eitaa logo
🕊🍃۳۰ دقیقه تفسیر قرآن کریم بشنویم🍃🕊
2.1هزار دنبال‌کننده
105 عکس
13 ویدیو
108 فایل
روزانه ۳۰ دقیقه تفسیر صوتی حاج آقا قرائتی بشنویم ارتباط با مدیر کانال: @Bagheri1373 @Allah22_5 لینک کانال اول در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 تفسیر آیه ۶ سوره التغابن 🕊 🍃 ذَلِكَ بِأَنَّهُ كَانَت تَّأْتِيهِمْ رُسُلُهُم بِالْبَيِّنَاتِ فَقَالُوا أَبَشَرٌ يَهْدُونَنَا فَكَفَرُوا وَتَوَلَّوا وَّاسْتَغْنَي اللَّهُ وَاللَّهُ غَنِيٌّ حَمِيدٌ🍃 ترجمه : 🍃 اين (كيفر) به خاطر آن است كه پيامبرانشان همراه با دلايل روشن (و معجزات) به سراغ آنها آمده بودند، و آنان (به جاى پذيرش و ايمان آوردن به آنها) گفتند: آيا انسانى (مثل خودمان) ما را هدايت كند؟ از اين رو كفر ورزيدند و (به پيامبران و دستورات الهى) پشت كردند و خداوند (از ايمان آنان) بى نياز است و خداوند بى نياز و ستوده است.🍃 تبليغ انواعى دارد و بهترين نوع آن تبليغ عملى است. خداوند، پيامبران را از جنس بشر قرار داد تا تمام تلخ و شيرينى هاى زندگى را همانند مردم بچشند و در عمل راهنماى آنان باشند، ولى برخى كوته فكران بشر بودن را نقص مى پنداشتند و مى گفتند: «أ بشر يهدوننا» آيا بشرى مثل خود ما راهنماى ما باشد؟! «استغنى» از ريشه «غنى» به معناى بى نيازى است. اين امر براى خداوند به جا و به حق است. «و استغنى اللّه و اللّه غنىّ» امّا براى انسانى كه سر تا پا نياز است، بدترين صفت بى نياز پنداشتن خود است، چنانكه قرآن در سه مورد به آن اشاره كرده است: «امّا من استغنى فانت له تصدّى» آيا كسى كه خود را مستغنى مى پندارد، تو متصدّى او مى شوى؟ «امّا من بخل و استغنى و كذّب بالحُسنى فسنيسّره للعسرى» ، امّا كسى كه بخل ورزد و بى نيازى جويد و پاداش برتر الهى را تكذيب كند، بزودى او را در دشوارى قرار مى دهيم. «انّ الانسان ليطغى أن راهُ استغنى »، انسانى كه خود را بى نياز پندارد، دست به طغيان خواهد زد. شبهه افكنى و ايجاد شك و ترديد ميان مؤمنان، شيوه كافران متكبّر است. در اين آيه مى گويند: آيا بشرى مثل ما هدايت گر ما باشد؟ «أبشر يهدوننا»؛ در جاى ديگر مى گفتند: از كجا مى دانيد كه صالح فرستاده خداست؟! «أتعلمون انّ صالحاً مرسل من ربه»؛ و در مورد ديگر گفتند: چگونه يك فقير، فرمانده و حاكم شود؟! «انّى يكون له الملك» كفّار دليل ندارند فقط استبعاد مى كنند. درباره نبوّت مى گويند: چگونه يك بشر مى تواند راهنماى جامعه بشرى شود؟ «أبشرٌ يهدوننا» در مورد معاد نيز مى گويند: چگونه بعد از آن كه جسم ما پوسيد و در زمين محو شد، دوباره زنده مى شويم؟ «ءاذا ضللنا فى الارض ءانّا لفى خلق جديد» خداوند به ايمان و توجه مردم نيازى ندارد. «فكفروا و تولّوا و استغنى اللّه» چنانكه در جاى ديگر مى فرمايد: «ان تكفروا انتم و مَن فى الارض جميعاً فانّ اللّه لغنىّ حميد» اگر شما و تمام مردم زمين كافر شويد، همانا خداوند بى نياز و ستوده است. آرى، اگر همه مردم رو به خورشيد يا پشت به خورشيد خانه بسازند در خورشيد اثرى ندارد. و در آيه اى ديگر مى خوانيم: «و من كفر فان اللّه غنىّ عن العالمين» هركس كافر شود، بداند كه خداوند از تمام هستى بى نياز است. 📌 پیام ها 🌿 تاريخ گذشتگان را تحليل و بررسى كنيد. «فذاقوا وبال امرهم - ذلك بانه كانت...» 🌿 قهر الهى بعد از اتمام حجت است. «عذاب اليم - ذلك بانه كانت تأتيهم رسلهم» 🌿 خداوند براى هدايت بشر در طول تاريخ، پيامبران متعددى را پياپى فرستاده است. «كانت تأتيهم» («كانت»، بيانگر استمرار در گذشته است). 🌿 تمام انبيا، دلائل روشن و معجزه داشته اند. «تأتيهم رسلهم بالبينات» 🌿 كفار، بدون تأمل در دلايل پيامبران، در حقانيت آنها ايجاد شك و ترديد مى كردند. «فقالوا...» («فاء» بيانگر عدم تأمّل است.) 🌿 از ديد كافران، بشر بودن براى پيامبران نقطه ضعف است. «فقالوا أبشرٌ يهدوننا» 🌿 خداوند در ذات، بى نياز و در افعال، حميد و شايسته ستايش است. «غنى حميد» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۷ سوره التغابن 🕊 🍃 زَعَمَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَن لَّن يُبْعَثُوا قُلْ بَلَي وَرَبِّي لَتُبْعَثُنَّ ثُمَّ لَتُنَبَّؤُنَّ بِمَا عَمِلْتُمْ وَذَلِكَ عَلَي اللَّهِ يَسِيرٌ🍃 ترجمه : 🍃 كسانى كه كفر ورزيدند، گمان كردند كه هرگز مبعوث نخواهند شد. بگو: آرى، به پروردگارم سوگند كه همه شما مبعوث خواهيد شد، سپس به آنچه عمل كرده ايد، قطعاً خبر داده خواهيد شد و اين بر خداوند آسان است.🍃 «زعم» به ظنّ و گمانى گفته مى شود كه بى پايه و بدون دليل باشد و هر كجا در قرآن آمده، با نوعى انتقاد همراه است. امام صادق (عليه السلام) فرمود: كلمه «زعم» در تمام قرآن به معناى دروغ است. «اما علمتَ ان كلّ زعم فى القرآن كذب» در آيه دوم اين سوره، گروهى خدا را منكر شدند. «خلقكم فمنكم كافر» در آيه ششم نبوت را منكر شدند. «أ بشر يهدوننا فكفروا» و در اين آيه معاد را منكر مى شوند. «زعم الّذين كفروا ان لن يبعثوا» در برابر انكار معاد از سوى كافران، قرآن بارها با سوگند به وقوع آن تصريح كرده است چنانكه در اين آيه مى فرمايد: «بلى و ربّى لتبعثنّ» و در جاى ديگر مى فرمايد: «بلى و ربّى لتأتينّكم» و در پاسخ به سؤال ترديدآميز آنها مى فرمايد: «اى و ربّى انّه لحقّ» و جالب آنكه قرآن در پاسخ كفار، همان لغاتى را به كار مى برد كه آنها به كار مى بردند. آنجا كه مى پرسند: «اَحَقّ» مى فرمايد: «انّه لحقّ» آنجا كه مى گويند: «لا تأتينا السّاعة» مى فرمايد: «لتأتينكم» و آنجا كه مى گويند: «لن يبعثوا» مى فرمايد: «لتبعثنّ» دليل بر اينكه زنده كردن مردگان و آگاه كردن مردم از كارهايشان، بر خداوند آسان است، «على اللّه يسير» صفاتى است كه از ابتداى اين سوره تا كنون براى خداوند مطرح شده است: «له الملك، خلقكم، خلق السموات و الارض، صوركم فاحسن صوركم، يعلم ما فى السموات و الارض - يعلم ما تسرون و ما تعلنون - و اللّه عليم بذات الصدور» چنانكه بارها در قرآن مطرح شده است از جمله: «هو الّذى يبدؤا الخلق ثم يعيده و هو اهون عليه» او خدايى است كه آفرينش را آغاز كرد، سپس آن را اعاده مى كند و آن بر او آسان تر است. «كما بدءَكم تعودون» آن گونه كه اول آفريد، دوباره برمى گرديد. 📌 پیام ها 🌿 كفار با اين كه استدلال ندارند و بر اساس خيال و پندار چيزى مى گويند، ولى محكم شعار مى دهند. «زعم... لن يبعثوا» 🌿 در تعليم و تربيت لازم است سخنان ديگران طرح و سپس پاسخ داده شود. «زعم... قل» 🌿 سوگند خوردن به نام پروردگار، براى رفع شك و ترديد از ديگران در امور اعتقادى جايز است. «قل بلى و ربّى لتبعثنّ» 🌿 شبهات و ترديدها را با تأكيد جواب دهيد. «لن يبعثوا... لتبعثنّ» 🌿 دليل قيامت، كيفر و پاداش است. «لتنبئنّ بما عملتم» 🌿 ريشه انكار و استبعاد كفار، ناممكن شمردن حيات دوباره انسان است. لذا قرآن مى فرمايد: آنچه را شما سخت مى دانيد، براى خداوند آسان است. «و ذلك على اللّه يسير» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۸ سوره التغابن 🕊 🍃 فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالنُّورِ الَّذِي أَنزَلْنَا وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ🍃 ترجمه : 🍃 پس، به خدا و رسولش و نورى (كتاب آسمانى قرآن) كه نازل كرديم، ايمان آوريد و (بدانيد كه) خداوند به آنچه عمل مى كنيد آگاه است.🍃 مراد از نور در اين آيه، قرآن كريم است. چنانكه در آغاز سوره ابراهيم مى خوانيم: «كتاب انزلناه اليك لتخرج الناس من الظلمات الى النور» كتابى به سوى تو فرستاديم كه مردم را از ظلمات (شرك و جهل و تفرقه) خارج و به نور (توحيد و علم و وحدت) هدايت كنى. در آيات قبل، سخن از كفر و ايمان نياوردن به خدا و رسول و معاد بود كه امت هاى قبلى را گرفتار عذاب كرد. اين آيه مى فرمايد: پس شما راه آنان را نرويد و ايمان آوريد. در روايات مى خوانيم: نور، همان امامان معصومند، زيرا آنان قرآنِ مجسّم و ناطقند. امام باقر(عليه السلام) مى فرمايد: آنان هستند كه قلوب اهل ايمان را نورافشانى مى كنند. «هم الّذين ينوّرون قلوب المؤمنين» 📌 پیام ها 🌿 ايمانى ارزش دارد كه جامع باشد؛ ايمان به خدا و پيامبر و كتاب آسمانى. «آمنوا باللّه و رسوله و النور الّذى انزلنا» 🌿 خداوند، نور است: «اللّه نور السموات و الارض» و آنچه از سوى او نازل شود، نور است. «النّور الذى انزلنا» 🌿 ايمان بايد همراه عمل باشد. «آمنوا... تعملون» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۹ سوره التغابن 🕊 🍃 يَوْمَ يَجْمَعُكُمْ لِيَوْمِ الْجَمْعِ ذَلِكَ يَوْمُ التَّغَابُنِ وَمَن يُؤْمِن بِاللَّهِ وَيَعْمَلْ صَالِحاً يُكَفِّرْ عَنْهُ سَيِّئَاتِهِ وَيُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَداً ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ🍃 ترجمه : 🍃 (ياد كن) روزى كه خداوند شما را براى (حضور در) روز اجتماع گرد مى آورد آن، روزِ حسرت و پشيمانى است و هر كس به خداوند ايمان آورد و كار شايسته انجام دهد، بدى هايش را مى پوشاند و او را به بهشت هايى كه از زير (درختان) آنها نهرها جارى است وارد مى كند. در آنجا براى هميشه جاودانه هستند؛ اين است رستگارى بزرگ.🍃 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
🕊 تفسیر آیه ۱۰ سوره التغابن 🕊 🍃 وَالَّذِينَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا أُوْلَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ خَالِدِينَ فِيهَا وَبِئْسَ الْمَصِيرُ🍃 ترجمه : 🍃 و كسانى كه كفر ورزيدند و آيات ما را تكذيب كردند، همان ها اهل دوزخند در حالى كه هميشه در آن جا هستند و اين سرانجام بدى است.🍃 «تغابن» به معناى آن است كه غبن ها جلوه مى كند، يعنى روز قيامت، كافران به خاطر ايمان نياوردن و فاسقان به خاطر نداشتن عمل صالح و مؤمنان به خاطر آن كه مى توانستند عمل بيشترى انجام دهند، همه به نوعى احساس خسارت، حسرت و غبن دارند، و شايد بدين معنى باشد كه در آن روز هركس به فكر آن است كه چگونه بار خود را به دوش ديگرى اندازد، همان گونه كه در قرآن صحنه هايى در اين زمينه مطرح است كه شيطان مى گويد: «مرا ملامت نكنيد، مقصّر خودتان هستيد» يا مجرم دوست دارد كه به جاى خود فرزند و تمام بستگان بلكه تمام مردم به جاى او به دوزخ رفته و او نجات يابد. شايد تغابن به اين معنا باشد كه رهبران فاسد پيروان خود را مغبون كردند و پيروان نيز به خاطر اطاعت كوركورانه به رهبران فاسد فرصت فساد بيشترى داده و آنان را مغبون كردند كه اگر اطاعت آنان نمى شد، فساد آن ها اين همه توسعه نمى يافت. «يوم الجمع»، يكى از نام هاى قيامت است. چنانكه در آيه اى ديگر مى فرمايد: «و نفخ فى الصور فجمعناهم جمعاً» در صور دميده شود و همه را يك جا جمع مى كنيم. مغبون كيست؟ در روايات مصاديقى براى مغبون مشخص شده كه به آن اشاره مى كنيم: هركس دو روزش يكسان باشد مغبون است. «من استوى يوماه فهو مغبون» تكبّر و غرور، در دنيا سبب فقر و در آخرت موجب غبن است. «المغرور فى الدنيا مسكين و فى الاخرة مغبون» كسى كه از نماز شب محروم شود، مغبون است. «فان المغبون من حرم قيام الّيل» در قيامت براى هر روز از ايام عمر، ۲۴ خزينه و انبار باز مى شود و ساعاتى را كه انسان در آن كار خير نكرده به صورت خزينه خالى مى بيند و تأسفى غير قابل وصف مى خورد. «فيناله من الغبن و الاسف على فواتها حيث كان متمكّناً من ان يملأها حسنات ما لا يوصف» كسى كه جهاد در راه خدا را ترك كند، مغبون است. «من ترك الجهاد فى اللّه كان كالمغبون» در قيامت، دو گروه در برابر يكديگرند: ✅ گروه مغبون، «يوم التغابن» ✅ و گروه رستگار. «ذلك الفوز العظيم» در تربيت، بشارت و هشدار در كنار هم لازم است، آيه ۹ بشارت به بهشت جاودان است و آيه ۱۰، خطر دوزخ جاودان براى كافران. 📌 پیام ها 🌿 قيامت، روز ياد كردنى است. («اذ»، «اذا» و «يوم» در آغاز جمله، معمولاً به معناى آن است كه «ياد كن زمانى را كه») «يوم يجمعكم» 🌿 راه نجات از غبن، ايمان و عمل صالح است. «ذلك يوم التغابن و من يؤمن باللّه و يعمل صالحاً» 🌿 ايمان، از عمل صالح جدا نيست. «يؤمن... يعمل صالحاً» 🌿 عمل صالح، كفاره بدى هاست. «يكفر عنه سيّئاته» 🌿 تا پاك نشويم به بهشت نمى رويم. ابتدا بايد گناهان محو شود، سپس داخل بهشت شد. «يكفّر... يدخله» 🌿 باغ ها و نهرهاى بهشتى، هم متعدّد است، هم دائمى و ابدى. «جنّات... الانهار خالدين فيها ابدا» 🌿 بزرگ ترين رستگارى آن است كه انسان با ايمان و عمل صالح وارد بهشت شود. «ذلك الفوز العظيم» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۱۱ سوره التغابن 🕊 🍃 مَا أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَمَن يُؤْمِن بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَهُ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ🍃 ترجمه : 🍃 هيچ مصيبتى، جز با اذن خداوند به كسى نرسد و هر كس به خداوند ايمان آورد، خداوند قلب او را (به صبر و شكيبايى) هدايت كند و خداوند به همه چيز آگاه است.🍃 انسان مؤمن، چون به علم و حكمت و رحمت خداوند ايمان دارد، مى داند كه بدون دليل و حكمت و عدالت، به كسى مصيبتى نمى رسد و هر مصيبتى، يا نتيجه عمل خود انسان است «ما اصابكم من مصيبة فبما كسبت ايديكم» و يا اسباب آزمايش و امتحان براى رشد و كمال. «فاخذناهم بالبأساء و الضرّاء لعلّهم يتضرعون» «اذن» در قرآن، هم به معناى اذن تكوينى الهى آمده است، مانند رويش گياهان در زمين هاى آماده، كه با اذن الهى صورت مى گيرد: «والبلد الطيّب يخرج نباته باذن ربّه» و هم به معناى اذن تشريعى، نظير آيه «اُذن للذين يقاتلون بانّهم ظلموا» يعنى به مظلومان اجازه دفاع داده شده است. در اينجا مقصود از اذن، همان اذن تكوينى الهى است، يعنى تمام حوادث در مدار علم و اراده اوست و خداوند از هيچ چيز غافل نيست، خداوند اسباب و وسايلى را براى رسيدن به خير يا شر فراهم كرده و هر موجودى، از هر يك از اسباب استفاده كند نتيجه اش را خواهد گرفت. نمونه هدايت قلب كه مايه آرامش مؤمنان مصيبت زده مى شود، در سوره بقره آمده است: «الّذين اذا اصابتهم مصيبة قالوا انّا للّه و انّا اليه راجعون اولئك عليهم صلوات من ربهم و رحمة و اولئك هم المهتدون» كسانى كه هنگام برخورد با مصيبت مى گويند: ما براى خدا هستيم و به سوى او بازمى گرديم، انان علاوه بر دريافت صلوات ورحمت الهى، هدايت يافتگان واقعى هستند. ايمان كه يك امر درونى است، اگر در انسان جاى بگيرد باعث هدايت يابى قلب مى شود و اگر روح و قلب انسان هدايت شود، رفتار و گفتارش نيز هدايت شده است. «يهد قلبه...» 📌 پیام ها 🌿 مصيبت ها در مدار اذن الهى است، نه تصادف و اتفاق. خداوند مانع تأثير حوادث نمى شود. «ما اصابكم من مصيبة الاّ باذن الله» 🌿 ايمان، سبب جلب رحمت و هدايت ويژه الهى، در برابر مصيبت ها مى گردد. «ما اصاب من مصيبة... و من يؤمن باللّه يهد قلبه» 🌿 خداوند، به مؤمنان مصيبت زده راه علاج و درمان يا تحمل و تكليف و صبر را الهام مى كند. «و من يؤمن باللّه يهد قلبه» 🌿 كسى كه به علم و اراده خداوند ايمان دارد، در برابر حوادث، صبر و توكّل و اميد را از دست نمى دهد. «و من يؤمن باللّه يهد قلبه» 🌿 دريافت الطاف الهى بر اساس گامى است كه خود انسان برمى دارد. «من يؤمن باللّه يهد قلبه» 🌿 خداوند مى داند كه ايمان ما واقعى است يا منافقانه. «و من يؤمن باللّه... و اللّه بكلّ شى ء عليم» 🌿 مصيبت ها با اذن و علم الهى است و در آنها اسرارى نهفته است كه خداوند مى داند. «ما اصاب من مصيبة الاّ باذن اللّه... و اللّه بكلّ شى ءٍ عليم» 🌿 توجّه انسان به احاطه علمى خداوند، سبب تحمل مصيبت ها و پايدارى در برابر مشكلات است. «ما اصاب من مصيبة... و اللّه بكلّ شى ء عليم» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا