eitaa logo
تدبر در قرآن
180 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
264 ویدیو
99 فایل
جلسات تدبر در قران استادضرابی که بین سالهای ۷۹ تا ۹۹ ضبط شده و به لطف الهی ادامه دارد ... ارتباط با ادمین : @z_ziaie
مشاهده در ایتا
دانلود
🎇 دعای پناه بردن به خدا از مضلات الفتن 🌠امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام از فردی شنید که می‌گوید :  اللهمَّ اِنّی اَعوذُ بِکَ مِنَ الفِتنَة یعنی خدایا از فتنه به تو پناه می‌بَرم. حضرت دعا و سخن آن مرد را اصلاح نمود و فرمود اینگونه بگو :  (اللهمَّ  اِنّی اَعوذُ بِکَ مِن مُضِلاّتِ الفِتَن) یعنی خدایا من از فتنه‌های گمراه‌کننده به تو پناه می‌برم به عبارتی همه دچار فتنه می‌شوند و گریزی از آن نیست. فتنه به معنی گداختن طلا برای جداکردن ناخالصی‌های آن است و چون در حوادث سخت و ابتلائات، جوهره‌ی انسان از شعارهای دروغین جدا می‌شود، حوادث و آزمایشات دشوار را فتنه می‌گویند.  اینکه همه دچار فتنه می‌شوند شامل مؤمنین می‌شود، چنانچه در آیه 2 سوره مبارکه عنکبوت می‌خوانیم : (اَحَسِبَ النّاسُ اَن یُترَکُوا اَن یَقوُلوُا آمَنّا وَ هُم لا یُفتَنون) یعنی (آیا مردم گمان کردند همین که بگویند ایمان آوردیم، به حال خود رها می‌شوند و آزمایش نخواهندشد؟!) به تعبیر آیت الله جوادی آملی (که خداوند سلامت‌شان بدارد) این ابتلاء (آزمایش) فقط منحصر در بیماری نیست، چنانچه عده‌ای مبتلا به بیماری و به این وسیله آزمایش می‌شوند و تعداد زیادی هم با سلامت و عافیت آزمایش خواهند شد و به بیان دیگر به سلامت مبتلا هستند! البته آنکه بیمار می‌شود شاید فرصت بهتری برای توجه به خدای سبحان هم پیدا می‌کند و خدا نکند که از نعمت و آزمون سلامت غافل باشیم. و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین 📚📚📚📚⬇️📚📚📚 [ سه شنبه پنجم فروردین ۱۳۹۹ ] [ 17:48 ] [ محمد لطفی زاده ]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لقد خلقنا الانسان فی کبد ..... 📚تفسیر المیزان
بسم الله الرحمن الرحیم إِنَّا أَرْسَلْنَا إِلَيْكُمْ رَسُولًا شَاهِدًا عَلَيْكُمْ كَمَا أَرْسَلْنَا إِلَى فِرْعَوْنَ رَسُولًا﴿۱۵﴾ فَعَصَى فِرْعَوْنُ الرَّسُولَ فَأَخَذْنَاهُ أَخْذًا وَبِيلًا ﴿۱۶﴾ فَكَيْفَ تَتَّقُونَ إِنْ كَفَرْتُمْ يَوْمًا يَجْعَلُ الْوِلْدَانَ شِيبًا ﴿۱۷﴾ السَّمَاءُ مُنْفَطِرٌ بِهِ كَانَ وَعْدُهُ مَفْعُولًا ﴿۱۸﴾ بى‏ گمان ما به سوى شما فرستاده‏ اى كه گواه بر شماست روانه كرديم همان گونه كه فرستاده‏ اى به سوى فرعون فرستاديم (۱۵) (ولى) فرعون به آن فرستاده عصيان ورزيد پس ما او را به سختى فرو گرفتيم (۱۶) پس اگر كفر بورزيد چگونه از روزى كه كودكان را پير مى‏ گرداند پرهيز توانيد كرد (۱۷) آسمان از (بيم) آن (روز) در هم شكافد وعده او انجام يافتنى است (۱۸) 🧊استاد ضرابی تاریخ:مهر1402 @tadaburdarquran 👇
🍁🍂🍃🍁🍂🍃🍁🍂🍃 🍁🍂🍃 تدبردر آیات 15تا 18سوره مزمل 👇 إِنَّا أَرْسَلْنَا إِلَيْكُمْ..... وَعْدُهُ مَفْعُولًا ﴿۱۸﴾ 🎆🍃الگوهای انسانیت و گواهان بر اعمال ! « إِنَّا أَرْسَلْنَا إِلَيْكُمْ رَسُولًا شَاهِدًا عَلَيْكُمْ كَمَا أَرْسَلْنَا إِلَى فِرْعَوْنَ رَسُولًا... » در تعیین معنای شاهد،به قرینه آیات بعد که مسأله طغیان را مطرح می‌کند « فَعَصَى فِرْعَوْنُ الرَّسُولَ فَأَخَذْنَاهُ أَخْذًا وَبِيلًا » مناسب است بگوییم: مقصود از لفظ شاهد در « شاهداٌ علیکم» این است که رسولان الهی میزان و الگوی صحیح راه سعادت هستند، انکار این میزان و سرکشی و طغیان ، امت را دچار عذاب و هلاکت خواهد نمود.» زیرا این میزان است که مورد طغیان قرار می‌گیرد «أَلَّا تَطْغَوْاْ فِى ٱلْمِيزَانِ (الرحمن - 8) نه گواه بودن. 🍃🔸امام خمینی می‌فرماید: میزان اعمال، شریعت، اسلام و ولایت اهل بیت (علیهم‌السّلام) می‌باشد و خوب است انسان در همین عالم، اعمال خود را با این میزان مقایسه و خود را محاسبه کند و پیش از مرگ اعمال خود را اصلاح کند. 📘[ شرح چهل حدیث، ص۴۴۱،] چرا که در قیامت میزان اعمال، شریعت است و به وسیله آن‌ اندازه و قیمت هر شخص به حسب عقیده، خلق و عملش سنجیده می‌شود و اگر انسان در این دنیا به محاسبه اعمال خود بپردازد و آن‌را اصلاح کند، در آخرت نگرانی در مورد میزان اعمال خود را ندارد، زیرا گرفتاری‌ها و مهلکات آن عالم تابع این عالم است و اگر در این عالم در راه مستقیم نبوت و ولایت قدم بگذارد و کج نرود در آن عالم ترسی از گذشتن از ‌صراط ندارد. 📘[ شرح چهل حدیث، ص۳۶۰-۳۵۹] زمزم ار جوشد زخاک من ازوست می‌ اگر ریزد ز تاک من ازوست خاکم و از مهر او آیینه‌ام می‌‌توان دیدن نوا در سینه‌ام ص یک استاد ضرابی _ مهرماه ۱۴۰۲ @tadaburdarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍁🍂🍃🍁🍂🍃🍁🍂🍃 🍁🍂🍃 تدبردر آیات 15تا 18سوره مزمل 👇 إِنَّا أَرْسَلْنَا إِلَيْكُمْ..... وَعْدُهُ مَفْعُولًا ﴿۱۸﴾ 🎆🍃الگوهای انسانیت و گواهان بر اعمال ! 🍃در ترجمه ها شاهد به معنای گواه گرفته می‌شود زیرا که خداوند متعال برای کنترل انسان و جلوگیری از خطای او، شاهدانی را قرار داده تا آدمی را زیر نظر بگیرند و مراقب اعمال او باشند. 🍃 انسان عاقل با توجه به این گواهان، مراقبت بیشتری از اعمال خود خواهد داشت. 🍃 روز قیامت نیز این گواهان و شاهدان مشاهدات خود را بازگو می‌کنند تا جای هیچ‌گونه عذر و بهانه‌ای برای انسان خاطی باقی نماند. اما می‌دانیم که شاهد و گواه بر اعمال انسان محدود به رسولان الهی نیست و شاهدان دیگری وجود دارند که در رأس آنها: اولین شاهد بر اعمال، ذات مقدّس ربوبی است.... 👇 ص دو استاد ضرابی _ مهرماه ۱۴۰۲ @tadaburdarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍁🍂🍃🍁🍂🍃🍁🍂🍃 🍁🍂🍃 تدبردر آیات 15تا 18سوره مزمل 👇 إِنَّا أَرْسَلْنَا إِلَيْكُمْ..... وَعْدُهُ مَفْعُولًا ﴿۱۸﴾ 🎆🍃الگوهای انسانیت و گواهان بر اعمال ! 🌙✨اولین شاهد بر اعمال، ذات مقدّس ربوبی است: «وَمَا تَكُونُ فِي شَأْنٍ وَمَا تَتْلُو مِنْهُ مِنْ قُرْآنٍ وَلَا تَعْمَلُونَ مِنْ عَمَلٍ إِلَّا كُنَّا عَلَيْكُمْ شُهُودًا إِذْ تُفِيضُونَ فِيهِ وَمَا يَعْزُبُ عَنْ رَبِّكَ مِنْ مِثْقَالِ ذَرَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ وَلَا أَصْغَرَ مِنْ ذَٰلِكَ وَلَا أَكْبَرَ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ» (یونس/ ۶۱ ) در هیچ حال و کاری نمی‌باشی و هیچ قسمتی از قرآن را از ناحیه او تلاوت نمی‌کنی و شما مکلفان هیچ کاری نمی‌کنید مگر آنکه در همان حالی که بدان می‌پردازید ما حاضر و گواه شما هستیم و چیزی به اندازه سنگینی ذرّه‌ای نه در زمین و نه در آسمان از (احاطه ذات و قدرت و علم) پروردگارت پنهان نیست و نه کوچکتر از آن و نه بزرگتر نیست مگر آنکه در کتابی روشن (در لوحی که حقیقت اشیاء در آن منعکس و در منظر مقرّبان آشکار است) ثبت می‌کند. 🌟مولی علی علیه‌السلام فرمود: «إِنَّ اَللَّهَ سُبْحَانَهُ عِنْدَ إِضْمَارِ كُلِّ مُضْمِرٍ وَ قَوْلِ كُلِّ قَائِلٍ وَ عَمَلِ كُلِّ عَامِلٍ» 📘[ تمیمی آمدی، عبد الواحد بن محمد، غرر الحکم و درر الکلم، ص۲۲۳] همانا خدای سبحان نزد نهان کاری هر نهان کننده‌ای و گفتار هر گوینده‌ای و کار هر عاملی است.» و راز این که شهادت خداوند کفایت می‌کند « وَكَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِيدًا» (نساء/ ۷۹ ) مطلق بودن علم اوست: « هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَىٰ عَلَى الْعَرْشِ يَعْلَمُ مَا يَلِجُ فِي الْأَرْضِ وَمَا يَخْرُجُ مِنْهَا وَمَا يَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ وَمَا يَعْرُجُ فِيهَاوَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ» (حدید/ ۴) اوست که آسمان‌ها و زمین را در شش روز( یا شش شبانه روز یا شش دوران) آفرید و سپس بر تخت (تسلط و تدبر امور هستی) استیلا یافت، آنچه در زمین فرو می‌رود (از آبها، مردگان، گنجها، ریشه‌ها و حیوانات) و آنچه از زمین بیرون می‌آید (از فرشتگان، کتب آسمانی، تقدیرات ربوبی، نورکرات، صاعقه و بارانها و آنچه به آسمان بالا می‌رود ⚡️ (از فرشتگان، اعمال بندگان و برخی از اجنه و ارواح انسانها) همه را می‌داند و هرکجا باشید او با شماست و خدا بر آنچه می‌کنید بیناست هیچ چیزی بر ذات مقدسش پوشیده نیست.» ص سه استاد ضرابی _ مهرماه ۱۴۰۲ @tadaburdarquran
🍁🍂🍃🍁🍂🍃🍁🍂🍃 🍁🍂🍃 تدبردر آیات 15تا 18سوره مزمل 👇 إِنَّا أَرْسَلْنَا إِلَيْكُمْ..... وَعْدُهُ مَفْعُولًا ﴿۱۸﴾ 🎆🍃الگوهای انسانیت و گواهان بر اعمال ! 🌙✨دومین شاهد بر اعمال انسان انبیاء هستند: به ویژه خاتم انبیاء حضرت محمد مصطفی(صلی‌الله‌علیه‌وآله): « فَكَيْفَ إِذَا جِئْنَا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِيدٍ وَجِئْنَا بِكَ عَلَىٰ هَٰؤُلَاءِ شَهِيدًا» (نساء/41) حال آنها چگونه خواهد بود در آن روز که برای هر امّتی گواهی بر اعمالشان می‌طلبیم و تو را گواه این امّت قرار خواهیم داد». ص چهار استاد ضرابی _ مهرماه ۱۴۰۲ @tadaburdarquran