eitaa logo
🕊🍃۳۰ دقیقه تفسیر قرآن کریم بشنویم🍃🕊
2.1هزار دنبال‌کننده
105 عکس
13 ویدیو
108 فایل
روزانه ۳۰ دقیقه تفسیر صوتی حاج آقا قرائتی بشنویم ارتباط با مدیر کانال: @Bagheri1373 @Allah22_5 لینک کانال اول در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 تفسیر آیه ۲۲ سوره حدید 🕊 🍃 مَا أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي أَنفُسِكُمْ إِلَّا فِي كِتَابٍ مِّن قَبْلِ أَن نَّبْرَأَهَا إِنَّ ذَلِكَ عَلَي اللَّهِ يَسِيرٌ🍃 ترجمه : 🍃 هيچ مصيبتى در زمين و نه در جسم و جانتان به شما نرسد، مگر آن كه پيش ازآنكه آن را پديد آوريم در لوحى ثبت است، همانا اين امر بر خداوند آسان است.🍃 «نبرأها» از «برء» به معنى پديد آوردن است. خداوندى كه زمين را پديد آورده و انسان را آفريده است، براى آنها مشكلات و مصائبى نيز قرار داده است، همچون زلزله و قحطى و سيل براى زمين و بيمارى و جراحت و مردن براى انسان. در متون تاريخى آمده است كه يزيد به اهل بيت امام حسين عليه السلام كه در دست او اسير بودند، گفت: مصيبتى كه بر شما وارد شد بخاطر عملكرد خود شما بود و آيه ۳۰ سوره شورى را خواند كه «ما اصابكم من مصيبة فبما كسبت ايديكم...». امام سجاد عليه السلام در پاسخ فرمود: اين آيه درباره ما نازل نشده و سپس آيه مورد بحث را قرائت فرمود. يعنى خداوند از پيش مقرّر كرده بود كه ما چنين سختى ها و مشكلاتى را براى حفظِ دين او تحمّل كنيم. در حديث مى خوانيم: بلاها براى ظالم وسيله ادب و هشدار است، ولى براى مؤمنان وسيله آزمايش و رشد و براى انبيا وسيله دريافت درجات و براى اولياى خدا وسيله ى دريافت كرامت است. «البلاء للظالم أدب و للمؤمن امتحان و للانبياء درجة و للاولياء كرامة» 📌 پیام ها 🌿 حوادث طبيعى همچون سيل و زلزله كه موجب تخريب منازل و مزارع «مصيبة فى الارض» و يا جراحات و مرگ و مير «فى أنفسكم» مى شود، بر اساس نظام از پيش پايه گذارى شده الهى است، نه امورى تصادفى كه از تحت قدرت خداوند خارج باشد. «الاّ فى كتاب من قبل ان نبرأها» 🌿 هستى، حساب و كتاب دارد و تمام پديده ها، پيش از وقوع، ثبت است. «ما أصاب... الاّ فى كتاب» 🌿 هيچ حادثه اى براى خداوند تازگى ندارد. «فى كتاب من قبل ان نبرأها» 🌿 از احاطه خداوند بر تمام حوادث طبيعى تعجّب نكنيد. «انّ ذلك على اللّه يسير» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۲۳ سوره حدید 🕊 🍃 لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَي مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ🍃 ترجمه : 🍃 تا بر آنچه از دست داديد، تأسف نخوريد و به آنچه به شما داده شد، (سرمستانه) شادمانى نكنيد و خداوند هيچ متكبر فخرفروشى را دوست ندارد.🍃 «مختال» به معناى تكبرى است كه بر اساس توهّم و تخيل بزرگى باشد. اين آيه دليل آيه قبل است. يعنى اين كه به شما خبر داديم كه حوادث را پيش از آنكه حادث شوند مقرر كرده و نوشته ايم، براى آن است كه ديگر به خاطر نعمتى كه از دست مى دهيد اندوه مخوريد و به خاطر نعمتى كه خدا به شما مى دهد، خوشحالى نكنيد و بدانيد كه نعمت ها امانت الهى است كه به شما سپرده شده است، نه اينكه به مواهب الهى پشت پا بزنيم و از آنها بهره نگيريم، بلكه اسير آن نشده و آن را هدف و مقصد خود ندانيم. تمام حوادث تلخ و شيرين، همچون پلّه هايى از سنگ هاى سياه و سفيد، براى بالا رفتن و به كمال رسيدن است و بايد بدون توجّه به رنگِ پلّه ها، به سرعت از آن گذشت. كارمند بانك، يك روز مسئول گرفتن پول از مردم و روز ديگر مسئول پرداخت است. نه روز اول خود را مى بازد و نه روز دوم خوشحالى مى كند، زيرا مى داند او كارمندى امين بيش نيست. خداوند با مقرّر كردن حوادث و فراز و نشيب ها مى خواهد روح انسان را به قدرى بالا ببرد كه تلخى ها و شيرينى ها در آن اثر نكند، چنانكه حضرت زينب (عليها السلام) بعد از حوادث كربلا فرمود: من به جز زيبايى چيزى نديدم، «و ما رأيتُ الا جميلا» و امام حسين عليه السلام در گودال قتلگاه و در آخرين لحظات زندگى اش فرمود: خداوندا! راضى هستم به حكم تو و بردبارم بر بلا و امتحان تو، «رضاً بقضائك، صبراً على بلائك» و امام على عليه السلام اشتياق و انس خود را به شهادت از انس كودك به سينه مادر بيشتر مى داند. «و اللّه لابن ابى طالب آنس بالموت من الطفل بثدى امّه» اگر حوادث را براساس علم و حكمت خدا بدانيم نه اتفاقى و بى دليل و اگر حكمت بروز حوادث را بدانيم، حسد نمى ورزيم، حرص نمى زنيم، دشمنى نمى كنيم و عصبانى نمى شويم زيرا مى دانيم كه صحنه ها از قبل طراحى حكيمانه شده است. اگر بدانيم عطاى نعمت، مسئوليّت و وظيفه به دنبال مى آورد، از داشتن آن شاد نمى شويم و اگر بدانيم گرفتن نعمت، جبرانش در قيامت است، از فوت شده ها غمناك نمى شويم. حضرت على عليه السلام فرمودند: تمام زهد در دو كلمه قرآن است، سپس اين آيه را تلاوت كرده و فرمودند: و آنچه از دست داديد تأسف نخوريد و بر آنچه به شما داده مى شود، دلخوش نباشيد وكسى كه چنين باشد، زاهدى جامع الاطراف است. 📌 پیام ها 🌿 حوادث، هدفدار است. «ما أصاب من مصيبة... لكيلا تأسوا على ما فاتكم...» 🌿 نعمت ها از خداوند است، «آتاكم» ولى سلب نعمت به خداوند نسبت داده نشده است. «ما فاتكم» 🌿 علم به آثار و اهداف حوادث، سبب آرامش است. «فى كتاب من قبل ان نبرءها... لكيلا تأسوا» 🌿 خداوند از ثبت حوادث در لوح محفوظ خبر داده تا بندگان غصّه نخورند و مغرور نشوند. «لكيلا تأسوا... و لاتفرحوا» 🌿 غم و شادى طبيعى بد نيست، اندوه خوردن بر گذشته ها و يا سرمست شدن به داشته ها مذموم است. «لكيلا تأسوا... و لاتفرحوا» 🌿 كسى كه از مقدّرات الهى غافل است، گمان مى كند فضيلتى دارد كه خداوند به خاطر آن به او نعمت داده و لذا بر ديگران فخر مى فروشد. «مختال فخور» 🌿 خيال هاى درونى، مقدّمه فخر فروشى هاى بيرونى است. «مختال فخور» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۲۴ سوره حدید 🕊 🍃 الَّذِينَ يَبْخَلُونَ وَيَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبُخْلِ وَمَن يَتَوَلَّ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ🍃 ترجمه : 🍃 آنان كه بخل مى ورزند و مردم را به بخل ورزيدن فرمان مى دهند و هر كس (ازانفاق و قرض) روى گرداند، پس بى شك خداوند خود بى نياز و ستوده است.🍃 ريشه بخل، حفظ برترى و فخر فروشى است، زيرا اگر نعمت ها در دست ديگران نيز باشد، وسيله فخر فروشى از دست مى رود. امام على (عليه السلام) در خطبه ۱۸۳ نهج البلاغه مى فرمايد: «فاللّه اللّه مَعشَر العباد و انتم سالمون فى الصحة قبل السُقم و فى الفُسحَة قبل الضيق فاسعوا فى فَكاكِ رِقابِكم من قبل ان تُغلَق رهائنُها أسهِروا عيونكم و أضمِروا بطونكم و استعمِلوا اقدامكم و انفقوا اموالكم و خذوا من اجسادكم فجودوا بها على انفسكم و لا تبخلوا بها عنها فقد قال اللّه سبحانه: «ان تنصروا اللّه ينصركم و يثبّت اقدامكم» و قال تعالى: «من ذا الّذى يقرض اللّه قرضاً حسنا فيضاعفه له و له اجر كريم» فلم يَستنصِركم من ذُلّ و لم يَستقرضِكم من قُلّ استنصرَكم و له جنود السموات و الارض و هو العزيز الحكيم و استقرضكم و له خزائن السموات و الارض و هو الغنىّ الحميد و انّما اراد ان يَبلوكم ايّكم احسن عملاً فبادروا باعمالكم تكونوا مع جيران اللّه فى داره» خدا را خدا را در نظر بگيريد، اى گروه بندگان! در اين حال كه در نعمت تندرستى غوطه وريد، پيش از آنكه بيمارى به سراغتان آيد، و در اين حال كه در گشايش و آسايش به سر مى بريد پيش از آنكه تنگناهاى زندگى شما را در خود فرو برد. پس بكوشيد در آزادسازى گردن هايتان پيش از آنكه با زنجيرهاى گرو بسته شويد. شب زنده دارى كنيد و شكم هايتان را خالى نگهداريد. در راه خيرات گام هايى برداريد و اموالتان را به مستمندان انفاق كنيد. از بدن مادّى بگيريد و براى پيشبرد نفوستان بهره ها برداريد و به خاطر علاقه به بدن، از رشد نفوس خود بخل نورزيد. خداوند سبحان فرموده است: اگر خدا را يارى كنيد، خدا هم شما را يارى مى كند و شما را ثابت قدم مى دارد و فرمود: كيست كه خداوند را قرض نيكو دهد تا خداوند چندين برابر براى او بيافزايد و براى اوست پاداشى بزرگ. خداوند، از روى ذلّت و خوارى، از شما يارى نخواسته و يا براى جبران كمبود خود، از شما قرض نخواسته است. از شما يارى خواسته در حالى كه سپاهيان آسمان ها و زمين به فرمان او هستند و او عزيز و حكيم است. از شما وام خواسته در حالى كه خزائن آسمان ها و زمين از آنِ اوست و او تنها بى نياز و شايسته حمد و ستايش است. و جز اين نيست كه خداوند اراده كرده است شما را بيازمايد تا آن كس كه عملش نيكوتر است، بروز نمايد. پس با اعمال نيكوى خود بر ديگران پيشدستى كنيد، باشد كه در بارگاه خداوندى با همسايگان ويژه خداوند دمساز باشيد. سيماى بخل در روايات حضرت على (عليه السلام) از فرزندش امام حسن (عليه السلام) پرسيد: شُحّ چيست؟ پاسخ فرمود: «ان ترى ما فى يدك شرفاً و ما انفقت تلفا» آنچه را در دست دارى مايه شرافت خود بدانى و آنچه را انفاق مى كنى، تلف شده بپندارى. «البخل بالموجود سوء الظّن بالمعبود» بخل، نشانه بدگمانى به خداست. امام صادق (عليه السلام)، يك شب در حال طواف، چنين دعا مى كرد: «اللّهم قِنى شحّ نفسى» خدايا! مرا از بخل حفظ فرما. بخل فقط در مال نيست، بلكه در احترام به مردم نيز برخى بخل مى ورزند. «البخيل من بخل بالسلام»، آنكه در سلام بخل ورزد، بخيل است. «البخل باخراج ما افترض اللّه من الاموال اقبح البخل» بدترين بخل، بخل در پرداخت واجبات مالى چون خمس و زكات است. «البخيل حقاً مَن ذُكرت عنده فلم يُصلّ علىَّ» پيامبر فرمود: بخيل حقيقى، كسى است كه نام من نزد او برده شود، ولى او بر من درود و صلوات نفرستد. «لاتدخلن فى مشورتك بخيلا» افراد بخيل را طرف مشورت خود قرار ندهيد. «النظر الى البخيل يقسى القلب» نگاه به بخيل، انسان را سنگدل مى كند. 📌 پیام ها 🌿 بخل كردن و سفارش نمودن به بخل، از نشانه هاى افراد متكبّر و فخرفروش است. «مختال فخور الّذين يبخلون و يأمرون النّاس بالبخل» 🌿 بخيل، محبوب خدا نيست. «و اللّه لايحبّ كلّ مختال فخور الّذين يبخلون» 🌿 گناه آنجا خطرناك مى شود كه سيره انسان شود. «يبخلون و يأمرون... بالبخل» 🌿 چون بخيل مى داند كه اگر ديگران بخشش كنند، بخل او هويدا و سبب رسوايى او مى شود، به ديگران دستور بخل مى دهد. «يأمرون الناس بالبخل» 🌿 بخل، اعراض و رويگردانى از فرمان خداست. «و من يتولّ» 🌿 غنىّ بودن كافى نيست، حميد و محبوب بودن نزد مردم نيز لازم است كه اين امر با انفاق و وام حاصل مى شود. (معمولاً افراد بخيل، غنىّ هستند ولى به خاطر بخل، مورد ستايش مردم نيستند. لذا اين آيه درباره خداوند مى فرمايد:) «فانّ اللّه هو الغنىّ الحميد» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۲۵ سوره حدید 🕊 🍃 لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ🍃 ترجمه : 🍃 همانا ما پيامبرانمان را با معجزات و دلايل آشكار فرستاديم و همراه آنان كتاب (آسمانى) و وسيله سنجش فرو فرستاديم تا مردم به دادگرى برخيزند و آهن را كه در آن نيرويى شديد است و منافعى براى مردم دارد فرو آورديم (تا از آن بهره گيرند) و تا خداوند معلوم دارد چه كسى او و پيامبرانش را به ناديده و در نهان يارى مى كند. همانا خداوند، قوى و شكست ناپذير است.🍃 مراد از «البيّنات»، معجزاتِ روشنگر است كه حجّت را بر مردم تمام مى كند و مراد از «الكتاب»، وحى آسمانى است كه بايد مكتوب شود و كتاب گردد. مراد از «ميزان»، يا همين ترازوى مورد استفاده در داد و ستدهاست كه نماد قسط و عدالت است و يا قوانين شريعت كه معيار سنجش حق از باطل است و يا عقلِ بشر، كه ميزان شناخت نيك از بد است. مراد از انزال آهن در «أنزلنا الحديد»، شبيه انزال چهارپايان در «أنزل لكم من الانعام ثمانية أزواج» مى باشد. زيرا بر اساس آيه ى «و ان من شى ء الاّ عندنا خزائنه و ما ننزّله الاّ بقدر معلوم» منشأ وجودى هر چيز نزد خداوند است و او هر موجودى را پس از تعيين حدود وجوديش، به اين عالم مى آورد، كه اين خود نوعى نزول است. مراد از «ينصره... بالغيب» آن است كه خداى ناديده و رسولان او را بى آنكه ديده باشند يارى كنند و روشن است كه مراد از يارى خدا، يارى دين اوست كه توسط رسولان به مردم ابلاغ شده است. بهره گيرى از آهن، بارها در قرآن مطرح شده است. ذوالقرنين براى ساختن سد معروف خود، از مردم، آهن تقاضا كرد. نرم شدن آهن در دست حضرت داود، يكى از نعمت هاى ويژه خداوند به اوست، «النّا له الحديد» در اين آيه نيز براى آهن كلمه منافع به كار رفته است، در قيامت نيز برخى ابزار عذاب مجرمان از آهن است. «و لهم مقامع من حديد» 📌 پیام ها 🌿 در مديريّت به هر كس مسئوليّت مى دهيم بايد ابزار كار او را در اختيارش قرار دهيم. «أرسلنا رسلنا بالبيّنات و... الكتاب و الميزان» 🌿 در مديريّت صحيح، راهنمايى از مدير، و عمل از مردم است. «أرسلنا... الكتاب و الميزان... ليقوم الناس بالقسط» 🌿 عدالت واقعى در سايه قانون و رهبر الهى است. «رسلنا... الكتاب... ليقوم النّاس بالقسط» 🌿 فلسفه نبوّت، ايجاد عدالت است. «أرسلنا رسلنا... ليقوم النّاس بالقسط» 🌿 بعد از اتمام حجّت از طرف خداوند، مسئوليّت با مردم است كه براى عمل و اجرا بپاخيزند. «أرسلنا... أنزلنا... ليقوم النّاس بالقسط» 🌿 عدالت در تمام ابعاد مطلوب است. «بالقسط» مطلق آمده كه شامل همه چيز مى شود. «ليقوم النّاس بالقسط» 🌿 تمام انبيا، يك هدف دارند. «أرسلنا رسلنا... ليقوم النّاس بالقسط» 🌿 مردم بايد حكومت و تشكيلات داشته باشند تا بتوانند براى قسط بپاخيزند و جلو طغيانگران را بگيرند. «ليقوم النّاس بالقسط» 🌿 اول كار فرهنگى و تربيتى، بعد اعمال قدرت و تنبيه. «أنزلنا... الكتاب و الميزان... و أنزلنا الحديد» 🌿 جامعه به سه قوه نياز دارد: مقنّنه، «الكتاب»، قضائيّه «الميزان ليقوم النّاس بالقسط» و مجريّه. «أنزلنا الحديد فيه بأس شديد» 🌿 با موانع گسترش عدالت، بايد برخورد شديد كرد. «ليقوم النّاس بالقسط و أنزلنا الحديد فيه بأس شديد» 🌿 پذيرش دعوت انبيا در حقيقت نصرت خداست. «و ليعلم اللّه من ينصره» 🌿 حمايت از دين و اولياى خدا، زمانى ارزش دارد كه از باطن دل و طيب نفس باشد. «من ينصره و رسله بالغيب» 🌿 گمان نكنيم خداوند به نصرت ما محتاج است. «ليعلم اللّه من ينصره... انّ اللّه قوى عزيز» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۲۶ سوره حدید 🕊 🍃 وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحاً وَإِبْرَاهِيمَ وَجَعَلْنَا فِي ذُرِّيَّتِهِمَا النُّبُوَّةَ وَالْكِتَابَ فَمِنْهُم مُّهْتَدٍ وَكَثِيرٌ مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ🍃 ترجمه : 🍃 و همانا نوح و ابراهيم را فرستاديم و در نسل و خاندان آنان نبوّت و كتاب را قرار داديم، پس بعضى از آنان هدايت يافتند، ولى بسيارى از آنان فاسق اند.🍃 در آيه قبل، سخن از فرستادن انبيا به طور كلى بود. در اين آيه دو نمونه از الگوها را كه سر سلسله پيامبران بعد از خود هستند، بيان مى كند. خداوند، امامت را نيز در نسل و ذريّه پيامبر اسلام قرار داد و اين به معناى آن نيست كه نظام نبوّت يا امامت، همانند نظام پادشاهى موروثى است، بلكه به معناى آن است كه طهارت باطن و توان و استعداد لازم، به فرزندان و نسل منتقل مى شود و در صورتى كه ديگر شرايط فراهم باشد، او به مقام نبوّت يا امامت مى رسد. لذا هنگامى كه حضرت ابراهيم مقام امامت را براى فرزندانش طلب كرد و فرمود: «و من ذرّيتى» خداوند پاسخ داد: «لا ينال عهدى الظالمين» عهد امامت من به نااهلان از نسل تو نمى رسد. پس معيار اصلى براى انتصاب پيامبر يا امام، اهليّت و صلاحيّت است، نه وراثت. 📌 پیام ها 🌿 در ياد كردن بزرگان، پيشتازان را مقدّم بداريد. «نوحاً و ابراهيم» 🌿 مقام نبوّت، به انتصاب الهى است نه انتخاب مردم. «جعلنا فى ذرّيتهما النّبوّة» 🌿 پذيرش يا عدم پذيرش دعوت انبيا، همواره بوده است. «فمنهم مهتد و كثير...» 🌿 در امور اعتقادى و اخلاقى، اكثريّت، نشانه حقانيّت نيست. «كثير منهم فاسقون» 🌿 از نسل و ذريّه پاكان بودن، دليل پاكى نيست. «كثير منهم فاسقون» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402