#رسانه در عصر جدید، #جامعه_ای را نقد می کند و فرو میریزد، #حکومتی را هم توجیه و بقایش را تضمین می کند ، #تمدنی را هم می سازد و رقم می زند...
عصر جدید، عصر #اَبَرروایت هایی است که فقط با ابزار رسانه، قابلیت مبارزه و غلبه بر روایت ها و گفتمان های رقیب را دارند.
دنیای اطراف ما، فقط ساخته دست ما نیست... شاید برساخته رسانه ها باشد...
محفلی برای نقد و بررسی اندیشه های فرهنگی، اقدامات سیاسی و اتفاقات اجتماعی از زاویه دید یک #فعال_فرهنگی_رسانه_ای...
@tabyinchannel
@daneshgahevelyat
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⚠️ #سلبریتی_الگوی_مصرف_پست_مدرن
به تعبیر یک نویسنده جامعه شناس، در جامعه معاصر سلبریتی بودن لزوما به این معنی نیست که یک فرد در مقایسه با میانگین افراد آن جامعه از استعداد و مهارت بیشتری برخوردار است، بلکه صرفا به این معنی است که یک نفر بهتر از دیگران توانسته #کالایی را که مردم می خواهند، به خوردشان بدهد. مهم این است که مردم با دیدن آن بتوانند رویایی از آن چه را ندارند، در سر بپرورانند.
به همین خاطر است که با بررسی سلبریتی های هر جامعه می توان به #فرهنگ_توده_ای و شکاف های اصلی آن جامعه در یک دوره مشخص پی برد. چرا که #فرهنگ_شهرت چیزی فراتر از علاقه به آدم های مشهور، انعکاسی از ارزش های جمعی و نمایش رابطه پیچیده میان انتظارات اجتماعی و واقعیت های اجتماعی ـ اقتصادی است.
#تفاوت_سلبریتی_های الان با الگوها و اسوه های سنتی را می توان در خلقیات و روحیات و رفتارهای ارزشی و انسانی و اجتماعی آنها دانست. در دوران ماقبل پست مدرن، کسی که ویژگی های متفاوت تری بلحاظ پهلوانی یا اندیشه ای یا جوانمردی و ایثارگری یا مدیریت و راهبری دینی و اجتماعی و سیاسی و یا مولد بودن در امور اقتصادی و... را داشت، تبدیل به شخصیتی مرجع و معروف می شد و تاثیر رسانه ها حداقلی محض بود ولی الان ویژگی های ظاهری و #سبک_مصرفی و پوششی خاص با حضور حداکثری در مقابل ارباب رسانه و تبدیل شدن به سوژه مصرف رسانه ای باعث شهرت و معروفیت شخص می شود.
تبیین بیشتر مطلب در لینک زیر👇
http://vasael.ir/fa/news/13493/سلبریتی-الگوی-مصرف-پست-مدرن
@tabyinchannel
@daneshgahevelyat
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
تبیین
⭕️ #ناووسیه 🔹👈 «ناووسیه» برگرفته از اسم شخصی 👤 با نام ناووس از اهالی بصره است. آنان امامت را در اما
⭕️ #اسماعیلیه
🔹👈 اسماعیلیه، به امامت شش امامِ اول شیعیانِ اثنی عشری معتقد بودند؛ اما پس از امام صادق ع، بزرگ ترین فرزند او اسماعیل، یا فرزند اسماعیل، محمد را به امامت پذیرفتند. ریشه پیدایش اسماعیلیه، شاید در این نکته باشد که اسماعیل فرزند ارشد امام صادق ع، مورد احترام آن حضرت بود؛ به همین دلیل برخی با خود فکر میکردند پس از امام صادق او به امامت خواهد رسید.
🔅🔅🔅🔅
🔸👈 اما اسماعیل در زمان حیات امام ششم، از دنیا رفت. پس از شهادت امام صادق ع، گروهی از اسماعیلیه، مرگ اسماعیل را در زمان آن حضرت انکار کرده و او را امامِ قائم دانستند که روزی رجعت ♻️ خواهد کرد و جهان را پر از عدل و داد خواهد ساخت.
