eitaa logo
تدریس‌علوم‌اسلامی|محمداسدی
1.3هزار دنبال‌کننده
120 عکس
4 ویدیو
3 فایل
ارائه علوم اسلامی به روش نوین مدرّس: محمد اسدی شناسه ایتا: 🆔 @Asadi14 پیوستن به ایتا : 1️⃣ https://eitaa.com/joinchat/4214030464Cc6c3c05b85 پیوستن به آپارات: 2️⃣ https://aparat.com/M.Asadi14 پیوستن به تلگرام: 3️⃣ https://t.me/+wqCajC8q1FYyMDRk
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 مقدمه اول برای پرسشـهای ، 🔴 تأملی در تعریف مشهور از تناقض در علم منطق: تعریف مشهور تناقض: التّناقضُ اختلافُ القَضِیَتَینِ بِحیث یلزم لِذاته مِن صدقِ کلٍّ منهما کذبُ الآخَر. اختلاف دو قضیه بگونه ای که بصورت ذاتی از صدق هر کدام کذب دیگری لازم آید و بالعکس. (مرجع ضمیر «لذاته»، اختلاف است) نکته اول: برای تحقّق تناقض بین دو قضیّه، باید آن دو قضیه در کم و کیف و جهت مختلف باشند. مثال ۱: قضیه اصل : موجبه کلیه = «هر انسانی حیوان است.» قضیه نقیض : سالبه جزئیه = «بعضی انسان ها حیوان نیستند.» مثال ۲: قضیه اصل : سالبه کلیه = «هیچ فلزّی عایق نیست» قضیه نقیض : موجبه جزئیه = «بعضی فلزّات عایق اند.» مثال ۳: قضیه اصل : ضروریّه ذاتیه = «کلّ انسان حیوان بالضّرورة» قضیه نقیض : ممکنه عامه = «لیس بعض الانسان بحیوان بالامکان العامّ» مشهور با قيد « لذاته»، «لازم مساوی نقیض» را از تعریف خارج کرده اند مثال «لازم مساوی نقیض» : قضیه اصل = «عدد چهار زوج است.» قضیه نقیض = «عدد چهار فرد است.» از نظر مشهور بین دو قضیه بالا تناقضی نیست. چون هم محمولها متحد نیست و هم اختلاف در کیف ندارند. ولی در برخی موارد دیده شده که نسبتِ بین یک قضیه و «لازم مساوی نقیض» را تناقض دانسته اند. مثال «لازم مساوی نقیض» که عنوان تناقض بر آن اطلاق شده است : قضیه اصل: قضیه کاذبه = «خداوند حادث است.» قضیه لازم مساوی نقیض : قضیه صادقه = «خداوند قدیم است.» قضیه نقیض : («خداوند حادث نیست.») ✅ تعریف جدید از تناقض: بهتر است تناقض را بگونه ای تعریف کنیم تا تعریف تناقض شامل «نقض صریح» و «لازم مساوی نقیض» شود و قید «لذاته» نیز حذف شود: «اختلاف دو قضیه به گونه ای که از فرض صدق هر کدام کذب دیگری لازم آید و بالعکس.» ✳️ تذکر: پرسشهایی که برای تناقض می‌آوریم، طبق تعريف دوم مطرح خواهد شد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام فـهــرســت مـطالـب کانـال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶 مقدمه دوم برای پرسش های ، 🔶 ملاک : ۱. یکی موجبه و دیگری سالبه است. ۲. یکی کلیه و دیگری جزئیه است.(در تناقض صریح) ۳. قطعاً یکی صادق و دیگری کاذب است. (از صدق یکی، کذب دیگری لازم می‌آید و بالعکس) ۴. دارای وحدت های ۹ گانه هستند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔶 ملاک : ۱. هر دو قضيّه کلیه هستند. (تضاد صریح) ۲. یکی موجبه و دیگری سالبه است. ۳. نمى توانند هر دو با هم صادق باشند. (یعنی می‌توانیم از صدق یکی به کذب دیگری برسیم) ۴. ممکن است هر دو کاذب باشند. (یعنی نمی‌توان با یقین گفت: علم به كذب یکی، منجر به علم به صدق قضيّه ديگر می‌شود.) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔶 ملاک : ۱. دو قضيّه جزئی هستند. (تفاوت اصلی با تضاد) ۲. یکی موجبه و دیگری سالبه است. ۳. نمى توانند هر دو با هم کاذب باشند. (یعنی می توانیم از علم به كذب یکی ، به صدق قضيه ديگر برسیم.) ۴. ممکن است هر دو صادق باشند. (نمی‌توان با یقین گفت: علم به صدق یکی ، منجر به علم به کذب قضيّه ديگر می‌شود.) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔶 ملاک : ۱. یکی کلیه و دیگری جزئیه است. ۲. یا هر دو با هم صادق یا هر دو با هم کاذب هستند. ۳. از علم به صدق کلیه، به صدق جزئیه می‌رسیم. (نه بالعکس) ۴. از علم به کذب جزئیه، به کذب کلیه می‌رسیم. (نه بالعکس) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ رجوع به تدریس درس دوازدهم منطق ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام فـهــرســت مـطالـب کانـال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 پرسش هفتم: ❓با توجه به مقدمه اول و مقدمه دوم، در کدام گزینه بین دو قضیه، تناقض (نقیض صریح یا لازم مساوی نقیض) وجود ندارد. 🔸الف: «إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ‏»¹ ، «وَ ما صاحِبُكُمْ بِمَجْنُونٍ‏»² 🔸ب: ‏«اللـهُ قدیمٌ» ، «کلُّ الموجوداتِ حوادثٌ» 🔸ج: قال أبوبکر: قال الرسولُ: «نَحْنُ مَعاشِرَ الأنبیاء لا نُورِّثُ.»³ ، «وَ وَرَثَ سُلَیْمَانُ داوُودَ»⁴ 🔸د: «فَنادىٰ‏ نُوحٌ رَبَّهُ فَقالَ رَبِّ إِنَّ ابْني‏ مِنْ أَهْلي‏»⁵ ، «قَالَ يٰنُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ»⁶ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱.قلم/۵۱ ۲.توبة/۳۰ ۳.الميزان في تفسير القرآن، ج۸، ص۱۱۷ ۴.نمل/۱۶ ۵.هود/۴۵ ۶.هود/۴۶ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ پاسخ خود را به شناسه زیر ارسال کنید: 🆔👉 @Asadi14 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ جهت راهنمایی در پاسخگویی به درس دوازدهم منطق رجوع کنید : 📌 درس دوازدهم منطق ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام فـهــرســت مـطالـب کانـال
📒 فهـرسـت پرسـش های کاربردی در علم منطق به همراه پاسخ های تشریحی 🔶 رجوع به فهرست پرسشها .
پاسخ سوال هفتم: ✅ پاسخ صحیح گزینه «د» است. ✍️ توضیح: ❌ ‌ در گزینه «الف»، دو قضیه باهم تنافض صریح ندارند. زیرا هیچکدام محصوره نیستند که تقابل کلیه و جزئیه و همچنین موجبه و سالبه داشته باشند. ولی از فرض صدق هر کدام ، کذب دیگری لازم می آید و این نشانه تناقض است. پس آیه ‏«وَ ما صاحِبُكُمْ بِمَجْنُونٍ‏» صادقه است و کذب قول مشرکین یعنی «إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ‏» را اثبات می‌کند. ❌ در گزینه «ب»، قضیه ‏«اللـهُ قدیمٌ» ، ملازم با قضیه «بعض الموجودات لیس بِحوادثَ» می‌باشد که با قضیه «کلُّ الموجوداتِ حوادثُ» تناقض دارد. پس قضیه ‏« اللـهُ قدیمٌ» صادقه است و قضیه «کلُّ الموجوداتِ حوادثُ» کاذبه است. ❌ در گزینه «ج»، آیه و روایت ملازم با دو قضیه هستند آیه «وَرَثَ سُلَیْمَانُ داوُودَ» ملازم با قضیه «بعضُ الانبیاء یُوَّرِثونَ» می‌باشد. همچنین روایت «نَحْنُ مَعاشِرَ الأنبیاء لا نُورِّثُ» ملازم با قضیه «لا فردَ مِن الأنبیاء بِمُوَرِّثٍ» می‌باشد و این دو قضیه‌ی ملازم باهم تناقض دارند. پس آیه قرآن صادق است و کلام ابوبکر کذب است. ✅ اما در گزینه «د»، عبارت «إبْني‏ مِنْ أَهْلي‏» و عبارت «إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ» با یکدیگر تناقض ندارند. زیرا شرط وحدت محمول در آنها رعایت نشده است. در عبارت اول منظور از «اهل» کسانی هستند که رابطه خونی و نسبی دارند. ولی در عبارت دوم منظور از «اهل» کسانی هستند که از پیامبر خدا اطاعت و تبعیت می‌کنند و شاهد بر این معنی روایتی از امام صادق علیه السلام است: امام رضا علیه السلام با واسطه از امام صادق علیه السلام نقل می کنند که حضرت فرمودند: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ لِنُوحٍ يا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ ، لِأَنَّهُ كَانَ مُخَالِفاً لَهُ وَ جَعَلَ مَنِ اتَّبَعَهُ مِنْ أَهْلِه‏.» خداوند عزّ و جلّ نوح را گفت: اين پسر از اهل تو نيست چون وى با نوح مخالف بود، و خداوند هر كس كه از پيروان او بود اهل وى مي‌دانست.¹ (1). عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج۲، ص۷۶،حدیث ۳ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 پرسش هشتم: کدامیک از عبارات زیر با هم تناقض (نقیض صریح یا لازم مساوی نقیض) دارند. 🔸الف: «قُلْ لا يَعْلَمُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ الْغَيْبَ إِلاَّ اللَّهُ‏»¹ ، «عَالِمُ الْغَيْبِ فَلَا يُظْهِرُ عَلىَ‏ غَيْبِهِ أَحَدًا * إِلَّا مَنِ ارْتَضىَ‏ مِن رَّسُولٍ‏»² 🔸ب: ‏«بعضُ العلماء فُسّاقٌ»³ ، «لا فردَ مِن العلماء بِفاسقٍ»⁴ 🔸ج: «لا تُدْرِكُهُ الْأَبْصارُ»⁵ ، «المُؤمِنُونَ يَرَونَ اللهَ يومَ القيامةِ»⁶ 🔸د: «کلُّ إمامٍ إطاعتُه واجبٌ‏»⁷ ، «بعضُ الائمةِ إطاعَتُهم لیسَ بواجبٍ»⁸. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. نمل/۶۵ ۲. جن/۲۶ و ۲۷ ۳. ترجمه: «بعضی دانشمندان فاسق هستند» ۴. ترجمه: «هیچ دانشمندی فاسق نیست» ۵. انعام/۱۰۳ ۶. توحید صدوق ص۱۱۷ (بحار الأنوار، ج۴، ص۴۴، ح۲۴). ترجمه: «همه مؤمنان خداوند را در روز قیامت می‌بینند» ۷. ترجمه: «هر امامی اطاعتش واجب است» ۸. ترجمه: «بعضی از ائمه اطاعتشان واجب نیست» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ پاسخ خود را به شناسه زیر ارسال کنید: 🆔👉 @Asadi14 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ جهت راهنمایی در پاسخگویی به درس دوازدهم منطق رجوع کنید : 📌 درس دوازدهم منطق ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام فـهــرســت مـطالـب کانـال
پاسخ سوال هشتم: ✅ پاسخ صحیح گزینه «ب» است. ✍️ توضیح: ❌ ‌گزینه «الف»، صحیح نیست. زیرا دو قضیه ملازم با دو آیه مذکور در این گزینه: قضیه اول: «هیچ مخلوقی (ما سوی اللـه) علم غیب نمی‌داند.» قضیه دوم: «بعضی از مخلوقاتِ برگزیده الهی، علم غیب می‌دانند.» بدلیل عدم وحدت موضوع ، تناقض ندارند. زیرا در موضوعِ قضیه اول، قیدِ «برگزیده بودن» وجود ندارد ولی در موضوعِ قضیه دوم این قید وجود دارد. ✅ اما در گزینه «ب»، دو قضیه با هم تناقض دارند. زیرا قضیه اول موجبه کلیه و قضیه دوم سالبه جزئیه است و از فرض صدق یکی ، کذب دیگری لازم می‌آید و بالعکس. و تمام وحدت های نُه گانه را دارند. ❌ در گزینه «ج»، دو قضیه متناقض نیستند. زیرا بین دو قضیه وحدت محمول برقرار نیست. قضیه اول: «هیچ کس با چشم ظاهر خدا را نمی‌بیند و ادراک نمی‌کند.» قضیه دوم: «مؤمنان با چشم قلب خدا را خدا را می‌بینند.» البته اگر مؤمنان را بعض برای انسانها نگیریم، وحدت موضوع نیز نخواهیم داشت. و شاهد بر قضیه دوم روایت زیر است: (بحار الأنوار، ج۴، ص۴۴، ح۲۴): عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ: أَخْبِرْنِي عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ هَلْ يَرَاهُ الْمُؤْمِنُونَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ؟. قَالَ: «نَعَمْ وَ قَدْ رَأَوْهُ قَبْلَ يَوْمِ الْقِيَامَة... وَ لَيْسَتِ الرُّؤْيَةُ بِالْقَلْبِ كَالرُّؤْيَةِ بِالْعَيْنِ تَعَالَى اللَّهُ عَمَّا يَصِفُهُ الْمُشَبِّهُونَ وَ الْمُلْحِدُونَ.» ترجمه: «به امام صادق عرض کردم آیا مومنان خداوند را روز قیامت می‌بینند؟. فرمود: بله و پيش از روز قيامت او را ديده‏اند ... ديدن خدا با قلب مانند ديدن به چشم نيست خدا برتر است از آنچه فرقه مشبهه و ملحدان او را وصف مى‏‌كنند» ❌ در گزینه «د»، دو قضیه با هم تناقض ندارند. زیرا بین دو قضیه وحدت موضوع برقرار نیست. قضیه اول : هر امامی مطلقاً (چه امام حق و چه امام کفر) اطاعتش واجب است. قضیه دوم : بعضی از امام ها (امام کفر) اطاعتشان واجب نیست. آیه مطابق با امام حقیقی : وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا وَ أَوْحَيْنا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْراتِ وَ إِقامَ الصَّلاةِ وَ إيتاءَ الزَّكاةِ وَ كانُوا لَنا عابِدينَ (أنبیاء/۷۳) آیه مطابق با امام کفر: فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ (توبه/۱۲) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام فـهــرســت مـطالـب کانـال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خلاصه ای از دستورالعمل عارف کامـل مرحوم آیةالله سیدعلی قاضی‌طباطبایی «رضوان اللـه علیه» بـه شاگردانـشان در ماههای رجب، شعبان و رمضان‌المبارک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 🌙 امشب شب رغائب است و شبی است که نفحاتِ خاصی که خدای متعال به بندگان خاص و اولیائش وعده داده است، برایشان نازل می‌شود. 🌹 یعنی تحفه‌ غیر متوقع و گنجینه‌ای بزرگ ، نه تحفه‌ و هدیه‌ عادی ، نه آنچه كه انسان بطور روزمره و در طول ماه و سال و هفته به او می‌رسد، اینها هدیه است، رغیبه به آن نمی‌گویند. 🌷 به تحفه های بسیار گران‌قیمت و ارزشمند گفته می‌شود كه به حسب ظاهر رسیدن به آن به‌طور عادی بسیار بعید است. و امشب شبی است که خداوند رغائب می دهد. 🌸 باید امشب روی خیالات و توهّماتی که راه خدا را می‌بندد فکر کرد. 🌺باید امشب روی نَفَحات و جَذَباتی که می‌آید و تعلّقات را می‌بَرَد، و عشق و علاقۀ انسان را به سمت پروردگار چند برابر می‌کند فکر کرد. 🤲 امشب دعای اصلی ما این باشد: «اللهم أدخِلنا فی کُلّ خیرٍ أدخَلتَ فیه محمّداً و آل محمّد و أخرِجنا مِن کُلّ سُوءٍ أخرَجتَ مِنه محمداً و آل محمّد» خدایا ما را در هر خیر که محمّد و آلِ او را داخل کردی، داخل کن ، و ما را از هر شرّ و بدی که آنها را خارج کردی، خارج کن. پس غافل نباشیم. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به ما بپیوندید 👇 آپارات | ایتا | تلگرام فـهــرســت مـطالـب کانـال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا