eitaa logo
عطر قرآن و عترت
34 دنبال‌کننده
959 عکس
392 ویدیو
16 فایل
@Mh111366 :مدیر کانال 💥لي خمسةٌ أُطفِی بِهِم حَرّ الجحیم الحاطمة& المصطفی و المرتضی وابناهُما و الفاطمة💥 🌺پنج نفر دارم که با آنها گرمای جهنم ویرانگر را خاموش میکنم: پیامبر و امیرالمومنین و فرزندانشان و حضرت زهرا🌺 🌹تقدیم به اهل بیت🌹 صلوات🌹
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ شرایط مردم عرب پیش از بعثت(2) 📚 نهج البلاغه، خطبه95 🌹 بَعَثَهُ وَ النَّاسُ ضُلَّالٌ فِي حَيْرَةٍ وَ حَاطِبُونَ فِي فِتْنَةٍ قَدِ اسْتَهْوَتْهُمُ الْأَهْوَاءُ وَ اسْتَزَلَّتْهُمُ الْكِبْرِيَاءُ وَ اسْتَخَفَّتْهُمُ الْجَاهِلِيَّةُ الْجَهْلَاءُ حَيَارَي فِي زَلْزَالٍ مِنَ الْأَمْرِ وَ بَلَاءٍ مِنَ الْجَهْلِ فَبَالَغَ (صلي الله عليه وآله) فِي النَّصِيحَةِ وَ مَضَي عَلَي الطَّرِيقَةِ وَ دَعَا إِلَي الْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ. 💥 او (پیامبر) را مبعوث کرد و فرستاد در حالی كه مردم، و در و بودند، در ها بسر می بردند، و بر آنها چیره شده، و و خود بزرگ بینی آنها را دچار لغزش کرد، و عمیق خوار و خفیفشان كرد، و در تکانه های امر حیران و سرگردان بودند، و و نادانی دامنگیرشان بود. پس، پیامبر صلی الله علیه و آله در نصیحت و خیرخواهی نهایت تلاش را كرد، و در راه حرکت کرد و به و دعوت کرد. @tabyeen98
✍️ شرایط مردم عرب پیش از بعثت(3) 📚 نهج البلاغة، خطبه95 🌹 ... إِلَى أَنْ بَعَثَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ مُحَمَّداً رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه و آله لِإِنْجَازِ عِدَتِهِ وَ تمام نُبُوَّتِهِ مَأْخُوذاً عَلَى النَّبِيِّينَ مِيثَاقُهُ مَشْهُورَةً سِمَاتُهُ كَرِيماً مِيلَادُهُ 👈 وَ أَهْلُ الْأَرْضِ يَوْمَئِذٍ مِلَلٌ مُتَفَرِّقَةٌ وَ أَهْوَاءٌ مُنْتَشِرَةٌ وَ طَرَائِقُ مُتَشَتِّتَةٌ بَيْنَ مُشَبِّهٍ لِلَّهِ بِخَلْقِهِ أَوْ مُلْحِدٍ فِي اسْمِهِ أَوْ مُشِيرٍ إِلَى غَيْرِهِ فَهَدَاهُمْ بِهِ مِنَ الضَّلَالَةِ وَ أَنْقَذَهُمْ بِمَكَانِهِ مِنَ الْجَهَالَةِ ثُمَّ ... 💥 تا اين كه ، براى وفاى به وعده خود، و كامل کردن دوران نبوّت، (كه درود خدا بر او و خاندانش باد) را مبعوث كرد، پيامبرى كه از همه پيامبران پيمان پذيرش نبوّت او را گرفته بود، نشانه هاى او مشهور و تولّدش با ارزش بود 👈 در روزگارى كه اهل زمين داراى مذاهب پراكنده و خواسته هاى گوناگون، و روش هاى متفاوت بودند: عدّه اى خدا را به آفریده ها كرده و گروهى اسم خدا را انكار و به ها نسبت مى دادند، و برخي به غير خدا اشاره مى كردند. پس خداى سبحان، مردم را به وسيله محمد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم از [به مسیر درست] هدايت كرد، و از و نجات داد. @tabyeen98
✍️ شرایط مردم عرب پیش از بعثت(4) 1️⃣ «وَ إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ»(تکویر: 8 و 9) 🌹 و در آن هنگام كه از دختر زنده به گور شده سؤال شود، كه به كدامين گناه كشته شد؟! 2️⃣ و إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِما ضَرَبَ لِلرَّحْمنِ مَثَلاً ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ كَظِيمٌ (زخرف: 17) 🌹 هر گاه يكى از آنها را به همان چيزى كه براى خداوند رحمان مثال زده (به تولد دختر) بشارت دهند صورتش از فرط ناراحتى سياه مى‏شود، و مملو از خشم مى شود اما آن را آشکار نمی کند! 3️⃣ و إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثى‏ ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ كَظِيمٌ يَتَوارَى‏ مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ ما بُشِّرَ بِهِ أَ يُمْسِكُهُ عَلى‏ هُونٍ أَمْ يَدُسُّهُ فِي التُّرابِ أَلا ساءَ ما يَحْكُمُون»(نحل: 58 و 59). 🌹 هر گاه به يكى از آنها بشارت دهند دخترى نصيب تو شده صورتش [از فرط ناراحتى] سياه مى ‏شود، و مملو از خشم مى شود ولی آن را ابراز نمی کند! / از قوم و قبيله خود بخاطر بشارت بدى كه به او داده شده متوارى مى شود [و نمی ‏داند] آيا او را با ذلت و خواری نگه دارد، يا در خاک پنهانش كند؟ چه بد حكمى مى‏ كنند؟ 📚 تفسير نمونه، ج‏26، ص177: ↩️ " موءودة" از ماده" وأد" (بر وزن وعد) به معنى دخترى است كه زنده در زير خاک دفن شده است. در بعضى از روايات در تفسير اين آيه توسعه داده شده، تا آنجا كه باقر علیه السلام هنگامى كه از تفسير اين آيه سؤال شد فرمودند: 👈 مَن قُتِلَ فِى مَوَدّتِنا:" منظور كسی است كه به خاطر محبت و دوست داشتن ما كشته شود".... 💢 زنده به گور کردن دختران👇 💥 يكى از دردناكترين و وحشيانه‏ ترين پديده‏ هاى عصر جاهليت عرب پديده است كه در قرآن مجيد مكرر به آن اشاره شده است. گرچه بعضى معتقدند كه اين جنايت در همه قبائل عرب عموميت نداشته، و تنها در قبيله" كنده" (يا بعضى از قبائل ديگر) بوده است، مسلما مساله نادرى نيز محسوب نمى‏ شده، و گرنه قرآن با اين تاكيد و به طور مكرر، روى آن صحبت نمى‏ كرد. گفته‏ اند: 👈 در جاهليت عرب، هنگامى كه وقت وضع حمل زن فرا مى‏ رسيد، حفره ‏اى در زمين حفر مى‏ كرد و بالاى آن مى‏ نشست، اگر نوزاد دختر بود، آن را در ميان حفره پرتاب مى ‏كرد، و اگر پسر بود، آن را نگاه مى ‏داشت... 💢 عامل پيدايش جنايت زنده به گور کردن دختران، امور مختلفى بوده است از جمله:👇 💥 عدم ارزش زن به عنوان يك انسان در جامعه جاهلى. نیز مساله شديد كه بر آن جامعه حاكم بوده، مخصوصا با توجه به اينكه دختران همانند پسران قادر بر توليد اقتصادى نبودند، و در غارتگريها شركت نداشتند. همچنين اين فكر كه در فراوان قبيله ‏اى آن روز، ممكن بود دختران به در آيند، و به اصطلاح نواميس آنها به دست بيگانگان بيفتد و از اين راه لكه ننگى بر دامنشان بنشيند، در اين كار بى‏ اثر نبود. 💠 پی نوشت: 1️⃣ وَأَدَ یَئِدُ وَأداً : زنده به گور کردن؛ اسم فاعل و مفعول آن 👈 وائد- موئود. 2️⃣ إسودادُ الوجه كنايةٌ عن الغضب، و الكظيمُ هو الذي يَتَجَرّعُ الغيظَ: سياه شدن صورت كنايه از عصبانیت است، و" كظيم" به كسى اطلاق میشود كه اندوه و خشم خود را جرعه جرعه فرو ببرد(المیزان). @tabyeen98
✍️ فلسفه بعثت؛ تزکیه و تعلیم(1) 🍃 لقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ (آل عمران: 164)🍃 🌹 بر مؤمنین منت گذاشت و لطف کرد و نعمت بزرگى بخشيد هنگامى كه در ميان آنها پيامبرى از جنس خودشان برانگيخت كه آيات او را بر آنها تلاوت می کند و كتاب و حكمت به آنها یاد میدهد و آنها قطعا پيش از آن در گمراهى آشكار بودند. 🍃 ... هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ / وَ آخَرِينَ مِنْهُمْ لَمَّا يَلْحَقُوا بِهِمْ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ / ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ (جمعه: 4_2)🍃 🌹 ... كسى است كه در ميان مردم بی سواد رسولى از خودشان برانگيخت، آياتش را بر آنها تلاوت می کند، و آنها را تزکیه می كند، و به ایشان كتاب و حكمت یاد میدهد، و آنها قطعا پيش از آن در گمراهى آشكارى بودند/ و رسول بر گروه ديگرى كه هنوز به آنها ملحق نشده‏ اند، و او عزيز و حكيم است/ اين فضل خدا است كه به هر كس بخواهد [و شايسته بداند] مى ‏بخشد و خداوند صاحب فضل عظيم است. 💠 پی نوشت: 1️⃣ در آیات فوق، از اهداف بعثت نبی اکرم(ص) یعنی نفوس و کتاب و حکمت سخن گفته شده است و منظور از اشاره به فرهنگ عصر جاهلیت است که باید آن را در کتب تاریخ مطالعه کرد. 2️⃣ یعنی کسی که نه می تواند بخواند و نه بنویسد درست مثل روزی که از مادر متولد شده است و این از باب غلبه این خصوصیت در آن دوران بوده است. گفته شده أُمّی یعنی اهل أُمُّ القُرَی یعنی مکه. یک قول دیگر این است که أُمّی نامیدن مردم آن زمان به جهت نداشتن کتاب و رهبر آسمانی بوده است. 3️⃣ یعنی ، ، (نعمت دادن) و إعطاء؛ نعمت با ارزش و بزرگ. صدقاتتان را با مَنّ و اذیت باطل نکنید(قرآن)؛ یعنی با گفتن اینکه: من به شما نعمت دادم، من به شما چیزی دادم. 4️⃣ واژه شناسی منت: 👈 الميم و النون أصلان. أحدهما يدلُّ على قطع و انقطاع، و الآخر على اصطناع خير(معجم مقائيس اللغة، ابن فارس ج‌5، ص: 267) // و المِنَّةُ: النّعمة الثّقيلة(مفردات ألفاظ القرآن، راغب، ص777) // منَّ عليه: أي أنعم(شمس العلوم و دواء كلام العرب من الكلوم، حمیری، ج-9، ص: 6197). @tabyeen98
✍ فلسفه بعثت؛ امر به معروف و نهی از منکر و بیان احکام و برداشتن بارها و غل و زنجیرهای دست و پاگیر(2) 🍃الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِندَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَ الإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنكَرِ وَ يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَآئِثَ وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الأَغْلاَلَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ آمَنُواْ بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُواْ النُّورَ الَّذِيَ أُنزِلَ مَعَهُ أُوْلَـئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ(أعراف:157).🍃 🌹 [رحمتم را برای متقین و پرداخت کنندگان زکات و مومنین به آیاتمان می نویسم] همانها که از فرستاده [خدا]، پیامبر «أُمّى» پیروی می‌کنند؛ پیامبری که صفاتش را، در تورات و انجیلی که نزدشان است، می‌یابند؛ آنها را به معروف دستور می‌دهد، و از منکر باز میدارد؛ چیزهای پاکیزه را برای آنها حلال اعلام می کند، و ناپاکیها را تحریم می کند؛ و بارهای سنگین و غل و زنجیرهایی را که بر آنها بود [و سنگینی می کرد از دوش و گردنشان] بر می‌دارد، پس کسانی که به او ایمان آوردند، و حمایت و یاریش کردند، و از نوری که با او نازل شده پیروی نمودند، آنان رستگارانند. 💠 پی نوشت: 💥 كلمه‌ى «أُمّى»، منسوب به «أُمّ»، به معناى مادر، به كسى گفته مى‌شود كه درس نخوانده باشد، مثل كسى كه از مادر متولّد شده است. بعضى گفته‌اند: أُمّى، يعنى برخاسته از امّت و توده‌ى مردم، نه اشراف. برخى هم آن را منسوب به «أُمَّ الْقُرى‌» دانسته‌اند كه نام مكّه است، پس أُمّى يعنى مكّى. پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله أُمّى و درس نخوانده بود، «الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ» چنانكه در آيه‌ى 48 سوره‌ى عنكبوت نيز مى‌خوانيم: «وَ ما كُنْتَ تَتْلُوا مِنْ قَبْلِهِ مِنْ كِتابٍ وَ لا تَخُطُّهُ بِيَمِينِكَ» تو هرگز پيش از اين كتابى نمى‌خواندى و با دست خود نمى‌نوشتى. البتّه آن حضرت توانايى‌ نوشتن و خواندن هر دو را داشت(توضیح: این مطلب ظاهرا اختلافی است). در تمام مكّه در عصر بعثت، 17 مرد و يك زن با سواد بيشتر وجود نداشتند(فتوح‌البلدان بلاذرى) و اگر پيامبر صلى الله عليه و آله حتّى كلمه‌اى از يك نفر آموخته بود، نمى‌توانست خود را در ميان مردم، أُمّى بنامد(تفسیر نور). 💥 إِصْر: سنگين و چيز سنگين. شايد منظور، تكاليف سخت باشد كه آنها را سنگين و ميخ كوب مى‏كند از اينكه به سعادت برسند. 💥 «أغلال»، جمع «غُل»، به معناى زنجير که شامل عقائد باطل، خرافات، بت‌پرستى، بدعت و سنّت‌هاى دست و پاگير جاهلى مى‌شود(تفسیر نمونه). @tabyeen98
✍️ فلسفه بعثت؛ خداشناسی و خداپرستی- توحید(3) 📚 نهج البلاغه، خطبه 147 🌹 فبَعَثَ اللَّهُ مُحَمَّداً (صلی الله علیه و آله و سلم) بِالْحَقِّ لِيُخْرِجَ عِبَادَهُ مِنْ عِبَادَةِ الْأَوْثَانِ إِلَى عِبَادَتِهِ وَ مِنْ طَاعَةِ الشَّيْطَانِ إِلَى طَاعَتِهِ بِقُرْآنٍ قَدْ بَيَّنَهُ وَ أَحْكَمَهُ لِيَعْلَمَ الْعِبَادُ رَبَّهُمْ إِذْ جَهِلُوهُ وَ لِيُقِرُّوا بِهِ بَعْدَ إِذْ جَحَدُوهُ وَ لِيُثْبِتُوهُ بَعْدَ إِذْ أَنْكَرُوهُ فَتَجَلَّى لَهُمْ سُبْحَانَهُ فِي كِتَابِهِ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَكُونُوا رَأَوْهُ بِمَا أَرَاهُمْ مِنْ قُدْرَتِهِ وَ خَوَّفَهُمْ مِنْ سَطْوَتِهِ ...». 💥 ، (صلی الله علیه و آله و سلم) را به حق مبعوث کرد تا بندگان خود را با که بیان فرمود، از عبادت و پرستش بت ها نجات دهد و به عبادت و بندگی خود هدایت کند و آنها را از اطاعت شیطان به اطاعت خود ببرد تا بندگان بعد از آن که پروردگارشان را نمی شناختند بشناسند تا به خداوند بعد از آنکه او را انکار کردند اقرار کنند. لذا خداوند سبحان [ = قرآن]، با نمایش قدرتش و ترساندن مردم از برتری و قهاریتش... کرد بدون آنکه مردم او را ببینند. 💠 پی نوشت: 🔹السين و الطاء و الحرف المعتل(سطو) أصلٌ يدلُّ على القهر و العلوّ (معجم مقائيس اللغة، ابن فارس ج‌3، ص71) // بعث: أرسل - أثار: فرستاد؛ برانگیخت؛ بعثت: فرستادن؛ برانگیختن. 💢 بیانی از رهبر انقلاب👇 ♈️ بعثت نبی اکرم در درجه‌ی اول، بود. توحید صرفاً یک نظریه‌ی فلسفی و فکری نیست؛ بلکه یک روش زندگی برای انسان ‌هاست؛ خدا را در زندگی خود حاکم کردن و دست قدرت‌های گوناگون را از زندگی بشر کوتاه نمودن. که پیام اصلی پیغمبر ما و همه‌ پیغمبران است، به معنای این است که در زندگی و در مسیر انسان و در انتخاب روش‌های زندگی، قدرت ‌های طاغوتی و شیطان‌ ها نباید دخالت کنند و زندگی انسان ‌ها را دستخوش هوس ‌ها و تمایلات خود قرار دهند. اگر با همان معنای واقعی که اسلام آن را تفسیر کرد و همه‌ پیغمبران، حامل آن پیام بودند، در زندگی جامعه‌ مسلمان و بشری تحقق پیدا کند، بشر به سعادت حقیقی و رستگاری دنیوی و اخروی خواهد رسید و دنیای بشر هم آباد خواهد شد؛ دنیایی در خدمت تکامل و تعالی حقیقی انسان. دنیا در دید اسلام، مقدمه و گذرگاه آخرت است. اسلام دنیا را نفی نمیکند؛ تمتعات دنیوی را منفور نمی ‌شمارد؛ انسان را با همه‌ی استعداد ها و غرایز در صحنه‌ی زندگی، فعال می ‌طلبد؛ اما همه‌ اینها باید در خدمت تعالی و رفعت روح و بهجت معنوی انسانی قرار گیرد تا زندگی در همین دنیا هم شیرین شود. در چنین دنیایی، ظلم و جهل و درنده‌خویی نیست و این کار دشواری است و به مجاهدت احتیاج دارد و پیغمبر این جهاد را از روز اول آغاز کرد. 📚 بیانات در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام در سالروز عید سعید مبعث ۰۲/۰۷/۱۳۸۲ http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=7428 @tabyeen98
✍ فلسفه بعثت؛ شاهد بودن و بشارت و انذار و دعوت به خدا(4) 🍃 يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْناكَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذِيراً (45) وَ داعِياً إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنِيراً (46) وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ بِأَنَّ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ فَضْلاً كَبِيراً (احزاب: 47)🍃 🌹 اى پيامبر! ما تو را به عنوان و و فرستادیم/ و تو را به سوى به اذن او قرار داديم، و / و مؤمنان را بشارت ده كه براى آنها از سوى خدا فضل و پاداش بزرگى است. 💢 اوصاف و وظایف نبی اکرم(ص)👇 🔹... رسول خدا (ص) در دنيا بر اعمال امت است، و آنچه امت مى‏ كنند او تحمل نموده(میشنود و میبیند)، روز قيامت آن را اداء مى‏ كند، و نيز(قبلا) گفتيم: كه بعد از او ، شاهد امت هستند و آن جناب شاهد شاهدان است. 🔹 و معناى و بودن او اين است كه مؤمنين مطيع خدا و رسول را به ثواب خدا و بهشت بشارت، و كُفّار عاصى را به عذاب خدا و آتش او انذار مى‏ دهد. 🔹وَ داعِياً إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنِيراً دعوت آن جناب به سوى خدا همان به ايمان به خداى يگانه است، كه لازمه آن ايمان به دين خدا است، و اگر دعوت آن جناب را مقيد به اذن خدا كرد، بدان جهت است كه به مساله و او اشاره كند. 📚 ترجمه الميزان، ج‏16، ص494 @tabyeen98
✍ فلسفه بعثت؛ دعوت به خدا و مبارزه با طاغوت(5) 🍃 وَ لَقَدْ بَعَثْنا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوت...(نحل:36).🍃 🌹 ما در هر امتى رسولى فرستاديم كه را بپرستيد، و از اجتناب كنيد... ✅... و اساس دعوت تمام پيامبران را تشكيل مى داده و نخستين چيزى بوده است كه همه بدون استثناء به آن دعوت می كردند، چرا كه اگر پايه هاى توحيد محكم نشود، و طاغوتها از جوامع انسانى و محيط افكار طرد نگردند، هيچ برنامه اصلاحى قابل پياده كردن نيست(تفسير نمونه، ج‏11، ص222). ✅ و اينكه فرمود:" لَقَدْ بَعَثْنا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا" اشاره است به اينكه مساله بعثت رسول، امرى است كه اختصاص به امتى ندارد، بلكه است كه در تمامى مردم و همه اقوام جريان مى‏ يابد، و ملاكش هم احتياج است، و خدا به حاجت بندگان خود واقف است...(ترجمه الميزان، ج‏12، ص354). ↩️ مضاف برآنچه گفته شد آیات بسیار دیگری وجود دارد: به عنوان مثال، خداوند وعده حكومت جهانى را به می دهد و به دنبال آن استقرار توحید و عبودیت و نفی شرک را بیان می فرماید: 🍃يَعْبُدُونَنِي لا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئاً...(نور:55)🍃: ... و آن چنان مى شود كه تنها مرا مى پرستند و چيزى را شريك من قرارنخواهند داد. 💢 و آیات دیگر: 🍃 لَقَدْ أَرْسَلْنا نُوحاً إِلى‏ قَوْمِهِ فَقالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ إِنِّي أَخافُ عَلَيْكُمْ عَذابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ (اعراف: 59) به راستى نوح را به سوى قومش فرستاديم، وى گفت: اى قوم! خداى يگانه را كه جز او خدايى براى شما نيست كه من از عذاب روزى بزرگ بر شما بيمناكم. ↩️ و نیز چندین بار در ادامه این آیه و نیز در سوره های دیگر که نشان می دهد اولین و اصلی ترین پیام و هدف رسولان الهی، دعوت به و عبودت و نفی شرک و بت پرستی بوده است و ایشان در راستای استقرار توحید و کلمه و نفی شرک و مبارزه با طاغوت ها و گردنکشان تلاش می کرده اند و این هدف از بعثت که لطفی از ناحیه خداوند است در راستای یعنی عبودیت(وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ) و قرارگرفتن(إِلَّا مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَ لِذَلِكَ خَلَقَهُمْ) است. @tabyeen98
✍ فلسفه بعثت؛ اطاعت شدن(6) 🍃 وَ مَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ ...(نساء:64)🍃 🌹 هیچ رسولی را نفرستادیم مگر برای اینکه به اذن خدا اطاعت شود... 🔹 رهبر انقلاب:👇 💥 ... جزو چیزهایی که بنده اینجا یادداشت کرده‌ام به عنوان آرمانها، یکی مسئله‌ی ایجاد جامعه‌ی اسلامی و تمدّن اسلامی است؛ یعنی احیای تفکّر ؛ یک‌عدّه‌ای از قرنها پیش، سعی کردند اسلام را از زندگی، از سیاست، از مدیریّت جامعه هرچه میتوانند دور کنند و منحصرش کنند به مسائل شخصی؛ مسائل شخصی را هم یواش یواش محدود کنند به مسائل قبرستان و قبر و مجلس عقد و از این حرفها؛ نه، اسلام آمده است که 👈 «إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّه»؛ فقط هم اسلام نیست؛ همه‌ی پیغمبران همین‌جورند. آمده‌اند برای اینکه در جامعه پیاده بشوند، در جامعه تحقّق واقعی پیدا کنند؛ این باید اتّفاق بیفتد. یکی از مهم‌ترین آرمانها این است(بیانات در دیدار جمعى از دانشجویا۱۳۹۴/۰۴/۲۰). 💥 نکته‌ی دوم این است که این وحدت باید در خدمت و در جهت باشد؛ والّا پوچ و بی‌معنی خواهد بود. اگر علمای اسلام قبول می‌کنند که قرآن فرموده است: 👈 «وَ مَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّه»، پیامبر نیامد که نصیحتی بکند، حرفی بزند، مردم هم کار خودشان را بکنند و به او هم احترامی بگذارند؛ آمد مورد اطاعت قرار بگیرد، جامعه و زندگی را هدایت کند، نظام را تشکیل بدهد و انسانها را به سمت اهداف زندگیِ درست پیش ببرد...(بیانات در دیدار مسئولان کشوری و لشکری و میهمانان شرکت کننده در کنفرانس وحدت‌اسلامی۱۳۶۹/۰۷/۱۶). @tabyeen98
✍️ فلسفه بعثت؛ ایجاد قِسط و عدالت و عمل به آن(7) 🍃 لقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْمِيزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ(حدید:25)🍃 🌹 ما خود را با دلایل روشن فرستاديم، و با آنها كتاب و ميزان [ = ابزار و معیار] نازل كرديم، تا به عمل کنند و آن را اجرا کنند، و را نازل كرديم(آفریدیم) كه در آن قدرت بسیاری است و منافعى براى مردم، تا خداوند بداند چه كسى او و رسولانش را [در دفاع از حق و بَسط آن] يارى مى‏ كند بى‏ آنكه او را ببيند، خداوند قوى و شكست ناپذير است. 📚 تفسير نمونه، ج‏23، ص373👇 1️⃣ ..."بينات" (دلایل روشن) معنى گسترده‏ اى دارد كه شامل" معجزات" و" دلائل عقلى" مى ‏شود كه انبياء و رسولان الهى با آن مجهز بودند. 2️⃣ علیه السلام: اِنزالُهُ ذلك خَلقُهُ ايّاه:" منظور از نازل كردن آهن، آن است. 3️⃣ لغت «بأس» یعنی و به نيز «بأس» گفته مى‏ شود. امیر المومنین علیه السلام در تفسير اين آيه فرموده اند: يعنى السّلاحَ و غيرَ ذلك: منظور و غير آن است. 4️⃣ آيه فوق ترسيم گويايى از چهره اسلام در زمينه تعليم و تربيت، و گسترش عدل و داد، و اجراى قسط در جامعه انسانى است. از بينات و كتب آسمانى و میزان سخن می گوید، يعنى پايه را بر انقلاب فكرى و فرهنگى مى ‏گذارد و اينها مؤثر نيفتاد و كار به بن بست كشيد، يعنى زورمندان قلدرى پيدا شدند كه نه در برابر بينات سر تسليم فرود مى‏ آورند و نه براى كتاب و ميزان ارزشى قائلند، در اينجا نوبت به" حديد" كه در آن" بأس شديد" است مى ‏رسد، و با سلاح بر مغز اين گردنكشان مى‏ كوبند تا در برابر قسط و عدل تسليم شوند، و البته از يارى مردم با ايمان در اين مسير كمك گرفته مى ‏شود: 💥 پیامبر(ص): بُعثتُ بالسّيف بين يدىِ السّاعة حَتّى يُعبَدَ اللَّهُ وَحدَهُ لا شريكَ له و جُعِلَ رزقى تحتَ ظلّ رُمحي: من در آستانه رستاخيز با مبعوث شده ‏ام تا خدای واحد بلاشریک عبادت شود، و روزى من در سايه نيزه من است. 💥 امام محمد باقر علیه السلام : الخيرُ كلُّه فى السّيف، و تحتَ السّيف، و فى ظِلّ السّيف: تمام خیر در است و زير شمشير و در سايه شمشير. 💥 امير المومنین: انّ اللَّه عزّ و جلّ فرضَ الجهادَ و عظَّمَه، و جَعَلُه نَصرَه و ناصره، و اللَّه ما صَلُحت دنيا و لا دينٌ الا به: خداوند را واجب كرده و آن را بزرگ شمرده، و آن را يار و ياورش قرار داده، به خدا سوگند نه دنيا و نه دين جز با اصلاح نمى ‏شود. 💥 رسول خدا: لا يُقيمُ النّاسَ الا السّيفُ، و السّيوفُ مقاليدُ الجنّة و النّار: مردم را جز برپا نمى ‏دارد، و شمشيرها كليدهاى بهشت و دوزخند. 📚 ترجمه الميزان، ج‏19، ص301👇 ♈️ خداى تعالى ... مى‏ فرمايد: غرض از اين ارسال رسل و انزال كتب اين بود كه انبيا مردم را به عادت دهند، تا در مجتمعى عادل زندگى كنند، و را نازل كرد تا بندگان خود را در از مجتمع صالح خود و در زمين بيازمايد، علاوه بر منافع ديگرى كه آهن دارد، و مردم از آن بهره‏ مند مى‏ شوند. @tabyeen98
✍ فلسفه بعثت؛ اتمام حجت(8) 🍃 إِنَّا أَوْحَيْنا إِلَيْكَ كَما أَوْحَيْنا إِلى‏ نُوحٍ وَ النَّبِيِّينَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَوْحَيْنا إِلى‏ إِبْراهِيمَ وَ إِسْماعِيلَ وَ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ وَ الْأَسْباطِ وَ عِيسى‏ وَ أَيُّوبَ وَ يُونُسَ وَ هارُونَ وَ سُلَيْمانَ وَ آتَيْنا داوُدَ زَبُوراً (163) وَ رُسُلاً قَدْ قَصَصْناهُمْ عَلَيْكَ مِنْ قَبْلُ وَ رُسُلاً لَمْ نَقْصُصْهُمْ عَلَيْكَ وَ كَلَّمَ اللَّهُ مُوسى‏ تَكْلِيماً (164) رُسُلاً مُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرِينَ لِئَلاَّ يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ وَ كانَ اللَّهُ عَزِيزاً حَكِيماً(165). {سوره نساء} 🌹 ما به تو وحى کردیم همانگونه كه به نوح و پيامبران بعد از او وحى فرستاديم و به ابراهيم و اسماعيل و اسحاق و يعقوب و أسباط(بنى اسرائيل) و عيسى و ايوب و يونس و هارون و سليمان وحى کردیم و به داود زبور داديم/ و پيامبرانى كه سرگذشت آنها را قبلا براى تو بيان كرده ‏ايم و پيامبرانى كه سرگذشت آنها را بيان نكرده ‏ايم و خداوند با موسى سخن گفت/ پيامبرانى كه و بودند، تا براى مردم بعد از اين پيامبران بر خدا حجتى باقى نماند [و بر همه شود] و خداوند عزیز و حكيم است. @tabyeen98
✍️ فلسفه بعثت؛ تشريع دين و حل اختلافات(9) 🍃كانَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرِينَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ وَ مَا اخْتَلَفَ فِيهِ إِلاَّ الَّذِينَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّناتُ بَغْياً بَيْنَهُمْ فَهَدَى اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَ اللَّهُ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ(بقره:213)🍃 🌹 مردم [در آغاز و قبل از بعثت انبياء يك امت بودند، و به خاطر اختلافى كه در ميان آنان پديد آمد] خداوند را به عنوان بشارت دهنده و بیم دهنده مبعوث کرد و با آنها را به حق نازل فرمود در موارد مورد اختلاف مردم حاکم باشد و حكم كند، [اين بار در خود دين و كتاب اختلاف كردند] و اين اختلاف پديد نيامد مگر از ناحيه كسانى كه آن کتاب به ایشان داده شد آنهم بعد از آمدن دلایل روشن. آنها در اختلاف، حسادت و طغيان بود، در اين هنگام بود كه خدا كسانى را كه ايمان آوردند در مسائل مورد اختلاف به سوى حق هدایت کرد و خدا هر كه را بخواهد به سوى صراط مستقيم هدايت مى‏ كند(بقره:۲۱۳). 📚 ترجمه الميزان، ج‏2، ص168👇 💢 بيان آيه [ اشاره به ‏]: ✅ اين آيه سبب تشريع اصل دين را بيان مى ‏كند، كه چرا اصلا دينى تشريع شده، و مردم مكلف به پيروى آن دين شوند؟ و در نتيجه بينشان اختلاف بيفتد، يك دسته به دين خدا مومن شوند، دسته‏ اى ديگر كافر شوند، و اين معنا را اينطور بيان كرده: كه انسان- اين موجودى كه به حسب فطرتش اجتماعى و تعاونى است- در اولين اجتماعى كه تشكيل داد بود، آن گاه همان فطرتش وادارش كرد تا براى اختصاص دادن منافع به خود با يكديگر كنند، از اينجا احتياج به وضع كه اختلافات پديد آمده را برطرف سازد پيدا شد، و اين قوانين لباس به خود گرفت، و مستلزم بشارت و انذار و ثواب و عقاب گرديد، و براى اصلاح و تكميلش لازم شد در آن تشريع شود، تا مردم از آن راه تهذيب گردند، و به منظور اين كار پيامبرانى مبعوث شدند، و رفته رفته آن اختلافها در دين راه يافت، بر سر معارف دين و مبدأ و معادش اختلاف كردند، و در نتيجه به هم خلل وارد شد، شعبه ‏ها و حزبها پيدا شد، و به تبع اختلاف در دين اختلاف ‏هايى ديگر نيز در گرفت، و اين اختلاف ‏ها بعد از تشريع دين به جز دشمنى از خود مردم دين ‏دار هيچ علت ديگرى نداشت، 👈 {چون براى حل اختلاف آمده بود}، ولى يك عده از در ظلم و طغيان خود دين را هم با اينكه اصول و معارفش روشن بود و حجت را بر آنان تمام كرده بود مايه اختلاف كردند. ♈️ پس در نتيجه اختلاف‏ ها دو قسم شد ، يكی كه منشاش ستمگرى و طغيان بود، يكى ديگر اختلافى كه منشاش فطرت و غريزه بشرى بود، و اختلاف دومى كه همان باشد باعث تشريع دين شد، و خدا به وسيله دين خود، عده ‏اى را به سوى حق هدايت كرد، و حق را كه در آن اختلاف مى ‏كردند روشن ساخت، و خدا هر كس را بخواهد به صراط مستقيم هدايت مى ‏كند. ↩️ پس تنها و تنها براى نوع بشر است، و يگانه عاملى است كه حيات بشر را اصلاح مى‏ كند، چون را با فطرت اصلاح مى‏ كند، و قواى مختلف فطرت را در هنگام كوران و طغيان تعديل نموده، براى انسان رشته سعادت زندگى در دنيا و آخرتش را منظم و راه ماديت و معنويتش را هموار مى ‏نمايد، اين بود يك تاريخ اجمالى از حيات اجتماعى و دينى نوع انسان، اجمالى كه از آيه شريفه مورد بحث استفاده مى ‏شود، و اگر آن را به تفصيل بيان نكرد، در حقيقت به تفصيلى كه در ساير آيات آمده اكتفاء نموده است(پایان کلام المیزان). 💢 از آغاز آفرینش: ↩️ امت واحد> شکل گیری اجتماع [پیچیده تر]> پیدایش اختلاف در امر دنیا> نیاز به قانون> بعثت انبیاء> دین> اختلاف در دین> ... 💥در تفسير جوامع الجامع طبرسی آمده است كه‌ «كانَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً»، يعنى «عَلَى دينٍ واحدٍ» همه مردم بر فطرت خداشناسى بودند. @tabyeen98