eitaa logo
🕊🍃۳۰ دقیقه تفسیر قرآن کریم بشنویم🍃🕊
2.1هزار دنبال‌کننده
105 عکس
13 ویدیو
108 فایل
روزانه ۳۰ دقیقه تفسیر صوتی حاج آقا قرائتی بشنویم ارتباط با مدیر کانال: @Bagheri1373 @Allah22_5 لینک کانال اول در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 تفسیر آیه ۵۱ تا ۵۶ سوره واقعه 🕊 🍃 ثُمَّ إِنَّكُمْ أَيُّهَا الضَّالُّونَ الْمُكَذِّبُونَ (۵۱)🍃 🍃لَآكِلُونَ مِن شَجَرٍ مِّن زَقُّومٍ (۵۲)🍃 🍃فَمَالِؤُونَ مِنْهَا الْبُطُونَ (۵۳)🍃 🍃فَشَارِبُونَ عَلَيْهِ مِنَ الْحَمِيمِ (۵۴)🍃 🍃فَشَارِبُونَ شُرْبَ الْهِيمِ (۵۵)🍃 🍃هَذَا نُزُلُهُمْ يَوْمَ الدِّينِ (۵۶)🍃 ترجمه : 🍃 همانا، اى گمراهان انكار كننده!🍃 🍃حتماً از درختى (بد منظر و بد طعم و بد بو)كه زقّوم است خواهيد خورد.🍃 🍃آنگاه شكم ها را از آن پر خواهيد كرد.🍃 🍃و روى آن از آب جوشان مى نوشيد.🍃 🍃پس مانند شتران عطش زده مى نوشيد.🍃 🍃اين است پذيرايى (ابتدايى) آنان روز قيامت.🍃 «زقّوم»، نام گياه تلخ و بدبو و بدطعم است كه شيره آن اگر به بدن برسد، بدن متورم مى شود. اين گياه، غذاى دوزخيان است. «نُزُل» به آن چيزى گفته مى شود كه براى پذيرايى مقدّماتى مهمان آماده مى شود و «هيم» نام مرضى است كه شتر به آن گرفتار مى شود و هر چه آب مى نوشد سيراب نمى شود تا بميرد، همچنين به زمين ريگزار گفته مى شود كه هر چه آب در آن بريزند فرو مى رود. غذاهاى تلخ دنيوى را انسان يا نمى خورد كه در آخرت گنهكار بايد بخورد. «لآكلون» يا كم مى خورد، كه در آخرت بايد سير بخورد، «فمالئون منها البطون»، يا با غذاى ديگر جبران مى كند، كه در آخرت غذاى ديگرش آب جوش است، «من الحميم» و يا با بى ميلى مى خورد، كه در آن روز مثل شتر تشنه به آب رسيده مى خورد. «شرب الهيم» 📌 پیام ها 🌿 دوزخيان، از سخت ترين خطاب هاى تحقيرآميز برخوردارند. «أيّها الضّالون المكذّبون» 🌿 اصحاب شمال، گمراهان هستند، «أيّها الضّالّون» كه ما در هر نماز از خدا مى خواهيم از آنان نباشيم. «و لا الضّالّين» 🌿 بدتر از گمراهى، تكذيب كردن است وگرنه بسيارى از گمراهان، توفيق هدايت مى يابند. «الضالّون المكذّبون» 🌿 تمام تحقيرهاى روانى و عذاب جسمانى، پذيرايى مقدّماتى اصحاب شمال است! پس پذيرايى اصلى چيست؟ «هذا نزلهم» 🌿 خداوند عادل است و كيفرهاى او عادلانه. همه سختى ها نتيجه عملكرد خود انسان است و آن روز، روز كيفر و پاداش است. «يوم الدين» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۵۷ تا ۶۰ سوره واقعه 🕊 🍃 نَحْنُ خَلَقْنَاكُمْ فَلَوْلَا تُصَدِّقُونَ (۵۷)🍃 🍃أَفَرَأَيْتُم مَّا تُمْنُونَ (۵۸)🍃 🍃أَأَنتُمْ تَخْلُقُونَهُ أَمْ نَحْنُ الْخَالِقُونَ (۵۹)🍃 🍃نَحْنُ قَدَّرْنَا بَيْنَكُمُ الْمَوْتَ وَمَا نَحْنُ بِمَسْبُوقِينَ (۶۰)🍃 ترجمه : 🍃 ما شما را آفريديم، پس چرا تصديق نمى كنيد؟🍃 🍃آيا آنچه را (در رحم) مى ريزيد ديده ايد؟🍃 🍃آيا شما آن را (به صورت انسان) مى آفرينيد يا ما آفريننده ايم؟🍃 🍃ماييم كه مرگ را در ميان شما مقدّر كرديم و هرگز (مغلوب نمى شويم) وكسى بر ما پيشى نمى گيرد.🍃 در آيات قبل بيان شد كه اصحاب شِمال در معاد ترديد داشته و مى گفتند: آيا اگر مرديم و خاك شديم، باز زنده مى شويم؟ از اين آيه به بعد خداوند نمونه هاى قدرت خود را در دنيا بيان مى كند تا استبعاد قيامت را برطرف نمايد. استدلال هاى قرآن، فراتر از زمان و مكان است و تاريخ مصرف ندارد و به مقطعى از زمان و مكانى خاص تعلق ندارد. نطفه در رحم و بذر در زمين، در هر زمان و مكان و براى همه واضح و روشن است. مخفى بودن زمان مرگ حكيمانه است و فوايدى را به دنبال دارد، از يك سوى آماده باش انسان كه هر لحظه ممكن است مرگ فرا رسد و از سوى ديگر جريان عادى زندگى، زيرا منتظر زمان معيّنى براى مرگ نيست وگرنه زندگى براى او تلخ مى شد. گرچه برخى مقدّمات توليد نسل، همچون آميزش و ريزش نطفه در رحم، به وسيله انسان است، امّا تلقيح نطفه و تخمك و رشد آن در چند مرحله و حفظ و تبديل آن به يك انسان كامل با ويژگى هاى منحصر به فرد، تنها كار خداوند است. «أ أنتم تخلقونه أم نحن الخالقون» حتى اگر بشر، در خارج از رحم همانند سازى كند، باز هم از قدرت الهى نمى كاهد و خالقيّت او را زير سؤال نمى برد، زيرا اين تأثير و تأثّر به دست تواناى خداوند است و بشر در طراحى مراحل آفرينش نقشى ندارد. 📌 پیام ها 🌿 چرا شك در معاد مى كنيد؟ كسى كه شما را آفريد بار ديگر نيز مى آفريند. «نحن خلقناكم» 🌿 با منكران و ناباوران، مستدل گفتگو كنيم. «نحن خلقناكم» 🌿 توبيخ بعد از استدلال است. اول مى فرمايد: «نحن خلقناكم» سپس توبيخ مى كند. «فلولا تصدّقون» 🌿 در استدلال، به يك دليل و نمونه بسنده نكنيم. «أفرأيتم... ءأنتم...» 🌿 در تبليغ و مجادله، با استفاده از شيوه سؤال و پرسش، وجدان مخاطبان را بيدار و به يارى فراخوانيم. «أفرأيتم... و أنتم...» 🌿 قدرت الهى، هم در آفريدن نمودار است، «نحن خلقناكم» و هم در ميراندن. «نحن قدّرنا بينكم الموت» 🌿 مرگ، يك حادثه و اتّفاق نيست، بر اساس حكمت و حساب و كتاب است. «قدرّنا بينكم الموت» 🌿 پايان عمر و زمان مرگ، تنها به دست خداست. «نحن قدّرنا بينكم الموت» 🌿 مرگ انسان نشانه ى عجز خداوند از زنده نگه داشتن نيست، بلكه تقديرى حكيمانه است. «قدّرنا بينكم الموت» 🌿 قدرت الهى مطلقه است و هيچ شخص يا قدرتى نمى تواند از مرگ فرار كرده و بر اين تقدير الهى غالب شده و بر آن پيشى بگيرد. «ما نحن بمسبوقين» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۶۱ و ۶۲ سوره واقعه 🕊 🍃 عَلَي أَن نُّبَدِّلَ أَمْثَالَكُمْ وَنُنشِئَكُمْ فِي مَا لَا تَعْلَمُونَ (۶۱)🍃 🍃وَلَقَدْ عَلِمْتُمُ النَّشْأَةَ الْأُولَي فَلَوْلَا تَذكَّرُونَ (۶۲)🍃 ترجمه : 🍃 تا مانند شما را جانشين شما كنيم وشما را در جهانى كه نمى دانيد پديدار گردانيم.