eitaa logo
تفقه
1.3هزار دنبال‌کننده
543 عکس
76 ویدیو
489 فایل
و ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِروا كافَّةً فَلَولَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُم طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا في الدِّينِ وَ لِيُنذِرُوا قَومَهُم إِذا رَجَعوا إِلَيهِم لَعَلَّهُم يَحذَرُونَ (التوبة/ ۱۲۲) @MehdiGhanbaryan @jargeh @tarikht @halqat
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از 
سیر و سلوک و اخلاق در زندگی علامه طباطبایی ره.mp3
4.37M
جلسه چهارم: سیر و سلوک و اخلاق در زندگی علامه طباطبایی ره (ره) 🆔 @mtfalsafeh_research
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
درسهای حوزوی از بیانیه گام دوم.mp3
19.54M
💠درسهای حوزوی از بیانیه گام دوم 🚩مبلغان و ائمه جمعه و جماعات استان یزد 👤سخنران: استاد خسروپناه 📅1398/02/11 🌐 @khosropanah_ir
5bdae58e0038b77c9860b21d_8216226688544372024.mp3
8.49M
🎤 صدای رحمه‌الله ✔️ توضیحی پیرامون 🔹 سوال درباره فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی: (وَ أَنْتَ دَلَلْتَنِي عَلَيْكَ وَ دَعَوْتَنِي إِلَيْكَ...) و پاسخ ایشان برگرفته از کانال المیزان @soha_olom_ensani
📚 سومین شماره دو فصلنامه علمی - تخصصی به صاحب‌ امتیازی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان منتشر شد. 🌐 https://www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=34674 ✔️ دریافت مقالات: 🌐 http://muf.journals.hozehkh.com/ @tafaqqoh
هدایت شده از بانک صوتی علامه دهر
انسان و مقام خلیفة الهی.mp3
4.59M
🎤 ⌛️زمان ۲۵:۲۸ 🌹انسان و مقام خلیفه الهی ♻️کانال را با فوروارد مطالب معرفی کنید http://eitaa.com/joinchat/3192193037C65b2c2e4d5
هدایت شده از 
مؤسسه جامع الثقلین برگزار میکند: 📣💥طرح جبرانی ادبیات عرب💥📣 ⬇️شامل بسته های متنوع آموزشی:⬇️ ✅صرف کاربردی ✅نحو کاربردی ✅لغت شناسی و.. ➕با رویکرد کاربردگرایی ➕و تمرین محوری 🔹ثبت نام واطلاعات تکمیلی در👇 @adab_arabi
📌رساله حقوق/ حق خودت بر خویشتن این است که خویشتن را به بندگى کامل خدا درآورى ✳️حضرت آیت الله العظمی سبحانی در اثر شرح رساله حقوق خود در مورد حق نفس به عنوان دومین حق موردنظر پیشوای چهارم شیعیان آورده است: از مجموع سخن امام استفاده مى شود که اداى حق خویشتن در گرو اداى حقوق جوارح است و در واقع اداى حق نفس عنوان جامعى است براى اداى حق اعضاى بدن که بعداً به تفصیل بیان مى شود. تکمیلی👇👇👇👇👇 fa.shafaqna.com/news/762820
📢 صوت درس خارج اصول فقه حضرت آیت الله العظمی سبحانی (دام ظله) مباحث: 🗒 عام و خاص← 37 جلسه 🗒 مطلق و مقید← 22 جلسه 🗒 حجج و امارات← 106 جلسه 🗒ا صول عملیه ( برائت - احتیاط) ← 90 جلسه 🗒 قاعده لاضرر ← 22 جلسه https://eitaa.com/Sobhani_osool @Sobhani_osool
j001_98-02-31.mp3
12.79M
🔈 | #صوت 🔰 سلسله نشست های تخصصی « تبیین سنت های کارآمد حوزه علمیه » 🔸توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه اول | 1398/02/31 🔻موضوع مباحث: تعریف سنت های کارآمد سنت تمحض و تمرکز سنت استفاده مباشر از استاد ▫️منبع: کانال بسوی اجتهاد #پندهای_سعادت #سنت_های_کار_آمد_حوزه_علمیه 🔗 @pand_saadat
j002_98-03-01.mp3
13.66M
🔈 | #صوت 🔰 سلسله نشست های تخصصی « تبیین سنت های کارآمد حوزه علمیه » 🔸توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه دوم | 1398/03/01 🔻موضوع مباحث: جایگاه استاد و ویژه گی استاد موفق ▫️منبع: کانال بسوی اجتهاد #پندهای_سعادت #سنت_های_کار_آمد_حوزه_علمیه 🔗 @pand_saadat
j003_98-03-02.mp3
12.9M
🔈 | #صوت 🔰 سلسله نشست های تخصصی « تبیین سنت های کارآمد حوزه علمیه » 🔸توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه سوم | 1398/03/02 🔻موضوع مباحث: استفاده از تمامی لحظات عمر محدود بودن دروان تحصیلی ▫️منبع: کانال بسوی اجتهاد #پندهای_سعادت #سنت_های_کار_آمد_حوزه_علمیه 🔗 @pand_saadat
j005_98-03-09.mp3
15.71M
🔈 | #صوت 🔰 سلسله نشست های تخصصی « تبیین سنت های کارآمد حوزه علمیه » 🔸توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه پنجم | 1398/03/09 🔻موضوع مباحث: سنت پرسش و نقد پیش مطالعه، مباحثه و کتابت ▫️منبع: کانال بسوی اجتهاد #پندهای_سعادت #سنت_های_کار_آمد_حوزه_علمیه 🔗 @pand_saadat
j004_98-03-09.mp3
17.43M
🔈 | #صوت 🔰 سلسله نشست های تخصصی « تبیین سنت های کارآمد حوزه علمیه » 🔸توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه چهارم | 1398/03/08 🔻موضوع مباحث: سنت حفظ و استفاده از استعداد حافظه وظیفه طلاب در نشر معارف به زبان جامعه ▫️منبع: کانال بسوی اجتهاد #پندهای_سعادت #سنت_های_کار_آمد_حوزه_علمیه 🔗 @pand_saadat
هدایت شده از دروس «خارج اصول»
💠الان با اين شرايط امروز، واقعاً اقتضاى #تعطيلى در #تابستان، وجود ندارد/حیف است دوره‌ی جوانی و دوره‌ی کار ؛ با این نیازی که کشور وآینده‌ی ما به مباحث فقهی عمیق و فضلای دقیق وعمیق دارد. @ejtehad_jahadi
هدایت شده از مباحثه فقاهت
📚 شواهد مال بودن اسکناس و سند نبودن آن ؟؟!!! 1- اگر دولت اسکناسِ رائج را الغاء کرده و تا مدت معینی صاحب اسکناس مراجعه نکند دیگر حق هیچ مطالبه‌ای از دولت ندارد؛ حال آن که اگر پول صرفا سندِ مال بود نمی بایست با تلف شدنِ سند ، ملکیت از بین برود. 2- اگر اسکناس‌ها در دست صاحب آن تلف بشود و او بتواند تلف شدن اسکناس‌ها را به حریق و غیر آن ثابت کند، عرفا دولت هیچ وظیفه‌ای نسبت به جایگزین کردن ندارد. 3- عرف به صرف این که مدیون اسکناس را به طلبکار تحویل می‌دهد، وی را برئ الذمه می‌دانددر حالیکه اداء سندِ مال در نزد عرف موجب برائت ذمه نیست. 4- اگر مدیون در مقام اداء دین به طلبکار اسکناس تحویل دهد، طلبکار ملزم به قبول است... 5- لازمه‌ی سندیت این است که در فرض بالا رفتن ارزش پول.... ، خود را ملزم به پرداخت زیاده نبیند 6- پول هیچ پشتوانه‌ی مشخصی در این زمان ندارد. بلکه ... و شرائط اقتصادی، شرائط سیاسی، تعیین کننده‌ی ارزش پول هستند. 📱@mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1454
