eitaa logo
🕊🍃۳۰ دقیقه تفسیر قرآن کریم بشنویم🍃🕊
2.1هزار دنبال‌کننده
105 عکس
13 ویدیو
108 فایل
روزانه ۳۰ دقیقه تفسیر صوتی حاج آقا قرائتی بشنویم ارتباط با مدیر کانال: @Bagheri1373 @Allah22_5 لینک کانال اول در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 تفسیر آیه ۸۱ و ۸۲ سوره واقعه 🕊 🍃 أَفَبِهَذَا الْحَدِيثِ أَنتُم مُّدْهِنُونَ (۸۱)🍃 🍃وَتَجْعَلُونَ رِزْقَكُمْ أَنَّكُمْ تُكَذِّبُونَ (۸۲)🍃 ترجمه : 🍃آيا شما با اين سخن (الهى)، با سبكى و سستى برخورد مى كنيد؟🍃 🍃و (سهم و) رزق خود را تكذيب آن قرار مى دهيد؟🍃 «مُدهِنون» از «دُهن» به معناى روغن است. مداهنه، گاهى به معناى مدارا و ملايمت و گاهى سستى و ضعف مى آيد. پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) همراه با عدّه اى در حال مسافرت بودند كه با كمبود آب مواجه شدند و عطش بر مردم غلبه كرد. پيامبر(صلى الله عليه وآله) دست به دعا برداشتند و باران باريد و همه را سيراب كرد. در اين ميان يكى گفت: اين باران به خاطر طلوع فلان ستاره است (نه دعاى پيامبر)! كه اين آيه نازل شد. «و تجعلون رزقكم انّكم تكذبون» و پيامبر(صلى الله عليه وآله) فرمودند: به جاى شكر روزى هايتان، تكذيب مى كنيد. آرى همواره در جامعه افرادى وجود دارند كه موجوديّت و شخصيّت خود را در مخالفت با ديگران مى بينند و تمام هنر خود را در كوك كردن ساز مخالفت بكار مى گيرند. اگر همه موافق باشند او مخالفت مى كند و اگر همه مخالف باشند، او موافق است. او كار به دليل ندارد و دوست دارد هميشه بر خلاف ديگران حركت كند و اين نگرش در حركات و گفتار و برخوردهاى شخصى او نمايان است. او سعى مى كند در چگونگى اصلاح سر و صورت يا رنگ و نوع لباس، يا لحن و صوت و استفاده از الفاظ و اصطلاحات و يا نوشتار، حتى در نام گذارى فرزند، رفتارى غير متعارف و انگشت نما داشته باشد و به اين طريق خود را جدا و بهتر از ديگران مطرح كند. 📌 پیام ها 🌿 هر چه قداست و عظمت بيشتر باشد، سهل انگارى خطرناك تر و توبيخ بيشتر است. «أفبهذا الحديث انتم مدهنون» 🌿 مداهنه و سازشكارى در برابر اصول مسلّم دين، پذيرفته نيست. «انّه لقرآن كريم... أفبهذا الحديث انتم مدهنون» 🌿 سهل انگارى، سستى و سازش در دين، به تدريج انسان را به انكار وادار مى كند. «أفبهذا الحديث انتم مدهنون و تجعلون رزقكم انّكم تكذبون» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۸۳ تا ۸۷ سوره واقعه 🕊 🍃 فَلَوْلَا إِذَا بَلَغَتِ الْحُلْقُومَ (۸۳)🍃 🍃وَأَنتُمْ حِينَئِذٍ تَنظُرُونَ (۸۴)🍃 🍃وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنكُمْ وَلَكِن لَّا تُبْصِرُونَ (۸۵)🍃 🍃فَلَوْلَا إِن كُنتُمْ غَيْرَ مَدِينِينَ (۸۶)🍃 🍃تَرْجِعُونَهَا إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ (۸۷)🍃 ترجمه : 🍃 پس چرا آنگاه كه جان به گلوگاه رسد.🍃 🍃و شما در آن هنگام نظاره مى كنيد.🍃 🍃و ما از شما به آن (محتضر) نزديك تريم، ولى نمى بينيد.🍃 🍃و ما از شما به آن (محتضر) نزديك تريم، ولى نمى بينيد.🍃 🍃پس اگر شما (در برابر اعمالتان) مجازات شدنى نيستيد، چرا آن جان را (در حال احتضار به بدن خود) بر نمى گردانيد اگر راست مى گوييد؟🍃 اگر منكران معاد در قدرت خداوند براى مبعوث كردن مردگان شك دارند، آيا قدرت او را در گرفتن جان انسان ها، انكار مى كنند؟ صحنه جان دادن محتضر را مى بينند كه احدى هيچ كارى نمى تواند بكند، عجز خود و قدرت نمايى او را در حال احتضار ديده اند، همان قدرت كه مى تواند جان را بگيرد، مى تواند جان را باز گرداند. اگر مرگ به اراده و تقدير الهى نبود و اتّفاقى بود، چاره جويى و جلوگيرى از آن امكان داشت. براى منكران بايد استدلال آورد، چنانكه در آيات متعدّد اين سوره خداوند بارها استدلال آورده است. «أفرأيتم ما تمنون»، «أفرأيتم ما تحرثون»، «أفرأيتم النار الّتى تورون»، البتّه گاهى هم بايد با نشان دادن صحنه عجزشان آنان را تحقير كرد، چنانكه در اين آيات خداوند خطاب به آنان مى فرمايد: همه شما قدرت دور كردن مرگ و زنده نگه داشتن عزيزتان را در لحظه احتضار نداريد. خداوند، به همه بندگان، خوب يا بد، نزديك است. «نحن اقرب اليه» آنچه مهم و ارزشمند است اين كه ما با ايمان و عمل صالح به خدا نزديك شويم. «مَدين» از «دين» به معناى جزاست و لذا «يوم الدين» يكى از نام هاى قيامت است: «مالك يوم الدين» نگاه، غير از ديدن است، چه بسا انسان به چيزى نگاه مى كند، اما آن را نمى بيند و در فكر چيز ديگرى است. «تنظرون... لكن لا تبصرون» 📌 پیام ها 🌿 لحظه ى احتضار و مرگ، براى همه حتمى است. «اذا بلغت الحلقوم» (كلمه «اذا» در موارد حتمى الوقوع بكار مى رود) 🌿 خروج روح از بدن، از مجراى تنفسى و حلقوم است. «بلغت الحلقوم» 🌿 خداوند براى برطرف كردن ترديد معاد، هم قدرت خود را در حيات مطرح مى كند و هم در حال مرگ و به اين طريق اتمام حجّت مى كند. «بلغت الحلقوم» 🌿 خداوند، از نزديك ترين افراد به انسان، نزديك تر است. نزديكى ديگران جسمى است و نزديكى او ناشى از احاطه كامل به مخلوق است. «نحن اقرب اليه منكم» 🌿 معاد و كيفر و پاداش اخروى قطعى است. «ان كنتم غير مدينين» (بكارگيرى فعل ماضى براى بيان آينده، نشانه حتمى و قطعى بودن آن است) 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۸۸ تا ۹۶ سوره واقعه 🕊 🍃 فَأَمَّا إِن كَانَ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ (۸۸)🍃 🍃فَرَوْحٌ وَرَيْحَانٌ وَجَنَّةُ نَعِيمٍ (۸۹)🍃 🍃وَأَمَّا إِن كَانَ مِنَ أَصْحَابِ الْيَمِينِ (۹۰)🍃 🍃فَسَلَامٌ لَّكَ مِنْ أَصْحَابِ الْيَمِينِ (۹۱)🍃 🍃وَأَمَّا إِن كَانَ مِنَ الْمُكَذِّبِينَ الضَّالِّينَ (۹۲)🍃 🍃فَنُزُلٌ مِّنْ حَمِيمٍ (۹۳)🍃 🍃وَتَصْلِيَةُ جَحِيمٍ (۹۴)🍃 🍃إِنَّ هَذَا لَهُوَ حَقُّ الْيَقِينِ (۹۵)🍃 🍃فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّكَ الْعَظِيمِ (۹۶)🍃 ترجمه : 🍃 پس اگر او (محتضر) از مقرّبان باشد.🍃 🍃راحت و رحمت و بهشت پر نعمت، روزى او خواهد بود.🍃 🍃و امّا اگر از اصحاب يمين باشد،🍃 🍃(به او گفته مى شود:) از طرف اصحاب يمين (كه هم فكران تو هستند) به تو سلام باد.🍃 🍃و امّا اگر از تكذيب كنندگان گمراه باشد با آبى جوشان پذيرايى مى شود.🍃 🍃و ورود به دوزخ (جزاى اوست).🍃 🍃همانا اين مطلب، حق و يقينى است.🍃 🍃پس به نام پروردگار بزرگوارت تسبيح كن.🍃 «رَوح» به معناى راحت و آسايش و رحمت است. «ريحان» به گياهان خوشبو و معطّر گفته مى شود، همچنين به معناى رزق و روزى نيز آمده است. «تصلية» از «صَلْى» به معناى چشيدن، بريان شدن و افتادن است. آغاز اين سوره، مردم را به سه دسته تقسيم كرد: «كنتم ازواجاً ثلاثة»: مقرّبان درگاه الهى، اصحاب يمين و اصحاب شمال، پايان سوره نيز سرنوشت اين سه گروه را تكرار مى كند. هركس به ميزان قرب خود، پاداش دريافت مى دارد؛ چنانكه امام صادق (عليه السلام) فرمود: اگر محتضر از مقرّبان باشد، روح و ريحان در قبر و بهشت پر نعمت براى آخرت او مقرر مى شود. البتّه «مقرّبون» با توجّه به آيات ۱۰ و ۱۱، همان پيشتازان در ايمان و عمل صالح مى باشند. «و السابقون السابقون اولئك المقرّبون» از اصحاب يمين در لحظه مرگ تنها رفع نگرانى مى شود تا قيامت پاداش دريافت كنند. ظاهراً مراد از اصحاب يمين كسانى هستند كه نامه عملشان به دست راستشان داده مى شود كه در آيات ۷۱ سوره اسراء و ۱۹ سوره حاقّه و ۷ سوره انشقاق از آنان با جمله «من اوتى كتابه بيمينه» نام برده است. مراد از اصحاب شمال نيز كسانى هستند كه نامه عملشان به دست چپشان داده مى شود. از امام باقر(عليه السلام) روايت شده كه منظور از «المكذّبين الضالّين» مشركان مى باشند. براى جمله «سلام لك من اصحاب اليمين» چند معنا بيان شده است: الف) به اهل بهشت (بدون آنكه شخص معيّنى در كار باشد) گفته مى شود: سلام بر تو. ب) بهشتيان به پيامبر درود مى فرستند، بخاطر زحمات او كه آنان را به اين مقام رسانده است. ج) پيامبر به خاطر رستگارى اين گروه در خير و سلامتى است. در آيه ۵۱ خوانديم: «ثمّ انّكم ايّها الضّالون المكذّبون، لأكلون من شجر من زقّوم» ولى در آيه ۹۲ مى فرمايد: «و امّا ان كان من المكذّبين الضّالين فنزل من حميم» چرا در آيه اول، ضالّين بر مكذّبين مقدّم شده و در پايان برعكس شده است؟ پاسخ: به نظر مى رسد كه خطاب آيه اول در دنيا است كه انسان از انحراف و گمراهى به تكذيب كشيده مى شود، ولى در آخر سوره مسئله جان دادن مطرح است كه آغاز كيفر است و كيفر، از خلاف سنگين آغاز مى شود، تكذيب مهم تر از انحراف است. در اين آيات، لحظات جان دادن سه گروه در كنار هم مطرح شده است تا انسان در اين نمايشگاه معنوى، كدام يك را انتخاب كند: «روح و ريحان و جنّة نعيم... نزل من حميم و تصلية جحيم» براى پاداش مقرّبان و اصحاب يمين دليلى نيامده است، ولى براى كيفر كافران دليل آمده كه چون مكذّب و ضالّ هستند. پس تنبيه، دليل مى خواهد ولى در لطف و محبت، كسى سراغ علّت نمى رود. امام صادق (عليه السلام) فرمود: پذيرايى با آب جوشان، در برزخ و قبر است و ورود به دوزخ، در قيامت است. اين سوره با ياد معاد آغاز و با نام معاد ختم گرديده است. 📌 پیام ها 🌿 مقرّبان، پس از جان دادن، بلافاصله به راحت و رفاه مى رسند. «فروح و ريحان» (حرف «ف» دلالت بر گذشت زمانى اندك مى كند.) 🌿 مرگ براى مقرّبان، زمينه ساز سه رحمت است: رهايى از غصّه ها و سختى هاى دنيا «فروحٌ»، رسيدن به الطاف الهى «ريحان» و رسيدن به كاميابى ابدى. «جنّة نعيم» 🌿 لحظات احتضار و مرگ و اخبار چگونگى جان دادن مقرّبان، اصحاب يمين و اصحاب شمال را باور كرده و جدّى بگيريم. «انّ هذا لهو حق اليقين» 🌿 سختى جان دادن كفار و كيفر آنان با حميم و جحيم، حق و عادلانه است. «فنزل من حميم و تصلية جحيم... انّ هذا لهو حق اليقين» 🌿 كيفر يك عمر انحراف و تكذيب، «المكذّبين الضالّين» پذيرايى با نوشيدنى سوزان در جايگاهى آتشين است، «فنزل من حميم و تصلية جحيم» و خداوند از كيفر نابجا منزّه است. «فسبح باسم ربّك...» 🌿 وجود قيامت و نظام كيفر و پاداش، نشانه ربوبيّت خداوند در جهت تربيت انسان است كه ستايش پروردگار را مى طلبد. «فسبّح باسم ربّك العظيم» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر سوره واقعه به صورت متن 🕊 🕊️ کتاب تفسیر نور 🕊️ 🕊 حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی🕊
🕊🍃🕊🍃🕊🍃🕊 قرآن بخوان تمام جهان گوش می شود، غیر از تو هر چه هست فراموش می شود صوت دلنشین قرآن روح انسان را غرق آرامش می کند و آیات نورانی اش برای انسان همانند چراغی مسیر تاریک زندگی را روشن می کند. 🍃 سلام و عرض ادب و احترام🍃 مسروریم از اینکه فرصتی دست داده تا با شنیدن آیات الهی و الهام گرفتن از رهنمودهای گران قدر این کتاب آسمانی ، مطمئن و استوار در مسیر رسیدن به سعادت قدم برداریم. از همه ی شما بزرگواران به خاطر همراهیتون سپاسگزاریم 🌹 به یاری خدا از فردا تفسیر سوره ی حدید رو شروع می کنیم🕊️ 🌿ان شاءالله که خداوند توفیق درک کردن و عمل کردن به قرآن رو روزی ما کنه ، و در قیامت شفیع ما قرار بده. 🍃 الهی آمین🍃 🕊🍃🕊🍃🕊🍃🕊 https://chat.whatsapp.com/JsqdoTxx550JzAlyNubcpU https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا