هدایت شده از خبرگزاری حوزه
📸 مراسم رونمایی از دوره ۵ جلدی کتاب «پرسش و پاسخ های دانش آموزی» با حضور مشاور وزیر آموزش و پرورش حجت الاسلام حمید نیکزاد در سالن جلسات مرکز ملی پاسخگویی برگزار شد.
https://hawzahnews.com/xcQH3
@HawzahNews / حوزهنیوز
✅ فراخون ارسال آثار دهمین جشنواره هنر آسمانی ویژه طلاب و فضلای حوزه های علمیه (برادران و خواهران)
✅ این دوره از جشنواره به هنرهای «هنرهای نمایشی»، «هنرهای تجسّمی» و «هنرهای آوایی» اختصاص یافته است.
✅ موضوعات دهمین جشنواره هنر آسمانی
۱. موضوعات بخش آزاد (اولویتدار):
🔸 تبلیغ «کنشگری حوزههای علمیه»
🔸 هویت طلبگی «جذب و پذیرش حوزه»
🔸 امید آفرینی
🔸 حکومت اسلامی و ولایت فقیه
🔸 خانواده و سبک زندگی
🔸 جهاد تبیین
🔸 تبلیغ دانش آموزی و دانشجویی
🔸 زیست مجازی
🔸 حجاب و عفاف
🔸 مقاومت و جهاد اسلامی
🔸 فرهنگ و تمدن اسلامی
۲. موضوع بخش ویژه:
🔹 تبلیغ نوین و هوش مصنوعی
مهلت ارسال آثار 31 مرداد 1403
📡 دبیرخانه دائمی جشنواره هنر آسمانی
🆔 @Honareasemani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مبلِّغ اینجوری دیده بودین؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴تضعيفنظام،بههرکیفیتی،"حرامقطعی"
🇮🇷مقام معظم رهبری:این که یک آقائی، در یک گوشهای، عبایش را بکشد به کول خودش، بگوید: من به کارهای کشور کار ندارم، من به نظام کار ندارم، افتخار نیست! این ننگ است!!
♦️روحانی باید از وجود یک چنین نظامی، که پرچمش اسلام است، قانونش فقه اسلامی است، با همهی وجود استقبال کند. مراجع تقلید کنونی، مکرر متعددیشان به بنده گفتند که ما تضعیف این نظام را به هر کیفیتی "حرامقطعی" میدانیم. خیلیشان از روی لطف به من پیغام میدهند یا میگویند که ما تو را مرتباً دعا میکنیم. این، نشان دهندهی "قدرشناسی" از نظام اسلامی است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شماها فکر و خبر و تحلیل به فضای مجازی بدید...
┏━━ °•🖌•°━━┓
@jahad_tabein
┗━━ °•🖌•°━━┛
♨️🔰 سوالات متداول پذیرش ورودی های حوزههای علمیه
1️⃣ پذیرش حوزه آزمون دارد یا خیر؟ سوالات تشریحی است یا تستی؟
ج: آزمون کتبی دارد و سوالات تستی(چهار گزینه ای) میباشد.
2️⃣ مواد امتحانی آزمون چیست؟
ج: مواد امتحانی گروه های تحصیلی باهم تفاوت دارد و لیست منابع آزمون در دفترچه راهنمای پذیرش به صورت مبسوط ذکر شده است.
3️⃣ محل سکونت و معدل درسی در پذیرش تاثیر دارد؟
ج: بله، پذیرش بر اساس محل سکونت و محل انتخابی برای تحصیل با معدل های مختلف می باشد که در جدول معدل دفترچه راهنمای پذیرش ذکر شده است. داوطلبین گروه اول فقط در استان محل سکونت خود پذیرش می شوند.
4️⃣ آیا با مدرک دانشگاهی هم می توان ثبت نام نمود؟
ج: بله، با هر مقطع تحصیلی امکان ثبت نام و پذیرش وجود دارد( البته با لحاظ شرائط ذکر شده در دفترچه راهنمای پذیرش)
5️⃣ امکان تحصیل حوزه و دانشگاه وجود دارد؟
ج: امکان تحصیل همزمان در سطح1 حوزه وجود ندارد اما بعد از تکمیل سطح2 با شرایطی وجود دارد.
6️⃣ آموزش برای گروه های تحصیلی فرقی دارند؟
ج: طبق برنامه های جدید آموزشی سالهای تحصیل و متون درسی آنها با هم تفاوت دارند.
7️⃣ پس از قبولی و پذیرش چه امتیازاتی به ما تعلق می گیرد؟
ج: پس از گذراندن مراحل قطعی پذیرش و صدور کد تحصیلی رسمی، کلیه مزایای حوزه از جمله شهریه، معافیت تحصیلی و بیمه مطابق ضوابط به طلبه تعلق می گیرد.
8️⃣ حضور در خوابگاه الزامی است؟
ج: برخی از مدارس، حضور درخوابگاه جزء شرائط پذیرش آنها میباشد.
9️⃣ سرباز هستم، آیا امکان پذیرش در حوزه برایم وجود دارد؟
ج: افرادی که در حال خدمت هستند در صورت نداشتن اضافه سن می توانند در سامانه ثبت نام کنند و در آزمون و مصاحبه گزینشی و مشاوره شرکت می نمایند و در صورت قبولی در آن مراحل، از خدمت سربازی انفصال می شوند.
0️⃣1️⃣ چه کسانی از آزمون معاف هستند؟
ج: حافظان کل قرآن، نهج البلاغه و رتبه های برتر کنکور سراسری و..(برای توضیحات بیشتر به دفترچه راهنمای پذیرش مراجعه کنید)
1️⃣1️⃣ چه کسانی از ثبت نام و پذیرش در حوزه منع دارند؟
الف) افرادی که قبلا سابقه تحصیل در حوزه داشتند و به دلائل آموزشی و یا صیانتی اخراج شده اند.
ب) افراد دارای معافیت تحصیلی که از دانشگاه اخراج شده اند.
ج) افرادی که سابقه دو بار انصراف از دانشگاه را دارند ولی پایان خدمت و یا معافیت دائم ندارند.
د) افرادی که شرائط مندرج در دفترچه راهنما را نداشته باشند.
2️⃣1️⃣ مدت تحصیل در حوزه چند سال است؟
ج: بلند مدت (سطح 1و2و3 حوزه، حدوداً ده سال می باشد)
سفیران هدایت (دوره تحصیلی 5 ساله و همچنین تعهد تبلیغی 5 ساله می باشد)
🌐 لینک ثبت نام:
http://admission2.ismc.ir/register/rules/28
🎯 #حوزه_علمیه جایی برای افراد پرتلاش است.
📎 #پذیرش_حوزههای_علمیه_برادران
📎 #سوالات_پذیرش
🔰 سنجش و پذیرش حوزه های علمیه برادران
https://eitaa.com/pazireshhowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹آیت الله حائری شیرازی:
🔸 بالاخره صف پاکان و ناپاکان، جدا خواهد شد.
دیروز گروهی از خبرنگاران #اتریشی پیش من آمده بودند و سؤالاتشان را مطرح کردند. اولین سؤالشان این بود:
در این ۱۵ سال که از انقلاب گذشته، شاهد برگشتن جوانان از انقلاب هستید؟
در واقع، از من می خواست که این را تأیید کنم!
گفتم من به شما توضیح می دهم؛
انسان دو بخش دارد: بخشی که می خواهد مقتدر باشد و از همه بزند و از همه بِبَرَد و همه را غارت کند؛ و بخشی که می خواهد یک ذره به کسی تعدّی نکند.
شما اروپایی ها، امریکایی ها، این بخشِ بزن-بخور را میبینید و آن بخش نزن-نَبَر را نمیبینید.
شما، به جز هرزه ها هیچکس زیر چترتان و پرچمتان نخواهد ماند و ما تمام پاکان جهان را، از چنگ شما بیرون می آوریم.
ما با شما عالَم را قسمت می کنیم. پاکان عالم را از شما خواهیم گرفت و شما هرزههای ما را از ما خواهید گرفت؛ هرزه های ما برای شما و پاکان عالَم برای ما.
اگر در عمق اروپا و آمریکا یا حتی در درون اسرائیل، #پاکی هست، بالاخره از صفوف شما خارج خواهد شد و به ما خواهد پیوست؛ و اگر در درون خانه های ما، #ناپاکی وجود داشته باشد، بالاخره از بین ما خارج خواهد شد و به شما خواهد پیوست. این قرار ما با شما.
قرآن می فرماید: «لِيَمِيزَ اللَّهُ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ». بگذار تا رسانه، تمام هرزه های ما را ببرد و ببینند که هنر متعهد ما، تمام متعهدهای آنها را به پیش ما خواهد آورد.
#سینمای متعهد ما، #سرود متعهد ما، #آهنگ متعهد ما بالاخره پیام انبیاء را به زبان هنر در اقصی نقاط عالم منتشر خواهد کرد.
جشن در مقابل جشن؛
خبر آمد خبری در راه است
رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم)
خَصْلَتَانِ لَيْسَ فَوْقَهُمَا مِنَ الْبِرِّ شَيْءٌ الْإِيمَانُ بِاللَّهِ وَ النَّفْعُ لِعِبَادِ اللَّهِ وَ خَصْلَتَانِ لَيْسَ فَوْقَهُمَا مِنَ الشَّرِّ شَيْءٌ الشِّرْكُ بِاللَّهِ وَ الضَّرُّ لِعِبَادِ اللَّهِ
دو خوی و صفت نیک است که برتر از آن دو چیزی نیست: ایمان به خدا، و سود و نفع رساندن به بندگان خدا؛ و دو خوی و صفت زشت است که چیزی بدتر از آن دو نیست: شرک به خدا، و زیان و ضرر رساندن به بندگان خدا.
بحار الانوار، ج ۷۴، ص: ۱۳۹
معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه قم
https://eitaa.com/tablighowzehqom
خالق آفاق من فوق الحجاب
کرد با داود پیغامبر خطاب
گفت هر چیزی که هست آن در جهان
خوب و زشت و آشکارا و نهان
جمله را یابی عوض الا مرا
نه عوض یابی و نه همتا مرا
چون عوض نبود مرا، بی من مباش
من بَسَم جانِ تو، تو جان کَن مباش
ناگزیر تو منم، این حلقه گیر
یک نفس غافل مباش ای ناگزیر
لحظه ای بی من بقای جان مخواه
هرچ جز من نیست آید، آن مخواه
ای طلب کار جهاندار آمده
روز و شب در درد این کار آمده
اوست در هر دو جهان مقصود تو
گر ز روی امتحان معبود تو
بر تو بفروشد جهان پیچ پیچ
در جهان مفروش تو او را به هیچ
بت بود هرچ آن گزینی تو برو
کافری گر جان گزینی تو برو
معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه قم
https://eitaa.com/tablighowzehqom
اندرزهاى پيامبر صلى الله عليه و آله
عنه صلى الله عليه و آله : أيُّها النّاسُ ، كأنّ المَوتَ فِيها على غَيرِنا كُتِبَ ، و كأنّ الحَقَّ فِيها على غَيرِنا وَجَبَ ، و كأنَّ الّذي يُشَيَّعُ مِن الأمواتِ سَفْرٌ عَمّا قَليلٍ إلَينا راجِعونَ ، بُيوتُهُم أجداثُهُم ، و نأكُلُ تُراثَهُم كأنّا مُخَلَّدونَ بَعدَهُم ، قَد أمِنّا كُلَّ جائحَةٍ و نَسِينا كُلَّ مَوعِظَةٍ ! طُوبى لِمَن شَغَلَهُ عَيبُهُ عَن عُيوبِ النّاسِ ، و أنفَقَ مِن مالٍ اكْتَسَبَهُ مِن حَلالٍ مِن غَيرِ مَعصيَةٍ، و رَحِمَ أهلَ الذُّلِّ و المَسكَنَةِ ، و خالَطَ أهلَ الفِقهِ و الحِكمَةِ ، و اتّبَعَ السُّنَّةَ و لَم يَعْدُها إلى بِدعَةٍ ، فأنفَقَ الفَضلَ مِن مالِهِ ، و أمسَكَ الفضَلَ مِن قَولِهِ . طُوبى لِمَن حَسُنَت سَريرَتُهُ و طَهُرَت خَليقَتُهُ .[كنز العمّال : 44175.]
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
اى مردم! گويى مرگ در اين دنيا براى غير ما رقم خورده و انگار حقّ در آن بر غير ما واجب گشته است و گويى مردگانى كه تشييع مى شوند مسافرانى هستند كه بزودى به سوى ما برمى گردند، خانه هاى آنها گورهايشان است و ميراث آنان را چنان مى خوريم كه گويى پس از آنها جاودانه ايم. از هر بلاى سخت و بنياد كنى خود را ايمن مى پنداريم و هر اندرزى را از ياد برده ايم.
خوشا كسى كه عيب خودش او را از پرداختن به عيوب مردم بازدارد
و از مالى كه از راه حلال و غير معصيت به دست آورده است، خرج كند
و بر بينوايان و مستمندان رحم آورد
و با مردمان فهميده و خردمند بياميزد
و از سنّت پيروى كند و آن را به بدعت نكشاند
و زيادى مالش را انفاق نمايد
و زياده گويى زبانش را نگه دارد.
خوشا كسى كه نهادش نيكو و سرشتش پاك باشد.
معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه قم
https://eitaa.com/tablighowzehqom
#کودک_از_نظر_تربیت_و_وراثت_در_اسلام
دوره دوم
جلسه اول: اهداف تربیت
اهداف تربیت را به دو دسته اهداف میانی و اهداف نهایی تقسیم میکنیم:
هدف میانی به آن دسته از اهدافی گفته میشود که راه رسیدن به هدف نهایی رو هموارتر می کنند به نوعی اهداف خاصی هستند که با استفاده از رفتارهای جزئی می توان به آنها دست یافت و در نهایت به هدف غائی یا نهایی رسید.
هدف نهایی همان آخرین مطلوب و مقصودی است که شایسته است به دنبال آن باشیم به عبارت دیگر هدف نهایی همون کمال اختیاریست که نهایتاً همه فعالیتهای اختیاری ما برای آن است که به این وسیله یعنی با انجام دادن کارهای اختیاری حقیقتا کمالی را به دست آوریم که آن کمال اختیاری همان هدف نهایی است.
به کانال#تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
#کودک_از_نظر_تربیت_و_وراثت_در_اسلام
دوره دوم
جلسه دوم: انواع اهداف میانی
اهداف میانی به پنج دسته تقسیم می شود:
1. اهداف الهی؛
2. اهداف شخصی؛
۳. اهداف جمعی؛
4. اهداف اقتصادی
5. اهداف طبیعی؛
ادامه دارد...
به کانال#تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
#کودک_از_نظر_تربیت_و_وراثت_در_اسلام
دوره دوم؛
#أهداف_الهي در تربیت دینی کودک و نوجوان
جلسه سوم
الف) اهداف بینشی
۱. شناخت خداوند متعال
اولین و مهمترین هدف در تربیت دینی، در ساحت فکر و اندیشه مخاطب، شناخت خداوندمتعال است.
أَوَّلُ اَلدِّينِ مَعْرِفَتُهُ وَ كَمَالُ مَعْرِفَتِهِ اَلتَّصْدِيقُ بِهِ وَ كَمَالُ اَلتَّصْدِيقِ بِهِ تَوْحِيدُهُ وَ كَمَالُ تَوْحِيدِهِ اَلْإِخْلاَصُ لَهُ وَ كَمَالُ اَلْإِخْلاَصِ لَهُ نَفْيُ اَلصِّفَاتِ عَنْهُ لِشَهَادَةِ كُلِّ صِفَةٍ أَنَّهَا غَيْرُ اَلْمَوْصُوفِ وَ شَهَادَةِ كُلِّ مَوْصُوفٍ أَنَّهُ غَيْرُ اَلصِّفَةِ
و قدم اول در دین شناخت پروردگار است و شناخت کامل او باور کردن اوست و کمال باور کردن اور یگانه دانستن اوست و کمال یگانه دانستن او اخلاص به اوست و کمال اخلاص به او زدودن صفات از اوست. زیرا که هر صفتی گواه بر این است که غیر از موصوف خود است. ثو هر موصوفی گواهی میدهد که غیر از صفت است.
الإمام الصادق عليه السلام :إِنَّ أَفضَلَ الفَرائِضِ وأَوجَبَها عَلَى الإِنسانِ مَعرِفَةُ الرَّبِّ وَالإِقرارُ لَهُ بِالعُبودِيَّةِ ، وحَدُّ المَعرِفَةِ أَنَّهُ لا إِلهَ غَيرُهُ ولا شَبيهَ لَهُ ولا نَظيرَ لَهُ ، وأَنَّهُ يُعرَفُ أَنَّهُ قَديمٌ مُثبَتٌ بِوُجودٍ غَيرِ فَقيدٍ ، مَوصوفٌ مِن غَيرِ شَبيهٍ ولا مُبطِلٍ ، لَيسَ كَمِثلِهِ شَيءٌ وهُوَ السَّميعُ البَصيرُ
برترین و واجب ترین وظایف و تکالیف بر انسان شناخت پروردگار و اقرار به بندگی اوست و معرفت او آن است که بداند معبودی جز او نیست و شبیه و نظیری ندارد و بداند که او قدیم ثابت و موجودی همیشه و همه جا حاضر است. موصوفی است بدون آن که شبیه و باطل کننده ای داشته باشد. هیچ چیز مانند او نیست و شنوا و بیناست.
عنه عليه السلام : لَو يَعلَمُ النّاسُ ما في فَضلِ مَعرِفةِ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ ما مَدُّوا أعيُنَهُم إلى ما مَتَّعَ اللّه ُ بِهِ الأعداءَ مِن زَهرَةِ الحَياةِ الدّنيا و نَعيمِها ، و كانَت دُنياهُم أقَلَّ عِندَهُم مِمّا يَطَؤونَهُ بِأرجُلِهِم ، و لَنَعِموا بِمَعرِفةِ اللّه ِ جَلَّ و عزَّ ، و تَلَذَّذوا بِها تَلَذُّذَ مَن لَم يَزَلْ في رَوضاتِ الجِنانِ مَعَ أولِياءِ اللّه ِ . إنَّ مَعرِفةَ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ اُنسٌ مِن كُلِّ وَحشَةٍ ، و صاحِبٌ مِن كُلِّ وَحدَةٍ ، و نُورٌ مِن كُلِّ ظُلمَةٍ ، و قُوَّةٌ مِن كُلِّ ضَعفٍ ، و شِفاءٌ مِن كُلِّ سُقمٍ .[الكافي : 8/247/347 .]
امام صادق عليه السلام : اگر مردم مى دانستند كه شناخت خداوند عزّ و جلّ چه ارزشى دارد، به زرق و برق زندگى دنيا و نعمتهاى آن كه خداوند دشمنان را از آنها بهره مند ساخته است چشم نمى دوختند و دنياى آنان در نظرشان كمتر از خاك زير پايشان بود و از معرفت خدا متنعم مى شدند و چونان كسى از آن لذّت مى بردند كه همواره در باغهاى بهشت با اولياء و دوستان خدا باشد. شناخت خدا، مونس هر تنهايى است و يار هر بى كسى و روشنايى هر تاريكى و نيروى هر ناتوانى و شفاى هر بيمارى است.
به کانال#تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث #کودک_از_نظر_تربیت_و_وراثت_در_اسلام
دوره دوم؛
موضوع:
#أهداف_الهي در تربیت دینی کودک و نوجوان
جلسه چهارم
ادامه اهداف الهی در حوزه بینشی
۲. شناخت رابطه خداوند با سایر موجودات
یکی از اهداف الهی در تربیت فرزندان در اسلام شناخت رابطه خداوند متعال با سایر موجودات است.شناخت این رابطه به نوع رفتار مخاطب در عالم هستی جهت می بخشد.
خداوند متعال در سوره فصلت آیه ۵۳ می فرماید:
سَنُريهِمْ آياتِنا فِي الْآفاقِ وَ في أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَ وَ لَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ شَهيدٌ
بهزودى نشانههاى خود را در اطراف عالم و در درون جانشان به آنها نشان مىدهيم تا براى آنان آشكار گردد كه او حق است؛ آيا كافى نيست كه پروردگارت بر همه چيز شاهد و گواه است؟
۳. شناخت پیامبر و امامان معصوم علیهم السلام
یکی از اهداف الهی در تربیت فرزندان از نظر اسلام شناخت پیامبر و امامان معصوم است این شناخت به ما گمک میکند که چگونه با امامان معصوم ارتباط داشته باشیم امام صادق علیه السلام میفرماید: برترین معرفت پس از معرفت خداوند معرفت رسول و شهادت به نبوت اوست پایینترین مرتبه شناخت رسول خدا اقرار به نبوت اوست و اینکه کتاب یا امر و نهی ای که آورده از جانب خداوند است و پس از آن معرفت امامی است که پیرو اوست با شناخت اوصاف و اسم او در حال سختی و آسانی، پایینترین درجه معرفت امام این است که او جز در مرتبه نبوت همسنگ پیامبر است و وارث پیامبر بوده است. اطاعتش اطاعت خدا و رسول خداست و نیز معرفت امام یعنی تسلیم بودن در برابر امر او و رجوع به او و پذیرفتن سخن اوست و اینکه بداند امام پس از رسول خدا علی بن ابیطالب است و پس از او حسن، سپس حسین، سپس علی بن الحسین، سپس محمد بن علی، سپس من، سپس پسرم موسی، سپس پسرش علی، سپس پسرش محمد، سپس پسرش علی، سپس پسرش حسن و فرزند او حجت (علیهم السلام).
🦋 تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث #کودک_از_نظر_تربیت_و_وراثت_در_اسلام
دوره دوم؛
موضوع:
#أهداف_الهي در تربیت دینی کودک و نوجوان
جلسه پنجم
ادامه اهداف الهی در حوزه #بینشی
4. یادگیری وشناخت معارف اسلام ازمنبع قرآن و سنت پیامبر و اهل بیت علیهم السلام
چنانچه خداوند در قرآن می فرماید:
فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ «توبه 122»
پس چرا از هر گروهى از ايشان دستهاى كوچ نمىكنند تادر دين فقيه شوند و هنگامى كه به سوى قوم خويش باز گشتند، آنان را بيم دهند تا شايد آنان (از گناه و طغيان) حذر كنند.
قالَ النَّبىُ صلي الله عليه و آله: «خِيارُكُمْ مَنْ تَعَلَّمَ القُرآنَ وَ عَلَّمَهُ». [ بحارالأنوار، ج 2، ص 186.]
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: بهترين شما كسى است كه قرآن آموزد و آن را آموزش دهد.
الإمامُ عليٌّ عليه السلام : تَعَلَّمُوا القرآنَ فإنّهُ أحسَنُ الحَديثِ ، و تَفَقَّهوا فيهِ فإنّهُ رَبيعُ القُلوبِ ، و استَشفُوا بنورِهِ فإنّهُ شِفاءُ الصُّدورِ، و أحسِنوا تِلاوَتَهُ فإنّهُ أنفَعُ القَصصِ .[نهج البلاغة : الخطبة 110.]
امام على عليه السلام : قرآن را بياموزيد، كه آن نيكوترين سخن است. در آن انديشه كنيد، كه آن بهار دلهاست. از نورش شفا جوييد، كه آن شفابخش سينه هاست و نيكو [و با دقّت ]بخوانيدش؛ زيرا كه آن سودمندترين داستان (تاريخ) است
امام الصّادق (علیه السلام)- عَلَیْکُمْ بِالتَّفَقُّهِ فِی دِینِ اللَّهِ وَ لَا تَکُونُوا أَعْرَاباً فَإِنَّهُ مَنْ لَمْ یَتَفَقَّهْ فِی دِینِ اللَّهِ لَمْ یَنْظُرِ اللَّهُ إِلَیْهِ یَوْمَ الْقِیَامَهًْ وَ لَمْ یُزَکِّ لَهُ عَمَلًا.
امام صادق (علیه السلام)- بر شما باد که در دین خدا دانشمند شوید و صحراگرد نباشید زیرا آن که در دین خدا دانشمند نشود خدا روز قیامت به او توجّه نمیکند و کردارش را پاکیزه نمیشمارد.
5. ایمان به خدای متعال
6. ایمان به غیب و ملائکه و قیامت
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث #کودک_از_نظر_تربیت_و_وراثت_در_اسلام
دوره دوم؛
موضوع:
#أهداف_الهي در تربیت دینی کودک و نوجوان
جلسه ششم
ادامه اهداف الهی در حوزه #گرایش
در تربیت دینی اهدافی را در حوزه گرایش دنبال می کنیم از جمله:
1. احساس محبت و عشق نسبت به خداوند متعال
2. خوش گمان بودن به خداوند
3. امید به خداوند
4. احساسخوف و خشیت در برابر عظمت خداوند و درباره نا فرمانی او
5. تسلیم در برابر احکام الهی
6. روحیه رصایت از خداوند
7. احساس خضوع و خشوع در برابر خداوند
8. شرمساری و پشیمانی از گناه و مخالفت با خدای متعال
9. احساس فقرو نیاز به خداوند
10. احساس بندگی در برابر خداوند
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث #کودک_از_نظر_تربیت_و_وراثت_در_اسلام
دوره دوم؛
موضوع:
#أهداف_الهي در تربیت دینی کودک و نوجوان
جلسه هفتم
اهداف الهی در حوزه #رفتار
در حوزه رفتار اهداف الهی ذیل دنبال می شود:
1. رعایت تقوای الهی
2. بندگی محض در برابر خداوند
3. پرهیز از شرک و کر و سر سپردگی به طواغیت
4. پیروی از اولیای الهی
5.توجه به خداوند و یاد او در همه حال
6. توکل بر خداوند در همه امور
7. اخلاص
8. شکر گزاری از نعمت های الهی
9. استفاده صحیح و مطابق موازین شرعی از نعمت ها
10.صبر در مصیبت و معصیت و طاعت
11. ترجیح دادن رضایت الهی بر خواسته های نفسانی و رضایت دیگران
12. التزام عملی به اوامر الهی
13. شرکت فعال در مراسم عبادی و مساجد
14.انس با قرآن مجید و روایات معصومان علیهم السلام
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث #کودک_از_نظر_تربیت_و_وراثت_در_اسلام
دوره دوم؛
موضوع:
#أهداف_شخصی در تربیت دینی کودک و نوجوان
جلسه هشتم
اهداف شخصی در حوزه #بینش
در حوزه بینش اهداف شخصی ذیل دنبال می شود:
1. شناخت حقیقت وجود خود و کمال حقیقی آن
2. شناخت جایگاه انسان در نظام آفرینش
3. شناخت غایت و هدف خلقت انسان
4. شناخت نسبت دنیا با آخرت
5. شناخت اهمیت و فرصت استثنائی زندگی
6. شناخت فضائل و راه تقویت و تثبیت آنها
7. شناخت رذایل و راه زدودن آنها
8. شناخت جایگاه و نقش خود با توجه به ویژگی های شخصی همچون جنسیت، امتیازها و کمبودها
9. آشنایی با شیوه های حفظ سلامت و نشاط و تقویت جسم و روح
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث #کودک_از_نظر_تربیت_و_وراثت_در_اسلام
دوره دوم؛
موضوع:
#أهداف_شخصی در تربیت دینی کودک و نوجوان
جلسه نهم
اهداف شخصی در حوزه #گرایش
در حوزه گرایش اهداف شخصی ذیل دنبال می شود:
1. گرایش به کمال حقیقی خود
2. گرایش به کمالات برتر همچون رضایت الهی و لذت های پایدار اخروی
3. احساس عزت
4. حفظ وتقویت گرایش حقیقت جویی
5. پرورش حس زیبایی شناسی و زیبایی خواهی
6. علاقه به دین حق
7. انگیزه کافی برای یادگیری وظایف دینی و عمل به آنها
8. انگیزه کافی برای حفظ سلامت و تقویت تن و روان و رفع مو انع آن
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث #کودک_از_نظر_تربیت_و_وراثت_در_اسلام
دوره دوم؛
موضوع:
#أهداف_شخصی در تربیت دینی کودک و نوجوان
جلسه دهم
اهداف شخصی در حوزه #رفتار
در حوزه رفتار اهداف شخصی ذیل دنبال می شود:
1. پرورش قوه تعقل وتفکر
2.الگو قرار دادن زندگی معصومان علیهم السلام و دیگر بزرگان دین و پیروی از آنها
3. تثبیت فضایل و زدودن رذایل اخلاقی
4. رعایت اعتدال
5. تلاش مداوم و همه جانبه جهت خود سازی و بهسازی خود
6. آزاد اندیشی و داشتن رو حیه نقادی و پرهیز از تعصبات ناروا
7. دوری از ظن و گمان و تقلید نابجا و تبعیت بی جا از اکثریت
8. تقویت همت و اراده
9. رعایت نظم و مدیریت وقت
10. برنامه ریزی برای آینده با توجه به اهداف متعالی
11. پرهیز از شتاب زدگی و اتخاذ تصمیمات نسنجیده
12. رعایت و حفظ شان خود
13. اعتماد به علمای راستین دین و مشاوران دینی متدین و دلسوز
14. پرورش استعدادهای هنری
15. توجه به حفظ سلالمت و نشاط و تقویت تن و روان
16. پرهیز از سستی و تنبلی
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث #کودک_از_نظر_تربیت_و_وراثت_در_اسلام
دوره دوم؛
موضوع:
#أهداف_اجتماعی در تربیت دینی کودک و نوجوان
جلسه یازدهم
اهداف اجتماعی در ساحت #بینش
در حوزه بینش اهداف اجتماعی ذیل دنبال می شود:
1. شناخت باور ها، ارزشها و آداب و سنن فرهنگی _ اجتماعی اسلام
2. شناخت منابع، مفاخر، آثار و رسوم قابل قبول در عرصه فرهنگی _ اجتماعی
3. آگاهی از باورها، ارزشها، رسوم و مظاهر فرهنگی_ اجتماعی معارض و راه های مقابله با آنها
4. آشنایی با علوم و فنون مختلف و مهار تهای زندگی، با توجه به توان مندی ها و علاقه فردی و نیاز های جامعه
5. شناخت حقوق و ظایف خود نسبت به دیگران
6. شناخت گرو ههای اجتماعی سالم و ناسالم
7. شناخت آسیب ها، نا بهنجاری ها و مخاطرات اجتماعی
8. شناخت قوانین و مقررات اجتماعی و بین المللی
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث #کودک_از_نظر_تربیت_و_وراثت_در_اسلام
دوره دوم؛
موضوع:
#أهداف_اجتماعی در تربیت دینی کودک و نوجوان
جلسه دوازدهم
اهداف اجتماعی در ساحت #گرایش
در ساحت گرایش اهداف اجتماعی ذیل دنبال می شود:
1. گرایش به باورها، ارزشها وآداب و سنن فرهنگی_اجتماعی اسلالم در برابر باورها، ارزشها وآداب و سنن فرهنگی_اجتماعی بیگانه، همچون خرافات، بدعت ها وروابط ناسالم و مفاسد اجتماعی
2. احساس مسئولیت در برابر رفتار و منش نادرست دیگران
3. گرایش عمومی به مطالع و تحقیق
4. انگیزه کافی برای ورود به عرصه های تخصصی با در نظر گرفتن اولویت های فردی و اجتماعی
5. علاقه به والدین، خانواده و تحکیم روابط خوشاوندی
6. علاقه به برقراری روابط سازنده با دیگران
7. تقویت حس تعاون و همیاری و خدمت رسانی به دیگران
8. احساس مودت و اخوت با مومنان ونفرت نسبت به دشمنان اسلام
9. گرایش نداشتن به امور نامتناسب با شئون اجتماعی، ازقبیل امور مربوط به جنسیت
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث #کودک_از_نظر_تربیت_و_وراثت_در_اسلام
دوره دوم؛
موضوع:
#أهداف_اجتماعی در تربیت دینی کودک و نوجوان
جلسه سیزدهم
اهداف اجتماعی در ساحت #رفتار
در ساحت گرفتار اهداف اجتماعی ذیل دنبال می شود:
1. جانبداری آگاهانه و عمومی از باورها و سنن اصیل اسلامی
2. افتخار به مفاخر اسلامی و بزرگان دین و در راس آنها پیشوایان معصوم علیهم السلام
3. ارتقای سطح دانش و فرهنگ عمومی و فراگیر شدن باور ها و ارزش های اسلاممی در جامعه
4.التزام عملی به قوانین و مقررات اجتماعی اسلام
5. تبعیت نکردن از باور ها، و ارزشها و رسوم خرافی و مخالف ب اسلام
6. تبعیت نکردن از مظاهر فرهنگی _ اجتماعی بیگانه و مخالفت با آنها
7. اصلاح جامعه از طریق نظارت بر رفتلر دیگران بدون تجسس نا به جا
8. ارشاد جامعه با زبان و عمل و احیای فرضه امر به معروف و نهی ازمنکر با رعایت موازین شرعی
9.رعایت حق و عدالت اجتماعی، ستم ستیزی و ستم ناپذیری
10. انضباط اجتماعی ، رعایت قوانین و مقررات، و پرهیز از قانون گریزی
11. پرهیز از نگاه اقتصادی به مقولات فرهنگی_ اجتماعی
12.احترام به دیگران و رعایت حقوق آنها در محدوده مقررات اسلامی
13. احترام به والدین ورعایت حقوق آنها
14. دفاع از حقوق دیگران
15. عمل به مسئوولیتهای فرهنگی_ اجتماعی با توجه به نقش و کار کرد خود در جامعه
16. کار خود را بر عهده دیگران نگذاشتن
17. مشارکت فعال و سازنده در فعالیت های فرهنگی_ اجتماعی سالم
18. حسن معاشرت
19. حفاظت از حریم خانواده
20. داشتن تعهد و وجدان کاری
21.ازدواج و تشکیل خانواده در ا اولین فرصت
22. رعایت ادب و عفت در گفتار ورفتار اجتماعی
23. امانت داری
24. وفای به عهد
25. دل سوزی و خیر خواهی مردم
26. کمک به دیگران
27. ایثار و فداکاری
28. پذیرش عذر و عفو و گذشت نسبت به خطای دیگران تا جایی که مفسده ای نداشته باشد
29. پرهیز از تجمل گرایی و مد پرستی
30. حرص نورزیدن به دنیا
31. غیرتمندی با پرهیز از تعصبات نا بجا
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث #کودک_از_نظر_تربیت_و_وراثت_در_اسلام
دوره دوم؛
موضوع:
#أهداف_اقتصادی در تربیت دینی کودک و نوجوان
جلسه چهاردهم
اهداف اقتصادی در ساحت #اندیشه
در ساحت اندیشه اهداف اقتصادی زیر دنبال می شود:
1. شناخت مبانی اقتصادی اسلام،مانند عدالت اقتصادی و ابزاری بودن ثروت، احکام اقتصادی اسلام و قوانین و مقررات اقتصادی
۲. شناخت شرایط، نیازمندیها، اولویتها و روشهای اقتصادی
اهداف اقتصادی در ساحت #گرایش
در ساحت گرایش اهداف اقتصادی زیر دنبال می شود:
1. گرایش به تولید سودمند و بیزاری از تنبلی و کم کاری در امور اقتصادی
2. طمع نداشتن به اموال دیگران
3. روحیه قناعت
4. گرایش به رفع نیازمندی مالی دیگران
اهداف اقتصادی در ساحت #رفتار
در ساحت رفتار اهداف زیر دنبال می شود:
1. رعایت دقیق شرعی و موازین شرعی و مقررات قانونی در روابط اقتصادی
2. پرهیز از مال حرام ویژه خواری و رانت خواری
3. پرداخت نفقات واجب، وجوهات شرعیه، مالیاتهای قانونی و پرهیز از فعالیتهای اقتصادی کاذب مانند، ذخیره کردن سرمایه و احتکار کالا
4. انفاق و صدقه
5. اهل وقف و قرض الحسنه و کمک مالی در امور خیریه و عام المنفعه
6. استفاده از ثروت برای رفع فقر استقلال اقتصادی و خدمت به جامعه اسلامی و شکوفایی آن در جهت تعالی معنوی
7. میانهروی در مصرف و پرهیز از اسراف و تبذیر
8. پرهیز از چشم و همچشمی
9. رعایت عدالت، انصاف و مواسات در امور اقتصادی
10. ایجاد اشتغال و فراهم کردن فرصت مناسب کار برای دیگران
11. مبارزه با فساد مالی
12. کفالت و سرپرستی خانواده
13. کفالت و سرپرستی یتیمان و بینوایان
14. تدبیر معیشت
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan