eitaa logo
🕊🍃۳۰ دقیقه تفسیر قرآن کریم بشنویم🍃🕊
1.9هزار دنبال‌کننده
63 عکس
13 ویدیو
67 فایل
روزانه ۳۰ دقیقه تفسیر صوتی حاج آقا قرائتی بشنویم ارتباط با مدیر کانال: @Bagheri1373 @Allah22_5 لینک کانال اول در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 تفسیر آیه ۱۰ سوره جمعه 🕊 🍃 فَإِذَا قُضِيَتِ الصَّلَاةُ فَانتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَابْتَغُوا مِن فَضْلِ اللَّهِ وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيراً لَّعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ🍃 ترجمه : 🍃 پس هنگامى كه نماز پايان يافت، در زمين پراكنده شويد و از فضل الهى طلب كنيد و خدا را بسيار ياد كنيد، باشد كه رستگار شويد.🍃 در فرهنگ قرآن، مالِ دنيا فضل الهى است، لذا در اين آيه مى فرمايد: «و ابتغوا من فضل اللّه»، بعد از پايان نماز جمعه، به سراغ فضل خدا يعنى درآمد و تجارت برويد. چنانكه در جاى ديگر، آن را «خير» شمرده و مى فرمايد: «ان ترك خير الوصيّة» اگر كسى خيرى باقى گذارده، وصيت كند كه در اينجا مراد از خير، مال دنياست. پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) فرمود: هركس در بازار و محل كسب و كار با اخلاص خدا را ياد كند، در حالى كه مردم از خدا غافلند و به كارهاى خود مشغولند، خداوند براى او هزار حسنه ثبت مى كند و روز قيامت او را مورد مغفرت ويژه خويش قرار مى دهد. نشاط انسان براى عبادت بايد بيش از نشاط او براى كسب درآمد باشد. درباره عبادت فرمود: «فاسعوا الى ذكر اللّه» و در اين آيه درباره تجارت مى فرمايد: «و ابتغوا من فضله» هر دو كلمه «فاسعوا» و «ابتغوا» به معناى تلاش و حركت است، ليكن در آيه اول واژه «سعى» و حرف «فاء» وجود دارد كه عشق و نشاط و سرعت در آن نهفته است. فضل الهى گاهى مادّى و گاهى معنوى است. در آيه چهارم همين سوره درباره بعثت پيامبر(صلى الله عليه وآله) فرمود: «ذلك فضل اللّه يؤتيه من يشاء» و در اين آيه درباره كسب و كار و تجارت مى فرمايد: «و ابتغوا من فضل اللّه». 📌 پیام ها 🌿 زمان تعطيلى كسب و كار و تجارت به خاطر عبادت، نبايد زياد به درازا كشيده شود. (در آيه قبل، فرمان ترك داد و ستد صادر شد و در اين آيه بلافاصله پس از انجام عبادت آن منع برطرف شد). «فاذا قضيت الصّلاة فانتشروا فى الارض...» 🌿 خداوند، تعطيل بازار مسلمانان و رهاكردن كار، حتى در يك روز كامل را نمى پسندد. «فاذا قضيت الصّلاة فانتشروا» 🌿 كسب درآمد و دريافت فضل الهى، نياز به هجرت و حركت و مسافرت در زمين دارد. «فانتشروا فى الارض» 🌿 در انجام عبادت سرعت بگيريد، «فاسعوا» ولى در كار مادى به سراغ آن رويد و نيازى به عجله نيست، زيرا رزق نزد خداوند مقدّر است. «و ابتغوا» 🌿 لطف و فضل خداوند بسيار است ولى انسان بايد براى به دست آوردن آن تلاش كند. «و ابتغوا من فضل اللّه» 🌿 در اسلام، تن پرورى ممنوع است. «و ابتغوا