✔️ به مناسبت سال‌روز وفات آیةالله سید حسین طباطبایی بروجردی رحمه‌الله، کتب زیر تقدیم حضورتان می‌گردد: 📚 فخر دوران (نکوداشت آیةالله بروجردی رحمه‌الله) 🖊 آیةالله لطف الله صافی گلپایگانی حفظه الله 🌐 https://archive.org/details/safi.ir 📚 الإمام البروجردي آيةُ الإخلاص 🖊 الشيخ عبد الرحيم أباذري دام عزه 🌐 http://shiabooks.net/library.php?id=8516 📚 الإمامان البروجردي و شلتوت رائدا التقریبِ (المجمع العالمي للتقريب بين المذاهب الإسلامية) 🖊 مجموعة مقالات المحققین 🌐 http://shiabooks.net/library.php?id=10108 📚 جامع أحاديث الشيعة - ۳۱ جزء 🌐 http://alfeker.net/library.php?id=4827 📚 ترتيب أسانيد الكافي - ۱۰ أجزاء، ۱۲ مجلد 🌐 http://alfeker.net/library.php?id=3415 📚 المنهج الرجالي و العمل الرائد في الموسوعة الرجالیة لسید الطائفة آیة الله العظمی البروجردي رحمه‌الله 🖊 السيد محمد رضا الحسيني الجلالي دام عزه 🌐 http://shiabooks.net/library.php?id=8027 📚 إطلالة علی الرجال و الحدیث 🖊 إعداد: محمد مهدي نجف دام عزه 🌐 http://alfeker.net/library.php?id=2799 @tafaqqoh
📜📜📜فرسته ی بعدی کانال را در صورت اشتیاق مطالعه فرمایید! 🔵گفتگوی اینستاگرامی با . 🔰با موضوع: امتداد حکمت. 🔴نویسنده: حسین ایرانپور
استاد اسدپور: نقدهای موجود به فلسفه صدرالمتالهین(قدس سره): 1) انتزاعی و تجریدی بودن مسائل حکمت صدرا. 2) اصالت وجودزدگی فلسفه صدرا و نپرداختن به فلسفه چیستی و شدن. 3) تاثیر "وحدت وجود" و حضور پررنگ وجود حق متعال فلسفه صدرا و ندیده شدن کثرات. 4) دخول مباحث و روش های عرفانی در حکمت صدرایی. 5) دخول مباحث و روش های درون دینی و نقلی در فلسفه ی صدرا. پاسخ های استاد اسدپور: 1) فلسفه در طول علوم دیگر است و نه در عرض آنها و سنخ مسائلش اقتضاء تجریدی بودن را دارد و اشکالی بدان از این حیث وارد نیست. 2) رابطه وجود و ماهیت اطلاق و تقیید است و ماهیت در فلسفه صدرا پوچ نیست. 3) این دستگاه معرفت شناختی حکیم است که روش های او را در طرح بحثها مشخص میکند و اشکالی در کمک گرفتن از اسلوب جدلی در اثبات براهین فی حد نفسه اشکالی ندارد. اشکالات استاد اسدپور به تبیین آقای دخانچی از فلسفه ی صدرا: 1) بین حکمت و مطالعات فرهنگی_اجتماعی تفاوت بسیار است و نباید با استفاده از استعاره ها ارزش فلسفی مباحث فلسفی از بین برود. 2) اساسا ماهیت چیستی وجود است نه چگونگی وجود! و ماهیت رسالت بررسی کیفیت انحاء وجود را ندارد. 3) ماهیت در دستگاه حکمی صدرا حدّ وجود است نه «هیچ و پوچ» و اتفاقا صدرالمتالهین با بحث کردن از «حرکت جوهری اشیاء» به بحث از چگونگی هم پرداخته و فلاسفه غرب اخیرا از این رهزن به اشیاء می نگرند. آقای دخانچی: 1) فارق فیلسوفان غرب و اسلام در وحی و توحید است؛ و از طرفی برای دو طرف(چه مسلمین و چه در غرب) مشکل عمده "التقاط"... 2) چون ساختار پدیدار شناسی فیلسوف بسیار متاثر و برساخته از متافیزیک تحلیل او از کیفیت انتقال از "عدم" به "هستی" اشیاء است، و از طرفی فرد مطالعه گر در امور فرهنگی و اجتماعی از تحلیل جامعه مسلمین به هژمونی فلسفه صدرا میرسد، باید ربطی بین متافیزیک و چگونگی اشیاء در فلسفه صدرا باشد، اما خالی از آن است، ما در بحث های علوم اجتماعی با نتیجه گیری از 3 مقوله به اصالت وجود و ماهیت (هر دو) میرسیم(البته نه در ساحت فلسفی و بلکه در ساحت علوم اجتماعی): الف) واقعیت دار بودن وجود و ماهیت. ب) ماهیت حد وجود است. ج) ذهن در ابتدا ماهیت را درک میکند نه وجود را... پاسخ استاد به این نظریات: 1) چون موضوع فلسفه اطلاق دارد، هر کس میتواند از گزاره های فلسفی در حوزه ی تخصص خود استفاده علمی ببرد، اما نباید این کار، ارزش فلسفی کار فیلسوف و گزاره ی او را از بین برده, تقلیل دهد. 2) بسط حکمت به دلالت های اجتماعی و فرهنگی و تخصص های مختلف امری مقبول و کاملا صحیح است و اشکال از ماست که تاکنون انجام نشده، اما چون سنخ مفاهیم فلسفی با مفاهیم اجتماعی متفاوت است، باید بسراغ سرمنشا آن –یعنی تفاوت ادراکات حقیقی و اعتباری– برویم؛ و این امر قطعی است که ماهیات اعتباری و برساختی روش تفکر فلسفی متفاوتی دارند(البته اعتبارات عقلایی نه عقلی) و جامعه ای که خود اعتباری است و علم مربوط به آن هم اعتباری خواهد بود، ظرفیت اصالت وجود را ندارد. آقای دخانچی: ما بحث فلسفی را زخمی میکنیم، اما نمیکشیم! استاد اسدپور: زخمی کردن بدین معنا است که ما مسائل فلسفی را از فلسفی بودن ان خارج کنیم و در صورت استفاده ی استعاری از آن، به اصل نظریه خدشه وارد نماییم... آقای دخانچی: ربط و نسبت دیالکتیک در فلسفه صدرا بین وجود و ماهیت وجود ندارد و نقش آفرینی ماهیت در عالم هستی مفقود است و وجود هژمونی دارد؛ و سکوت صدرا باعث شده برخی تلاش مذبوحانه ای در اثبات دیالکتیک صدرا انجام دهند، و این در حالی است که علامه در تفسیر و دستگاه فلسفی خود دارای دیالکتیک است؛ این حلقه مفقوده در عبارات صدرا در جامعه تاثیر شگرف بدی گذاشته و هر فرد یا سازمانی خود را اصیل پنداشته و ربط دیالکتیک بین آخاد و سازمان ها یافت نمیشود! البته از مفاهیم ساخته شده توسط صدرا در علوم دیکر میتوان بهره جست... استاد اسدپور: 1) تفاوت پارادایمی اجازه استفاده از گزاره های فلسفی را را از شما سلب نمیکند، اما نباید این استفاده به متن نظریه فیلسوف نسبت داده شود. 2) علوم اعتباری میتوانند از ظرفیت فلسفه استفاده کنند و در علوم سنتی حوزوی بسیار شاهد آن بوده ایم، اما هیچگاه عالم علم دیگر نباید به خود اجازه دهد آن گزاره ی فلسفی با همان رنگ و بوی فلسفی در نظریه اش بکار گرفته شود و تنها از حیث استعاری آن استفاده نماید و تنها در صورت بحث فلسفی باید فلسفیت آن حفظ شود. آقای دخانچی: باید در علوم غیر از فلسفه با آن خداحافظی کرد! استاد اسدپور: چون صدرا ماهیت را پوچ نمی انگارد و با آن کار کرده و از طرفی ذهن مضطر است به استفاده از ماهیت، نظر صدرا حفظ ماهیت است و احکام ماهیت را در دستگاه فلسفی خود جای میدهد؛ اما اصرار دارد که ما احکام ماهیت و وجود را خلط نکنیم؛ اینها در ساحت علوم حقیقی است و در ساحت علوم اعتباری _که انسان آگاهانه آن ها را اعتبار میکند نه ضرورتا_ بحث
به گونه ای دیگر است... آقای دخانچی: در اعتباریات هم امکان دیالکتیک وجود ندارد و مشکل ما پابرجا میماند... استاد اسدپور: حکمت صدرا بخاطر وحدت گرایی بیش از حد آن دارای دیالکتیک است(البته نه دیالکتیک "هگل")؛ چون تمامی کثرات را ظواهر حضرت حق میداند و اتفاقا صدرا خوب منشا حق را یافته است و هم اوست که با اصیل دانستن فرد و ماهیت مبارزه کرده و آن را نقد نموده است و صدرا فرد لائیک و بی حجاب را هم مظهر حضرت حق می پندارد و برای او در ساحت ماهیتش حق قائل است...
هدایت شده از ندای سعادت
◀️ موسسه فرهنگی منتشر می کند: 📘" ادب سیر " شرح نامه عرفانی از آیة الله سعادت پرور(ره) در آداب سیر و سلوک 📕" آئینه رخ دوست " شرح روایات امیرالمومنین علیه السلام در معرفت نفس ✍️ دو اثر جدید از حجة الاسلام و المسلمین دکتر سید محمد جواد وزیری فرد
استاد وزیری ، حضور قلب در نماز.3gpp
7.37M
💠 فایل صوتی سخنرانی استاد وزیری فرد 🔸موضوع: «روش های عملی کسب حضور قلب در نماز» 🔹تبریز، تاریخ ۹۸/۲/۲۶ https://eitaa.com/nedayepakefetrat_un
بماهو موجود مطلق یا ؟ 🖊 سعید رضوی 📚 خردنامه صدرا، ۱۳۷۹ شماره ۲۱ 🌐 http://ensani.ir/fa/article/157912/موجود-بماهو-موجود-مطلق-قسمی-یا-مقسمی- @tafaqqoh
هدایت شده از الفقه و الاصول
🔅 سلسله جلسات رجال در ۱۸ جلسه در کانال بارگذاری شده است. 👇👇👇👇 🔸 موضوع؛ ➖ضرورت بررسی تفصیلی منابع نخستین رجال https://eitaa.com/alfigh_alosul/10 🔉 🔸موضوع؛ ➖ بررسی تفصیلی منابع نخستین رجال. https://eitaa.com/alfigh_alosul/14 🔉 🔸موضوع؛ ➖ چرا شیعه "کتاب محور" شد؟ ➖بررسی نکات مقدمه "الفهرست شیخ طوسی" https://eitaa.com/alfigh_alosul/16 🔉 🔸موضوع؛ ➖ ادامه بررسی مقدمه «الفهرست شیخ طوسی» https://eitaa.com/alfigh_alosul/19 🔉 🔸موضوع؛ ➖ ادامه بررسی مقدمه فهرست شیخ طوسی https://eitaa.com/alfigh_alosul/24 🔉 🔸موضوع؛ ➖بررسی مقدمه رجال النجاشی ➖اشاره ای کوتاه به مفهوم وثاقت https://eitaa.com/alfigh_alosul/26 🔉 🔸موضوع؛ ➖ادامه بررسی کتاب رجال نجاشی https://eitaa.com/alfigh_alosul/46 🔉 🔸موضوع؛ ➖انواع وثاقت ➖«طریق به کتاب» و فوائد آن ➖مفهوم استثناء و انواع آن https://eitaa.com/alfigh_alosul/47 🔉 🔸موضوع؛ ➖بسط مفهوم استثناء وانواع آن. https://eitaa.com/alfigh_alosul/49 🔉 🔸موضوع؛ ➖بررسی عوامل تضعیف و توثیق در رجال ➖«غلو» مهمترین عامل تضعیف روات ➖«گسترش دامنه فقه»دستور کار اصلی نهاد امامت https://eitaa.com/alfigh_alosul/51 🔉 🔸موضوع؛ ➖سیاست اول ائمه؛ طرد و لعن غلات ➖سیاست دوم ائمه؛ معرفی فقهای جامع به جامعه شیعه https://eitaa.com/alfigh_alosul/52 🔉 🔸موضوع؛ ➖مفهوم ضعف؛ عدم اعتبار روایات منفرده راوی ضعیف ➖بررسی مبانی اعتبار قول رجالی https://eitaa.com/alfigh_alosul/54 🔉 🔸موضوع؛ ➖عدم پذیرش تضعیفات مبتنی بر غلو https://eitaa.com/alfigh_alosul/58 🔉 🔸موضوع؛ ➖عدم پذیرش تضعیفات مبتنی بر غلو https://eitaa.com/alfigh_alosul/60 🔉 🔸موضوع؛ ➖بررسی عناصر مفهوم وثاقت https://eitaa.com/alfigh_alosul/63 🔉 🔸موضوع؛ ➖ادامه بررسی عناصر مفهوم وثاقت https://eitaa.com/alfigh_alosul/64 🔉 🔸موضوع؛ ➖بررسی نظریه آیت الله خویی درباره اعتبار توثیقات رجالیون https://eitaa.com/alfigh_alosul/65 🔉 🔸موضوع؛ ➖حجیت مطلق توثیقات بلامعارض https://eitaa.com/alfigh_alosul/66