🍃 🍃 شما آفرينش نخستين را دانستيد، پس چرا (به آفرينش دوباره) متذكّر نمى شويد؟🍃 📌 پیام ها 🌿 فلسفه مرگ، جايگزين شدن ديگران و پيدايش تحوّلات جديد است. «قدّرنا بينكم الموت... نبدّل امثالكم... ننشئكم...» 🌿 قدرت خداوند بر جابجايى مرگ و زندگى، دليل قدرت خداوند بر ايجاد معاد است. « فلولا تصدّقون... نبدّل أمثالكم» 🌿 دنيا عبورگاه است نه توقّف گاه. «نبدّل أمثالكم» 🌿 انسان از وضع قيامت آگاه نيست كه چه زمانى خواهد بود و در چه شرايطى حاضر مى شود. «ننشئكم فيما لاتعلمون» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۶۳ تا ۶۷ سوره واقعه 🕊 🍃 أَفَرَأَيْتُم مَّا تَحْرُثُونَ (۶۳)🍃 🍃أَأَنتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ (۶۴)🍃 🍃لَوْ نَشَاء لَجَعَلْنَاهُ حُطَاماً فَظَلْتُمْ تَفَكَّهُونَ (۶۵)🍃 🍃إِنَّا لَمُغْرَمُونَ (۶۶)🍃 🍃بَلْ نَحْنُ مَحْرُومُونَ (۶۷)🍃 ترجمه : 🍃 آيا آنچه را كشت مى كنيد، ديده ايد؟🍃 🍃آيا شما آن را مى رويانيد يا ما روياننده ايم؟🍃 🍃اگر بخواهيم آن را خار و خاشاك مى گردانيم، پس شما از روى تعجّب مى گوييد:🍃 🍃ما زيان ديده ايم.🍃 🍃بلكه محروم و بدبختيم.🍃 «حُطام» به معنى شكستن و خرد شدن و «تفكّهون» به معناى ميوه خوردن، فكاهى گفتن و تعجب و پشيمانى آمده است. «مغرمون» از «غرامت» به معناى پرداخت خسارت و زيان ديدن است. اگر كمى دقّت كنيم، زمين، بدن انسان را به خاك تبديل مى كند ولى بذر را به خاك تبديل نمى كند. دانه درون زمين دو حركت متضاد دارد، ساقه به سوى بالا و ريشه به سوى پايين مى رود. ريشه، مواد غذايى را جذب و ساقه، موانع خود را حتى اگر سفت باشد دفع مى كند. يك دانه به چند خوشه تبديل مى شود و توليد مثل مى كند. هر نوع تغيير و تحوّلى در طبيعت، براى خداوند يكسان است. حيات يا مرگ موجودات، شيرينى يا تلخى آب، همه در نزد قدرت خداوند يكسان است. «خلقناكم... قدّرنا بينكم الموت»، «نحن الزارعون... لجعلناه حطاماً»، «تشربون... جعلناه اجاجاً» يكى از راه هاى خداشناسى، فرض خلاف وضع موجود است، چنانكه گفته اند: «تعرف الاشياء باضدادها» يعنى با تصور ضدّ هر چيزى، جايگاه و اهميّت آن چيز مشخص مى شود، مثلاً: اگر هر يك از شب يا روز طولانى شود، اگر آب ها به زمين فرو رود، اگر كشت ها همه خار شود، اگر آب ها تلخ شود و... چه كسى مى تواند آن را به وضع موجود تبديل كند؟ آرى اگر انسان به اين نكته توجّه داشته باشد كه هر چه دارد، هر لحظه در معرض تغيير و نابودى است و به پيامدهاى از دست دادن آنها بيانديشد، ارزش نعمت هاى موجود را بهتر درك خواهد كرد و به لطف و قدرت الهى بيشتر پى مى برد. 📌 پیام ها 🌿 همان قدرتى كه از يك دانه بذر، خوشه ها پديد مى آورد، مى تواند از تك سلّول انسان مرده اى دوباره او را زنده كند. «أفرأيتم ما تحرثون» 🌿 فعل و انفعالات طبيعى با اراده خداوند است. «لو نشاء لجعلناه حطاما» 🌿 برخى انسان ها، تا محصولشان خار و خاشاك نشود و سرشان به سنگ نخورد، وجدانشان بيدار نمى شود. «حُطاماً... بل نحن محرومون» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۶۸ تا ۷۰ سوره واقعه 🕊 🍃 أَفَرَأَيْتُمُ الْمَاء الَّذِي تَشْرَبُونَ (۶۸)🍃 🍃أَأَنتُمْ أَنزَلْتُمُوهُ مِنَ الْمُزْنِ أَمْ نَحْنُ الْمُنزِلُونَ (۶۹)🍃 🍃لَوْ نَشَاء جَعَلْنَاهُ أُجَاجاً فَلَوْلَا تَشْكُرُونَ (۷۰)🍃 ترجمه : 🍃 آيا آبى را كه مى نوشيد ديده ايد؟🍃 🍃آيا شما آن را از ابر باران زا فرو آورديد يا ما فرو فرستنده ايم؟🍃 🍃اگر بخواهيم آن را شوروتلخ مى گردانيم، پس چرا سپاسگزارى نمى كنيد؟🍃 «مُزْن» به ابر سفيد باران زا گفته مى شود، «اُجاج» آب شور همراه با تلخى است. در حديث مى خوانيم: هرگاه رسول خدا(صلى الله عليه وآله) آب مى نوشيد، مى فرمود: «الحمدللّه الّذى سقانى عَذباً فُراتاً برحمته و لم يجعله مِلحاً اُجاجاً بذنوبى»، خدا را شكر كه به واسطه رحمتش به ما آب گوارا نوشاند و به خاطر گناهانِ ما، آن را شور قرار نداد. توجّه به نقش آب در رفع تشنگى «تشربون»، چگونگى پيدايش آب «من المزن»، فروآمدن باران «نحن المنزلون»، و مزه و طعم آن «لو نشاء لجعلناه اجاجاً»، انسان را به شكرگذارى وامى دارد. «فلولا تشكرون» الطاف دائمى خداوند، نشانه عجز او از تغيير و تحوّل نيست. جمله «لو نشاء» به معناى آن است كه ما آب را شور نمى كنيم ولى مى توانيم اين كار را انجام دهيم. توجّه به نعمت ها، هم اعتقاد توحيدى انسان را بالا مى برد، «نحن الزارعون... نحن المنزلون» هم روحيه تشكر را در انسان زنده مى كند و هم استبعاد زنده شدن دوباره و معاد را برطرف مى كند. 📌 پیام ها 🌿 استدلال هاى قرآن، فراگير، ساده و در عين حال عميق است. نگاهى به آب، براى توجّه انسان به مبدأ و معاد كافى است. «أفرأيتم الماء الّذى تشربون» 🌿 نزول آب قابل نوشيدن، نشانه حكمت وقدرت الهى است.«الماء الّذى تشربون» 🌿 نزول باران از آسمان، از قدرت انسان خارج است و اين براى خداشناسى كافى است. «ءأنتم انزلتموه من المزن ام نحن المنزلون» (هيچ عملى بدون اراده الهى تحقق پيدا نمى كند.) 🌿 آفرينش، كلاس تدبّر، «أفرأيتم...» تذكّر، «أفلا تذكّرون» و زمينه ساز تشكّر است. «فلولا تشكرون» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۷۱ تا ۷۴ سوره واقعه 🕊 🍃 أَفَرَأَيْتُمُ النَّارَ الَّتِي تُورُونَ (71) 🍃أَأَنتُمْ أَنشَأْتُمْ شَجَرَتَهَا أَمْ نَحْنُ الْمُنشِؤُونَ (72)🍃 🍃نَحْنُ جَعَلْنَاهَا تَذْكِرَةً وَمَتَاعاً لِّلْمُقْوِينَ (73)🍃 🍃فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّكَ الْعَظِيمِ (74)🍃 ترجمه : 🍃 آيا آتشى را كه مى افروزيد، ديده ايد؟🍃 🍃آيا شما درخت آن را ايجاد كرده ايد يا ما ايجاد كننده ايم؟🍃 🍃ما آتش را وسيله تذكّر (آتش قيامت) و نعمتى براى مسافران قرار داده ايم.🍃 🍃پس به نام پروردگار بزرگت تسبيح گوى.🍃 «تورون» از «ورى» به معناى خارج كردن چيزى پنهان است، «وراء» يعنى باطن و پشت چيز. به آتشى كه در وسائل آتش افروزى نهفته و با جرقه زدن بيرون مى آورند، «ايراء» مى گويند. در حجاز دو نوع درختى بود كه به عنوان دو چوب آتش زنه از آن استفاده مى كردند، همچون جرقه اى كه از زدن دو سنگ چخماق به دست مى آيد. «مُقوين» از «قوايه» به معناى بيابان است. به بيابان گرد و مسافر، «مقوى » گفته مى شود. از آيه ۴۷ كه ترديد در معاد مطرح شد، تا اين آيات، خداوند بيش از بيست مرتبه مردم را خطاب كرده و آنان را به فكر و تدبير در چگونگى به وجود آمدن كشت و آب و آتش و آفرينش انسان دعوت كرده است تا ترديد نابجاى كافران را برطرف كند. در اين آيات، عناصر چهارگانه آب، خاك، باد و آتش، مطرح شده است كه همه تحت فرمان الهى و وسيله اى براى شناخت خداوند و پى بردن به قدرت او هستند. خداوند در اين سوره، چهار مرتبه از مردم اقرار گرفته كه آيا شما در آفرينش خود، نزول باران، خروج گياهان و توليد آتش نقشى داريد؟ نياز به آتش در بيابان، بارزتر از نياز به آن در محلّ مسكونى است. مسافر در بيابان، براى حفظ خود از سرما، پيدا كردن راه در شب و مقابله با خطر حيوانات وحشى، نياز به نور و حرارت و آتش دارد. 📌 پیام ها 🌿 همان خدايى كه آتش را از دل چوب و درخت بيرون مى آورد، مرده ها را از دل زمين بيرون مى آورد. «أفرأيتم النّار التى تورون» 🌿 خروج آتش از درخت، از دو جهت مى تواند يادآور قيامت باشد: يكى از جهت خروج انرژى ذخيره شده در آن كه در قالب جرقه و آتش بروز مى كند، ديگر آن كه آتش دنيا، انسان را به ياد آتش دوزخ مى اندازد. «جعلناها تذكرة» 🌿 خداوند آنچه را براى رفع استبعاد معاد بود ذكر كرد، خواه اثر كند يا نكند. اى پيامبر! وظيفه تو تسبيح خداوند است. «فسبّح باسم ربّك العظيم» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402