۱
🌸 سلام و عرض احترام
🌺 دو نکته عرض میکنم تا مقدمه برای پرسشهای ملحقات تناقض باشد.
.
۲
✅ نکته اول:
در تناقض، وحدت در همه جهات شرط است. همچنین باید در جهاتی نیز اختلاف داشته باشند.
• اختلاف قضایای شخصیه: در کیف
• اختلاف محصورات: در کم و کیف
• اختلاف موجهات: در کم و کیف و جهت
.
۳
✅ نکته دوم:
قبلاً عرض شد:
✳️ دو نوع قضیه شخصیه داریم:
۱. قضیه شخصیه جزئی:
قضیهای است که موضوع آن جزئی (غیر قابل صدق بر امور متعدد) باشد.
مثال:
الف: «زیدٌ کاتبٌ» (قضیه شخصیه حملیه موجبه)
ب: «زیدٌ لیس بکاتبٍ» (قضیه شخصیه حملیه سالبه).
۲. قضیه شخصیه جمعی:
قضیهای است که موضوع آن جمع یا اسم جمع باشد و محمول، به همه آنها با هیئت جمعی (نه به یک یک آنها) اسناد داده میشود. پس در این قضیه مراد از موضوع، مجموع افراد معیّن و مخصوص است.
مثال:
الف: «حواریون» دوازده تن بودند.
ب: «لشکر» پراکنده شد.
ج: «سقراط و افلاطون و ارسطو» از اعاظمِ
فلاسفه قدیم بودهاند.
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
.
۴
✳️ حال در بحث تناقض و ملحقات آن (تضاد ، دخول تحت تضاد و تداخل) اگر مقصود از قضیه شخصیه، قضیه شخصیه جمعی باشد ،
دو قضیه شش حالت خواهند داشت:
1️⃣ یکی شخصیه جمعی ودیگری محصوره جزئیه:
💠شخصیه جمعی: «قوم ایرانی» حج رفتند.
💠محصوره جزئیه: بعضی از ایرانیها حج نرفتند.
در اینصورت تنافی ندارند. زیرا ممکن و جائز است در بین ایرانی ها چند نفر از حج بازمانده باشند.
2️⃣ یکی شخصیه جمعی و دیگری محصوره کلیه :
💠شخصیه جمعی: «لشگر» به جنگ رفت.
💠محصوره کلیه: هیچ کس به جنگ نرفت.
در اینصورت #تضاد یا #تناقض خواهند داشت. زیرا جائز نیست هم لشگر به جنگ رفته باشد و هم هیچ کس به جنگ نرفته باشد.
❇️ اگر هر دو قضیه کاذب باشند، قطعاً تضاد خواهد بود. زیرا در تناقض یکی صادق و دیگری کاذب است.
مثال تضاد دو قضیه کاذبه:
۱. زیارت «قوم» قبول شد. (کاذب)
۲. هیچ کس زیارتش قبول نشد. (کاذب)
بعضی از افراد زیارتشان قبول شد (صادق)
3️⃣ یکی محصوره کلیه و دیگری محصوره جزئیه :
💠محصوره کلیه: هر انسانی ناطق است.
💠محصوره جزئیه: بعضی انسانها ناطق نیستند.
در اینصورت #تناقض خواهند داشت.
4️⃣ هر دو شخصیه جمعی :
💠شخصیه جمعی: «قوم» بیمار شد.
💠شخصیه جمعی: «قوم» بیمار نشد.
در اینصورت #تناقض خواهند داشت.
5️⃣ هر دو محصوره کلیه :
💠محصوره کلیه: هر انسانی ضاحک است.
💠محصوره کلیه: هیچ انسانی ضاحک نیست.
در اینصورت #تضاد خواهند داشت.
6️⃣ هر دو محصوره جزئیه :
💠محصوره جزئیه: بعضی از انسانها کاتب اند.
💠محصوره جزئیه: بعضی از انسانها کاتب نیستند.
در اینصورت #دخول_تحت_تضاد خواهند بود.
#تناقض_قضایا
#تضاد_قضایا
#دخول_تحت_تضاد_در_قضایا
#تداخل_قضایا
توضیح تناقض و ملحقات آن قبلاً ذکر شده است:
https://eitaa.com/tadris_H/620
https://eitaa.com/tadris_H/622
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
فـهــرســت مـطالـب کانـال
#پرسش_و_پاسخ_منطق
💠 پرسش یازدهم:
❓ در عبارت مشخص شده از آیه مبارکه
«مِنَ ٱلمُؤمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُواْ مَا عَٰهَدُواْ ٱللَّهَ عَلَيهِ فَمِنهُم مَّن قَضَىٰ نَحبَهُ وَ مِنهُم مَّن يَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُواْ تَبدِيلٗا» (۱)
کدامیک از اقسام #تقابل_قضایا وجود دارد.
🔸الف: #تناقض
🔸ب: #تضاد
🔸ج: #دخول_تحت_تضاد
🔸د: #تداخل
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. احزاب/۲۳. ترجمه: «از مؤمنان مردانى هستند كه به آنچه با خدا بر آن پيمان بستند، صادقانه وفا كردند، برخى از آنان پيمانشان را به انجام رساندند [و به شرف شهادت نايل شدند] و برخى از آنان [به شهادت نرسیدهاند و آنرا] انتظار میبرند و هيچ تغيير و تبديلى [در پيمانشان] نداده اند»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گزینه صحیح را به شناسه زیر ارسال کنید:
🆔👉 @Asadi14
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جهت راهنمایی در پاسخگویی به درس دوازدهم منطق و مقدماتی که در مطالب قبلی کانال ذکر شد، رجوع کنید :
📌 درس دوازدهم منطق
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
فـهــرســت مـطالـب کانـال
#پرسش_و_پاسخ_منطق
پاسخ پرسش یازدهم :
✅ پاسخ صحیح گزینه «ج» است.
✍️ توضیح:
دو قضیه داریم:
۱. منهم من قضی نحبه: بعضی پیمان خود را به پایان رساندند.
۲. منهم من ینتظر: بعضی هنوز پیمان خود را به پایان نرساندهاند.
✅هر دو قضیه جزئی هستند.
✅یکی موجبه و دیگری سالبه است.
✅هر دو صادق هستند.
با توجه به معلومات مذکور، قطعا بین آنها تقابل دخول تحت تضاد وجود دارد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
فـهــرســت مـطالـب کانـال
#پرسش_و_پاسخ_منطق
💠 پرسش دوازدهم:
❓بین دو قضیه زیر کدامیک از اقسام #تقابل_قضایا وجود دارد.
«ما وَرِثَ الزوجُ مِن زَوجَتِه بِالعقدِ المُنقطعِ وإنْ شارطا التوریثَ» (۱)
«وَرِثَ الزوجُ مِن زَوجَتِه بِالعقدِ المُنقطعِ وإنْ شارطا سقوطَ الارثِ» (۲)
🔸الف: #تناقض
🔸ب: #تضاد
🔸ج: #دخول_تحت_تضاد
🔸د: #تداخل
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. ترجمه: زوج از همسرش با عقد منقطع ارث نمیبرد، اگرچه ارث بردن را در ضمن عقد شرط کرده باشند.
۲. ترجمه: زوج از همسرش با عقد منقطع ارث میبرد، اگرچه ارث نبردن را در ضمن عقد شرط کرده باشند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گزینه صحیح را به شناسه زیر ارسال کنید:
🆔👉 @Asadi14
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جهت راهنمایی در پاسخگویی به درس دوازدهم منطق و مقدماتی که در مطالب قبلی کانال ذکر شد، رجوع کنید :
📌 درس دوازدهم منطق
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
فـهــرســت مـطالـب کانـال
#پرسش_و_پاسخ_منطق
پاسخ پرسش دوازدهم :
✅ پاسخ صحیح گزینه «ب» است.
✍️ توضیح:
دو قضیه داریم:
۱.هیچ زوجی با عقد منقطع از همسرش ارث نمیبرد.
۲. هر زوجی با عقد منقطع از همسرش ارث میبرد.
✅هر دو قضیه کلیه هستند.
✅یکی موجبه و دیگری سالبه است.
✅یکی صادقه و دیگری کاذبه است.
با توجه به معلومات مذکور، بین آنها تقابل تضاد وجود دارد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
فـهــرســت مـطالـب کانـال
🤲 ماه مبارک رمضان
حال ما در این #میهمانی_خدا که دعوت کننده آن پیامبر عظیم الشأن است، باید #حال_استغفار، بیرونآمدن از جنبههای تکثّر و واردشدن در حریم #عبودیّت باشد
و عرضه بداریم: «خدایا! تا بهحال هر چه اَنانیّت و تَفَرعُن داشتیم، کنار میگذاریم و روی بسوی تو میآوریم و همان چیزی را که تو تقدیر میکنی، میخواهیم!»
#ماه_رمضان
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
فـهــرســت مـطالـب کانـال
دوستان عزیز
بنده در این ماه مبارک رمضان ، توفیق عتبه بوسی ، حضرت مولی الموحدین امیرالمومنین علیه السلام ، در نجف اشرف را دارم. فلذا فعلا دسترسی و فرصت پاسخگویی به سوالات شخصی برایم مهیا نیست.
نائب الزیاره همه عزیزان در محضر امیرالمومنین علیه السلام هستم.
سلام و عرض احترام
خدمت تمامی همراهان گرامی
☑️ بعد از زیارت عتبات عالیات و مشرف شدن به شهر مقدس قم به لطف الهی سوالات شخصی شما عزیزان که در ماه مبارک جمع شده بود را پاسخ دادم و نیز امور به تاخیر افتاده را به مقصد رساندم. الحمدلله
▶️ ان شاء الله پرسش و پاسخهای منطقی را ادامه خواهیم داد ...
✅ و همچنین برنامه جدیدی اضافه خواهیم نمود و آن تجزیه و ترکیب آیات و روایات منتخب است.
🤲 امیدواریم که توفیق پیدا کنیم، خداوند متعال و امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف از همه ما خشنود باشند...
.
فهرست #تجزیه_و_ترکیب
آیـات و روایـات مــنتـخـب:
✴️ قسمت اول
✴️ قسمت دوم
✴️ قسمت سوم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
فـهــرســت مـطالـب کانـال
.
✴️ #تجزیه_و_ترکیب
✴️ قسمت اول:
قَالَ الصادقُ علیهالسلام:
الرَّغْبَةُ فِي الدُّنْيَا تُورِثُ الْغَمَّ وَ الْحَزَنَ
وَ الزُّهْدُ فِي الدُّنْيَا رَاحَةُ الْقَلْبِ وَ الْبَدَنِ
(تحفالعقول، ص۳۵۸)
امام صادق علیهالسلام فرمود: میل به دنیا، مایۀ غم و اندوه است و بىمیلى و عدم وابستگی و زهد به دنیا، مایۀ آسایش دل و پیکر است.
🛑ابتدا خودتان تجزیه و ترکیب کنید و بعد پاسخ را مشاهده نمایید.
الرَّغْبَةُ : مبتدا
فِي الدُّنْيَا : جار و مجرور متعلق به الرغبة
تُورِثُ : فعل مضارع مثال واوی از باب افعال، فاعلش «هی» مستتر که به الرغبة بر میگردد.
الْغَمَّ : مفعول به برای تورث
وَ : واو عطف مفرد به مفرد
الْحَزَنَ : معطوف به الغم
جمله «تُورِثُ الْغَمَّ وَ الْحَزَنَ»: جمله خبریه برای الرغبه
وَ : واو عطف جمله به جمله
الزُّهْدُ : مبتدا
فِي الدُّنْيَا : جار و مجرور متعلق به الزهد
رَاحَةُ : مصاف به اصافه معنویه
الْقَلْبِ: مضاف الیه
وَ : واو عطف مفرد به مفرد
الْبَدَنِ : معطوف به القلب
«رَاحَةُ الْقَلْبِ وَ الْبَدَنِ»: خبر برای الزهد.
رجوع به فهرست
رجوع به فهرست دوره کاربردی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
فـهــرســت مـطالـب کانـال
#پرسش_و_پاسخ_منطق
💠 پرسش سیزدهم:
❓بین دو قضیه زیر کدامیک از اقسام #تقابل_قضایا وجود دارد؟
«مکافات عمل فقط در آخرت است.»
«مکافات عمل در دنیا هم هست.»
🔸الف: #تناقض
🔸ب: #تضاد
🔸ج: #دخول_تحت_تضاد
🔸د: #تداخل
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گزینه صحیح را به شناسه زیر ارسال کنید:
🆔👉 @Asadi14
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جهت راهنمایی در پاسخگویی به درس دوازدهم منطق رجوع کنید :
📌 درس دوازدهم منطق
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
فـهــرســت مـطالـب کانـال
تدریسعلوماسلامی|محمداسدی
💠 فایل بسیار مهم : 💎جداول تلخیص مباحث ضروری ِ استدلال در کتاب منطق ۱ آدرس اول : https://b2n.ir/MA
.
📣 توجه:
با تذکر یکی از دوستان گرامی ، فایل مباحث ضروری استدلال ، اصلاح بسیار جزئی شد.
از همراهی شما سپاسگزارم.
فایل جدید در پست بعدی هم بارگزاری شده است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
فـهــرســت مـطالـب کانـال
تدریسعلوماسلامی|محمداسدی
#پرسش_و_پاسخ_منطق 💠 پرسش سیزدهم: ❓بین دو قضیه زیر کدامیک از اقسام #تقابل_قضایا وجود دارد؟ «مکافا
#پرسش_و_پاسخ_منطق
پاسخ پرسش سیزدهم :
✅ پاسخ صحیح، گزینه «الف» است.
✍️ توضیح:
دو قضیه داریم:
✅یکی از دو قضیه، کلیه و دیگری جزئیه است.
قضیه اول: «مکافات عمل فقط در آخرت است.»
یعنی «همه مکافات های اعمال در آخرت هستند.»
پس قضیه اول موجبه کلیه است.
قضیه دوم: « مکافات عمل در دنیا هم هست.»
یعنی «بعضی مکافات اعمال در دنیا هستند.»
پس قضیه دوم موجبه جزئیه است.
با توجه به اینکه در یک قضیه محمول «در آخرت است» و در دیگری محمول «در دنیا است» پس هیچ کدام از رابطه های #تقابل بین آنها وجود ندارد.
ولی اگر مفهوم مخالف قضیه اول را بگیریم ، تقابل بین دو قضیه ایجاد میشود.
مفهوم قضیه اول: «هیچ مکافات عملی در دنیا نیست.»
این قضیه سالبه کلیه میباشد.
با توجه به این معلومات این نتیجه بدست میآید که بین #مفهوم قضیه اول و #منطوق قضیه دوم رابطه #تناقض برقرار است.
✅ پس باید برای کشف تقابل به رابطه مفهوم و منطوق هم توجه کنیم.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
فـهــرســت مـطالـب کانـال
.
✴️ #تجزیه_و_ترکیب
✴️ قسمت دوم:
يَا أَيهُّا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَ أُنثىٰ وَ جَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَ قَبَائلَ لِتَعَارَفُواْ ، إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ، إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ
(سوره مبارکه حجرات، آیه ۱۳)
🛑ابتدا خودتان تجزیه و ترکیب کنید و بعد پاسخ را مشاهده نمایید.
يَا : حرف نداء
أَيُّ : اسم موصول ، منادیٰ
ها : حرف تنبیه غیر عامل
النَّاسُ : نعت برای أیُّ
إِنَّا : إِنَّ + نا : «إِنَّ» : حرف مشبهة بالفعل، عامل ، «نا» : ضمیر متصل منصوبی ، اسم إِنَّ
خَلَقْنَاكُم : (خلق) فعل و (نا) فاعل و (کم) مفعول خلقنا
مِن ذَكَرٍ : جار و مجرور متعلق به خَلَقْنَاكمُ
وَ : عطف مفرد به مفرد
أُنثىٰ : معطوف به ذَكَرٍ
جمله «خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَ أُنثىٰ» : خبر إِنَّ
وَ : عطف جمله به جمله
جَعَلْنَاكُمْ : (جعل) فعل و (نا) فاعل و (کم) مفعول اول جعلنا
شُعُوبًا : جمع مکسر از شَعْب، مفعول دوم جعلنا
وَ : عطف مفرد به مفرد
قَبَائلَ : جمع مکسر از قبیلة، معطوف به شُعُوبًا
لِتَعَارَفُواْ : لام تعليل ، تعارفوا فعل مضارع از باب تفاعل ، تتعارفوا بوده که یکی از تاء جوازاً حذف شده است ، منصوب به «أن» ناصبه مقدر ، تأویل به مصدر میرود (لِتَعارُفِکم)، لام و مصدری که مؤول از آن است ، جار و مجرور متعلق به جعلناکم
جمله «وَ جَعَلْنَاكُمْ ... لِتَعَارَفُواْ» : معطوف به جمله قبل
إِنَّ : حرف مشبهة بالفعل ، عامل
أَكْرَمَكُمْ : افعل تفضیل ، اسم إِنَّ (أکرم: مضاف ، کم: مضاف الیه)
عِندَ اللَّهِ : ظرف برای اکرمکم یا متعلق به کائنٌ محذوف ، حال برای اکرمکم
أَتْقَاكُمْ : افعل تفضیل از وقیٰ یَقِی، خبر إِنَّ
إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ : إِنَّ و اسم إِنَّ و خبر إِنَّ
خَبِيرٌ : نعت برای علیم
دو جمله آخر که با إنَّ شروع شدهاند: هر دو مستأنفه هستند.
کل جملات بعد از نداء: جمله ندائیه میباشند.
رجوع به فهرست
رجوع به فهرست دوره کاربردی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
فـهــرســت مـطالـب کانـال