eitaa logo
عطر قرآن و عترت
36 دنبال‌کننده
953 عکس
387 ویدیو
16 فایل
@Mh111366 :مدیر کانال 💥لي خمسةٌ أُطفِی بِهِم حَرّ الجحیم الحاطمة& المصطفی و المرتضی وابناهُما و الفاطمة💥 🌺پنج نفر دارم که با آنها گرمای جهنم ویرانگر را خاموش میکنم: پیامبر و امیرالمومنین و فرزندانشان و حضرت زهرا🌺 🌹تقدیم به اهل بیت🌹 صلوات🌹
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ از دعاهای هر روز ماه مبارک رجب ⚡️ در تمام روزهای ماه رجب این دعا خوانده شود، دعایی که روایت شده؛ حضرت زین العابدین(علیه‌السلام) در آغاز رجب در حجر اسماعیل خواند: 🌹 يَا مَنْ يَمْلِكُ حَوائِجَ السَّائِلِينَ، وَ يَعْلَمُ ضَمِيرَ الصَّامِتِينَ، لِكُلِّ مَسْأَلَةٍ مِنْكَ سَمْعٌ حَاضِرٌ وَ جَوَابٌ عَتِيدٌ. اللّٰهُمَّ وَ مَواعِيدُكَ الصَّادِقَةُ، وَ أَيادِيكَ الْفَاضِلَةُ، وَ رَحْمَتُكَ الْوَاسِعَةُ، فَأَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّىَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ أَنْ تَقْضِىَ حَوائِجِى لِلدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ، إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ. 💥 ای که مالک حاجات درخواست کنندگانی و از باطن لب فروبستگان خبر داری، از سوی تو برای هر خواهشی، گوشی شنوا و پاسخی آماده است، خدایا به حق وعده‌های صادقانه‌ات و نعمت‌های فراوانت و رحمت گسترده‌ات، از تو می‌خواهم که بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستی و حاجات دنیا و آخرتم را برآوری، چه همانا تو بر هر کاری توانایی. @tabyeen98
4_5947051703634233280.mp3
8.68M
۱ 📿 رجب، ماه استغفاره! ماه حمام کردنِ روح ... جسمِ آلوده رو با آب پاک شتشو میکنیم، و روحِ زنگار گرفته رو در نهرِ استغفار . آماده می‌شیم برای استحمامِ روح! @tabyeen98
4_134438278865617716.mp3
7.83M
🎧فضیلت ماه رجب🌙 🎤حاج آقا مجتبی تهرانی التماس دعا الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج @tabyeen98
💢 سالروز شهادت امام هادی تسلیت باد @tabyeen98
✍ سالروز شهادت امام دهم شیعیان؛ سوم رجب سال 254 قمری ✅ (امام هادی) در ۱۵ ذی الحجه سال 212 هجری قمری در حوالی مدینه متولد شدند.... حضرت در سال 254 هجری قمری در سامرا به دست خلیفه جنایتکار و ستمگر عباسی(معتزّ) به شهادت رسیدند. بنابراین، عمر حضرت در هنگام شهادت 42 سال بوده است. ایشان دوران تاریک و ظالمانه چندین خلیفه ستمگر عباسی(معتصم، واثق، متوکل و معتزّ) را تجربه کردند. برای آشنایی با دوران زندگی حضرت و فعالیتهای ایشان می توان به کتبی مثل انسان 250 ساله از آیت الله خامنه ای، زندگانی 14 معصوم و ... رجوع کرد. از ارزشمندترین میراثهای امام هادی علیه السلام که به یادگار مانده است است که به تعبیری شناسنامه اهل بیت علیهم السلام و دانشگاه امام شناسی است. 🔹 حدیثی از حضرت: 🌹 اَلنّاسُ فِى الدُّنْيا بِالاَْمْوالِ وَ فِى الآْخِرَةِ بِالاَْعْمالِ(بحارالأنوار، علامه مجلسی؛ ج 78، ص 368): ♈️ [اعتبار] مردم در دنيا به اموال است و در آخرت به اعمال. 🔹 صلوات خاصه امام هادی علیه‌السلام: 🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَصِيِّ الْأَوْصِيَاءِ وَ إِمَامِ الْأَتْقِيَاءِ وَ خَلَفِ‏ أَئِمَّةِ الدِّينِ‏ وَ الْحُجَّةِ عَلَى‏ الْخَلَائِقِ‏ أَجْمَعِينَ‏ اللَّهُمَّ كَمَا جَعَلْتَهُ نُوراً يَسْتَضِي‏ءُ بِهِ الْمُؤْمِنُونَ فَبَشَّرَ بِالْجَزِيلِ مِنْ ثَوَابِكَ وَ أَنْذَرَ بِالْأَلِيمِ مِنْ عِقَابِكَ وَ حَذَّرَ بَأْسَكَ وَ ذَكَّرَ بِآيَاتِكَ وَ أَحَلَّ حَلَالَكَ وَ حَرَّمَ حَرَامَكَ وَ بَيَّنَ شَرَائِعَكَ وَ فَرَائِضَكَ وَ حَضَّ عَلَى عِبَادَتِكَ وَ أَمَرَ بِطَاعَتِكَ وَ نَهَى عَنْ مَعْصِيَتِكَ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيَائِكَ يَا إِلَهَ العالمین(زاد المعاد علامه مجلسی).🌹 @tabyeen98
🏴 شهادت امام علی النقی، هادی الائمه علیه‌السلام تسلیت باد. ✅ امام هادی علیه‌السلام: ◾️ انَّ اللَّهَ جَعَلَ الدُّنْيَا دَارَ بَلْوَى وَ الْآخِرَةَ دَارَ عُقْبَى وَ جَعَلَ بَلْوَى الدُّنْيَا لِثَوَابِ الْآخِرَةِ سَبَباً وَ ثَوَابَ الْآخِرَةِ مِنْ بَلْوَى الدُّنْيَا عِوَضاً. ◾️همانا خدا دنیا را سرای گرفتارى و آخرت را سراى پاداش قرار داده؛ و گرفتارى دنيا را سبب ثواب آخرت و ثواب آخرت را عوض گرفتارى دنيا قرار داده است.️ 📚 تحف‌العقول، ص۴٨٣ ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت #آیت_الله_بهجت قدس‌سره ✅ @bahjat_ir
هدایت شده از Aminikhaah
💠 شب رغبت ها رغائب به معنای آرزو نیست! بلکه به معنای گرایش و میل و مجذوب شدن است. از خدا بخواهید رغبت های یک سال شما رو هدایت و اصلاح کند! ✅ @Aminikhaah
⚠️ لیلة الرغائب صدا و سیمای ایران که فراوان احکام ضروری و معارف متواتر کتاب و سنت را مخفی داشته است، و خود نشر دهنده غنا و حتی ترانه خوانی زن (در برنامه های کودک) و برخی از منکرات دیگر است، در نشر مطالب بی سند و البته عامه پسند به نام دین ید طولایی دارد. و از آن جمله لیلة الرغائب و یا به قول خودشان شب آرزوهاست که البته ترجمه رغائب به آرزوها هم از اشتباهات صدا و سیما است. هیچ اسم و اثر و نام و نشانی از لیله الرغائب جز یک روایت عامی در احادیث ما نیست. با سندی به غایت ضعیف به روایت متهمی صوفی از 8 طبقه مجهول از شخصی عامی از انس بن مالک که خود انس در روایات امامی از کذابین شمرده شده است! خود عامه هم راوی حدیث را متهم به جعل همین حدیث می دانند. (الجرح و التعديل ،ج3 ، ص 219 و ر.ک الموضوعات ابن الجوزی) حتی برخی از سنی ها هم نماز لیله الرغائب را که از میان خود آنان برخاسته بدعت می دانند. (ابن جوزی، الموضوعات، ج2، ص129؛ ابن تیمیه، الفتاوی الکبری، ج2، ص262 و ج5، ص344 و عجلونی، کشف الخفاء، ج2، ص410؛ لخمی شاطبی غرناطی(م790)، الاعتصام، ج1، ص122؛ فتنی، تذکرة الموضوعات، ص44؛ شربینی، الاقناع، ج1، ص108 و ملییاری هندی(م987)، فتح المعین، ج1، ص312؛ نووی، شرح صحیح مسلم، ج۸، ص۲۰.) رجالی مشهور، جناب آقای مددی نیز این خبر را موضوع دانسته است: bayanbox.ir/download/885859832230452167/Madadi-900720.mp3 dorous.ir/persian/qa/11993/ عالمانی مانند آقایان امینی، تستری، سبحانی و میلانی هریک به نوعی عامی بودن و حتی ساختگی بودن آن را پذیرفته اند. (امینی، الغدیر، ج5، ص245؛ همو، الوضاعون و احادیثهم، ص228؛ تستری، النجعة فی شرح اللمعه، ج3، ص103؛ سبحانی، موسوعة طبقات الفقهاء، ج7، ص116 و میلانی، سید علی، شرح منهاج الکرامة فی معرفة الامامه، ج3، ص303.) علامه مجلسی نیز آن را غیر معتمد می داند و به عمل به آن اشکال می کند. (زادالمعاد ص42) این خبر در منابع شیعه در إقبال الأعمال (ط - القديمة)، ج‏2، ص: 632 بدون ذکر سند و در بحار الانوار، ج 95، ص 395 به نقل از اجازات علامه با همان سند عجیب عامی آمده است. مرحوم سید در اقبال از این گونه مسامحات فراوان دارند، چنانکه خود ایشان اشاره فرموده اند آن را با نام احتیاط آورده اند! و اگرچه بعضی ها از باب ادله تسامح به آن اخذ کرده اند. اما برخی از فقهای قدیم و بسیاری از محققین معاصر در دلالت این ادله نسبت به این گونه اخبار اشکالات فراوانی مطرح نموده اند. (مثلا می توانید بحث شیخ یوسف بحرانی را در الحدائق الناضرة في أحكام العترة الطاهرة؛ ج‌4، ص: 197 نسبت به این ادله ببینید. و یا تحقیق مفصل شیخ محمد جواد فاضل در مورد موافقین و مخالفین قاعده تسامح در ادله سنن: yon.ir/bAZwI و نیز کتبی همچون «اخلاق اسلامي و كاربست قاعده تسامح در ادله سنن» نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و...) شاید بدعت بودن و البته سنت بودن این نامگذاری، هیچ یک دلیل روشنی نداشته باشد؛ اما احتیاط در اجتناب از اعتقاد به خصوصیت شرعی این شب است. @sohof2 👈از کانال
لیلة الرغائب مستحب‌دانستن عملی نیازمند دلیل است که با پرسیدن از مرجعِ علمی می‌توان به آن دست یافت. در موضوع اعمال «لیلة الرغائب» نیز تکلیف همین است مقلدین می‌توانند حکمش را از مرجع «تقلید» خود بپرسند و بر اساس آن عمل کنند. نقل یک عمل، در کتاب شریف مفاتیح‌الجِنان دلیل بر استحباب آن نیست. 🔘 از باب «تحقیق» می‌گویم: مفاتیح‌الجنان روایتی را به نقل از سیدبن‌طاووس و علامه مجلسی، در اعمال ماه رجب آورده است که بر پایۀ آن نخستین شب‌جمعۀ ماه رجب، به لیلة‌الرغائب(شب عطاهای بزرگ معنوی) نامبردار شده و نمازی هم به شکلی ویژه با ثوابی بسیار برای آن گفته‌اند. 1. سیدبن‌طاووس در الإقبال‌ (2/632) نخستین کسی که این روایت را آن هم بی‌سند نقل کرده است. پس از او، علامۀ حلی آن را با سندی که به انس‌بن‌مالک و رسول‌خدا(ص) می‌رسد آورده است(بحار 104/123). خود علامه مجلسی ضمنِ تصریح بر بی‌اعتباری روایت لیلة‌الرغائب از آوردن آن در کتاب دعایی خویش به نام زادالمعاد خودداری کرده است (ص43). مرحوم علامه محمدتقی شوشتری(تستری)، حدیث‌شناس نامدار، نیز این حدیث را نامعتبر و غیرقابل‌اعتماد دانسته است (النجعة فی شرح اللمعة 3/103). حملۀ علمای سنی به این روایت که از طریق خود آنها وارد کتابهای شیعه شده به مراتب تندتر است. بسیاری از آنها فراتر از تضعیف، آن را ساختگی‌ می‌دانند(فتح‌الباری 11/47، الموضوعات 2/125). نووی آن را بدعتی زشت دانسته سازندۀ آن را نفرین کرده است (شرح صحیح مسلم 8/20)‌ برخی نیز گفته‌اند: تمام علما در جعلی‌ دانستن این نماز هم‌نظرند: «صلاة الرغائب موضوع بالاتفاق»(تذکرة الموضوعات، ص44). جاعل این حدیث را ابو الحسن همدانی (در سند بحارالانوار) یا همان ابوالحسن علی‌بن‌عبدالله‌بن‌جهضم، شیخ صوفیه گفته‌اند که در مکه درگذشت (المنتظم، 15/161). 2. روایات «من بلغ» ـ از نظر بنده ـ تنها دربارۀ اعمالی است که شخص پس از کاوش، به صدور آن خبر از معصوم(ع) اطمینان یافته است که در این مورد روشن شد چنین اطمینانی وجود ندارد. ♻️ نتیجه این که: مقلدین، درستی اصل این نماز و یا چیستی نیت (استحباب یا رجائی بودن) آن را از مرجع تقلید خود بپرسند و اما به نظر بنده از این خبر، امید ثواب هم در نمی‌آید تا چه رسد به استحباب. 🆔 @pishgar
اعمال ماه رجب 1️⃣ اعمال ماه رجب در سده‌ها و منابع نخست، در پنج کار خلاصه می‌شود: استغفار، روزه، عمره، زیارت امام حسین(ع) و صدقه‌دادن. 📚نوادر احمدبن‌محمدبن‌عیسی اشعری(ق3)، ص17؛ کافی کلینی(ق3و4)، 4/149؛ همان، ص536؛ کامل‌الزیارات ابن‌قولویه(ق4)، ص172؛ فضائل الاشهر الثلاثة شیخ صدوق(ق4)، ص38. 2️⃣ در قرن پنجم، با تکیه بر پاره‌ای نقلها، اعمالی مانند: دعای استفتاح (فضائل شهر رجب، حسكانی، ص504) یا همان دعای ام‌داوود (مصباح المتهجد، شیخ طوسی، 2/807)، برخی دعاها، نمازها و نیز زیارت رجبیه (همان، ص821) به این مجموعه اضافه می‌شود. 3️⃣ در قرن هفتم، این اضافات از سوی سیدبن‌طاووس(ره) به اوج خود می‌رسد. بخش اعمال ماه رجب در چاپ سه جلدی کتاب او (الإقبال بالأعمال الحسنة) حدود 120 صفحه است. یکی از اضافات بارز او در این کتاب، اعمال لیلة الرغائب است. نداشتن سند قابل اعتماد در کنار انفراد، مشکل فراگیر این اضافات‌اند. ♻️ کوتاه سخن: استغفار، روزه، عمره، زیارت امام حسین(ع) و صدقه دادن، مستحبات معتبر این ماه‌اند که توفیق انجام آنها را از خدای متعال خواهانیم. 🆔 @pishgar
اللَّهُمَّ أَحْيِنِي مَا أَحْيَيْتَنِي مَوْفُوراً خدایا تا موقعی که اجازه میدهی نفس بکشم، زندگی ام را پربرخوردار قرار بده🙏 "بخشی از دعای ماه رجب" @tabyeen98
هدایت شده از الهادی
* 🔻باید در طول سال خودمان را آماده کنیم که وقتی ماه مبارک رمضان فرا می‌ رسد، عقب نیفتیم و عقب نباشیم؛ بلکه وارد ماه مبارک رمضان شویم و رشد کنیم. 🔸از ماه رجب، انس با قرآن و درک درست از ماه مبارک رمضان را باید شروع کنیم. باید در طول سال، بار اضافه سنگین به دوش نکشیم، حرکت کنیم و مستحق درک ماه مبارک رمضان باشیم. این آمادگی و حرکت، نیازمند تهذیب، دوری از رذایل، مراقبه، توسل، قرائت و تدبر در قرآن است... ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉 @nasery_ir ‌ ‌
دعایی برای در امان ماندن از بلا در کنار تمام رعایت‌های گفته شده، هر گاه کسی را دیدید که به بلایی دچار شده است؛ ضمن دعا برای رهایی او، بی‌آنکه او بشنود سه مرتبه بگویید: ✅ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي عَافَانِي مِمَّا ابْتَلَاكَ بِهِ وَ لَوْ شَاءَ فَعَل‏َ سپاس، خداى را كه مرا از آنچه تو را بدان مبتلا ساخت، به سلامت داشت، در حالى كه اگر او مى‏خواست، مرا نیز مبتلا می‌کرد. امام باقر(ع) فرمود اگر این را بگوید، هیچگاه خود به آن بلا دچار نگردد. این دعا را شیخ کلینی(ره) باسند صحیح در کتاب کافی (2/97) آورده است. 🆔 @pishgar
هدایت شده از الهادی
* 🔻اگر انسان بتواند روزه بگيرد در سبک كردن بار انسان خيلي دخيل است. ما ها بايد به مسائل كليدی بيشتر توجه داشته باشيم. 🔸اگرچه روزه ضعف مي آورد. اگرچه كج خلقي و خواب مي آورد... خواب روزه دار از دويدن ‌هاي بي خود بهتر است. اگر فقط بخواهد بدود (اعمال عبادی غیر از روزه انجام دهد) گاهی انسان بايد چهل سال بدود. روزه كه مي‌گيرد اگر چه خوابش ببرد بهتر است. بي خود اهل‌بيت اینقدر به روزه سفارش نمی‌كردند... ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉 @nasery_ir ‌ ‌
هدایت شده از الهادی
* 🔻روزه در اينكه انسان را به نقطه‌ هاي حساس توسل و به توسلات عميق برساند؛ خيلي دخيل است. مخصوصاً اگر از ماه رجب شروع بشود؛ حالا هر مقدار كه در توانايي انسان است؛ هقته اي يك روز، دو روز گرفته شود خوب است. انسان اگر بتواند، با گرفتن روزه براي شعبان و رمضان مهيّا می شود. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉 @nasery_ir ‌ ‌
✍ یک آشنایی کوتاه با امام جواد علیه السلام 💥 امام نهم شيعیان است. 💥 امام جواد طبق یک قول در ۱۰ رجب و طبق قول دیگر در ماه رمضان سال ۱٩۵ هجري در متولد شد. 💥 کنیه امام جواد است. 💥 از القاب امام محمد بن علی: رضي، متقي،جواد و تقي است. 💥 مادر گرامي امام جواد سبيكه يا خيزران است كه اين دو نام در تاريخ زندگي آن حضرت ثبت است. 💥 پس از شهادت امام رضا عليه السلام در اواخر ماه صفر سال ٢۰٣ هجری مقام امامت به ایشان انتقال يافت. بنابراین، امام جواد در ٨ سالگی امام شد. 💥 امام جواد در ۲۵ سالگی توسط أم فضل(دختر مامون) مسموم و شهید شد و در کاظمین در جوار قبر جدش امام موسی بن جعفر دفن شد. بنابراین، ایشان امامان شیعه در هنگام شهادت بوده است. 💥 مدت امامت امام جواد ۱٧ سال طول کشید. 💥 همسر دیگر امام جواد، مغربیه نام دارد و همه فرزندان امام از او متولد شدند. 💥 سمانه، کنیزی فاضل بود که به دستور امام جواد خریداری شد. 💥 برای کنترل و زیر نظر گرفتن ابن الرضا دخترش را به ازدواج حضرت درآورد. 💥 از روشهايي كه مأمون در مورد امام رضا و امام جواد به كار مي بست، تشكيل مجالس بحث و مناظره بود. و بعد عباسي مي خواستند از اين راه امام (ع ) را در تنگنا قرار دهند. 💥 یکی از همسران حضرت جواد، أُم فضل دختر مأمون بود. امام جواد از أم فضل فرزندي نداشت. فرزند ایشان امام هادی علیه السلام از همسر ديگرشان یعنی سمانه مغربيه است. منبع: http://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=5907 💢 سوال: چرا امام جواد(ع) با ازدواج با دختر مأمون موافقت کرد؟ ♈️ آیت الله مکارم شیرازی: از آنجا که بى هیچ شکى، امام اهداف و مقاصد واقعى مأمون را از این گونه کارها مى دانست و نیز مى دانست که او همان کسى است که مرتکب جنایت بزرگ قتل پدرش امام رضا علیه السلام شده، به نظر مى رسد که موافقت امام با این ازدواج عمدتاً بر اثر فشارى بوده است که مأمون از پیش بر امام وارد کرده بوده است، زیرا ازدواجى اینچنین، تنها به مصلحت مامون بوده است نه به مصلحت امام! نیز مى توان تصوّر کرد که نزدیکى امام به دربار مى توانست مانع ترور حضرت از طرف معتصم و عامل پیشگیرى از سرکوبى سران تشیّع و یاران برجسته امام توسط عوامل خلیفه باشد، و این، به یک معنا مى توانست شبیه قبول وزارت هارون از طرف على بن یقطین یعنى نفوذ در دربار خلافت به نفع جبهه تشیّع باشد. http://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=25&lid=0&mid=253960&catid=23401@tabyeen98
✍ زيارت امام جواد عليه السلام ✅ السَّلامُ عَلَيْكَ يا وَلِيَّ اللهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ فِي ظُلُماتِ الأَرْضِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَابْنَ رَسُولِ اللهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ وَ عَلى آبائِكَ، السَّلامُ عَلَيْكَ وَ عَلى أَبْنائِكَ، السَّلامُ عَلَيْكَ وَ عَلى أوْلِيائِكَ، أشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلاةَ وَ آتَيْتَ الزّكاةَ، وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ، وَ تَلَوْتَ الْكِتابَ حَقَّ تِلاوَتِهِ، وَ جاهَدْتَ فِي اللهِ حَقَّ جِهَادِهِ، وَ صَبَرْتَ عَلَى الأَذَى فِي جَنْبِهِ حَتّى أَتَاكَ الْيَقِينُ، أَتَيْتُكَ زَائِراً عَارِفاً بِحَقِّكَ مُوالِياً لِأَوْلِيائِكَ مُعادِياً لِأَعْدائِكَ فَاشْفَعْ لِي عِنْدَ رَبِّكَ. @tabyeen98
✍ نیاز مومن به سه خصلت 📚 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل؛ ج‌8، ص329(محدث نوری: 1320) 🌹الْحَسَنُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ شُعْبَةَ فِي تُحَفِ الْعُقُولِ، عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ الثَّانِي ع قَالَ: الْمُؤْمِنُ يَحْتَاجُ إِلَى ثَلَاثِ خِصَالٍ تَوْفِيقٍ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ وَاعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ وَ قَبُولٍ مِمَّنْ يَنْصَحُهُ. ♈️ ابو جعفر ثانی(امام جواد) علیه السلام: به سه خصلت نیاز دارد: توفیقی از جانب خداوند عَزَّ و جَلَّ و پند دهنده ای از درون و پذیرش از کسی که نصیحت می کند. @tabyeen98
4_5981309556788037262.mp3
3.81M
🎙ستاره بارونه به عشق این خونه...با نوای سعید حدادیان 🌺میلاد جوادالائمه (ع) مبارک‎باد🌺 @tabyeen98
چرا امام جواد مبارک ترین مولود است؟ تنها امامی که برادر امام قبلی بود، امام حسین علیه السلام بود. بعد از امام حسین، امر امامت فقط در فرزند امام محقق می‌شد. این مساله خیلی مهم بود. چون خیلیا ادعای امامت میکردن، بعد که از دنیا میرفتن، وقتی فرزند پسر نداشتن، مردم میفهمیدن اون امام نبوده. مثلا بعد از شهادت امام صادق(ع)، خیلیا رفتن سراغ پسر بزرگتر امام صادق به اسم عبدالله، و اونو به عنوان امام انتخاب کردن. عبدالله بعد از 70روز فوت کرد. پسری هم نداشت که امام بعدی باشه. پیروان عبدالله فهمیدن که عبدالله امام نبوده، برگشتن و پسر دیگر امام صادق یعنی امام موسی‌کاظم رو امامشون قرار دادن. در اون زمان بنا بدلایلی امامان امام بعدیشونو بطور واضح و عمومی معرفی نمیکردن. بخاطر همین خیلیا اشتباه میکردن. بعد از شهادت امام موسی کاظم فتنه بزرگی اتفاق افتاد. وکلای امام موسی کاظم که هزینه هنگفت خمس و زکات شیعیان دستشون بود. طمع کردن و گفتن امام موسی کاظم از دنیا نرفته و زنده‌اس. با این دروغ می‌خواستن وجوهات شرعی رو تحویل امام بعدی ندن. حتی مراجع تقلید اون زمان رو هم تطمیع کردن با ده‌ها هزار سکه طلا که فتوا بدن امام زنده‌اس. ولی برخی از یاران وفادار اهل بیت قبول نکردن و ایستادگی کردن. این وکلا حتی برادران امام رضا علیه السلام رو هم با مقدار زیادی پول فریب دادن که بگن امام به شهادت نرسیده. این امام‌زاده ها هم اغوا شدن و دائما درحال توطئه بودن علیه امام رضا. برخی از شیعیان به امامت امام رضا علیه السلام یقین پیداکردن. تنها مشکلی که وجود داشت این بود که امام رضا تا سن چهل سالگی صاحب فرزند نشده بود. برخی از شیعیان دچار شک وشبهه شدن، که اگر امام رضا پسری نداشته باشه، امامت خودش هم از بین میره. از طرفی اون وکلا و برادران امام رضا خوشحال بودن که علی‌بن مو‌سی الرضا فرزند پسری نداره. و منتظر بودن که حضرت از دنیا بره و به مردم بگن دیدید گفتیم امام موسی کاظم از دنیا نرفته؟ دیدید گفتیم علی بن موسی، امام نبوده؟ یا یکی از خودشون رو باهماهنگی، امام معرفی کنن شرایط بسیار سخت شده بود. سن امام رضا(ع) از چهل سالگی گذشته بود که خداوند امام جواد رو به حضرت عطا کرد. اینجاهم کوتاه نیومدن، کار به جایی رسید که بچه رو بردن به یه نسب‌شناس دادن که تشخیص میداد از خصوصیات پدر و فرزند که پدر بچه کیه. عمداََ چند نفرو بدون امام رضا بردن پیشش گفتن پدر این بچه کدومه؟ اون طرف با دقت چند نفر رو دید گفت اینا پدر بچه نیستن، اون مردی که اون دور وایساده پدرشه. که علی بن موسی الرضا بود. این تهمتشون هم کار به جایی نبرد از این جهت است که امام جواد(علیه السلام) رو مبارک‌ترین مولود می‌نامند. چون جلوی توطئه و فتنه‌های بسیار بزرگی رو گرفت. از طرف دیگه مساله مهمی رو تو بحث امامت با تلاش‌های علمی خودش آموزش داد، اینکه امام 8ساله با امام 50ساله تفاوتی نداره. میلاد (علیه السلام)، نور چشم‌ امام رضا رو تبریک عرض میکنم. ‌✍ حسين دارابی 👇 https://t.me/joinchat/AAAAAEGM1GQnn2p6cHQUDQ ♈️ @tabyeen98
💢 همراه اهل بیت در دنیا و آخرت 📚 ثواب الأعمال و عقاب الأعمال،ج۱، ص۱۶۵ ♦️ أَبِي ره قَالَ حَدَّثَنِي سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ عَنِ اَلْهَيْثَمِ بْنِ أَبِي مَسْرُوقٍ اَلنَّهْدِيِّ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ سَهْلٍ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَلِّمْنِي شَيْئاً إِذَا أَنَا قُلْتُهُ كُنْتُ مَعَكُمْ فِي اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ قَالَ فَكَتَبَ بِخَطٍّ أَعْرِفُهُ 👈 أَكْثِرْ مِنْ تِلاَوَةِ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ وَ رَطِّبْ شَفَتَيْكَ بِالاِسْتِغْفَارِ . ♈️ از اسماعيل بن سهل نقل است که: به عليه السّلام نامه‌اى نوشتم كه چیزی به من یاد بده كه اگر بگویم در دنيا و آخرت با شما باشم. حضرت با خط خودش که میشناسمش نوشت: «إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ‌» را زیاد تلاوت كن، و لبهاى خود را با استغفار تر کن». @tabyeen98
هدایت شده از الهادی
* 🔻حرز امام جواد عليه‏ السلام براي حفظ خیلی موثر است. اصلاً يك برهه‏ اي از زمان، علما و بزرگان مقيد بودند اين حرز را بنويسند و همراه خودشان داشته باشند. 🔸این حرز از موت ناگهانی و از اين بيماري ‏ها و اين مشكلاتي كه در زندگي براي اولاد ما پيش مي ‏آيد محافظت می کند. اين ها درس هايي است كه در روايات اهل بيت عليهم ‏السلام آمده و اهل بيت عليهم ‏السلام راه پيشگيري از مشكلاتي كه براي فرزندان و براي خانواده ما پيش مي‏ آيد را می‌گفته اند. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉 @nasery_ir ‌ ‌
✍️ مناظره ای از امام جواد علیه السلام 🌹 يكي از احتجاجات (مناظره هاي) (ع ) را در زير نقل مي كنيم: " در تفسير خود از ذرقان كه همنشين و دوست احمد بن ابي دؤاد بود، نقل مي كند كه ذرقان گفت: روزي دوستش( ابن ابي دؤاد ) از دربار عباسي برگشت و بسيار گرفته و پريشان حال به نظر رسيد. گفتم: چه شده است كه امروز اين چنين ناراحتي؟ گفت: در حضور خليفه و فرزند علي بن موسي الرضا جرياني پيش آمد كه مايه شرمساري و خواري ما گرديد . گفتم: چگونه؟ گفت: سارقي را به حضور خليفه آورده بودند كه سرقتش آشكار و دزد اقرار به دزدي كرده بود . خليفه طريقه اجراي حد و قصاص را پرسيد. عده اي از فقها حاضر بودند ، خليفه دستور داد بقيه فقيهان را نيز حاضر كردند، و محمد بن علي الرضا را هم خواست. خليفه از ما پرسيد: حد اسلامي چگونه بايد جاري شود؟ من گفتم: از مچ دست بايد قطع گردد . خليفه گفت: به چه دليل ؟ گفتم: به دليل آنكه دست شامل انگشتان و كف دست تا مچ دست است، و در قرآن كريم در آيه تيمم آمده است: «فَامْسَحُوا بِوُجُوهِکُمْ وَ أَیْدیکُم». بسياري از فقيهان حاضر در جلسه گفته مرا تصديق كردند. يك دسته از علماء گفتند: بايد دست را از مرفق بريد. خليفه پرسيد: به چه دليل ؟ گفتند: به دليل آيه وضو كه در قرآن كريم آمده است: ... وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ. و اين آيه نشان مي دهد كه دست دزد را بايد از مرفق بريد. دسته ديگر گفتند: دست را از شانه بايد بريد چون دست شامل تمام اين اجزاء مي شود. و چون بحث و اختلاف پيش آمد ، خليفه روي به حضرت محمد بن علي كرد و گفت: يا اباجعفر ، شما در اين مسأله چه مي گوييد؟ آن حضرت فرمود: علماي شما در اين باره سخن گفتند. من را از بيان مطلب معذور بدار. خليفه گفت: به خدا سوگند كه شما هم بايد نظر خود را بيان كنيد . 💢 فرمود: اكنون كه من را قسم مي دهي پاسخ آن را مي گويم؛ اين مطالبي كه علماي اهل سنت درباره حد دزدي بيان كردند خطاست، حد صحيح اسلامي آن است كه 👈 بايد انگشتان دست را غير از انگشت ابهام(شست) قطع كرد. خليفه پرسيد: چرا ؟ فرمود: رسول خدا (ص ) فرموده است سُجود بايد بر هفت عضو از بدن انجام شود: پيشاني، دو كف دست، دو سر زانو ، دو انگشت ابهام پا، و اگر دست را از شانه يا مرفق يا مچ قطع كنند براي سجده حق تعالي محلي باقي نمي ماند، و در قرآن كريم آمده است " وَ أَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ " (سجده گاه ها) از آن خداست، پس كسي نبايد آنها را ببرد . از اين حكم الهي و منطقي بسيار مسرور شد، و آن را تصديق كرد و امر نمود انگشتان دزد را برابر حكم حضرت جواد (ع ) قطع كردند. 📚منبع: http://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=5907 @tabyeen98
💢 بستن راه باطل👇 ♈️ را آن‌گونه مطرح كن كه باطلى سر برندارد و را آن‌گونه بكوب كه حق بهره بردارد و باطلى ديگر فرصت را غنيمت نگيرد. و چه كلام بزرگى از علیه السلام می‌شنويم كه: 💥 «کَفی بِالمَرءِ خیَانَةً اَن یَکُونَ أمیناً لِلخَوَنَة»¹ 👈 در انسان همين بس كه باشى. 💠 ¹بحارالانوار، ج ۷۵ صفحه ۳۸۰، حدیث ۴۵ 📚 ، ص۹۲ @tabyeen98
🌷مراد از «دو زاده ما رجب» یکی از دعاهای ماه رجب دعایی است که ابن عیاش از ابوالقاسم حسین بن روح نقل کرده است: «اللهمّ إنّی اسألک بالمولودَین فی رجب: محمد بن علی الثانی، وابنه علی بن محمد المنتجب، واتقرّب بهما إلیک خیر القرب...» (مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏2، ص805) بر اساس متن رایج از این نقل، ولادت دو امام همام حضرت امام جواد و امام هادی علیهما السلام در ماه رجب بوده و در این دعا آن دو امام که ولادتشان باعث شرافت این ماه شده مورد توسل واقع شده اند. 🔸اما منابع کهن تاريخي و حديثي شيعه ولادت امام جواد(ع) را در ماه مبارک رمضان ثبت کرده اند. از جمله: فرق الشيعه نوبختی، (ص91) المقالات والفرق اشعری (ص240)، کافي شيخ کليني، (ج1، ص492) ارشاد شيخ مفيد، (ج2، ص273) تهذيب شيخ طوسي، (ج6، ص90) اعلام الوری شيخ طبرسی، (ص344) مناقب ابن شهرآشوب، (ج‏4، ص379) کشف الغمه اربلی، (ج‏2، ص343) روضه الواعظين فتال نيشابوري، (ج1، ص243) و دروس شهيد اول. [که از این میان، نوبختی و مفید [و نیز دلائل الإمامة، ص383] تاریخ نیمه رمضان را بیان کرده و ابن خشاب، مسعودی، ابن شهر آشوب، اربلی و ابن صباغ [و نیز در عيون المعجزات، ص118] نیز به نوزدهم تصریح کرده اند. طبرسی نیز قول هفدهم را آورده که احتمالا باید تصحیف همان نوزدهم باشد.] [اما میلاد امام هادی ع در برخی منابع در رجب (الكافي، ج‏1، ص: 497) و بر اساس عمده منابع کهن شیعه، ولادت امام هادی علیه السلام در ماه ذی الحجه واقع شده است. (نمونه: ارشاد، ج‏2، ص297،اعلام الوری، ص355؛ مناقب ابن شهرآشوب، ج‏4، ص401)] تنها روايت ابن عياش ولادت حضرت را در ماه رجب ذکر کرده است که به نظر محققين از جمله علامه شيخ محمد تقی شوشتری مخدوش و غير قابل اعتماد است. اين روايت را اول بار شيخ طوسی در مصباح المتهجد [که کتاب پر تسامحی است] نقل کرده اما خود شيخ در کتاب تهذيب که مهم ترين اثر اوست از نقل ابن عياش اعراض کرده و ولادت حضرت را در ماه مبارک رمضان ذکر کرده است. منابع متأخرنيز ماخذي برای ولادت در ماه رجب جز همين روايت در دست نداشته اند. 🔸[مشهور است که] مولای متقیان حضرت امام علی و حضرت باقر العلوم علیهما السلام [با اندکی اختلاف در تعیین روز] در این ماه متولد شده اند، [13رجب: المقنعة، ص: 461؛ خصائص الأئمة، ص39؛ تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج‏6، ص: 19؛ نمونه اقوال دیگر: مرسله مصباح المتهجد، ج‏2، ص: 852] اما با کمال تعجب در متن رایج دعا نامی از آن دو بزرگوار نیست. برگرفته از کتاب بازپژوهی تاريخ ولادت و شهادت معصومان (ع) يدالله مقدسی. (با اضافات) ____ بنا بر تحقیق فوق دو مولود در ماه رجب ممکن است حضرت علی و امام باقر علیهما السلام باشند. اما گذشته از ضعف سندی نقل ابن عیاش، متن آن نیز به راحتی بر امیرمؤمنان ع و امام باقر ع قابل تطبیق نیست. برخی مانند آقای مقدسی برای حل این اشتباه احتمال تصحیف دو واژه «ثانی» و «ابنه» را مطرح کرده اند که اضافه و یا تغییر یافته «باقر» و «ابیه» باشد. تا مقصود نه امام جواد و فرزندشان امام هادی ع؛ که امام باقر ع و پدرشان امیر مؤمنان ع باشد. اما به نظر می آید این وجه تکلف دارد؛ زیرا تقدیم امام باقر ع بر امیرمؤمنان ع و وصف امیرمؤمنان ع با نسبت فرزندشان امری غریب است. بنا بر این نظر برخی از محققان چون علامه شیخ محمد تقی شوشتری قوی تر است که اشتباه را به احتمال زیاد از ابن عیاش دانسته اند که در آخر عمر دچار اشتباه و خلط شده است. اما احتمال دیگر این‌که تنها «ثانی» در خبر ابن عیاش نادرست و یا مصحف باشد، و یا حتی «ثانی» را وصف «علی» (یعنی امام سجاد ع) و نه «محمد بن علی» بگیریم! و خبر را بر امام باقر ع و فرزندشان امام هادی ع حمل کنیم، گرچه با وجود اختلاف در میلاد امام هادی ع این ممکن است؛ اما در میلاد امیرمؤمنان ع در رجب تردید ایجاد می کند. بنا بر این خبر سنداً و متناً خالی از ابهام نیست. و الله العالم یادداشتی مختصر در نقد خبر ابن عیاش: aasemaan25.blog.ir/post/Mawloodain @gholow2
هدایت شده از قرآن و حدیث
💠امام جواد عليه السلام 🔹 اِعْلَمْ أَنَّكَ لَنْ تَخْلُوَ مِنْ عَيْنِ اَللَّهِ فَانْظُرْ كَيْفَ تَكُونُ 🔸بدان که تو لحظه ای از نگاه خدا خارج نیستی پس ببین چگونه عمل می کنی؟ و چگونه هستی؟ 📗 تحف العقول ص 455 @ahlolbait
✍ گشاده رویی و خوش برخوردی 📚الأمالي( للصدوق)، النص 446 💥 عَنْ عَبْدِ الْعَظِيمِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْحَسَنِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الرِّضَا ع يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ حَدِّثْنِي بِحَدِيثٍ عَنْ آبَائِكَ ع‏ فَقَالَ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ جَدِّي عَنْ آبَائِهِ قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِين‏... 👈 إِنَّكُمْ لَنْ تَسَعُوا النَّاسَ بِأَمْوَالِكُمْ فَسَعُوهُمْ بِطَلَاقَةِ الْوَجْهِ وَ حُسْنِ اللِّقَاء... ♈️ از روايت شده كه به عرض كرد: ای پسر رسول خدا! براى من حديثى از پدران خود نقل کنید. آن حضرت فرمودند: پدرم از پدرانش- عليهم السّلام- برایم نقل کردند که عليه السّلام فرمود: شما نمی توانید با اموالتان همه مردم را در بر بگیرید، پس آنها را با و پوشش دهید! @tabyeen98
✍️ ولادت امیر المومنین علیه السلام در 13 رجب ♈️ در مورد تاریخ ولادت امام علی(ع) مانند دیگر حوادث تاریخی اختلاف نظر وجود دارد. اما آنچه در میان مورخان مشهور است، همان روز را روز تولد امام علی(ع) می‌دانند، همانطور که در ارشاد می‌گوید: «... علی بن أبی طالب بن عبد المطلب بن هاشم بن عبد مناف ... کنیته أبو الحسن‏ ولد بمکة فی البیت الحرام یومَ الجمعة الثالثَ عشرَ من رجبٍ سنةَ ثلاثین من عام الفیل و لم یولد قبله و لا بعده مولود فی بیت الله تعالى سواه»؛‏[1] على بن ابى طالب بن هاشم بن عبد مناف... کنیه‌‏اش است، و در شهر مکه در خانه در سیزدهم ماه رجب در سال سى‌‏ام عام الفیل[2] به دنیا آمد، و کسى پیش از آن حضرت و نه بعد از او در (خانه کعبه و) بیت اللَّه الحرام به دنیا نیامد. ♈️ همچنین معتقد است: «... عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبِ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ بْنِ هَاشِمِ بْنِ عَبْدِ مَنَافٍ وَ هُوَ وَصِیُّ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ خَلِیفَتُهُ... کُنْیَتُهُ أَبُو الْحَسَنِ (ع)‏ وُلِدَ بِمَکَّةَ فِی الْبَیْتِ الْحَرَامِ یَوْمَ الْجُمُعَةِ لِثَلَاثَ عَشْرَةَ خَلَتْ مِنْ رَجَبٍ بَعْدَ عَامِ الْفِیلِ بِثَلَاثِینَ سَنَة»؛[3] على بن ابى طالب بن هاشم بن عبد مناف، وصی و جانشین رسول خدا(ص)... کنیه‌‏اش ابو الحسن است، وی روز جمعه سیزدهم ماه رجب در سال سى‌‏ام عام الفیل، در شهر مکه و در خانه کعبه متولد شد. ♈️ البته، گزارش‌های غیر مشهور نیز در مورد تاریخ ولادت امام علی(ع) وجود دارد؛ مانند: «رَوَى صَفْوَانُ الْجَمَّالُ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ (ع) قَالَ وُلِدَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (ع) فِی یَوْمِ الْأَحَدِ لِسَبْعٍ خَلَوْنَ مِنْ شَعْبَان »؛‏[4] صفوان جمال به نقل از امام صادق(ع) می‌گوید امیر المؤمنین علی(ع) -شعبان متولد شد. ♈️ «و قد قیل‏ إنه (ع) وُلِدَ فی الثالث و العشرین من شعبان»؛‏[5] و بعضی گفته‌اند ولادت امام علی(ع) روز بود. 💠 پی نوشت: [1]. شیخ مفید، الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، محقق، مصحح، مؤسسة آل البیت علیهم السلام، ج ‏1، ص 5، کنگره شیخ مفید، قم، چاپ اول، 1413 ق.‏ [2]. یعنى سى سال پس از داستان لشکرکشى ابرهه به شهر مکه براى خراب کردن خانه کعبه. [3]. طوسى، محمد بن الحسن‏،تهذیب الأحکام، محقق مصحح، خرسان، حسن الموسوى، ج ‏6، ص 19، دار الکتب الإسلامیه، تهران،چاپ چهارم، 1407 ق.‏ [4]. طوسى، محمد بن الحسن‏، مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج ‏2، ص 852، مؤسسة فقه الشیعة، بیروت، چاپ اول، 1411 ق.‏ [5]. مجلسى، محمد باقر،‏بحار الأنوار، ج ‏35، ص 7، دار إحیاء التراث العربی‏، بیروت، چاپ دوم، 1403 ق.‏ http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa32242 @tabyeen98