💢💢💢
🔺⚜ قرامطه (فرقه ای از اسماعیلیه) محمد بن اسماعیل را مهدی موعود میدانستند و عقیده داشتند که وی زنده است و در بلاد روم زندگی میکند. امام صادق ع در زمان حیات خود، تمام این فرقه ها را طرد و انکار کردند.
📚 درسنامه مهدویت، جلد ١، ص ١٠٩ و ١١٠
#انحرافات_مهدویت ٢٣
اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
@tabyinchannel
@daneshgahevelyat
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
🚨 #تکنولوژی و #زندگی_شهری_مدرن در بوته نقد:
یکی از مشخصه های اصلی جامعه مدرن، صنعتی سازی فرهنگ است. با تسلط رسانه هایی همچون فیلم و تلویزیون در قرن بیستم، به جای اینکه مردم خودشان خالق سرگرمی هایشان باشند، صنعت فرهنگ آنها را برای بخش عمده جمعیت به صورت انبوه، طراحی و تولید می کند.
این صنعت از شرکت های مختلط سودمحور، مانند استودیوهای هالیوود و موسسات انتشاراتی بزرگ تشکیل شده است. چون صنعت فرهنگ محصولات استانداردی را برای هرگوشه بازار تولید می کند، برای هرمصرف کننده چیزی در نظر گرفته شده تا هیچ کس نتواند از زیر مصرف این محصولات بگریزد. هرکس باید(گویی به طور خودکار)هماهنگ با سطحی که از پیش برایش تعیین شده رفتار کند و از این محصولات انبوه، آنچه را که مخصوص آدم هایی از سنخ اوست، برگزیند.
آنچه تلویزیون و دیگر رسانه های جمعی به ما عرضه می کنند، چیز جدید یا تفکر برانگیزی ندارد و فقط با هدف فروش تولید شده و نه ترغیب ما برای تفکر و تامل. فقط سرگرمی است نه چیزی بیشتر از آن. وقتی تولیدکنندگان محصولات فرهنگی فکر کنند که به فرمول موثری فروش بیشتر دست یافته اند، دیگر دست از آن برنمی دارند، زیرا می دانند که تکرار آن پرسود نخواهد بود.
از این دیدگاه، «فرهنگ» در سراسر قرن بیستم و تا حد زیادی امروز، با هدف سودآوری، تولید، پردازش و بسته بندی می شود و به ما فروخته می شود.
📍متن کامل در لینک زیر👇
vasael.ir/fa/news/12395/یادداشت%7C-تکنولوژی-و-زندگی-شهری-مدرن-در-بوته-نقد
@tabyinchannel
@daneshgahevelyat
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
#تربیتی
✳️اصرار بر كنترل کودک براي اينكه دقیقاً
“همانی بشود كه ما می خواهيم”
دو نتيجه در پی خواهد داشت:
🔸يا يك رُبات حرف گوش کن و همیشه تسلیم خواهیم داشت
🔸و یا یک آشوبگر و یاغی که هر مرزی را در می شکند.
نتیجه وسواسها و اصرارهای بی مورد والدین بر آنچه الگوی از پیش ساخته تربیتی خود ساخته اند، این دو مورد است و حد وسطی هم ندارد!
پس اولاً هیچگاه لباس از پیش بریده ای را برای تربیت کودکمان قواره نکنیم...
و ثانیاً روی نسخه های تربیتی خود و دیگران اصرار بیش از اندازه نداشته باشیم...شاید این نسخه متناسب با کودک ما نباشد!
•┈••✾🍃🍎🍃✾••┈•
@tabyinchannel
@daneshgahevelyat
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
🌀برشی از یک کتاب
💢کودکان مجازی
کودکان فعال در فضای مجازی شاید در ظاهر ساکت و #آرام باشند اما هزاران کیلومتر با والدین خود #فاصله دارند. پدران و مادران میتوانند با #فراگیری راهکارهایی ساده این فاصله را کم کنند.
"فرزندم باهوش است" "با موبایل و تبلت بهتر از من کار میکند" این دو جمله را اکثر افرادی که فرزندی در خانه دارند یا با خانواده هایی در ارتباطند که کودکی در خانه دارند، یا خود به زبان آورده اند و یا بسیار شنیده اند.
شاید در ابتدا این جملات خوشایند باشند و در اصطلاح کودکان در این دوره #هوشمند باشند اما اگر والدین آنها به ابزار کنترل فرزندان در رسانه های مجازی مجهز نشوند، قطعاً با دستان خود فرزندشان را وارد دنیایی کرده اند که #جبران آسیبهای آن بسیار سخت و سنگین است.
📚کتاب آموزش سواد رسانه ای در فضای سایبری، ص64
#فضای_مجازی #خانواده #رسانه #کتاب
@tabyinchannel
@daneshgahevelyat
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
#انسان_در_اندیشه_امام_خامنه_ای
🔹بنابر انسانشناسی اسلامی، هدف، اولاً برآورده کردن جنبههای غیرمادی و ثانیاً برآورده کردن و جهتدهی جنبههای مادی انسان است و از این رو توجه به همه جنبههای انسان را لازم میداند.
🔹مبانی معرفتی در نوع پیشرفت مطلوب یا نامطلوب تاثیر دارد. هر جامعه و هر ملتی مبانی معرفتی، مبانی فلسفی و مبانی اخلاقیای دارد که آن مبانی تعیین کننده است و به ما میگوید چه نوع پیشرفتی مطلوب است و چه نوع پیشرفتی نامطلوب است.
🔹اساس نگاه اسلامی به پیشرفت، بر این پایه است که اسلام، انسان را یک موجود دو ساحتی میداند؛ دارای دنیا و آخرت.
🔹 این مطلب، فارق و شاخص پیشرفت اسلامی و پیشرفت غربی است، کسی که انسان را دارای ابعاد مادی و غیرمادی میبیند، صرف پیشرفت در جنبه مادی، بدون پیشرفت در جنبه معنوی را نه تنها پیشرفت نمیبیند بلکه پسرفت میداند.
🔹پیشرفت غربی در پی آبادانی دنیای انسان - آن هم قشر محدودی از انسانها- است، اما پیشرفت اسلامی میخواهد هم دنیای انسان را آباد کند و هم آخرت انسان را؛ هدف پیشرفت اسلامی، انتفاع انسانیت است، نه انتفاع طبقهای از انسان.
🔹پیشرفت وقتی مادی شد معنایش این است که اخلاق و معنویت را میتوان در راه چنین پیشرفتی قربانی کرد اما از نظر اسلام این پیشرفت نیست. البته پیشرفت مادی مطلوب است اما به عنوان وسیله. هدف رشد و تعالی انسان است.
@tabyinchannel
@daneshgahevelyat
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
👈 26 روز تا میلاد منجی
🔹غربال به سبک عاشورا؛ ۷۲=۹۲۸-۱۰۰۰
✍...بیش از ۱۰۰۰ نفر تا شب عاشورا با امام حسین بودند ولی چون با او سنخیت روحی نداشتند، نتوانستند همراهش بمانند و رهایش کردند!
🔸 هنگامه ی آزمایش کم هستند "هلال بن نافع"ها که بگویند: «به خدا قسم! ما ملاقات پروردگار را ناخوشایند نمی دانیم و بر نیّت و بصیرت خود پابرجاییم... کم هستند "زُهیر"ها که بگویند: «یابن رسول الله! به خدا قسم، دوست دارم کشته شوم و بعد از آن، دوباره زنده شوم و تا #هزار بار این اتفاق بیفتد اما خداوند کشته شدن را از تو و اهل بیتت دفع کند.
🔺 امام صادق درباره یاران حضرت مهدی میفرماید: «بر امامت او استوار نمی ماند، مگر آنکه یقینش بسیار قوی و معرفتش نسبت به او صحیح باشد.»
📝 آری! اگر سنخیت بین امام و مأموم نباشد، همراهی واقعی امکان پذیر نخواهد بود و عاقبت او را رها خواهند کرد!
📚 فرات تا فرات، ج۱، ص۱۴۸-۱۵۱
@tabyinchannel
@daneshgahevelyat
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد