eitaa logo
تفقه
1.3هزار دنبال‌کننده
601 عکس
77 ویدیو
496 فایل
و ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِروا كافَّةً فَلَولَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُم طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا في الدِّينِ وَ لِيُنذِرُوا قَومَهُم إِذا رَجَعوا إِلَيهِم لَعَلَّهُم يَحذَرُونَ (التوبة/ ۱۲۲) @MehdiGhanbaryan @jargeh @tarikht @halqat
مشاهده در ایتا
دانلود
خمس اعتباری.pdf
1.01M
مقالۀ "فاصلۀ خمس شرعی با خمس اعتباری"☝️ در قسمت9⃣ دورۀ نظام پولی با موضوع "خمس" ، چالش بزرگی مطرح شد. 🔍سالهاست، محاسبات خمس با ریال انجام میشود، درحالیکه جهالت و خطای آن محرز است. ⚠️جامعه و فعالین اقتصادی، این خطای محاسباتی را لمس میکنند و این خطر وجود دارد که اعتماد به حوزه های علمیه کاهش یابد. 🏅جهالت آشکار ریال در سال خمسیِ 97-98 فرصت مناسبی ست، تا این مسئله بازنگری گردد. @MataNevesht BinesheTamadoni.ir @tafaqqoh
6.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽دورۀ نوروزی "نظام پولی" قسمت1⃣1⃣: محذوریت اجرای احکام شرعی- دیه 🔴درحالیکه ارزش ریال بیش از 70% کاهش یافته و قیمت سبد دیه بیش از 3 برابر شده؛ نرخ دیۀ سال 98 تغییر محسوسی نداشته است. 🔺چرا قوۀ قضائیه حق خانوادۀ مقتول را نادیده گرفته است!؟ ⚠️ریال، صلاحیت تعیین دیۀ شرعی را ندارد. 🏅پولطلا ؛ تحریم گریز و تورم ناپذیر @MataNevesht BinesheTamadoni.ir کانال پخش آنلاین ویدئوهای متا در آپارات : https://www.aparat.com/BinesheTamadoni.ir @tafaqqoh
8.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽دورۀ نوروزی "نظام پولی" قسمت2⃣1⃣: محذوریت اجرای احکام شرعی- عقود شرعی 🔴عقود شرعی بر بستر "ریال" ممکن نیست و آنچه تحت عنوان مضاربۀ بانکی مطرح میشود، بازی با کلمات است. 🔺عبارت "بانکداری اسلامی" موجب فریب جامعه شده و اندیشمندان را از توجه به ماهیت ظالمانۀ بانک بازمیدارد. 🏅پولطلا ؛ تحریم گریز و تورم ناپذیر @MataNevesht BinesheTamadoni.ir کانال پخش آنلاین ویدئوهای متا در آپارات : https://www.aparat.com/BinesheTamadoni.ir @tafaqqoh
13.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽دورۀ نوروزی "نظام پولی" قسمت3⃣1⃣: شاخص های رهبری در مواجهه با مشکلات و تطبیق با پولطلا مقام معظم رهبری (حفظه الله) در بیانات 23 اسفند 97 ، نحوۀ مواجهه با مشکلات کشور را در 10 دوگانۀ راهبردی شرح دادند. در قسمت 13 از دورۀ "نظام پولی" میزان تطبیق پولطلا با این دوگانه ها را بررسی میکنیم. 🔴متاسفانه به مسکّن های مقطعی اقتصادی عادت کرده ایم. 🎯 حرکت به سمت الگوی پول ثابت، به صورت ریشه ای و جامع مشکلات اقتصادی را حل میکند. «پولطلا»» همگرایی ایجاد میکند و این همگرایی در بعد ملی و منطقه ای و جهانی قابل دستیابی است. 🏅پولطلا ؛ تحریم گریز و تورم ناپذیر @MataNevesht BinesheTamadoni.ir کانال پخش آنلاین ویدئوهای متا در آپارات : https://www.aparat.com/BinesheTamadoni.ir @tafaqqoh
🔹 تجلی عرفان از مناجات ماه شعبان (بخش اول) 🖊 آیةالله محمد محمدی گیلانی رحمه‌الله 📚 مجله پاسدار اسلام، مرداد ۱۳۶۶، شماره ۶۸ 🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/275264 Eitaa.com/tafaqqoh
تفقه
🔹 #دریافت_مقاله تجلی عرفان از مناجات ماه شعبان (بخش اول) 🖊 آیةالله محمد محمدی گیلانی رحمه‌الله 📚 م
🔹 تجلی عرفان از مناجات ماه شعبان (بخش دوم) 🖊 آیةالله محمد محمدی گیلانی رحمه‌الله 📚 مجله پاسدار اسلام، شهریور ۱۳۶۶، شماره ۶۹ 🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/275282 Eitaa.com/tafaqqoh
هدایت شده از مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
✳️بحثی درباره وثاقت ابو خدیجه سالم بن مکرم جمّال نویسنده: «سید مرتضی ابطحی» 🔅سالم بن مکرم، معروف به ابو خدیجه از یاران امام صادق(ع) و امام کاظم(ع) و واسطه نقل روایاتی از ایشان است. از سخنانی که ابو خدیجه واسطه نقل آن بوده است، روایتی است که در آن شیعیان از ارجاع تخاصم به حکّام جور منع می‌شوند. 🔹تضعیف در برابر توثیق نکته‌ای که ابو خدیجه‌ را به یکی از راویان بحث بر انگیز تبدیل کرده است آن است که از یک سو نجاشی ایشان را توثیق و حتی تعبیر «ثقة ثقة» را برای او به کار می‌برد؛ اما در مقابل شیخ طوسی در فهرست، وی را تضعیف می‌کند. اما برداشت کلّی رجالیون توثیق ابو خدیجه است. دست کم سه راه برای توثیق ابوخدیجه و توجیه کلام شیخ مطرح شده است که در ادامه به بررسی این سه راه می‌پردازیم. 1⃣تشابه اسمی مرحوم آقای خوئی ضمن توثیق ابوخدیجه این نکته را مطرح می‌کند که دو نفر با نام سالم بن ابو سلمه در بین روات حضور دارند؛ که یکی از آنها «سالم بن ابی سلمه کندی سجستانی» است و نه تنها توثیق نشده است، بلکه بعضی او را تضعیف نموده‌اند. اما دیگری «سالم ابو سلمه بن مکرم اسدی» است که کنیه اول وی «ابو خدیجه» بود و امام صادق علیه‌السلام دستور داد که وی کنیه‌اش را «ابو سلمه» بگذارد. با توجه به این نکته دلیل تضعیف شیخ، این بوده است که ایشان این دو راوی را یکی تخیّل کرده‌اند. 2⃣عضویت در فرقه خطّابیه وجه دیگری که ممکن است باعث تضعیف ایشان در کلام شیخ شده باشد آن است که سالم بن مکرم در بخشی از حیات خود از اصحاب ابی الخطّاب بوده است. ابی الخطاب سر سلسله فرقه غالی خطّابیه بود. در تجمّعی که طرفداران وی در مسجدکوفه داشتند، مأموران حکومتی به آنها یورش برده و همگی را قتل عام نمودند. تنها شخصی که در این جمع زنده ماند ابو خدیجه بود. وی به سختی خود را از این معرکه نجات داد و سپس توبه نمود و توفیق شتر داری حضرت امام صادق(ع) را در سفر حج داشت. در همین سفر بود که حضرت به وی دستور داد کنیه خود را از ابوخدیجه به ابو سلمه تغییر دهد. ممکن است بگوییم این تغییر رویه ابوخدیجه از منظر شیخ پنهان مانده است و ایشان وی را جزء فرقه غالی خطّابیه تصور نموده‌اند و از همین رو حکم به تضعیف وی نموده‌اند. 3⃣تعارض در کلام شیخ نکته قابل تأمل آنکه شیخ طوسی علیرغم تضعیف این راوی در فهرست خود، اما آنگونه که علامه حلّی در خلاصة الاقوال نقل می‌کند، ایشان در جای دیگر قائل به توثیق ابو خدیجه شده‌اند. صاحب قاموس الرجال با تکیه بر همین نکته که کلام شیخ درباره این راوی به دو شکل متضاد مطرح شده است، بر این باور است که وجود دو قول متضاد از شیخ درباره این راوی باعث می‌شود که ما بتوانیم در این زمینه بدون هیچ مناقشه‌ای به کلام نجاشی رجوع کنیم. مرحوم آقای خوئی در نقد این کلام با تنظیر این اقوال به بحث درباره خبر واحد به این نتیجه می‌رسد که در اینجا در حقیقت با دو دسته اخبار واحد متعارض روبرو هستیم که باعث تساقط هر دو دسته می‌شود. اما آیت‌الله شبیری با نقد کلام محقق خوئی معتقد است در این مسأله کلام شیخ به دلیل آنکه به صورت متهافت در مورد یک راوی سخن گفته است قابل استناد نیست و عقلا در این مسأله به سراغ کلام کسی می‌روند که یکنواخت سخن گفته باشد. از همین رو کلام شیخ قابل اعتماد نبوده و در وثاقت این راوی باید به سراغ توثیق نجاشی رفت. 👈متن کامل این مقاله و نتیجه بحث را اینجا بخوانید: 👉http://bit.ly/mfeqhi158 _______ کانال مرکز فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @mfeqhi
کتاب روح توحید.pdf
2.73M
فایل pdf کتاب روح توحید عبودیت غیرخدا مقاله‌ای از مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای. تهیه شده در طرح سراسری تبیین منظومه فکری رهبری @t_manzome_f_r
در آرزویت.mp3
2.91M
با یاد رویت جای در بستر گرفتم با آرزویت سر ز بستر برگرفتم ۹۴/۳/۱۰ ••※[🔹∷∷※∷∷🔹]※•• @khamenei_voice @t_manzome_f_r
المعجم الفهرس.pdf
4.98M
💠 مقدمه ی کتاب المعجم المفهرس لألفاظ بحار الانوار 🔹 تألیف استاد مهدوی راد 🔻 حاوی مطالبی پیرامون تاریخ حدیث شیعه 🔺 نشر، برای اولین بار اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🆔 @OstadMahdaviRad @tafaqqoh
اصحاب الاجماع در دایرة المعارف بزرگ اسلامی 🌐 https://www.cgie.org.ir/fa/publication/entryview/9720 @tafaqqoh
✳️مقدمات مفوته از دیدگاه آیة‌الله شبیری زنجانی(دام ظلّه) نویسنده: «حجج اسلام اصغری، مهاجری، سنایی دام عزهم» 🔷 در روایات بین تعلیق در اصل وکالت و تعلیق در موکل‌فیه تفاوت وجود دارد؛ تعلیق در اصل وکالت، باطل و تعلیق در موکل‌فیه، صحیح است. فقیهان درباره تفاوت بین این دو گفته‌اند که اگر وکالت فعلي و موکل‌فيه معلق باشد، مانند واجب معلق است؛ پس چنانچه انجام وکالت، بر مقدماتي متوقف باشد، تهيه آن مقدمات واجب و تصرف در مال وکالت‌شده، جايز است؛ اما اگر اصل وکالت نيز معلق باشد، مانند واجب مشروط ميشود و تهيه مقدمات آن نیز واجب نبوده و تصرف در مال موکل‌فيه جايز نخواهد بود. 🔶 البته در دید عرف بين اين دو صورت از وکالت، فرقی نبوده و در هر دو صورت، توکيل و اذن در تصرف در مال موکل‌فيه، فعلي است. از آنجا که اذن در شيء، اذن در مقدمات آن است، پس اگر انجام وکالت، بر تصرفات مقدماتي در مال موکل‌فيه متوقف باشد، در هر دو صورت جايز خواهد بود. از اين جهت نیز بين تعليق در اصل وکالت و تعليق در موکل‌فيه فرقی نيست و تفاوت بین دو صورت وکالت، تعبدی است. 👈 متن کامل مقاله را این‌جا بخوانید: ✅http://bit.ly/mfeqhi157 🌐 کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام 👉 @mfeqhi @tafaqqoh