من فضل اللّه» 🌿 دنيا، گوشه اى از فضل الهى است. «من فضل اللّه» 🌿 رستگارى، در سايه انجام فرمان هاى الهى است. «فاسعوا... ذروا... وابتغوا... و اذكروا... لعلّكم تفلحون» 🌿 تلاش براى رسيدن به امور معنوى و مادى، هر دو فرمان خداست. در آيه قبل فرمود: «فاسعوا الى ذكر اللّه» و در اين آيه مى فرمايد: «و ابتغوا من فضل اللّه» 🌿 اگر داد و ستد با اراده انسان باشد معامله اى بيش نيست، «و ذروا البيع»، امّا اگر بعد از انجام عبادت به سراغ داد و ستد رفتيم، به فضل الهى تبديل مى شود. «و ابتغوا من فضل اللّه» 🌿 تلاش براى دنيا نبايد همراه با غفلت از ياد خدا باشد. «و ابتغوا من فضل اللّه واذكروا اللّه كثيراً» 🌿 اسلام هم خواهان كيفيّت در عبادت است، «فى صلاتهم خاشعون» و هم به دنبال كمّيّت. «واذكروا اللّه كثيراً» 🌿 آنجا كه زمينه غفلت و لغزش بيشتر است مثل بازار، ياد خدا ضرورى تر است. «و ابتغوا من فضل اللّه واذكروا اللّه كثيراً» 🌿 ياد خدا در همه حال لازم است، چه در حال عبادت، «فاسعوا الى ذكر اللّه» و چه در حال تجارت. «و ابتغوا من فضل اللّه واذكروا اللّه» 🌿 انسان با عملكرد و انتخاب خوب خود مى تواند زمينه رستگارى را فراهم آورد. «فاسعوا... و ابتغوا...و اذكروا... لعلّكم تفلحون» 🌿 ياد خدا، زمانى عامل رستگارى مى شود كه مداوم و مستمر باشد. «واذكروا اللّه كثيراً لعلكم تفلحون» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۱۱ سوره جمعه 🕊 🍃 وَإِذَا رَأَوْا تِجَارَةً أَوْ لَهْواً انفَضُّوا إِلَيْهَا وَتَرَكُوكَ قَائِماً قُلْ مَا عِندَ اللَّهِ خَيْرٌ مِّنَ اللَّهْوِ وَمِنَ التِّجَارَةِ وَاللَّهُ خَيْرُ الرَّازِقِينَ🍃 ترجمه : 🍃 و چون داد و ستد يا سرگرمى ببينند، (از دور تو) پراكنده و به سوى آن روانه شوند و تو را ايستاده (در حال خواندن خطبه) رها كنند. (به آنان) بگو: آنچه (از فضل و بركت) نزد خداست، از سرگرمى و داد و ستد بهتر است و خداوند بهترين روزى دهندگان است.🍃 در تفاسير مى خوانيم: پيامبر گرامى اسلام (صلى الله عليه وآله) مشغول خواندن خطبه هاى نماز جمعه بود كه كاروان تجارى همراه با طبل و دُهل و سر و صدا وارد مدينه شد. بيشتر نمازگزاران به سراغ كاروان رفتند و حضرت را كه در حال ايستاده مشغول ايراد خطبه بود، تنها گذاشتند. اين آيه نازل شد و آنان را توبيخ كرد. آيه به جاى انتقاد از ترك خطبه و نماز، از تنها گذاردن پيامبر، انتقاد مى كند. آرى، شكستن حرمت رهبر آسمانى از شكستن خطبه و نماز مهم تر است. آغاز اين سوره با بعثت پيامبر اسلام بود و پايان آن، با انتقاد از تنها گذاشتن آن حضرت و اين خود هشدار به مؤمنان است. 📌 پیام ها 🌿 قرآن، از حرص و بى تقوايى در كسب و كار انتقاد مى كند. «و اذا رأوا... انفضّوا اليها» 🌿 عامل انحراف از ياد خدا، يا مادّيات است و يا نفسانيّات. «تجارة او لهواً» 🌿 خطيب جمعه بايد در حال ايستاده، به ايراد خطبه بپردازد. «و تركوك قائماً» 🌿 هركارى كه اطراف رهبر الهى را خلوت كند، قابل توبيخ است. «و تركوك قائماً» 🌿 گرايش هاى مردم، هميشه صحيح و به حق نيست. «و تركوك قائماً» 🌿 دو خطبه، جزء نماز جمعه است و استماع آن ها لازم است. «و تركوك قائماً» 🌿 در تبليغ، مسايل مادّى را نفى نكنيد بلكه برترى معنويات را مطرح كنيد. «ما عنداللّه خير من اللهو و من التجارة» 🌿 ملاك ارزش ها، حسن عاقبت است نه كاميابى هاى زود گذر. «ما عند اللّه خير من اللهو و من التجارة» 🌿 براى كسب رزق، عبادت را رها نكنيد تا به سراغ تجارت برويد. بلكه ابتدا عبادت كنيد و سپس به سراغ تجارت برويد، كه رزق به دست خداست. «ما عند اللّه خير... و اللّه خير الرازقين» 🌿 تجارت تنها راه به دست آوردن رزق نيست، اگر خدا بخواهد از غير آن هم به شما رزق مى دهد. «و اللّه خير الرازقين» 🌿 خداوند روزى نمازگزاران جمعه را تضمين كرده است. «و اللّه خير الرازقين» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر سوره جمعه به صورت متن 🕊 🕊️ کتاب تفسیر نور 🕊️ 🕊 حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی🕊
🕊🍃🕊🍃🕊🍃🕊 قرآن بخوان تمام جهان گوش می شود، غیر از تو هر چه هست فراموش می شود صوت دلنشین قرآن روح انسان را غرق آرامش می کند و آیات نورانی اش برای انسان همانند چراغی مسیر تاریک زندگی را روشن می کند. 🍃 سلام و عرض ادب و احترام🍃 مسروریم از اینکه فرصتی دست داده تا با شنیدن آیات الهی و الهام گرفتن از رهنمودهای گران قدر این کتاب آسمانی ، مطمئن و استوار در مسیر رسیدن به سعادت قدم برداریم. از همه ی شما بزرگواران به خاطر همراهیتون سپاسگزاریم 🌹 به یاری خدا از امشب تفسیر سوره ی منافقون رو شروع می کنیم🕊️ 🌿ان شاءالله که خداوند توفیق درک کردن و عمل کردن به قرآن رو روزی ما کنه ، و در قیامت شفیع ما قرار بده. 🍃 الهی آمین🍃 🕊🍃🕊🍃🕊🍃🕊 https://chat.whatsapp.com/JsqdoTxx550JzAlyNubcpU https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۱ سوره منافقون 🕊 🍃 إِذَا جَاءكَ الْمُنَافِقُونَ قَالُوا نَشْهَدُ إِنَّكَ لَرَسُولُ اللَّهِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ إِنَّكَ لَرَسُولُهُ وَاللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَكَاذِبُونَ🍃 ترجمه : 🍃 هنگامى كه منافقان نزد تو آيند، گويند: «گواهى مى دهيم كه تو پيامبر خدا هستى» و خدا مى داند كه تو پيامبرش هستى وخدا شهادت مى دهد كه منافقان دروغگويند.🍃 «نفاق» از «نَفَق»، به معناى تونل هاى زيرزمينى است كه براى استتار يا فرار از آن استفاده مى شود. بعضى از حيوانات مثل موش صحرايى و سوسمار، لانه هايى براى خود درست مى كنند كه دو سوراخ دارد. منافق نيز، راه پنهان و مخفى براى خود قرار مى دهد تا به هنگام خطر از طريق آن فرار كند. مردم چهار دسته هستند: ✅ الف) گروهى قلباً ايمان دارند و به وظيفه خود عمل مى كنند كه اينان مؤمن واقعى هستند. ✅ ب) گروهى قلباً ايمان دارند، ولى اهل عمل نيستند كه اين دسته فاسق اند. ✅ ج) گروهى قلباً ايمان ندارند، ولى در ظاهر، رفتار مؤمنان را انجام مى دهند كه منافق اند. ✅ د) گروهى نه قلباً ايمان دارند و نه به وظيفه عمل مى كنند كه اين دسته كافرند. حضرت على (عليه السلام) مى فرمايد: نفاق انسان، برخاسته از احساس حقارتى است كه از درون دارد. «نفاق المرء ذلّ يجده فى نفسه» ويژگى هاى منافق در قرآن ✅ دروغ گويى: «انّ المنافقين لكاذبون» ✅ بى هدف و سرگردان: «لا الى هؤلاء و لا الى هؤلاء» نه با اين گروه و نه با آن گروهند. ✅ عدم درك عميق: «لكن المنافقين لا يفقهون» ✅ جمود و عدم انعطاف: «كانّهم خُشب مسنّدة» ✅ نماز بى نشاط: «قاموا كُسالى » با كسالت به نماز مى ايستند. ✅ تندگويى وتندخويى: «سلقوكم بالسنةٍ حداد» زبان هاى تند وخشن را به شما مى گشايند. ✅ سوگند دروغ: «اتّخذوا أيمانهم جُنّة» سوگندهايشان را سپر توطئه هايشان قرار دادند. ✅ انتقاد از رهبر معصوم: «يلمزك فى الصدقات» در تقسيم زكات، نيش مى زنند و تو را در تقسيم آن عادل نمى دانند. ✅ تضعيف رزمندگان: «لاتنفروا فى الحَرّ» مى گويند: هوا گرم است، به جبهه نرويد. ✅ ايجاد مركز توطئه به نام مسجد: «و الّذين اتّخذوا مسجداً ضرارا» (در برابر مسجد پيامبر) مسجدى مى سازند تا (با توطئه هاى شوم خود) به مسلمانان ضرر بزنند. ✅ پيمان شكنى: «و منهم من عاهد اللّه لئن اتانا من فضله لنصدّقنّ و لنكوننّ من الصّالحين فلمّا اتاهم من فضله بخلوا» بعضى از آنان با خداوند پيمان بستند كه اگر از فضلش به ما داد حتماً صدقه مى دهيم و از افراد صالح خواهيم بود، پس چون خداوند از فضلش به آنان عطا كرد، بخل ورزيدند و زكات مال خود را ندادند. ✅ تحقير مسلمانان: «أ نؤمن كما آمن السفهاء» آيا همچون سفيهان ايمان بياوريم؟ ✅ محاصره اقتصادى مسلمانان: «لاتنفقوا على من عند رسول اللّه حتى ينفضّوا» به اطرافيان پيامبر چيزى ندهيد تا از دور او پراكنده شوند. ✅ فريب كارى و نيرنگ بازى: «يخادعون اللّه و الّذين آمنوا و ما يخدعون الاّ انفسهم» مى خواهند خدا و مؤمنان را فريب دهند، در حالى كه جز خودشان را فريب نمى دهند. ✅ بخل در انفاق: «لاينفقون الاّ و هم كارهون» جز با كراهت انفاق نمى كنند. ✅ امر به زشتى ها و نهى از خوبى ها: «يأمرون بالمنكر و ينهون عن المعروف» ✅ فرار از جهاد: «فرح المخلّفون بمقعدهم خلاف رسول اللّه و كرهوا ان يجاهدوا» بازماندگان (از جنگ تبوك) از مخالفت با رسول خدا خوشحالند و از اينكه به جهاد بروند، ناراحت. ✅ شايعه پراكنى: «و اذا جاءهم امر من الامن او الخوف اذاعوا به» هرگاه خبرى از آرامش يا ترس را دريافت كنند، (قبل از تحقيق يا مصلحت سنجى) آن را پخش مى كنند. چون خطر منافقان زياد است، ويژگى هاى آنان در سوره هاى متعدّد قرآن مطرح شده است و كمتر سوره اى در مدينه نازل شده كه با صراحت يا كنايه به منافقان اشاره نشده باشد. نفاق يك دروغ عملى است، كتمان كفر و اظهار ايمان است؛ البتّه هر كتمانى بد نيست، مانند كتمان فقر يا كتمان عبادت. منافقان دو گروه بودند: گروهى كه پس از به قدرت رسيدن اسلام، اظهار ايمان كردند ولى در درون ايمان نداشتند و گروه ديگر كسانى كه از ابتدا ايمان آوردند ولى كم كم گرفتار دنيا شدند و ايمان خود را از دست دادند، ولى تظاهر به ايمان مى كردند. امّت اسلامى همواره از هر دو گروه ضربه هاى جبران ناپذيرى خورده است. در زمان پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله)، سخن از منافقان زياد بود، ولى بعد از رحلت آن حضرت، مسئله مسكوت ماند. در اينجا چند سؤال است: ⬅️ آيا زنده بودن حضرت سبب نفاق گروهى بود و بعد از رحلت، همه مؤمن واقعى شدند؟! ⬅️ آيا منافقان در همان اقليتى بودند كه دور حضرت على(علیه السلام) جمع شده بودند؟!! نظير سلمان، ابوذر، مقداد و...، در حالى كه هيچ كس اين افراد را منافق ندانسته است، يا منافقان، اهداف خود را در نظر اكثريت يافته و ساكت شدند؟
منافقان، هم در دنيا دروغگويند: «انّ المنافقين لكاذبون»، هم در آخرت سوگندهايى مى خورند كه خداوند آنان را دروغگو مى نامد: «يوم يبعثهم اللّه جميعاً فيحلفون له كما يحلفون لكم و يحسبون انّهم على شى ء ألا انّهم هم الكاذبون» پيامبر(صلى الله عليه وآله) فرمود: من از مؤمن و كافر نمى ترسم، ولى از منافق مى ترسم. از سوى ديگر فرمود: من از فقر امت نمى ترسم از بى تدبيرى آنان مى ترسم. آرى اگر منافقانِ رِند با جاهلان بى تدبير گره بخورند، جنگ صفين و واقعه كربلا پيش مى آيد. 📌 پیام ها 🌿 در صدر اسلام، عناصر منافقى بودند كه تا مركز تصميم گيرى جامعه نفوذ كرده حتى پيامبر در معرض توطئه هاى آنان بود. «اذا جاءك المنافقون» 🌿 منافق، از كلمه حق، استفاده باطل مى كند. «قالوا نشهد انّك لرسول اللّه» 🌿 شعارها و كلمات حق را از دست نااهلان بگيريد و خود بكار بريد. «قالوا نشهد انّك لرسول اللّه و اللّه يعلم انّك لرسوله» 🌿 چرب زبانى و چاپلوسى، شيوه منافقان است. «نشهد انّك لرسول اللّه» 🌿 منافقان با تأكيد و سوگند حرف مى زنند تا شنونده، سخن آنها را باور كند. «نشهد انّك لرسول اللّه» 🌿 تأكيد را با تأكيد پاسخ دهيد. «نشهد انّك لرسول... واللّه يشهد انّ المنافقين لكاذبون» 🌿 به هر اظهار ارادت وادّعاى حمايت دل خوش نكنيد. «نشهد انك لرسول... لكاذبون» 🌿 منافقان را رسوا كنيد. «واللّه يشهد ان المنافقين لكاذبون» 🌿 بر خلاف اعتقاد، سخن گفتن دروغ است، گرچه آن سخن راست باشد. (خداوند، سخن منافقان را كه به پيامبر اسلام مى گفتند: تو پيامبر خدا هستى، دروغ مى داند، چون آنان بر خلاف اعتقاد خود مى گفتند، گرچه در واقع پيامبر رسول خدا بود). «قالوا نشهد... و اللّه يشهد انّ المنافقين لكاذبون» 🌿 ايمان واقعى، اعتقاد قلبى است نه اقرار زبانى. «قالوا... انّ المنافقين لكاذبون» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا