eitaa logo
عطر قرآن و عترت
36 دنبال‌کننده
953 عکس
388 ویدیو
16 فایل
@Mh111366 :مدیر کانال 💥لي خمسةٌ أُطفِی بِهِم حَرّ الجحیم الحاطمة& المصطفی و المرتضی وابناهُما و الفاطمة💥 🌺پنج نفر دارم که با آنها گرمای جهنم ویرانگر را خاموش میکنم: پیامبر و امیرالمومنین و فرزندانشان و حضرت زهرا🌺 🌹تقدیم به اهل بیت🌹 صلوات🌹
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از توییتگرام
‏زیارت اربعین، بهترین فرصت برای گرفتن تصمیمات بزرگ است. وقتِ حُر شدن و زهیر شدن است. @OfficialTwitTelegram
هدایت شده از آسیاب
گرچه دوریم، به یاد تو سخن می‌گوییم... @asiab57
✍ کنگره جهانی اربعین؛ میعادگاه عاشقان 🔹 آیت الله سید علی خامنه‌ای ♈️ ؛ می‌دانید یکی از علائم ایمان زیارت اربعین است؟ بنده نمی‌دانم این روایت چقدر صحیح است. اصراری هم ندارم که بگویم معنای این روایت همینی است که من گمان کردم. شیعه یک جمع متفرقی بود. یک جامعه ای بود که در یک جا، در یک مکان زندگی نمی کردند. در مدینه بودند‌، در کوفه بودند‌، در بصره بودند‌، در اهواز بودند‌، در قم بودند‌، در خراسان بودند، اطراف و اکناف بلاد. اما یک روح در این کالبد متفرق و در این اجزاء متشتت در جریان بود. مثل دانه های تسبیح، یک رشته و یک نخ همه‌ این ها را به هم وصل می کرد. چه بود آن رشته؟ 👈 رشته‌ اطاعت و فرمانبری از ، . همه‌ این رشته ها به آنجا متصل می شد. بود که به همه‌ اعضاء فرمان می داد. و به این ترتیب تشیع یک سازمان و یک تشکیلاتی بود. ممکن بود دو نفر از حال هم خبر نداشته باشند اما بودند کسانی که از حال همه با خبر بودند. اطاعت و فرمانبری آنها به حساب بود، فریاد زدنشان از روی دستور بود، سکوتشان بر طبق نقشه بود. همه چیزشان با حساب بود. فقط یک عیبی کار آنها داشت و آن اینکه همدیگر را کمتر می دیدند. اهل یک شهر‌، شیعیان یک منطقه البته یکدیگر را می دیدند. اما یک کنگره‌ جهانی لازم بود برای شیعیان روزگار ائمه(ع). این کنگره‌ جهانی را معین کردند. وقتش را هم معین کردند. گفتند در این موعد معین در آن کنگره هر کس بتواند شرکت کند. آن موعد، است و جای شرکت، سرزمین کربلا است. چون روح شیعه روح کربلایی است‌، روح عاشورایی است. در کالبد شیعه تپش روز عاشورا مشهود است. شیعه هر جا که هست دنباله روی عاشورای حسین است. این هم که می بینی همه جا این تپش هایی که در شیعه مشهود شده‌، از آن مرقدِ پاک ناشی شده، این شعله هایی بوده که از آن روح مقدس و پاک و از آن تربت عالی مقدار سرکشیده، به جان ها و روح ها رسیده؛ انسان ها را به گلوله های داغی تبدیل کرده و آنها را به قلب دشمن فرو برده. بنابراین مسئله‌ اربعین یک مسئله‌ مهمی است‌، یعنی میعاد شیعیان در یک کنگره‌ بین‌ المللی‌ و جهانی برای سرزمینی که خودش خاطره انگیز است آن سرزمین‌. سرزمین خاطره ها است‌، خاطره های باشکوه‌، خاطره های عزیز‌، سرزمین شهدا‌، مزار کشته شدگان راه خدا‌، اینجا جمع بشوند تشیع‌، پیروان تشیع و دست برادری و پیمان وفاداری هر چه بیشتر بدهند. اگر امروز هم بتوانند شیعیان آن سرزمین پاک و مقدس را یک چنین میعادی قرار بدهند. البته بسیار کار بجا و جالبی خواهد بود و همین دنباله گیری از راهی است که از ائمه‌ هدی(ع) به ما ارائه دادند.» ــــــــــــــــــــــــــــ 📌 سخنرانی در مسجد امام حسن مجتبی(ع)، مشهد در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۵۲ مصادف با جمعه بیستم صفر۱۳۹۴ هجری قمری. @tabyeen98
✍ کنگره بزرگ اربعین؛ حماسه حضور 🔹 آیت الله صافی گلپایگانی 💥 حضور میلیونی زائران با پای پیاده از شرق و غرب و دور و نزدیک به سوی کربلای مقدس، کنگره عظیمی است که به دنیا اعلام می کند راه حسین و اهداف او جاودان و فراموش ناشدنی است و شهدای این راه، شهدای حق و شهامت و قهرمانی هستند، خداوند آنها را با اصحاب حسین محشور کند که جان خود را فدای حسین(ع) کردند و رحمت خدا بر آنها و جان پاکشان باد. @tabyeen98
✍ پیاده روی اربعین؛ تبلیغ دین و ولایت 🔹 آیت الله شبیری زنجانی 💥 «پیاده روی اربعین، تبلیغ شریعت و تبلیغ ولایت حضرات معصومین علیهم السلام است. دشمنان و ظالمان و این گروه های تکفیری در مقابل این قدرت وحشت می کنند. 💥 این پیاده روی نشانه عظمت تشیع است و من آرزو داشتم توان جسمی ام به قدری بود که می توانستم در پیاده روی شرکت کنم. 💥 در روایات بسیاری بر زیارت آن حضرت تاکید شده، حتی در پاره ای از این روایات، از وجوب و فرض بودن این زیارت یاد شده، تا بدانجا که برخی علماء همچون مرحوم علامه مجلسی و پدر بزرگوارشان به این نظر متمایل شده اند که بر کسی که توانایی انجام زیارت آن حضرت را دارد این زیارت در طول مدت عمر، یک بار واجب است. 💥 امروز این پیاده روی تبدیل به یکی از شعائر اسلامی و وسیله ترویج مذهب است و از این باب مصداق روایات مربوط به است. 💥 محدث جلیل القدر مرحوم حاجی نوری (قدس سره) با پیاده روی مستمر خود در ایام اربعین از نجف به کربلا، به همراه بزرگان علماء، به این مراسم شکوهی ویژه بخشید، و سر انجام در مسیر بازگشت پیاده روی، به دیار باقی شتافت.» @tabyeen98
✍ راهپیمایی اربعین؛ پدیده ای عبادی_سیاسی 🔹استاد حسن رحیم پور ازغدی 📌 اربعین در درجه اول یک پدیده شیعی تعریف می شود اما وقتی با مقیاس های فراشیعی و حتی فرادینی به آن نگاه کنیم، یک حادثه استثنائی در تمام جهان است که نظیر ندارد. 📌 اربعین، بزرگ ترین و تاریخی ترین مهاجرت مقطعی با دو بعد عبادی-سیاسی است. 📌 از ابتدای تاریخ بشر تا امروز چنین راهپیمایی اتفاق نیفتاده است که 25-20 میلیون نفر پیاده از صدها تا هزاران کیلومتر راه به سمت کربلا بروند. در تمام جهان چنین اتفاقی الان هم نمی افتد. بی شک یک رکورد تاریخی است. @tabyeen98
🏴 وقتی زائری چند شبانه روز پیاده روی می‌کند و دائم به یاد امام حسین (ع) است، اثری عمیق در وی می‌گذارد و قرار نیست به همین زودی ها آن را فراموش کند؛ این حتی از شرکت در مجالس روضه خوانی و ذکر مصیبت هم اثری بسیار بالاتر دارد. طبیعی است کسی که چنین زیارتی انجام می‌دهد، فوق العاده ترقی می‌کند که قابل حساب نیست. ۹۶/۸/۳۱ #درمسیرحسین (علیه السلام) #وصال_حسین (علیه السلام) ✔️ @mesbahyazdi_ir
👆 بخوانید: پاسخ آیت الله مصباح یزدی به سوالات مخاطبان ❓سؤال ۶: مهمترین هدفی که یک انسان در حماسه اربعین و پیاده روی اربعین باید داشته باشد چه چیزی است؟ ✔️ @mesbahyazdi_ir
👆 بخوانید: پاسخ آیت الله مصباح یزدی به سوالات مخاطبان ❓سؤال ۹: فلسفه احیاء این حماسه چیست؟ ✔️ @mesbahyazdi_ir
🔹رهبر معظم انقلاب: 💠 خوشا به حال آن کسانی که به خواهند رسید و آن زیارت خوش مضمونِ روز اربعین را إن‌شاءالله خطاب به حضرت خواهند خواند. @tabyeen98
هدایت شده از عطر قرآن و عترت
✍ علامتهای پنجگانه مومن 📚 الإقبال بالأعمال الحسنة (ط - القديمة)، ج‌2، ص589(سید بن طاووس:664) 💥 روِّينَا بِإِسْنَادِنَا إِلَى جَدِّي أَبِي جَعْفَرٍ الطُّوسِيِّ فِيمَا رَوَاهُ بِإِسْنَادِهِ إِلَى مَوْلَانَا الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْعَسْكَرِيِّ ص أَنَّهُ قَالَ عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صلاةُ الإِحْدَى وَ الخَمْسِينَ وَ زِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ وَ التَّخَتُّمُ في اليمين [بِالْيَمِينِ] وَ تَعْفِيرُ الْجَبِينِ وَ الْجَهْرُ بِ‍ بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ. ♈️ علیه السلام: نشانه های مومن 5 چیز است: 🌀 نماز پنجاه و یک رکعت(17 رکعت واجب و 34 رکعت نافله های آن)، 🌀 زیارت اربعین، 🌀 انگشتر به دست راست کردن، 🌀 پیشانی بر خاک مالیدن(سجده بر خاک)، 🌀 بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم. 💠 پی نوشت: 🔹 ظاهرا مومن در این روایت یعنی شیعه؛ چون مخالفین شیعه این امور را انجام نمی دهند و لذا اگر کسی از شیعیان این امور را انجام ندهد نمی شود گفت مومن نیست. 🔹 علامه محمد باقر مجلسی: زیارت اربعین که در روایات از نشانه های مومن برشمرده شده، در کلام اصحاب امامیه و بعضی از روایات به 20 صفر تفسیر شده است و این مبنی بر آن است که ماه محرم در آن سال(سال 61 هجری قمری) ناقص بوده باشد(یعنی بیست و نه روزه بوده باشد) یا اینکه روز شهادت حضرت، در آن(یعنی در محاسبه اربعین از روز عاشورا تا بیست صفر) حساب نشده است. آنچنان که مشهور است👈 رسیدن سرهای مقدس و مطهر به بدن های شریف شهدای کربلا است. البته این مطلب را در روایات ندیده ام با اینکه رفتن آنها به دمشق و بازگشتشان از آنجا در آن زمانِ کوتاه، خیلی بعید است مگر اینکه گفته شود چنین چیزی با اعجاز اتفاق افتاده است که خلاف مشهور است. 👈 ممکن است سبب زیارت اربعین این باشد که حضرت به حسب ظاهر بن عبد الله انصاری بوده است که در مثل چنین روزی به کربلا رسید 👈یا اینکه زیارت اربعین دلیل دیگری دارد که ما نمی دانیم و خدا و حجت های او علیهم السلام از حقیقت امر آگاهند(ملاذ الأخيار في فهم تهذيب الأخبار، ج‌9، ص125(علامه مجلسی). 🔹 متن عربی کلام علامه مجلسی( قوله عليه السلام: "و زيارة الأربعين" فُسّر في كلام الأصحاب و بعضِ الأخبار بالعشرين من صفر، فهو مبنيٌ على كون الشهر في تلك السنة ناقصاً. أو لم يُحسب فيه يومُ الشهادة. و سبب تلك الزيارة على المشهور اتصالُ الرؤوس المقدسة بالأبدان الشريفة، و لم أجد ذلك في رواياتنا، مع أن ذهابهم و مَجيئهم إلى دمشق و منه في مثل ذلك الزمان القليل في غاية البعد إلا أن يقال: وقع ذلك بالإعجاز، و هو مخالفٌ لما هو المشهور. و يُمكن أن يكون السببُ أنّ أولَّ من زاره عليه السلام ظاهراً جابرُ بن عبد الله، و في مثل هذا اليوم وصل إلى كربلاء، أو سببٍ آخر لا نَعرفه، و الله يعلم حقيقةَ الأمر و حُجَجُه عليهم السلام. @tabyeen98
🌺 «السَّلَامُ عَلَى الْحُسَيْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِيدِ، السَّلَامُ عَلَى أَسِيرِ الْكُرُبَاتِ وَ قَتِيلِ الْعَبَرَاتِ» 🔹 آیت‌الله‌ شبیری زنجانی: 💢 در روایتی، خواندن زیارت أربعین به هنگام بالا آمدن روز أربعین، مورد سفارش قرار گرفته است. ولی به امید ثواب، می‌توان این زیارت را قبل یا بعد از أربعین و از راه دور نیز خواند. @tabyeen98
✍ متن کامل عربی زیارت اربعین سالار شهیدان ♈️ هنگام بالا آمدن روز می خوانیم: ⚡️اَلسَّلامُ عَلى وَلِىِّ اللَّهِ وَ حَبیبِهِ، ⚡️اَلسَّلامُ عَلى خَلیلِ اللَّهِ وَ نَجیبِهِ، ⚡️ اَلسَّلامُ عَلى صَفِىِّ اللَّهِ وَ ابْنِ صَفِیِّهِ، ⚡️اَلسَّلامُ عَلى الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهیدِ، ⚡️اَلسَّلامُ على اَسیرِ الْکُرُباتِ وَ قَتیلِ الْعَبَرات، 💥أللّهُمَّ اِنّى أشْهَدُ أنَّهُ وَلِیُّکَ و ابْنُ وَلِیِّکَ وَ صَفِیُّکَ وَ ابْنُ صَفِیِّکَ الْفائزُ بِکَرامَتِکَ، أَکْرَمْتَهُ بِالشَّهادَةِ وَ حَبَوْتَهُ بِالسَّعادَةِ و اجْتَبَیْتَهُ بِطیبِ الْوِلادَةِ وَ جَعَلْتَهُ سَیِّداً مِنَ السّادَةِ وَ قائِداً مِنَ الْقادَةِ وَ ذائِداً مِنْ الْذادَةِ وَ أعْطَیْتَهُ مَواریثَ الاْنْبِیاءِ وَ جَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلى خَلْقِکَ مِنَ الاْوْصِیاءِ فَأَعْذَرَ فىِ الدُّعاءِ وَ مَنَحَ النُّصْحَ وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ 👈{لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلالَةِ}👉 وَ قَدْ تَوازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا وَ باعَ حَظَّهُ بِالاْرْذَلِ الاْدْنى وَ شَرَى آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الاْوْکَسِ وَ تَغَطْرَسَ وَ تَرَدّى فى هَواهُ و أَسْخَطَکَ وَ أسْخَطَ نَبِیَّکَ وَ أَطاعَ مِنْ عِبادِکَ اَهْلَ الشِّقاقِ وَ النِّفاقِ وَ حَمَلَةَ الاَوْزارِ الْمُسْتَوْجِبینَ النّارَ فَجاهَدَهُمْ فیکَ صابِراً مُحْتَسِباً حَتّى سُفِکَ فى طاعَتِکَ دَمُهُ وَ اسْتُبیحَ حَریمُهُ؛ اَللّهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبیلاً وَ عَذِّبْهُمْ عَذاباً اَلیماً. ⚡️اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ، ⚡️اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ سَیِّدِ الاْوْصِیاء، 📌اَشْهَدُ اَنَّکَ اَمینُ اللهِ وَ ابْنُ اَمینِهِ، عِشْتَ سَعیداً وَ مَضَیْتَ حَمیداً وَ مُتَّ فَقیداً مَظْلُوماً شَهیداً وَ اَشْهَدُ اَنَّ اللَّهَ مُنْجِزٌ ما وَعَدَکَ وَ مُهْلِکٌ مَنْ خَذَلَکَ وَ مُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَکَ وَ اَشْهَدُ اَنَّکَ وَفَیْتَ بِعَهْدِ اللهِ وَ جاهَدْتَ فى سَبیلِهِ حَتّى اَتیکَ الْیَقینُ فَلَعَنَ اللهُ مَنْ قَتَلَکَ وَ لَعَنَ اللهُ مَنْ ظَلَمَکَ وَ لَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً سَمِعَتْ بِذلِکَ فَرَضِیَتْ بِهِ؛ اَللّهُمَّ اِنّى اُشْهِدُکَ اَنّي وَلِىٌّ لِمَنْ والاهُ وَ عَدُوُّ لِمَنْ عاداهُ، 📌 بِاَبى اَنْتَ وَ اُمّى یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَشْهَدُ اَنَّکَ کُنْتَ نُوراً فىِ الاَصْلابِ الشّامِخَةِ وَ الأرحامِ الْمُطَهَّرَةِ، لَمْ تُنَجِّسْکَ الْجاهِلِیَّةُ بِاَنْجاسِها وَ لَمْ تُلْبِسْکَ الْمُدْلَهِمّاتُ مِنْ ثِیابِها وَ اَشْهَدُ اَنَّکَ مِنْ دَعائم الدّینِ وَ اَرْکانِ الْمُسْلِمینَ وَ مَعْقِلِ الْمُؤْمِنینَ وَ أشْهَدُ اَنَّکَ الاْمامُ الْبَرُّ التَّقِىُّ الرَّضِىُّ الزَّکِىُّ الْهادِى الْمَهْدِىُّ وَ أَشْهَدُ اَنَّ الاْئِمَّةَ مِنْ وُلْدِکَ کَلِمَةُ التَّقْوى وَ أَعْلامُ الْهُدى وَ الْعُرْوَةُ الْوُثْقى وَ الْحُجَّةُ على اَهْلِ الدُّنْیا وَ أَشْهَدُ اَنّى بِکُمْ مُؤْمِنٌ وَ بِاِیابِکُمْ، مُوقِنٌ بِشَرائِعِ دینى وَ خَواتیمِ عَمَلى، وَ قَلْبى لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ وَ أمْرى لاِمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ وَ نُصْرَتى لَکُمْ مُعَدَّةٌ حَتّى یَاْذَنَ اللَّهُ لَکُمْ، فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لا مَعَ عَدُوِّکُمْ، صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ وَ على اَرْواحِکُمْ وَ أَجْسادِکُمْ وَ شاهِدِکُمْ وَ غائِبِکُمْ وَ ظاهِرِکُمْ وَ باطِنِکُمْ آمینَ رَبَّ الْعالَمینَ. 💢پس دو رکعت نماز می خوانی و دعا می کنی به آنچه می خواهی و برمی گردی. 💠 پی نوشت: 📍این زیارت نامه به نقل از امام صادق علیه السلام در تهذیب شیخ طوسی نقل شده است. 📍کُرُبات: گرفتاری ها/ حَبوتَ: هدیه دادی به /ذائد: مدافع / أعذرَ فی الدّعاء: در دعوت مردم برای احدی جای عذر و بهانه نگذاشت{همزه باب إفعال گاهی برای إزاله است} / مَنَحَ النُّصح: بی دریغ خیر خواهی کرد/ توازر: همدست شدن و پشت به پشت هم دادن/ بالثّمن الأوکس: با نازلترین قیمت/ تَغطرُس: غرور و تکبر/ وبیل: بد، شدید، پُر وبال/ مُدلَهمّات: تاریکی ها، سیاهی ها/ مَعقِل: پناهگاه. @tabyeen98
✍ ترجمه متن زیارت اربعین 💥 سلام بر ولی خدا و دوست او، سلام بر خلیل خدا و بنده نجیب او، سلام بر بنده برگزیده خدا و فرزند برگزیده اش، سلام بر حسین مظلوم و شهید، سلام بر آن بزرگواری که به گرفتاریها اسیر بود و کشته اشک شد؛ ⚡️خدایا! من شهادت می دهم که آن حضرت، ولیّ تو و فرزند ولیّ تو بود و برگزیده ات و فرزند برگزیده ات بود که کامیاب شد به بزرگداشت تو، گرامیش داشتی با شهادت، و سعادت را به او هدیه دادی و برگزیدی او را به پاکی ولادت و قرارش دادی یکی از آقایان و رهبری از از رهبران و یکی از کسانی که از حق دفاع کردند و میراث های پیامبران را به او دادی و از اوصیایی که حجت تو بر خلقت هستند قرارش دادی، او نیز در دعوت مردم جای عذر و بهانه ای برای کسی نگذاشت و بی دریغ خیرخواهی کرد و خون دل(جان) خود را در راه تو داد تا بندگانت را از نادانی و گمراهی نجات دهد و چنان شد که همدست شدند بر علیه آن حضرت کسانی که دنیا فریبشان داد و فروختند بهره [کامل و سعادت] خود را به پست ترین چیزها و آخرتشان را به نازل ترین قیمت فروختند و دچار غرور و تکبر شدند و خود را در چاه هوا و هوس سرنگون کردند و تو و پیامبرت را به خشم آوردند و پیروی کردند از میان بندگانت آنانی را که اهل دو دستگی و نفاق بودند و کسانی را که بارهای سنگین گناه بدوش می کشیدند و بدین جهت سزاوار دوزخ گشته بودند. پس آن حضرت صبورانه و با قصد قربت با آنها جهاد کرد تا اینکه خونش در راه اطاعتت ریخته و حریمش شکسته شد. ⚡️خدایا! آنان را سخت لعنت کن و از رحمتت دور کن و شدیدا عذابشان کن . ⚡️سلام بر تو ای فرزند رسول خدا، سلام بر تو ای فرزند برترین اوصیاء، ⚡️گواهی می دهم که براستی تو امانتدار خدا و فرزند امانت دار اویی، سعادتمند زیستی و ستوده گذشتی و گمگشته و ستمدیده و شهید از دنیا رفتی و شهادت می دهم که خدا به وعده ای که به تو داده عمل خواهد کرد و هر کسی را که کمکت نکرد هلاک خواهد کرد و کسی که تو را کشت عذاب خواهد کرد و گواهم می دهم که به خوبی و به طور کامل به عهد خدا وفا کردی و جهاد کردی در راه او تا اینکه مرگت فرا رسید. ⚡️خدا لعنت کند کسی که تو را کشت و خدا لعنت کند کسی که به تو ستم کرد و خدا لعنت کند مردمی که شنیدند جریان کشتن و ستم به تو را و بدان راضی شدند. ⚡️ خدایا! من تو را گواه می گیرم که من دوست دارم هر که او را دوست دارد و دشمنم با هر که او را دشمن دارد. پدرم و مادرم به فدایت ای فرزند رسول خدا. ⚡️ گواهی می دهم که تو نوری بودی در پشت پدرانی بلند مرتبه و رحم هایی پاکیزه که آلوده ات نکرد اوضاع زمان جاهلیت به آلودگیهایش و در برت نکرد از لباس های چرکینش و گواهی می دهم که براستی تو از پایه های دین و ستون های محکم مسلمانان و پناهگاه مردمان با ایمانی و گواهی می دهم که تو براستی پیشوای نیکوکار با تقوا و پسندیده و پاکیزه و راهنمای راه یافته ای و گواهی می دهم که همانا امامان از فرزندانت، روح و حقیقت تقوی و نشانه های هدایت و رشته های محکم [حق و فضیلت] و حجت هایی بر مردم دنیا هستند. ⚡️ و گواهی می دهم که من به شما ایمان دارم و به بازگشتتان یقین دارم با قوانین دینم و عواقب کردارم، و دلم تسلیم دل شما است و کارم پیرو کار شما است و یاریم برایتان آماده است تا آنکه خدا در ظهورتان اجازه دهد. ⚡️پس با شمایم نه با دشمنان شما، درودهای خدا بر شما و بر روان های شما و پیکرهایتان و حاضرتان و غائبتان و آشکارتان و نهانتان آمین ای پروردگار جهانیان. 📌پس دو رکعت نماز می خوانی و دعا می کنی به آنچه می خواهی و برمی گردی. 💠 پی نوشت: 📍این زیارت نامه به نقل از امام صادق علیه السلام در تهذیب شیخ طوسی نقل شده است. @tabyeen98
4_5857086681542297264.mp3
9.2M
💠 با نوای حاج مهدی سماواتی @tabyeen98
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹ویژه اربعین ♦️نماهنگ| رهبرمعظم انقلاب: یک جریانی (ع) دارد در دنیا پیش میرود... @tabyeen98
✍ زیارت امام حسین و بخشیده شدن گناهان 📌 حُمران بن أعیَن مى‌گويد هنگامى كه از سفر زيارت امام حسين علیه‌السلام برگشتم، حضرت امام باقر عليه السلام به ديدارم آمدند و فرمودند: 🌺 «أَبْشِرْ يَا حُمْرَانُ‏، فَمَنْ زَارَ قُبُورَ شُهَدَاءِ آلِ مُحَمَّدٍ (عَلَيْهِمُ السَّلَامُ) يُرِيدُ اللَّهَ بِذَلِكَ وُصْلَةَ نَبِيِّهِ، خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ كَيَوْم وَلَدَتْهُ أُمُّه‏». ♈️ اى حُمران! به تو مژده مى‌دهم كه هر كس قبور شهداى آل محمّد (صلی الله علیه و آله) را زيارت كند و مقصودش از اين كار جلب رضايت خدا و تقرب به پيامبر باشد، از گناهانش بيرون مى‌آيد مانند روزى كه مادرش او را زاییده است. 📚 وسائل الشیعه، ج14، ص331 @tabyeen98
🔹آیت الله جوادی آملی 🌀 نظم و قانونمداری؛ خواست دین @tabyeen98
✍ پیاده رفتن به زیارت ⚡️پرسش: پیاده‌ رفتن با مشکلات و زحمات مورد رضایت ائمه علیهم السلام هست؟ 💥 پاسخ: چنانچه قابل ‌تحمل شخص باشد، بلی؛ «اَفْضَلُ الاَعْمَالِ اَحْمَزُهَا؛ برترین اعمال، دشوارترین آن ها است». 📚 رحمت واسعه، ص٣٣١(آیت الله بهجت) @tabyeen98
✍ راز ماندگاری کربلا و اربعین؛ إحیاء تمام دین 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی ♈️ جریان سید الشهداء(سلام الله علیه)، جریان قیام یک مظلوم در برابر ظالم و اینها نبود، گرچه مظلوم بودند، گرچه با ظالم مبارزه کردند، این موارد سرجای خود محفوظ است؛ اما این‌طور که ذات أقدس الهی در این جریان سرمایه‎گذاری کرده، صرف اینکه یک مظلومی در برابر ظالم بایستد و مقاومت کند نیست. در جریان سید الشهداء، این یکی از گوشه‎های نازل مسئله است که شخصی به عنوان امام در برابر ظالم قیام کرده است. ♈️ در طول تاریخ، حوادث بسیار سنگینی در همین ایران و غیر ایران رخ داده است؛ مگر جریان فَخّ کمتر از کربلا بود؟! البته آنها امام معصوم نبودند، ظلم به آنها مثل ظلم به امام معصوم نبود؛ اما در طول تاریخ، ظلم فراوان اتفاق افتاده، در همین ایران در جریان حمله مغول، اینها بی‌رحمانه افراد زیادی را در این مملکت کشتند، بسیاری از سرهایی را که بریدند، پوست‌سر اینها را کندند، پوست را پر از کاه کردند و برای عبرت در شهرها گرداندند، اما همه این حوادث در کتاب‎های تاریخ خاک می‎خورند و دفن شدند. ♈️ عظمت کربلا وقتی روشن می‎شود که وضعیت «قبل از کربلا» کاملاً روشن بشود که سقیفه چه کرد؟ سپس وضعیت «بعد از کربلا» روشن بشود که سقیفه و اموی و مروانی چه کردند؟ آن وقت معلوم می‎شود که موضوعِ کل دین در کار بود. این بیان نورانی حضرت امیر از بیانات روشن و شفاف حضرت است، در آن نامه‎ای که برای مالک اشتر نوشت، فرمود👈 مالک! مرا می‎شناسید که من چه کسی هستم، کسی جرأت نداشت دست مرا ببندد و به سقیفه ببرد و مجبور به امضا کند، اما اینها اولین کاری که کردند قرآن و سنت پیغمبر و دین را به اسارت گرفتند، جلوی قرآن و جلوی سنت حضرت را گرفتند که کسی قرآن را معنا نکند و به سنت استدلال نکند، فرمود یا مالک «فَإِنَّ هَذَا الدِّینَ قَدْ كَانَ أَسِیراً فِی‏ أَیدِی‏ الْأَشْرَارِ یُعْمَلُ فِیهِ بِالْهَوَی وَ تُطْلَبُ بِهِ الدُّنْیا» من چه طور می‎توانستم قرآن تفسیر کنم؟ چه طور می‎توانستم از پیغمبر بگویم؟ اینها ابتدا کل دین را به اسارت گرفتند، بعد دست من را بستند. این برای قبل از کربلا! ♈️ بعد از کربلا، ابن زبیر در برابر حکومت اموی مقاومت کرد، ابن زبیر وقتی دید که در خطر است، خیال کرد که آنها برای کعبه حرمتی قائل‎اند، رفت درون کعبه متحصّن شد. در کعبه را باز کردن و ابن زبیر را گرفتن که کار آسانی بود، اما آنها منجنیق آوردند، بالای کوه ابوقُبیس نصب کردند، تمام این سنگ‎های بزرگ را ریختند روی سر کعبه و کعبه را به صورت تلّ خاک درآوردند و ابن زبیر را گرفتند، این یعنی چه؟ اینها با کل دین در جنگ بودند. ♈️ پس، جریان قبل از کربلا آن بود، جریان بعد از کربلا این بود؛ لذا زینب کبریٰ قسم خورد، فرمود شما با وحی طرف هستید و قسم به خدا، زنده است، نام ما زنده است «فَوَ اللَّهِ لَا تَمْحُو ذِكْرَنَا وَ لَا تُمِیتُ وَحْینَا» وجود مبارک (سلام الله علیه) دستش بسته است و در شام اسیر است، آن شامی بدطینت بی‎ادبانه خواست به حضرت نیشی بزند، گفت👈 «مَنْ غَلَب‏» چه کسی پیروز شد؟ در حالی که دست بسته و اسیر است، فرمود: ؛ «إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَنْ غَلَبَ وَ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاةِ فَأَذِّنْ ثُمَّ أَقِم‏»؛ اگر خواستی ببینی که چه کسی پیروز شد موقع نماز، اذان و اقامه بگو، ببین نام چه کسی را می‎بری، ما رفتیم این نام را زنده کردیم و برگشتیم. ♈️ اینکه وجود مبارک امام عسکری می‌فرماید از علائم مؤمن زیارت اربعین است و اینکه میلیون‌ها نفر دارند عرض ادب می‌کنند، این یک پیام دارد؛ یعنی تمام کوشش اموی و مروانی این بود که دین، نبوت، وحی، خاندان عصمت و طهارت(ع) را از بین ببرند و این مانع آنها شد و کل دین را نجات داد. اینکه می‌بینید شرق و غرب عالم را حسین بن علی(ع) گرفته است، راز ماندگاری جریان کربلا و اربعین این است که 👈 حضرت به تمام دین قیام کرد و تمام دین را احیا کرد. این جریان اربعین از این قبیل است، جریان کربلا از این قبیل است، جریان حسین بن علی از این قبیل است. 💢 وظیفه شما علما در این ایام آن است که این عزیزانی که از کشورهای اطراف می‎آیند، تا از اینجا به پیاده روی اربعین مشرف شوند، همه شیفته ابی‌عبدالله هستند، شما باید راه صحیح، علم، تعلیمات، آداب و اخلاق را طرزی به اینها بگویید که اینها عالمانه به شهرشان برگردند، درست است که سینه زدن، ناله کردن و گریه کردن چیز خوبی است؛ اما اینها در ردیف نوافل تبلیغات شیعه است، آنچه که در ردیف فرائض تبلیغات شیعه است همان علم، آگاهی، معنویت، فقه و عدل است، زمینه نیز فراهم است، اگر به این فرائض بپردازید وضع شیعه بسیار بهتر از این خواهد شد. 🔺منبع: news.esra.ir @tabyeen98
✍ معنای حرکت حضرت زینب در اربعین 🔹 رهبر معظم انقلاب: ♈️ حرکت زینب کبری نشان داد، نباید اجازه داد که انگیزه‌هاى خباثت آلودى که قصد دارند مقاطع اثرگذار و مهم را از یادها ببرند، موفّق بشوند. ♈️ حادثه‌ى عاشوراى حسینى را هم ستمگران و ظالمان میخواستند نگذارند باقى بماند، زینب کبری (سلام الله علیها) نگذاشت. ♈️ دو حرکت، عمّه‌ى ما - زینب کبری - انجام داد: یک حرکت، حرکت اسارت بود به کوفه و شام و آن روشنگرى‌ها و آن بیانات که مایه‌ى افشاى حقایق شد؛ یک حرکت دیگر، آمدن به زیارت کربلا در اربعین بود؛ حالا اربعین اوّل یا دوّم یا هرچه. ♈️ این حرکت به معناى این است که نباید اجازه داد که انگیزه‌هاى خباثت آلودى که قصد دارند مقاطع عزیز و اثرگذار و مهم را از یادها ببرند، موفّق بشوند؛ البتّه موفّق هم نخواهند شد. 💢 تا ملّتها زنده‌اند، تا زبانهاى حقگو در کار است، تا دلهاى مؤمن داراى انگیزه هستند، نخواهند توانست این را به فراموشى بسپرند؛ همچنانکه نتوانسته‌اند. ۹۳/۱۰/۱۷ @tabyeen98
4_5865984427850467090.mp3
8.5M
💢 کنار قدم های جابر، سوی نینوا رهسپاریم (واحد فارسی و عربی) 🔺 حاج میثم مطیعی @tabyeen98
✍ مبارزه غريبانه؛ دشوارترين مبارزه ها 🔹 رهبر انقلاب: ♈️ دشوارترین مبارزه، مبارزه‌ی غریبانه است... در حادثه‌ی عاشورای امام حسین علیه‌السّلام، حتی کسانی مانند «عبدالله‌بن‌عباس» و «عبدالله‌بن‌جعفر» که خودشان جزو خاندان بنی‌هاشم و از همین شجره‌ی طیّبه‌اند، جرأت نمیکنند در مکه یا مدینه بایستند، فریاد بزنند و به نامِ امام حسین علیه‌السّلام، شعار بدهند. چنین مبارزه‌ای، غریبانه است و مبارزه غریبانه، سخت‌ترینِ مبارزه‌هاست. همه با انسان، دشمن. همه از انسان، رویگردان. ♈️ در مبارزه امام حسین علیه‌السّلام، حتّی برخی از دوستان هم معرضند. چنان‌که به یکی از آنها فرمود: «بیا به من کمک کن.» و او به جای کمک، اسبش را برای حضرت فرستاد و گفت: «از اسب من استفاده کن!» غربت از این بالاتر و مبارزه از این غریبانه‌تر؟! آن وقت در این مبارزه‌ی غریبانه، عزیزترین عزیزانش در مقابل چشمش قربانی شوند. ۱۳۷۳/۳/۱۷ @tabyeen98
✍ حساب کشیدن از خود ♈️ همین که امام حسین را دوست بداریم، همین که امام حسین را زیارت کنیم، همین که بر امام حسین کنیم، همین که به زیارت امام حسین برویم، همه ی اینها کارهای والایی است، ارزشمند است، اما این کار ارزشمند، ضامن و دلیل کافی نیست تا ثابت کند ما در هم دست نیستیم، زیرا امکان دارد انسانی همه ی این کار ها را از روی انجام دهد و در همان هنگام در قتل امام حسین هم دست شود. باید از خود حساب بکشیم، باید در کردارمان تامل کنیم، تا مطمئن شویم که ما از دور یا نزدیک، به طور مستقیم یا غیر مستقیم، در قتل حسین حضور نداریم. 📚 از کتاب امامان اهل بیت مرزبانان حریم اسلام؛ سید محمد باقر صدر @tabyeen98
هدایت شده از علیرضا پناهیان
🔶ما پس از زیارت اربعین، در آغاز یک «زندگیِ نو» هستیم 📌«نو شدن و شروع تازه» بعد از زیارت کربلا باید یک «رسم» شود؛ مثل رسم آغاز سال نو 🔰 ما پس از زیارت اربعین و بازگشت از کربلا، در آغاز یک زندگیِ نو هستیم، چون طبق روایات، به زائر امام‌حسین(ع) فرموده‌اند: آنچه در گذشته بود، بخشیده شد، عمل خودت را از سر بگیر، و زندگیِ تازه‌ای آغاز کن (کامل‌الزیارات/132) اما در بین ما رسم نیست که مسئلۀ مغفرت کامل در زیارت امام‌حسین(ع) را خیلی جدّی بگیریم. 🔻این باید در بین ما تبدیل به یک رسم بشود که بگوییم «من تازه از کربلا آمده‌ام و تصمیم گرفته‌ام دیگر غیبت نکنم، نمازم را درست کنم و... الان که همۀ گناهان گذشته‌ام پاک شده است، چرا دوباره پرونده‌ام را خراب کنم؟!» 🔻همان‌طور که در آغاز سال شمسی «نو شدن» یک رسم است، بعد از زیارت امام‌حسین(ع) هم باید این «نو شدن و شروع تازه» یک رسم بشود. 🔻باید به زائران اباعبدالله(ع) تبریک بگوییم به‌خاطر اینکه زندگیِ تازه‌ای را شروع کرده‌اند. حتی می‌شود به زائرانی که از کربلا برمی‌گردند، یک پیامک-شبیه پیامک‌های تبلیغاتی- بزنند و بگویند: «زندگیِ تازۀ شما مبارک باشد، در این شروع نو برای زندگی‌تان، چه برنامه‌هایی دارید؟» 🔻بنده اگر جای خبرنگارانی بودم که موقع بازگشت زائران از کربلا، با آنها مصاحبه می‌کنند، این سؤال را هم از زائران می‌پرسیدم: «شما در این زندگیِ تازه‌ای که آغاز کرده‌اید، چه برنامه‌ها و نقشه‌هایی دارید؟» 👤علیرضا پناهیان - ۹۷.۸.۸ 👈🏻متن کامل: panahian.ir/post/5081 @Panahian_ir
هدایت شده از علیرضا پناهیان
Panahian-Clip-ZendegiJadid.mp3
1.01M
🎵زندگی جدید 🔻از کربلا که برگشتی خودتو تحویل بگیر! #اربعین @Panahian_ir
💠 ما رأیت الا جمیلا یکی از احادیثی که دستخوش تأویل و تحریف عرفانان وحدت وجودی گردیده است؛ سخن حضرت زینب سلام الله علیها است که در گفت و شنود با ابن زیاد فرمود: ما رأیت الّا جمیلاً. از آن جمله یکی از عارفان گوید: «این حادثه را زینب کبری می‌فرماید: که خیلی قشنگ است؛ وقتی در کوفه از او سؤال کردند: «کیف رأیت صنع الله بأخیک و أهل بیتک فرمود: «ما رأیتُ إلاّ جمیلا»؛ به ما که خیلی خوش گذشت... نفرمود «رأیت جمیلا»؛ حصر کرده، فرمود: ما جز زیبایی چیزی ندیدیم؛ به ما که خیلی خوش گذشت... (غل و زنجیر و طناب و اسارت و ... خیلی خوش گذشت...) هنوز سر مطهّر آنجاست؛ بچه‌ها آن طور، طناب هم به بازو، فرمود: به ما که خیلی خوش گذشت «ما رأیت الاّ جمیلا»... .» (جوادی آملی، دیدار اعضای کنگره بزرگداشت سید علی قاضی طباطبایی) گوینده به حضرت زینب س چنین نسبت داده که «به ما که خیلی خوش گذشت»!! در حالی که در ادامه ی همان خبر سخن از شدت مصیبت و جنایت آمده است. متن حدیث چنین است: 🔸 قالَ [ابن زیاد] الْحَمْدُ اللَّهِ الَّذِي فَضَحَكُمْ وَ قَتَلَكُمْ وَ أَكْذَبَ أُحْدُوثَتَكُمْ. فَقَالَتْ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَكْرَمَنَا بِمُحَمَّدٍ ص وَ طَهَّرَنَا تَطْهِيراً إِنَّمَا يَفْتَضِحُ الْفَاسِقُ وَ يَكْذِبُ الْفَاجِرُ وَ هُوَ غَيْرُنَا فَقَالَ كَيْفَ رَأَيْتِ صُنْعَ اللَّهِ بِأَهْلِ بَيْتِكِ. قَالَتْ مَا رَأَيْتُ‏ إِلَّا جَمِيلًا هَؤُلَاءِ قَوْمٌ كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقَتْلُ فَبَرَزُوا إِلَى مَضَاجِعِهِمْ وَ سَيَجْمَعُ اللَّهُ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُمْ فَتُحَاجُّ وَ تُخَاصَمُ فَانْظُرْ لِمَنِ الْفَلْجُ هَبَلَتْكَ أُمُّكَ يَا ابْنَ مَرْجَانَةَ فَغَضِبَ ابْنُ زِيَادٍ وَ قَالَ لَهُ عَمْرُو بْنُ حُرَيْثٍ إِنَّهَا امْرَأَةٌ وَ لَا تُؤَاخَذُ بِشَيْ‏ءٍ مِنْ مَنْطِقِهَا فَقَالَ ابْنُ زِيَادٍ لَقَدْ شَفَانِي اللَّهُ مِنْ طُغَاتِكِ وَ الْعُصَاةِ الْمَرَدَةِ مِنْ أَهْلِ بَيْتِكِ. (مثير الأحزان، ص90) این حدیث به همین نحو در لهوف و تسلیة المجالس نقل شده است. چنان که می‌بینیم حضرت زینب سلام الله علیها این جمله را در پاسخ سؤال ابن زیاد فرمودند. ابن زیاد پرسید: کار خدا با برادر و اهل بیتت چگونه بود؟ حضرت فرمودند: از خدا جز احسان ندیدم. تعبیر «صنع جمیل» در عربی رایج است. وقتی می‌گویند: صنع به صنعاً جمیلاً یعنی به او احسان و نیکی کرد، منت نهاد، و آزمایشی نیکو کرد و... (نک: معجم مقاييس اللغة، ج‏5، ص267، لسان العرب، ج‏14، ص84) بر خلاف پندار مشهور حضرت زینب سلام الله علیها به صورت مطلق و بدون متعلق نفرمود: جز زیبایی چیزی ندیدم به این معنا که هر چه در کربلا رخ داد زیبا بود. بلکه فرمود: از خدا جز احسان چیزی ندیدم. بنابراین زینب سلام الله علیها آن جا که فعل خدا را وصف کرد؛ آن را زیبا دانست و آن گاه که فعل ابن زیاد را وصف کرد؛ آن را زشت و سنگین شمرد. این تعبیر به مانند آیه شریفه قرآن است: «ما أَصابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ- وَ ما أَصابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِك‏» (النساء: 79) پس تعبیر فوق هیچ ربطی به «خوش گذشتن» و سودای خام وحدت وجودیان و جبرگرایان ندارد. در تمام جریان، حضرت محزون و گریان و در سختی بود و گر نه صبر و رضا معنا نداشت. در همان مجلس سخنی از امام زین العابدین علیه السلام روایت شده است که مبیّن این معنا است: 🔸 «عرض عليه علي بن الحسين ع فقال له مَنْ أَنْتَ فَقَالَ أَنَا عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ. فَقَالَ أَ لَيْسَ قَدْ قَتَلَ‏ اللَّهُ‏ عَلِيَ‏ بْنَ الْحُسَيْنِ. فَقَالَ لَهُ عَلِيٌّ ع قَدْ كَانَ لِي أَخٌ يُسَمَّى عَلِيّاً قَتَلَهُ النَّاسُ. فَقَالَ لَهُ ابْنُ زِيَادٍ بَلِ اللَّهُ قَتَلَهُ. فَقَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع‏ اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِها. فَغَضِبَ ابْنُ زِيَادٍ وَ قَالَ وَ بِكَ جُرْأَةٌ لِجَوَابِي وَ فِيكَ بَقِيَّةٌ لِلرَّدِّ عَلَيَّ اذْهَبُوا بِهِ فَاضْرِبُوا عُنُقَهُ فَتَعَلَّقَتْ بِهِ زَيْنَبُ عَمَّتُهُ وَ قَالَتْ يَا ابْنَ زِيَادٍ حَسْبُكَ مِنْ دِمَائِنَا وَ اعْتَنَقَتْهُ وَ قَالَتْ وَ اللَّهِ لَا أُفَارِقُهُ فَإِنْ قَتَلْتَه‏ فَاقْتُلْنِي مَعَهُ فَنَظَرَ ابْنُ زِيَادٍ إِلَيْهَا وَ إِلَيْهِ سَاعَةً ثُمَّ قَالَ عَجَباً لِلرَّحِمِ وَ اللَّهِ إِنِّي لَأَظُنُّهَا وَدَّتْ أَنِّي قَتَلْتُهَا مَعَهُ دَعُوهُ فَإِنِّي أَرَاهُ لِمَا بِهِ.» (الإرشاد، ج‏2، ص116) در واقع ابن زیاد جبری مسلک می‌خواست وانمود کند که قتل حسین کار خدا است و برای همین به حضرت زینب گفت: خدا با برادرت چه کرد؟ حضرت فرمود: خدا جز نیکی کاری نکرد. یعنی گناه تو و شمر و یزید را نمی‌توان به خدا نسبت داد. بار دیگر آن لعین جبری خواست قتل علی بن الحسین علیهما السلام را به خدا نسبت دهد که امام علیه السلام سخنش را ردّ کرده و آن را به مردم نسبت دادند. @gholow2 @tabyeen98
✍ مِثل امام حسین 🔹 آیت الله جوادی آملی: ♈️ امام حسین (علیه السلام) نفرمود من با يزيد بيعت نمی ‎کنم! فرمود «مِثْلِي لَا يُبَايِعُ مِثْلَ يزيدَ بنِ معاويةَ»؛ فرمود هر کسی فکر می کند زير بار نمی رود. اگر حضرت می فرمود «إني لا أبايعُ»؛ می ‎گفتيم امام بود و شخصيتی است. فرمود نخير، هر کس مثل من آزادانديش است زير بار ظلم نمی ‎رود. ۱۳۹۸/۷/۸ @tabyeen98
✍ پالایشگاه بلا 🔹استاد علی صفایی حائری 💥 با عبادت، با عمل، با حرف، آدم ها مشخص نمی شوند و اندازه هاشان نمودار نمی گردد، آن‌چه نهفته ها را مشخص می كند و حالت ها و آدم ها را از يكديگر جدا مى سازد، است و اين بلاء، صنعت خدا و كار اوست كه مى فرمايد: «وَ اصْطَنَعْتُكَ‌ لِنَفْسِي»؛ تو را براى خودم ساختم(طه: 41). كسانى كه غرور علم و عشق و عمل گرفتارشان مى كند، ها نجاتشان می بخشد و ضعف ها و كفرهاشان را و نهفته ها و نفوذى ها را مشخص مى سازد كه حسين عليه السلام فرمود: ... إِنَّ النَّاسَ عَبِيدُ الدُّنْيَا وَ الدِّينُ لَعْقٌ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ‏ يَحُوطُونَهُ مَا دَرَّتْ مَعَايِشُهُمْ فَإِذَا مُحِّصُوا بِالْبَلَاءِ قَلَّ الدَّيَّانُونَ(تحف العقول، ص245){1}. آدم‌ها آن جا كه با بلاء تمحيص{2} مى‌شوند دين داريشان مشخص مى گردد(📚 وارثان عاشورا، صفحه 67). 💠 پی نوشت: 1⃣ این عبارت بخشی از سخنان علیه السلام در مسیر کربلاء است: این دنیا تغییر کرده و خصمانه رفتار می کند(ناشناس شده) و معروف آن پشت کرده و از آن جز ته مانده ای مانند ته مانده ظرف غذا و گذرانی پست و حقیر مانند چراگاهی ناسالم باقی نمانده است. آیا نمی بینید که به حق عمل نمی شود و از باطل دست برداشته نمی شود؟! مومن باید- به حق- به دیدار خدا رغبت داشته باشد. مرگ را جز سعادت و زندگی با ستمگران را جز خستگی و رنج نمی بینم.👈 مردم، بنده دنیایند و دین لقلقه زبانشان است؛ تا وقتی زندگی به کامشان است دور دین را می گیرند و همین که با بلا و سختی امتحان شوند، دین داران کم می شوند! 2⃣ مَحص و تمحیص: پالایش کردن، سرند کردن/دَرّ یدِرُّ: جاری شدن؛ فراوان بودن / حاط یَحوط: حلقه زدن، احاطه کردن، توجه کردن به... . @tabyeen98
✍ همه چیز با امام؛ دنیا و آخرت 🔹 آیت‌الله بهجت: ♈️ دنیای بهتر هم با امام حسین علیه‌السلام بود نه با یزید، ولی انسان، خوشی و راحتی می‌خواهد و به هر چه می‌رسد، بالاتر از آن را طالب است و آرامش ندارد تا به نفس مطمئنه برسد. ⚡️ اما جهل و یا غفلت دارد که داشتن وسایل راحتی و رفاه، غیر از راحتی و رفاه و آرامش دل است: "أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ" 📚 در محضر بهجت، ج۱، ص۸۶ @tabyeen98