🔹بیست سال پیش رهبر انقلاب:
«امروز شبهه وجود دارد و ما به تفسير نيازمنديم...
به نظر من امروز واجبتر از ترجمهى قرآن، يك تفسير صافى است.
ما امروز يك تفسير صافى لازم داريم.
فيض در زمان خودش، تفسير صافى نوشت؛ ما امروز يك تفسير صافى نداريم.
تفسيرهاى مفصّل عربى و فارسى داريم؛ تفسير صافى هم اگرچه تفسير خوبى است، اما باب امروز نيست.
امروز با توجه به مسائل، سؤالها و اشكالاتى كه وجود دارد، براى توقّعاتى كه انسان مىخواهد از قرآن به دست آورد، يك تفسير صافى لازم داريم.
شما از تفسير شروع كنيد و حتى به مسائل گوناگون مانند مسائل كلام هم برويد.»
📌کتاب حوزه و روحانیت، ص 1126
-1784144128_728458253.pdf
1.06M
سلام علیکم
این مجموعه برنامه های سازمان دار القرآن الکریم کشور در ماه مبارک رمضان پیش رو است.
هدایت شده از نیش و نوش طلبگی
🔹سجده های واجب نهجالبلاغه
🔸همانطور که در قرآن سوره های سجده دار وجود دارد، در نهجالبلاغه هم خطبه های سجده دار وجود دارد.
------•°•------------•°•---------------•°•--------------•°•------
ابن ابی الحدید (بزرگترین شارح نهجالبلاغه) هنگام شرح خطبه ۲۲۱ درباره یکی از فرازها میگوید:
▫️«اگر تمام زبان شناسان و فصیحان عرب در یک جلسه جمع شوند و این فراز از خطبه برای آنها خوانده شود، شایسته است سجده کنند.»
او در ادامه میگوید:
▫️«من این خطبه را در طول پنجاه سال بیش از هزار بار خوانده ام.»
------•°•------------•°•---------------•°•--------------•°•------
▪️متن کتاب:
ينبغي لو اجتمع فصحاء العرب قاطبة في مجلس و تلى عليهم أن يسجدوا له... لقد قرأت هذه الخطبة منذ خمسين سنة و إلى الآن أكثر من ألف مرة.
(شرح نهج البلاغة، ابن ابي الحديد، ج۱۱، ص۱۵۳)
▫️نیش و نوش طلبگی @hedayati_ir
هدایت شده از نیش و نوش طلبگی
#یادداشت_تحقیقی
🔹بیشترین خواسته ای که ائمه (ع) در دعاهای ماه مبارک رمضان داشته اند چه بوده؟
با بررسی دعاهای ماه مبارک رمضان به یک نتیجه مهم می رسیم.
بیشترین خواسته ای که در دعاهای ماه مبارک رمضان داریم «نجات از آتش جهنم» است.
ائمه (ع) بیش از 1600 بار این خواسته را مطرح کرده اند. (با عبارات و شیوه های مختلف و با تکرار برخی فرازها)
▪️به این عبارات توجه کنید:
▫️خلِّصنَا مِنَ النَّارِ یا رَبِّ (دعای جوشن کبیر در هر سه شب قدر)
▫️أجِرنَا مِنَ النَّارِ یا مُجِیرُ (دعای مجیر در ایام البیض رمضان)
▫️منَّ عَلَیَّ بِفَکاکِ رَقَبَتی مِنَ النّارِ (دعای روزانه بعد نمازهای یومیه)
▫️ أن تَجعَلَنِي مِن عُتَقَائِكَ مِنَ النَّار (دعای قرآن به سر)
▫️فلا تُحرِقنِی بِالنَّارِ وَ أَنتَ مَوضِعُ أَمَلِی (دعای ابوحمزه ثمالی)
▫️أجِرنِی مِنَ النَّارِ بِعَفوِکَ وَ أَدخِلنِی الجَنَّةَ (دعای ابوحمزه ثمالی)
▫️و أَجِرنَا مِن عَذَابِكَ (دعای ابوحمزه ثمالی)
▫️نحنُ أَرِقَّاؤُکَ فَأَعتِق رِقَابَنَا مِنَ النَّارِ (دعای ابوحمزه ثمالی)
▫️و بَرَاءَةً مِنَ النَّارِ فَاکتُب لَنَا وَ فِی جَهَنَّمَ فَلا تَغُلَّنَا (دعای هر شب ماه رمضان)
▫️هذَا مَقَامُ المُستَجِیرِ بِکَ مِنَ النَّارِ (دعای هر شب ماه مبارک)
▫️أن تَفُکَّ رَقَبَتِی مِنَ النَّارِ وَ تُدخِلَنِی الجَنَّةَ بِرَحمَتِک (دعای هر شب دهه آخر)
▫️إن کَانَ بَقِیَ عَلَیَّ ذَنبٌ لَم تَغفِرهُ لِی أَو تُرِیدُ أَن تُعَذِّبَنِی عَلَیهِ... (دعای وداع با ماه مبارک)
و بسیاری از دعاها و فرازهایی که به وضوح دیده می شود. حتی در دعاهای عید فطر.
🔹مهم اینکه این معرفت محوری در دعاهای ماه مبارک کاملا منطبق بر روایت پیامبر گرامی (ص) است:
▫️و هُوَ شَهرٌ أَوَّلُهُ رَحمَةٌ وَ وَسَطُهُ مَغفِرَةٌ وَ آخِرُهُ إِجَابَةٌ وَ العِتقُ مِنَ النَّار
ابتدای ماه رحمت و لطف الهی، میان ماه از بین رفت آثار گناهان، پایان آن رستگاری و نجات از آتش جهنم.
🔹در نهایت دو سوال مهم باقی می ماند:
1. چرا ائمه (ع) بیشترین درخواست در بهترین ماه سال را چنین درخواستی قرار داده اند؟
2. این رویکرد با روایت معروف «إِنَّ قَوماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهبَةً فَتِلكَ عِبَادَةُ العَبِيدِ» (کسانی که خدا را به خاطر ترس از جهنم عبادت می کنند) چگونه قابل جمع است؟
آدرس روایات:
▫️مفاتیح الجنان / خصال شیخ صدوق، ج1، ص259 / تحف العقول، ص 246
▫️نیش و نوش طلبگی @hedayati_ir
هدایت شده از نیش و نوش طلبگی
#یادداشت_تحقیقی(2)
🔸برای دو سوال بالا شاید بتوان چند پاسخ داد:
▫️درخواست «نجات از جهنم»، در حقیقت توجه دادن به «معاد» است و توجه به معاد نقش بسیار سازنده ای در زندگی انسان دارد.
▫️در بین همه روش های تربیتی، روش تربیتی «انذار» یکی از کارآمدترین روش ها است. انذار به معنای ترس نیست. بلکه به معنای توجه به عاقبت کارها است و اینکه هر کاری، اثری دارد.
▫️نگاه ما به دعاها باید نگاه «تکلیف آور» باشد. به این معنی که نباید دعاها را صرفا درخواست از خدا بدانیم. بلکه وقتی دعا میخوانیم باید نگاهمان این باشد که من باید این کار را بکنم. مثلا وقتی از خدا می خواهیم «خدایا من را از جهنم نجات بده»، یعنی من باید کاری کنم که خودم را از جهنم نجات بدهم.
▫️این دعاها ناظر به «تجسّم اعمال» است. مثلا وقتی قرآن می فرماید «کسانی که مال یتیم را می خورند همین الان در حال خوردن آتش جهنم هستند»، یعنی همین الان زندگی اش زندگی جهنمی است. گناهان، صورت مُلکی عذاب الهی هستند. در حقیقت «گناه کردن» یعنی آوردن جهنم به همین دنیا. پس ما در حقیقت دعا می کنیم خدایا ما را از زندگی جهنمی همین دنیا نجات بده. یعنی از آثار مخرّب گناهان!
🔸نتیجه اینکه: علت اصلی اینهمه درخواست از خداوند برای نجات از آتش جهنم، در حقیقت درخواست نجات از شرّ گناهان و آثار مخرّب آنهاست. لذا ائمه (ع) ما را با «یاد معاد»، «انذار» می دهند که «گناه» زندگی را «جهنمی» میکند و راه نجات این است که ما به معارفی که در اعدیه آمده «عمل» کنیم.
▫️نیش و نوش طلبگی @hedayati_ir
هدایت شده از نیش و نوش طلبگی
#یادداشت_تحقیقی(2)
🔸برای دو سوال بالا شاید بتوان چند پاسخ داد:
▫️درخواست «نجات از جهنم»، در حقیقت توجه دادن به «معاد» است و توجه به معاد نقش بسیار سازنده ای در زندگی انسان دارد.
▫️در بین همه روش های تربیتی، روش تربیتی «انذار» یکی از کارآمدترین روش ها است. انذار به معنای ترس نیست. بلکه به معنای توجه به عاقبت کارها است و اینکه هر کاری، اثری دارد.
▫️نگاه ما به دعاها باید نگاه «تکلیف آور» باشد. به این معنی که نباید دعاها را صرفا درخواست از خدا بدانیم. بلکه وقتی دعا میخوانیم باید نگاهمان این باشد که من باید این کار را بکنم. مثلا وقتی از خدا می خواهیم «خدایا من را از جهنم نجات بده»، یعنی من باید کاری کنم که خودم را از جهنم نجات بدهم.
▫️این دعاها ناظر به «تجسّم اعمال» است. مثلا وقتی قرآن می فرماید «کسانی که مال یتیم را می خورند همین الان در حال خوردن آتش جهنم هستند»، یعنی همین الان زندگی اش زندگی جهنمی است. گناهان، صورت مُلکی عذاب الهی هستند. در حقیقت «گناه کردن» یعنی آوردن جهنم به همین دنیا. پس ما در حقیقت دعا می کنیم خدایا ما را از زندگی جهنمی همین دنیا نجات بده. یعنی از آثار مخرّب گناهان!
🔸نتیجه اینکه: علت اصلی اینهمه درخواست از خداوند برای نجات از آتش جهنم، در حقیقت درخواست نجات از شرّ گناهان و آثار مخرّب آنهاست. لذا ائمه (ع) ما را با «یاد معاد»، «انذار» می دهند که «گناه» زندگی را «جهنمی» میکند و راه نجات این است که ما به معارفی که در اعدیه آمده «عمل» کنیم.
▫️نیش و نوش طلبگی @hedayati_ir
🔸تربیت، باید تربیت قرآنی باشد...
🔸ویژگی مهم قرآن در بیان امام خمینی (ره)
#تربیت_قرآنی
#تفسیر_تربیتی
▪️نورهای تاریک!
▫️طبیعت نور، روشنی و روشنایی است.
▫️طبیعت نور، زلالی و شفافیت است.
▫️طبیعت نور، ضد ظلمت و تاریکی است.
▫️طبیعت نور، هدایت کنندگی است.
اما؛
▪️نور آتش جهنم، عین تاریکی است!
🔸اَللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ... مِنْ نَارٍ نُورُهَا ظُلمَةٌ (صحیفه سجادیه، دعای۳۲، فراز۲۹)
▪️گاهی نور توحید، برای عده ای مانع رسیدن به خدا است!
🔸إِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَ اَلاِنْقِطَاعِ إِلَيْكَ... حَتَّى تَخِرَقَ أَبْصَارُ اَلْقُلُوبِ حُجُبَ اَلنُّورِ. (مناجات شعبانیه)
▪️برخی نورهای ظاهری اصلا نور نیستند!
🔸وَ مَن لَم يَجعَلِ اللَّهُ لَهُ نُورًا فَمَا لَهُ مِن نُورٍ (نور، ۴۰)
▪️برخی افراد از نور قرآن، به گمراهی میرسند!
🔸وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ وَلَا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا (اسراء، ۸۲)
اما؛
🔹تنها نور حقیقی، ذات خداوند متعال است.
«اللَّهُ نُورُ ٱلسَّماواتِ وَ الأَرۡضِ»
(نور، ۳۵)
🔹ویژگی اقتصاد اسلامی🔹
🔸همه انسانها برای تأمین نیازهای مالی و هزینه های زندگی تلاش می کنند.
اما وضع همه یک جور نیست.
▫️ عده ای:
- تلاش می کنند و به نتیجه می رسند؛ اما با کلی مانع و مشکل و زحمت!
- حساب و کتاب می کنند و به نتیجه می رسند؛ اما چیزی بیشتر از برنامه ریزی ها گیرشان نمی آید. گاهی هم کمتر از حساب و کتاب!
▫️ عده ای:
- تلاش می کنند و به نتیجه می رسند؛ اما بدون مانع و مشکل، بلکه به آسانی!
- حساب و کتاب می کنند و به نتیجه می رسند؛ اما کلی چیزی های دیگر هم گیرشان می آید.
🔸چرا اینگونه است؟
چون در گروه دوم، هم «تلاش خودش» است و هم «کمک خدا».
▫️ تلاش ها به گردن خودش است؛ اما سختی و زحمتش به عهده خدا.
▫️ برنامه ریزی ها دست خودش است؛ اما نتیجه و برکتش به عهده خدا.
🔸چرا کمک خدا؟
چون گروه دوم:
▫️مال و ثروت را برای عبادت بیشتر خدا می خواهد. اگر بخواهد با مشکل به دست آورد از عبادت خدا باز می ماند. لذا خدا آسان سازی می کند.
▫️مال و ثروت را به هر قیمتی نمی خواهد. گاهی برنامه ها جور در نمی آید، اگر بخواهد حساب و کتابش را به نتیجه برساند، دست به هر کاری می زند، اما نمی کند؛ لذا خدا بدون حساب می دهد تا مال و ثروت، وبال گردنش نشود.
♦️توجه: منظور از نتیجه «آسان» و «بی حساب»، پول باد آورده نیست؛ چون نه مبتنی بر «تلاش و برنامه» است و نه برای «عبادت خدا» است!
🔸امام سجاد (ع) چه زیبا فرموده اند:
▫️اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ
▫️و اكْفِنِي مَئُونَةَ الِاكْتِسَابِ
▫️و ارْزُقْنِي مِنْ غَيْرِ احْتِسَابٍ
▫️فلَا أَشْتَغِلَ عَنْ عِبَادَتِكَ بِالطَّلَبِ
▫️و لَا أَحْتَمِلَ إِصْرَ تَبِعَاتِ الْمَكْسَبِ
صحیفه سجادیه، دعای 20، فراز 31
———————————————
https://eitaa.com/tafsir1401
تفسیر قرآن کریم
#یادداشت_تحقیقی 🔹بیشترین خواسته ای که ائمه (ع) در دعاهای ماه مبارک رمضان داشته اند چه بوده؟ با بررسی
🔸روز عرفه مانند شبهای قدر اهمیت زیادی دارد.
در شبهای قدر، مهمترین خواسته مان «نجات از آتش جهنم» است.
امروز هم «دعای عرفه» با این عبارت زیبا و مهم تمام می شود:
▫️اى خدا،
از تو می خواهم حاجتم را برآورده کنی.
آن حاجتی كه اگر به من عطا كنى، ديگر از هر چه محرومم كنى زيان نمیبینم.
و اگر آن حاجتم را برآورده نکنی، ديگر هر چه به من عطا كنى سودی به حالم ندارد.
آن درخواستم این است:
«مرا از آتش جهنم رهایی بخشی»
🔹و أَسْأَلُكَ اللَّهُمَّ حَاجَتِيَ الَّتِي
إِنْ أَعْطَيْتَنِيهَا لَمْ يَضُرَّنِي مَا مَنَعْتَنِي
وَ إِنْ مَنَعْتَنِيهَا لَمْ يَنْفَعْنِي مَا أَعْطَيْتَنِي
«أَسْأَلُكَ فَكَاكَ رَقَبَتِي مِنَ النَّارِ»
ه------------------------------------------------------ه
▫️نیش و نوش طلبگی @hedayati_ir
هدایت شده از نیش و نوش طلبگی
#قرآن_انتخابات
#مطلب_اول
به مناسبت ایام انتخابات و فضای حاکم بر اخبار و تحلیل های امروزی، در سلسله مطالبی، چند دیدگاه بنیادین و مهم قرآن کریم درباره #اخبار #تحلیلها #رسانه_ها #جنگ_شناختی #فریب_رسانه_ای #خطای_ادراکی بیان می کنیم.
🔹به افراد جامعه خوش بین باشید.
لَوْ لا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَيْراً... (نور، 12)
▫️قرآن کریم، جامعه ایمانی را توبیخ می کند که چرا وقتی درباره افراد جامعه، اخبار و تحلیل می شنوید، با حسن ظن و مثبت اندیشی برخورد نمی کنید؟! در حقیقت اخبار و تحلیل ها نباید باعث ایجاد سوء ظن به افراد جامعه بشود.
🔹همیشه مدرک و شاهد بیاورید و بخواهید.
لَوْ لا جاؤُ عَلَيْهِ بِأَرْبَعَةِ شُهَداءَ فَإِذْ لَمْ يَأْتُوا بِالشُّهَداءِ فَأُولئِكَ عِنْدَ اللَّهِ هُمُ الْكاذِبُونَ (نور،13)
▫️قرآن کریم، جامعه ایمانی را توبیخ می کند که چرا وقتی خبر و تحلیلی ارائه می کنید، مدرک و شاهدی نمی آورید؟! جالب اینکه راه کشف دروغ رسانه ای را هم بیان می کند: اگر مدرک و شاهد نبود، حتما دروغ است.
🔹در انتشار اخبار، خود را همه چیزدان ندانیم.
وَ لَوْ لا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُمْ ما يَكُونُ لَنا أَنْ نَتَكَلَّمَ بِهذا سُبْحانَكَ هذا بُهْتانٌ عَظيمٌ (نور، 16)
قرآن کریم، جامعه ایمانی را توبیخ می کند که چرا وقتی اخبار و تحلیل هایی به شما می رسد، سریع آن را بازنشر می کنید و به خود اجازه می دهید درباره هر خبری که هنوز به آن علم ندارید، اظهار نظر کنید! تقوای در نشر خبر، در آن روزگار تقوای زبان بود و در این روزگار تقوای انگشت سبابه!
.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:
▫️نیش و نوش طلبگی @hedayati_ir
هدایت شده از نیش و نوش طلبگی
چه هنری دارند این جماعت!
کربلا را به مذاکره تفسیر میکنند!
و آیات جهاد را به صلح!