تبیین
⭕️ #ناووسیه 🔹👈 «ناووسیه» برگرفته از اسم شخصی 👤 با نام ناووس از اهالی بصره است. آنان امامت را در اما
⭕️ #اسماعیلیه
🔹👈 اسماعیلیه، به امامت شش امامِ اول شیعیانِ اثنی عشری معتقد بودند؛ اما پس از امام صادق ع، بزرگ ترین فرزند او اسماعیل، یا فرزند اسماعیل، محمد را به امامت پذیرفتند. ریشه پیدایش اسماعیلیه، شاید در این نکته باشد که اسماعیل فرزند ارشد امام صادق ع، مورد احترام آن حضرت بود؛ به همین دلیل برخی با خود فکر میکردند پس از امام صادق او به امامت خواهد رسید.
🔅🔅🔅🔅
🔸👈 اما اسماعیل در زمان حیات امام ششم، از دنیا رفت. پس از شهادت امام صادق ع، گروهی از اسماعیلیه، مرگ اسماعیل را در زمان آن حضرت انکار کرده و او را امامِ قائم دانستند که روزی رجعت ♻️ خواهد کرد و جهان را پر از عدل و داد خواهد ساخت.
💢💢💢
🔺⚜ قرامطه (فرقه ای از اسماعیلیه) محمد بن اسماعیل را مهدی موعود میدانستند و عقیده داشتند که وی زنده است و در بلاد روم زندگی میکند. امام صادق ع در زمان حیات خود، تمام این فرقه ها را طرد و انکار کردند.
📚 درسنامه مهدویت، جلد ١، ص ١٠٩ و ١١٠
#انحرافات_مهدویت ٢٣
اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
@tabyinchannel
@daneshgahevelyat
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
🚨 #تکنولوژی و #زندگی_شهری_مدرن در بوته نقد:
یکی از مشخصه های اصلی جامعه مدرن، صنعتی سازی فرهنگ است. با تسلط رسانه هایی همچون فیلم و تلویزیون در قرن بیستم، به جای اینکه مردم خودشان خالق سرگرمی هایشان باشند، صنعت فرهنگ آنها را برای بخش عمده جمعیت به صورت انبوه، طراحی و تولید می کند.
این صنعت از شرکت های مختلط سودمحور، مانند استودیوهای هالیوود و موسسات انتشاراتی بزرگ تشکیل شده است. چون صنعت فرهنگ محصولات استانداردی را برای هرگوشه بازار تولید می کند، برای هرمصرف کننده چیزی در نظر گرفته شده تا هیچ کس نتواند از زیر مصرف این محصولات بگریزد. هرکس باید(گویی به طور خودکار)هماهنگ با سطحی که از پیش برایش تعیین شده رفتار کند و از این محصولات انبوه، آنچه را که مخصوص آدم هایی از سنخ اوست، برگزیند.
آنچه تلویزیون و دیگر رسانه های جمعی به ما عرضه می کنند، چیز جدید یا تفکر برانگیزی ندارد و فقط با هدف فروش تولید شده و نه ترغیب ما برای تفکر و تامل. فقط سرگرمی است نه چیزی بیشتر از آن. وقتی تولیدکنندگان محصولات فرهنگی فکر کنند که به فرمول موثری فروش بیشتر دست یافته اند، دیگر دست از آن برنمی دارند، زیرا می دانند که تکرار آن پرسود نخواهد بود.
از این دیدگاه، «فرهنگ» در سراسر قرن بیستم و تا حد زیادی امروز، با هدف سودآوری، تولید، پردازش و بسته بندی می شود و به ما فروخته می شود.
📍متن کامل در لینک زیر👇
vasael.ir/fa/news/12395/یادداشت%7C-تکنولوژی-و-زندگی-شهری-مدرن-در-بوته-نقد
@tabyinchannel
@daneshgahevelyat
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
#تربیتی
✳️اصرار بر كنترل کودک براي اينكه دقیقاً
“همانی بشود كه ما می خواهيم”
دو نتيجه در پی خواهد داشت:
🔸يا يك رُبات حرف گوش کن و همیشه تسلیم خواهیم داشت
🔸و یا یک آشوبگر و یاغی که هر مرزی را در می شکند.
نتیجه وسواسها و اصرارهای بی مورد والدین بر آنچه الگوی از پیش ساخته تربیتی خود ساخته اند، این دو مورد است و حد وسطی هم ندارد!
پس اولاً هیچگاه لباس از پیش بریده ای را برای تربیت کودکمان قواره نکنیم...
و ثانیاً روی نسخه های تربیتی خود و دیگران اصرار بیش از اندازه نداشته باشیم...شاید این نسخه متناسب با کودک ما نباشد!
•┈••✾🍃🍎🍃✾••┈•
@tabyinchannel
@daneshgahevelyat
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
🌀برشی از یک کتاب
💢کودکان مجازی
کودکان فعال در فضای مجازی شاید در ظاهر ساکت و #آرام باشند اما هزاران کیلومتر با والدین خود #فاصله دارند. پدران و مادران میتوانند با #فراگیری راهکارهایی ساده این فاصله را کم کنند.
"فرزندم باهوش است" "با موبایل و تبلت بهتر از من کار میکند" این دو جمله را اکثر افرادی که فرزندی در خانه دارند یا با خانواده هایی در ارتباطند که کودکی در خانه دارند، یا خود به زبان آورده اند و یا بسیار شنیده اند.
شاید در ابتدا این جملات خوشایند باشند و در اصطلاح کودکان در این دوره #هوشمند باشند اما اگر والدین آنها به ابزار کنترل فرزندان در رسانه های مجازی مجهز نشوند، قطعاً با دستان خود فرزندشان را وارد دنیایی کرده اند که #جبران آسیبهای آن بسیار سخت و سنگین است.
📚کتاب آموزش سواد رسانه ای در فضای سایبری، ص64
#فضای_مجازی #خانواده #رسانه #کتاب
@tabyinchannel
@daneshgahevelyat
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
#انسان_در_اندیشه_امام_خامنه_ای
🔹بنابر انسانشناسی اسلامی، هدف، اولاً برآورده کردن جنبههای غیرمادی و ثانیاً برآورده کردن و جهتدهی جنبههای مادی انسان است و از این رو توجه به همه جنبههای انسان را لازم میداند.
🔹مبانی معرفتی در نوع پیشرفت مطلوب یا نامطلوب تاثیر دارد. هر جامعه و هر ملتی مبانی معرفتی، مبانی فلسفی و مبانی اخلاقیای دارد که آن مبانی تعیین کننده است و به ما میگوید چه نوع پیشرفتی مطلوب است و چه نوع پیشرفتی نامطلوب است.
🔹اساس نگاه اسلامی به پیشرفت، بر این پایه است که اسلام، انسان را یک موجود دو ساحتی میداند؛ دارای دنیا و آخرت.
🔹 این مطلب، فارق و شاخص پیشرفت اسلامی و پیشرفت غربی است، کسی که انسان را دارای ابعاد مادی و غیرمادی میبیند، صرف پیشرفت در جنبه مادی، بدون پیشرفت در جنبه معنوی را نه تنها پیشرفت نمیبیند بلکه پسرفت میداند.
🔹پیشرفت غربی در پی آبادانی دنیای انسان - آن هم قشر محدودی از انسانها- است، اما پیشرفت اسلامی میخواهد هم دنیای انسان را آباد کند و هم آخرت انسان را؛ هدف پیشرفت اسلامی، انتفاع انسانیت است، نه انتفاع طبقهای از انسان.
🔹پیشرفت وقتی مادی شد معنایش این است که اخلاق و معنویت را میتوان در راه چنین پیشرفتی قربانی کرد اما از نظر اسلام این پیشرفت نیست. البته پیشرفت مادی مطلوب است اما به عنوان وسیله. هدف رشد و تعالی انسان است.
@tabyinchannel
@daneshgahevelyat
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
👈 26 روز تا میلاد منجی
🔹غربال به سبک عاشورا؛ ۷۲=۹۲۸-۱۰۰۰
✍...بیش از ۱۰۰۰ نفر تا شب عاشورا با امام حسین بودند ولی چون با او سنخیت روحی نداشتند، نتوانستند همراهش بمانند و رهایش کردند!
🔸 هنگامه ی آزمایش کم هستند "هلال بن نافع"ها که بگویند: «به خدا قسم! ما ملاقات پروردگار را ناخوشایند نمی دانیم و بر نیّت و بصیرت خود پابرجاییم... کم هستند "زُهیر"ها که بگویند: «یابن رسول الله! به خدا قسم، دوست دارم کشته شوم و بعد از آن، دوباره زنده شوم و تا #هزار بار این اتفاق بیفتد اما خداوند کشته شدن را از تو و اهل بیتت دفع کند.
🔺 امام صادق درباره یاران حضرت مهدی میفرماید: «بر امامت او استوار نمی ماند، مگر آنکه یقینش بسیار قوی و معرفتش نسبت به او صحیح باشد.»
📝 آری! اگر سنخیت بین امام و مأموم نباشد، همراهی واقعی امکان پذیر نخواهد بود و عاقبت او را رها خواهند کرد!
📚 فرات تا فرات، ج۱، ص۱۴۸-۱۵۱
@tabyinchannel
@daneshgahevelyat
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
🌷آیه1سوره الفاتحه(حمد)
🔵نخستین آیه قرآن بسم الله الرحمن الرحيم می باشد
🔹هر ذات و حقیقتی اسم و صفاتی دارد
برای مثال گل نرگس هم اسمی دارد و هم صفاتی دارد اسمش نرگس هست و صفاتش رنگ، لطافت و خوش عطر بودن آن است
ذات و حقیقت خداوند اسمی دارد و هم صفاتی دارد اسمش الله است و صفاتش در این آیه الرحمن و الرحیم است البته صفات زیادی دارد که در سوره ها و آیه های دیگر آمده است.
✅اما معنای الله چیست؟
امام محمد باقر علیه السلام می فرمایند:
الله یعنی کسی که پرستش می شود، اما آن خدایی که مردم از فهم و حقیقت آن عاجز و حیران هستند
🔸در سخنی از امام صادق علیه السلام آمده که رحمان و رحیم هر دو بر گرفته از واژه رحمت است پس هم رحمان و هم رحیم یعنی کسی که دارای رحمت و مهربانی و بخشش است البته معنای رحمان یعنی رحمت عام خداوند که شامل همه مخلوقات می شود و رحیم یعنی رحمت خاص خداوند که شامل افراد خاصی می شود.
🔸بسم الله یعنی به نام خدا یعنی اینکه ما با نام خدا همه کارهایمان را شروع می کنیم و از او کمک می گیریم و این به این معناست که نام خدا انرژی دارد نام ها می توانند به ما انرژی بدهند به همین دلیل اهل بیت به ما گفتند که از حقوقی که بر عهده پدر و مادر است گذاشتن نام خوب و نیکو بر فرزندان است زیرا اسم ها می توانند بر خود انسان و دیگران تاثیر بگذارد.
@tabyinchannel
@daneshgahevelyat