💢 سورة المزمل - تعداد آیات ٢٠
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
یَا أَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ {۱} قُمِ اللَّیْلَ إِلا قَلِیلا {۲} نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِیلا {٣} أَوْ زِدْ عَلَیْهِ وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلا {٤} إِنَّا سَنُلْقِی عَلَیْکَ قَوْلا ثَقِیلا {٥} إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّیْلِ هِیَ أَشَدُّ وَطْئًا وَ أَقْوَمُ قِیلا {٦} إِنَّ لَکَ فِی اَلنَّهَارِ سَبْحًا طَوِیلا {٧} وَاذْکُرِ اسْمَ رَبِّکَ وَتَبَتَّلْ إِلَیْهِ تَبْتِیلا {٨} رَبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لا إِلَهَ إِلا هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَکِیلا {٩} وَاصْبِرْ عَلَى مَا یَقُولُونَ وَاهْجُرْهُمْ هَجْرًا جَمِیلا {١٠} وَ ذَرْنِی وَالْمُکَذِّبِینَ أُولِی النَّعْمَةِ وَمَهِّلْهُمْ قَلِیلا {١١} إِنَّ لَدَیْنَا أَنْکَالا وَجَحِیمًا {١٢} وَطَعَامًا ذَا غُصَّةٍ وَعَذَابًا أَلِیمًا {١٣} یَوْمَ تَرْجُفُ الأرْضُ وَالْجِبَالُ وَکَانَتِ الْجِبَالُ کَثِیبًا مَهِیلا {١٤} إِنَّا أَرْسَلْنَا إِلَیْکُمْ رَسُولا شَاهِدًا عَلَیْکُمْ کَمَا أَرْسَلْنَا إِلَى فِرْعَوْنَ رَسُولا {١٥} فَعَصَى فِرْعَوْنُ الرَّسُولَ فَأَخَذْنَاهُ أَخْذًا وَبِیلا {١٦} فَکَیْفَ تَتَّقُونَ إِنْ کَفَرْتُمْ یَوْمًا یَجْعَلُ الْوِلْدَانَ شِیبًا {١٧} السَّمَاءُ مُنْفَطِرٌ بِهِ کَانَ وَعْدُهُ مَفْعُولا {١٨} إِنَّ هَذِهِ تَذْکِرَةٌ فَمَنْ شَاءَ اتَّخَذَ إِلَى رَبِّهِ سَبِیلا {١٩} إِنَّ رَبَّکَ یَعْلَمُ أَنَّکَ تَقُومُ أَدْنَى مِنْ ثُلُثَیِ اللَّیْلِ وَنِصْفَهُ وَثُلُثَهُ وَطَائِفَةٌ مِنَ الَّذِینَ مَعَکَ وَاللَّهُ یُقَدِّرُ اللَّیْلَ وَالنَّهَارَ عَلِمَ أَنْ لَنْ تُحْصُوهُ فَتَابَ عَلَیْکُمْ فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ عَلِمَ أَنْ سَیَکُونُ مِنْکُمْ مَرْضَى وَآخَرُونَ یَضْرِبُونَ فِی الأرْضِ یَبْتَغُونَ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَآخَرُونَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنْهُ وَأَقِیمُوا الصَّلاةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ وَأَقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا وَمَا تُقَدِّمُوا لأنْفُسِکُمْ مِنْ خَیْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ هُوَ خَیْرًا وَأَعْظَمَ أَجْرًا وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ {٢٠}
@tabyeen98
✍ شب > ترتیل قرآن و نماز و ذکر> روز
💢 سوره مزمل، آیات ۱ تا ۱۰
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
یَا أَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ / قُمِ اللَّیْلَ إِلا قَلِیلا / نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِیلا / أَوْ زِدْ عَلَیْهِ وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلا / إِنَّا سَنُلْقِی عَلَیْکَ قَوْلا ثَقِیلا / إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّیْلِ هِیَ أَشَدُّ وَطْئًا وَ أَقْوَمُ قِیلا / إِنَّ لَکَ فِی اَلنَّهَارِ سَبْحًا طَوِیلا / وَ اذْکُرِ اسْمَ رَبِّکَ وَ تَبَتَّلْ إِلَیْهِ تَبْتِیلا / رَبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لا إِلَهَ إِلا هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَکِیلا / وَ اصْبِرْ عَلَى مَا یَقُولُونَ وَاهْجُرْهُمْ هَجْرًا جَمِیلاً/...
#ترجمه آیت الله مکارم شیرازی:
به نام خداوند بخشنده بخشايشگر
اى جامه به خود پيچيده! (1) شب را، جز كمى، بپاخيز! (2) نيمى از شب را، يا كمى از آن كم كن، (3) يا بر نصف آن بيفزا، و #قرآن را با دقّت و تأمّل بخوان (4) چرا كه ما بزودى سخنى سنگين به تو القا خواهيم كرد! (5) مسلّماً نماز و عبادت شبانه پابرجاتر و با استقامت تر است! (6) و تو در روز تلاش مستمر و طولانى خواهى داشت! (7) و نام پروردگارت را ياد كن و تنها به او دل ببند! (8) همان پروردگار شرق و غرب كه معبودى جز او نيست، او را نگاهبان و وكيل خود انتخاب كن، (9) و در برابر آنچه (دشمنان) مىگويند شكيبا باش و بطرزى شايسته از آنان دورى گزين! (10)
💠 پی نوشت:
💥 كلمه (مُزَّمِّل) - با تشديد زاء و تشديد ميم - در اصل (مُتَزَّمِّل) بوده، اسم فاعل از باب تفعُّل (تزمُّل) است، و معنايش ملحفه به خود پيچيده است. كسى كه جامه يا چيزى به خود مى پيچد تا بخوابد يا مثلا سرما را دفع كند، آن را (مُزَّمِّل) مى گويند، و از ظاهر اين جمله بر مى آيد در آن ساعتى كه اين سوره نازل مى شده آن جناب جامه اى را به خود پيچيده بوده، از اين جهت به (مزمل) مورد خطاب قرار گرفته.
💥 مراد از (قيام در ليل) قيام در شب براى نماز است، پس كلمه (ليل) مفعول فيه است، كه مجازا مفعول به واقع شده، مثل اينكه مى گويند: (دخلت الدار - داخل شدم خانه را)، كه حقيقتش (دخلت فى الدار - داخل شدم در خانه است ).
💥 در آيه مورد بحث در كلمه (ناشئه) دو احتمال هست: يكى اينكه مانند كلمه(عافيت) و (عاقبت) مصدر، و به معناى نشئه و حدوث و تكون باشد. و دوم اينكه اسم فاعل از ماده نشئه باشد، كه به موصوف خود اضافه شده، هر كدام كه باشد مراد از آن، شب است، و اگر حادثه را بر شب اطلاق كرده، نظير اطلاق آن بر اجزاى خلقت است و چه بسا بعضى گفته اند: منظور از حادثه شب همان نماز شب است.
💥 و معناى (وَطْء زمين) قدم نهادن بر آن است و اينكه فرمود حادثه شب شديدترين قدم نهادن است #كنايه است از اينكه اين عمل از هر عمل ديگر در صفاى نفس، انسان را ثابت قدمتر مى سازد، و بهتر از هر چيز نفس آدمى را از اينكه به وسيله شواغل روز، دچار كدورت شود حفظ مى كند.
💥 و مراد از اينكه فرمود (حادثه شب أقومُ قِیلا است) اين است كه نماز شب استوارترين و صائب ترين سخن است، براى اينكه در نماز شب حضور قلب بيشتر و توجه به كلام دقيق تر است. و معناى آيه اين است كه 👈 حادثه شب و يا نماز در دل شب ثابت قدمتر است - و يا در مطابقت قلب و زبان شديدتر، و سخنى استوارتر و صائب تر است، چون خداى تعالى شب را مايه آرامش قرار داده، و نتيجه اين آرامش اين است كه خاطر انسان از شواغل معيشت فارغ، و دست انسان از اسباب ظاهرى بريده است.
💥 (إِنَّ لَکَ فِی اَلنَّهَارِ سَبْحًا طَوِیلا): كلمه (سَبْح ) به معناى دويدن و تند راه رفتن در آب است، و (سَبْح طويل) در روز #كنايه از غور در مهمات زندگى و انواع زد و بندها در برآوردن حوائج زندگى است. و #معناى_آيه اين است كه👈 تو در روز مشاغل بسيار دارى كه همه وقتت را فرا گرفته، فراغتى برايت باقى نمى گذارد تا در آن با توجه تام متوجه درگاه پروردگارت باشى، و از هر چيزى منقطع گردى، بنابر اين بر تو است كه از شب استفاده كنى، و در آن به نماز بپردازى.
📚 تفسیر المیزان
#شب
#قیام
#تلاوت
#قرآن
#نماز
#ذکر
#روز
@tabyeen98
عطر قرآن و عترت
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅ ✍ زمستان؛ بهار مومن 📚 معاني الأخبار؛ ص 228(شیخ صدوق: 381) 🌹 حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْ
این چند پیام آخر در پی این فرسته و روایت بود که فعلا همین اندازه کافی است.
✍ بشارت خدا به حضرت مریم
💥 آیات ۴۵ تا ۵۱ سوره آل عِمران
إِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجِيهًا فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ(۴۵) وَ يُكَلِّمُ النَّاسَ فِي الْمَهْدِ وَ كَهْلًا وَ مِنَ الصَّالِحِينَ(۴۶) قَالَتْ رَبِّ أَنَّىٰ يَكُونُ لِي وَلَدٌ وَ لَمْ يَمْسَسْنِي بَشَرٌ ۖ قَالَ كَذَٰلِكِ اللَّهُ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ ۚ إِذَا قَضَىٰ أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ(۴۷) وَ يُعَلِّمُهُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَالتَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ(۴۸) وَ رَسُولًا إِلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنِّي قَدْ جِئْتُكُمْ بِآيَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ ۖ أَنِّي أَخْلُقُ لَكُمْ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنْفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْرًا بِإِذْنِ اللَّهِ ۖ وَ أُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ وَ أُحْيِي الْمَوْتَىٰ بِإِذْنِ اللَّهِ ۖ وَ أُنَبِّئُكُمْ بِمَا تَأْكُلُونَ وَ مَا تَدَّخِرُونَ فِي بُيُوتِكُمْ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَةً لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ(۴۹) وَ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْرَاةِ وَلِأُحِلَّ لَكُمْ بَعْضَ الَّذِي حُرِّمَ عَلَيْكُمْ ۚ وَ جِئْتُكُمْ بِآيَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُونِ(۵٠) إِنَّ اللَّهَ رَبِّي وَ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ ۗ هَٰذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ(۵۱).
💢 ترجمه محمدمهدی فولادوند👇
[یاد کنید] زمانی که فرشتگان گفتند: ای مریم! یقیناً خدا تو را به کلمه ای از سوی خود که نامش «مسیح، عیسی بن مریم» است مژده می دهد که در دنیا و آخرت دارای مقبولیّت و آبرومندی و از مقربّان است(۴۵) و با مردم در گهواره [به صورت کاری خارق العاده] و در میان سالی [با زبان وحی] سخن می گوید و از شایستگان است(۴۶) [مریم] گفت: پروردگارا! چگونه برای من فرزندی خواهد بود، در حالی که هیچ بشری با من تماس نگرفته؟! [خدا] فرمود: چنین است که می گویی [ولی کار خدا مُقیّد به علل و اسباب نیست،] خدا هر چه را بخواهد [با مشیّت مطلقه خود] می آفریند، چون چیزی را اراده کند جز این نیست که به آن می گوید: «باش» پس بی درنگ «می باشد»(۴۷) و به او کتاب و حکمت و تورات و انجیل می آموزد(۴۸) و به رسالت و پیامبری به سوی بنی اسرائیل می فرستد که [به آنان گوید:] من از سوی پروردگارتان برای شما نشانه ای [بر صدق رسالتم] آورده ام؛ من از گِل برای شما چیزی به شکل پرنده می سازم و در آن می دَمم که به اراده و مشیّت خدا پرنده ای [زنده و قادر به پرواز] می شود؛ و کور مادرزاد و مبتلای به پیسی را بهبود می بخشم؛ و مردگان را به اِذن خدا زنده می کنم؛ و شما را از آنچه می خورید و آنچه در خانه هایتان ذخیره می کنید خبر می دهم؛ مسلماً اگر مؤمن باشید این [معجزات] برای شما نشانه ای [بر صدق رسالت من] است(۴۹) و آنچه را از تورات پیش از من بوده، تصدیق دارم و [آمده ام] تا برخی از چیزهایی را که [در گذشته به سزای ستمکاری و گناهانتان] بر شما حرام شده حلال کنم، و برای شما نشانه ای [برصدق رسالتم] از سوی پروردگارتان آورده ام؛ پس [ای بنی اسرائیل!] از خدا پروا کنید و مرا فرمان برید(۵۰) یقیناً خدا پروردگار من و پرودگار شماست؛ پس او را بپرستید، این است راه راست(۵۱).
#مریم
#مسیح
#عیسی
@tabyeen98
✍ بشارت خدا به حضرت مریم
💥 آیات ۴۵ تا ۵۱ سوره آل عِمران
[And mention] when the angels said, "O Mary, indeed Allah gives you good tidings of a word from Him, whose name will be the Messiah, Jesus, the son of Mary - distinguished in this world and the Hereafter and among those brought near [to Allah].
He will speak to the people in the cradle and in maturity and will be of the righteous."
She said, "My Lord, how will I have a child when no man has touched me?" [The angel] said, "Such is Allah; He creates what He wills. When He decrees a matter, He only says to it, 'Be,' and it is.
nd He will teach him writing and wisdom and the Torah and the Gospel
And [make him] a messenger to the Children of Israel, [who will say], 'Indeed I have come to you with a sign from your Lord in that I design for you from clay [that which is] like the form of a bird, then I breathe into it and it becomes a bird by permission of Allah. And I cure the blind and the leper, and I give life to the dead - by permission of Allah. And I inform you of what you eat and what you store in your houses. Indeed in that is a sign for you, if you are believers.
And [I have come] confirming what was before me of the Torah and to make lawful for you some of what was forbidden to you. And I have come to you with a sign from your Lord, so fear Allah and obey me.
Indeed, Allah is my Lord and your Lord, so worship Him. That is the straight path."
#مریم
#مسیح
#عیسی
@tabyeen98
هدایت شده از نهج البلاغه 🇮🇷
💝ساده زیستی حضرت مسیح در کلام امیر المومنین علیه السلام
┄┄┅═✧❁🍁🌸🍁❁✧═┅┄
🌸وَ إِنْ شِئْتَ قُلْتُ فِی عِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ ( علیهالسلام ) فَلَقَدْ كَانَ یَتَوَسَّدُ الْحَجَرَ وَ یَلْبَسُ الْخَشِنَ وَ یَأْكُلُ الْجَشِبَ وَ كَانَ إِدَامُهُ الْجُوعَ وَ سِرَاجُهُ بِاللَّیْلِ الْقَمَرَ وَ ظِلَالُهُ فِی الشِّتَاءِ مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبَهَا وَ فَاكِهَتُهُ وَ رَیْحَانُهُ مَا تُنْبِتُ الْأَرْضُ لِلْبَهَائِمِ وَ لَمْ تَكُنْ لَهُ زَوْجَةٌ تَفْتِنُهُ وَ لَا وَلَدٌ یَحْزُنُهُ وَ لَا مَالٌ یَلْفِتُهُ وَ لَا طَمَعٌ یُذِلُّهُ دَابَّتُهُ رِجْلَاهُ وَ خَادِمُهُ یَدَاهُ
💠 اگر می خواهی از عیسی بن مریم بگویم ، که سنگ را بالش خود قرار می داد ، لباس پشمی خشن به تن می کرد، و نان خشک میخورد ، نان خورش او گرسنگی ، و چراغش در شب ماه ، و پناهگاه زمستان او شرق و غرب زمین بود ، میوه و گل او سبزیجاتی بود که زمین برای چهار پایان می رویاند ، زنی نداشت که او را فریفته خود سازد و فرزندی نداشته تا او را غمگین سازد ، مالی نداشت تا او را سرگرم کند ، و آز و طمعی نداشت تا او را خوار وذلیل نماید ، مرکب سواری او دو پایش ، و خدمتگذار وی ، دستهایش بود.
📘 #خطبه ۱۶۰
#میلاد_حضرت_عیسی_ع_مبارک
┄┄┅═✧❁🍁🌸🍁❁✧═┅┄
@nahjol_balagheh
✍️ عیسی بن مریم؛ بنده و پیامبر خدا
🍃 قالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَ جَعَلَنِي نَبِيًّا (30)وَ جَعَلَنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنتُ وَ أَوْصَانِي بِالصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ مَا دُمْتُ حَيًّا (31) وَ بَرًّا بِوَالِدَتِي وَ لَمْ يَجْعَلْنِي جَبَّارًا شَقِيًّا (32)وَالسَّلَامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدتُّ وَ يَوْمَ أَمُوتُ وَ يَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا (33)ذَٰلِكَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ ۚ قَوْلَ الْحَقِّ الَّذِي فِيهِ يَمْتَرُونَ (34: مریم)🍃
♈️ [عیسی بن مریم] گفت من #بنده_خدا هستم؛ به من کتاب داده و مرا نبیّ قرار داده است/ و در هر جا باشم مرا مبارک(۱) قرار داده و به نماز و زکات توصیه ام کرده است/ و به نیکی به مادرم[سفارشم کرده] و مرا جبّار(۲) و شقی قرار نداده است/ و سلام بر من در روزی که متولد شدم و در روزی که می میرم و در روزی که زنده برانگیخته می شوم/ این است #عیسی_بن_مریم، سخن حقی که در آن تردید می کنند.
💠 پی نوشت:
1️⃣ عدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ يَحْيَى بْنِ الْمُبَارَكِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَبَلَةَ عَنْ رَجُلٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- {وَ جَعَلَنِي مُبارَكاً أَيْنَ ما كُنْتُ} قَالَ👈 نَفَّاعاً(الكافي (ط - الإسلامية)؛ ج2، ص 165): امام صادق علیه السلام: منظور از #مبارک(بابرکت)، #پرسود است.
2️⃣ و الجبار هو الذي يُحمّلُ الناسَ و لا يَتحمَّلُ منهم: #جبار كسى را گويند كه جور خود را به مردم تحميل كند، ولى خودش جور مردم را تحمل نكند(تفسیر المیزان) و به عبارتی دیگر #جبار به كسى مىگويند كه براى خود هر گونه حقی بر مردم قائل است، ولى هيچ حقى براى كسى نسبت به خود قائل نيست(تفسیر نمونه). به عبارت دیگر جبار یعنی زورگو. البته به معنای #متکبر و نیز #جبران_کننده نیز هست.
#عیسی_بن_مریم
#مبارک_پرسود
@tabyeen98
✍ کلمة الله بودن حضرت عیسی
🍃إِذْ قالَتِ الْمَلائِكَةُ يا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجِيهاً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ (45) وَ يُكَلِّمُ النَّاسَ فِي الْمَهْدِ وَ كَهْلاً وَ مِنَ الصَّالِحِينَ (آل عمران:46)🍃
🌹[به ياد آور] هنگامى را كه فرشتگان گفتند:" اى مريم! خداوند تو را به #كلمه اى از طرف خودش بشارت مىدهد كه نامش" مسيح، عيسى پسر مريم" است، در حالى كه در دنیا و آخرت، وجیه و صاحب شخصيت خواهد بود، و از مقربان است/ و با مردم، در گهواره و در حالت كهولت [و ميان سالی] سخن خواهد گفت و از شايستگان است."
📚تفسير نمونه، ج2، ص: 548👇
.... در اين آيه و دو آيه ديگر از" مسيح" به عنوان" كلمه" ياد شده است. اين تعبير در كتب عهد جديد نيز ديده مىشود.
درباره اينكه چرا به عيسى" كلمه" گفته شده در ميان مفسران سخن بسيار است اما بيشتر به نظر می رسد كه علت آن همان تولد فوق العاده مسيح است كه مشمول🍃" إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ"(یاسین:82)🍃 است و يا به خاطر اين است كه قبل از تولد، خداوند بشارت او را در كلامى به مادرش داده بود و نيز ممكن است علت اين تعبير اين باشد كه" كلمه" در اصطلاح قرآن به معنى #مخلوق به كار مىرود مانند:🍃" قُلْ لَوْ كانَ الْبَحْرُ مِداداً لِكَلِماتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَنْ تَنْفَدَ كَلِماتُ رَبِّي وَ لَوْ جِئْنا بِمِثْلِهِ مَدَداً"(کهف:109)🍃:بگو: اگر درياها به صورت مُركّب براى نوشتن كلمات پروردگار من شوند آنها تمام می شوند پيش از آنكه كلمات پروردگار من تمام گردد هر چند همانند درياها را بر آن بيفزاييم؛ در اين آيه منظور از {كلمات خدا} همان مخلوقات او است. از آنجا كه مسيح علیه السلام يكى از مخلوقات بزرگ خدا بوده است اطلاق «كلمه» بر او شده كه در ضمن پاسخى به مدعيان الوهيت عيسى نيز بوده باشد.
#عیسی_بن_مریم
@tabyeen98
✍ مَثَل عیسی در نزد خدا
💢 آل عِمران: ۵۹ و ۶۰
🍃إِنَّ مَثَلَ عِيسَى عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آَدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ / الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلا تَكُنْ مِنَ الْمُمْتَرِينَ 🍃
♈️ مَثَلَ عیسی در نزد خدا مانند مثل آدم است که او را از خاک آفرید، سپس به او گفت: «موجود باش»، پس «شد» [بنا بر اين، ولادت مسيح بدون پدر، هرگز دليل بر الوهيت او نيست]/ اينها حقيقتى است از جانب پروردگار تو، بنا بر اين، از ترديد كنندگان مباش!
💠پی نوشت:
1⃣ لفظ آدم بر وزن أفعل از أدیم به معنای روی زمین است، چرا که حضرت از خاک آفریده شده است.
2⃣ در معنای لفظ عبرانی عیسی گفته شده همان یَشوع یا یسوع به معنای نجات دهنده است و برخی گفته اند در واقع یعیش است.
#عیسی_بن_مریم
@tabyeen98