🌺 أَ يَحْسَبُ الْإِنْسانُ أَلَّنْ نَجْمَعَ عِظامَهُ ( قیامت/۳)
آیا انسان چنین حساب میکند که هرگز استخوانهایش را جمع نمیکنیم؟
.
✅ ظاهرا اشتباه در حساب و کتابهای «انسان» دو منشا دارد؛ که برای مصون ماندن از این اشتباهات باید هر دو را جدی گرفت:
الف. منشأ معرفتی: ما در زندگیمان همواره بر اساس اطلاعاتی است که تاکنون داشتهایم، حساب و کتاب میکنیم؛ و هرچه اطلاعات ما بیشتر ویا عوض شود، حساب و کتابهایمان تغییر میکند.
پس باید شناختهایی که از عالم و آدم داریم را مرتب بازبینی کرده و در جایی که شناخت متعبری نداریم، نایستیم: «وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْم» (إسراء/۳۶)
ب. منشأ احساساتی و انگیزشی: انسان چیزی را خوشش بیاید سعی میکند در حساب و کتابهایش جدی بگیرد و به سمت آن حرکت کند «يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً» (کهف/۱۰۴)؛ و از چیزی که بدش بیاید، میکوشد در حساب و کتابهایش، آن را نادیده گرفته «وَ حَسِبُوا أَلاَّ تَكُونَ فِتْنَةٌ فَعَمُوا وَ صَمُّوا» (مائده/۷۱)، یا به سمت حذف آن از مقابل دیدگان خود اقدام کند «بَلْ يُريدُ الْإِنْسانُ لِيَفْجُرَ أَمامَهُ» (قیامة/۵)؛ و در هر صورت، به نحوی حساب و کتاب کند که دلخواه خود را توجیه نماید:
در اینجا حتی شناخت صحیح هم گاه حریف انسان نمیشود؛ و اتفاقا «کفر» در جایی است که شناخت هست، اما احساسات و انگیزشها آن را کنار مینهد.
راه علاج این دومی آن است که دائما دلخواههای خود را زیر نظر داشته، و مراقب دوست داشتن و ناخوشایند داشتنهای خود باشیم؛ به قول حافظ شیرازی:
پاسبان حرم دل شدهام شب همه شب
تا در این پرده جز اندیشه او نگذارم
https://eitaa.com/tadabbor_dar_quran
🌺 أَ يَحْسَبُ الْإِنْسانُ أَلَّنْ نَجْمَعَ عِظامَهُ ( قیامت/۳)
آیا انسان چنین حساب میکند که هرگز استخوانهایش را جمع نمیکنیم؟
✅ این آیه هشداری است به یکی از حساب و کتابهای ناروای انسان:
یکی از اشتباهات انسان این است که آنچه را تاکنون تجربه نکرده، ناممکن میشمرد. تاکنون ندیده که کسی که مرد و استخوانهایش متلاشی شد، دوباره زنده شود، گمان میکند که چنین چیزی هرگز رخ نخواهد داد.
✅ راه شناخت واقعیت، به «آنچه به تجربه ما درآمده» منحصر نمیشود؛ و برای انکار یک واقعیت، اینکه تاکنون آن را تجربه نکردهایم، دلیل موجهی نمیباشد.
همان طور که قبول یک واقعیت، نیازمند دلیل کافی است؛ رد هر چیزی هم باید مبتنی بر دلیل کافی باشد.
https://eitaa.com/tadabbor_dar_quran