eitaa logo
عطر قرآن و عترت
35 دنبال‌کننده
959 عکس
392 ویدیو
16 فایل
@Mh111366 :مدیر کانال 💥لي خمسةٌ أُطفِی بِهِم حَرّ الجحیم الحاطمة& المصطفی و المرتضی وابناهُما و الفاطمة💥 🌺پنج نفر دارم که با آنها گرمای جهنم ویرانگر را خاموش میکنم: پیامبر و امیرالمومنین و فرزندانشان و حضرت زهرا🌺 🌹تقدیم به اهل بیت🌹 صلوات🌹
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ فلسفه بعثت؛ اطاعت شدن(6) 🍃 وَ مَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ ...(نساء:64)🍃 🌹 هیچ رسولی را نفرستادیم مگر برای اینکه به اذن خدا اطاعت شود... 🔹 رهبر انقلاب:👇 💥 ... جزو چیزهایی که بنده اینجا یادداشت کرده‌ام به عنوان آرمانها، یکی مسئله‌ی ایجاد جامعه‌ی اسلامی و تمدّن اسلامی است؛ یعنی احیای تفکّر ؛ یک‌عدّه‌ای از قرنها پیش، سعی کردند اسلام را از زندگی، از سیاست، از مدیریّت جامعه هرچه میتوانند دور کنند و منحصرش کنند به مسائل شخصی؛ مسائل شخصی را هم یواش یواش محدود کنند به مسائل قبرستان و قبر و مجلس عقد و از این حرفها؛ نه، اسلام آمده است که 👈 «إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّه»؛ فقط هم اسلام نیست؛ همه‌ی پیغمبران همین‌جورند. آمده‌اند برای اینکه در جامعه پیاده بشوند، در جامعه تحقّق واقعی پیدا کنند؛ این باید اتّفاق بیفتد. یکی از مهم‌ترین آرمانها این است(بیانات در دیدار جمعى از دانشجویا۱۳۹۴/۰۴/۲۰). 💥 نکته‌ی دوم این است که این وحدت باید در خدمت و در جهت باشد؛ والّا پوچ و بی‌معنی خواهد بود. اگر علمای اسلام قبول می‌کنند که قرآن فرموده است: 👈 «وَ مَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّه»، پیامبر نیامد که نصیحتی بکند، حرفی بزند، مردم هم کار خودشان را بکنند و به او هم احترامی بگذارند؛ آمد مورد اطاعت قرار بگیرد، جامعه و زندگی را هدایت کند، نظام را تشکیل بدهد و انسانها را به سمت اهداف زندگیِ درست پیش ببرد...(بیانات در دیدار مسئولان کشوری و لشکری و میهمانان شرکت کننده در کنفرانس وحدت‌اسلامی۱۳۶۹/۰۷/۱۶). @tabyeen98
✍️ فلسفه بعثت؛ ایجاد قِسط و عدالت و عمل به آن(7) 🍃 لقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْمِيزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ(حدید:25)🍃 🌹 ما خود را با دلایل روشن فرستاديم، و با آنها كتاب و ميزان [ = ابزار و معیار] نازل كرديم، تا به عمل کنند و آن را اجرا کنند، و را نازل كرديم(آفریدیم) كه در آن قدرت بسیاری است و منافعى براى مردم، تا خداوند بداند چه كسى او و رسولانش را [در دفاع از حق و بَسط آن] يارى مى‏ كند بى‏ آنكه او را ببيند، خداوند قوى و شكست ناپذير است. 📚 تفسير نمونه، ج‏23، ص373👇 1️⃣ ..."بينات" (دلایل روشن) معنى گسترده‏ اى دارد كه شامل" معجزات" و" دلائل عقلى" مى ‏شود كه انبياء و رسولان الهى با آن مجهز بودند. 2️⃣ علیه السلام: اِنزالُهُ ذلك خَلقُهُ ايّاه:" منظور از نازل كردن آهن، آن است. 3️⃣ لغت «بأس» یعنی و به نيز «بأس» گفته مى‏ شود. امیر المومنین علیه السلام در تفسير اين آيه فرموده اند: يعنى السّلاحَ و غيرَ ذلك: منظور و غير آن است. 4️⃣ آيه فوق ترسيم گويايى از چهره اسلام در زمينه تعليم و تربيت، و گسترش عدل و داد، و اجراى قسط در جامعه انسانى است. از بينات و كتب آسمانى و میزان سخن می گوید، يعنى پايه را بر انقلاب فكرى و فرهنگى مى ‏گذارد و اينها مؤثر نيفتاد و كار به بن بست كشيد، يعنى زورمندان قلدرى پيدا شدند كه نه در برابر بينات سر تسليم فرود مى‏ آورند و نه براى كتاب و ميزان ارزشى قائلند، در اينجا نوبت به" حديد" كه در آن" بأس شديد" است مى ‏رسد، و با سلاح بر مغز اين گردنكشان مى‏ كوبند تا در برابر قسط و عدل تسليم شوند، و البته از يارى مردم با ايمان در اين مسير كمك گرفته مى ‏شود: 💥 پیامبر(ص): بُعثتُ بالسّيف بين يدىِ السّاعة حَتّى يُعبَدَ اللَّهُ وَحدَهُ لا شريكَ له و جُعِلَ رزقى تحتَ ظلّ رُمحي: من در آستانه رستاخيز با مبعوث شده ‏ام تا خدای واحد بلاشریک عبادت شود، و روزى من در سايه نيزه من است. 💥 امام محمد باقر علیه السلام : الخيرُ كلُّه فى السّيف، و تحتَ السّيف، و فى ظِلّ السّيف: تمام خیر در است و زير شمشير و در سايه شمشير. 💥 امير المومنین: انّ اللَّه عزّ و جلّ فرضَ الجهادَ و عظَّمَه، و جَعَلُه نَصرَه و ناصره، و اللَّه ما صَلُحت دنيا و لا دينٌ الا به: خداوند را واجب كرده و آن را بزرگ شمرده، و آن را يار و ياورش قرار داده، به خدا سوگند نه دنيا و نه دين جز با اصلاح نمى ‏شود. 💥 رسول خدا: لا يُقيمُ النّاسَ الا السّيفُ، و السّيوفُ مقاليدُ الجنّة و النّار: مردم را جز برپا نمى ‏دارد، و شمشيرها كليدهاى بهشت و دوزخند. 📚 ترجمه الميزان، ج‏19، ص301👇 ♈️ خداى تعالى ... مى‏ فرمايد: غرض از اين ارسال رسل و انزال كتب اين بود كه انبيا مردم را به عادت دهند، تا در مجتمعى عادل زندگى كنند، و را نازل كرد تا بندگان خود را در از مجتمع صالح خود و در زمين بيازمايد، علاوه بر منافع ديگرى كه آهن دارد، و مردم از آن بهره‏ مند مى‏ شوند. @tabyeen98
✍ فلسفه بعثت؛ اتمام حجت(8) 🍃 إِنَّا أَوْحَيْنا إِلَيْكَ كَما أَوْحَيْنا إِلى‏ نُوحٍ وَ النَّبِيِّينَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَوْحَيْنا إِلى‏ إِبْراهِيمَ وَ إِسْماعِيلَ وَ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ وَ الْأَسْباطِ وَ عِيسى‏ وَ أَيُّوبَ وَ يُونُسَ وَ هارُونَ وَ سُلَيْمانَ وَ آتَيْنا داوُدَ زَبُوراً (163) وَ رُسُلاً قَدْ قَصَصْناهُمْ عَلَيْكَ مِنْ قَبْلُ وَ رُسُلاً لَمْ نَقْصُصْهُمْ عَلَيْكَ وَ كَلَّمَ اللَّهُ مُوسى‏ تَكْلِيماً (164) رُسُلاً مُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرِينَ لِئَلاَّ يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ وَ كانَ اللَّهُ عَزِيزاً حَكِيماً(165). {سوره نساء} 🌹 ما به تو وحى کردیم همانگونه كه به نوح و پيامبران بعد از او وحى فرستاديم و به ابراهيم و اسماعيل و اسحاق و يعقوب و أسباط(بنى اسرائيل) و عيسى و ايوب و يونس و هارون و سليمان وحى کردیم و به داود زبور داديم/ و پيامبرانى كه سرگذشت آنها را قبلا براى تو بيان كرده ‏ايم و پيامبرانى كه سرگذشت آنها را بيان نكرده ‏ايم و خداوند با موسى سخن گفت/ پيامبرانى كه و بودند، تا براى مردم بعد از اين پيامبران بر خدا حجتى باقى نماند [و بر همه شود] و خداوند عزیز و حكيم است. @tabyeen98
✍️ فلسفه بعثت؛ تشريع دين و حل اختلافات(9) 🍃كانَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرِينَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ وَ مَا اخْتَلَفَ فِيهِ إِلاَّ الَّذِينَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّناتُ بَغْياً بَيْنَهُمْ فَهَدَى اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَ اللَّهُ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ(بقره:213)🍃 🌹 مردم [در آغاز و قبل از بعثت انبياء يك امت بودند، و به خاطر اختلافى كه در ميان آنان پديد آمد] خداوند را به عنوان بشارت دهنده و بیم دهنده مبعوث کرد و با آنها را به حق نازل فرمود در موارد مورد اختلاف مردم حاکم باشد و حكم كند، [اين بار در خود دين و كتاب اختلاف كردند] و اين اختلاف پديد نيامد مگر از ناحيه كسانى كه آن کتاب به ایشان داده شد آنهم بعد از آمدن دلایل روشن. آنها در اختلاف، حسادت و طغيان بود، در اين هنگام بود كه خدا كسانى را كه ايمان آوردند در مسائل مورد اختلاف به سوى حق هدایت کرد و خدا هر كه را بخواهد به سوى صراط مستقيم هدايت مى‏ كند(بقره:۲۱۳). 📚 ترجمه الميزان، ج‏2، ص168👇 💢 بيان آيه [ اشاره به ‏]: ✅ اين آيه سبب تشريع اصل دين را بيان مى ‏كند، كه چرا اصلا دينى تشريع شده، و مردم مكلف به پيروى آن دين شوند؟ و در نتيجه بينشان اختلاف بيفتد، يك دسته به دين خدا مومن شوند، دسته‏ اى ديگر كافر شوند، و اين معنا را اينطور بيان كرده: كه انسان- اين موجودى كه به حسب فطرتش اجتماعى و تعاونى است- در اولين اجتماعى كه تشكيل داد بود، آن گاه همان فطرتش وادارش كرد تا براى اختصاص دادن منافع به خود با يكديگر كنند، از اينجا احتياج به وضع كه اختلافات پديد آمده را برطرف سازد پيدا شد، و اين قوانين لباس به خود گرفت، و مستلزم بشارت و انذار و ثواب و عقاب گرديد، و براى اصلاح و تكميلش لازم شد در آن تشريع شود، تا مردم از آن راه تهذيب گردند، و به منظور اين كار پيامبرانى مبعوث شدند، و رفته رفته آن اختلافها در دين راه يافت، بر سر معارف دين و مبدأ و معادش اختلاف كردند، و در نتيجه به هم خلل وارد شد، شعبه ‏ها و حزبها پيدا شد، و به تبع اختلاف در دين اختلاف ‏هايى ديگر نيز در گرفت، و اين اختلاف ‏ها بعد از تشريع دين به جز دشمنى از خود مردم دين ‏دار هيچ علت ديگرى نداشت، 👈 {چون براى حل اختلاف آمده بود}، ولى يك عده از در ظلم و طغيان خود دين را هم با اينكه اصول و معارفش روشن بود و حجت را بر آنان تمام كرده بود مايه اختلاف كردند. ♈️ پس در نتيجه اختلاف‏ ها دو قسم شد ، يكی كه منشاش ستمگرى و طغيان بود، يكى ديگر اختلافى كه منشاش فطرت و غريزه بشرى بود، و اختلاف دومى كه همان باشد باعث تشريع دين شد، و خدا به وسيله دين خود، عده ‏اى را به سوى حق هدايت كرد، و حق را كه در آن اختلاف مى ‏كردند روشن ساخت، و خدا هر كس را بخواهد به صراط مستقيم هدايت مى ‏كند. ↩️ پس تنها و تنها براى نوع بشر است، و يگانه عاملى است كه حيات بشر را اصلاح مى‏ كند، چون را با فطرت اصلاح مى‏ كند، و قواى مختلف فطرت را در هنگام كوران و طغيان تعديل نموده، براى انسان رشته سعادت زندگى در دنيا و آخرتش را منظم و راه ماديت و معنويتش را هموار مى ‏نمايد، اين بود يك تاريخ اجمالى از حيات اجتماعى و دينى نوع انسان، اجمالى كه از آيه شريفه مورد بحث استفاده مى ‏شود، و اگر آن را به تفصيل بيان نكرد، در حقيقت به تفصيلى كه در ساير آيات آمده اكتفاء نموده است(پایان کلام المیزان). 💢 از آغاز آفرینش: ↩️ امت واحد> شکل گیری اجتماع [پیچیده تر]> پیدایش اختلاف در امر دنیا> نیاز به قانون> بعثت انبیاء> دین> اختلاف در دین> ... 💥در تفسير جوامع الجامع طبرسی آمده است كه‌ «كانَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً»، يعنى «عَلَى دينٍ واحدٍ» همه مردم بر فطرت خداشناسى بودند. @tabyeen98
✍️ فلسفه بعثت؛ بیداری فطرت- شکوفایی عقول و انقلاب فکری و ...(10) 📚 نهج البلاغة، خطبه1 🌹 ... فَبَعَثَ فِيهِمْ رُسُلَهُ وَ وَاتَرَ إِلَيْهِمْ أَنْبِيَاءَهُ لِيَسْتَأْدُوهُمْ مِيثَاقَ فِطْرَتِهِ وَ يُذَكِّرُوهُمْ مَنْسِيَّ نِعْمَتِهِ وَ يَحْتَجُّوا عَلَيْهِمْ بِالتَّبْلِيغِ وَ يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ وَ يُرُوهُمْ آيَاتِ المقدِرة مِنْ سَقْفٍ فَوْقَهُمْ مَرْفُوعٍ وَ مِهَادٍ تَحْتَهُمْ مَوْضُوعٍ وَ مَعَايِشَ تُحْيِيهِمْ وَ آجَالٍ تُفْنِيهِمْ وَ أَوْصَابٍ تُهْرِمُهُمْ وَ أَحْدَاثٍ تَتَابَعُ عَلَيْهِمْ وَ لَمْ يُخْلِ اللَّهُ سُبْحَانَهُ خَلْقَهُ مِنْ نَبِيٍّ مُرْسَلٍ أَوْ كِتَابٍ مُنْزَلٍ أَوْ حُجَّةٍ لَازِمَةٍ أَوْ مَحَجَّةٍ قَائِمَةٍ رُسُلٌ لَا تُقَصِّرُ بِهِمْ قِلَّةُ عَدَدِهِمْ وَ لَا كَثْرَةُ الْمُكَذِّبِينَ لَهُمْ مِنْ سَابِقٍ سُمِّيَ لَهُ مَنْ بَعْدَهُ أَوْ غَابِرٍ عَرَّفَهُ مَنْ قَبْلَهُ عَلَى ذَلِكَ نَسَلَتِ الْقُرُونُ وَ مَضَتِ الدُّهُورُ وَ سَلَفَتِ الْآبَاءُ وَ خَلَفَتِ الْأَبْنَاءُ إِلَى أَنْ بَعَثَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ مُحَمَّداً رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه و آله لِإِنْجَازِ عِدَتِهِ وَ تمام نُبُوَّتِهِ مَأْخُوذاً عَلَى النَّبِيِّينَ مِيثَاقُهُ مَشْهُورَةً سِمَاتُهُ كَرِيماً مِيلَادُهُ وَ أَهْلُ الْأَرْضِ يَوْمَئِذٍ مِلَلٌ مُتَفَرِّقَةٌ وَ أَهْوَاءٌ مُنْتَشِرَةٌ وَ طَرَائِقُ مُتَشَتِّتَةٌ بَيْنَ مُشَبِّهٍ لِلَّهِ بِخَلْقِهِ أَوْ مُلْحِدٍ فِي اسْمِهِ أَوْ مُشِيرٍ إِلَى غَيْرِهِ {فَهَدَاهُمْ بِهِ مِنَ الضَّلَالَةِ وَ أَنْقَذَهُمْ بِمَكَانِهِ مِنَ الْجَهَالَةِ} ثُمَّ اخْتَارَ سُبْحَانَهُ لِمُحَمَّدٍ صلى الله عليه و آله لِقَاءَهُ وَ رَضِيَ لَهُ مَا عِنْدَهُ وَ أَكْرَمَهُ عَنْ دَارِ الدُّنْيَا وَ رَغِبَ بِهِ عَنْ مقارنة الْبَلْوَى فَقَبَضَهُ إِلَيْهِ كَرِيماً صلى الله عليه و آله وَ خَلَّفَ فِيكُمْ مَا خَلَّفَتِ الْأَنْبِيَاءُ فِي أُمَمِهَا... ♈️ خداوند خود را مبعوث فرمود، و هر از چندگاه، متناسب با خواسته هاى