🟢 در فکر خودت باش؛ مرگت نزدیک است!
🔹 مجلسی اول (پدر مرحوم مجلسی معروف) که او هم مرد بسیار جلیلالقدر و عالم و متقی و فوقالعادهای بوده و از شاگردان شیخ بهایی است نقل میکند که شش ماه قبل از وفات شیخ بهایی، روزی ما در خدمت ایشان به زیارت اهل قبور در تخت فولاد اصفهان- که قبر بابا رکن الدین در آن جا بوده - رفتیم. یک وقت دیدم ایشان رو کرد به ما و گفت: شما چیزی نشنیدید؟ گفتیم: نه.
🔸 دیگر سکوت کرد و حرفی نزد، راه افتاد و آمد. از آن روز ما دیدیم حال شیخ تغییر کرده، بیشتر به خود پرداخته، حال توبه و انابه پیدا کرده و یک حال دیگری غیر از حال سابق دارد. همه ما شاگردها حدس زدیم هرچه بود، آن روز اتفاق افتاد.
🔹 ایشان میگوید من از سایر شاگردها جسورتر بودم. قرار شد من از ایشان بپرسم که منشأ این تغییر حالت شما چیست؟ رفتم از ایشان پرسیدم، ایشان گفت: من آن روز وقتی از کنار قبر عبور میکردیم این صدا را از قبر شنیدم که «شیخ در فکر خود باش، مرگت نزدیک است، چرا به خودت نمیپردازی؟».
شیخ بهایی شش ماه بعد وفات کرد.
📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۴، ص۱۷۷
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
ترجمه خصائص الحسینیۀ.pdf
1.91M
▪️ترجمه ی مقاتل معروف ویژه حضرت سیدالشهدا
منابعی برای درک عمق مصائب کربلا
کانال گنجینه کتاب
https://eitaa.com/joinchat/3401908285C6a49b3fc6f
🔺سوا کردن میوه!
▫️حجت الاسلام حسین مدرسى به نقل از میوه فروش نزدیک منزل حاج آقا:
🔹میرزا #علی_فلسفی گاهى از مغازه ما میوه مى خریدند. هرگاه تشریف مى آوردند، من پاکت به دست با اشتیاق جلو مى دویدم که بهترین میوه را تقدیم ایشان بکنم.
🔸ایشان پاکت را با اصرار از من مى گرفتند و مى گفتند:«من خودم بلد هستم سوا کنم» و آن گاه یک دانه میوه خوب، یک دانه متوسط و یک دانه میوه نامرغوب در پاکت مى گذاشتند.
⚡️من جلو مى پریدم و مى گفتم:«حاجى آقا چه مى کنید، چرا میوه خوب بر نمى دارید؟».
🌀 حاجى آقا بدون توجه به درخواست من، کار خود را ادامه مى دادند و مى فرمودند:«دیگران هم حقى دارند».
🍁پسر جوان من که ایستاده بود و نظاره مى کردپس از رفتن ایشان با شگفتى به من مى گفت:«آیا چنین آدمى هم وجود دارد؟!».
💢او با اینکه نسبت به روحانیت و دین بدبین بود، با مشاهده همین رفتار، اصلاح شد و حالا نماز مى خواند، آن هم به جماعت.»
♨️ #سیره_علما؛ کُنجی برای انس با گَنج خاطرات علما
@sireyeolama
✳️ آثار یاد مرگ
🔹محشور شدن با شهدا
🌼 پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله):
🍃وَ سَأَلَهُ بَعْضُهُمْ فَقَالَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ هَلْ يُحْشَرُ مَعَ اَلشُّهَدَاءِ أَحَدٌ قَالَ نَعَمْ مَنْ يَذْكُرُ اَلْمَوْتَ فِي اَلْيَوْمِ وَ اَللَّيْلَةِ عِشْرِينَ مَرَّةً .🍃
🍂از رسول خدا صلی الله علیه و آله سؤال شد: آیا کسی با شهدا محشور میشود؟ ایشان فرمود: آری، آن کس که در شبانه روز بیست بار مرگ را یاد کند.🍂
📚مجموعة ورّام ج ۱، ص ۲۶۸
🔹غم زدایی
🌼 امام صادق علیهالسلام :
🍃عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: قَالَ لِيَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَ مَا تَحْزَنُ أَ مَا تَهْتَمُّ أَ مَا تَأْلَمُ قُلْتُ بَلَى وَ اَللَّهِ قَالَ فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ مِنْكَ فَاذْكُرِ اَلْمَوْتَ وَ وَحْدَتَكَ فِي قَبْرِكَ وَ سَيَلاَنَ عَيْنَيْكَ عَلَى خَدَّيْكَ وَ تَقَطُّعَ أَوْصَالِكَ وَ أَكْلَ اَلدُّودِ مِنْ لَحْمِكَ وَ بَلاَءَكَ وَ اِنْقِطَاعَكَ عَنِ اَلدُّنْيَا فَإِنَّ ذَلِكَ يَحُثُّكَ عَلَى اَلْعَمَلِ وَ يَرْدَعُكَ عَنْ كَثِيرٍ مِنَ اَلْحِرْصِ عَلَى اَلدُّنْيَا .🍃
🍂آیا اندوهگین نمیشوی؟ مهموم نمیگردی؟ به رنج گرفتار نمیآیی؟ ابو بصیر عرض کرد: آری. امام فرمود: هرگاه چنین شد، مرگ و تنهایی قبر را یاد آور. روزی را یاد کن که چشمهایت از حدقه درآمده بر گونهات میافتد و بند بند بدنت از هم جدا میشود و کرمها گوشت بدنت را میخورند و از دنیا بریده میگردی. یاد این مطالب تو را بر عمل تشویق میکند و از حرص بر دنیا بازمیدارد🍂
📚 وسایل الشیعه، ج ۲، ص ۴۳۶
مطلب تبلیغی
https://www.aparat.com/v/h94q21b
عنایت حضرت زهرا سلام الله علیها به مجالس عزای امام حسین علیهالسلام
مطلب تبلیغی
https://www.aparat.com/v/h94q21b
عنایت حضرت زهرا سلام الله علیها به مجالس عزای امام حسین علیهالسلام
✳️تمثیل زیبا درباره نسبت دنیا به آخرت
🌼 پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله):
🍃وَ قَالَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : مَا اَلدُّنْيَا فِي اَلْآخِرَةِ إِلاَّ مِثْلُ مَا يَجْعَلُ أَحَدُكُمْ إِصْبَعَهُ فِي اَلْيَمِّ فَلْيَنْظُرْ بِمَ يَرْجِعُ.🍃
🍂دنيا در برابر آخرت به مانند اين است که يکی از شما انگشتش را در آبِ دريا فرو بَرَد و آنگاه بنگرد انگشتش با چه مقدار از آب دريا بازمیگردد.🍂
📚 بحارالانوار، ج ۷۰، ص ۱۱۹
#آخرت #دنیا
🌼 الإمامُ عليٌّ عليه السلام :
🍃كلُّ شيءٍ مِن الدُّنيا سَماعُهُ أعظمُ مِن عِيانهِ، و كلُّ شيءٍ مِن الآخرةِ عِيانُهُ أعظَمُ مِن سَماعِهِ.🍃
🍂و هر چيز دنيا، شنيدن آن بزرگتر از ديدن آن است؛ و هر چيز آخرت، ديدن آن بزرگتر از شنيدن آن است.🍂
📚نهج البلاغة : الخطبة ۱۱۴
🔹دنیا👈 آواز دهل شنیدن از دور خوش است
🔹 آخرت👈 شنیدن کی بود مانند دیدن
#آخرت #دنیا
✳️ عوامل پیدایش حادثه عاشورا
✅ غصب خلافت
🔹جواب دندان شکن یزید به عبد الله بن عمر
وقتی حضرت حسین بن علی (علیهما السلام) به شهادت رسید، عبد الله بن عمر به یزید بن معاویه نامهای نوشت که: «پیشامدی عظیم و مصیبتی مهم و حادثهای بزرگ در اسلام اتفاق افتاده است و هیچ روزی مثل روز حسین نخواهد بود.»
یزید نیز در پاسخ او چنین نوشت: «ای احمق! ما به خانههایی آراسته با فرشهای آماده و تکیهگاههای فراوان وارد شدهایم و برای رسیدن به اینها (حکومت) جنگیدیم؛ اگر حق با ما باشد، که از حق خود دفاع کردهایم، و اگر حق با دیگران باشد، که پدرت (عمر) اولین کسی بود که این سنت را بنا کرد و حق را با خدعه و نیرنگ از صاحب آن (امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام) غصب کرد!»
أَقُولُ قَالَ اَلْعَلاَّمَةُ رَحِمَهُ اَللَّهُ وَ رَوَى اَلْبَلاذُرِيُّ قَالَ: لَمَّا قُتِلَ اَلْحُسَيْنُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَتَبَ عَبْدُ اَللَّهِ بْنُ عُمَرَ إِلَى يَزِيدَ بْنِ مُعَاوِيَةَ أَمَّا بَعْدُ فَقَدْ عَظُمَتِ اَلرَّزِيَّةُ وَ جَلَّتِ اَلْمُصِيبَةُ وَ حَدَثَ فِي اَلْإِسْلاَمِ حَدَثٌ عَظِيمٌ وَ لاَ يَوْمَ كَيَوْمِ اَلْحُسَيْنِ فَكَتَبَ إِلَيْهِ يَزِيدُ أَمَّا بَعْدُ يَا أَحْمَقُ فَإِنَّنَا جِئْنَا إِلَى بُيُوتٍ مُنَجَّدَةٍ وَ فُرُشٍ مُمَهَّدَةٍ وَ وَسَائِدَ مُنَضَّدَةٍ فَقَاتَلْنَا عَنْهَا فَإِنْ يَكُنِ اَلْحَقُّ لَنَا فَعَنْ حَقِّنَا قَاتَلْنَا وَ إِنْ كَانَ اَلْحَقُّ لِغَيْرِنَا فَأَبُوكَ أَوَّلُ مَنْ سَنَّ هَذَا وَ اِبْتَزَّ وَ اِسْتَأْثَرَ بِالْحَقِّ عَلَى أَهْلِهِ .
📚بحار الأنوار، ج ۴۵، ص ۳۲۸
مطلب تبلیغی
✳️ عوامل پیدایش حادثه عاشورا ✅ غصب خلافت 🔹جواب دندان شکن یزید به عبد الله بن عمر وقتی حضرت حسین
.
اعتراض عبد الله پسر خلیفه و عاقبت آن
یک نقل میگوید نامهنگاری شد، یک نقل میگوید خلیفه او را به حضور طلبید. با عصبانیّت وارد شد، گفت: اگر قرار بر این باشد که من صحبت کنم تو هم صحبت کنی پدر من را چه کسی به اینجا آورده است؟ پدر من با علی در سقیفه درگیر شد یا پدر تو؟ این روایت هم در نهج الحق علّامه حلّی است از انساب الاشراف نقل میکند، امروز نیست. علّامه حلّی از یک کتاب تاریخی نقل میکند که امروز در آن کتاب وجود ندارد، نقل شیعی آن در بحار آمده است. گفت: چه کسی اوّل حق را خورده است؟ گفت: خیال نکن، وضع من بدتر از این حرفها است، اگر قرار به پردهدری باشد من تمام کارهای تو و پدر تو را افشا میکنم، یا اینکه چقدر میخواهی؟ برو تا آخر عمر با آبرو زندگی کن. «خَرَجَ مِن دَارِ یَزید ضَاحِکاً»، دیدند لبخند به لب دارد خارج میشود. گفتند: چطور شد؟ گفت: یاد خاطرهای افتادم که حقّانیّت یزید برای من روشن شد.
در نقلهای شیعی یک نقل مفصّلی است که میگوید او را به داخل خزانه برد، یک نامهای به او نشان داد، گفت: این پدر تو است در آن روزی که به خانهی فاطمه حمله کردند به پدر من این نامه را نوشته است، میخواهی آن را منتشر کنیم؟ خلاصه اینکه صحبت نکن، لباس تو کثیف است، با ما هستی، به نفع تو است که ما را ساکت کنی. تا بوده همین بوده است. در همین مشاجرات خود ما دیدهاید یکی صحبت میکند، دیگری میگوید نگذار دهان خود را باز کنم، طرف ساکت میشود. چون لباس او کثیف است، میگوید تو از حق صحبت نکن. انصافاً در این یک مورد حق با یزید است، در این یک مورد حق با او است.
عاقبت بیعت با طاغوت
من یک جمله بگویم که به این بعداً مفصّل میپردازم، تاریخ نشان داده هر بدبختی که از ولایت حقیقی، از ولایت اهل بیت (علیهم السّلام) دور شود، به طاغوت پناه ببرد، طاغوت مثل دستمال حیض او را بیرون میاندازد. او که با علی (علیه السّلام) بیعت نکرد با پای حجّاج بیعت کرد، بعد حجّاج او را ترور کرد، عرض میکنم چرا. به او سم دادند، حجّاج به دیدن او آمد، اینها مدام به هم چشم غرّّه میرفتند، جلوی مردم هم نمیتوانستند صحبت کنند. حجّاج که بیرون رفت گفت: من در هیچ چیزی- این را إنشاءالله یک شب مفصّل بحث میکنم- در عمر خود اینقدر تأسّف نمیخورم که الآن تأسّف میخورم، چرا آن روز در سپاه علی نبودم معاویه را نابود کنم. چون این جریان بعد از معاویه بود. به قول قرآن: «آلْآنَ»،[7] الآن؟
📚 حجتالاسلام حامد کاشانی
مطلب تبلیغی
. اعتراض عبد الله پسر خلیفه و عاقبت آن یک نقل میگوید نامهنگاری شد، یک نقل میگوید خلیفه او را به ح
.
«حجاج» در زمان حکومت «عبدالملک»، به مدینه حمله نمود و «عبداللَّه بن زبیر» را به دار آویخت. «عبداللَّه بن عمر» نزد حجاج آمد و گفت دستت را دراز کن تا با تو برای عبدالملک بیعت کنم، چرا که پیامبر فرمود کسی که بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است. حجاج پایش را دراز کرد و گفت دستم مشغول است. عبداللَّه چون این تحقیر را دید گفت مرا تمسخر می کنی؟ حجاج پاسخ داد: ای احمق بنی عدی، تو با علی بیعت نکردی و اینک می گویی رسول خدا چنین و چنان فرموده است، آیا علی امام زمان تو نبود. به خدا سوگند، تو برای سخن پیامبر به اینجا نیامده ای، ترس تو از این چوبه داری است که عبداللَّه بن زبیر بدان آویخته شده است.
📚 سایت حوزه
مطلب تبلیغی
. «حجاج» در زمان حکومت «عبدالملک»، به مدینه حمله نمود و «عبداللَّه بن زبیر» را به دار آویخت. «عبدالل
.
و فى كلزار قدس للمحقق الكاشاني قال: لما دخل الحجاج مكة وصلب ابن الزبير راح عبدالله بن عمر اليه وقال مد يدك لابايعك لعبد الملك قال رسول الله (صلى الله عليه وآله) من مات ولم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية فاخرج الحجاج رجله وقال خذ رجلي فان يدي مشغولة فقال ابن عمر أتستهزئ مني؟ قال الحجاج يا احمق بني عدي ما بايعت مع علي وتقول اليوم من مات ولم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية أو ما كان علي امام زمانك؟ والله ما جئت إلي لقول النبي (صلى الله عليه وآله) بل جئت مخافة تلك الشجرة التي صلب عليها ابن الزبير انتهى.
وفى الاستيعاب واسد الغابة: توفي عبدالله بن عمر سنة 73 بعد قتل ابن الزبير بثلاثة اشهر وكان سبب قتله ان الحجاج امر رجلا فسم زج رمحه وزحمه في الطريق ووضع الزج في ظهر قدمه، وقالا: وكان ابن عمر يتقدم الحجاج في الموقف بعرفة وغيرها وكان يشق على الحجاج فقتله انتهى.
وقد ذكر ابن عبدالبر عدة روايات في انه قال حين حضرته الوفاة ما اجد في نفسي من امر الدنيا شيئا إلا اني لم اقاتل الفئة الباغية مع علي بن ابي طالب " ع ".
📚الكنى والألقاب نویسنده : القمي، الشيخ عباس، ج ۱، ص ۳۶۳
✳️ مال حرام
✅ناراحتی ائمه علیهم السلام از افراد حرام خوار
حاج شیخ حسین انصاریان: یک رفیق خیلی خوب داشتم. به من گفت: زمان شاه با خانواده به مشهد رفتم که ده روز بمانم. یک نفر به من گفت: اگر اتاق میخواهی برو از فلانی اجاره کن، جای خوب و تمیزی است. رفتم پیش صاحب خانه، به من گفت: الان مسافر دارم، دو تا از اتاقهای من فردا شب خالی میشود. برای شب اول یک جایی را موقت گرفتیم تا فردا شب.
شب وجود مبارک حضرت رضا علیه السلام را در خواب دیدم، یک طرف ایستاده بودند، فردی که سری کاملاً شبیه خوک داشت طرف دیگری ایستاده بود. امام هشتم علیه السلام با ناراحتی به من گفتند: در این ده روز میخواهی در خانه او بروی؟ از او
می خواهی اتاق اجاره بکنی؟ من از خواب پریدم. فهمیدم منظور حضرت همان کسی است که فردا شب میخواهم به خانه او بروم.
صبح پیش او رفتم و بدون واهمه به او گفتم: من دیشب چنین خوابی را دیده ام، بدنت، بدن آدمیزاد و سرت شبیه به خوک بود، امام هشتم علیه السلام هم به من فرمودند: از تو اتاق اجاره نکنم. گفت: حضرت رضا علیه السلام درست فرمودند، من گرفتار حرام مالی و گناه هستم. به خانۀ ما نیا، اما به حرم که میروی برای من دعا کن تا خدا مرا آدم کند.
📚حلال و حرام مالی
مطلب تبلیغی
✳️ عوامل پیدایش حادثه عاشورا ✅ غصب خلافت 🔹جواب دندان شکن یزید به عبد الله بن عمر وقتی حضرت حسین
.
آیت الله محمد حسین غروی اصفهانی در این باره چه زیبا سروده است:
فما رماه اذ رماه حرمله
و انما رماه من مهَّد له
سهم اتی من جانب السقیفه
و قوسه علی ید الخلیفه
و ما اصاب سهمه نحر الصبی
بل کبد الدین و مهجة النبی
آن تیری که حرمله بر گلوی حضرت علی اصغر زد به دست او پرتاب نشد
بلکه پرتابگر تیر کسی بود که مقدمات این کار را فراهم کرد
این تیری است که از طرف سقیفه آمد و کمان آن بر دست خلیفه (ابوبکر و عمر) بود
این تیر بر گلوی آن کودک نخورد
بلکه این تیر بر جگر دین و قلب پیامبر اصابت کرد.
مطلب تبلیغی
. آیت الله محمد حسین غروی اصفهانی در این باره چه زیبا سروده است: فما رماه اذ رماه حرمله و انما رما
.
آنکه طرح بیعتِ شورا فکند
خود همانجا طرح عاشورا فکند
چرخ در یثرب رها کرد از کمان
تیر کاندر نینوا شد بر نشان
همانهایى که از حیدر بریدند! حسین ابن على را سر بریدند!
اگر پیمان مردم با «ولی» بود
اگر پیوند با آل علی بود
نه فرمان نبی از یاد میرفت
نه رنج و زحمتش بر باد میرفت
نه زهرا کشته میشد در جوانی
نه میشد خسته از این زندگانی
نه خون دل نصیب مجتبی بود نه پرپر لالهها در کربلا بود
جامع الاحادیث
الکافي ج ۸، ص ۲۴۲
امام صادق (علیه السلام)
عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ إِسْحَاقَ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ حَمَّادٍ عَنِ اِبْنِ مُسْكَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: نَحْنُ أَصْلُ كُلِّ خَيْرٍ وَ مِنْ فُرُوعِنَا كُلُّ بِرٍّ فَمِنَ اَلْبِرِّ اَلتَّوْحِيدُ وَ اَلصَّلاَةُ وَ اَلصِّيَامُ وَ كَظْمُ اَلْغَيْظِ وَ اَلْعَفْوُ عَنِ اَلْمُسِيءِ وَ رَحْمَةُ اَلْفَقِيرِ وَ تَعَهُّدُ اَلْجَارِ وَ اَلْإِقْرَارُ بِالْفَضْلِ لِأَهْلِهِ وَ عَدُوُّنَا أَصْلُ كُلِّ شَرٍّ وَ مِنْ فُرُوعِهِمْ كُلُّ قَبِيحٍ وَ فَاحِشَةٍ فَمِنْهُمُ اَلْكَذِبُ وَ اَلْبُخْلُ وَ اَلنَّمِيمَةُ وَ اَلْقَطِيعَةُ وَ أَكْلُ اَلرِّبَا وَ أَكْلُ مَالِ اَلْيَتِيمِ بِغَيْرِ حَقِّهِ وَ تَعَدِّي اَلْحُدُودِ اَلَّتِي أَمَرَ اَللَّهُ وَ رُكُوبُ اَلْفَوَاحِشِ «مٰا ظَهَرَ مِنْهٰا وَ مٰا بَطَنَ» وَ اَلزِّنَا وَ اَلسَّرِقَةُ وَ كُلُّ مَا وَافَقَ ذَلِكَ مِنَ اَلْقَبِيحِ فَكَذَبَ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ مَعَنَا وَ هُوَ مُتَعَلِّقٌ بِفُرُوعِ غَيْرِنَا .
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/119033
دانلود برنامه اندرویدی جامع الاحادیث:
https://cafebazaar.ir/app/org.crcis.noorhadith