eitaa logo
🕊🍃۳۰ دقیقه تفسیر قرآن کریم بشنویم🍃🕊
2.1هزار دنبال‌کننده
105 عکس
13 ویدیو
108 فایل
روزانه ۳۰ دقیقه تفسیر صوتی حاج آقا قرائتی بشنویم ارتباط با مدیر کانال: @Bagheri1373 @Allah22_5 لینک کانال اول در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3047358578C7d3b1074c0
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 تفسیر آیه ۷ سوره تحریم 🕊 🍃 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ كَفَرُوا لَا تَعْتَذِرُوا الْيَوْمَ إِنَّمَا تُجْزَوْنَ مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ🍃 ترجمه : 🍃 (در قيامت به كافران خطاب مى شود:) اى كسانى كه كافر شديد! امروز عذرخواهى نكنيد، زيرا جز اين نيست كه جزا و كيفر شما همان عملكرد خودتان است.🍃 در تمام قرآن، فقط همين يك آيه با جمله «يا ايّها الّذين كفروا» شروع شده و كافران را مورد خطاب قرار داده كه آنهم مربوط به قيامت است. قيامت مواقف گوناگونى دارد: در موقفى از قيامت اجازه عذرخواهى داده نمى شود. «لا يؤذن لهم فيعتذرون» و در مواقف ديگر هم كه عذرخواهى مى كنند، پذيرفته نمى شود. «لا ينفع الّذين ظلموا معذرتهم» و موقفى حتى اجازه سخن گفتن داده نمى شود. نمونه هايى از عذرخواهى در قيامت: گاهى به دروغ سوگند مى خورند: «و اللّه ربّنا ما كنا مشركين» به خدا سوگند ما مشرك نبوديم. آرى يا به خاطر آن كه دروغ گويى جزء ذات آنان شده است و يا به گمان آن كه در آن روز مى توانند نجات يابند، سوگند دروغ ياد مى كنند ولى در هر صورت، در اين سخن آنان نوعى عذرخواهى و پشيمانى است. گاهى ديگران را مقصّر مى دانند: «ربّنا هؤلاء اضلّونا» پروردگارا! (ما نمى خواستيم گمراه شويم) پيشينيان ما را گمراه كردند. گاهى به اطاعت از بزرگان و پيشينيان عذر مى آورند: «انّا اطعنا سادتنا و كبرائنا» پروردگارا! ما به خاطر پيروى از بزرگانمان گرفتار شديم. گاهى به بى توجّهى و كم فكرى خود عذر مى آورند: «لو كنّا نسمع او نعقل...» اگر به نداى انبيا گوش مى داديم يا تعقل مى كرديم بدبخت نمى شديم. گاهى به پشيمانى وجبران گذشته وعده مى دهند: «ربّ ارجعون لعلّى اعمل صالحاً فيما تركت» پروردگارا! مرا به دنيا بازگردان، شايد در آنچه به جا گذاشته ام، عمل صالحى انجام دهم. 📌 پیام ها 🌿 كفر، در قيامت بخشيدنى نيست و توبه كافر در آن روز بى ثمر است. آرى، عناد و لجاجت و عصبيّت در برابر منطق و موعظه و معجزه، راه هر عذرى را مى بندد. «يا ايّها الّذين كفروا لا تعتذروا اليوم» 🌿 كيفرهاى قيامت، چيزى جز عملكرد انسان نيست. «انّما تجزون ما كنتم تعملون» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۸ سوره تحریم 🕊 🍃 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَي اللَّهِ تَوْبَةً نَّصُوحاً عَسَي رَبُّكُمْ أَن يُكَفِّرَ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيُدْخِلَكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ يَوْمَ لَا يُخْزِي اللَّهُ النَّبِيَّ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ نُورُهُمْ يَسْعَي بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَبِأَيْمَانِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَتْمِمْ لَنَا نُورَنَا وَاغْفِرْ لَنَا إِنَّكَ عَلَي كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ🍃 ترجمه : 🍃 اى كسانى كه ايمان آورديد! به درگاه خدا توبه كنيد، توبه اى خالصانه. اميد است كه پروردگارتان بدى هاى شما را بپوشاند و شما را به بهشت هايى كه نهرها از زير آنها جارى است وارد كند. روزى كه خداوند، پيامبر و كسانى را كه به او ايمان آورده اند خوار نكند، نورشان پيشاپيش آنها واز سوى راستشان مى شتابد، مى گويند: پروردگارا! نور ما را كامل كن و ما را بيامرز، همانا تو بر هر چيز توانايى.🍃 «نَصوح» از «نُصح» به معناى خلوص و صدق است و گاهى به معناى محكمى نيز آمده است. در تفاسير براى توبه نصوح مواردى آمده است، از قبيل: پشيمانى، استغفار، ترك گناه و تصميم بر ترك در آينده، ترس از پذيرفته نشدن، گناه را در برابر خود ديدن و شرمنده شدن، گريه، كم سخن گفتن و كم خوردن و كم خوابيدن، پرداخت حقوق مردم و... بهتر است به سراغ روايات برويم. اگر مغرور شويم و بگوييم كه توبه ما صد در صد پذيرفته مى شود، راه را براى انجام يا تكرار خلاف هموار كرده ايم و لذا ضمن اميدوار بودن، نبايد صد در صد مطمئن باشيم. چنانكه در اين آيه مى فرمايد: «عَسى ربّكم ان يكفّر عنكم سيّئاتكم» و در آيه ۳۱ سوره نور مى فرمايد: «توبوا الى اللّه جمعيا ايّها المؤمنون لعلكم تفلحون» توبه كنيد، شايد رستگار شويد. كلمه «لَعلَّ» نشانه اميدوار بودن است. در آيات قبل، سخن از نار بود، در اين آيه سخن از نور است. در آيات قبل سخن از پيشگيرى بود، «قوا انفسكم و اهليكم نارا» در اين آيه، سخن از درمان است كه اگر نتوانستيد خود را حفظ كنيد و گرفتار گناه شديد، راه توبه باز است و نبايد اميد شما به يأس تبديل شود. «توبوا الى اللّه... عَسى ربّكم» در دنيا و آخرت، پيامبر و مؤمنان عزيزند: در دنيا: «و للّه العزّة و لرسوله و للمؤمنين» عزّت مخصوص خدا و رسول و مؤمنان است. در آخرت: «يوم لا يخزى اللّه النّبىّ و الّذين آمنوا معه» روزى كه خداوند، پيامبر و يارانش را ذليل نمى كند. (بلكه خذلان و رسوايى، مخصوص كافران است.) همراهان پيامبر در قيامت، «آمنوا معه» همان كسانى هستند كه در دنيا با مال و جان خود جهاد مى كردند و نسبت به كفّار شديد و نسبت به مؤمنان رحيم بودند. «و الّذين آمنوا معه جاهدوا باموالهم و انفسهم»، «و الّذين معه اشداء على الكفّار رحماء بينهم» دعا و درخواست از خداوند، هميشه نقش دارد: چه در دنيا: «اهدنا الصراط المستقيم» و چه در قيامت: «اتمم لنا نورنا» طلب مغفرت، هم در دنياست: «ربّنا فاغفرلنا ذنوبنا» هم در آخرت: «ربّنا... واغفرلنا» 📌 پیام ها 🌿 در آيات قبل فرمان داد كه خود را از آتش دوزخ حفظ كنيد، «قوا انفسكم...» در اين آيه، يك از راههاى آن را توبه واقعى مى داند. «توبوا الى اللّه» 🌿 گاهى از مؤمن، گناه سر مى زند كه بايد توبه كند. «يا ايّها الّذين آمنوا توبوا...» 🌿 توبه بايد به درگاه خدا باشد، نه افشاى گناه نزد بندگان. «توبوا الى اللّه» 🌿 يكى از تكاليف مؤمن، توبه از گناه است. «يا ايّها الّذين آمنوا توبوا...» 🌿 توبه بايد خالصانه و صادقانه باشد نه لقلقه زبان. «توبةً نصوحا» 🌿 توبه، زمان و مكان خاصّى ندارد. «توبوا الى اللّه توبةً نصوحا» 🌿 براى تشويق به توبه، بايد مردم را به رحمت الهى اميدوار كرد. «عسى ربّكم» 🌿 پذيرش توبه، از شئون ربوبيّت است. «عسى ربّكم ان يكفّر عنكم سيئاتكم» 🌿 ناپاكى و پليدى در بهشت جاى ندارد؛ اول پاك شدن، سپس وارد بهشت شدن. «يكفّر... يدخلكم» 🌿 نتيجه توبه دو چيز است: محو گذشته «يكفّر عنكم سيئاتكم» و تأمين آينده. «يدخلكم جنّات» 🌿 ايمان به پيامبر كافى نيست، همراهى و تبعيّت از آن حضرت لازم است. «و الّذين آمنوا معه» 🌿 عمل صالحِ دنيا، در قيامت به صورت نور ظاهر مى شود. «نورهم يسعى بين ايديهم» 🌿 كسانى كه در دنيا دنبال نورند، «و اتبعوا النّور الّذى انزل معه» در آخرت غرق نورند. «نورهم يسعى بين ايديهم و من ايمانهم» 🌿 در قيامت نيز تكامل هست. مؤمنان در آن روز به فكر تكميل نور خود هستند. «ربّنا اتمم لنا نورنا» 🌿 مؤمنان واقعى در فكر ريزش و كاهش بدى ها، «و اغفر لنا» و رويش و جهش خوبى ها هستند. «اتمم لنا نورنا» 🌿 اميد به استجابت دعا، «اتمم لنا نورنا و اغفر لنا» برخاسته از قدرت مطلقه اوست. «انك على كلّ شى ء قدير» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۹ سوره تحریم 🕊 🍃 يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ🍃 ترجمه : 🍃 اى پيامبر! با كفّار و منافقان جهاد كن و بر آنان سخت گير و جايگاه آنان دوزخ است و بد جاى بازگشتى است.🍃 جهاد با كفّار و منافقين، فرمان خداست ولى شكل و شيوه آن در اختيار پيامبر و جانشينان به حق آن حضرت است. لذا پيامبر(صلى الله عليه وآله) در برابر منافقان لشكركشى نكرد، ولى در زمان حضرت على (عليه السلام) چون آنان سپاه و لشكرى تشكيل داده بودند آن حضرت با آنان جنگيد. 📌 پیام ها 🌿 جنگ و جهاد، بايد زير نظر رهبر الهى باشد. «يا ايّها النّبى جاهد الكفّار» 🌿 حقيقت دين، باور قلبى است، لذا اظهار كنندگان دروغين كه منافقانند در كنار كفّار آورده شده اند. «الكفّار و المنافقين» 🌿 اسلام دين جامع است. در جاى خود رأفت دارد و در جاى خود سخت گيرى و خشنونت. «و اغلظ عليهم» 🌿 انسان در اثر كفر و نفاق به جايى مى رسد كه پيامبر رحمت بايد بر او بخروشد و با او برخورد شديد كند. «و اغلظ عليهم» 🌿 كشته شدن كفّار و منافقان به دست مؤمنان، چيزى از عذاب آنان در قيامت نمى كاهد. «جاهد... و مأواهم جهنّم» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402🕊
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۱۰ سوره تحریم 🕊 🍃 ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِّلَّذِينَ كَفَرُوا اِمْرَأَةَ نُوحٍ وَاِمْرَأَةَ لُوطٍ كَانَتَا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَيْنِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ يُغْنِيَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَيْئاً وَقِيلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِينَ🍃 ترجمه : 🍃 خداوند براى كسانى كه كفر ورزيدند، همسر نوح و همسر لوط را مثال زده است كه اين دو زن، همسر (و از خانواده) دو بنده صالح از بندگان ما بودند، ولى به آن دو خيانت كردند. پس در برابر (كيفر) خداوند، براى آن دو زن هيچ كارى از آن دو پيامبر ساخته نبود و به آنان گفته شد: به آتش وارد شويد با وارد شوندگان.🍃 اين آيه، دو زن را به عنوان نمونه اعلاى كفر معرّفى كرده است كه هر دو، در خاندان رسالت زندگى مى كردند و همسر دو پيامبر الهى بودند، امّا با مخالفان آنان هم رأى و هم دست بودند. در آيات بعد نيز، دو زن را به عنوان نمونه برتر ايمان معرّفى مى كند، يكى همسر فرعون مشرك و ستمگر و ديگرى حضرت مريم. در آغاز سوره، سخن از انحراف دو نفر از زنان پيامبر بود، «صغت قلوبكما» و فرمود: اگر عليه پيامبر توطئه كنيد، خداوند و فرشتگان و مؤمنان حامى او هستند. در اواخر اين سوره، سخن از دو همسر دوزخى حضرت نوح و لوط است كه به خاطر خيانت دوزخى شدند و آن دو پيامبر، با وجود مقام نبوّت، نمى توانند چيزى از قهر خدا را از همسرانشان دفع كنند. همسر پيامبر بودن سبب نجات نيست. چنانكه فرزند پيامبر بودن نيز چنين است، بلكه عملكرد خود انسان است كه به دنبال آن سعادت يا شقاوت است. در قرآن علاوه بر اين آيه، چندين بار از هلاكت زن لوط سخن به ميان آمده است. «كانت من الغابرين» بهترين روش در تربيت، تذكر غير مستقيم است. با اين كه ابولهب و پسر نوح نيز نمونه كفر بودند، امّا خداوند به همسران دو پيامبر مثال زد و كلمه خيانت را مطرح كرد تا با فاش كردن راز پيامبر(صلى الله عليه وآله) توسط همسرش كه نوعى خيانت است، تناسب داشته باشد و هشدار و اخطارى به زنان پيامبر باشد كه گمان نكنند وابستگى به پيامبر كليد نجات است. حفظ خانواده از آتش دوزخ كه در آيه ششم خوانديم، «قوا انفسكم و اهليكم» به معناى موفقيّت صد در صد انسان نيست. زيرا گاهى خانوداه او زير بار نمى روند. «فخانتاهما» در احاديث مى خوانيم كه زن نوح و لوط خيانتى به معناى انحراف جنسى نداشتند، بلكه مراد از خيانت، مخالفت با برنامه ها و اهداف پيامبر و همكارى با مخالفان آنان است. 📌 پیام ها 🌿 زن مى تواند الگوى فساد يا صلاح، در طول تاريخ باشد. «ضرب اللّه مثلاً... امرأة نوح و امرأة لوط» 🌿 از بى ادبان مى توان ادب آموخت. «ضرب اللّه مثلاً... امرئة نوح» 🌿 زن در عقيده و عمل آزاد است. وابستگى خانوادگى و اقتصادى و اجتماعى او را مجبور نمى كند. «كانتا تحت عبدين من عبادنا... فخانتاهما» 🌿 عبوديّت و صلاحيّت، رمز رسيدن به درجه نبوّت بود. «عبدين من عبادنا صالحين» 🌿 جريان كفر و نفاق، حتى در خانه انبيا نفوذ مى كند. «فخانتاهما» 🌿 بندگى و عبادت، زمانى ارزش دارد كه همراه با عمل صالح باشد. «عبدين... صالحين» 🌿 در نظام خانوادگى دينى، سرپرستى و مديريّت با مرد است. «كانتا تحت عبدين» 🌿 وابستگان فاسد، ضربه اى به عصمت و عدالت رهبران آسمانى نمى زنند. «عبدين من عبادنا... فخانتاهما» 🌿 خيانت به مكتب، انسان را به جايى مى رساند كه حتى شفاعت انبيا سودى ندارد. «فلم يغنيا عنهما من اللّه شيئاً» 🌿 هيچ عاملى مانع قهر الهى نيست. «فلم يغنيا...» 🌿 خيانت، راه دوزخ است. «فخانتاهما... ادخلا النار» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊 تفسیر آیه ۱۱ سوره تحریم 🕊 🍃 وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِّلَّذِينَ آمَنُوا اِمْرَأَةَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِندَكَ بَيْتاً فِي الْجَنَّةِ وَنَجِّنِي مِن فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ🍃 ترجمه : 🍃 و خداوند براى كسانى كه ايمان آورده اند، به همسر فرعون مثل زده است. آن گاه كه گفت: پروردگارا! براى من نزد خويش در بهشت خانه اى بساز و مرا از فرعون و كردار او نجات بده و مرا از گروه ستمگر رهايى بخش.🍃 در آيات قبل، دو نمونه زن بد (همسر نوح و لوط) معرّفى شد و در آيات ۱۱ و ۱۲، دو نمونه زن خوب معرّفى مى شود. (همسر فرعون و حضرت مريم) هنگامى كه آسيه، (همسر فرعون) معجزه حضرت موسى را ديد، به او ايمان آورد و فرعون، به كيفر اين كار، دست و پايش را به زمين ميخكوب كرد و او را زير آفتاب سوزان قرار داد. هنگامى كه آسيه آخرين لحظه هاى عمر خود را مى گذرانيد، دعايش اين بود، «ربّ ابن لى عندك بيتاً فى الجنّة» لازم نيست الگو، پيامبر يا امام معصوم باشد و لازم نيست سابقه توحيدى داشته باشد. زن فرعون، نه معصوم بود و نه موحّد، بلكه با ديدن معجزه موسى ايمان آورد. در معرّفى الگو و تجليل از شخصيت ها، فرقى ميان زن و مرد نيست. قرآن به پيامبرش دستور مى دهد كه ياد ابراهيم را زنده نگه دار: «واذكر فى الكتاب ابراهيم» و يادآور مريم باش: «واذكر فى الكتاب مريم» چنانكه در اين آيه، همسر فرعون را معرّفى مى كند. «ضرب اللّه مثلاً للّذين آمنوا امرائة فرعون» سيماى همسر فرعون ⬅️ محيط زده نبود و جامعه شخصيّت او را نساخته بود. او با منطق در برابر رژيمى فاسد ايستاد. ⬅️ زرق و برق زده نبود و به تمام مظاهر دنيوى پشت كرد و از كاخ و رفاه و ماديات گذشت. ⬅️ فضاى سكوت و خفقان را شكست. ⬅️ صبور بود و زير شكنجه جان داد و به شهادت رسيد، ولى از راه و مكتبش دست بر نداشت. ⬅️ حامى رهبر معصوم زمان خود، حضرت موسى بود. ⬅️ بلند همّت بود. او به كمتر از بهشت و قرب خدا قانع نبود. ⬅️ شهامت داشت و تهديدات فرعون در او أثر نگذاشت. ⬅️ رضاى خالق را بر رضاى خلق مقدم داشت. ⬅️ منطق و عقل و وحى را بر مسايل خانوادگى ترجيح مى داد. ⬅️ با نهى از منكر خود كه گفت: «لاتقتلوه» موسى را در كودكى از مرگ نجات داد. همسر فرعون ثابت كرد بسيارى از شعارهايى كه در طول زمان، جزو فرهنگ مردم شده، غلط است و بايد آن را عوض كرد. مى گويند: خواهى نشوى رسوا، هم رنگ جماعت شو، امّا او گفت: من هم رنگ جماعت نمى شوم و رسوا هم نمى شوم. مى گويند: يك دست صدا ندارد، امّا او ثابت كرد كه يك نفر نيز مى تواند موج ايجاد كند. مى گويند: زن شخصيّت مستقل ندارد، امّا او ثابت كرد زن در انتخاب راه مستقل است. مى گويند: با مشت نمى شود به جنگ درفش رفت، امّا او ثابت كرد حق ماندنى است و اگر مشت روى آهن اثر ندارد، روى افكار عمومى در تاريخ اثر دارد. مى گويند: با يك گل بهار نمى شود، امّا او ثابت كرد اگر خدا بخواهد با يك گل بهار مى شود. مى گويند: فلانى نمك خورد و نمك گير شد، همسر فرعون نان و نمك فرعون را خورد، ولى از عقيده او متنفّر بود و مى گفت: «نجّنى من فرعون» خدايا! مرا از فرعون نجات بده. انواع خانواده ها در قرآن ✅ زن و شوهرى كه هم فكر و همگام در كار خير هستند. (همچون حضرت على و حضرت زهراعليهما السلام) «يطعمون الطعام» ✅ زن و شوهرى كه در خباثت هم فكر و همگام هستند. (ابولهب و همسرش) «تبت يدا ابى لهب... وامرأته حمّالة الحطب» ✅ خانواده اى كه مرد خوب، امّا زن بد است. (زن لوط و نوح) «كانتا تحت عبدين... فخانتاهما» ✅ خانواده اى كه مرد بد، امّا همسر خوب است. (زن فرعون) «مثلاً للّذين آمنوا امرأة فرعون» 📌 پیام ها 🌿 زن مى تواند الگوى مردان تاريخ شود. «ضرب اللّه مثلاً للّذين آمنوا امرأة فرعون» 🌿 مقايسه الگوها، از روشهاى تربيت است. «مثلاً للّذين كفروا... مثلاً للّذين آمنوا» 🌿 فشار محيط و جامعه، وابستگى اقتصادى، زن بودن، تقاضاى همسر و ترس از آوارگى، هيچ كدام دليل بى دينى نمى شود. «ضرب اللّه مثلاً للّذين آمنوا امرائة فرعون...» 🌿 براى اتمام حجت، يك نمونه هم كافى است. «ضرب اللّه مثلاً... امرائة فرعون» 🌿 حرف اول را اراده انسان مى زند، نه چيز ديگر. «ضرب اللّه مثلاً... امرائة فرعون» 🌿 مبارزه با طاغوت، با دعا منافاتى ندارد. «ربّ... نجّنى من فرعون» 🌿 نجات از طاغوت، پشتوانه معنوى لازم دارد. «ربّ.. نجّنى من فرعون» 🌿 مهم تر از بهشت، قرب معنوى به خداست. «ربّ ابن لى عندك...» 🌿 ايمان سبب تنفّر از ستمگران است. زن فرعون به خاطر ايمانى كه داشت از تمام رفتارهاى فرعونى متنفر بود. «نجّنى من فرعون و عمله» 🌿 اطاعت زن از مردم در عقيده لازم نيست، بلكه گاهى بايد موضع بگيرد. «نجّنى من فرعون» 🌿 روابط خانوادگى مرز دارد و همين كه به انحراف و كفر رسيد بايد تغيير كند. «نجّنى من فرعون»
🌿 تبرّى از كفر، شرط ايمان است. «نجّنى من فرعون و عمله» 🌿 ابراز تنفّر و انزجار از ديگران، بايد ملاك و معيار عقلى و شرعى داشته باشد. «من فرعون... من القوم الظالمين» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️ https://eitaa.com/tafsir_audio_Quran_1402 https://ble.ir/tafsir_audio_quran_1402