزرگوار واقعا مظلومه است. تعبیر کردند که غریب هستند؛ واقعا همین‌جور است؛ واقعا جناب خدیجه(س) غریب هستند. 🍃 مادر دوازده امام؛ نه یازده! حالا شما می‌گویید مادر یازده امام، اما در واقع مادر دوازده امام است؛ ایشان مادر امیرالمؤمنین هم هست، ایشان امیرالمؤمنین را در دامان خودش، آغوش خودش و زندگی خودش پرورش داده است تا چند سالگی... 🔗 https://khl.ink/f/36746 @qom_khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌شانزده نکته درباره ما و افغانستان 1) اهل سنت افغانستان از حنفيان اند. حنفی ها به دلايل مختلف بيشترين قرابت را از لحاظ کلامی با شيعه داشته اند. در سده های نخستين بيشتر حنفی ها يا معتزلی بودند و يا بر مذهبی نزديک به مرجيان جهمی. اين مذاهب از نقطه نظر توحيد تنزيهی به شيعه بسيار نزديکند. 2) در سده های بعدی هم حنفی ها مذهب ماتريدی را پذيرا شدند. ماتريدی ها از نقطه نظر کلامی نسبت به اشاعره به شيعه نزديکترند. خود امام ابو حنيفه از دوستداران اهل بيت بود و از برخی قيام های علويان حمايت کرد. در چند سده نخست حنفيان بيشترين ارتباط را با زيديه و شيعه امامی در بغداد داشتند. 3)در عصر سلجوقی ارتباط شيعيان امامی و حنفيان ری و جبال و عراق عجم بيش از پيش شد. به نحوی که نويسنده کتاب نقض همواره از آنان به عنوان حنفيان اهل عدل سخن می راند. علمای اماميه در سده ششم ری نزديکترين ارتباط را با حنفيان اين شهر داشتند و حنفيان مجالس منظم دهه محرم را برگزار می کردند. 4)معتزليان حنفی مذهب کتاب ها در فضائل اهل بيت نوشته اند. دليل دوم پيوند حنفی ها با شيعيان امامی زبان فارسی بود. برای قرن ها اين زبان به عنوان زبان فرهنگی و مشترک همه خراسانيان و فرارودان در مجالس وعظ و درس و حتی در نوشته های فقهی و پاسخ استفتائات فقهی از سوی حنفيان به کار می رفت. 5) بنابراين زبان فارسی به عنوان عامل پيوند ميان حنفيان خراسان و شيعيان بود. اين عامل بعدا در دوران سيطره زبان فارسی در شبه قاره و عصر امپراتوری گورکانی که مذهب حنفی مذهب غالب بود خود موجب ارتباط بيشتر شيعيان شبه قاره و حنفيان شد. 6) بنابراين حنفيان شبه قاره و بخشی از آنچه امروز افغانستان فعلی را تشکيل می دهد همراه با حنفيان منطقه غربی تر که بخشی از خراسان بزرگ را تشکيل می دادند با شيعيان و ادبيات فارسی ايران ارتباط بسيار نزديکی داشتند. 7) متأسفانه از سده هجدهم که تمايلات سلفی و وهابی در شبه قاره نفوذ کرد اين ارتباط کم رنگ شد. هم ارتباط فرهنگی با ادبيات فارسی و هم نزديکی های فکری و کلامی آنان با بخش عظيمی از حنفيان خراسان. با اين وصف تا امروز سنت کهنسال حنفی ارتباط گسست ناپذيری با زبان فارسی دارد. 8) بيشتر عالمان اصلی و مهم مذهب حنفی در طول تاريخ از خراسان بوده اند: از بلخ و بخارا و سمرقند و خوارزم و ... بسياری از کتاب های فقه و کلام و مذهب حنفيان به زبان فارسی است. حتی در کتاب های عربی حنفيان بسياری از کلمات به فارسی است. استفتائات به زبان فارسی است و پاسخ ها هم به فارسی. 9) سبب وجود زبان فارسی در نوشته های حنفيان اين بود که مخاطبان آنها در خراسان بزرگ و فرارود فارس زبان بودند و يا فارسی زبان فرهنگی و علمی آنان بود. با روند گسترش حنفی گری به سوی آناتولی و آسيای صغير همراه با مهاجرت ترکان به بخش های غربی زبان فارسی نيز بدان سو گسترش بيشتر پيدا کرد. 10) ادبيات مذهب حنفی در شام و مصر در سده های گذشته با ادبيات فقه حنفی در خراسان و فرارود نوعی گسست را نشان می دهد که دليلش هم سهم مهم زبان فارسی است در نوشته های حنفيان خراسان. مهمترين فقيهان حنفی تا سده هفتم قمری همگی با چند استثناء از خراسان بوده اند. 11) خود امام ابو حنيفه ايرانی بود و بيشتر شاگردان او از خراسان و ساير مناطق ايران بودند. ابو حنيفه حتی قرائت نماز را به زبان فارسی جايز می دانست. اساسا يکی از عوامل رشد اسلام در فرارود در سده های نخستين مذهب مرجی بود و حنفيان سهم مهمی در اين زمينه داشتند. 12) در سده های بعد هم اسلام در شرق آسيا بيشتر از طريق حنفيان گسترش پيدا کرد و زبان فارسی هم بدين ترتيب راه خود را به چين و برخی مناطق آسيای دور باز کرد. 13) بنابراين هويت افغانستان را چه از لحاظ دينی و چه از لحاظ زبانی و فرهنگی نمی توان از ايران و خراسان جدا دانست. تفکر وهابی البته مانع بزرگی است منتهی حنفيان بيش از ديگران به خوبی می دانند که مذهب امام ابوحنيفه نمی تواند پيوندی با مذهب محمد بن عبد الوهاب و سلفيان پيدا کند. 14) اسلاف وهابيت از اصحاب حديث قديم بغداد و شام بيشترين انتقادها را از امام ابوحنيفه داشته اند. در طرف مقابل اخطب خوارزم (خوارزمی) که يکی از مهمترين کتاب ها را در فضائل ابو حنيفه نوشته خود نويسنده دو کتاب مهم يکی در فضائل امام علي بن ابی طالب و ديگری درباره مقتل امام حسين است. 15) بنابراين هر گونه تلاشی برای ايجاد گسست ميان ايران و افغانستان محکوم به شکست است. فرهنگ اين دو کشور فرهنگ مشترک چند هزار ساله است و فرهنگ دينی و مذهبی و زبانشان پيوندهای عميق دارد. اصلا وحدتی است در عين کثرت. 16) تفکر حنفيان و شيعيان از انديشه تکفيری سلفيان جداست. به لطف زبان فارسی، به لطف قرابت دينی و مذهبی و کلامی و به لطف "ايرانشهر" و خراسانش قرن هاست که مردمان همه اين سرزمين ها همزيستی مسالمت آميز داشته اند. https://t.me/azbarresihayetarikhi
تأملات اجتماعی
📌شانزده نکته درباره ما و افغانستان 1) اهل سنت افغانستان از حنفيان اند. حنفی ها به دلايل مختلف بيش
این مطلب از اقای انصاری محقق کلام و فرق اسلامی و بسیار مغتنم است. مسئله ی افغانستان یکی از پروژه های پژوهشی بسیار جذاب و پرنفع در حوزه ی علوم اجتماعی است، خصوصا آنکه رگه های امتدادهای فلسفی نیز در آن قابل ردیابی است. بزودی در این باره نکاتی نوشتن خواهم کردن!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ پیرامون کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم(1) 📌 امسال بمناسبت ایام ماه رمضان، موضوع بحث خود را تبیین کتاب طرح کلی قرار دادم. کتاب طرح کلی از جهت فکری و علمی و اجتماعی از چند جهت دارای اهمیت است: ◀️ اول: از جهت علمی کتاب طرح کلی با مبنا قرار دادن قرآن بعنوان پایه ی تعالیم اسلامی تلاش می کند تا چارچوب اولیه برای فهم دین را مبتنی بر متن اصلی دین اسلام ارائه نماید. به نظر می رسد که کتاب طرح کلی نه فقط یک کتاب قرآنی یا اعتقادی، بلکه کتابی مبنایی در فرایند حرکت اجتهادی دانشمند مسلمان و محقق علوم اسلامی است. در این باره سخن بسی بیشتر است. ◀️ دوم: اهمیت کتاب از بعد اجتماعی زاویه دیگری از ارزش آن را می نمایاند. در زمانه ای که جست و جوی مبنایی برای عملگرایی و مبارزه عده ای را به دام مارکسیسم کشانده بود، این مباحث در پی بستر سازی محملی برای عدالت خواهی، مبارزه و عملگرایی بر آمده از دل سنت اسلامی است. در نگاه این کتاب تمامی مفاهیم محوری قرآن کریم مانند ایمان، توحید، نبوت و ولایت، در کنار عمل و امتداد اجتماعی معنا می یابد. آنهم نه کنشگری کور و بی جهت، بلکه تلاشی عملی برای ساخت نظامی اجتماعی مبتنی بر مفاهیم اساسی اسلام و قرآن همین است که ره بر انقلاب در سالهای بعد این مباحث را مبنای تئوریک نظام اسلامی معرفی و به آن ارجاع می دهند. 📌 توجه به این ملاحظات ما را در فهم محتوا و نتایج مورد نظر آن یاری می رساند. @taamollat
تأملات اجتماعی
✅ پیرامون کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم(1) 📌 امسال بمناسبت ایام ماه رمضان، موضوع بحث خود
✅ پیرامون کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم(2) 📌 تمام آنچه که درباره ی اهمیت کتاب طرح کلی گفته آمد برای اهالی علم و عمل سودمند است. اما ارائه ی آن برای عموم مردم علی رغم اهمیت، اما با چالش های خاص خود روبروست. بدون تردید یکی از مصادیق همین ارائه چارچوب های فکر قرآنی و توانمند سازی و بصیرت بخشی عموم جامعه برای تحلیل صحیح است. یکی از آفت ها و نقائص فکر در جامعه ی ما گسستگی اندیشه ی جامعه مسلمان از منابع اسلامی و احیانا استفاده ی جزیره ای و کوتاه مدت از قرآن کریم است. مفاهیم و روش کتاب طرح کلی اگر بدرستی به جامعه منتقل شود از وقوع هر دو آفت جلو گیری می کند. هم افکار و اندیشه ها را به منابع اصلی متصل می کند و هم از تفکر کوتاه مدت و جزیره ای جلو گیری می کند. یکی از مصادیق گسترش ، نظم بخشی به ذهن توده هاست. اذهان عمومی اگر منظم و ساختارمند باشد اسیر محتواهای متشتت نشده و استنتاجات باطل حاصل نمی کند. کتاب طرح کلی علاوه بر فواید برای خواص، دارای فایده عقلانیت بخشی به عموم نیز هست. سخنرانی های رمضانی امسال برای عموم مردم با این رویکرد تنظیم و ارائه شده است. به تدریج در همین جا بارگذاری می کنم. عسی ان ینفعکم. @taamollat
سلسله جلسات تبیین کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی. ج5.m4a
26.96M
📌 تبیین کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🕐 جلسه پنجم | ۱۸ فروردین۱۴۰۱ ۵ رمضان ۱۴۴۳ 🔹جایگاه مسئلهٔ "ایمان" در معارف اسلامی 🔹 علت مقدم شدن مسئلهٔ "ایمان" بر سایر مسائل در تعالیم اسلامی @pbdialame
تبیین کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی. ج7.m4a
24.95M
📌سلسله جلسات تبیین کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🕐 جلسه ششم. ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ ۷ رمضان ۱۴۴۳ 🔹یادکردی از مجاهدت‌های اجتماعی و علمی شهید محمدباقر صدر 🔹 نوآوری در اندیشه و روش علمی توسط شهید صدر 🔹 امتداد نگاه شهید صدر در اندیشه آیت‌اللّـه خامنه‌ای و کتاب طرح کلی 🔹 آسیب‌شناسی ایمان در جامعهٔ اسلامی: ایمان امروز ما با چه اشکالاتی روبروست؟ @pbdialame
طرح کلی، جلسه7.m4a
27.2M
📌 تبیین کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🕐 جلسه هفتم. یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ ۸ رمضان المبارک ۱۴۴۳ 🔹 ویژگیهای "ایمان حقیقی" از نگاه قرآن 🔖 زاینده و شور آفرین 🔖 همراه با توکل به خدا 🔹 آسیب شناسی مفهوم توکل و شفاعت در دوران معاصر 🔹 دوری از عمل، آفت امروز جامعهٔ اسلامی @pbdialame
طرح کلی. ج10.m4a
26.22M
📌 تبیین کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🕐 جلسه دهم، چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ ۱۱ رمضان المبارک ۱۴۴۳ 🔹 وجود خدا، واقعیت یا داستان‌سرایی انبیا؟! 🔹ریشه راهیابی شرک به اعتقادات بشر 🔹گسترش باورهای شرک‌آلود در تاریخ بشر 🔹عصارهٔ تعالیم توحیدی قرآن کریم: توحید در اندیشه و توحید در زندگی @pbdialame
طرح کلی ج12.m4a
23.7M
📌 تبیین کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🕐 جلسه دوازدهم شنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ ۱۴ رمضان المبارک ۱۴۴۳ 🔹عصارهٔ تعالیم توحیدی قرآن کریم: توحید در اندیشه و توحید در زندگی 🔹نمونه‌هایی از امتداد تفکر توحیدی در محیط خانواده @pbdialame
📌 آغاز طهران، امروز تهران 🔹 پریروز جلسه ای در یکی از حوزه های تهران برگزار شد که موضوع آن جلسه حوزه ی تهران و آینده ی آن بود. یکی از سخنرانان که یکی از شخصیت های فرهنگی بود درباره تاریخ تهران می گفت: تهران از معدود شهرهایی است که اساس انتخاب و اقامت گزینی در آن بر اساس حب اهل بیت بوده. طوریکه اولین مناطق مسکونی، حول چهار امامزاده قدیمی آن شکل گرفت و سپس با اتصال آنها به هم کم کم تهران هویت شهری پیدا کرد. یکی امامزاده زید که الان در وسط بازار قرار دارد. دیگری امامزاده یحیی که در منطقه ای به همین نام در محدوده ی خیابان ری قرار دارد. دیگری امامزاده سید ناصرالدین در حوالی میدان محمدیه کنونی و یک امامزاده ی دیگر. علاوه بر این زمانی که تهران هویت شهری یافت و به دورش حصار کشیده شد بر روی همه برج و باروی های آن قرآن گذاشتند تا از تیمن آن شهر از هجوم دشمنان در امان باشد. این روز ها مظاهر غفلت و معصیت در تهران خیلی آشکارتر است از نقاط دیگر. از روزه خواری و کشف حجاب گرفته تا سگ گردانی و لاابالیگری. با اینحال روح محبت و ایمان هنوز در شهر هست الحمدلله. خاطرم هست زمانی آیت الله جوادی سر درس تفسیر می فرمودند: مردم تهران در عزای سیدالشهدا زنانه گریه می کنند و مردانه خرج می کنند. واقعیت هم همینطور است و فضای عمومی شهر نسبت به روضه و عزای سیدالشهدا هنوز متاثر است و بنده که محرم های بسیاری را در مناطق دیگر گذرانده ام، در هیچ نقطه شور و سوزی بمانند شور و سوز و اشک مردم اینجا ندیدم. انشالله به برکت همین محبت ها و اشک ها و گریه ها این مظاهر معصیت نیز از بین برود. @taamollat
📌 شرک مدرن، کفر مدرن 🔹احساس بی نیازی و استغنا از همه چیز و همه کس و اتکا به خویشتن خویش و فراموشی مبدا و معاد، یکی از زمینه های شرک و کفر است. هر نظام اجتماعی که بر این اساس برپا شود شرک آلود و کفر پیشه است، اگرچه مناسک دینی فردی در آن به دقت رعایت شود. مشخص است که محدود کردن شرک به پرستش بت ها و الهه ها خطایی فکری است. همراه با تغیر زمان چنانکه باور توحیدی نو به نو ظاهر می شود، شرک و کفر نیز در لباسی نو به عرصه بر می گردد. یکی از بسترهای حیات شرک آلود، همین حس استغنا از غیر، فراموشی مبدا و معاد و اتکا به خویشتن است. شرک در دنیای امروز نه فقط بت پرستی، که خارج شدن از نظم هستی و گوشه انزوا گزیدن یا همان فردگرایی است. نهایت این وضعیت نیز بی هویتی و سرگردانی است. چالشی که غرب امروز با آن روبروست و تا به دامان حقیقت هستی بازنگردد، راه حلی برای آن وجود نخواهد داشت. @taamollat
📌ملاحظاتی اجتماعی و برون فقهی پیرامون رویت هلال شوال 🔹 "وَقَالَتْ طَآئِفَةٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ آمِنُوا بِالَّذِيٓ أُنْزِلَ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَجْهَ النَّهَارِ وَاكْفُرُوٓا آخِرَهُ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ" و گروهی از [عالمانِ‌] اهل كتاب [به پیروان خود] گفتند: اول روز به آنچه [از آیات قرآن‌] بر مؤمنان نازل شده [به مكر و حیله‌] ایمان آورید، و در پایان روز كفر ورزید، شاید [مؤمنان با این ایمان و انكار شما به تردید افتند و] از دینشان بازگردند!! (آل عمران، ۷۲) 1. بر اساس آیه شریفه ی فوق یکی از شیوه های اهل کتاب برای سست کردن بنیان اعتقادات مسلمانان، ایجاد تردید در باور آنان است. بدینصورت که ابتدای روز ایمان بیاورند و در پایان روز از ایمانشان برگردند و بوسیله این تذبذب و رفت و برگشت اعتقادی مسلمانان را نیز به تردید بیندازند. 2. ماجرای بنی اسرائیل و رفتارهای آنان یکی از مباحث پر تکرار قرآن است و گویا قرآن در پی هشدار به مسلمانان است که به آفت های بنی اسرائیل مبتلا نشوند. 3. تردید و سست بنیادی یکی از علل عمده ی خلل در ایمان عمومی است و از اینجهت عالمان باید مواظبت بیشتری از رفتارهای خود داشته باشند، چون تردید اعتقادی و دوگانگی در عمل ایمان عامه مردم را سست می کند. 4. ماجرای هلال عید فطر و اختلاف نظرها پیرامون آن -هر چند مستند به ادله ی علمی و فقهی متقن باشد- اما پیام آن به عموم مردم آن است که گویا در این مسئله ی مهم بین اولیای دین اتفاق نظری وجود ندارد و یقینی در میان نیست، و وقتی امر بر خود آنان مشتبه است... . 5. انقلاب اسلامی به همه ی جلوه های دینداری بعد دیگری بخشیده و ارتباط اموری را که فردی تلقی می شد، با ساحت اجتماع آشکار نموده است. باید دقت نمود که هر امر به ظاهر فردی و مستند به ادله نیز دارای ابعاد و دنباله های اجتماعی است که ممکن است به تقویت یا تضعیف ایمان مردم منتهی شود. ❌6. حال چند سوال: الف: آیا امتدادها و اثرات روانی اجتماعی در موضوع شناسی و تشخیص حکم و کلا سیستم استنباط اثری دارد؟ ب: آیا لحاظ کردن اثرات اجتماعی مسائل فقهی همان عرفی کردن فقه است؟ در نتیجه باید در مقابل آن مقاومت نمود؟ ج: در چنین مواردی آیا فقه باید با عرف همراه شود یا عرف با فقه؟ والله اعلم بالصواب @taamollat
این کتاب را اخیرا از خیابان انقلاب خریداری کردم. و وقتی ان را دست گرفتم و شروع به مطالعه کردم آن را از آنچه در ابتدا، مفید تر دیدم. عموم کتابهای تاریخ علم کنونی ناظر به تحولات سده های اخیر در فلسعه ی علم خصوصا تحولات علم تجربی و نوع مواجهه با متافیزیک است. اما این کتاب گامی عقب تر گذاشته و بر انگاره های کلی حاکم بر کل پارادایم های علمی در جهان غرب حد فاصل سده ی چهارم ق.م تا 1600 م پرداخته است. او پارادایم های علمی در این دوره را عمدتا تحت سیطره ی نظام اندیشه ی ارسطو و تلقی او از عالم طبیعت قلمداد می کند و در ادامه تلاش می کند تا روند تاریخی نزول جهان بینی ارسطویی، و برآمدن جهان بینی نیوتنی را تشریح کند. این مطلب از دو جهت واجد اهمیت بسیار است: اول: فهم جهان غرب را بسیار عمیق تر از آنچه تابحال در دسترس بود فراهم می کند. دوم: راه را برای شناخت بهتر فلسفه ی اسلامی خودمان هموارتر می کند. چنانکه می دانیم فلسفه ی اسلامی در بدایت فلسفه ی یونانی را در مسیر خویش بکار گرفت و هم از آن تاثیر گرفت و هم بر آن تاثیر گذاشت و در نهایت به استقلال رسید. یکی از مشخصه های فلسفه ی ارسطویی، آغاز از طبیعت است و الهیات فلسفی او در همان قالب طبیعت گرایی اش ادامه پیدا می کند. اتفاقا ابن سینا هم ابتدائا در همین ساختار حرکت کرده و طبیعیات را مقدم بر الهیات. اما چنانکه جهان غرب از جهان بینی ارسطویی عبور کرد، فلسفه اسلامی نیز در ابن سینا متوقف نماند و با اصلاحاتی آن را در ساختاری جدید به کار گرفت. از آنجمله روش ملاصدراست که فلسفه را نه از طبیعیات که از وجود آغاز می کند. @taamollat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سکانسی از فیلم روشن تر از خاموشی یک خرداد روز بزرگداشت ملاصدرا، دانشمندی ایرانی از دنیای اسلام که مکتب حکمت متعالیه را بنیان نهاد و به افتخاری برای ایران تبدیل شد @Farsna