eitaa logo
معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم
695 دنبال‌کننده
196 عکس
73 ویدیو
32 فایل
این کانال جهت اطلاع رسانی فعالیتهای معاونت تبلیغ حوزه علمیه استان قم راه اندازی شده است. ارتباط با ادمین 👇👇 @husseinamereh @Aminqom16
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه یازدهم :👇 میگساری و وراثت ؛ یکی از عادات خطرناکی که بدبختانه در اغلب کشورهای جهان کم و بیش بسیاری از مردم را آلوده نموده است، میگساری است. این سم خانمان سوز نه تنها بر مردم آلوده ضربات غیر قابل جبرانی وارد میکند بلکه بچه های بیگناه آنها را نیز دچار بدبختی می نماید و تا پایان زندگی به عوارض گوناگون آن گرفتارند. میگساری در اثر تکرار آثار شومی روی تمام بدن، از آن جمله روی سلولهای مغز میگذارد. کسانی که به میخوارگی دائم و پیگیر آلوده شده اند به طور قطع مردمی علیل و غیر طبیعی هستند. بدبختانه این جنایت در فرزندانشان نیز تأثیر نموده و نطفه الکلی ها بچه های منحرف و غیر طبیعی میسازد یک قسمت از دیوانه هایی که درتیمارستانها بسر میبرند کیفر مشروبخواری و مستی های بی حساب خود را می بینند. کاهش عمومی هوش و نیروی عقل سلیم از تأثیر الکل شراب و همه قسم افراط و بالاخره از بی نظمی در عادات ناشی می گردد. بلاشک رابطه ای میان مصرف الکل و ضعف فکری یک اجتماع وجود دارد. از میان مللی که به کارهای علمی اقبال میکنند در فرانسه بیشتر از همه شراب می نوشند و کمتر از همه جایزه نوبل می گیرند. اسلام تمام عوارض شوم مشروب را در مردم و فرزندان آنان دیده و علاوه بر اینکه خرید و فروش و تهیه و توزیع و نوشیدن آن را از نظر قانونی بر مسلمین تحریم کرده است، به علت اینکه میخواری پدر و مادر روی نطفه تأثیر مستقیم دارد، در بحث زناشویی با کمال صراحت پیروان خود را از پیوند ازدواج با مردم الکلی منع کرده است. امام صادق (ع) فرمود: مَنْ زَوَّجَ كَرِيمتُهُ مِنْ شَارِبِ خَمْرٍ فَقَدْ قَطَعَ رَحِمَهَا. کسی که دختر خود را با شرابخواری تزویج کند با این عمل قطع رحم کرده است. رسول اکرم (ص) فرمود: شارِبُ الْخَمْرِ لا يُزَوِّجُ إِذَا خَطَبَ. " شرابخوار اگر خواستگاری کند به او دختر ندهید. روایات در این باره از رسول اکرم و ائمه علیهم السلام بسیار‌آمده است، ولی خطر بزرگتر در فرزند شارب الخمروقتی است که در حین مستی نطفه اش منعقد شود. ✳️با اقتباس از کتاب کودک از نظر وراثت و تربیت مرحوم فلسفی ص۸۱-۸۲✳️ تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
جلسه دوازدهم :👇 سعادتها و شقاوتها خوشبختی ها و بدبختیهایی که در شکم مادر نصیب فرزندان می شود دو قسم است: بعضی از آنها بصورت سرنوشت قطعی و قضای اجتناب ناپذیر است و تا پایان عمر با فرزندان خواهد بود، مثل دیوانگی و کوری مادرزاد. در این قبیل موارد شرایط رحم علت تامه آنهاست. ولی بعضی از بدبختی ها با خوشبختی های جسمی و روانی است که در رحم مادر به طور زمینه مساعد و قابلیت برای فرزند ایجاد میشود و در واقع شرایط رحم علت معده آنها است. در این قبیل موارد سعادت و شقاوت رحم مادر سرنوشت قطعی نیست بلکه ملاک بقا يا محو آن صفات پسندیده یا ناپسند عوامل تربیتی و شرایط محیط مساعد یا نامساعد است. پدران پاکدل و با ایمان و مادران عفیف و با فضیلت از نظر شرایط وراثت فرزندان خوب و پاکدل می آورند اطفال آنان در رحم مادر سعادتمند و خوشبخت ساخته می شوند، علل و عوامل انحرافی موروثی در وجود آنان نیست ولی نمی توان گفت این سعادت حتماً تا پایان زندگی خواهد ماند زیرا ممکن است مربی بد و محیط ناپاک مسیر تکامل را عوض کند، سجایای موروثی و صفات پاک معنوی را به دست فراموشی بسپارد و خلاصه همان فرزندی که در رحم مادر با سعادت و خوشبختی ساخته شده بود در صف اشقیا و ناپاکان درآید و منشأ صدها بدبختی فردی و اجتماعی شود. همچنین برعکس بچه ای که از پدر و مادر بی ایمان و ناپاکدل به وجود آمده و زمینه های بدبختی و شقاوت در مزاج او ایجاد شده است با تربیت صحیح و محیط پاک و سالم به راه سعادت برود و پلیدی موروثی اش فراموش شود و در صف پاکان و نیکان قرار گیرد. لذا رسول اکرم (ص) می فرمود: السَّعِيدُ قَدْ يَشْقَی وَالشَّقُّی قَدْ يَسْعَدُ. گاهی سعید شقی و بدبخت میشود و گاهی شقی به راه سعادت و خوشبختی می رود. علی (ع) می فرمود: وَالسَّعِيدُ مَن وُعِظَ بِغَيْرِهِ وَالشَّقُّی مَنِ انخَدَعَ لِهَوَاهُ وَ غُرُورِهِ خوشبخت و سعادتمند کسی است که از دیگران پند پذیرد و خود را به پاکی پرورش دهد و شقی و بدبخت کسی است که از تمایلات نامشروع و غرور خویشتن فریب خورد و به ناپاکی بگراید. ✳️با اقتباس از کتاب کودک از نظر وراثت و تربیت مرحوم فلسفی صص۸۴-۸۶✳️ تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
جلسه سیزدهم :👇 به نظر دانشمندان امروز غذاها در زیبایی صورت و توازن اندام و رنگ مو و چشم و خلاصه در تمام ساختمان کودک تأثیر و روایات اسلامی نیز در گذشته به این نکته توجه کامل داشته و درباره استفاده از غذاها و میوه ها و حبوبات و سبزیجات تعالیم لازم را به پیروان خود داده و بخصوص در بعضی از روایات از زنان باردار اسم برده و استفاده از آن خوراکی ها را به آنان دارد. اخبار توصیه نموده است. عَنِ الصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلَامُ نَظَرَ إِلى غُلامٍ جَمِيلٍ فَقَالَ يَنْبَغِى أَنْ يَكُونَ‌أَبُو هَذا أَكَلَ سَفَرْ جَلًا لَيْلَةَ الْجِماعِ . امام صادق (ع) بچه زیبایی را دید. فرمود شایسته است پدر این کودک در شب هم بستری میوه به خورده باشد. در روایت دیگری درباره به فرموده: وأطعموه حالاكُمْ فَإِنَّهُ يُحْسِنُ أَوْلادَكُمْ. این میوه را به زنان باردار خود بخورانید اطفال شما را زیبا میکند. پیغمبر اکرم (ص) فرمود: أَطْعِمُوا الْمَرْأَةَ فِي شَهْرِهَا الَّذِي تَلِدُ فِيهِ الْقَمَرَ فَإِنَّ وَلَدَهَا يَكُونُ حَلِيماً تَقِياً . به زن باردار در ماهی که در آن وضع حمل میکند خرما بدهید، فرزند او بردبار و پرهیزکار خواهد شد ✳️با اقتباس از کتاب کودک از نظر وراثت و تربیت مرحوم فلسفی صص۹۶- ۹۷✳️ تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
جلسه چهاردهم :👇 دو اصل اساسی در تربیت انسان برای نیل به سعادت و تأمین کمال لایق انسان از نظر تربیت باید به دو اصل توجه شود: ۱. یکی احیای استعدادهای مفید؛ ۲. دیگر ازبین بردن تمایلات مضر و زمینه های نادرست؛ به عبارت واضحتر مربی لایق کسی است که بتوانند از یک طرف کلیه قابلیت های درونی و استعدادهای نهایی کودک را با مراقبتهای علمی و عملی تدریجا پرورش دهد و از قوه به فعلیت بیاورد و از طرف دیگر زمینه های نامطلوبی را که از پدر و مادر یاآبای گذشته به ارث برده است، سرکوب نموده به دست فراموشی بسپارد. ✳️با اقتباس از کتاب کودک از نظر وراثت و تربیت مرحوم فلسفی ص ۱۵۸✳️ تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
جلسه پانزدهم:👇 تفاوت انسان با سایر موجودات بشر با اینکه یکی از موجودات زنده این عالم است و از همان عناصری که سازنده سایر موجودات است ساخته شده است. ولی اختصاصات و ممیزاتی در بشر وجود دارد که او را از تمام موجودات زنده جهان جدا میکند. حساب انسان با گل و گیاه، با اشجار و نباتات با حشرات و حیوانات، از جهات متعددی فرق دارد. از آن جمله اینکه حیوانات برای وصول به کمال لایق نوعی خود احتیاج به تعلیم و تربیت ندارند غرایزی که خداوند به هر یک عطا فرموده است به طور منظم و خودکار در تمام مراحل زندگی آنها را رهبری میکند و هر کدام مسیر تکامل خود را به درستی می پیمایند ولی بشر به آموزش و پرورش و فرا گرفتن بسیاری از مطالب احتیاج دارد و اگر با روشهای علمی و عملی تربیت نشود، به کمال لایق انسانیت نمیرسد و هرگز استعدادهای درونی اش از قوه به فعلیت نمی آید. موسی و هارون به امر الهی نزد فرعون آمدند تا او را به خدای یگانه دعوت کنند. قَالَ فَمَنْ رَبُّكُما يَا مُوسى. فرعون پرسید: خدای شما دو نفر کیست؟ قَالَ رَبُّنَا الَّذِي أَعْطَى كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَى. موسی گفت: خدای ما آن کسی است که به هر موجودی آنچه شایسته بوده است عطا فرموده، بعلاوه او را هدایت و راهنمایی کرده است. سوره طه، آیات ۵۰-۴۹ ساختمان طبیعی حیوانات و نوع غذاهایی که احتیاج دارند متفاوت است. خداوند حکیم برای ادامه حیات به هر حیوانی ابزارهای لازم را با تناسب شرایط زندگی عنایت فرموده است. به شیر گوشتخوار چنگالی درنده و به گوسفند علفخوار دندانی برنده عطا کرده است. یکی را قدرت دویدن داده به دیگری نیروی پریدن و پشه ناتوان را با خرطوم مکیدن مجهز نموده است. منقار پرنده دانه خوار با پرنده لاشه خوار فرق دارد. ✳️با اقتباس از کتاب کودک از نظر وراثت و تربیت مرحوم فلسفی ص ۱۵۸-۱۵۹✳️ تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
جلسه شانزدهم:👇 تفاوت تربیت دختر و پسر  لطافت خاصی که از نظر عاطفی در وجود دختر است، و توصیه‌هایی که در مورد دختران شده تا حدودی متمایز از پسران است. یک جهت به‌خاطر ساختار تکوینی‌شان است، دختر یک مقداری شکنندگی دارد، عاطفه‌اش بالاست. و جهت دیگر هم اینکه دختر در آینده قرار است مسئولیت مادرانه و همسرانه داشته باشد و پسر هم مسئولیت اجتماعی و سرپرستی خانواده را داشته باشد. به همین لحاظ باید آهنگ تربیتمان برای پرورش فرزند دختر و پسر تا حدودی متفاوت باشد. در عین حالی که هر دویشان انسان هستند باید کرامت انسانی و کرامت نفس پیدا کنند، هم عزیز داشته شوند و هم اینکه به‌مثابه‌ی یک انسان با مسئولیت‌های انسانی‌شان آشنا شوند.. امام سجاد علیه السلام فرمود: هنّ قواریر لا تُکَسِّروهنّ؛ دختران بلورند، آنها را نشکنید. به کانال ملحق شوید 👇 @tarbiatkoodak_nojavan
جلسه هفدهم:👇 بشر یک قسمت از برنامه های زندگی و قوانین تکاملی اش با هدایت تکوینی خداوند اداره می شود. در آن موارد مانند حیوانات و حشرات احتیاج به معلم و مربی ندارند. معده در هضم غذا و کبد در جذب مواد غذایی معلم لازم ندارند و وظیفه خود را به خوبی میشناسند. تخمدان زن در آماده کردن یک تخم در هر ماه به طور متناوب و رحم در ساختن کودک و غده های پستان در تهیه شیر احتیاج به معلم و تربیت ندارند وظایف خود را از مدرسه خلقت فرا گرفته اند انسان برای حس گرسنگی و تشنگی، حس خستگی و میل به خواب، بلوغ و درک تمایل جنسی محتاج به درس خواندن و مدرسه نیست این واقعیتها را بدون مربی درک میکند. به کانال ملحق شوید 👇 @tarbiatkoodak_nojavan
جلسه هجدهم:👇 در دو قسمت فرزندان بشر احتیاج به مربی و معلم دارند: ۱. یک قسمت مشترکات بین انسان و حیوان؛ ۲. یک قسمت مختصات انسان؛ برای هر یک به اختصار مثالهایی به عرض شما می رسانم. مشتركات: حيوانات بدون مربی دشمن زندگی و حیات خود را می شناسند و از آن می گریزند ولی بشر از راه تعلیم و تجربه دشمنان خود را میشناسد حیوانات از غذاهای لازم خود کماً و كيفاً بدون معلم آگاهند و بعلاوه بچه داری و تغذیه صحیح فرزندان خود را نیز میدانند ولی بشر پس از زحمات بسیار و تلفات بی شمار از مواد غذایی لازم خود آگاه شده و آنها و اندازه گیری کرده است و تغذیه کودکان بشر باید تحت نظر پزشک باشد. بچه گربه فاصله را به خوبی درک میکند و قدرت خود را نیز می شناسد. آنجایی که فاصله زیاد است و قادر به پرش نیست نمی برد، ولی کودکان بشر این امر را نمی فهمند و مکرر از بام های بلند به زمین افتاده و مرده اند. کره اسب خطر غرق در آب را می فهمد خود را در آب نمی افکند و شنیده نشده که کره اسبی روی نادانی در استخر دهستانی خفه شده باشد. این فرزندان بشرند که مکرر در حوضهای منازل به آب افتاده و مرده اند! حیوانات در امور بهداشتی و حفظ سلامت خود و کودکان خویش به تعلیم و تربیت احتیاجی ندارند، ولی بشر قدم به قدم دست نیازش به سوی علم و عالم دراز است و سلامت خود و فرزندن خود را با راهنماییهای او حفظ میکند. به کانال ملحق شوید 👇 @tarbiatkoodak_nojavan
جلسه نوزدهم:👇 مختصات: در باطن انسان استعداد و قابلیت مخصوصی نهفته است که در هیچ حیوانی وجود ندارد این قابلیت است که در مدارج ایمانی و مراحل اخلاقی میتواند آدمی را به اوج اعلای ر انسانیت برساند و او را از هر پلیدی و ناپاکی محفوظ نگاه دارد در مجاری علمی و درک نوامیس خلقت انسان را حاکم بر جهان طبیعت کنند، کلیه نیروهای ارضی و موالید زمین را مطیع و فرمانبردار او نماید و به اجرام سماوی دست دراز کند و آنها را نیز مسخر نماید. ولی سرمایه منحصر به انسان در باطن بشر بصورت قابلیت و استعداد است و خود به خود هرگز ظاهر نمی شود، فقط در پرتو تعلیم و تربیت است که آن ذخایر عظیم از قوه به فعلیت می آید و قابل بهره برداری می شود. صداها و آهنگهای حیوانات که هر یک به منزله علامتی است احتیاج به تعلیم و تربیت ندارند ولی سختن گفتن که اولین و ساده ترین ظهور انسانیت است بدون مربی نمی شود. اگر بچه ای را از روز ولادت در تنهایی نگاه بدارند و با او حرف نزنند قطعاً قابلیت تکلم در او میمیرد و به فعلیت نمی رسد. سایر استعدادهای عالی انسان نیز فقط از راه تعلیم و تربیت بروز میکند. به کانال ملحق شوید 👇 @tarbiatkoodak_nojavan
جلسه بیستم:👇 روایات بسیاری از اولیای گرامی اسلام درباره لزوم خودشناسی با عبارات مختلفی رسیده و آن را ریشه و اساس سعادت مردم معرفی کرده اند. در این بحث به بعضی از روایات اشاره می کنم: علی (ع) می فرمود: أَفْضَلُ الْمَعْرِفَةِ مَعْرِفَةُ الْإِنْسَانِ لِنَفْسِه بهترین معرفت برای انسان خودشناسی است. علی (ع) می فرمود: أَعْظَمُ الْجَهْلِ جَهْلُ الْإِنْسَانِ أَمْرَ نَفْسِهِ " بزرگترین نادانی ها برای بشر خود ناشناسی است. علی (ع) می فرمود: أَفْضَلُ الْعَقْلِ مَعْرِفَةُ الْمَرْءِ نَفْسَهُ فَمَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ عَقَلَ وَ مَنْ جَهِلَهَا ضَلَّ . بهترین تعقل فکر در خودشناسی است. کسی که خود را شناخت با چراغ عقل گمراهی می رود. راه سعادت خویش را پیدا میکند و آن کس که از خود غافل و بی خبر بود به مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدِ انْتَهى إلى غايَةِ كُلِّ مَعْرِفَةٍ وَعِلْمٍ " کسی که خود را شناخت به آخرین نتیجه علم و معرف نایل شده است. مَنْ لَمْ يَعْرِفْ نَفْسَهُ بَعْدَ عَنْ سَبِيلِ النَّجَاةِ وَ خَبَطَ فِي الضَّلال والجهالات. آن کس که خود را نشناسد از راه سعادت و نجات دور افتاده و به بیراهه گمراهی و نادانی دچار شده است. در این روایات پایه سعادت و اساس خوشبختی بر خودشناسی استوار شده است به کانال ملحق شوید 👇 @tarbiatkoodak_nojavan
جلسه بیست و یکم:👇 تربیت که معادل فارسی آن را پرورش دانسته اند - از مشتقات ماده «ربو» است که به معنای «برآمدگی» و «زیادی است؛ چنان که به بهره پول نیز «ربا» می گویند. همین معنای اصلی در مصدر باب افعال بی هیچ تغییری به جا مانده است؛ چرا که «ارباء» به معنای «زیاد کردن است: «يَمْحَقُ الله الرِّبَا وَ يُرْبى الصدقات؛ خداوند ربا را می کاهد و نابود میگرداند و صدقه ها را فزونی میبخشد. از سوی دیگر، از سخنان لغت شناسان و از بررسی کاربرد واژه تربیت و مشتقات آن در قرآن کریم و روایات چنین برمی آید که ماده یاد شده آنگاه که به باب تفعیل میرود هر نوع زیاد کردنی را در بر نمی گیرد؛ بلکه غالباً به معنای رسیدگی به امور موجود زنده دیگر - اعم از گیاه حیوان و انسان - برای دست یابی او به رشد و نمو ظاهری است. اگر این موجود زنده انسان باشد. معمولاً رسیدگی یاد شده به دوران طفولیت وی منحصر میشود با این همه نمیتوان قاطعانه ادعا کرد که میان کاربرد واژه تربیت برای گیاه، حیوان و انسان مشابهتی کامل برقرار است. به گونه ای که هنگام به کارگیری آن درباره انسان نیز تنها رشد و نمو جسمانی مورد نظر است. به هر حال قرآن کریم آنگاه که به زحمات پدر و مادر در دوران کودکی اشاره می کند. یکی از مشتقات واژه تربیت را به کار میبرد؛ چنان که برخی از روایات نیز تربیت را به هفت سال نخست زندگی اختصاص داده اند‌. به هر حال امروزه مقصود بسیاری از اندیشمندان مسلمان از واژه تربیت آنگاه که آن را در برابر تعلیم قرار میدهند و درباره انسان به کار میگیرند پرورش روحی و معنوی است. با این حال استفاده از تعابیری مانند تربیت بدنی نیز رواجی فراوان دارد. به کانال ملحق شوید 👇 @tarbiatkoodak_nojavan
جلسه بیست و دوم:👇 چند نکته در مورد تربیت: الف) واژه تربیت درباره پرورش گیاه حیوان و انسان به کار می رود؛ اما کار یک صنعتگر در شکل تو بخشیدن به یک ماده بی جان را تربیت نمی گویند. این بدان دلیل است که پرورش مستلزم فعلیت بخشیدن به استعدادهای نهفته و شکوفا سازی آنهاست. در حالی که موجودات بی جان - دست کم بر اساس : فهم عرفي و همگانی ما چنین استعدادی ندارند. ب) در پرورش روحی و معنوی انسان کار مربی عموماً فراهم کردن زمینه هاست. بی تردید عوامل دیگری نیز در جهت دهی به افعال آدمی مؤثرند و در نهایت اراده و اختیار انسان است که کاری خاص را تحقق میبخشد و مؤلفه های علت نامه را کامل می سازد. ج) قرآن کریم برای اشاره به پرورش معنوی و اخلاقی از واژه «ترکیه» استفاده کرده است. چنان که با اشاره به اهداف بعثت می فرماید: «يُزكيهم ويُعلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَة تا پاکشان گرداند و کتاب و حکمت به آنان بیاموزد. این واژه اغلب بار ارزشی مثبت دارد و درباره آن نوع پرورش که اراده شخص پرورش یابنده در آن مؤثر است. به کار می رود. به کانال ملحق شوید 👇 @tarbiatkoodak_nojavan
جلسه بیست و سوم:👇 مبانی تربیت واژه مینا که جمع آن مبانی است به معنای پایه، پی نهاد، بنیاد و زیر ساخت است ۱. از این رو، زیر ساختها و پی نهادهایی که به انسان هستی و معرفت مربوط و تربیت بر آنها استوار است. مبانی تربیت نام دارد. توضیح اینکه مبانی تربیت از ساختار و موقعیت ویژه انسان امکانات قابلیتها و محدودیتهای او و نیز از ضرورتهای آفرینشی و وجودی که حیات او را تحت تأثیر قرار میدهد۲، و همچنین از آموزه ها و داده های شناختی که تربیت بر آنها استوار است سخن میگوید. اکنون به منظور تجزیه و تحلیل اصطلاح مبانی تربیت ویژگیهای آن را یاد آور می شویم: ۱. مبانی تربیت گزاره هایی هستند که بیانگر بنیادهای تربیت اند و در ساحت تربیت مفاد آن گزاره ها به عنوان پینهادهای تربیت به حساب می آیند. این مبانی هر چند در دانش تربیت به عنوان اصول موضوعه اند اما در علوم دیگر به اثبات رسیده اند. ۲.‌پی نهادهای تربیت، از علوم و معارف گوناگون به دست می آیند؛ با این تفاوت که پاره ای از آنها ماهیت فلسفی و یا عرفانی، برخی صبغه علمی و تجربی و بخشی نیز جنبه دینی و وحیاتی دارند و از آموزه های علمی فلسفی عرفانی و دینی گرفته شده اند. ۳. بنیادهای تربیت هر چند در استخراج و برگزیدن اهداف اصول و روشهای تربیت و در سازواری و هماهنگی همه اینها با هم و به طور کلی در شکل گیری نظام تربیتی تأثیر گذارند، اما خود آن پی نهادها جنبه کاربردی و عملی ندارند. ۱. ر.ک: ابن منظور، لسان العرب، ج ۱، ص ۵۰۶- ۵۱۲ نیز ابن فارس، معجم مقائیس اللغة، ج ۱، ص ۳۰۱- ۳۰۳ . ۲. شکوهی، مبانی و اصول آموزش و پرورش ص ۱۱۶ نیز پژوهشکده حوزه و دانشگاه، فلسفه تعلیم و تربیت، ص ۳۹۸ به کانال ملحق شوید 👇 @tarbiatkoodak_nojavan
جلسه بیست و چهارم:👇 انواع مبانی تعلیم و تربیت یک از ضرورت های تربیت شناخت مبانی است شناخت مبانی به مربی کمک می کند چگونه هدف گذاری کند و اصول رفتاری در تربیت باید چی باشدو از طرفی روشهای تربیتی بایدچگونه باشد و... همه ی این مباحث در گروه شناخت مبانی است. ما در ادامه به انواع مبانی اشاره خواهیم کرد. از نظر متخصصان تعلیم و تربیت مبانی به انواع ذیل تقسیم می شود: ۱. مبانی معرفت شناختی؛ ۲. مبانی هستی شناختی؛ ۳. مبانی الهیاتی؛ ۴. مبانی انسان شناختی؛ ۵. مبانی ارزش شناختی؛ با توجه اهمیت شناخت انسان ما در این جلسات به مبانی انسانشناختی اشاراتی خواهیم داشت. شناخت انسان و ویژگی های او از پیش نیازهای اصلی تعلیم و تربیت است. هر چه شناخت ما از انسان عمیق تر و دقیق تر باشد برنامه ریزی برای تربیت او دارای اتقان بیشتری خواهد بود بر این اساس در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی پرداختن به مبانی انسان شناختی امری اجتناب ناپذیر مینماید. این مبانی که بر بنیانهای عقلی استوارند، گاه با شواهد تجربی نیز تأیید میگردند؛ چنان که در آیات قرآن کریم و روایات پیشوایان معصوم نیز نکاتی درخور توجه در این باره آمده است. در این جا به مهم ترین مبانی اشاره می کنیم: ادامه دارد...👇 به کانال ملحق شوید 👇 @tarbiatkoodak_nojavan
جلسه بیست و پنجم :👇 مبانی انسان شناختی تربیت دینی (1) ۱. انسان موجودی مرکب از روح و بدن است. پرسش از ابعاد وجودی انسان پیشینه ای دیرینه دارد از هزاران سال پیش اندیشمندان بسیاری به دو بعدی بودن انسان و ترکب وجود او از روح و بدن اشاره کرده اند. هر چند کسانی را نیز میتوان یافت که انسان را چیزی جز همین مجموعه مشاهده پذیر نمی دانند. به هر حال وجود جسم امری بدیهی به شمار می آید. بنابراین مهم آن است که وجود روح به اثبات رسد برای اثبات وجود روح دلایل عقلی گوناگونی به کار می آیند که یکی از آنها چنین است. همه انسانها از هنگام تولد تا مرگ «من» خود را یگانه می یابند و با وجود دگرگونی در سلولهای بدن تغییر در برخی از ویژگی های جسمی و روانی و گاه از دست دادن برخی از اندامها و جایگزینی آنها با اعضای دیگر تفاوتی در آنچه «من» نامیده می شود، احساس نمیکنند. این حقیقت که با علم حضوری دریافت می شود. نشان دهنده آن است که واقعیتی یگانه به همه مراحل زندگی انسان وحدت می بخشد و با وجود تغییرات گسترده در جسم آدمی همواره ثابت می ماند حالت فرضی زیر نیز بیان لطیفی است که اگر به درستی تصور شود، چاره ای جز تصدیق آن باقی نمی ماند فرض کنید که در یک لحظه با اعضا و جوارحی کامل و عقل و هوشی طبیعی قدم به دنیا نهاده ایم و به دلایلی از حواس ظاهری خود نیز بهره نمی بریم. برای این منظور میتوان تصور کرد که در فضایی کاملاً تاریک معلق هستیم هوا چنان معتدل است که گرمی یا سردی آن بدن ما را نمی آزارد صدایی به گوش نمی رسد و اعضای بدن نیز تماسی با یکدیگر ندارند. بی تردید در این حالت با این که از وجود بدن آگاهی نداریم از اصل هستی خود عاقل نیستیم بنابراین آنچه در اینجا به عنوان «من» درک می شود. چیزی غیر از بدن است؛ زیرا فرض بر این است که هنوز درکی از بدن خود به وسیله ابزارهای حسی نداریم پس روح که از آن به «من» تعبیر می کنیم - متمایز از بدن است. وجود روح از منظر آیات و روایات نیز امری مسلم و تردید ناپذیر است؛ چنان که در قرآن کریم چنین میخوانیم: "فإذا سويته ونفخت فيه من روحي فقعوا له ساجدين" . پس چون او را استوار بپرداختم و در آن از روح خود دمیدم برای او به سجده در افتیده با توجه به این مبنا در تبیین اهداف،اصول، ساختها، عوامل، موانع و روشهای تعلیم و تربیت باید هر دو بعد وجود انسان جسم و روح) را در نظر گرفت. منبع: کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی گروه نویسندگان زیر نظر آیت الله مصباح به کانال ملحق شوید 👇 @tarbiatkoodak_nojavan
جلسه بیست و ششم :👇 مبانی انسان شناختی تربیت دینی (2) ۲. ویژگی های روحی و بدنی انسان به صورتی تدریجی قابل تغییرند. انسان در دو بعد جسم و روح تغییر پذیر است. این تغییر میتواند در جهت مثبت یا منفی باشد. تأثیر نوع تغذیه و مقدار تحرک اندام های بدن و حتی برخی از حالت های روانی بر سلامت یا بیماری جسم دارای پشتوانه ای علمی و برخوردار از شواهدی تجربی است. تغییر در ویژگیهای روحی نیز میتواند جایگاه انسان را در سیری صعودی‌یا نزولی فراتر از فرشتگان با فروتر از حیوانات قرار دهد. گفتنی است که از یک سو روح امری غیر مادی (مجرد) است و از سوی دیگر بنا بر مبانی هستی شناختی امور غیرمادی تغییر نمی پذیرند. با این همه نکته درخور توجه آن است که این تغییر ناپذیری مخصوص مجرداتی است که هیچ وابستگی و تعلقی به ماده ندارند نه موجودی چون انسان که برای انجام افعال خود نیازمند بدن است. از سوی دیگر موجودات مادی مانند بدن و وابسته به ماده مانند (روح) وجودی تدریجی دارند. این سخن به این معناست که کمالات جسمی و روحی انسان به تدریج و با گذشت زمان به دست می آیند. انسان در هر مقطع از حیات خود دارای استعداد و قابلیتهای خاصی است؛ چنان که کمالات طبیعی و اکتسابی به دست آمده در هر مقطع آدمی را برای پذیرش کمالات بعدی آماده می سازند. از سوی دیگر در فرایند رشد تدریجی انسان، مشابهت هایی میان مقاطع نزدیک به یکدیگر میتوان یافت که بر اساس آنها مراحلی چون نوزادی کودکی نوجوانی جوانی میان سالی و کهن سالی را از یکدیگر تفکیک میکنیم همین نکته گروهی از روان شناسان را بر آن داشته است که درباره مراحل رشد انسان نظریه پردازی کنند و گاه برای این مرحله ها زمانهایی تقریبی نیز در نظر گیرند در روایات اسلامی نیز نکاتی درخور توجه در این باره میتوان یافت؟ از این مبنا برای اثبات امکان تربیت استفاده میشود. روشن است که اگر ویژگی های روحی و بدنی انسان تغییر پذیر نبودند. سخن از تربیت بی معنا بود. همچنین با توجه به این مبنا تربیت انسان امری تدریجی و زمان بر است و نیز برای تربیت باید مراحلی را در نظر گرفت. البته چنان که اشاره شد . هر گونه زمان بندی برای مراحل تربیت و مرزبندی میان آنها امری تقریبی است. زیرا گذر از یک مرحله به مرحله ای دیگر نیز نه به صورت دفعی و آنی بلکه به تدریج روی می دهد. افزون بر این در تعیین اهداف اصول ساختها عوامل موانع و روشها‌ی تعلیم و تربیت نیز باید به تدریجی بودن این فرایند توجه نمود. به کانال ملحق شوید 👇 @tarbiatkoodak_nojavan
جلسه بیست وهفتم :👇 مبانی انسان شناختی تربیت دینی (3) ۳. روح و بدن بر یکدیگر تاثیر میگذارند. بی تردید روح و بدن بر یکدیگر تأثیر متقابل دارند چنان که بیماری های جسمانی روان انسان را نیز آزرده می سازند و فشارهای روانی در بدن انسان نیز بازتاب می یابند. این ارتباط به گونه ای است که امروزه بخش عمده ای از تحقیقات پزشکی و روان پزشکی به بیماری های موسوم به «روان تنی اختصاص یافته است. بر اساس این مبنا در تعیین اهداف و ساحتهای تربیت - با وجود اصالت دادن به روح - نباید بدن را از یاد برد؛ چنان که هنگام شناسایی عوامل و موانع و تربیت، از تأثیرگذاری دو بعد جسمی و روحی بر یکدیگر نباید غفلت کرد. طبیعی است که اصول و روشهای تربیت اسلامی نیز باید بر همین اساس سامان یابند. به کانال ملحق شوید 👇 @tarbiatkoodak_nojavan
جلسه بیست و هشتم :👇 مبانی انسان شناختی تربیت دینی (4) ۴. همه انسانها سرشتی مشترک و فطرتی الهی دارند. آدمیان با وجود تفاوتهایی که با یکدیگر دارند از سرشتی مشترک برخوردارند. از شواهد وجود چنین سرشتی آن است که همه انسانها - از نژادها و فرهنگهای مختلف در احکام اولیه عقل نظری،مانند اجتماع دو نقیض محال است و عملی، مانند باید عدالت ورزید با یکدیگر اتفاق نظر دارند و از تمایلاتی فراحیوانی مانند حقیقت جویی فضیلت خواهی و کمال طلبی بهره میبرند. همچنین با مراجعه به آیات و روایات این نکته به دست می آید که درجاتی از شناخت شهودی خداوند و گرایش به او از آغاز آفرینش در وجود همه انسانها نهاده شده است. چنان که قرآن کریم می فرماید:فَأَقِمۡ وَجۡهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفٗاۚ فِطۡرَتَ ٱللَّهِ ٱلَّتِي فَطَرَ ٱلنَّاسَ عَلَيۡهَاۚ لَا تَبۡدِيلَ لِخَلۡقِ ٱللَّهِۚ ذَٰلِكَ ٱلدِّينُ ٱلۡقَيِّمُ وَلَٰكِنَّ أَكۡثَرَ ٱلنَّاسِ لَا يَعۡلَمُونَ: پس روی خود را با گرایش تمام به حق به سوی این دین کن با همان سرشتی که خدا مردم را بر آن سرشته است. آفرینش خدا تغییر پذیر نیست این است همان دین پایدار ولی بیشتر مردم نمی دانند. برخی از روایات این آیه را بیانگر فطری بودن توحید دانسته اند. از روایتی دیگر که در تفسیر آیه معروف به میثاق (در) آمده است. چنین برداشت میشود که شناخت قطری خدا نه شناختی حصولی و با واسطه مفاهیم بلکه علمی حضوری و بی واسطه است. بر اساس این مبنا طراحی و تدوین یک نظام مشترک تعلیم و تربیت برای همهانسانها امری ممکن و مطلوب است. همچنین هدف نهایی تعلیم و تربیت همه انسانها امری واحد است؛ هر چند نیازهای خاص گروه های مختلف ناشی از تفاوت های تکوینی یا اکتسابی، موجب پدید آمدن تفاوتهایی در برخی از اهداف میانی خواهد شد. نیز در برنامه ریزی برای تعلیم و تربیت همواره باید این نکته را در نظر داشت که یکی از اهداف تعلیم و تربیت اسلامی بارور کردن فطرت الهی انسانها و زدودن غبار غفلت از آن است. به کانال ملحق شوید 👇 @tarbiatkoodak_nojavan
جلسه بیست و نهم :👇 مبانی انسان شناختی تربیت دینی (5) ۵. انسان موجودی دارای اختیار است. ۶. انسان موجودی هدفمند است. ۷. انسان دارای حب ذات است . ۸. انسان همواره در پی دستیابی به کمال است. ۹. انسان بی‌نهایت کمال طلب است ۱۰. کمال نهایی انسان قرب به خداوند است. ۱۱. زندگی دنیوی انسان مقدمه‌ای برای زندگی اخروی است. ۱۲. کمال حقیقی انسان جز با انجام افعال اختیاری به دست نمی‌آید. ۱۳. تحقق اعمال اختیاری در گرو برخورداری از توانایی و بینش‌ها و گرایش‌هاست. ۱۴. انسان در توانایی بینش و گرایش کاستی‌هایی دارد. ۱۵. انسان بر موجودات عالم طبیعت تاثیرگذار است و از دیگر موجودات اعم از مادی و غیر مادی هم تاثیر پذیر است. ۱۶. انسان موجودی اجتماعی و به اصطلاح مدنی بالطبع است. ۱۷. انسان برای دستیابی به کمال حقیقی نیازمند وحی است. ۱۸. کمال حقیقی انسان در گرو استفاده از همه قابلیت‌های اوست. ۱۹. کمال حقیقی انسان وابسته به رشد هماهنگ و متناسب قابلیت‌های اوست. ۲۰. انسان در راه رسیدن به کمال با موانعی روبرو است. ۲۱. انسان در ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها با یکدیگر تفاوت دارند. ۲۲. انسان بنده خداوند است. ۲۳. انسان در برابر خدا در برابر خود و همه موجودات دیگر مسئول است. ۲۴. انسان دارای کرامت تکوینی و اکتسابی است به کانال ملحق شوید 👇 @tarbiatkoodak_nojavan
تهران - ایرنا - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: همه امکانات درمانی، پزشکی و اتوبوس آمبولانس،‌پزشکان متخصص و جراحان در محل منطقه مس سونگون که بالگرد حامل رئیس جمهور دچار سانحه شد، مستقر شده است.
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، بهرام عین‌اللهی روز یکشنبه در گفت و گویی درباره اقدامات امدادی به حاپثه دیدگان احتمالی سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهان اظهار داشت: اکنون ما در منطقه در مس سونگون هستیم و همه نیروهای امدادی مشغول جست و جو برای یافتن بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهان هستند.
وزیر بهداشت: با توجه به اینکه منطقه بسیار مه‌آلود است، به همین دلیل امکان جست و جو بسیار سخت است اما با این وجود همه امکانات درمانی اتوبوس آمبولانس، جراح و پزشکان در محل مستقر هستند.
⁩تیم‌های جستجو به محل سانحه خیلی نزدیک شده اند
به نیّت سلامتی رییس جمهور خدمتگزار و همراهانش بخوانیم: «اللَّهُمَّ اجْعَلْهم فِی دِرْعِکَ الْحَصِینَةِ الَّتِی تَجْعَلُ فِیهَا مَنْ تُرِیدُ»