انسان ها، رسولان خود را پى در پى اعزام كرد تا وفادارى به را از آنان بخواهند و نعمت هاى فراموش شده را به آنها کنند و با ابلاغ احكام الهى، خدا را بر آنها تمام نمايند و توانمندى هاى پنهان شده ها را آشكار سازند و نشانه هاى قدرت را كنند، مانند: 👈 سقف بلند پايه آسمان ها بر فراز انسان ها، گاهواره گسترده زمين در زير پاى آنها، و وسائل و عوامل حيات و زندگى، و راه هاى مرگ و مردن، و مشكلات و رنج هاى پير كننده، و حوادث پى در پى، كه همواره بر سر راه آدميان است. ♈️ خداوند هرگز انسان ها را بدون پيامبر، يا كتابى آسمانى، يا برهانى قاطع، يا راهى استوار، رها نساخته است، پيامبرانى كه با اندک بودن ياران، و فراوانى انكار كنندگان، هرگز در انجام وظيفه خود كوتاهى نكردند. ♈️ بعضى از پيامبران، بشارت ظهور پيامبر آينده را دادند و برخى ديگر را پيامبران گذشته معرّفى كردند. بدين گونه قرن ها پديد آمد، و روزگاران سپرى شد، پدران رفتند و فرزندان جاى آنها را گرفتند. ↩️ تا اين كه خداى سبحان، براى وفاى به وعده خود، و كامل گردانيدن دوران نبوّت، حضرت (كه درود خدا بر و خاندانش باد) را مبعوث كرد، پيامبرى كه از همه پيامبران پيمان پذيرش نبوّت او را گرفته بود، نشانه هاى او مشهور بود، و تولّدش برای همه مبارك بود. در روزگارى كه مردم روى زمين داراى مذاهب پراكنده، خواسته هاى گوناگون، و روش هاى متفاوت بودند: عدّه اى خدا را به پديده ها تشبيه كرده و گروهى نام هاى ارزشمند خدا را انكار و به بت ها نسبت مى دادند، و برخي به غير خدا اشاره مى كردند. 💥 پس خداى سبحان، مردم را به وسيله محمد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم از هدايت كرد، و از نجات داد. 🍂 سپس ديدار خود را براى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم برگزيد، و آنچه نزد خود داشت را براى او پسنديد و او را با كوچ دادن از دنيا گرامى داشت، و از گرفتارى ها و مشكلات رهايى بخشيد و كريمانه قبض روح كرد. ✅ رسول گرامى اسلام، در ميان شما مردم برگزيد كه تمام پيامبران گذشته براى امّت هاى خود برگزيدند، زيرا آنها هرگز انسان ها را سرگردان رها نكردند و بدون معرّفى راهى روشن و نشانه هاى استوار، از ميان مردم نرفتند...(ترجمه آقای دشتی). @tabyeen98
✍️ فلسفه بعثت؛ تکمیل مکارم اخلاق(11) 💢 آیا هدف از بعثت فقط به کمال رساندن مکارم اخلاق بوده است؟ ✅ سوال: پيامبر اکرم(ص) در يكى از احاديث خود به صراحت مى فرمايد: «من، براى تكميل مكارم اخلاق، مبعوث شده ام»(1)، آيا تنها مأموريت رسول خدا(ص) اين بود كه مكارم اخلاق را به تكامل برساند؟ 📚 آیت الله سیدمحمد صادق روحانی: 🍃 باسمه جلت اسمائه 💥 اين حديث تنها در صدد بيان اهميت و ابراز ناخشنودى از رذايل اخلاقى است و به دنبال منحصر كردن در اخلاق نيست؛ زيرا بر اساس ديدگاه علماى بلاغت، حصر موجود در اين روايت نه يك حصر حقيقى كه يك است. بر اين اساس معناى روشن حديث مذكور اين است كه پيامبر(ص) با هدف تكميل فضايل اخلاقى در مقابله با كنار نهادن و به حاشيه راندن اخلاق، صورت پذيرفته است. 💠 پی نوشت: 1️⃣ إنَّما بُعِثْتُ لاُِتَمِّمَ مَكارم الأخْلاقِ( بحارالانوار، ج 16، ص 210) @tabyeen98
✍ معناشناسی مکارم اخلاق 📚 معاني الأخبار، ص191(شیخ صدوق: 381) 1⃣ حَدَّثَنَا أَبِي رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي خَلَفٍ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ قَالَ جَاءَ رَجُلٌ إِلَى الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنَ مُحَمَّدٍ ع فَقَالَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَخْبِرْنِي بِمَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ فَقَالَ 👈 الْعَفْوُ عَمَّنْ ظَلَمَكَ وَ صِلَةُ مَنْ قَطَعَكَ وَ إِعْطَاءُ مَنْ حَرَمَكَ وَ قَوْلُ الْحَقِّ وَ لَوْ عَلَى نَفْسِكَ. 💥 مردی نزد امام صادق علیه السلام آمد و گفت: ای فرزند رسول خدا! مرا از آگاه بفرمایید. حضرت فرمودند: از کسی که به تو ظلم کرده است و با کسی که با تو قطع رابطه کرده است و به کسی که از تو دریغ کرده است و هرچند به زیان خودت باشد. 2⃣ حَدَّثَنَا أَبِي رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنْ جَرَّاحٍ الْمَدَائِنِيِّ قَالَ قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع أَ لَا أُحَدِّثُكَ بِمَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ قُلْتُ بَلَى قَالَ 👈 الصَّفْحُ عَنِ النَّاسِ وَ مُؤَاسَاةُ الرَّجُلِ أَخَاهُ فِي مَالِهِ وَ ذِكْرُ اللَّهِ كَثِيراً. 💥 جرّاح مدائنی: امام صادق علیه السلام به من فرمود: آیا را برایت بازگو نکنم؟ گفتم: بفرمایید. فرمودند: 👈 گذشت از مردم و به روی آنها نیاوردن، و سهیم کردن برادر دینی در دارایی خود و بسیار خدا را یاد کردن. 3⃣ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى الْعَطَّارُ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسَى عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُسْكَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ ع 👈 قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى خَصَّ رَسُولَ اللَّهِ ص بِمَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ فَامْتَحِنُوا أَنْفُسَكُمْ فَإِنْ كَانَتْ فِيكُمْ فَاحْمَدُوا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ ارْغَبُوا إِلَيْهِ فِي الزِّيَادَةِ مِنْهَا فَذَكَرَهَا عَشَرَةً 👈 الْيَقِينَ وَ الْقَنَاعَةَ وَ الصَّبْرَ وَ الشُّكْرَ وَ الرِّضَا وَ حُسْنَ الْخُلُقِ وَ السَّخَاءَ وَ الْغَيْرَةَ وَ الشَّجَاعَةَ وَ الْمُرُوءَةَ. 💥 امام صادق علیه السلام: خداوند تبارک و تعالی را به رسول الله اختصاص داد. پس، خود را امتحان کنید و اگر در شما بود بگویید و به بیشتر از آن راغب باشید. سپس حضرت از مکارم اخلاق را برشمردند: 👈 یقین، قناعت، صبر، شکر، رضایت، خوش خلقی، سخاوت، غیرت، شجاعت، مروت. 💠 پی نوشت(واژه شناسی): ♦️ مفردات ألفاظ القرآن؛ ص486(راغب اصفهانی: 502): 👈 و الصَّفْحُ: تركُ التّثريب، و هو أبلغُ من العفو، و لذلك قال: فَاعْفُوا وَ اصْفَحُوا حَتّى يَأْتِيَ اللّهُ بِأَمْرِهِ [البقرة/ 109]، و قد يعفو الإنسانُ و لا يَصْفَحُ. ♦️ مجمع البحرين؛ ج‌2، ص385(طریحی: 1087) 👈 قوله تعالى: فَاصْفَحْ عَنْهُمْ [43/ 89] أي أعرض عنهم. و الصفح: أن تنحرف عن الشي‌ء فتوليه صفحة وجهك. 🌀 صَفح: اعراض، روی گرداندن؛ گذشت کردن بدون ملامت و سرزنش، گذشت بدون اینکه به روی طرف بیاوریم؛ نادیده گرفتن. ♻️ مَکرَم و مکرمة: برترین خصوصیت؛ مکارم اخلاق یعنی برترین خصوصیات اخلاقی؛ اخلاقهای بزرگ. @tabyeen98
🎥 اسلام آمد که با طاغوت بجنگد 🔷️امام خمینی(ره): بعثت رسول خدا برای این است که راه رفع ظلم را به مردم بفهماند، راه اینکه مردم بتوانند با قدرتهای‌ بزرگ مقابله کنند به مردم بفهماند. بعثت برای این است که اخلاق مردم را، نفوس مردم را، از ظلمتها نجات بدهد و به جای او نور بنشاند، ظلمت جهل را کنار بزند و به جای او نور علم بیاورد، ظلمت ظلم را به کنار بزند و به جای او عدالت بگذارد، نور عدالت را به جای او بگذارد. 📅 ۲۱ اردیبهشت ۱۳۶۲ ✅ رهبر معظم انقلاب، صبح امروز در دیدار به مناسبت عید مبعث: در قرآن مکرراً از «ارسال رسل» تعبیر شده به «بعثت» و «برانگیختن». جهت این برانگیختگی اولاً «عبودیت خدا» است و ثانیاً «اجتناب از طاغوت». طاغوت، همه‌ی ظالمان و پادشاهان خبیث و در مِثل امروزی همه‌ی رؤسای جمهور آمریکا و بعضی کشورهای دیگر است. 📌 سایر فیلم‌های امام خمینی(ره) 👇 🌐 http://yon.ir/1JwaK@EMAM_COM
7.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 امام خمینی(ره): انگیزه این است که ما را از این طغیانها نجات دهد و ما تزکیه کنیم خودمان را، نفوس خودمان را مصفا کنیم و نفوس خودمان را از این ظلمات نجات بدهیم 📥دریافت سایر کیفیت ها👇 http://emam.com/posts/view/21460@EMAM_COM
✍ خلاصه ای از اهداف بعثت در قرآن و روایات ♈️ در جمع بندی اهداف بعثت به طور خلاصه میتوان گفت: هدف از بعثت پیامبران، دعوت به و رساندن پیام او به انسانها، و یادآوری ، و پیاده کردن خدا در تمام ابعاد، و با طاغوتها و شیاطین، و ، و ، و تامین و انسان در دنیا و آخرت است که خود عمدتا مستلزم داشتن و تشکیل است. اهم مباحث مطرح شده در کانال: 1⃣ تلاوت آیات خدا، تزکیه نفوس و تعلیم کتاب و حکمت https://t.me/tabyeen98/2005 2⃣ امر به معروف و نهی از منکر، بیان احکام و برداشتن بارها و غل و زنجیرهای دست و پاگیر https://t.me/tabyeen98/2007 3⃣ خداشناسی و خداپرستی؛ توحید https://t.me/tabyeen98/2008 4⃣ بشارت و انذار و دعوت به خدا https://t.me/tabyeen98/2010 5⃣ دعوت به خدا و مبارزه با طاغوت https://t.me/tabyeen98/2012 6⃣ اطاعت شدن به اذن خدا https://t.me/tabyeen98/2017 7⃣ ایجاد و اجرای قسط و عدالت https://t.me/tabyeen98/2017 8⃣ اتمام حجت با مردم https://t.me/tabyeen98/2018 9⃣ تشریع دین و حل اختلافات https://t.me/tabyeen98/2019 🔟 بیداری فطرت و شکوفایی عقول https://t.me/tabyeen98/2022 1⃣1⃣ تکمیل مکارم اخلاق https://t.me/tabyeen98/2022 1⃣2⃣ بعثت از دیدگاه امام خمینی https://t.me/tabyeen98/2026 https://t.me/tabyeen98/2029
🌸🍃🌸 بسم الله اعیاد شعبانیه مبارک💐 ادامه مباحث مربوط به بعثت را بعد از مطالب مناسبتی امروز دنبال میکنیم 🌸🍃🌸