eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
428 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸 ☄ ⭕️پاداش حجاب 🔸 سوال و پاسخ: و رعایت آن از وظایف یک است، اما برای زنان زحماتی را ایجاد می‌کند؛ آیا تحمل این زحمات در پیشگاه خداوند اجر و پاداشی دارد؟ 🔹 مانند دیگر احکام الهی برای وضع شده و برای بهتر شدن زندگی خود بندگان است، و در واقع این حکم، آرامشی برای زندگی زن و مرد ایجاد می‌کند، و این خود نوعی است؛ اما در مقابل زحماتی که فرد در انجام احکام و دستورات الهی تحمل می‌کند، باید توجه داشته باشیم که است و نه استحقاق بنده! یعنی وظیفه‌ عبد و بنده در برابر مولا، اطاعت است، اما خداوند این‌قدر کریم و مهربان است که ما با وسایلی که خود او در اختیار ما قرار داده، با دست، با فکر و با زبانی که او در اختیار ما قرار داده تلاش می‌کنیم، عبادت و اطاعت می‌کنیم، و او به ما اجر و پاداش می‌دهد و این را نسبت به بندگانش نشان می‌دهد. 🔹 هم، دستورات الهی را رعایت کرده و این جزیی از است که دستور داده شده؛ زیرا تقوا، حداقل مراتبش این است که انسان گناه انجام ندهد، و واجبات الهی را انجام دهد، پاداش چنین شخص باتقوایی بهشت خواهد بود، بنابراین از کلیات مفاهیم قرآنی و روح قرآن برداشت می‌شود: افرادی که دارند و را رعایت می‌کنند جزو افراد با تقوا هستند، در نتیجه آن پاداش‌هایی را که برای افراد با تقوا گفته شده برای آنها نیز خواهد بود. 🔹امام صادق (ع) می‌فرمایند: «رَحِمَ‏ اللَّهُ‏ عَبْداً عَفَّ وَ تَعَفَّفَ؛ [۱] رحمت خداوند شامل حال هر ، عفت پیشه ای باشد». امام رضا (ع) از پیامبر اکرم (ص) نقل می‌کنند: «أَوَّلُ مَنْ یَدْخُلُ الْجَنَّةَ شَهِیدٌ وَ عَبْدٌ مَمْلُوكٌ أَحْسَنَ عِبَادَةَ رَبِّهِ وَ نَصَحَ لِسَیِّدِهِ وَ رَجُلٌ عَفِیفٌ مُتَعَفِّفٌ ذُو عِبَادَةٍ؛ [۲] اولین کسانی که وارد بهشت می‌شوند سه گروه هستند: اول؛ شهداء، دوم؛ بنده ای که عبادت پروردگارش را نیکو انجام بدهد و برای آقایش خیرخواه باشد، سوم؛ عفت پیشه ای که بندگی خداوند را انجام دهد». پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «خداوند انسانِ آبرومندِ بردبارِ با عفّتِ عفّت‏ پیشه‏ را دوست دارد». [۳] پی نوشت: [۱] ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ۱۸۳ [۲] بحار الأنوار، ج ۶۸، ص ۲۷۲ [۳] كافى، ج ۲، ص ۱۱۲، ح ۸ منبع: وبسایت تبیان به نقل از پرسمان (حقوق زن) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️زن در حصار جاهلیت مدرن (بخش دوم) 🔸در اروپایی که مدرنیته در آن به ظهور رسید، یکی از کلیدی ‎ترین ویژگی ‎های آن، تحول در موقعیت و بود. این شرایط تا جایی پیش رفت که در جامعه، اغلب، معیاری برای سنجش مدرن یا سنتی بودن آن جامعه بوده است. با همه آزادی ‎های زن در جوامع غربی، آن ها با مقوله ی مواجه شدند. 💠ورود زن به اجتماع به بهانه مدرنیته 🔹تغییر در ، حاصل استعماری بود که غرب و اروپای مدرن با آن به تمام نقاط - که از نظر اقتصادی برای آن ها سودمند بود - سرَک کشیدند و مردم و منابع آن ها را به بهانه متمدن و مدرن کردن، زیر خود درآوردند. آن ها تلاش کردند تا را نیز به بهانه مدرن شدن، وارد عرصه اجتماع کنند، تا از این طریق، بتوانند در دنیای تازه صنعتی شده ‎- که نیاز به کارگر داشت - از نیروی کارِ ارزان ‎تر، کنند. از آن جایی که در مقایسه با مردان، دستمزد‎های کمتری می‎گرفتند، بنابراین حضور هرچه بیشتر آنها در این دنیای صنعتی شده مدرن، بیش از پیش تبلیغ می‎شد. 🔹ما مخالف حضور زنان در جامعه نیستیم و نمی‎خواهیم نقش محوری و کاربردی زنان را در پیش برد اهداف جامعه، برای توسعه نادیده بگیریم؛ بلکه می ‎خواهیم به این نکته اشاره کنیم که از ، تناسبی با فطرت و روحیه آنان ندارد، و نه تنها باعث پیشرفت شان نمی ‎شود، بلکه در طولانی مدت، جامعه با تناقض ‎های متعددی روبه‌رو می گردد. مشارکت اجتماعی زنان نیز در نظام غربی - که مادی‌گرایی و سود‌گرایی، تمامی جنبه های زندگی را در سلطه خود گرفته است - از این قاعده جدا نیست. 🔹در چنین جوامعی، پا به پای مردان به عرصه اجتماعی وارد میشوند و هدف اصلی از مشارکت آنان، و از زنان است. امام خمینی (ره) نیز اشاره کرده است: «مربی انسان‎ها، است، سعادت و شقاوت کشورها بسته به است. زن، با تربیت صحیح خودش انسان درست می کند و با تربیت صحیح خودش کشور را آباد می کند. مبدأ همه سعادت‎ها از دامن بلند می شود». [۱] ... پی نوشت: [۱] صحیفه ی نور، ج ۷، ص ۳۳۹ منبع: حوزه نت، به نقل از مجله پیام زن، شماره ۲۷۳، فضه خاتمی نیا @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️کار از روی عشق و ایمان، عامل رسیدن به استقلال حقیقی 🔹همه‌ی پیشرفت های علمیِ دنیا نیز اینگونه پیش آمده است که کسانی از روی عشق یا ایمان و یا هر دو، کار کرده‌اند. یا باید عشق به کار باشد، یا ایمان به ثواب الهی، یا هر دو با هم. و شما می‌توانید هر دو را با هم را داشته باشید. اینگونه می‌ شود که ملت ایران می‌ تواند آن استقلال حقیقی و واقعی را که استقلال سیاسی، مقدّمه‌ی آن است و آن نیز به یک معنا پشتوانه و پشتیبان و نگهدارنده‌ی استقلال سیاسی است، تأمین کند. دشمن، دشمنی میکند و از او جز دشمنی هم انتظاری نیست. تبلیغاتی که رادیو های دشمن می‌کنند و مطالبی که مطبوعات صهیونیستیِ جهانی می‌ نویسند، ما کمترش را از آنها توقّع نداریم. دشمن است دیگر! 🔹دشمن، بدجنسی می‌کند، خباثت می‌کند، تهمت می‌زند و دروغ می‌گوید. ادّعا می‌کند که طرفدار انسانیت است؛ اما به دروغ. از او توقّعِ بیش از این نیست. چیزی که برای ما لازم است، این است که خودِ ما در نقطه‌ی تحقّق آرمان های اسلامی قرار گیریم. آن کار و آن تعلیم، با آن نیّت، با آن احساس و آن غیرت انجام گیرد، تا در آینده‌ی نزدیک، ان شاءالله کشور در موضعی قرار گیرد که «لیظهره علی الدّین کلّه و لو کره المشرکون». همانی شود که خدا برای شما ملت بزرگ اراده کرده است، خواسته است و ان شاءالله مقدّر فرموده است. امیدواریم خداوند به همه‌ی ما توفیق دهد تا بتوانیم این وظایف را درست درک و براساس آنها ان‌شاءالله عمل کنیم. بیانات مقام معظم رهبری ۷۳/۰۲/۱۳ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️فرزند آوری در آئینه آیات قرآن (بخش اول) 🔸امروزه یکی از مهم‌ترین موضوعات مربوط به رفتارشناسی خانواده ها، مسأله و پایین آمدن نرخ فرزندآوری است. کاهشی که در ابعاد کلان، موجب می شود و در دراز مدت ممکن است تبعاتی را برای جامعه به همراه داشته باشد که هم اینک موضوع سخن ما نیست.   🔹پایین آمدن در مذموم شمرده می شود. با این حال ممکن است عده ای این ایده را مطرح کنند که لزوم فرزندآوری به هیچ وجه قابل استنباط از هیچ کدام از آیات قرآن نیست و از آنجایی که این کتاب آسمانی هیچ گونه خطابی را راجع به این موضوع متوجه پیروان خود نساخته، نباید و نمی توان مستظهر به آموزه های کتاب مقدس مسلمانان از آنها خواست که بچه دار شوند. به خصوص در شرایط سخت اقتصادی جامعه امروز که تأمین ابتدایی ترین لوازم نگهداری و مراقبت و تربیت کودکان با چالش مواجه می شود و برای والدین رؤیای ساختن حیاتی مرفه برای فرزندان شان را دست نیافتنی کرده است. در اینجا این سؤال مطرح می شود که آیا در واقع قرآن هیچ توصیه ای برای زاد ولد و فرزند آوری ندارد؟! 🔹در پاسخ به چنین سؤالی و پیش از ورود به جزئیات بحث می گوییم که ممکن است آیه ای در قرآن مجید یافت نشود که به صورت صریح و مستقیم دستور به فرزندآوری را متوجّه آحاد جامعه اسلامی و بشری کرده باشد، امّا در بسیاری از با ویژگی ها و تعابیری توصیف شده که جای هیچ شک و شبهه ای را باقی نمی گذارد که در گفتمان وحیانی این کتاب مقدس، موضوع فرزندآوری و و پسندیده است. ضمن اینکه بسیاری از احکام و دستورات دین اسلام به صورت صریح و جزئی تر  در آئینه روایات  منعکس شده است. در میان آیات قرآن، تعبیرها و توصیفات بسیار ستوده ای برای فرزندان و فرزندآوری وجود دارد که در بخش های بعدی این نوشتار به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد. ... نویسندگان: حجّة الاسلام احمد حیدری -  علی غبیشاوی منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️زن در حصار جاهلیت مدرن (بخش سوم) 🔸در اروپایی که مدرنیته در آن به ظهور رسید، یکی از کلیدی ‎ترین ویژگی ‎های آن، تحول در موقعیت و بود. این شرایط تا جایی پیش رفت که در جامعه، اغلب، معیاری برای سنجش مدرن یا سنتی بودن آن جامعه بوده است. با همه آزادی ‎های زن در جوامع غربی، آن ها با مقوله ی مواجه شدند. 💠استفاده ابزاری از زن و جاهلیت مدرن 🔹برای حضور در جامعه، نباید به طور محض از و دنیای مدرن تقلید کنیم؛ زیرا غرب با همه ادعای مدرن و متمدن بودن خود - گرچه از نظر اقتصادی و تکنولوژیکی به پیشرفت هایی دست یافته است - نمی ‎تواند ادعا کند که مشکلی ندارد و با تناقض ‎ها دست و پنجه نرم نمی ‎کند. برای پیشرفت خود به نیازمند است، اما زن نباید به دلیل حضور در جامعه، خود را فراموش کند و راه را برای جامعه از خود، هموار سازد و رفته رفته حضور او تنها به پیشبرد لذت های مادی و شهوانی محدود شود. اگر جامعه ‎ای بخواهد به سوی پیشرفت گام بردارد، باید به این نکته توجه کند که را نمی ‎تواند در رسیدن به این مهم انکار کند. 