eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
428 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️رابطه تقوا و بصیرت (بخش چهارم) 💠رابطه تقوا و بصیرت 🔹یكی از این است كه میشود. حال ممكن است این سؤال پیش آید كه چگونه ممكن است كه یك فضیلت اخلاقی است و به عمل انسان مربوط میشود، در دستگاه عقل و قوه قضاوت انسان تأثیر داشته باشد و این امر سبب شود كه انسان به دریافت حكمت هایی نائل گردد كه بدون داشتن تقوا موفق به دریافت آن حكمت ها نمیشد. در پاسخ به این سؤال ابتدا باید بگوییم كه ارتباط میان تقوا و بصیرت یكی از اصول مسلم قرآن است. اصول قرآن نیز همگی عین حقیقت هستند. علاوه بر این، با سه روش دیگر نیز میتوان این اصل مسلم را ثابت كرد. این سه روش عبارتند از: روایات، علم - فلسفه و تجربه. 1⃣روایات 🔹از جمله قرائن قطعی كه آیات قرآن را تفسیر می كند، است. احادیث معتبر بسیاری در منابع روایی وجود دارد كه همگی ارتباط میان و را تأیید میكند. این احادیث گاهی به شكل مستقیم، تقوا و پاكی از گناه را در و روشن بینی روح مؤثر دانسته اند. در این باره میتوان به حدیثی از (ص) اشاره كرد كه میفرمایند: «لولا أنَّ الشَّياطينَ يَحُومونَ على قُلوبِ بَني آدمَ لَنَظَروا إلى مَلَكوتِ السَّماءِ؛ اگر نبود كه بر گرد دل هاى آدميان مى چرخند، هر آينه آنان ملكوت آسمانها را مى ديدند». [۱] 🔹گاهی نیز احادیث به طور غیرمستقیم این مطلب را بیان می كند. مثل این كه و از كف دادن زمام تقوا را در ، تیرگی دل و خاموش شدن نور عقل موثر دانسته اند. در این باره می توان به حدیثی از امام علی (ع) اشاره كرد كه می فرماید: «هركس از پیروی كند، او را كور و كر می كند و ذلیل و گمراه می سازد». در حقیقت ارتباط میان و ، در است؛ حتی ادیبان مسلمان هم این حقیقت آشكار را از معارف اسلامی اقتباس كرده و در آثار خود به كار برده اند. نظیر آنجا كه حافظ میگوید: جمال یار ندارد نقاب و پرده، ولی غبار ره بنشان تا نظر توانی كرد. ... پی نوشت‌ها: [۱] المحجّة البيضاء: ۲/۱۲۵، و فی هامشه: أخرجه أحمد عن أبي هريرة باختلاف، و قوله: «يحومون»: حامَ الطائرُ حولَ الشيء حوما إذا دار (مجمع البحرين: ۱/۴۷۷) [۲] عبدالواحد تمیمی آمدی، تصنیف غررالحكم و دررالكلم تنظیم: جهرمی زاده، گروه دین و اندیشه تبیان منبع: تبیان به نقل از رادیو قرآن @tabyinchannel
⭕️ امام خمینی (رضوان الله علیه): 🔹اکیداً توصیه می کنم که به بوق های تبلیغاتی مخالفان اسلام و جمهوری اسلامی گوش فرا ندهید، که همه کوشش دارند که اسلام را از صحنه بیرون کنند که منافع ابرقدرت ها تأمین شود. 📕صحیفه نور، ج ۲۱، ص ۱۸۲ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 ⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️ 🌸 ⭕️روش‌های نهادینه‌ کردن‌ حجاب‌ در فرزندان (بخش چهارم و پایانی) 🔶 به معنای رهایی از دام شیطان و فرار از هر پلیدی است. یعنی از زشتی ها گذشتن، و درون را پاک کردن؛ دژ مستحکم زن و مرد است در برابر هزاران تیر زهر آلود دشمن. 💠آشنایی با پیامدهای شوم بی‌حجابی و بدحجابی 🔷شناخت و آگاهی کافی از جنبه‌های مختلف می‌تواند و تأثیرات معنوی زیادی در رشد شخصیت فردی داشته باشد. با شناساندن برخی از پیامدهای و ، از جمله: سقوط شخصیت انسانی زن، انحطاط اخلاقی، فروپاشی نظام خانواده، عقوبت اخروی بی‌حجاب و... در قالب روایات و داستان‌های زیبا، می‌توانیم دختران‌مان را از آسیب‌های این پدیده‌ی اجتماعی آگاه کنیم. ایفای این نقش توسّط ، و میسّر می‌باشد.   💠گسترش حجاب توسّط مساجد و نهادهای مذهبی 🔷 باید در برنامه‌ریزی مسئولان مساجد و نهادهای مذهبی گنجانده شود؛ چرا که حجاب‌ و عفاف به عنوان دو نماد فرهنگی و منادی گویا و صادق، از تعهّد و اعتقادات افراد نسبت به فرهنگ عمومی جامعه است و از نتایج و  محسوب می‌شود. بنابراین در درجه‌ی اوّل باید بر و تقویت‌ باورهای‌ دینی‌ افراد جامعه توجّه کنیم و به همین دلیل باید آگاهی‌ها را بالا ببریم. در این راستا اگر جوانان، به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده و مفید در مساجد و نهادهای مذهبی، از نظر آموزش مورد نیاز جوانان، کارهای فرهنگی و اقتصادی و... پرورش یابند، می‌توان امیدوار بود که هیچ تبلیغات منفی‌ای نتواند آنان را از دین دور کند. منبع: راسخون به نقل سایت شمیم نرجس @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️زن در حصار جاهلیت مدرن (بخش اول) 🔸با مطالعه تاریخ و نگاهی به تحولات متعددی که در دوره های متفاوت و در مکان‎های مختلف به وقوع پیوسته، می‎توان دریافت، و جایگاه او همواره در تمامی این تحول ها ـ چه از نوع اصلاحی و چه از نوع انقلابی آن ـ یکی از ویژگی ‎های مهم تغییرهاست. در اروپایی که مدرنیته در آن به ظهور رسید، یکی از کلیدی ‎ترین ویژگی ‎های آن، تحول در موقعیت و بود. این شرایط تا جایی پیش رفت که در جامعه، اغلب، معیاری برای سنجش مدرن یا سنتی بودن آن جامعه بوده است. با همه آزادی‎های زن در جوامع غربی، آنها با مقوله مواجه شدند. بر آنیم تا نشان دهیم چگونه در فرهنگ مدرن غربی، مجدد زنده به گور شد و ریشه های این مسئله کدام اند؟ نحوه این زنده به گوری چیست؟ پیامدهای آن کدام است؟ 💠بهره ­کشی از زنان با شعار پیشرفت زنان 🔹غرب تحول هایی را پیمود که ریشه در دارد. سرمایه داری باعث صنعتی شدن یا همان شد. انقلاب صنعتی نیاز به کارگر داشت و مردها پاسخگوی این نیاز نبودند، لذا در انقلاب صنعتی و کودکان نیز در بدترین شرایط به کار گرفته شدند. طبق این ویژگی، دیگر موجودی محصور در خانه نبود، و این حق را داشت که به اندازه مردان، پا به عرصه اجتماع بگذرد. در این میان، نقش‎های سنتی مرتبط با جنسیت از میان برداشته و تلاش‎هایی شد تا با دورکردن از فضای سنتی، و وارد کردن آنها از فضای خانه به فضای اجتماع، هویتی به اصطلاح مدرن به آن ها بدهند. 🔹در همین رابطه روشنفکران غربی، ایده استقلال زنان را طرح کردند و این باور را گسترش دادند که اگر جامعه ‎ای بخواهد مستقل باشد، ابتدا باید زنان آن مستقل شوند و سرنوشت جامعه را به سرنوشت زنان گره زدند. از سوی دیگر، انقلاب صنعتی به قدرتمند شدن کشورهای غربی انجامید، که نتیجه این افزایش قدرت، جنگ ‎های جهانی اول و دوم بود که در مجموع بیش از پنجاه میلیون کشته داشت که غالب آن ها، مردهای سربازی بودند که در نبرد حضور داشتند و در این دوره، افراد بی پناهی شدند که ناچار بودند خودشان، زندگی خود را اداره کنند و نیز دچار بحرانی جدی شد؛ بنابراین، در دنیای مدرن و صنعتی شده، که شعار اصلی آن پیشرفت بود، اتفاق هایی شکل گرفت که اگر در جوامع دیگر رخ می‎داد، به عقب ماندگی و مدرن نبودن آن جوامع نسبت داده می‎شد. ... منبع: حوزه نت، به نقل از مجله پیام زن، شماره ۲۷۳، فضه خاتمی نیا @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥🌹💥🌹💥🌹💥🌹💥 🌹 ⭕️نور و ظلمت در قرآن کریم (بخش دهم) 💠ویژگی‌های جامعه نورانی در قرآن 🔶از خلال آیات گوناگونی که درباره بحث می‌کند و آن را مطرح می‌نماید، اوصاف و ویژگی‌های برجسته‌ای به چشم می‌خورد که می‌توان آنها را صفات ممتاز جامعه نورانی شمرد تا در تحقق آن تلاش بیشتر شود و مردم بدان توجّه کنند. ◽️و) تعاون عمومی و دستگیری فقرا 🔹در هر یک از افراد جامعه وظیفه دارند به یکدیگر کنند و چنانچه یکی و یا چند نفر گرفتار شده‌اند، بقیه در نجات آنان بکوشند و شاهد بدبختی و سوختن آنان در منجلاب نباشند؛ زیرا در جامعه نورانی همگی به منزله جسم واحد خواهند بود، چنانچه عضوی گرفتار شود و به درد آید، به همه اعضا سرایت می‌کند پس در ترمیم و بهبود آن عضو کوشا بودن امر طبیعی و اخلاقی است. حال به یک روایت و دو آیه قرآن کریم در این محور توجه نماییم. رسول خدا (ص) راجع به این امر مهم در مواضع مختلف می‌فرمایند: «الْمُؤْمِنُ أَخُو الْمُؤْمِنِ کَالْجَسَدِ الْوَاحِدِ إِنِ اشْتَکَى شَیْئاً مِنْهُ وَجَدَ أَلَمَ ذَلِکَ فِی سَائِرِ جَسَدِهِ وَ أَرْوَاحُهُمَا مِنْ رُوحٍ وَاحِدَةٍ وَ إِنَّ رُوحَ الْمُؤْمِنِ لَأَشَدُّ اتِّصَالًا بِرُوحِ اللَّهِ مِنِ اتِّصَالِ شُعَاعِ الشَّمْسِ بِهَا؛ مؤمنین (در جامعه نورانی) برادر یکدیگرند، آنان همانند هستند، چنانچه عضوی را درد آید درد آن به سایر اعضای بدن سرایت می‌کند، گویا همه جسم مریض شده است و گرفتار است. آنگاه فرمود: روح و روان دو مؤمن (انسان‌های مؤمن) از روح واحدی آفریده شده است و همانا این ارواح بالاترین اتصال و پیوستگی را با روح خدا دارند که این پیوستگی از اتصال اشعه خورشید به یکدیگر و به خود خورشید بالاتر و بیشتر است». [۱] 🔹 در آیات ۱ و ۲ سوره مائده درباره هدایت عملی در جامعه نورانی ابتدا می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ… ؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید به آنچه قرار و پیمان بسته‌اید وفا کنید... »، سپس در آیه بعدی می‌فرماید: «... وَ تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ وَ لَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُوا اللهَ... ؛ ...و (همواره) در راه نیکی و پرهیزگاری با هم کنید! و (هرگز) در راه گناه و تعدّی همکاری ننمایید! و از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید...». و آنجا که احساس می‌شود درماندگان و گرفتاران نیازمند به هستند، به توانمندان جامعه دستور می‌دهد و زکات و مالیات را اختصاص به آنان می‌دهد و در این کمک پافشاری می‌نماید. «إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ وَفِي سَبِيلِ اللَّهِ وَابْنِ السَّبِيلِ ۖ فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ؛ [توبه، ۶۰] ، فقط ویژه نیازمندان و تهیدستان [زمین گیر] و کارگزاران [جمع و پخش آن] و آنانکه باید [به خاطر تمایل به اسلام] قلوبشان را به دست آورد، و برای [آزادی] بردگان و [پرداخت بدهی] بدهکاران و [هزینه کردن] در راه خدا [که شامل هر کار خیر و عام المنفعه می باشد] و در راه ماندگان است؛ [این احکام] از سوی خداست، و خدا دانا و حکیم است». 🔹این بود برخی از ویژگی‌های جامعه نورانی که می‌تواند آرامش، پرورش استعدادها، آینده‌ای زیبا و مدینه فاضله ایجاد کند، گرچه با نگاهی عمیق‌تر معیارهای اساسی دیگری را می‌توان برشمرد و در هر کدام بحث کاملی را ارائه نمود که ما به همین مقدار بسنده می‌کنیم. در بخش بعدی و پایانی این نوشتار به صورت کلی برخی از صفات جامعه ظلمانی را نیز برخواهیم شمرد. ... پی نوشت: [۱] اصول کافی، ج ۲، ص ۱۶۷ منبع: وبسایت رشد @tabyinchannel
⭕️هجوم نیاوردن شبهات به کسی که عالم به زمان خود است 🔹اینهایى که ندارند - مثل این بیچاره‌ هایى که در فتنه گرفتار شدند - مثل کسانى‌ اند که در تاریکى شب، در مه غلیظ، در غبار می خواهند مخالفى را، دشمنى را بزنند؛ خب. نمیداند کجا است؛ یکى از اوّلین شرایط جنگ هاى نظامى، اطّلاعات است؛ بروید اطّلاع کسب کنید و ببینید دشمن کجا است؛ اگر بدون اطّلاع رفتید، شما ممکن است جایى را بزنید که دوست آنجا است؛ کسى را بزنید که با شما دشمن نیست و به دشمن کمک کنید؛ گاهى اینجورى می شود. اگر نبود، می شود این؛ که [امام صادق عليه‏ السلام] فرمود: العالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِس؛ شبهات و نادانى‌ها و نفهمى‌ها به کسى که عالم به زمان خود است، هجوم نمى‌آورند، [۱] می فهمد چکار باید بکند. اگر این نبود، مشکل به‌ وجود خواهد آمد، حتّى اگر آن احساس مسئولیّت هم باشد. پی‌نوشت؛ [۱] الكافی، ج ۱، ص ۲۶ بیانات‌ مقام‌‌ معظم‌ رهبری‌ ۹۳/۹/۶ منبع: وبسایت‌ دفتر حفظ‌ و نشر آثار معظم‌ له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸 ☄ ⭕️پاداش حجاب 🔸 سوال و پاسخ: و رعایت آن از وظایف یک است، اما برای زنان زحماتی را ایجاد می‌کند؛ آیا تحمل این زحمات در پیشگاه خداوند اجر و پاداشی دارد؟ 🔹 مانند دیگر احکام الهی برای وضع شده و برای بهتر شدن زندگی خود بندگان است، و در واقع این حکم، آرامشی برای زندگی زن و مرد ایجاد می‌کند، و این خود نوعی است؛ اما در مقابل زحماتی که فرد در انجام احکام و دستورات الهی تحمل می‌کند، باید توجه داشته باشیم که است و نه استحقاق بنده! یعنی وظیفه‌ عبد و بنده در برابر مولا، اطاعت است، اما خداوند این‌قدر کریم و مهربان است که ما با وسایلی که خود او در اختیار ما قرار داده، با دست، با فکر و با زبانی که او در اختیار ما قرار داده تلاش می‌کنیم، عبادت و اطاعت می‌کنیم، و او به ما اجر و پاداش می‌دهد و این را نسبت به بندگانش نشان می‌دهد. 🔹 هم، دستورات الهی را رعایت کرده و این جزیی از است که دستور داده شده؛ زیرا تقوا، حداقل مراتبش این است که انسان گناه انجام ندهد، و واجبات الهی را انجام دهد، پاداش چنین شخص باتقوایی بهشت خواهد بود، بنابراین از کلیات مفاهیم قرآنی و روح قرآن برداشت می‌شود: افرادی که دارند و را رعایت می‌کنند جزو افراد با تقوا هستند، در نتیجه آن پاداش‌هایی را که برای افراد با تقوا گفته شده برای آنها نیز خواهد بود. 🔹امام صادق (ع) می‌فرمایند: «رَحِمَ‏ اللَّهُ‏ عَبْداً عَفَّ وَ تَعَفَّفَ؛ [۱] رحمت خداوند شامل حال هر ، عفت پیشه ای باشد». امام رضا (ع) از پیامبر اکرم (ص) نقل می‌کنند: «أَوَّلُ مَنْ یَدْخُلُ الْجَنَّةَ شَهِیدٌ وَ عَبْدٌ مَمْلُوكٌ أَحْسَنَ عِبَادَةَ رَبِّهِ وَ نَصَحَ لِسَیِّدِهِ وَ رَجُلٌ عَفِیفٌ مُتَعَفِّفٌ ذُو عِبَادَةٍ؛ [۲] اولین کسانی که وارد بهشت می‌شوند سه گروه هستند: اول؛ شهداء، دوم؛ بنده ای که عبادت پروردگارش را نیکو انجام بدهد و برای آقایش خیرخواه باشد، سوم؛ عفت پیشه ای که بندگی خداوند را انجام دهد». پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «خداوند انسانِ آبرومندِ بردبارِ با عفّتِ عفّت‏ پیشه‏ را دوست دارد». [۳] پی نوشت: [۱] ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ۱۸۳ [۲] بحار الأنوار، ج ۶۸، ص ۲۷۲ [۳] كافى، ج ۲، ص ۱۱۲، ح ۸ منبع: وبسایت تبیان به نقل از پرسمان (حقوق زن) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا