🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸
☄
⭕️تربیت دینی خانواده (بخش دوم)
🔹شناخت مفهوم #تربیت_دینی منوط به شناخت معنای دو کلمه «تربیت» و «دین» است. از این رو، لازم است به معانی این دو واژه اشاره شود؛ واژه #تربیت در لغت، به معنای پرورانیدن یا پرورش دادن - یعنی: به فعلیت رساندن نیروهای بالقوه [۱] - آمده، اما در اصطلاح، تعاریف متعددی از آن ارائه شده است. این تعاریف در عین تعدد، همگی در این جهت توافق دارند که #تربیت فرایندی است که نتیجه اش #تغییر_رفتار_فرد (اعم از ظاهری و باطنی) و کسب هنجارهای مورد قبول می باشد. با توجه به این مطلب، اولاً، حصول چنین چیزی نمی تواند دفعی باشد. ثانیاً، #متربی نیز باید استعدادهای لازم را برای #تربیت_پذیری دارا باشد. اما علاوه بر این، پرورش واقعی در صورتی محقق می شود که #جریان_تربیت بر اساس #فطرت و سرشت متربی انجام گیرد. واژه #دین نیز در لغت، به معنای کیش، آیین، طریقت، و شریعت [۲] و در اصطلاح، عبارت است از: مجموعه اصول و قواعد بنیادی و احکام و دستوراتی که از سوی خدا به انسان داده شده است. به عبارت دیگر، دین شامل گزاره های توصیفی و تجویزی است و سه عنصر اساسی دارد:
🔸الف. #شناخت: نخستین عنصر مؤثر در دینداری و تدین، علم به اصول و قواعد ضروری دین است؛ یعنی #متدین باید گزاره های دینی را از طریق استدلال و برهان عقلی دریافت نماید؛ مانند توصیف این که «الله آفریننده جهان است» یا «خدا یکی است» از گزاره های توصیفی مربوط به مسائل اعتقادی است، که یک موحد باید بداند. آنچه در این زمینه قابل توجه است این که در باب شناخت گزاره های دینی، نباید به ظن و گمان قناعت کرد؛ زیرا خداوند می فرماید: «وَ لَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ؛ [اسراء، ۳۶] از چیزی که به آن علم نداری پیروی نکن». بلکه به علم و یقین باید رسید.
🔸ب. #ایمان: عنصر دوم در دین، #التزام_قلبی انسان به باورها و اصول مسلم دینی است. به کسی که اعتقاد قلبی نسبت به خدا نداشته باشد، متدین گفته نمی شود. ریشه تمام ارزش های اخلاقی ایمان به گزاره های دینی بوده و این ایمان مبتنی بر معرفت و شناخت است، به گونه ای که هر چه معرفت کامل تر باشد، آن ایمان نیز بارورتر خواهد بود. البته علم و شناخت شرط کافی برای ایمان نیست، بلکه شرط لازم آن است و عنصر اراده و #گرایش_باطنی به التزام قلبی نسبت به باورهای دینی جزء اخیر ایمان را تشکیل می دهد. با توجه به این مطلب، ایمان یک عمل قلبی کاملاً اختیاری است، که فرد پس از شناخت لازم و به دور از فشارهای بیرونی یا اصول اسلامی را پذیرا می شود و یا آن را انکار می کند. چه بسا افرادی هستند که در عین شناخت گزاره های دینی، در اثر لجاجت و عناد، ایمان نمی آورند. در مورد انتخابی بودن ایمان، شواهد فراوانی از آیات قران وجود دارد؛ از جمله این که خداوند می فرماید: «إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا؛ [انسان، ۳] ما راه را به او نشان دادیم، خواه شاکر و پذیرا باشد، یا کفران کننده و ناسپاس». در جای دیگری می فرماید: «لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ؛ [بقره، ۲۵۶] در قبول دین اکراهی نیست.
🔸ج. #عمل: عنصر سوم دین عمل به گزاره های تجویزی و احکام دینی است؛ یعنی: آنچه را فرد از باورهای دینی میداند و به آن ایمان دارد، در مرحله #عمل نیز آشکار سازد. عملی از نظر اسلام ارزشمند است، که ناشی از #ایمان_راسخ به اصول دین و ارزش های مذهبی باشد. در موارد متعددی از قرآن کریم، ایمان پیش از عمل صالح ذکر شده است؛ مانند «آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ»؛ و این می رساند که هیچ عملی بدون ایمان نیکو و پذیرفته نیست. در این مورد، شواهد فراوانی از قرآن وجود دارد که #عمل_صالح را مشروط به ایمان می کند؛ نظیر «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً؛ [نحل، ۹۷] هر کس از مرد و زن کار نیکی انجام دهد، به شرط این که ایمان داشته باشد، ما او را زندگی پاک و پاکیزه ای می بخشیم». از آنچه درباره دین و تربیت گفته شد، روشن گردید که #مفهوم_تربیت_دینی در ارتباط با سه محور #شناخت، #ایمان و #عمل قابل تحقق است. این سه عنصر در تربیت دینی هر کس، نقش اساسی دارد و مربی بر همین اساس باید عمل تربیت دینی را اجرا کند. بنابراین، می توان گفت: #تربیت_دینی فرایندی است که از طریق اعطای بینش، التزام قلبی و عملی به فرد هماهنگ با فطرت و به دور از جبر و فشار، به منظور نیل به سعادت دنیوی و اخروی انجام می گیرد. #ادامه_دارد...
برگرفته از فصلنامه معرفت، شماره ۳۲، محمد احسانی
منبع: حوزه نت
#تربیت #تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥🌹💥🌹💥🌹💥🌹💥
🌹
⭕️ شش تناسب ضروری در ازدواج که نباید نادیده گرفت (بخش سوم)
🔸یکی از ملاکهای مهم ازدواج #کفویت است. کفویت یعنی سنخیت، هموزن بودن، هماهنگی و تناسب. #هم_کفو_بودن را با مشابه بودن اشتباه نگیرید. #هم_کفو و #هم_شأن بودن #زن و #مرد در #ازدواج بسیار اهمیت دارد. این معیار، #موجب_تفاهم زن و شوهر و مهمترین عامل پرورش صحیح فرزند و استحکام خانواده است
3⃣کفویت شغلی
🔹در دوره فعلی که زن و مرد مجبور به فعالیت اقتصادی بیشتری هستند، توجه به #کفویت_شغلی در ازدواج نیز حائز اهمیت است. #توازن_شغلی بین زن و مرد نباید بهم بخورد، به این معنا که زن دو جا کار کند و مرد یک جا. همچنین سطح درآمد و جایگاه شغلی مرد همیشه باید بالاتر از زن باشد، تا تعادل و تناسب زندگی حفظ شود. از طرف دیگر، زمینههای شغلی مشترک از نکات مهم دیگری است که باید به آن توجه کرد، زیرا داشتن زمینه شغلی مشترک میتواند فضای فکری زن و مرد را بهم نزدیک کند. به عنوان مثال، بین شغل مردی که به مشاغل آزاد، فعالیتهای بازرگانی و خدماتی مثل راننده تاکسی، املاک و... مشغول است، با زنی که فعالیتهای فرهنگی مثل معلمی، نویسندگی و... انجام میدهد، زمینه مشترکی وجود ندارد. از آنجاییکه محیط کار دنیای اجتماعی ما را شکل میدهد، تفاوت این دنیاها، میتواند بین زن و مرد فاصله ایجاد میکند.
4⃣کفویت ظاهری
🔹با کسی ازدواج کنید که از نظر #زیبایی به شما نزدیک باشد. دنبال ازدواج با کسی که خیلی زیباتر و خوشتیپتر از شماست، نباشید زیرا در اینصورت دچار سرخوردگی خواهید شد و در آینده ممکن است طرف مقابلتان به مقایسه شما با دیگران پرداخته و در نهایت احساس پشیمانی کند. بنابراین در ازدواج به #تناسب_ظاهری در قد، وزن و اندام توجه کنید. #ادامه_دارد...
نویسنده: هدی سادات پاکنهاد
منبع: تبیان
#ازدواج #کفویت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️«فرهنگ» جزو اولویت مهم کشور
🔹در موضوع #فرهنگ با حملهی همه جانبه و جبههی وسیع بیگانگان مواجه هستیم، و همه مسئولانی که با مسائل فرهنگ مرتبط هستند، باید به این موضوع توجه جدی داشته باشند. دشمنان نظام اسلامی صراحتاً می گویند که غلبه بر جمهوری اسلامی و حاکمیت اسلام با جنگ نظامی و تحریم اقتصادی امکان پذیر نیست، و باید با #نفوذ_فرهنگی و تأثیرگذاری بر ذهنها و مغزها و تحریک هوسها به این هدف رسید. باید مانع نفوذ این اقدامات سازمان یافته در تولیدات فرهنگی همچون هنر، سینما، کتاب و تئاتر شد. «ما معتقد به بستن فضای فرهنگی کشور نیستیم، اما با ولنگاری فرهنگی بشدت مخالفیم»؛
🔹ما در شرایطی هستیم که جبههی مقابل ما و دستگاه های استکباری، همهی امکانات فرهنگی و هنری خود را برای ضربه زدن به نظام اسلامی، به کار گرفتهاند و ما باید برنامه ریزی جدی در مقابل این جبهه داشته باشیم. باید دستگاه های فرهنگی اعم از وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و صدا و سیما و حتی دستگاه های اطلاعاتی بر روی این مسائل بشدت حساس باشند. اگر مدیران در خصوص مسائل دینی، فرهنگی و اعتقادی دستگاه های تحت مدیریت خود، علناً مراقبت و نقش آفرینی کنند، قطعاً تأثیرگذار خواهد بود. #حجاب نیز یک حکم شرعی و یک مسئله قانونی است و در این زمینه باید در درجهی اول، دستگاه های دولتی و حکومتی و مدیران آنها مراقبت کنند تا بر اساس قانون عمل شود.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۸/۰۵/۳۰
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثارمعظمله
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸
☄
⭕️تربیت دینی خانواده (بخش سوم)
💠رابطه تربیت دینی و اخلاقی
🔹بررسی این مطلب نیاز به شناخت مفهوم «دین» و «اخلاق» و نسبت میان آن دو دارد. مفهوم دین از مطالب گذشته روشن شد. «اخلاق» صفت فعل اختیاری است و به افعالی اخلاقی گفته می شود که قابل اتصاف به خوب و بد باشد و بر اساس بایدها و نبایدها انجام گیرد. ویژگی دیگر فعل اخلاقی آن است که مطلوبیت بالغیر دارد و همه ارزش آن به دلیل نتیجه ای است که با انجام آن کار، عاید انسان می شود؛ مانند انجام کارهای شایسته از قبیل خدمت به محرومان و فقرا که برای کسب رضای خدا صورت می گیرد. [۱]
🔹از سوی دیگر، بایدها و نبایدهای اخلاقی مبتنی بر اصول و قواعد بنیادین دینی است. بایدها و نبایدهای اخلاقی از نظر اسلام، بر معیار اندیشه ها و باورهای مسلم اسلامی قابل تبیین است؛ یعنی: هر کس نخست باید اصول و #عقاید_اسلامی را بشناسد و قلبا به آن ها ملتزم شود، سپس به ارزش های اخلاقی ناشی از آن عمل نماید. بر این اساس، نسبت بین دین و اخلاق عام و خاص مطلق است؛ به این معنا که حوزه دین اعم از دایره اخلاق است؛ زیرا بخشی از گزاره های دینی که عبارت از اندیشه های بنیادین دین می باشد، خارج از معیارهای اخلاقی است. اما گزاره های اخلاقی عموماً داخل در قلمرو دین است. در نتیجه، تربیت دین نیز اعم از تربیت اخلاقی است. #تربیت_دین در تمام جنبه ها، اعم از اعتقادی، رفتاری و عاطفی، فراگیرتر از تربیت اخلاقی است. [۲]
🔹منظور ما از #تربیت_دینی چیزی جز #تربیت_اسلامی نیست، و مهم ترین وظیفه مربیان کودک و نوجوان، اعم از والدین و معلم، این است که #متربی را در محیط خانه و مدرسه در سه بعد شناخت و ایمان در حوزه دینی و در بعد عمل به بایدها و نبایدها در قلمرو اخلاق، پرورش دهند. #شروع_تربیت_دینی بهتر است از محور شناخت باشد، تا با اعطای بینش به متربی نسبت به مفاهیم و ارزش های دینی در وی، انگیزه ایجاد کند تا خود با گرایش قلبی به سوی عمل رود. به عنوان مثال، به جای دستور به خواندن نماز، ارزش، فضیلت و پاداش آن را به متربی تفهیم نماید. #جریان_تربیت، به خصوص تربیت دینی، تحمیل پذیر نیست. از این رو، بر مربی لازم است که به دور از هرگونه فشار بر متربی زمینه رشد و شکوفایی استعدادهایی فطری و بالقوه او را فراهم سازد. #ادامه_دارد...
پی نوشتها:
[۱] محمدتقی مصباح یزدی، اخلاق در قرآن، ج ۱، ص ۴۸-۴۹
[۲] همو، فلسفه اخلاق، تهران، اطلاعات، ۱۳۷۴، ص ۱۹۸-۲۰۰
برگرفته از فصلنامه معرفت، شماره ۳۲، محمد احسانی
منبع: حوزه نت
#تربیت #تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥🌹💥🌹💥🌹💥🌹💥
🌹
⭕️ شش تناسب ضروری در ازدواج که نباید نادیده گرفت (بخش چهارم و پایانی)
🔸یکی از ملاکهای مهم ازدواج #کفویت است. کفویت یعنی سنخیت، هموزن بودن، هماهنگی و تناسب. #هم_کفو_بودن را با مشابه بودن اشتباه نگیرید. #هم_کفو و #هم_شأن بودن #زن و #مرد در #ازدواج بسیار اهمیت دارد. این معیار، #موجب_تفاهم زن و شوهر و مهمترین عامل پرورش صحیح فرزند و استحکام خانواده است
5⃣کفویت فرهنگی
🔹در ازدواج علاوه بر دختر و پسر، هر دو خانواده باید از نظر #فرهنگی همکفو باشند. به این معنا که #فرهنگ دو خانواده باید از نظر عادات، آداب و رسوم، سنتها، اخلاقیات، نحوه برگزاری مراسمها، نوع لباس پوشیدن، نحوه غذا خوردن، زبان، لهجه و روابط اجتماعی بهم نزدیک باشد. در غیر اینصورت، دختر و پسر و خانوادههایشان دچار اختلاف و تنش خواهند شد. فرض کنید دختر در خانوادهای بزرگ شده که عادت دارند با دست غذا بخورند و پسر در خانوادهای بزرگ شده که با دست غذا خوردن را به دور از ادب میدانند، یا یک خانواده اهل تجمل است و دیگری ساده زیست، این دو باهم #کفویت_فرهنگی ندارند و در اغلب موارد دچار بحث و دعوا خواهند شد.
6⃣کفویت شخصیتی
🔹کفویت در موارد گفته شده شرط کافی برای ازدواج موفق نخواهد بود. گاهی دختر و پسری با هم تناسب دارند و هر دو فرد ایدهآل و مناسبی برای ازدواج هستند اما به دلیل #اختلاف_شخصیتی، شریک زندگی خوبی برای هم نخواهند بود. هر شخص ویژگیهای شخصیتی مختص به خود را دارد، اما در برخی موارد ازدواج یک فرد درونگرا با برونگرا، مسئولیتپذیر با بیمسئولیت، صبور و آرام با عصبی و اجتماعی با منزوی ممکن است در زندگی زناشویی مشکلساز باشد. بنابراین لازم است قبل از ازدواج با گفتوگو و انجام مشاورههای ازدواج نسبت به تیپهای شخصیتی یکدیگر آشنا شده و میزان و شدت آنها را شناسایی کنید.
نویسنده: هدی سادات پاکنهاد
منبع: تبیان
#ازدواج #کفویت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️نزدیکی به بهشت و دوری از دوزخ
🔹چرا ما نمی توانیم از همین محدوده زندگی مادی خارج بشویم؟ و چرا نمی توانیم فرض کنیم که ماورای این عالم جسم، یک عوالم ناشناخته ملکوتی هم هست که وجود محدود ما و ذهن و هوش محدود ما نمی تواند آنها را درک کند؟ مگر نمی بینیم که دانش بشری با همهی عظمتش حتی در محدودهی جسمانی هم، هنوز به اعماق نرسیده؟ حقیقت جسم بشر و بسیاری از این حقایق عالم مادی هنوز کشف نشده، چگونه تصور می کنیم که این ذهن محدودمان باید بتواند عوامل ماورای این عالم را اگر باشد کشف کنیم؟
🔹پیغمبران صادق مصدق با سخن وحی الهی دارند بما می گویند این عوالم هست و باید برای آن عوالم تلاش کرد و از عذاب آن عوالم باید ترسید! امیرالمؤمنین (ع) بزرگترین مرد تاریخ اسلام بعد از پیغمبر (ص) می فرماید: «شغل من الجنه و النار امامه؛ آن کسی که بهشت و دوزخ پیش روی اوست». از هر هدف دیگری ذهنش منصرف و مشغول است. به فکر این است که خودش را بتواند به بهشت الهی برساند و از عذاب دوزخ الهی خودش را دور کند...
بیانات مقام معظم رهبری ۷۱/۰۲/۲۳
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️فرزند آوری در آئینه قرآن (بخش هفتم)
🔸در #قرآن_مجید، آیاتی نقل شده اند که بر تمنّی و دعای برخی از #انبیای_الهی برای #فرزند_داشتن دلالت می کنند. این دعا و طلب ها از محضر الهی و متعاقب آن اجابت آنها و تعابیری که خداوند متعال از این اجابت می فرماید، همگی دالّ بر #اهمیت و برکت این موضوع در قاموس فرهنگ قرآنی است.
🔹آیات مربوط به حضرت زکریا (ع) در آیات ۳۸ و ۳۹ سوره آل عمران می خوانیم: «هُنالِكَ دَعا زَكَرِيَّا رَبَّهُ قالَ رَبِّ هَبْ لي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَميعُ الدُّعاءِ * فَنادَتْهُ الْمَلائِكَةُ وَ هُوَ قائِمٌ يُصَلِّي فِي الْمِحْرابِ أَنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيى مُصَدِّقاً بِكَلِمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ سَيِّداً وَ حَصُوراً وَ نَبِيًّا مِنَ الصَّالِحينَ؛ در آنجا بود كه #زكريا پروردگار خويش را خواند و عرض كرد: خداوندا! از طرف خود، #فرزند_پاكيزهاى به من عطا فرما، كه تو دعا را مى شنوى * و هنگامى كه او در محراب ايستاده، مشغول نيايش بود، فرشتگان او را صدا زدند كه: خدا تو را به #يحيى بشارت میدهد، [كسى] كه كلمه خدا [مسيح] را تصديق ميكند و رهبر خواهد بود و از هوس هاى سركش بركنار و پيامبرى از صالحان است».
🔹اين آيات گوشه اى از زندگى پيامبر الهى، زكريا (ع) را در ارتباط با داستان حضرت مريم (س) بيان مىكند. همسر زكريا و مادر مريم خواهر يكديگر بودند و اتفاقا هر دو در آغاز نازا و عقيم بودند. هنگامى كه مادر مريم از لطف پروردگار، صاحب فرزند شايسته اى چون #حضرت_مریم (س) شد و #حضرت_زكريا (ع) اخلاص و ساير ويژگیهاى شگفت آور او را ديد، آرزو كرد كه او هم صاحب فرزندى پاك و با تقوا همچون مريم شود. فرزندى كه چهره اش آيت و عظمت خداوند گردد و با اينكه ساليان درازى از عمر او و همسرش گذشته بود و از نظر معيارهاى طبيعى بسيار بعيد به نظر مى رسيد كه صاحب فرزندى شود، ولى ايمان به قدرت پروردگار و مشاهده نعمتهایی که شامل حال مریم شده بود، قلب او را لبريز از اميد ساخت كه شايد در فصل پيرى، ميوه فرزند بر شاخسار وجودش آشكار شود؛ به همين دليل هنگامى كه مشغول نيايش بود از خداوند طلب «ذریة طیبة»؛ (فرزند پاکیزه) نمود. [۱]
🔹«طيّبِ» هر چيزی، آن است كه براى چيز ديگر سازگار و در برآمدن حاجت آن دخيل و مؤثر باشد. مثلا شهر طيب آن شهرى است كه براى زندگى اهلش سازگار و داراى آب و هوايى ملايم و رزقى پاكيزه باشد و كار و كسب و ساير خواسته ها براى اهلش هم فراهم باشد. همچنين عيش طيب، و حيات طيب، آن عيش و حياتى است كه ابعاض (پاره ها، افراد، اجزاء) و شؤون مختلفش با هم سازگار باشد، بطورى كه دل صاحب آن عيش به زندگى گرم و بدون نگرانى باشد. «طیب» به معنای عطر پاكيزه نیز هست و بنابراین #ذريه_طيبه آن فرزند صالحى است كه مثلا صفات و افعالش با آرزويى كه پدرش از يك فرزند داشت مطابق باشد. به همين جهت است كه خداى تعالى عين همين درخواست را درباره اش مستجاب نمود و با تعبیر «بشارت» از تولد فرزند برای او یاد کرد. این بشارت، يحيى (ع) بود كه شبيه ترين انبيا به عيسى (ع) است. [۲]
🔹از این آیات شریفه بدست می آید که: اولا #فرزند_داشتن به اندازه ای مهم است که حضرت زکریا (ع) با وجود بالا رفتن سن خود و همسرشان و ناامیدی از اسباب طبیعی و ظاهری برای بچه دار شدن، برای دستیابی به این #گوهر_زندگی، دست به دعا برداشتند و #فرزند_داشتن را از خداوند طلب کردند. ثانیا به دنیا آمدن یحیی (ع)، به عنوان اجابت چنین خواسته ای از سوی خداوند، آن قدر اتفاق مبارکی است که از آن تعبیر به «بشارت» می شود. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] تفسیر نمونه، ج ۲، ص ۵۳۳
[۲] المیزان فی تفسیر القرآن، ج ۳، ص ۲۷۴
نويسندگان: حجّة الاسلام احمد حیدری - علی غبیشاوی
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#فرزند #فرزندآوری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد