دوستان عزیز
بنده در این ماه مبارک رمضان ، توفیق عتبه بوسی ، حضرت مولی الموحدین امیرالمومنین علیه السلام ، در نجف اشرف را دارم. فلذا فعلا دسترسی و فرصت پاسخگویی به سوالات شخصی برایم مهیا نیست.
نائب الزیاره همه عزیزان در محضر امیرالمومنین علیه السلام هستم.
سلام و عرض احترام
خدمت تمامی همراهان گرامی
☑️ بعد از زیارت عتبات عالیات و مشرف شدن به شهر مقدس قم به لطف الهی سوالات شخصی شما عزیزان که در ماه مبارک جمع شده بود را پاسخ دادم و نیز امور به تاخیر افتاده را به مقصد رساندم. الحمدلله
▶️ ان شاء الله پرسش و پاسخهای منطقی را ادامه خواهیم داد ...
✅ و همچنین برنامه جدیدی اضافه خواهیم نمود و آن تجزیه و ترکیب آیات و روایات منتخب است.
🤲 امیدواریم که توفیق پیدا کنیم، خداوند متعال و امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف از همه ما خشنود باشند...
.
فهرست #تجزیه_و_ترکیب
آیـات و روایـات مــنتـخـب:
✴️ قسمت اول
✴️ قسمت دوم
✴️ قسمت سوم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
فـهــرســت مـطالـب کانـال
.
✴️ #تجزیه_و_ترکیب
✴️ قسمت اول:
قَالَ الصادقُ علیهالسلام:
الرَّغْبَةُ فِي الدُّنْيَا تُورِثُ الْغَمَّ وَ الْحَزَنَ
وَ الزُّهْدُ فِي الدُّنْيَا رَاحَةُ الْقَلْبِ وَ الْبَدَنِ
(تحفالعقول، ص۳۵۸)
امام صادق علیهالسلام فرمود: میل به دنیا، مایۀ غم و اندوه است و بىمیلى و عدم وابستگی و زهد به دنیا، مایۀ آسایش دل و پیکر است.
🛑ابتدا خودتان تجزیه و ترکیب کنید و بعد پاسخ را مشاهده نمایید.
الرَّغْبَةُ : مبتدا
فِي الدُّنْيَا : جار و مجرور متعلق به الرغبة
تُورِثُ : فعل مضارع مثال واوی از باب افعال، فاعلش «هی» مستتر که به الرغبة بر میگردد.
الْغَمَّ : مفعول به برای تورث
وَ : واو عطف مفرد به مفرد
الْحَزَنَ : معطوف به الغم
جمله «تُورِثُ الْغَمَّ وَ الْحَزَنَ»: جمله خبریه برای الرغبه
وَ : واو عطف جمله به جمله
الزُّهْدُ : مبتدا
فِي الدُّنْيَا : جار و مجرور متعلق به الزهد
رَاحَةُ : مصاف به اصافه معنویه
الْقَلْبِ: مضاف الیه
وَ : واو عطف مفرد به مفرد
الْبَدَنِ : معطوف به القلب
«رَاحَةُ الْقَلْبِ وَ الْبَدَنِ»: خبر برای الزهد.
رجوع به فهرست
رجوع به فهرست دوره کاربردی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
فـهــرســت مـطالـب کانـال
#پرسش_و_پاسخ_منطق
💠 پرسش سیزدهم:
❓بین دو قضیه زیر کدامیک از اقسام #تقابل_قضایا وجود دارد؟
«مکافات عمل فقط در آخرت است.»
«مکافات عمل در دنیا هم هست.»
🔸الف: #تناقض
🔸ب: #تضاد
🔸ج: #دخول_تحت_تضاد
🔸د: #تداخل
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گزینه صحیح را به شناسه زیر ارسال کنید:
🆔👉 @Asadi14
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جهت راهنمایی در پاسخگویی به درس دوازدهم منطق رجوع کنید :
📌 درس دوازدهم منطق
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
فـهــرســت مـطالـب کانـال
.
📣 توجه:
با تذکر یکی از دوستان گرامی ، فایل مباحث ضروری استدلال ، اصلاح بسیار جزئی شد.
از همراهی شما سپاسگزارم.
فایل جدید در پست بعدی هم بارگزاری شده است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
فـهــرســت مـطالـب کانـال
#پرسش_و_پاسخ_منطق
پاسخ پرسش سیزدهم :
✅ پاسخ صحیح، گزینه «الف» است.
✍️ توضیح:
دو قضیه داریم:
✅یکی از دو قضیه، کلیه و دیگری جزئیه است.
قضیه اول: «مکافات عمل فقط در آخرت است.»
یعنی «همه مکافات های اعمال در آخرت هستند.»
پس قضیه اول موجبه کلیه است.
قضیه دوم: « مکافات عمل در دنیا هم هست.»
یعنی «بعضی مکافات اعمال در دنیا هستند.»
پس قضیه دوم موجبه جزئیه است.
با توجه به اینکه در یک قضیه محمول «در آخرت است» و در دیگری محمول «در دنیا است» پس هیچ کدام از رابطه های #تقابل بین آنها وجود ندارد.
ولی اگر مفهوم مخالف قضیه اول را بگیریم ، تقابل بین دو قضیه ایجاد میشود.
مفهوم قضیه اول: «هیچ مکافات عملی در دنیا نیست.»
این قضیه سالبه کلیه میباشد.
با توجه به این معلومات این نتیجه بدست میآید که بین #مفهوم قضیه اول و #منطوق قضیه دوم رابطه #تناقض برقرار است.
✅ پس باید برای کشف تقابل به رابطه مفهوم و منطوق هم توجه کنیم.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
فـهــرســت مـطالـب کانـال
.
✴️ #تجزیه_و_ترکیب
✴️ قسمت دوم:
يَا أَيهُّا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَ أُنثىٰ وَ جَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَ قَبَائلَ لِتَعَارَفُواْ ، إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ، إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ
(سوره مبارکه حجرات، آیه ۱۳)
🛑ابتدا خودتان تجزیه و ترکیب کنید و بعد پاسخ را مشاهده نمایید.
يَا : حرف نداء
أَيُّ : اسم موصول ، منادیٰ
ها : حرف تنبیه غیر عامل
النَّاسُ : نعت برای أیُّ
إِنَّا : إِنَّ + نا : «إِنَّ» : حرف مشبهة بالفعل، عامل ، «نا» : ضمیر متصل منصوبی ، اسم إِنَّ
خَلَقْنَاكُم : (خلق) فعل و (نا) فاعل و (کم) مفعول خلقنا
مِن ذَكَرٍ : جار و مجرور متعلق به خَلَقْنَاكمُ
وَ : عطف مفرد به مفرد
أُنثىٰ : معطوف به ذَكَرٍ
جمله «خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَ أُنثىٰ» : خبر إِنَّ
وَ : عطف جمله به جمله
جَعَلْنَاكُمْ : (جعل) فعل و (نا) فاعل و (کم) مفعول اول جعلنا
شُعُوبًا : جمع مکسر از شَعْب، مفعول دوم جعلنا
وَ : عطف مفرد به مفرد
قَبَائلَ : جمع مکسر از قبیلة، معطوف به شُعُوبًا
لِتَعَارَفُواْ : لام تعليل ، تعارفوا فعل مضارع از باب تفاعل ، تتعارفوا بوده که یکی از تاء جوازاً حذف شده است ، منصوب به «أن» ناصبه مقدر ، تأویل به مصدر میرود (لِتَعارُفِکم)، لام و مصدری که مؤول از آن است ، جار و مجرور متعلق به جعلناکم
جمله «وَ جَعَلْنَاكُمْ ... لِتَعَارَفُواْ» : معطوف به جمله قبل
إِنَّ : حرف مشبهة بالفعل ، عامل
أَكْرَمَكُمْ : افعل تفضیل ، اسم إِنَّ (أکرم: مضاف ، کم: مضاف الیه)
عِندَ اللَّهِ : ظرف برای اکرمکم یا متعلق به کائنٌ محذوف ، حال برای اکرمکم
أَتْقَاكُمْ : افعل تفضیل از وقیٰ یَقِی، خبر إِنَّ
إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ : إِنَّ و اسم إِنَّ و خبر إِنَّ
خَبِيرٌ : نعت برای علیم
دو جمله آخر که با إنَّ شروع شدهاند: هر دو مستأنفه هستند.
کل جملات بعد از نداء: جمله ندائیه میباشند.
رجوع به فهرست
رجوع به فهرست دوره کاربردی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
فـهــرســت مـطالـب کانـال
#پرسش_و_پاسخ_منطق
💠 پرسش چهاردهم:
❓بین دو قضیه زیر کدامیک از اقسام #تقابل_قضایا وجود دارد؟
«لَسْنَا لِلدُّنْيَا خُلِقْنَا» ¹
«إِنَّمَا لَمْ تُخْلَقْ لِلدُّنيَا » ²
🔸الف: #تناقض
🔸ب: #تضاد
🔸ج: #دخول_تحت_تضاد
🔸د: #تداخل
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. نهج البلاغه، نامه ۵۵. ترجمه: «ما برای دنیا خلق نشده ایم.»
۲. ترجمه: «تو برای دنیا خلق نشده ای.». اقتباس از نهج البلاغه، نامه ۳۱: «وَ اعْلَمْ يَا بُنَيَّ أَنَّكَ إِنَّمَا خُلِقْتَ لِلْآخِرَةِ لَا لِلدُّنْيَا.»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گزینه صحیح را به شناسه زیر ارسال کنید:
🆔👉 @Asadi14
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جهت راهنمایی در پاسخگویی به درس دوازدهم منطق رجوع کنید :
📌 درس دوازدهم منطق
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
فـهــرســت مـطالـب کانـال
#پرسش_و_پاسخ_منطق
پاسخ پرسش چهاردهم :
✅ پاسخ صحیح، گزینه «الف» است.
✍️ توضیح:
دو قضیه داریم:
حالت منطقی قضیه اول :
هیچکدام از ما برای دنیا خلق نشده ایم
حالت منطقی قضیه دوم :
بعضی از ما برای دنیا خلق نشده ایم.
✅قضیه اول کلیه و قضیه دوم جزئیه است.
✅هر دو قضیه هم سالبه هستند و در کیف یکسان اند.
✅با توجه به این معلومات این نتیجه بدست میآید که بین این دو قضیه رابطه #تداخل برقرار است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
فـهــرســت مـطالـب کانـال
🌹مراقب "قوانین معکوس" دنیا باشیم!
✅ مطابق دستورات الهی، در دستگاه خدا برخی چیزها، معکوس عمل میکند و این از جمله ی اسرار، بلکه شاید سرُّالاَسرار دنیاست.
◀️ صدقه دادن، ظاهراً پول را کم میکند، اما در واقع معکوس عمل میکند و ما را از فقر نجات میدهد.
✳ امام معصوم(علیهالسلام) میفرمایند: اگر فقیر شدی، بیشتر صدقه بده!
◀️ خمس و زکات هم معکوس عمل کرده و ما را غنیتر میکنند؛ مانند بریدن قطعات اضافی درختان که آن ها را سبزتر و بارورتر می کند.
◀️ به دنبال قدرت و شهرت و محبوبیت ندویدن، معکوس عمل میکند و آنها مثل سایه به دنبال ما میدوند.
◀️ فکرِ آباد کردن آخرت، معکوس عمل میکند و دنیایمان را هم آباد میکند.
◀️ هنگامی که وقتمان را صرف نماز و دعا و عبادت کردیم، معکوس عمل کرده و برکت به وقتمان میدهد.
◀️وقتی به خودمان در راه خدا سخت می گیریم، معکوسش این است که سختی های دنیا که برای همه هست، برای ما آسان تر میشود.
◀️ معکوس کمتر خوردن، سلامتی است.
◀️ وقتی یاد مرگ می کنیم، معکوس عمل میکند و دلمان زنده و شاداب میشود.
◀️ اگر چشم هایمان را از حرام ببندیم، بیشتر از بقیه می بینیم و میفهمیم!
◀️ وقتی در غیر ضرورت سکوت اختیار کنیم، بیشتر از کسی که زیاد حرف میزند محبوب میشویم و جلوه میکنیم.
◀️ حجاب و پوشاندن خود و چشم خود از نامحرم، جمال و "وقار" را بیشتر میکند.
◀️ وقتی جان را در راه خدا میدهیم و شهید میشویم، معکوس عمل کرده و خداوند ما را زنده تر میگرداند:
وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ
هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده اند، مرده مپندارید بلكه زنده اند و نزد پروردگارشان روزى داده مى شوند.
◀️ وقتی نیرنگ میزنیم و چاهی برای کسی میکنیم، معکوس عمل کرده و خودمان دچار نیرنگ میشویم و در چاه می افتیم!
◀️ وقتی مهمان دار میشویم، برکت به سفره مان می آید و بارها دیده ایم با همان غذای همیشگی، همه سیر میشوند.
◀️ وقتی بچه دار میشویم نیز قانون معکوسهای دنیا اِعمال میشود و برکت و رزق و روزی زیادتر میگردد!
◀️ برای نشاط و شادی خود باید به فکر رفع مشکلات دیگران باشیم و دل دیگران را شاد کنیم تا دل خودمان شاد شود.
✅ اندیشیدن و تأمل در کار دنیا و قوانین الهی حاکم بر عالم، از جمله قانون معکوسات
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
فـهــرســت مـطالـب کانـال
🟩 مسْتَشار عبدالحليم جندى مصری،
از اهل سنت نویسنده كتاب «الإمام جعفر الصّادق» است.
در این کتاب به قدری دقيق و گسترده درباره امام صادق علیه السلام بحث میكند که انسان شگفت زده میماند كه آیا واقعا اين مرد، سنّى مذهب بوده است!
🔘 وى درباره امام صادق عليهالسّلام اثبات میكند كه نه تنها تشيّع، مرهونِ علم و خدمت حضرت امام صادق؛ بلكه جميع اسلام وابسته و پيوسته بدان امام میباشد.
🔶 بلكه باید بگوییم:
عالَمِ بشريّت و جهانِ علم و حقيقت، امروزه متّكى به علوم جعفرى میباشد. اين است امام صادق.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
فـهــرســت مـطالـب کانـال
.
✴️ #تجزیه_و_ترکیب
✴️ قسمت سوم:
قَالَ رَسُولُ اللَّهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
الْعِلْمُ وَدِيعَةُ اللَّهِ فِي أَرْضِهِ، وَ الْعُلَمَاءُ أُمَنَاؤُهُ عَلَيْهِ،
فَمَنْ عَمِلَ بِعِلْمِهِ أَدَّى أَمَانَتَهُ،
وَ مَنْ لَمْ يَعْمَلْ بِعِلْمِهِ كُتِبَ فِي دِيوَانِ اللَّهِ مِنَ الْخَائِنِينَ.
(نزهة الناظر، ص ۴۱، ح۱۲۵ / بحارالأنوار، ج۲، ص۳۶، ح۴۰)
ترجمه: دانش امانت خدا در زمين و دانشمندان امانتداران آن هستند،
پس هر كس كه به دانشش عمل كند امانتش را ادا كرده است
و هر كس كه عمل نكند در ديوان الهى جزو خيانتكاران نوشته مىشود.
🛑ابتدا خودتان تجزیه و ترکیب کنید و بعد پاسخ را مشاهده نمایید.
الْعِلْمُ : مبتدا
وَدِيعَةُ اللَّهِ : مضاف و مضاف الیه ، خبر
فِي أَرْضِهِ : جار و مجرور متعلق به وَدِيعَةُ اللَّهِ
وَ : عطف جمله به جمله
الْعُلَمَاءُ : مبتدا
أُمَنَاؤُهُ : أُمَنَاء جمع مکسر برای «أمین»، مضاف و مضاف الیه ، خبر
عَلَيْهِ : جار و مجرور متعلق به أُمَنَاؤُهُ
فَاء : تفریع ، فصیحة « إذا علمتَ هذا ...»
مَنْ : اسم موصول شرطی
عَمِلَ : فعل شرط ، فاعلش «هو» مستتر
بِعِلْمِهِ : جار و مجرور متعلق به عَمِلَ
أَدَّى : فعل جزاء ، فاعلش «هو» مستتر
أَمَانَتَهُ : مضاف و مضاف الیه ، مفعول به برای أَدَّى
وَ : عطف جمله به جمله
مَنْ : اسم موصول شرطی
لَمْ : حرف نفی جازم
يَعْمَلْ : فعل شرط ، مضارع مجزوم ، فاعلش «هو» مستتر
بِعِلْمِهِ : جار و مجرور متعلق به يَعْمَلْ
كُتِبَ : فعل جزاء، ماضی مجهول ، نائب فاعلش «هو» مستتر
فِي دِيوَانِ اللَّهِ : جار و مجرور متعلق به كُتِبَ
مِنَ الْخَائِنِينَ : جار و مجرور متعلق به كُتِبَ.
رجوع به فهرست
رجوع به فهرست دوره کاربردی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپــارات | ایـــتا
فهـرســت مطالـب