🔹اگر محور و کانون اصلی خانواده است، نباید تنها به دلیل حضوری پررنگ در اجتماع، نقش خود را در پرورش و حفظ نادیده بگیرد، که بدین ترتیب در طولانی مدت، نه تنها خودِ او، بلکه اجتماع نیز با مشکل های بی‌شماری روبه‌رو می ‎شود. ورود زن به اجتماع نباید به فساد اخلاقی و بی ‎بندوباری منجر شود که در نهایت، فروپاشی خانواده و به دنبال آن فروپاشی جامعه را از درون در پی خواهد داشت. در ، نیاز‎های روحی و معنوی را با نیاز‎های مادی جایگزین کرده و بدیهی است در چنین وضعیتی، گرچه شرایط از گذشته بهتر شده، اما رفته رفته به پدیده بدل گردیده است. ... منبع: حوزه نت، به نقل از مجله پیام زن، شماره ۲۷۳، فضه خاتمی نیا @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥🌹💥🌹💥🌹💥🌹💥 🌹 ⭕️نور و ظلمت در قرآن کریم (بخش یازدهم و پایانی) 💠جامعه ظلمانی 🔹می‌توان گفت در راه، جهت شکوفایی استعدادها بسته شده، استبداد فرد و یا گروه، مقدورات همه را در دست می‌گیرد، انسان‌ های آزاده را در بند قرار می‌دهد، وابستگی به قدرت‌های خارجی را در دل خود می‌پروراند و در نهایت امت و ملت را فقیر و تهیدست کرده، بطوری که نتواند از سرمایه اولیه مادی و معنوی خود بهره‌مند شود. حال به بعضی از آن ویژگی‌ها توجه کنید؛ ۱) و تنگدستی، و نادانی گسترش می‌یابد. ۲) فحشا و منکرات وسیله رسیدن به قدرت می‌گردد. ۳) دورویی و و و احساسات در افراد تبلور پیدا می‌کند. ۴) کمک و انفاق و دستگیری فقرا از جامعه رخت بر می‌بندد، و بالاتر آنکه روزبه‌روز بر سرمایه‌اش افزوده، و به ورطه نابودی کشانده می‌شود. 🔹 ۵) ملاک و معیار برتری‌ها صرف امور اقتصادی شده و فضایل اخلاقی به فراموشی سپرده می‌شود. ۶) از هم گسیخته و روز به روز بر افراد فراری از کانون پرمحبت پدر و مادر افزوده می‌شود، و اینان چون به جایی می‌رسند، انتقام‌جویی و احساسات غیر انسانی آنان سبب تجاوز و تعدی به دیگران می‌شود. ۷) رشوه، پارتی‌بازی، دادن پست‌ها به افراد نالایق و ، جای انسانیت، و حقیقت را می‌گیرد و در افراد سرخوردگی و یأس به وجود می‌آورد. از همه موارد فوق به عنوان یاد می‌کند و می‌فرماید آن روز که طاغوت و حاکم گردید، همه امور فوق، بلکه امور بدتر از آن بر سرنوشت انسان‌ها حاکم خواهد شد. 🔹در آیه ۲۱ سوره نور می‌خوانیم: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ وَ مَنْ یَتَّبِعْ خُطُواتِ الشَّیْطانِ فَإِنَّهُ یَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ ما زَکى مِنْکُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَداً وَ لکِنَّ اللَّهَ یُزَکِّی مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ؛ ای اهل ایمان از پیروی نکنید، هر کس از گام‌های شیطان پیروی کند (گمراهش می‌سازد زیرا) او را به فحشاء و منکرات فرمان می‌دهد، و اگر فضل و بر شما نبود، هرگز احدی از شما پاک نمی‌گردید، ولی خداوند هر که را بخواهد تزکیه می‌کند و خداوند شنوا و داناست». همچنین در آیه ۲۶۸ سوره بقره خداوند می‌فرماید: «الشَّیْطانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَ یَأْمُرُکُمْ بِالْفَحْشاءِ وَ اللَّهُ یَعِدُکُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَ فَضْلاً وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ؛ شما را در و تهیدستی قرار می‌دهد و به و زشتی‌ها فرمان می‌دهد، ولی و فزونی به شما می‌دهد و خداوند قدرتش وسیع و به هر چیزی داناست (به همین دلیل به وعده‌های خود وفا می‌کند)». منبع: وبسایت رشد @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا