هدایت شده از عطر قرآن و عترت
✍ قربانی کردن
♈️ یکی از اعمال حج در روز دهم ذی الحجه برای حاجیان این است که در منا قربانی کنند و این عمل برای آنان یک واجب است.
♈️ قربانی کردن برای کسانی که در حج حضور ندارند، طبق قول مشهور مستحب موکد است. #علامه_مجلسی می نویسد:« از اعمال عید قربان، قربانی کردن است و این عمل [برای غیر حاجیان] سنت موکده است و حتی برخی علما این عمل را برای غیر حاجیان نیز واجب شمرده اند در صورتی که مکلف قدرت مالی داشته باشد»(📚زاد المعاد ص۲۰۰).
♈️ #پیامبر_اکرم فلسفه عید قربان را "اطعام فقرا و مساکین" بیان می کنند:
💥 إنَّما جَعَلَ اللّهُ الأَضحَى لِشبَعِ مَساكِينِكُم مِنَ اللَّحمِ فَأطعِمُوهُم 👈 «خداوند عید قربان را گذاشته است تا مستمندانتان از گوشت سیر شوند. پس، از گوشت [قربانی] به آنها بدهید»(📚بِحار الأنوار، ج٩٤، ص٧٥).
♈️ #امام_صادق علیه السلام علت قربانی را "آمرزش گناهان" و "امتحان الهی" اعلام می دارند:
💥 عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ مَا عِلَّةُ الْأُضْحِيَّةِ فَقَالَ إِنَّهُ يُغْفَرُ لِصَاحِبِهَا عِنْدَ أَوَّلِ قَطْرَةٍ تَقْطُرُ مِنْ دَمِهَا عَلَى الْأَرْضِ وَ لِيَعْلَمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَنْ يَتَّقِيهِ بِالْغَيْبِ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ لَنْ يَنالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لكِنْ يَنالُهُ التَّقْوى مِنْكُمْ ثُمّ قالَ أنظُر كيفَ قَبِلَ اللهُ قربانَ هابيلَ و رَدّ قربانَ قابيل(📚علل الشرائع، ج۲، ص٤۳٧): 👈 از #امام_صادق سوال شد علت قربانی کردن چیست؟ حضرت گفت:« وقتی اولین قطره خون قربانی به زمین می ریزد، گناهان صاحب قربانی بخشیده می شود و فلسفه دیگر قربانی این است که خداوند عزّ و جلّ بداند چه کسی در نهان از او پروا می کند. خداوند عزّ و جل می گوید: "گوشت ها و خون هایشان به خدا نمی رسد اما تقوای شما به او می رسد{حج:۳۷}"، نگاه کنید چگونه خداوند قربانی هابیل را قبول و قربانی قابیل را رد کرد».
♈️ قربانی کردن از بس مهم است که #امیرالمومنین می فرماید:
💥 حدّثنا أبي رضي اللّهُ عنه قال حدّثنا سعدُ بنُ عبدِ الله عن أحمدَ بنِ أبي عبد الله البَرقي عن أحمد بن يحيى المقرى عن عبد الله بنِ موسى عن إسرائيلَ عن أبي إسحاق عن شُريح بن هاني عن علي(ع) أنه قال 👈 لو عَلِمَ النّاسُ ما في الأُضحيّةِ لَاستَدانُوا و ضَحُّوا لأنّه لَيُغفَرُ لصاحبِ الأُضحيّةِ عندَ أوّل قطرةٍ تَقْطُرُ مِن دَمِها(📚علل الشرائع، ج۲، ص٤٤۰): 👈 اگر مردم مى دانستند چه چیزی در قربانی است قرض می گرفتند و قربانی می کردند، چرا که اولین قطره خون قربانی که می ریزد گناهان صاحبش بخشیده می شود.
♈️ حتی با اینکه قرض ناپسند است اما برای قربانی تجویز و پرداخت آن تضمین شده است:
💥 حَدّثَنا محمّدُ بنُ موسى بن المتوكل رضي الله عنه قال حدثنا محمدُ بنُ يحيى العَطّار، عن محمدِ بنِ أحمدَ بنِ يحيى بنِ عِمرانَ الأشعري، عن موسى بنِ جعفرٍ البغدادي عن عُبيد الله بنِ عبد الله، عن موسى بنِ إبراهيمَ، عن أبي الحسن موسى(ع) قال: قال رسولُ اللّه لِأُمّ سلمةَ و قد قالت له يا رسولَ الله نَحضُرُ الأَضحَى و ليس عندي ما أُضَحِّي به فأَستقرضُ و أُضَحِّي؟ قال فاستقرِضي فإنّه دَينٌ مَقضىٌّ(📚وسائل الشيعة، ج۱٤، ص۲۱۱): 👈 امام موسی بن جعفر می گوید أمّ سَلَمه به پیامبر گفت: در عید قربان حاضر شویم در حالی که چیزی نداریم که با آن قربانی کنیم، پس قرض بگیریم و قربانی کنیم؟ #پیامبر گفت: 👈 قرض کن که آن قرضى است که باز پرداختش تضمینی است.
♈️ اساسا طبق فرمایش #امام_محمد_باقر عليه السلام، خداوند "قربانی" و "غذا دادن به دیگران" را دوست دارد:
💥عَنه، عَن الحسنِ بنِ عليِ بنِ الحَكَم، عن علي بنِ أبي حمزةَ، عن أبي بصيرٍ، عن أبي جعفرٍ قالَ: إنّ اللّهَ يُحِبُّ هِراقَةَ الدِّماءِ و إطعامَ الطَّعامِ(📚المحاسن، ج۲، ص۳٨٨):
👈 خداوند "خونریزی" و "غذا دادن" را دوست دارد{هِراقَة و إراقة يعني ريختن}.
#قربانى
#تقرب
@tabyeen98
🌿🌸🌿
سلام و تبریک
قربانی کردن کار بسیار ارزشمندی است
اما ببینیم #اهل_بیت با قربانی چه می کرده اند و آن را چگونه به مصرف می رسانده اند👇
🌿🌸🌿
هدایت شده از عطر قرآن و عترت
✍️ چگونگی تقسیم قربانی در سیره اهل بیت علیهم السلام
🌹 و عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْفُضَيْلِ عَنْ أَبِي اَلصَّبَّاحِ اَلْكِنَانِيِّ قَالَ:سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ لُحُومِ اَلْأَضَاحِيِّ فَقَالَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ وَ أَبُو جَعْفَرٍ يَتَصَدَّقَانِ بِثُلُثٍ عَلَى جِيرَانِهِمْ وَ ثُلُثٍ عَلَى اَلسُّؤَّالِ(المساکین) وَ ثُلُثٍ يُمْسِكَانِهِ لِأَهْلِ اَلْبَيْتِ{صحیح السند}(کتابُ مَن لا يحضُره الفقيه، ج 2، ص493).(1).
♈️ أبی صبّاح کِنانی می گوید: از #امام_صادق علیه السلام در مورد گوشت های قربانی ها سوال کردم. حضرت فرمودند: علی بن الحسین و ابوجعفر(امام محمد باقر) یک سوم قربانی ها را به همسایگانشان و یک سوم را به نیازمندان صدقه می دادند و یک سوم آن را برای اهل بیت(خانواده) خود نگه می داشتند.
🌹 و عَنْه بِهَذَا اَلْإِسْنَادِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ، عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ، عَنْ صَفْوَانَ، عَنْ سَيْفٍ اَلتَّمَّارِ، قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ: «إِنَّ سَعْدَ بْنَ عَبْدِ اَلْمَلِكِ قَدِمَ حَاجّاً، فَلَقِيَ أَبِي(عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ)، فَقَالَ: إِنِّي سُقْتُ هَدْياً، فَكَيْفَ أَصْنَعُ؟ فَقَالَ: أَطْعِمْ أَهْلَكَ ثُلُثاً، وَ أَطْعِمِ اَلْقَانِعَ ثُلُثاً، وَ أَطْعِمِ اَلْمِسْكِينَ ثُلُثاً. قُلْتُ: اَلْمِسْكِينُ هُوَ اَلسَّائِلُ؟ قَالَ: نَعَمْ، وَ اَلْقَانِعُ: اَلَّذِي يَقْنَعُ بِمَا أَرْسَلْتَ إِلَيْهِ مِنَ اَلْبَضْعَةِ فَمَا فَوْقَهَا، وَ اَلْمُعْتَرُّ: اَلَّذِي يَعْتَرِيكَ لاَ يَسْأَلُكَ»{صحیح السند}(معانی الأخبار، ص208).(2)
♈️ راوی از #امام_صادق نقل می کند که حضرت فرمودند: سعید بن عبد الملک به عنوان حاجی وارد مکه شد و گفت: با خودم قربانی آورده ام، چه کنم؟ پدرم فرمودند: یک سوم آن را به مصرف خانواده ات برسان و یک سومش را به قانع و مُعترّ(2) بده و یک سوم را به مصرف مستمندان برسان.
💠 پی نوشت:
۱. آیت الله مکارم شیرازی: این روایت(روایت صَبّاح کِنانی) صحیح السند است و مراد از "أضاحی(مفرد: أُضحیّة)" قربانی هایی است که در شهرها در روز عید، قربانی می کنند نه قربانی در حج تمتع. بنابر این مستحب است گوشت قربانی را به سه قسمت تقسیم کنند؛ یک سوم را خود فرد مصرف کند، یک سوم را به فقیر و یک سوم دیگر را به مؤمنین هدیه دهد. این تقسیم لازم نیست به سه قسمت مساوی باشد؛ زیرا در حدیثی هست که رسول خدا در سفری صد شتر قربانی کرد و واضح است که حضرت نمی توانست یک سوم آنها را مصرف کند(خارج فقه؛ بحث حج).
👈 شیخ طوسی: «يُستحبُّ أن يأكلَ مِن الأُضحيةِ المَسنونةِ ثُلُثَها، و يُهدي ثلثَها، و يَتصدّق بثلثها. دليلُنا: إجماعُ الفِرقة، و أخبارُهم(الخِلاف، ج6، ص63).
۲. معنای قانع و مُعترّ در روایات👇
1️⃣ #امام_صادق در تفسیر آیه 36 سوره حج فرمودند: «الْقَانِعُ: الَّذِي يَرْضى بِمَا أَعْطَيْتَهُ، وَ لَا يَسْخَطُ، وَلَا يَكْلَحُ، وَ لَايَلْوِي شِدْقَهُ غَضَباً؛ وَ الْمُعْتَرُّ الْمَارُّ بِكَ لِتُطْعِمَهُ{مرسل کالموثق}(کافی، ج4، ص499): قانع کسی است که به آنچه به او می دهی راضی است و دلخور نمی شود و رو ترش نمی کند و عصبانی نمی شود و مُعترّ کسی است که از کنارت عبور می کند تا او را اطعام کنی و [ به او چیزی بدهی].
2️⃣ علِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ وَ مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ عَنِ اَلْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ عَنْ صَفْوَانَ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ: فِي قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «فَإِذٰا وَجَبَتْ جُنُوبُهٰا فَكُلُوا مِنْهٰا وَ أَطْعِمُوا اَلْقٰانِعَ وَ اَلْمُعْتَرَّ» قَالَ اَلْقَانِعُ اَلَّذِي يَقْنَعُ بِمَا أَعْطَيْتَهُ وَ اَلْمُعْتَرُّ اَلَّذِي يَعْتَرِيكَ وَ اَلسَّائِلُ اَلَّذِي يَسْأَلُكَ فِي يَدَيْهِ وَ اَلْبَائِسُ هُوَ اَلْفَقِيرُ{حسن کالصحیح}(کافی، ج4، ص500)؛ #امام_صادق در بیان معنای دو کلمه {قانع و مُعترّ} در این آیه :🍃هنگامی که پهلوهای شترها بر زمین افتاد[ = جان دادند] از آن بخورید و به قانع و معترّ هم بخورانید[ و بدهید](حج:36)🍃 فرمود: #قانع کسی است که به آنچه به او می دهی قانع است و #معتر کسی است که پیش تو می آید و #سائل کسی است که با دستش از تو درخواست می کند و #بائس همان #فقیر است.
3️⃣ در بخشی از یک روایت صحیح السند این دو واژه اینگونه تعریف شده اند: القانعُ الذی یَقنعُ بما أعطیتَه و المُعترُّ الذی یَمُرُّ بک فَیسألُکَ(کافی، ج3، ص565): قانع کسی است که به آنچه به او می دهی قانع می شود و مُعترّ کسی است که از کنارت می گذرد و از تو درخواست و تقاضا می کند[ و طبق نقل دیگر: درخواست نمی کند].
#قربانی
#همسایه
#مستمند
#خانواده
#هدیه
#صدقه
@tabyeen98
هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
🔰 فلسفه قربانی
🔶🔸 اينجاست كه اگر بخواهى به آرزوها پا بدهى و نرمى كنى،
تو را مى برند.
و اين است كه بايد قربانى كنى. بايد اين آرزوها را قطع و رمى كنى.
🔸 آرزوى ابراهيم داشتن پسر است و به ابراهيم امر مى شود كه آن را بكش!!
🔸 و همين نكته ىِ بودنِ منى بعد از مشعر الحرام است.
🔸 اينجاست كه بايد در اين سرزمين آگاهىِ بر حريم ها و حدودها، آماده شد
و سنگ و مهمات جمع كرد و مهيا شد
تا آرزوها را رجم و رمى كرد.
🔸 و همان طور كه شيطان كارش را با وسوسه ها شروع مى كند،
انسان هم بايد آماده شود؛
🔸 كه وقتى به اصول توجه كردى و اسلام آوردى
و به اعمالت جهت دادى، آنگاه شيطان زير درختت ريشه مى كند.
🔸 شيطان تا بتواند ريشه ها را مى خشكاند،
اگر نتوانست در نماز خدشه مى كند و ستون ها را صدمه مى زند
و اگر نتوانست شاخه ها را قطع مى كند،
🔸 اگر در اين مرحله هم موفق نشد
آنگاه كه ميوه ها چيده شد آنها را لك دار مى كند
و اگر نتوانست بر آنها خاك مى ريزد.
او بى كار نمى نشيند و تا بتواند كارى مى كند،
گردى مى پاشد، طوفانى به پا مى كند.
🔸 او اميد دارد كه كارش نتيجه بدهد؛ كه:
«ثُمَّ كانَ عاقِبَةُ الَّذينَ أَساؤا السُّوآى انْ كَذَّبُوا بِآياتِ اللَّهِ ...».
🔸 چرا كه شيطان اين را تجربه كرده كه سياهى و چركى زياد،
رفته رفته اصول را هم از بين مى برد.
انسان وقتى به گناهان كوچك بى توجه شد،
اين كوچك ها او را به گندها مى كشاند ...
📝 استاد علی صفایی حائری
📚 کتاب حقیقت حج صفحه ۲۲
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
هدایت شده از عطر قرآن و عترت
🌸🍃🌸🍃
اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَهِ وَ فی کُلِّ ساعَهٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
🌸🍃🌸
هدایت شده از مرکز نشر آثار آیتالله بهجت
✅حضرت آیت الله بهجت قدس سره:
⭕️ یکی از علائم آخرالزمان و قیام و ظهور حضرت مهدی عجلاللهتعالیفرجهالشریف آن است که: «عِنْدَ قَسْوَةِ الْقُلُوبِ؛ هنگامی که دلها قساوت پیدا کنند».
🚩 درهرحال، با ما اتمام حجت کردهاند که اگر در این زمان تکلیف خود را بدانیم و بدان عمل نماییم، باید از خوشحالی کلاهمان را به هوا بیندازیم…
📚 در محضر بهجت، ج۲، ص۳۰۰
💻 مشاهده این مطلب و مطالب مشابه از طریق لینک زیر در سایت رسمی مؤسسه نشر آثار حضرت آیت الله بهجت(ره):🔻
http://bahjat.ir/fa/content/10245
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیت الله بهجت قدس سره
✅ @bahjat_ir
💠 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ الْبَاقِرِ علیهالسلام قَالَ: «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا، وَضَعَ يَدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ، فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ كَمَلَتْ بِهَا أَحْلَامَهُم.¹»
🔆 #امام_محمد_باقر عليهالسّلام فرمود: هنگامى كه #قائم ظهور میكند، دست خود را روى سر مردم میگذارد و بدان وسيله #عقول آنها جمع و #افكارشان كامل میگردد.
🎤 کلام فقیه:
⁉️ در اين دست چيست؟ اين دست به كجا متصل است؟ این چه قدرتیست که ممتاز از سایر قدرتهاست؟
✋🏻 #دست_رحمتش را بر سر بندگان میگذارد، عقل آن شخص #کامل میشود؛ دست روى سر هر كس كه میگذارد، كينه و حسد از دل او مىرود.
🤔 معناى اين حديث را خوب دقت كنید، انبياء براى چه آمدند؟
💖 آمدند كه #عقل بشر را بالا ببرند؛ #نفوس را به #صفات_حميده تزكيه كنند؛ بعد #قلوب را به #ايمان تقويت كنند؛ كارى كه صد و بيست و چهار هزار پيغمبر بايد در طول زمان بكنند، او به یک دست گذاشتن روى هر سرى مىكند.
📌 ۱. بحار الأنوار، ج۵۲، ص۳۲۸.
🎙 برگرفته از بیانات آیت الله وحید خراسانی
📆 ۸/ مهر/ ۱۳۸۳
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
@tabyeen98
💢 بشارت امام کاظم(ع) به شیعیان زمان غیبت
❇️ كمالُ الدين: الهمدانيّ، عن علي، عن أبيه، عن صالحِ بن السندي، عن يونُس ابن عبد الرحمن قال قالَ مُوسَی بنِ جعفرٍ علیه السلام: 👈 طُوبَى لِشِيعَتِنا المُتَمَسّكينَ بِحَبلِنا في غيبةِ قائِمِنا، الثّابِتينَ عَلَى موالاتِنا و البراءَةِ مِن أعدائِنا، أولئِكَ مِنّا وَ نَحنُ مِنهُم، قَد رَضُوا بِنَا أئمةً، و رَضِينَا بِهِم شیعةً، فَطُوبَى لَهُم، ثمّ طُوَبى لَهُم، هُم وَ اللّهِ مَعَنا في دَرَجَتِنا يومَ القيامةِ.
🔹از امام موسی بن جعفر علیهماالسلام روایت شده که فرمود:
♈️ خوشا به حال #شیعه ما که در #غیبت_قائم ما به رسیمانمان چنگ میزنند و بر #دوستی ما و #برائت از دشمنانمان ثابت اند؛ 👈 آنها از ما و ما از آنهاییم👉 ؛ آنها به ما به عنوان #ائمه رضایت دادند و ما هم آنها را به عنوان شیعه پسندیدیم، پس خوشا به حال آنها و [باز] خوشا به حال آنها؛ به خدا قسم آنها روز قیامت #با_ما و #در_درجه_ما خواهند بود.
🔰 نوادرالاخبار، ملا محسن فیضکاشانی، ص250
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
@tabyeen98