eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️ 🌹 ⭕️ در کودکان (بخش دوم) 🔶 در سازندگی شخصیت بشری کتمان ناپذیر است، تا بدان جایی که امروزه بسیاری از تحقیقات نوین علم روان‌شناسی حتی در ممالک غربی، بر صحت‌ و سقم آن مهر تائید زده‌اند و از آن به‌ عنوان یکی از در پرورش شخصیت سالم یاد می‌کنند. 🔷 باید با موقعیت‌های گوناگون تناسب داشته باشد؛ برای مثال زمان هدیه دادن خرید منزل و یا خودرو با آموزش شکر خدا تناسب دارد؛ زمان حضور در کوه جنگل و دریا هنگام آموزش قدرت و عظمت خداست؛ زمان مسافرت دیدار مکان‌های مقدس و زیارتگاه‌ها والدین می‌توانند با ذکر خصلت آن شخص یا امام معصوم ارزش‌ها را به کودکان خودالقا کنند. 🔷تمرین قرار دادن دختر کوچک برای نماز کنار مادر گرچه به شکل تقلید، بیدار کردن کودک در سحرهای ماه رمضان گرچه مکلف نباشد، اعطای صدقات و کمک‌های مالی به نیازمندان از طریق کودکان، نمونه‌هایی از تمرین ارزش‌های دینی است. 🔷  و عبادت‌ها عامل مؤثری در تثبیت آموزه‌های دینی است. نخواندن نماز توسط مادر، در ایام عذر شرعی، مانعی در راه تثبیت آموزه‌هاست، زیرا کودک قدرت تجزیه‌ و تحلیل این‌گونه مسائل را ندارد و ممکن است حمل بر بی‌توجهی و بی‌قیدی پدر و مادر کند. (از جمله راهها این است که در این اوقات مادر در جایگاه نماز قرار بگیرد و ذکر بگوید، طوری که کودک احساس کند مادر به وظائفش بی‌توجه نیست) اگر کودک در سنی است که می‌توان او را توجیه و مسئله را برایش تبیین کرد اشکالی ندارد، در غیر این صورت باید به این نکته توجه داشت. نویسنده: کبری خدابخش منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
تبیین
⭕️حوزویون برای انتخاب صحیح مردم، مسئولند 🔹ما مکلفیم به اینکه در امور دخالت کنیم. ما مکلفیم در امور سیاسی دخالت کنیم؛ مکلفیم شرعاً؛ همانطور که پیغمبر می‌کرد؛ همانطور که حضرت امیر می‌کرد. در این ایام، که اعلان می‌کنند [را]، آن اشخاصی که در حوزه‌ها هستند، باید دست از کارها بردارند و راه بیفتند توی شهرها و دهات و روستاها و آن جاهای دور افتاده و کمک کنند. و اگر نکنند، فردا مسئول‌اند پیش خدا و اگر مسامحه کنند، فردا مسئول‌اند پیش خدا. 🔹مردم را دعوت کنند به دخالت در امور، به انتخاب یک رئیس جمهور صحیح، کمک کنند. اگر شما نکنید، آنهایی که بر ضد شما هستند، می‌کنند این کار را؛ تبلیغ می‌کنند آنجاها. شماها مبلغ اسلام هستید. امروز تبلیغ اسلام برای حفظ خود اسلام. تبلیغ این است که رئیس جمهورتان را خودتان تعیین کنید. اهمیت این، همان اهمیتی است که اسلام دارد. یک نفری که وارد بشود و در راس امور واقع بشود و -خدای نخواسته- فاسد از کار در آید، یک کشور را به فساد می‌کشاند. 🔹برای مصالح عمومی اسلام، مکلف هستید که عمل بکنید و مردم را دعوت کنید. وادار کنید مردم را. تکلیف شرعی را به آنها بگویید. مساله، مسئله این نیست که خوب، من دلم می‌خواهد یک وکیل داشته باشم، دلم می‌خواهد یک وزیر داشته باشم؛ خیر، قضیه این نیست، است به دست یک کسی که اگر ناباب از کار در آید، می‌زند، را از بین می‌برد. 🔹 است برای شما، . آسان این را نگیرید که ما دخالت نمی‌کنیم؛ یک دسته بگویند: ما دخالت نمی‌کنیم، از باب اینکه امر سیاسی است، به ما چه! این امر سیاسی به همه مربوط است، به اسلام مربوط است، مربوط است. بیانات‌حضرت‌امام۶۰/۴/۱۰ منبع: سایت‌جامع‌امام‌خمینی(ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️اسلام و سیاست - دیانت و سیاست - دین و سیاست (بخش ششم و پایانی) 💠در ادامه به تبیین بیشتر در ابعاد مختلف میپردازیم 4⃣ ‌رابطه ‌دین ‌و سیاست (۳) 🔷عزت و آقایى را مخصوص‌ خدا و اهل‌ ایمان دانستن و نفى ‌هرگونه‌ سلطه و ذلت پذیرى:  🔶«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تُطِیعُوا الَّذِینَ کَفَرُوا یَرُدُّوکُمْ عَلى أَعْقابِکُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِینَ»؛ [آل عمران،۱۴۹] و ر.ک: [منافقون،۸ - محمد،۳۵ - هود،۱۱۳ - آل عمران،۱۴۶] «اى کسانى که ایمان آورده اید! اگر از کسانى که کافر شده اند اطاعت کنید، شما را به گذشته هایتان باز مى‌گردانند و سرانجام زیانکار خواهید شد». 🔷اثبات سلطنت و حکومت براى برخى از حاکمان صالح و عادل؛ مانند طالوت و ذوالقرنین:  🔶«وَ قالَ لَهُمْ نَبِیُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَکُمْ طالُوتَ مَلِکاً»؛ [بقره۲۴۶ و ۲۴۷] و ر.ک: [کهف، آیات ۸۳ - ۹۸] «و پیامبرشان به آنان گفت: خداوند طالوت را براى زمامدارى شما مبعوث کرده است». براى آگاهى بیشتر ر.ک: عباسعلى عمید زنجانى، مبانى اندیشه سیاسى اسلام، فصل ۵، اندیشه سیاسى در متون اسلامى؛ آیه الله مکارم شیرازى، پیام قرآن (تفسیر موضوعى)، ج ۹ و ۱۰ 🔴از آنچه گذشت روشن مى‌شود که و شامل است، و نه تنها تعیین خط مشى هاى مهمى در این باره از سوى خداوند انجام شده است، بلکه مأموریت رهبرى و اجراى سیاست هاى تعیینى، از سوى خداوند بر عهده پیامبران و دیگر اولیاى الهى و مؤمنان برجسته، نهاده شده است. 🔷به تعبیر حضرت امام(ره): «آن قدر آیه و روایت که در وارد شده است، در عبادت وارد نشده است. شما از پنجاه و چند کتاب فقه را ملاحظه کنید، هفت، هشت تایش کتابى است که مربوط به عبادات است، باقى اش مربوط به سیاسات و اجتماع و معاشرات و این طور چیزها است. ما همه آنها را گذاشتیم کنار و یک بُعد را، بُعد ضعیفش را گرفتیم». صحیفه نور، ج ۲، ص ۱۸۰ منبع: وبسایت پرسمان @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️ 🌹 ⭕️ در کودکان (بخش سوم) 🔶 در سازندگی شخصیت بشری کتمان ناپذیر است، تا بدان جایی که امروزه بسیاری از تحقیقات نوین علم روان‌شناسی حتی در ممالک غربی، بر صحت‌ و سقم آن مهر تائید زده‌اند و از آن به‌ عنوان یکی از در پرورش شخصیت سالم یاد می‌کنند. 🔷بردن کودک به مساجد و مجالس جشن مذهبى و عزادارى و شنیدن صداى قرآن با صوت دل‌نشین، و دیدن اقامه نماز بزرگ‌ترها و مشاهده زمزمه‌‏هاى عاشقانه انسان‏ها در تلطیف روح کودکان مؤثر است. یکی انتقال ارزش‌ها به فرزندان است. ما فقط وظیفه‌ی نگهداری و تغذیه و پوشاک فرزندانمان را نداریم. مهم‌ترین چیزی که باید را با آن آشنا کنیم است و گل سرسبد این ارزش‌ها، شناخت و در قدم بعد محبت اهل‌بیت (ع) هست. 🔸محبت اهل‌بیت یعنی: دوستی همراه با عمل به دستورات و علاقه به ایجاد شباهت بین زندگی خودمان و آن بزرگواران. این خیلی مهم است که فرزندان ما بدانند عشق و محبت اهل‌بیت ادعایی نیست که بتوان ده روز آن را بیان کرد و ۳۵۵ روز اصلاً به آن کاری نداشت. شیعه بودن و دوست داشتن اهل‌بیت با خود، مسئولیت به همراه دارد و این موضوعی است که فرزندان ما می‌آموزند، اما نه از حرف‌های ما، بلکه از عمل ما و نحوه‌ی زندگی‌مان.[۱] 🔸وقتی پسر یا دخترمان می‌بیند که پدر یا مادرش برای اهل‌بیت سیاه می‌پوشد و به مجلس عزاداری می‌رود، اما در زندگی روزمره‌اش، سخنان و نحوه‌ی زندگی این بزرگواران هیچ تأثیری ندارد، او هم در خوش‌بینانه‌ترین حالت چون والدین خود رفتار می‌کند، اما اگر برعکس آن را ببیند و در طول زندگی متوجه شود که والدینش زندگی آن عزیزان را سرمشق قرار می‌دهند، و کلام آنان را می‌خوانند و سعی می‌کنند به آن عمل کنند، آن‌وقت خودش هم سعی می‌کند چنین باشد. 🔷القای ارزش‌های دینی، تا حدود ۷ سالگی، به‌طور مستقیم، امکان‌پذیر است؛ زیرا کودکان تا این سن، مقاومت روانی فراوانی در مقابل آموزه‌های دینی ندارند؛ اما از این سن به بعد، با توجه به افزایش مقاومت روانی آنان، باید از شیوه‌های القای غیرمستقیم استفاده کرد.[۲] پی‌نوشت [۱] نقطه‌های آغاز در اخلاق عملی (محمدرضا مهدوی کنی) [۲] نقش پدر و مادر در سازندگی کودک، رضا شاپوریان، مجله پیوند، شماره ۳ نویسنده: کبری خدابخش منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️ 🌹 ⭕️ در کودکان (بخش چهارم) 🔶 در سازندگی شخصیت بشری کتمان ناپذیر است، تا بدان جایی که امروزه بسیاری از تحقیقات نوین علم روان‌شناسی حتی در ممالک غربی، بر صحت‌ و سقم آن مهر تائید زده‌اند و از آن به‌ عنوان یکی از در پرورش شخصیت سالم یاد می‌کنند. 💠سن مناسب برای تربیت دینی 🔷بهترین زمان برای این امر، دوران نونهالی است؛ که در آن فطرت خدا‌جویی فرد دست‌نخورده است. 🔷نخستین آموزش‌ها پس از تولد (البته به‌صورت غیر‌مستقیم) با گفتن اذان و اقامه در گوش راست و چپ نوزاد، با القای آموزه‌های توحید، نبوت، امامت و... شروع می‌شود. 🔷آموزش مستقیم ارزش‌های دینی از دوسالگی آغاز می‌شود؛ زیرا حس مذهبی در کودک از این سن آغاز می‌شود. در ابتدا و به ‌مرور صلوات بر محمد و آل محمد، لا‌اله‌الا‌الله، حب نبی صلی ا...علیه و اله، حب اهل‌بیت (ع)، تلاوت قرآن و خوبی و بدی، وضو، نماز، محرم و نامحرم و... را به کودک بیاموزید. 💠نقش زمان و مکان در تربیت دینی 🔷بهترین زمان القای آموزه‌های دینی، زمان شادابی کودک است. توجه داشته باشید که القای ارزش‌ها در هنگام خواب‌آلودگی، و اضطراب کودک، نه ‌تنها تثبیتی به دنبال نخواهد داشت، بلکه ممکن است مقاومت روانی کودک را نیز در پی داشته باشد. 🔷از زمان شادابی کودک (زمانی که به او هدیه‌ای می‌دهید، در مسافرت، پارک، دریا، جنگل، کوه، سینما و...) برای آموزش وی استفاده نمایید؛ زیرا موقعیت‌های زمانی و مکانی خوب، باعث می‌شود که کودک بدون کمترین مقاومت روانی، پذیرای ارزش‌های دینی باشد. 🔷سعی کنید آموزش ارزش‌ها با موقعیت‌های گوناگون تناسب داشته باشد؛ برای مثال از زمان هدیه دادن برای آموزش شکر و از زمان حضور در جنگل و دریا برای آموزش قدرت و عظمت خداوند استفاده نمایید.[۱] پی‌نوشت [۱] گفتارهایی پیرامون اثرات پنهان تربیت آسیب زا (عبدالعظیم کریمی) انتشارات انجمن اولیاء و مربیان نویسنده: کبری خدابخش منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴امام خمینی(ره) 🔹خدایا! تو ما را لیاقت بده که در این مهمانی که از ما کردی به طور شایسته وارد بشویم 🔹خدایا! ما بندگان ضعیف هستیم، ما بندگانی هستیم که هیچ نداریم، ما هیچیم و هر چه هست تویی.ما اگر چنانچه خلاف می‌کنیم نادانیم، تو بر ما ببخش. 🔹تو ما را به این ماه مبارک رمضان وارد کن به طوری که با رضای تو واردبشویم در او.خدایا! تو مارا لیاقت بده که در این مهمانی که از ما کردی به طور شایسته وارد بشویم. 🔹خدایا! این ایران که از همه اطراف به او هجوم شده است، برای اسلام، این ایران را تو تقویت کن. 📕صحیفه نور ،جلد ۱۹، صفحه ۱۶ @tabyinchannel
⭕️انقلابی - مفاهیم انقلابی - عمل انقلابی - شاخص‌های انقلابیگری 🔹این هم خطا است که ما از همه‌ی کسانی که انقلابی هستند، یک نوع عمل انقلابی توقّع داشته باشیم؛ یا یک درجه‌ی از انقلابیگری توقّع داشته باشیم؛ نه. به قول ما طلبه‌ها  مقول به تشکیک است. ممکن است یک نفر نسبت به  و  بهتر حرکت کند، یک نفر به آن خوبی حرکت نکند امّا در همان راه دارد حرکت میکند. 🔹اینکه ما هرکسی خوب حرکت نکرد یا به‌طور کامل حرکت نکرد را متّهم بکنیم به غیر انقلابی یا ضدّ انقلابی این هم خطا است؛ نه، ممکن است یک نفری صد درجه میزان حرکت او ارزش دارد، یک نفری کمتر ارزش دارد، یک نفری از او کمتر ارزش دارد امّا همه در این راه حرکت میکنند. 🔹مهم این است که آن تطبیق بکند. مهم شاخصها است. مهم این است که آن کسی هم که با آن شدّت و با آن جدّیّت حرکت نمیکند، را داشته باشد. اگر این شاخصها وجود داشت، آن‌وقت طرف انقلابی است، فرد انقلابی، مجموعه‌ی انقلابی، دولت انقلابی، سازمان انقلابی؛ عمده این است که شاخصها را بشناسیم. بیانات‌رهبر‌انقلاب۹۵/۳/۱۴ منبع: وبسایت‌دفترحفظ‌ونشرآثار مقام‌معظم‌رهبری @tabyinchannel