فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
طبق قول اقوی امشب ، شبِ شهادت
امام علی بن الحسین ، سید السجادین
زین العابدین «علیهما الصلاة و السلام»
است.
هنگام تفکر درباره زندگانی ایشان بیاد
مناجات التائبین و تجزیه و ترکیب آن
که در این کانال بارگزاری شد ، افتادم.
لذا این ویدئو را بارگزاری می کنم تا با
توجه به عبارات این مناجات زیبا ، توبه
و بازگشتی به سوی خدایِ مهربان تر از
پدر و مادر ، برای همه ما حاصل شود.
.
✴️ دوره کاربردی تجزیه و ترکیب
💠درس سی و پنجم
📖 تجزیه و ترکیب روایت :
قَالَ أمِیرُالمُؤمِنینَ عَلَيْهِ السَّلَامُ فِي ذِكْرِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
طَبِيبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ، قَدْ أَحْكَمَ مَرَاهِمَهُ وَ أَحْمَى مَوَاسِمَهُ، يَضَعُ ذَلِكَ حَيْثُ الْحَاجَةُ إِلَيْهِ، مِنْ قُلُوبٍ عُمْيٍ وَ آذَانٍ صُمٍّ وَ أَلْسِنَةٍ بُكْمٍ، یَتَتَبَّعُ بِدَوَائِهِ مَوَاضِعَ الْغَفْلَةِ وَ مَوَاطِنَ الْحَيْرَةِ.
📚 نهج البلاغة (صبحي صالح)، ص ۱۵۶
(رسول خدا) طبیبی است که با طبّ خویش (براى بهبودى امراض هلاک کننده) پیوسته در گردش است، داروها و مرهم هاى خود را به خوبى آماده ساخته و ابزار داغ کردن را (براى سوزاندن زخم قلبهای مجروح گشته از جهل و هوای نفس) تفتیده و گداخته کرده است، تا بر هر جا كه نياز به معالجه باشد، بگذارد؛ بر دلهاى نابینا (از علم) و گوش هاى ناشنوا (از شنيدن حقّ) و زبانهاى لال (از بیان حق). و با داروهاى خویش دلهايى كه محل غفلت و موطن سرگشتی هستند را می جوید.
📌بیان نکات و ویژگی های «حَیثُ»
📌انواع نقش های «حَيثُ» در کلام
📌شواهد قرآنی برای انواع «حَیثُ»
📌 توضیح «حَیثُما» و عمل آن
لینک های مشاهده و دانلود :
https://aparat.com/v/v7lrY
namasha.com/v/rGKPghnT
#تدریس ، #تجزیه_و_ترکیب_کاربردی
#عربی ، #صرف ، #نحو
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
📣 قابل توجه اساتیدی
که درخواست کرده اند:
✴️ فایل تکمیلی اسلاید های
دوره تجزیه و ترکیب کاربردی
🌹 لطفاً مطالب را تغییر ندهید و در صورت وجود اشکال ، در هنگام تدریس متذکر آن شوید.
📚 تذکر: فایلها باید با نرم افزار WinRAR باز شوند.
📒 فایل فشرده اسلاید ها :👇👇👇
T & T slides Final PDF 1.rar
30.68M
فایل اول :
دروس اول تا بیستم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#تجزیه_و_ترکیب_کاربردی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
T & T slides Final PDF 2.rar
34.64M
فایل دوم :
دروس بیست و یکم
تا سی و پنجم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#تجزیه_و_ترکیب_کاربردی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
📒 فهـرسـت پرسـش های
کاربردی در علم منطق
به همراه پاسخ های تشریحی
🔶 پرسش اول
🔶 پرسش دوم
🔶 پرسش سوم
🔶 پرسش چهارم
🔶 پرسش پنجم
🔶 پرسش ششم
🔶 پرسش هفتم
🔶 پرسش هشتم
🔶 پرسش نهم
🔶 پرسش دهم
🔶 پرسش یازدهم
🔶 پرسش دوازدهم
🔶 پرسش سیزدهم
🔶 پرسش چهاردهم
#پرسش_و_پاسخ_منطق
.
#پرسش_و_پاسخ_منطق
💠 پرسش اول:
❓با توجه به تعریف قضیه (مرکب تامّ خبریّ) در کدام گزینه، هر دو عبارت «قضیه منطقی» محسوب می شوند؟
(همه گزینه ها از آیات قرآن کریم هستند. پس از تجربه دروس تجزیه و ترکیب و ترجمه آیات استفاده کنید و پاسخ رو پیدا کنید.)
🔸الف: «فَصَبَرُوا عَلى ما كُذِّبُوا وَ أُوذُوا حَتَّى أَتاهُمْ نَصْرُنا»، «هَلْ يَراكُمْ مِنْ أَحَدٍ؟».
🔸ب: «جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِل»، «لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْض».
🔸ج: «إِنَّني أَنَا اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ أَنَا»، «لَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ ما تَصْنَعُونَ».
🔸د: «يا لَيْتَني كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظيماً»، «أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْري»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پاسخ خود را به شناسه زیر ارسال کنید:
🆔👉 @Asadi14
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جهت راهنمایی در پاسخگویی به درس دهم منطق رجوع کنید :
📌 درس دهم منطق
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
#پرسش_و_پاسخ_منطق
پاسخ پرسش اول :
✅ پاسخ صحیح گزینه «ج» است.
✍ توضیح:
در تعریف قضیه عرض شد که :
قضیه ، «لفظ مرکب تام خبری» است که احتمال صدق و کذب دارد.
یعنی موارد زیر از تعریف قضیه خارج می شوند و قضیه محسوب نمیشوند:
۱.لفظ مفرد مانند «علی» ، «عبدالله»
۲.لفظ مرکب ناقص مانند «عبد مومن»
۳.لفظ مرکب تام انشائی که انشاء کننده معنا است. مانند جملات امری، سوالی، نهی، تمنی (آرزو) ، ترجی (اظهار امید) و...
❌ در گزینه الف، عبارت اول قضیه است و خبر از صبر پیامبران در مقابل تکذیب و آزار مردم میدهد. ولی عبارت دوم استفهامی است و قضیه نیست.
❌ در گزینه ب، نیز عبارت اول قضیه است و خبر از رسیدن حق و نابودی باطل میدهد. ولی عبارت دوم نهی است و قضیه نیست.
❌ در گزینه د، هر دو عبارت انشائی هستند و قضیه نیستند. عبارت اول تمنی و آرزو است و عبارت دوم امر است.
✅ اما در گزینه ج، هر دو عبارت قضیه هستند. در قضیه اول خداوند از وحدانیت خود به حضرت موسی علیه السلام خبر میدهد و در قضیه دوم از بلند مرتبه تر بودن ذکر الهی و علم خداوند به اعمال بندگان خبر میدهد.
#مرکب_تام_خبری
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
.
قبل از اینکه تعریف قضیه را در متن سوال قرار دهیم ، بیشتر جوابها صحیح نبود. ولی بعد از یادآوری تعریف قضیه، اکثر دوستان پاسخ صحیح ارسال کردند.
در روزهای پیش رو، سوالات کاربردی دیگری از صرف، نحو و منطق خواهیم داشت...
#پرسش_و_پاسخ_منطق
💠 پرسش دوم:
❓کدامیک از عبارات زیر در نهایت (بالأصالة أو بالملازمة)، «قضیه صادقه» محسوب نمیشود؟
🔸الف: «أَ فَمَنْ كانَ مُؤْمِناً كَمَنْ كانَ فاسِقاً»
🔸ب: «شَرِیکُ البارِی لیسَ بِمُتکلّمٍ»
🔸ج: «يَقُولُ الْكافِرُ يا لَيْتَني كُنْتُ تُراباً»
🔸د: «إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبا»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پاسخ خود را به شناسه زیر ارسال کنید:
🆔👉 @Asadi14
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جهت راهنمایی در پاسخگویی به درسهای دهم و پانزدهم منطق رجوع کنید :
📌 درس دهم منطق
📌 درس پانزدهم منطق
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
تذکر:
منظور از بالأصالة أو بالملازمة چیست؟
یعنی تعریف قضیه یا بر اصل جمله خبری، صدق کند
یا اینکه تعریف قضیه بر لازم معنای جمله انشائی، که یک خبر است، مطابقت نماید.
#پرسش_و_پاسخ_منطق
پاسخ پرسش دوم:
حتماً توضیحات را بخوانید.
✅ پاسخ صحیح گزینه «د» است.
✍️ توضیح:
❌ در گزینه الف، درست است که آیه جمله انشائی (استفهام انکاری) است ولی در درس دهم عرض شد که لوازم جملات انشائی می توانند قضیه باشند. لذا لازمه این آیه یعنی «مؤمن و فاسق مثل هم نیستند»، یک قضیه صادقه است. مثل جملۀ «کسی که هدایت به حق می کند سزاوار تبعیت است» که لازمه آیه شریفه «أَفَمَنْ يَهدى إلى الحق أحق أن يتبع أمنْ لا يَهدى إلا أنْ يُهْدِى فَما لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ» (یونس، ۳۵) است. پس در نهایت یک قضیه صادقه داریم.
❌ در گزینه ب، هم هیچ مشکلی در قضیه بودن و صادقه بودن نیست. زیرا اولاً مرکب تامّ خبری است و ثانیاً در قضیه سالبه وجود موضوع شرط نیست، یعنی صدق قضیه سالبه متوقف بر وجود موضوع نیست. بلکه ممکن است موضوع آن موجود بوده ولی متصف به محمول مورد نظر نباشد، و یا اینکه موضوع اصلاً موجود نباشد که در این صورت بطریق اولی متصف به آن محمول نخواهد بود. زیرا از معدوم میتوان هر چیزی را سلب کرد. مانند قضیه «پدر حضرت عیسی کشاورز نیست.» که اصلاً موضوع تحقق ندارد و حضرت عیسی پدر ندارد. پس اشکالی ندارد کشاورز بودن از آن سلب شود. پس در نتیجه قضیه ممکن است سالبه بإنتفاء موضوعش باشد ولی اشکالی در صدق آن نیست.
❌ در گزینه ج، هم مرکب تام خبری داریم. و متذکر میشویم که درست است که جمله تمنی «يا لَيْتَني كُنْتُ تُراباً» ، قضیه محسوب نمیشود. ولی در اینجا این جمله تمنی به عنوان مفعول برای «یقول» واقع شده است. خداوند از این تمنی که قول کافر است، خبر میدهد. پس قضیه صادقه است.
✅ گزینه د، پاسخ صحیح است. زیرا عبارت «إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبا» قضیه محسوب می شود ولی مطابقت با واقع ندارد و صادقه نیست. زیرا از نظر مواد استدلال، یک تمثیلِ بدون جامع حقیقی (بدون علت وجودی مشترک بین اصل و فرع) داریم. یعنی هم علت حلیت بیع در ربا موجود نیست و هم علت حرمت ربا در بیع وجود ندارد. پس این تمثیل باطل است و صادق نیست. فلذا در درس پانزدهم منطق عرض شد که تمثیل باید منصوص العلة باشد تا مفید یقین باشد و قضیه صادق گردد.
#معنای_لازم_جمله_انشائی
#قضیه_سالبه_بإنتفاء_موضوع
#تمثیل_منصوص_العلة
#مطابقت_با_واقع_ملاک_صدق_قضیه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به ما بپیوندید 👇
آپارات | ایتا | تلگرام
سوال کمی پیچیده بود ولی توقع از دوستان بالاست. ان شاء الله مبحث تعریف قضیه با این دو سوال و پاسخ تشریحی آنها برای دوستان کاملا جا میافتد.
🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